Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
2018 joulukuussa kustansi 2.0 JTDm:n hihnanvaihto + vesipumppu + moniurahihna osineen 511€ Välivainion Bensiksellä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Pitääpä kysyä sieltäkin tarjousta. Jos ohjetuntien mukaan veloitetaan 2.4 JTDm:n hihnatöistä, niin kalliiksi tulee. Senhän voi kuitenkin tehdä näppärä paljon nopeammin ja helpommin kuin virallinen ohjeistus antaa ymmärtää.Ruokoton kirjoitti:2018 joulukuussa kustansi 2.0 JTDm:n hihnanvaihto + vesipumppu + moniurahihna osineen 511€ Välivainion Bensiksellä.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onko hyväksi havaittuja vinkkejä 159:iin sopivista kännykkätelineistä? Ei kait sitä muuten tarvii, mutta jos tarvii navigaattorina käyttää, niin siihen olis ihan näppärä.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^
On.
Ostin tuuletusritilään asennettavan magneettipötkylän. Maksoikohan 14,90€ DNA/Elisa/tms kaupassa. Wave taisi olla valmistaja.
Laitoin magneetin luurin suojakuoren alle jemekseen.
On.
Ostin tuuletusritilään asennettavan magneettipötkylän. Maksoikohan 14,90€ DNA/Elisa/tms kaupassa. Wave taisi olla valmistaja.
Laitoin magneetin luurin suojakuoren alle jemekseen.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mä vähän vierastan magneetteja kännykkäkotelon yhteydessä, kun en käytä nykyisin enää muuta lompakkoa kun tota koteloo ja siinä kulkee aina mukana muutama kortti. Toki harvoinhan sitä magneettijuovaa enää tarvii missään lukee, mutta...Aquatica kirjoitti:^
On.
Ostin tuuletusritilään asennettavan magneettipötkylän. Maksoikohan 14,90€ DNA/Elisa/tms kaupassa. Wave taisi olla valmistaja.
Laitoin magneetin luurin suojakuoren alle jemekseen.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tässä on malli, josta itse olen tykännyt: https://m.motonet.fi/fi/tuote/9501071/H ... e-55-85-cm
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Täs irtolaatikkoon (veljeni 2.2jts) ollaan pikkuhiljaa laakereita vaihtamas.
Mitä pitäisi (olisi pitänyt) ottaa työn ohessa huomioon?
Näin liki jälkiviisaana kyseleepi amatööri?
Onko kutosen pidentäminen ameriikan temppu?
Mitä pitäisi (olisi pitänyt) ottaa työn ohessa huomioon?
Näin liki jälkiviisaana kyseleepi amatööri?
Onko kutosen pidentäminen ameriikan temppu?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei.jalittam kirjoitti:Onko kutosen pidentäminen ameriikan temppu?
Joskus vuonna papu maaseutukoneistaja pidensi unon nelosen maukkaaksi. Teki uudet rattaat ja hinta oli sopiva.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vaikeudesta en tiedä, mutta valmiit palikat pidempään 6-vaihteeseen on varmaan olemassa, kun esim. täällä tarjoavat lisäpalveluna remontin yhteydessä:
http://www.wgmotorworks.co.uk/repairs/t ... 2-gearbox/
Hinnasta voisi arvella, että ei ole iso lisätyö.
http://www.wgmotorworks.co.uk/repairs/t ... 2-gearbox/
Hinnasta voisi arvella, että ei ole iso lisätyö.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Minun 159 2,2 JTS :n vaihteet 5 ja 6 ovat alkaneen pitämään ääntä, joka vaihtelee kuormituksen mukaan, muut vaihteet eivät pidä ääntä Olen tilanut Tribodyn 75 W-140 vaihteistoöljyä. Ajatus on että muodostuu paksumpi, voitelevampi ja myös pinta käsittely, vaihderattaiden ja laakerien pintoihin. Olen kaksi kertaa vaihtanut vaihteistoöljyn valmistajan suositteleman ja viimeiksi myös RVS lisäaineen 140000 km ;ssa. Nyt on ajettu 210000 km.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^
Heiluuko keppi jo moottorivedolta moottorijarrulle mentäessä? Eiköhän ole vaan M32:n laakerit tulleet tiensä päähän. Tai tulossa.
