Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
wileythecoyote
Viestit: 613
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

JMC kirjoitti:Noihin 156:n vaijereihin menee helposti vesi sisälle ja sitten jäätyvät. Sen takia uudet vaijerit kannattaa rasvata ennen asennusta.
Aamen tälle. Itse en oppinut edes kerrasta.
Kannattaa myös kiinnittää runkoon hyvin, niin ei ole vaijeputken pinta samantien riekaleina.
Saako muuten niitä tankkiin tulevia kiinnikkeitä kätevästi jostain ostettua?
Itse painelin vaijeriputket nippusiteillä kiinni tankin pantaan ja pitkittäisiin tukivarsiin, jonka takia kuori tietysti murtui ajosta.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

wileythecoyote kirjoitti:
JMC kirjoitti:Noihin 156:n vaijereihin menee helposti vesi sisälle ja sitten jäätyvät. Sen takia uudet vaijerit kannattaa rasvata ennen asennusta.
Aamen tälle. Itse en oppinut edes kerrasta.
Kannattaa myös kiinnittää runkoon hyvin, niin ei ole vaijeputken pinta samantien riekaleina.
Saako muuten niitä tankkiin tulevia kiinnikkeitä kätevästi jostain ostettua?
Itse painelin vaijeriputket nippusiteillä kiinni tankin pantaan ja pitkittäisiin tukivarsiin, jonka takia kuori tietysti murtui ajosta.
Ok, kiitoksia vinkeistä. Kolme vuotta menneet aivan hienosti, mutta nyt alkoi kevätpakkasilla ensimmäistä kertaa oireilemaan. Pitää hoitaa kuntoon kesän aikana kun Brera ja Aprilia hoitavat liikennöintitarpeet :)
Mikäs merkki on hyvä, valinnanvaraa näyttäisi olevan.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
JMC
Viestit: 1083
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Merkillä en ole huomannut merkitystä vaan aina on tullut haettua motonetistä nuo HL-vaijerin tuotteet.
Suurempi merkitys on sillä rasvauksella. HL- vaijerit ilman rasvaa ei mennyt kauaa kun jäätyivät. Rasva samojen vaijereiden sisälle ja nyt on kestänyt sen pari talvea jo :)

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

TeroV. kirjoitti:Painemittari tuli hankittua, samoin uusi bensapumppu. Mittarisatsista ei löytynyt pikaliittimeen sopivaa nippaa, joten laitoin mittarin jakopukille tulevaan letkuun kiinni (letku oli jo joskus aiemmin vaihdettu kumiletkuksi, jossa ei ole kovaa sisäputkea) haaroituskappaleella, joka sarjasta löytyi. Ohessa kuvat painemittarista tyhjäkäynnillä sekä vanhalla että uudella pumpulla (molemmat merkiltään Bosch). Eipä noissa tyhjäkäyntipaineissa eroa ole. Ajossa en uudella pumpulla saanut aikaiseksi samanlaista nykäystä kuin aiemmissa vanhalla pumpulla tehdyissä koeponnistuksissa ja kylmäkäynnistyksissä moottori käy tasaisemmin heti käynnistyksen jälkeen, aiemmin käynti oli aina startin jälkeen hetken aikaa ontuvaa. Eli ehkä pumpussa jotain väsyneisyyttä oli isompia tuottoja pyydettäessä.
Tämä vekotin tuntuisi nyt olevan kunnossa. Bensapumpun vaihto ei täysin poistanut nykimistä, vaikka ilmenemiset harvenivatkin aiemmasta. Vika oli lopulta ilmeisesti ilmamäärämittarissa, joka MES:llä katsoen tuntui reagoivan ihan loogisesti kaasunpainalluksiin, eli ei se missään nimessä pimeä ollut. Käsittääkseni koneen pitäisi käydä, vaikka ILMIn liittimen ottaa irti, mutta ainakin käynnistä suoraan irrotettuna moottori sammui välittömästi liittimen irrotuksen jälkeen eikä se lähtenyt käymään ilman liittimen takaisinlaittoa pitkälläkään starttauksella. MES:llä tehdyn ECU-resetin jälkeen kone suostui käynnistymään ilman ILMIä, mutta kävi todella epätasaisesti.

