Oktaanitarve

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Saimaannorppa
Viestit: 37
Liittynyt: 05 Elo 2003, 21:28
Paikkakunta: Järvenpää

Oktaanitarve

Viesti Kirjoittaja Saimaannorppa »

Tervepäivää,
löytyykö JTS kuskeilta kokemusta josko 98 oktaanin käyttäminen 95:n sijasta toisi mahdollisesti "lisää voimaa" tahi jopa pienentää kulutusta. Duunikaveri väitti näin käyvän Ford Focuksen kanssa, että ainakin kulutus pienenee jopa 0,5 litraa/100 km.
T. Norppa

Avatar
Kustaa
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Itse olen omalla JTS:lläni huomannut samansuuntaisen polttoaineenkulutuksen pienenemisen, perstuntumalta 98 tuntuu myös 'powerikkaammalta'. Aivan kuin Motronic säätäisi sytytysennakkoa paremman puristuskestävyyden mukaisesti.

Itselläni täysin mutu-tuntua, mutta tankkaan kyllä aina 98...

Tony Soprano
Viestit: 54
Liittynyt: 16 Maalis 2003, 08:33

Viesti Kirjoittaja Tony Soprano »

Takapuolituntumalla 98 tuntuu tehokkaammalta. Vaikutusta kulutukseen en ole tarkkaillut.

Avatar
GTA
Viestit: 300
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 12:23
Paikkakunta: Côte d'Azur, Ranska

Viesti Kirjoittaja GTA »

Itte tunnustan tankkaavani aina 98:a kun perstuntuma kertoo että potkua olisi muka enemmän :oops: .
Kumma juttu kun eikös kouluviisaus kerro että ylimääräisestä nakutuskestävyydestä on yhtä paljon hyötyä kuin karvanopista. Toisaalta, jos tuo ECU on niin viisas että se säätää ajoitusta benzinan mukaan niin miksei siitä kerrota ohjekirjassa tyyliin max power@95oct: 250hp, @98oct:252.5hp :mrgreen:
Edelleen järki kertoisi että jos tehoeroa on niin paljon että sen herkällä perstuntumalla huomaa, niin eron täytyisi olla ainakin luokkaa 5%. Siis silkkaa kuvittelua... ja seuraavaksikin tankaan silti taas 98:a! :crazyeyes:

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Aiheesta taisi olla jo ketju, itse kyselin joskus samaa asiaa. Silloin forumistit suosittelivat, enkä ole ekan 98-tankillisen jälkeen halpatavaraa enää tankannut. Lisäpotkusta en tiedä, mutta jotenkin tasaisemmalta ja puhtaammalta veto tuntuu.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

shellin 99..ei vaihtoehtoja...

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Jotenkin tuntuu että 98:lla toimis vähän jouheammin, mutta en varmaan huomais sokkotestissä eroa. Kulutusta en ole seurannut Alfassa, mutta aikoinaan Polo kulutti 92:ta noin litran enemmän kuin 96:tta. Tämä siis silloin ammoisina (lyijyllisinä) aikoina kun moottorin kuntoa arvioitiin katsomalla onko pakoputkenpään sisäpuoli musta vai vaalea :roll:
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Jakke kirjoitti:Jotenkin tuntuu että 98:lla toimis vähän jouheammin, mutta en varmaan huomais sokkotestissä eroa. Kulutusta en ole seurannut Alfassa, mutta aikoinaan Polo kulutti 92:ta noin litran enemmän kuin 96:tta. Tämä siis silloin ammoisina (lyijyllisinä) aikoina kun moottorin kuntoa arvioitiin katsomalla onko pakoputkenpään sisäpuoli musta vai vaalea :roll:

Ainakin meidän 164TS kulkee aivan eri tavalla kun on tankissa 98:a ja "oktaanirele" irti

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Zenery kirjoitti:

Ainakin meidän 164TS kulkee aivan eri tavalla kun on tankissa 98:a ja "oktaanirele" irti

Siitä "oktaanireleestä" on pitänytkin kysyä. Eli missä se tarkkaan ottaen sijaitsee ja onkohan sitä edes -89 mallissa?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Jakke kirjoitti:
Zenery kirjoitti:

Ainakin meidän 164TS kulkee aivan eri tavalla kun on tankissa 98:a ja "oktaanirele" irti

Siitä "oktaanireleestä" on pitänytkin kysyä. Eli missä se tarkkaan ottaen sijaitsee ja onkohan sitä edes -89 mallissa?
Se "oktaanirele" on itseasiassa vain relekoteloon laitettu oikosulkulanka (jumpperi),joka säätää paikoillaan ollessa sytytystä myöhäisemmälle ja siis kun se on paikallaan autossa voi käyttää 95 oktaanista.

Mutta kun se ei ole paikallaan sytytys on aikaisemmalla ja autossa tulee käyttää silloin 98 oktaanista bensaa.


Se "oktaanirele" löytyy hanskakotelon alapuolelta maton reunan alta.
Siellä on ainakin kaksi relettä ja se oktaanirele on se punainen punaisessa relekannassa (saattaa olla myös oranssi)

Releen kannat roikkuvat suoraan piuhojen päissä.

Enpäs muuten sattunut näkemään kesällä Kuopiossa yhtään 164:sta ,vaikka taitaa siellä ainakin pari olla ja pyörin siellä useaankin otteeseen sekä 164:lla,että 156:lla

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Zenery kirjoitti: Enpäs muuten sattunut näkemään kesällä Kuopiossa yhtään 164:sta ,vaikka taitaa siellä ainakin pari olla ja pyörin siellä useaankin otteeseen sekä 164:lla,että 156:lla
No ei näitä täällä monta ole. Varmoja kuopiolaisia tiedän omani lisäksi vain kaksi. Täällä päin ei vissin paljon Alfoja arvosteta (tai sitten täällä ollaan tylsän järkeviä). Ja sehän sopii tällaiselle vastarannan kiiskelle 8)

Pitääpäs kohta lähteä repimään ylimääräiset relekset pois ja pistää ysikasia tankkiin. Halpa viritys! :roll:
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Vastaa Viestiin