Heiluuko keppi jo moottorivedolta moottorijarrulle mentäessä? Eiköhän ole vaan M32:n laakerit tulleet tiensä päähän. Tai tulossa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mielestäni keppi ei heilu, täytyy katsella tarkemmin, vaihteeen siirrin on tarkka, ei välyksiä.Aquatica kirjoitti:^
Heiluuko keppi jo moottorivedolta moottorijarrulle mentäessä? Eiköhän ole vaan M32:n laakerit tulleet tiensä päähän. Tai tulossa.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Pistäppä infoa miten Tribodyn toimii. Itsellä samat oireet 2.2 JTS:ssä, 5 ja 6 vaihteilla kahisee ja muut vaihteet hiljaa. kilometrejä 190tkm.Rema kirjoitti:Minun 159 2,2 JTS :n vaihteet 5 ja 6 ovat alkaneen pitämään ääntä, joka vaihtelee kuormituksen mukaan, muut vaihteet eivät pidä ääntä Olen tilanut Tribodyn 75 W-140 vaihteistoöljyä. Ajatus on että muodostuu paksumpi, voitelevampi ja myös pinta käsittely, vaihderattaiden ja laakerien pintoihin. Olen kaksi kertaa vaihtanut vaihteistoöljyn valmistajan suositteleman ja viimeiksi myös RVS lisäaineen 140000 km ;ssa. Nyt on ajettu 210000 km.
Itse tilasin laakerisarjan M32:een pessimistinä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Huomenta. Mun -11 vuoden 159 sw päätti jumittaa takaluukun kiinni. Paksi ei aukea avaimesta eikä merkistä. Sulake on ehjä. Tuleeko mieleen mikä avuksi? Takavalot välähtää kun painaa avaimesta mutta mitään ääntä ei kuulu, muuta kuin auton sisällä ratin suunnalta naksahdus.
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Eikös kuskinpuolen takapenkin istuinosan etureunassa ole silmukka jolla saa vetäistyä auki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Silmukkaa ei ole, tai sitten olen vain sokea. Tässä nyt selasin foorumeita ja ilmeisesti vika saattaisi olla jumittunut lukkosalpa. Täytynee purkaa perästä luukun muovit jotta pääsee käsiksi.harde kirjoitti:Eikös kuskinpuolen takapenkin istuinosan etureunassa ole silmukka jolla saa vetäistyä auki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ostin tuossa keväällä 159:n jts2.2:lla ja siinä on ollut alusta asti kaasu semmonen "ryntäävä" eli pikkusen kun painaa kaasua niin lähtee nostamaan kierroksia ylös ja kiihtyykin siihen tyyliin jo pienellä kaasulla kuin painaisi kaasun melkeen pohjaa asti. Itse jo tottunut mutta rouva valittaa, mietin tuossa että voisko kaasuläpän tunnistin olla väärässä asennossa vai mistähän tuota "vikaa" kannattaisi lähteä katselemaan? Olisiko jollain tietoa minkälaisia arvoja pitäisi mittailla?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kellään kokemusta täältä tilaamisesta?
https://tinyurl.com/y8rlh9yd
Olisi uusi kytkin tuolla melko edullinen. 159 ei liene piraattivalmistajien ykköskohde?