ECU-resetistä huolimatta tuntui siltä, että jossain ohjausjärjestelmän syövereissä on resetoinnista huolimatta virheellisiä säätöarvoja, joten otin akunkengän irti vuorokaudeksi. Virrattoman jakson jälkeen (ennen käynnistystä) tein MES:llä uuden resetin, jonka jälkeen kone käynnistyi täysin normaalisti ja eikä nyt muutaman päivän ajojen jälkeen olen enää tullut mitään vikakoodeja muistiin enkä ole saanut nykäisyjäkään aikaiseksi täyskaasukiihdytyksissä. Nyt autoon laittamani ILMI on talon toisesta TS:stä lainassa ja lyhyessä tontin sisäisessä siirtoajossa siihen paremman puutteessa asentamani vialliseksi tuomitsemani ILMI tuntui tuottavan ECUlle ihan oikeanlaatuista tietoa, ei ainakaan mitään käynnistyvyysongelmia ollut. No, ehkä pitää kuitenkin hankkia uusi, ettei tule samanlaisia oireita tähän toiseenkin yksilöön.

Sellainen ihmeellisyys ILMIn vaihdonkin jälkeen moottorin käynnissä on, että jos pitää kierrokset esim. 2500:ssa, niin silloin tällöin kierrokset putoavat hetkellisesti n. 2000:een, vaikka kaasupedaali on koko ajan täysin samassa asennossa. Ajossa ei kuitenkaan tunnu mitään nykäisyjä enää.

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 385
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Heippa! Osaisiko joku kertoa missä vika? Kun krossista, Alfa Crosswagon Q4, nopeusmittari (matka-ja osamatkamittari kanssa) lakkas toimimasta. Jos joku anturia veikkaa, niin mistä löytyy?

hannu
Kautta likaisten varpaitteni!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Sulakkeet käyty läpi? Mitään muuta kojelaudassa pimeänä?

Nopeus ainakin tulee ABS-antureilta, mutta ainakaan yksi rikkinäinen anturi ei vielä haittaa mitään, joten epäilisin itse ennemmin sähkön puutetta mittaristosta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 385
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Juu kaikki sulakkeet on käyty läpi. Mes ei anna mitään koodia, mut pitääkin katsoa tuo ABS-puoli uudestaan :-D
Kautta likaisten varpaitteni!

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Saako tuolle ajeltua MESsillä testisyklejä mittaristolle? Jos saa niin toimiiko ne?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Eikö nopeussignaali tule kuskin etupyörän abs-anturista ? Vai olikohan siinä molemmat etupyörät mukana :scatter: Väljä pyöränlaakeri voi aiheuttaa mittariston toimimattomuuden tai neulan nykimisen.

Timbal
Viestit: 75
Liittynyt: 13 Syys 2007, 17:08

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Timbal »

Bensatankin luukun kansi (??) putos maahan kun avasin sen. Onko kellään kokemuksia?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Sarana poikki. Nopea vaihtaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
TonninAlfa
Viestit: 297
Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
Car(s): -04 156 V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
-05 GT 2.0 JTS (project)
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TonninAlfa »

Tuli pilattua kelvollisista alatukivarsista pallonivelen suojakumit. Saakohan näitä gummeja pelkästään varaosana ja onko ylipäätään vaihdettavissa järkevällä työmäärällä? Oma googletus ei tuottanut osumia, liekö kukaan tietäjistä täällä harrastanut edellämainittua?
Money well spent? Well, money spent...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Useimmiten vaihdettavia ja kohtuu kivuton homma kieräyttää sokkarengas pois ja takaisin. Motonetissa on irtokumeja, sopivuus ehkä. Nopein lääke nurkissa lojuvat vanhat alatukivarret, joista vahingossa löytyisi vielä ehjät kumit.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
TonninAlfa
Viestit: 297
Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
Car(s): -04 156 V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
-05 GT 2.0 JTS (project)
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TonninAlfa »

Hyvä että heitin just edelliseen raatokuormaan mukaan kumeiltaan ehjät varret...

Testaan ja raportoin mitä motonetin "raidetangonpään suojakumit" sanoo tähän soveltamisesta.
Money well spent? Well, money spent...

