Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Autodatan vikahan tuo on, että todetaan moottori on irrotettava hihnan vaihdossa.
Kysehän on ainoastaan yhdestä moottorituesta, joka on jakohihnan edessä.
Näin harrastelijanakin saan itse vaihdettua tuon hihnan muutamassa tunnissa kotipihassa ilman nosturia kahden hallitunkin avulla.
Toisella tunkilla apparin puoli ylös ja toisella nostetaan ja lasketaan konetta tarpeen mukaan.
Lukitustyökalut auttavat asennuksessa, mutta eipä nekään ihan pakolliset ole.
Kysehän on ainoastaan yhdestä moottorituesta, joka on jakohihnan edessä.
Näin harrastelijanakin saan itse vaihdettua tuon hihnan muutamassa tunnissa kotipihassa ilman nosturia kahden hallitunkin avulla.
Toisella tunkilla apparin puoli ylös ja toisella nostetaan ja lasketaan konetta tarpeen mukaan.
Lukitustyökalut auttavat asennuksessa, mutta eipä nekään ihan pakolliset ole.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
@koomala
Mä ostin itselleni Lidlin akkumutterimopon, lähtee napamutterikin.
Lisäksi uudet TX12, 14 ja 18 hylsyt/avaimet. Lähti mopolla auki pultit.
Tuurnalla hakkasin laakerin ja olkavarren väliin samalla ulosvetäjällä vedättämällä.
Mä ostin itselleni Lidlin akkumutterimopon, lähtee napamutterikin.
Lisäksi uudet TX12, 14 ja 18 hylsyt/avaimet. Lähti mopolla auki pultit.
Tuurnalla hakkasin laakerin ja olkavarren väliin samalla ulosvetäjällä vedättämällä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Tuota Lidlin pulttipyssyä on muuallakin kehuttu, mutta ei ollut valitettavasti valikoimissa silloin kun omani hankin. Saa nähdä, onko takapyörän laakerit enemmän jumissa jos / kun pääsen niitä joskus vaihtamaan.
Sisälmyksien vaihto muovipulikkaan oli perusruuvaamista, mutta metalliavaimen irti saaminen vaati jo vähän soveltamista. Metalliavain on kiinni muovipäädyssä ohuella metallitapilla, joka pitää saada kaivettua ylös. Oli sen verran tiukassa, ettei onnistunut pienellä ruuvimeisselillä tai piikillä. Siisteimmän lopputuloksen sain, kun porasin tappiin muistaakseni 1,5 mm terän kiinni, jonka vedin sitten pihdeillä tappeineen ylös. Vanhaan avaimeen testasin voimalla vääntämistä, mutta sain vain muovin hajoamaan.
Tähän itselleni vastaten, että näillä ohjeilla onnistui: https://www.alfaowner.com/threads/diy-h ... se.302416/koomala kirjoitti:Onko kukaan vaihtanut avaimen kuoria 159:iin? Omassa on etenkin se avaimen sisällä olevaan metalliavaimeen kiinnityvä "kromi"osa kulahtanut. Mahtaako metalliavainta saada vaihdettua uuteen päätypalikkaan siististi?
Sisälmyksien vaihto muovipulikkaan oli perusruuvaamista, mutta metalliavaimen irti saaminen vaati jo vähän soveltamista. Metalliavain on kiinni muovipäädyssä ohuella metallitapilla, joka pitää saada kaivettua ylös. Oli sen verran tiukassa, ettei onnistunut pienellä ruuvimeisselillä tai piikillä. Siisteimmän lopputuloksen sain, kun porasin tappiin muistaakseni 1,5 mm terän kiinni, jonka vedin sitten pihdeillä tappeineen ylös. Vanhaan avaimeen testasin voimalla vääntämistä, mutta sain vain muovin hajoamaan.
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tulipa käytyä autosähkökorjaamolla airbagvalon vuoksi. Vikakoodinlukija viesti, että pelkääjän (istuimen?) tyynyn laukeaminen on estetty (B1005). Johdotus ok, kytkennät ok. Lopulta paljastui, että airbagin poiston merkkivalo kattopaneelissa ei toiminut. Kun se ei toimi, päättelee elektroniikka että bägi on rikki. Paneelin virrat poikki, syynä palanut sulake. Se taas on 7,5A sulake kuskin jalkatilaa sulakerasiassa, testerin mukaan sulake nro 49. Että tiedoksi, jos tulisi jolla kulla vastaan..
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Itsellä ko. Herja ja sulakkeen palaminen on noteerattu myös..Kivijärvi kirjoitti:Tulipa käytyä autosähkökorjaamolla airbagvalon vuoksi. Vikakoodinlukija viesti, että pelkääjän (istuimen?) tyynyn laukeaminen on estetty (B1005). Johdotus ok, kytkennät ok. Lopulta paljastui, että airbagin poiston merkkivalo kattopaneelissa ei toiminut. Kun se ei toimi, päättelee elektroniikka että bägi on rikki. Paneelin virrat poikki, syynä palanut sulake. Se taas on 7,5A sulake kuskin jalkatilaa sulakerasiassa, testerin mukaan sulake nro 49. Että tiedoksi, jos tulisi jolla kulla vastaan..
apparinpenkin kun laskee alimpaan asentoon niin sulake tuppaa menemään.