https://tinyurl.com/y8rlh9yd
Olisi uusi kytkin tuolla melko edullinen. 159 ei liene piraattivalmistajien ykköskohde?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Minulla oli sama ongelma, mutta kun vaihdatin moottorinohjausohjelman, niin ongelma poistui, eikä maksanut paljon.Anssih kirjoitti:Ostin tuossa keväällä 159:n jts2.2:lla ja siinä on ollut alusta asti kaasu semmonen "ryntäävä" eli pikkusen kun painaa kaasua niin lähtee nostamaan kierroksia ylös ja kiihtyykin siihen tyyliin jo pienellä kaasulla kuin painaisi kaasun melkeen pohjaa asti. Itse jo tottunut mutta rouva valittaa, mietin tuossa että voisko kaasuläpän tunnistin olla väärässä asennossa vai mistähän tuota "vikaa" kannattaisi lähteä katselemaan? Olisiko jollain tietoa minkälaisia arvoja pitäisi mittailla?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onkohan oulunseudulla paikkaa jossa vois käydä päivittämässä ohjelman?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Wetteri Oy Alfa Romeo huolto Oulu. jos oikein muistan, niin minun autoon moottorinohjausohjelman vaihto maksoi 60 € Kouvolassa Autosalpa:ssa. Tiedustele hinta etukäteen. Ohjelman vaihto, otettiin yhteys Alfa Romeo tehtaan tietokoneeseen.Anssih kirjoitti:Onkohan oulunseudulla paikkaa jossa vois käydä päivittämässä ohjelman?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitoksia tästä, pitää käydä kysymässä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Moi! Pitäisi löytää 159 takanapaan se aurauksensäätö pusla. Yksi tarvittaisiin, tuolla taidetaan myydä koko sarjaa
https://silentblocks.com/img/p/1/8/4/5/ ... efault.jpg
Tuossa navan kuva lienee ylösalaisin jos tulkitsen oikein eli alhaalla olisi kaksi samanlaista puslaa joista tuo takimmainen on se aurauksen säätöön liittyvä. Osaako joku neuvoa mistä muualta noita löytyisi.
Kiitos.
Edit. Kuva taitaa olla kuitenkin oikein päin hämää vaan silmää...
Edit2. Muukkonen noita myy yksittäin, otetaan sieltä.
https://silentblocks.com/img/p/1/8/4/5/ ... efault.jpg
Tuossa navan kuva lienee ylösalaisin jos tulkitsen oikein eli alhaalla olisi kaksi samanlaista puslaa joista tuo takimmainen on se aurauksen säätöön liittyvä. Osaako joku neuvoa mistä muualta noita löytyisi.
Kiitos.
Edit. Kuva taitaa olla kuitenkin oikein päin hämää vaan silmää...
Edit2. Muukkonen noita myy yksittäin, otetaan sieltä.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 20 Huhti 2020, 10:20
- Car(s): Ex: 159 2,4 JTDm Q4 MY2008
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Noniin, auto kunnossa taas. 2 hehkua pimeenä ja hehkujen rele. Taisi poltto loppupeleissä onnistua tossa pihassa kun sooth arvo oli vain 28% joten ei tarvittu pakkopolttoa edes huollossa. kellään tohon subbarin johtojen liittimeen kommettia?tturku kirjoitti:Täälläkin Alfa vähän vastustaa, tuli pari päivää sitten check engine valo kesken ajon 100km/h vauhdissa tasakaasulla ja ahdot ei nousseet enään. Autosta pimeni noin 1000km sitten yksi hehku ainakin.
Kävin motomaatilla lukemassa vikakoodit:
================================================================================
AJONEUVOTIEDOT | TAPAHTUMATIEDOT
Rekisteritunnus: | Aika: 2020-06-18 18:54:39
Merkki: Alfa Romeo | Paikka: Motonet Espoo
Malli: 4D 159 BERLINA 2.4JTD-939AXM2B35-4X| Motomaatti: 01003
Vuosimalli: 2008 |
Moottorikoodi (Tec Doc): 939 A9.000 |
================================================================================
OBD-TESTAUS
Auton vikamerkkivalo (MIL) on palanut 7 km.