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja arv »

TonninAlfa kirjoitti:pallonivelen suojakumit. Saakohan näitä gummeja pelkästään varaosana
Biltemasta löytyy myös:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000036157

Avatar
TonninAlfa
Viestit: 297
Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
Car(s): -04 156 V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
-05 GT 2.0 JTS (project)
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TonninAlfa »

Hain tämmöiset ja ihan jees istuivat tarkoitukseen. Vähän tuo kumin yläosan halkaisija olisi saanut olla isompi, mutta en lähtenyt sitten itse puukottamaan...

https://www.motonet.fi/fi/tuote/173933/ ... i--o1133mm

Kiittää neuvoista!
Liitteet
20200510_142538.jpg
(228.13 KiB) Tiedosto ladattu 4590 kertaa
Money well spent? Well, money spent...

centro style
Viestit: 108
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Missä sijaitsee Bensansuodatin V6 Koneisessa sedan mallisessa Alfa Romeo 156:ssa?....Auto on -99 vuosimallinen.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tankissa on sihti. Ei siis erillistä vaihdettavaa irtosuodatinta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Bensatankkiin tulee melkoinen alipaine tankin tyhjentyessä. Kun tankin korkin aukaisee, imee tankki kaiken ilman ympäriltä: kukat kuolee, linnut tippuu taivaalta jne.

Mikähän siellä on tukossa? Pitäisikö ilman tulla tankkiin korkin läpi vai jotain muuta kautta?

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

155156 kirjoitti:Bensatankkiin tulee melkoinen alipaine tankin tyhjentyessä. Kun tankin korkin aukaisee, imee tankki kaiken ilman ympäriltä: kukat kuolee, linnut tippuu taivaalta jne.

Mikähän siellä on tukossa? Pitäisikö ilman tulla tankkiin korkin läpi vai jotain muuta kautta?
Eikös tuon kuulukin toimia noin.

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

155156 kirjoitti:Bensatankkiin tulee melkoinen alipaine tankin tyhjentyessä. Kun tankin korkin aukaisee, imee tankki kaiken ilman ympäriltä: kukat kuolee, linnut tippuu taivaalta jne.

Mikähän siellä on tukossa? Pitäisikö ilman tulla tankkiin korkin läpi vai jotain muuta kautta?
Minulla ihan sama juttu, joten mielenkiinnolla seuraan vastauksia. Kymiringillä ajoin korkki hieman auki, mutta ei auttanut...

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

A Bart kirjoitti:
155156 kirjoitti:Bensatankkiin tulee melkoinen alipaine tankin tyhjentyessä. Kun tankin korkin aukaisee, imee tankki kaiken ilman ympäriltä: kukat kuolee, linnut tippuu taivaalta jne.

Mikähän siellä on tukossa? Pitäisikö ilman tulla tankkiin korkin läpi vai jotain muuta kautta?
Eikös tuon kuulukin toimia noin.
Asiassa on tapahtunut yht'äkkinen muutos. Edellisen 17 vuoden aikana tankkiin ei ole tullut vastaavan suuruista alipainetta.

Avatar
jnyalfa
Viestit: 64
Liittynyt: 10 Loka 2017, 12:43
Car(s): 156 2.5 v6 2001
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jnyalfa »

mites nämä veekutosen käyrät lähtee oikeen irti, tarttis saada putket tai lämpö pellit irti startin vaihtoa varten ja ei millään tule vaikka kaikki mutterit jne on irroitettu, tarviiko jtn muuta irroittaa? :x
Liitteet
putket.jpg
(42.62 KiB) Tiedosto ladattu 3742 kertaa

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Jos se on euro3 moottori (katalysaattori pakosarjassa) niin ei se mahda sieltä tulla ilman moottorin irroitusta. Ehkä jos kaikki kannakkeet irrottaisi ja kampeaisi konetta tarpeeksi eteen.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Pakosarjan irroitusta varten moottorin kannakkeet irti, moottori kannakepalkkiin roikkumaan, oikeanpuoleinen vetoakseli irti ja moottoria kammetaan hiukan eteenpäin, jolloin pakosarja mahtuu tulemaan alakautta pois. Niin, meinasi unohtua: lambda-anturi täytyy myös irrottaa pakosarjasta ensin. Tein juuri GTA:han saman homman, ahdasta on, mutta onnistuu. Koska tilaa oli ja kilometreja riittävästi, vaihdoin samalla myös laturin.