Autostasi löytyi 1 päästöihin liittyvä vikakoodi:
P2002 Dieselhiukkassuodattimen tehokkuus kynnysarvon alapuolella (lohko 1)
Toimintavalmiustestin osatestit:
ok Polttoainejärjestelmä (Moottorin ohjausmoduuli)
ok Peruskomponentti (Moottorin ohjausmoduuli)
ok EGR järjestelmä (Moottorin ohjausmoduuli)
================================================================================
Väliin auto toimi jo normaalisti eli ahtoi, motomaatti ei onnistunut nollaamaan vikaa, ja kun kävin motarilla ajamassa tippui ahdot taas pois pelistä. Ajoin pihaan ja auto kärysi huolella eli kabiiniin asti tuoksahti. Varmaan yritteli polttaa taas. Annoin käydä auton jonkun aikaa ja poljin vähän paikallaan. Hetken päästä koneen ääni tasaantui hieman ja kierrokset nousivat myös hivenen sekä käryäminenkin loppui. Vielä en ole uudelleen käynyt ajamassa. Tuosta nyt varmaan selvitään viimeistään pakkopoltolla huollossa mutta onko jollekin käynyt samoin ja onnistuuko auto polttamaan itsensä toimintakuntoon ja vika valo poistumaan itsekseen? Edellinen omistaja sanoi myydessä että muutaman kerran on autoon joutunut tekemään pakkopolton huollossa.
Mistä muuten kannattaa ostaa hehku jos sen samalla vaihtaisi jos käytän pajalla?
Toinen kyssäri on Bosen takakontin subbarista, Se ei soi, muutaman kerran on rätissyt. huomasin kun heiluttelin liitintä subbariin että kun liitintä painaa napakasti sivusuunnassa alkaa subbari jytäämään, eli joko kontakti häiriötä tai sitten subbarin päässä on liittimen nasta irti, nastat tosin napakasti subbarissa kiinni. Riitäisköhän jos johdon liiittimen avaa ja virittää jämäkämmin uudelleen liittimen kontaktipinnat? Muita hyviä ideoita?
159 JTDM Q4 MY2008/Saab 9-3 1,9Tid Vector M6 Cabrio MY2006/Volvo V60D6 MY2014
-Tommi Turku-
-Tommi Turku-
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tuolta tilasin: https://www.autosklep24.pl/pl/p/Tuleja- ... acie/18130Werneri kirjoitti:Moi! Pitäisi löytää 159 takanapaan se aurauksensäätö pusla. Yksi tarvittaisiin, tuolla taidetaan myydä koko sarjaa
https://silentblocks.com/img/p/1/8/4/5/ ... efault.jpg
Tuossa navan kuva lienee ylösalaisin jos tulkitsen oikein eli alhaalla olisi kaksi samanlaista puslaa joista tuo takimmainen on se aurauksen säätöön liittyvä. Osaako joku neuvoa mistä muualta noita löytyisi.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Oikealle kääntyessä on ruvennut kuulumaan kolinaa. Taitaapi olla vetonivel? Miten voin selvittää onko ulompi vai sisempi nivel rikki? Suojakumit on ehjiä. Oletko vaihtaneet koko niveltangon, jos on ollut rikki?
Alkuperäinen vetonivel on 400€
Alkuperäinen vetonivel on 400€

- Liitteet
-
- 46308126-1866-2-800.jpg
- (31.84 KiB) Tiedosto ladattu 2881 kertaa
-
- 12494_0.jpg
- (21.79 KiB) Tiedosto ladattu 2881 kertaa
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Ulompi. Sisäpää väpättää suoraan vedättäessä ja ulompi möykkää kääntäessä, jos ovat rikki.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ok. Kiitoshjpp kirjoitti:^Ulompi. Sisäpää väpättää suoraan vedättäessä ja ulompi möykkää kääntäessä, jos ovat rikki.
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Saattaa liittyen edelliseen.. Omassa 2.4JTDm:ssä on ollut koko omistusajan sellainen "kahina" tai "kahaus" kun on vaihtanut vaihdetta kakkoselle ja kolmoselle. Ääni tuskin tuohon loppuu, vaikka isommallekin vaihtaa, ei vain kuule enää. Kuin kaksi eri tahtiin pyörivää esinettä osuis hetken toisiinsa. Kytkin tuntuu toimivan, ei luista, eikä omaan korvaan pidä mitään ääniäkään.
Nyt viikonloppuna suorastaan säikäytti kun pidemmällä reissulla alkoi selvästi nykiä ja tempoa, kevyesti tosin, sellaisessa kevyessä kaupunkiruuhkan jonokiihdyttelyssä kierrosalueella 1500-1800, ei ennen, eikä tämän alueen jälkeen. Pikkuisenkin kaasua enempi antaessa ei mitään oireita. Tuntui lisäksi, että oire tuli ja meni, eikä ole ilmennyt uudelleen. Jotenkin en liitä tulota oiretta mitenkään moottorin toimintaan. Oikutellut EGR juuri vaihdettiin, eikä sen puolesta ollut enää diskovaloja mittaristossakaan. Onko tämäkin joku vetoniveloire? Tässä on ollut jo 25tkm ajan sellainen nykinä suoraan ajettaessa ja samalla kiihdytettäessä viitosella - kuutosella esim. 70km/h ->90km/h vauhdeissa enempi kiihdytettäessä.
Nyt viikonloppuna suorastaan säikäytti kun pidemmällä reissulla alkoi selvästi nykiä ja tempoa, kevyesti tosin, sellaisessa kevyessä kaupunkiruuhkan jonokiihdyttelyssä kierrosalueella 1500-1800, ei ennen, eikä tämän alueen jälkeen. Pikkuisenkin kaasua enempi antaessa ei mitään oireita. Tuntui lisäksi, että oire tuli ja meni, eikä ole ilmennyt uudelleen. Jotenkin en liitä tulota oiretta mitenkään moottorin toimintaan. Oikutellut EGR juuri vaihdettiin, eikä sen puolesta ollut enää diskovaloja mittaristossakaan. Onko tämäkin joku vetoniveloire? Tässä on ollut jo 25tkm ajan sellainen nykinä suoraan ajettaessa ja samalla kiihdytettäessä viitosella - kuutosella esim. 70km/h ->90km/h vauhdeissa enempi kiihdytettäessä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Eilen 06.07.20 vaihdatin Tribodyn 75 W - 140 LS vaihteistoöljyn , ensivaikutelma n. 35 km ajossa oli, että vaihteiston äänet olisivat hiljentyneet. Tribodyn öljy oli väriltään lähinnä turkoosi. Vaihteet vaihtuvat hyvin, ainakin kesäajossa. Kerron lisää kun kilometriä tulee lisää, autollani on ajettu nyt 210000 km .
Lisäksi muutama päivä sitten vaihdatin moottoriöljyn. Sekoitus Mobil 1 0W-40 n. 3,2 L ja tribodyn 5 W- 40 n.2 L.
Lisäksi muutama päivä sitten vaihdatin moottoriöljyn. Sekoitus Mobil 1 0W-40 n. 3,2 L ja tribodyn 5 W- 40 n.2 L.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^eikö tuo ole GL-5 luokituksen vaihteistoöljy? Toimiiko synkrot edelleen hyvin? Vaihteet kytkeytyy nätisti, eivätkä korahtele?
Tullu vähän mietittyä, että pitäisikö koettaa f40 scania-vabis laatikossakin jotain muuta, kuin matryxia. Kesälläkin kestää tovin, ennenkuin öljyt ovat riittävän lämpöset sujuville vaihoille.
Tullu vähän mietittyä, että pitäisikö koettaa f40 scania-vabis laatikossakin jotain muuta, kuin matryxia. Kesälläkin kestää tovin, ennenkuin öljyt ovat riittävän lämpöset sujuville vaihoille.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mikä tässä cocktailissa on ideana? Äkkiseltään voisi kuvitella ettei kahden öljyn sekoittaminen ole optimiratkaisu.Rema kirjoitti:Lisäksi muutama päivä sitten vaihdatin moottoriöljyn. Sekoitus Mobil 1 0W-40 n. 3,2 L ja tribodyn 5 W- 40 n.2 L.