Avatar
JMC
Viestit: 1083
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

^Juuri noin tehtiin myös aikoinaan kun kytkintä yhteen veekutoseen vaihdettiin. Lambdaa ei muistaakseni irroitettu. Joka tapauksessa aika v*tumainen homma ja tilaa ei ole kannakkeiden irroituksen jälkeenkään liikaa :lol:

Avatar
jnyalfa
Viestit: 64
Liittynyt: 10 Loka 2017, 12:43
Car(s): 156 2.5 v6 2001
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jnyalfa »

ristojärvelä kirjoitti:Pakosarjan irroitusta varten moottorin kannakkeet irti, moottori kannakepalkkiin roikkumaan, oikeanpuoleinen vetoakseli irti ja moottoria kammetaan hiukan eteenpäin, jolloin pakosarja mahtuu tulemaan alakautta pois. Niin, meinasi unohtua: lambda-anturi täytyy myös irrottaa pakosarjasta ensin. Tein juuri GTA:han saman homman, ahdasta on, mutta onnistuu. Koska tilaa oli ja kilometreja riittävästi, vaihdoin samalla myös laturin.
pakko kysyä että millä työkalulla sait tuon pultin irti? ei mene normaali lenkki eikä jakari tuohon ympärille koska pultin toinen seinämä ottaa kiinni tuohon starttiin :roll:
Liitteet
startin pultti_LI.jpg
(12.49 KiB) Tiedosto ladattu 3598 kertaa

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

En oikein hahmota kuvasta mikä pultti on kyseessä, mutta oletan että kuvassa on se "THE KOLMAS PULTTI" ,siis juuri se joka erottaa turaajat MEKATSUISTA, eli startin kiinnityspultti joka on lohkon ja startin välissä. Se lähtee 13mm hylsyllä jatkovarrren kanssa starin takaa, tarvitaan siis 1/4 tuuman vääntiöllä 13mm hylsy, noin startin mittainen jatkovarsi ja räikkä. 3/8 vääntiölläkin saattaa ehkä mahtua, mutta käytin itse 1/4 tuuman sarjaa. Turaajat jättää tuon pultin kasatessa pois, koska se startti kuulemma pysyy kahdellakin. Itse toki laitoin kaikki pultit takaisin niin kuin ne on ollutkin.

Avatar
jnyalfa
Viestit: 64
Liittynyt: 10 Loka 2017, 12:43
Car(s): 156 2.5 v6 2001
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jnyalfa »

ristojärvelä kirjoitti:En oikein hahmota kuvasta mikä pultti on kyseessä, mutta oletan että kuvassa on se "THE KOLMAS PULTTI" ,siis juuri se joka erottaa turaajat MEKATSUISTA, eli startin kiinnityspultti joka on lohkon ja startin välissä. Se lähtee 13mm hylsyllä jatkovarrren kanssa starin takaa, tarvitaan siis 1/4 tuuman vääntiöllä 13mm hylsy, noin startin mittainen jatkovarsi ja räikkä. 3/8 vääntiölläkin saattaa ehkä mahtua, mutta käytin itse 1/4 tuuman sarjaa. Turaajat jättää tuon pultin kasatessa pois, koska se startti kuulemma pysyy kahdellakin. Itse toki laitoin kaikki pultit takaisin niin kuin ne on ollutkin.
juu juuri se pultti. kiitos vastauksesta!

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Nyt lataa ja pyörii ja käy.
Lambada lämmitysvastusherjaki poistui suhulla.
Ilmastointi pöhisee kylmää jopa.

Toinen ajovalo pimee kute toine rekkarivaloki.

Huolenaiheet toistaiseksi;
Ajovalojen korkeudensäätö ei reagoi.
Vilkut ei toimi, ei ees hätärit.

Mit vit?
Mistä moiset?

Mun -05 jts sele siis oireilee.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

jalittam kirjoitti:Nyt lataa ja pyörii ja käy.
Lambada lämmitysvastusherjaki poistui suhulla.
Ilmastointi pöhisee kylmää jopa.

Toinen ajovalo pimee kute toine rekkarivaloki.

Huolenaiheet toistaiseksi;
Ajovalojen korkeudensäätö ei reagoi.
Vilkut ei toimi, ei ees hätärit.

Mit vit?
Mistä moiset?

Mun -05 jts sele siis oireilee.
"Vilkut ei toimi, ei ees hätärit "》 vilkkurele kaputt, katso lanka mystisiä sähkövikoja ....
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Kraunator
Viestit: 13
Liittynyt: 08 Tammi 2020, 21:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kraunator »

Mistäs mahtaisi moinen rallatus johtua?
Eilen sammui kesken ajon vaihaessa pienemmälle liikenneympyrässä.

Lähti kyllä käyntiin ja päästiin turvaan, mutta venttiilit nakutteli urakalla suurimman osan matkasta kotiin, mutta ei jatkuvasti.

156, vm 2000 2.0 ts

Konehuone
https://youtu.be/P0JhZ3GsxVE

Kabiini
https://youtu.be/X8HEy1NamSE

centro style
Viestit: 108
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Kuullostaa ikävä kyllä laakerivialta, ainakin kun kuuntelee tuota auton sisältä otettua videota......Tietenkään en 100% varmuudella voi sanoa.......Öljynpainevalo näkyy vilahtavan kun kierrokset laski alas...Myös se on paha merkki.