Coltti kehui F40:een muistaakseni Redlinen öljyä.palkus kirjoitti: Tullu vähän mietittyä, että pitäisikö koettaa f40 scania-vabis laatikossakin jotain muuta, kuin matryxia. Kesälläkin kestää tovin, ennenkuin öljyt ovat riittävän lämpöset sujuville vaihoille.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Oletettavasti 100tkm ajetuilla matruuseilla F40 oli aika ronkeli vaihtamisessa. Laitoin tilalle castrollit jollai luonnollisesti parani vähän. En ollut oikein tyytyväinen niihinkään ja vaihdoin redlinen mt-85. On se taas vähän parempi kuin castrollit mutta ei siitä omaan makuun taida hyvää saada. Kakkosella jos vetää punarajalle ja koittaa nopeasti latoa kolmosta niin synkrot korahtaa. Ei saa olla liian kiire. Taitaa olla askin ominaisuus.Polforea kirjoitti:Coltti kehui F40:een muistaakseni Redlinen öljyä.palkus kirjoitti: Tullu vähän mietittyä, että pitäisikö koettaa f40 scania-vabis laatikossakin jotain muuta, kuin matryxia. Kesälläkin kestää tovin, ennenkuin öljyt ovat riittävän lämpöset sujuville vaihoille.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
TriboDyn 75W-140LS Full Synthetic Gear Oilpalkus kirjoitti:^eikö tuo ole GL-5 luokituksen vaihteistoöljy? Toimiiko synkrot edelleen hyvin? Vaihteet kytkeytyy nätisti, eivätkä korahtele?
Tullu vähän mietittyä, että pitäisikö koettaa f40 scania-vabis laatikossakin jotain muuta, kuin matryxia. Kesälläkin kestää tovin, ennenkuin öljyt ovat riittävän lämpöset sujuville vaihoille.
TriboDyn Fully Synthetic SAE Gear Oil: 75W-140LS on täysin synteettinen vaihteistoöljy, joka on valmistettu huippuluokkaisista raaka-aineista ja patentoiduista lisäaineista. Se soveltuu käytettäväksi kaikissa käsivalintaisissa vaihteistoissa ja perävälityksissä. Olipa vaihteisto sitten suorahampainen ja suorakytkentäinen tai aivan normaali synkronoitu katuauton vaihteisto. Äärimmäisen suuren pintapaineenkeston vuoksi se soveltuu erinomaisesti vaihteistoihin ja sovellutuksiin joissa pyörimisnopeudet, lämpötilat ja iskut ovat kovia. Sen suunnittelun lähtökohtana on ollut helpottaa vaihteiden kytkeytymistä, estää komponenttien kulumista, vähentää kitkaa ja varmistaa voitelukyky suurien paineiden ja lämpötilojen alaisena. Ainutlaatuisten patentoitujen lisäaineiden avulla tärkeät pinta-aktiiviset kulumista estävät lisäaineet pystyvät absorboitumaan metallin huokosiin luoden metallin päälle kulutusta kestävän pinnan. Tämä nerokas coating-teknologia pystyy tällöin tasaamaan pinnankarheushuippuja ja parantamaan komponenttien tribologisia ominaisuuksia laskien kitkaa ja lämpötiloja. Viskositeettinsa ansiosta se soveltuu parhaiten äärimmäisiin kuumiin olosuhteisiin kesäkäyttöön.
Ravistettava huolellisesti ennen käyttöä!
Soveltuu kaikentyyppisiin kitkalukollisiin perävälityksiin.
Täyttää tai ylittää seuraavat vaatimukset: API: GL-5, GL-4 ja MT-1 sekä MIL-L-2105D, MIL-PRF-2105E, MACK GO-H & GO-J, PG-1 / PG-2, Scania STO 110 ja Meritor-076N
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mulla Liqui Molyt tällä hetkellä tuolla, jso en väärin kuittia muista. Lämpösellä varsin OK, kylmällä säällä ei kehuja saa.palkus kirjoitti:^eikö tuo ole GL-5 luokituksen vaihteistoöljy? Toimiiko synkrot edelleen hyvin? Vaihteet kytkeytyy nätisti, eivätkä korahtele?
Tullu vähän mietittyä, että pitäisikö koettaa f40 scania-vabis laatikossakin jotain muuta, kuin matryxia. Kesälläkin kestää tovin, ennenkuin öljyt ovat riittävän lämpöset sujuville vaihoille.