Kraunator
Viestit: 13
Liittynyt: 08 Tammi 2020, 21:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kraunator »

centro style kirjoitti:Kuullostaa ikävä kyllä laakerivialta, ainakin kun kuuntelee tuota auton sisältä otettua videota......Tietenkään en 100% varmuudella voi sanoa.......Öljynpainevalo näkyy vilahtavan kun kierrokset laski alas...Myös se on paha merkki.
Sitten vaan lisää infoa. Googlettelun perusteella en juuri mitään löytänyt muutakuin variaattori vian.

Mistä laakereista nyt puhutaan, kun ne otit aiheeksi?

centro style
Viestit: 108
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Alfassa ei ole variaattoria......Tuon äänen perusteella, joko moottorin runkolaakeri tai kiertokangen laakeri vikaa äänen perusteella epäilin......Jos jompikumpi näistä, niin vaatii moottorin avaamisen.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Imunokka-akselissa on variaattoriksikin kutsuttu ajoituksenmuunnin. Kuluessaan kalkattaa kuin vanha diesel, mutta ei vaikuta millään lailla öljynpaineeseen, eikä kyllä sammumistakaan aiheuta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Kraunator
Viestit: 13
Liittynyt: 08 Tammi 2020, 21:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kraunator »

Joo, kyllä tässä kyselyiden ja autoja tietävien kavereiden perusteella kyseessä olisi jompikumpi noista laakereista, noh eikai sitten ku paaliin vaan, vastahan se 2 päivää olikin omistuksessa... Ei edes omissa nimissä vielä viikonlopun takia..

Hyvin alkoi italiaanoihin tutustuminen..

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ostitko yksityiseltä? Jos kahdessa päivässä osoittautuu laakerivaivaiseksi, niin hommassa on aika vahva kusetuksen maku.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kraunator kirjoitti: Hyvin alkoi italiaanoihin tutustuminen..
Uskaltaisin väittää että toimintatonnin saksalaisilla, ranskalaisilla, japanilaisilla ja vaikka korealaisilla on sama riskitaso kuin italiaanoillakin. Pientä arpapeliä ja aina ei voita vaikka joskus saisikin ihan soivan pelin.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tässä on nyt selvästi käynyt niin, että ei olla öljytikkuun katsottu :( Liikenneympyrässä hörpänny ilmaa öljyn sijaan ja se oli siinä sitten. Moottorinvaihtovalo siellä vilkuu iloisesti.
"puhun niin totta kuin osaan"

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Tein vilkun releelle jatkoroikan ja kopautin sitä - toimii taas.
Valojen korkeussäätö toimii kans.
Lambadan lämmitysvastus moro.

Eli,
Lambda
Takalaakeri
Takapönttö
Polttimot
Vas takakulmaan lokariin pellin pala

Sit _pitäisi_ olla katsuuta vaille valmis...

Kuvaaja
Viestit: 134
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

FinPat kirjoitti:
Kraunator kirjoitti: Hyvin alkoi italiaanoihin tutustuminen..
Uskaltaisin väittää että toimintatonnin saksalaisilla, ranskalaisilla, japanilaisilla ja vaikka korealaisilla on sama riskitaso kuin italiaanoillakin. Pientä arpapeliä ja aina ei voita vaikka joskus saisikin ihan soivan pelin.
Minä taas uskallan väittää kahden korealaisen ja kolmen italialaisen kokemuksella että Kialla on riskitaso paljon matalemmalla.Toki Kiat on uutena ostettu(ajettu jo kuitenkin omalla n.13 vuotta ja 170000 km) ja Alfat vanhoja. Yhdestä 156 2.0 TS meni muuten kanssa kiertokangenlaakerit kolinan kera.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kuvaaja kirjoitti:
FinPat kirjoitti:
Kraunator kirjoitti: Hyvin alkoi italiaanoihin tutustuminen..
Uskaltaisin väittää että toimintatonnin saksalaisilla, ranskalaisilla, japanilaisilla ja vaikka korealaisilla on sama riskitaso kuin italiaanoillakin. Pientä arpapeliä ja aina ei voita vaikka joskus saisikin ihan soivan pelin.
Minä taas uskallan väittää kahden korealaisen ja kolmen italialaisen kokemuksella että Kialla on riskitaso paljon matalemmalla.Toki Kiat on uutena ostettu(ajettu jo kuitenkin omalla n.13 vuotta ja 170000 km) ja Alfat vanhoja. Yhdestä 156 2.0 TS meni muuten kanssa kiertokangenlaakerit kolinan kera.
Joo, uuden 7 vuoden takuulla olevan KIA:n ja 20v vanhan Alfan välillä on luotettavuusero.
Sen sijaan 1000€ hintaluokassa samantyyppistena autojen ollessa kyseessä edelleen väitän että erot ovat arpapeliä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