Edelliset oli jotain muuta, vaan en tiedä mitä - ne oli oikein hyvät. Matryxia ei ole tuossa ollut mun aikanani, tai jos on ollut ne on vaihdettu pois

Itse ajattelin seuraavaksi Championia kokeilla, niillä kun taitaa soveltuvaa löytyä (*ei täysin oikeaa, mutta väittävät sopivaksi) ja tähän mennessä k.o lafkan vaihteistoöljyt olleet ehdottomasti hintansa väärti - ollen parempia kuin kolme-neljä kertaa litrahinnaltaan kalliimmat öljyt.
Castrolista en kyllä minäkään tykännyt, yhdessäkään autossa. 156:ssa meni tahmeaksi koko vaihteensiirto sillä, vaikka oli mukamas oikeaa ölppää. Tilalle Championit ja oli äärimmäisen mukava käyttää ja eipä se sen parinkympin aikana ainakaan hajonnut

- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Oma kokemus Redlinen öljyt F40-laatikossa oli pelkästään positiivinen. Talvipakkasilla ekat kilsatkin meni pykälä aina kakistelematta paikalleen vs. vanhat ölpät.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Miksi noin paksua? Alkuperäinen on 75W-85. Ja miksi kitkalukkolisäaineistettu?Rema kirjoitti:TriboDyn 75W-140LS Full Synthetic Gear Oil
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mulla on myös Redlinet F40:ssä. Ei siitä niilläkään nykyaikaisen notkea tullut, mutta kyllä se parani vanhoihin verrattuna.Hämis kirjoitti:Oma kokemus Redlinen öljyt F40-laatikossa oli pelkästään positiivinen. Talvipakkasilla ekat kilsatkin meni pykälä aina kakistelematta paikalleen vs. vanhat ölpät.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
No kun mainosteksti on niin vakuuttava. Ja saman purkittajan motooriööli oli oikein AMK -tason tutkimuksessa niin mahottoman hyvää.Tuomas K kirjoitti:Miksi noin paksua? Alkuperäinen on 75W-85. Ja miksi kitkalukkolisäaineistettu?Rema kirjoitti:TriboDyn 75W-140LS Full Synthetic Gear Oil
Operating at the speed of dark
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vaihdelaatikko pitää ääntä 5 ja 6 vaihteella. Ajatus on että saisin vaihdelaatikon kestämään, ja mahdollisesti pinnoituksen kautta äänet vähenemään, jopa poistumaan.Tuomas K kirjoitti:Miksi noin paksua? Alkuperäinen on 75W-85. Ja miksi kitkalukkolisäaineistettu?Rema kirjoitti:TriboDyn 75W-140LS Full Synthetic Gear Oil
Vaihteet menevät hyvin päälle, jopa pihassa, vanhalla valmistajan suosittelemalla öljyllä, ei aina mennyt vaihde päälle pihassa, tarvitsi konstailla, jos pyrki laittamaan pakin päälle ja se ei mennyt, piti 1 vaihteella nykäistä autoa eteenpäin, samoin jos ei 1 vaihde mennyt päälle niin piti lähteä 2 vaihteella.
Voisin sanoa tällä kokemuksella, että valmistajan suosittelema vaihteistoöljy ei ole toimiva, vaihteiston kestävyys/ vaihteiden kytkeytyminen. Minun valitsema vikositeetti, ei ole oikea? ehjässä vaihteistossa. Jos aletaan käyttää kunnon vaihteistoöljyä tarpeeksi ajoissa, niin silloin pitää valita 75W-90 öljy, tai valmistajan suositteleman viskositeetti alueen öljy.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^ Ääni myös tälle, ettei Technyxit Martryxit tai mitä lie olivatkaan toimi tuossa Opelin laatikossa kovin hyvin. Öljyissä on eroja.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onko kukaan vaihtanut avaimen kuoria 159:iin? Omassa on etenkin se avaimen sisällä olevaan metalliavaimeen kiinnityvä "kromi"osa kulahtanut. Mahtaako metalliavainta saada vaihdettua uuteen päätypalikkaan siististi?
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 28 Kesä 2015, 17:35
- Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina -06
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä
Kahden 159:n otannalla molemmissa on harmittanut ainoastaan yksi asia: kuskin penkki on liian korkealla. Kumpanenkin ollut non-Ti, joten kysymys kuuluukin, onko Ti:n sporttipenkki alempana? Entä Breran (vai käykö edes 159:iin).. Vai saisiko penkin runkoa muutettua siten, että penkki laskisi pari senttiä alemmaksi

Kahden 159:n otannalla molemmissa on harmittanut ainoastaan yksi asia: kuskin penkki on liian korkealla. Kumpanenkin ollut non-Ti, joten kysymys kuuluukin, onko Ti:n sporttipenkki alempana? Entä Breran (vai käykö edes 159:iin).. Vai saisiko penkin runkoa muutettua siten, että penkki laskisi pari senttiä alemmaksi

- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Muistaakseni Alfissimo on valitellut samaa, mutta penkkejä olisi kuulemma kahden vivun versioita, jotka saa alemmas.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^^ Omani on -07 ja kahdella vivulla -ajoasento on oikein hyvä. Ajoin hiljattain uudempaa, jossa olikin yllätykseksi vain yksi vipu ja ajoasento jäi aivan kamalaksi. Ilmeisesti uudemmissa on paitsi takapenkki muuttunut rumaksi lautamaiseksi, myös etupenkistä säästelty jotain pois. Sinulla näyttää toki olevan tuo vanhempi versio.
Breran penkissä on ainakin kallistus aina sähköllä, mutta kiinnitys näyttää samalta.
Breran penkissä on ainakin kallistus aina sähköllä, mutta kiinnitys näyttää samalta.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kahden vivun? Sikäli kuin muistan, mun 2010:ssä oli yksi vipu sivussa ja sillä meni ylös-alas. Ei löytynyt kuvaa tähän hätään.
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
- Car(s): 159 TBi SW
Ex: 156 2.0 TS - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Toisesta liikkuu ylös-alas-suunnassa ja toisesta kallistuu. Varmaan riippuu vähän mitä ruksitettu. Omassa -11 puolinahkaisissa penkeissä kaksi vipua.
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Omaan makuun jää kaksivipuinenkin penkki turhan ylös. Ratissakin saisi olla reilusti lisää säätövaraa alaspäin, mutta eiköhän tuohon ajan kanssa totu. Sinänsä penkki ja ajoasento ovat kyllä todella hyviä, kokonaisuus jää vaan turhan korkealle.
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 28 Kesä 2015, 17:35
- Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina -06
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitokset kaikille tässä penkkiasiassa
Omassa yksilössä yksi vipu, joten helpoin tapa olisi varmaan löytää kahden vivun versio, jotta pääsisi edes testaamaan.. Toki tuo Breran versio kiinnostaisi, jos se menisi oikeasti alas.. Ja voisi olla helpompi löytää vaalealla nahalla.
Muuten ajoasento tosiaan oivallinen ja onhan siihen tottunutkin kyllä, mutta pidemmän tauon jälkeen tulee aina kaipuu alemmas

Omassa yksilössä yksi vipu, joten helpoin tapa olisi varmaan löytää kahden vivun versio, jotta pääsisi edes testaamaan.. Toki tuo Breran versio kiinnostaisi, jos se menisi oikeasti alas.. Ja voisi olla helpompi löytää vaalealla nahalla.
Muuten ajoasento tosiaan oivallinen ja onhan siihen tottunutkin kyllä, mutta pidemmän tauon jälkeen tulee aina kaipuu alemmas
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kallistuu? Kelaillu tässä et mulla tais olla ristiseläntukipyörä, selkänojan kallistuspyörä ja ylösalasvipu. Jäi nyt vaivaamaan tämä.eicas kirjoitti:^Toisesta liikkuu ylös-alas-suunnassa ja toisesta kallistuu. Varmaan riippuu vähän mitä ruksitettu. Omassa -11 puolinahkaisissa penkeissä kaksi vipua.