palkus kirjoitti:Tässä on nyt selvästi käynyt niin, että ei olla öljytikkuun katsottu :( Liikenneympyrässä hörpänny ilmaa öljyn sijaan ja se oli siinä sitten. Moottorinvaihtovalo siellä vilkuu iloisesti.
Haluaisin uskoa, ettei vielä yhdestä lyhyestä vilauksesta, mutta jos toimintamalli jatkunut useammin ja pidempään, niin valitettavasti näin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^juu, mutta kun näillä moottoreilla on jo tyypillisesti menty ja välillä vähän öljynvaihtovälit päässeet pitkiksi ja välillä vähä turhan ohutta oliota käytetty jne. Ei sitä "varaa" siellä liuskoilla kertakaikkiaan enää ole. Kesäkuumalla se laakeri ylikuumenee justiinsa, kun öljyä ei tule. Lyhkäsen kertavilautuksen jälkeen voi tosin selvitä liuskojen vaiholla.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Onhan se näiden twinsparkkien kanssa aina oma arpomisensa, jos ei tiedä ja yhtään pysty luottamaan edellisen omistajan sanaan/toimintaan öljyjen kanssa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Kraunator
Viestit: 13
Liittynyt: 08 Tammi 2020, 21:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kraunator »

Tikkua kyllä tuli katsottua ja märkä se oli ja tänään maanantaina oli tarkoitus öljyvaihtoon viedä kaiken varmuudeksi, muttakun päivässä jo rupesi kilkattaan, niin minkäs teet :drinking:

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Kraunator kirjoitti:Tikkua kyllä tuli katsottua ja märkä se oli ja tänään maanantaina oli tarkoitus öljyvaihtoon viedä kaiken varmuudeksi, muttakun päivässä jo rupesi kilkattaan, niin minkäs teet :drinking:
No, ei se kk laakerien vaihto nyt mitään rakettitiedettä ole, jos sitä ei päästä pilaamaan kaulaa.
Pakoputki pois ja öljypohja auki, sitten näkyykin jo kiertokanget ja hetikohta näkee kaulojen kunnoon kun avaa pultit..

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Kraunator kirjoitti:Tikkua kyllä tuli katsottua ja märkä se oli ja tänään maanantaina oli tarkoitus öljyvaihtoon viedä kaiken varmuudeksi, muttakun päivässä jo rupesi kilkattaan, niin minkäs teet :drinking:
Ei tuolla kannata enää ajella yhtään, vaan laittaa pukille, ottaa pakoputki ja öljypohja pois ja vaihtaa kiertokangen laakerisarja. Laakerit ei paljoa maksa, esim:

https://www.nimark.fi/buy/glyco_7141574std/

Liuskoja saa tilattua mihin tahansa varaosaliikkeeseen. Itse olen TS:iin vaihtanut heti oston jälkeen kiertokangen laakerit ilman mitään oireita, koska yleensä huoltohistoria on niissä ollut hyvinkin epämääräinen. Aina on jostain liuskasta löytynyt sanomista, vaikkei mitään kolinaa vielä ole kuulunutkaan. Onpa sitten samalla tullut puhdistettua mämmit pois öljypohjasta.

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

155156 kirjoitti:
A Bart kirjoitti:
155156 kirjoitti:Bensatankkiin tulee melkoinen alipaine tankin tyhjentyessä. Kun tankin korkin aukaisee, imee tankki kaiken ilman ympäriltä: kukat kuolee, linnut tippuu taivaalta jne.

Mikähän siellä on tukossa? Pitäisikö ilman tulla tankkiin korkin läpi vai jotain muuta kautta?
Eikös tuon kuulukin toimia noin.
Asiassa on tapahtunut yht'äkkinen muutos. Edellisen 17 vuoden aikana tankkiin ei ole tullut vastaavan suuruista alipainetta.
Korjaus: tankkiin tuleekin ylipainetta.

Vastaa Viestiin