Liekö johtosarja kehnossa paikassa/asennossa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ongelma on tämä takapenkin selkänojan kippaus ei toimi, eli vivusta vetämällä ei tapahdu mitään. Onko mitään tapaa millä tämän saisi toimimaan?
Ja auto on sedan mallinen.
Ja auto on sedan mallinen.
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Palatakseni vielä tuohon öljynvaihtoon ja konerikkoon. Löytyyköhän alkuperäisiä o-renkaita enää mistään? Suodatintelineen ura on vähän turhan leveä tavallisille o-renkaille, että istuisivat täysin tiiviisti.
Vaihdoin tuossa omaan autoon öljyt ja annoin samalla vähän pahaa silmää pienelle tiivisterinkulalle. Tuohon oli jo laitettu joku yleismallinen o-rengas alkuperäisen tilalle, mutta ilmeisesti paksuus on kuitenkin riittävä, kun öljyt ovat pysyneet siellä missä kuuluukin. Vähän kelju paikka lähteä kokeilemaan, onko tiiviste sopiva, jos sopimattomuus ilmenee vasta moottorin hajotessa.
Vaihdoin tuossa omaan autoon öljyt ja annoin samalla vähän pahaa silmää pienelle tiivisterinkulalle. Tuohon oli jo laitettu joku yleismallinen o-rengas alkuperäisen tilalle, mutta ilmeisesti paksuus on kuitenkin riittävä, kun öljyt ovat pysyneet siellä missä kuuluukin. Vähän kelju paikka lähteä kokeilemaan, onko tiiviste sopiva, jos sopimattomuus ilmenee vasta moottorin hajotessa.
- Wolffis
- Viestit: 245
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
- Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Nyt olis viimein 159 kone irti ja pääsis alottelemaan remonttia.
Alustavaa kyselyä, että onko kymenlaaksossa tai lähialueella lie paikkaa, joka tekis näihin ohjelmointeja? Tarkotuksena olis samalla jumppailla imusarjan läpät, egr ja hiukkasloukku ja nämä pitäis saada myös koodailtua pois käytöstä.
Alustavaa kyselyä, että onko kymenlaaksossa tai lähialueella lie paikkaa, joka tekis näihin ohjelmointeja? Tarkotuksena olis samalla jumppailla imusarjan läpät, egr ja hiukkasloukku ja nämä pitäis saada myös koodailtua pois käytöstä.
@lfat...
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tuolla numerolla etsimään: 71740641koomala kirjoitti:Palatakseni vielä tuohon öljynvaihtoon ja konerikkoon. Löytyyköhän alkuperäisiä o-renkaita enää mistään?
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Erikoismoottori Airaksinen Lemillä. www.erikoismoottori.fiWolffis kirjoitti:Nyt olis viimein 159 kone irti ja pääsis alottelemaan remonttia.
Alustavaa kyselyä, että onko kymenlaaksossa tai lähialueella lie paikkaa, joka tekis näihin ohjelmointeja? Tarkotuksena olis samalla jumppailla imusarjan läpät, egr ja hiukkasloukku ja nämä pitäis saada myös koodailtua pois käytöstä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
[quote="TeroPee"][quote="Wolffis"]Nyt olis viimein 159 kone irti ja pääsis alottelemaan remonttia.
Alustavaa kyselyä, että onko kymenlaaksossa tai lähialueella uote]
Autosalpa:lla oli aikoinaan yhteys tehtaaseen ohjelmanmuutoksiin, onko enään ?
Alustavaa kyselyä, että onko kymenlaaksossa tai lähialueella uote]
Autosalpa:lla oli aikoinaan yhteys tehtaaseen ohjelmanmuutoksiin, onko enään ?
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Tehtaalta turha kysellä ohjelmaa jossa saastelaitteita poistettu käytöstä.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Minulle suositeltiin https://www.kausalanautotarvike.fi/teho ... ptimointi/ En tosin vielä ole käyttänyt kun DPF toimii, läpät on revitty pois ja EGR tukittu kahdella reikälevyllä. Ja 1.9 JtDM automaatissa on luonnollisesti riitävästi voimaa jo tehtaankin jäljiltä
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Missä kohtaa viispytyssä on DPF:n paineanturi? 2009 Q4 kyseessä, jos on eroja.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Siinä pöntön etupuolella, pönttöosassa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tärinää nopeudessa 130 km/h, ei 100 km/h, onko sisempi vetonivel vasemmaalla puolella epätasapainossa, kun vasemmaan
etupyörän pultit pyrkivät löystymään, sekä kesä että talvirenkailla.
Tärinä tuntuu lähinnä ratissa.
etupyörän pultit pyrkivät löystymään, sekä kesä että talvirenkailla.
Tärinä tuntuu lähinnä ratissa.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Polforea kirjoitti:Missä kohtaa viispytyssä on DPF:n paineanturi? 2009 Q4 kyseessä, jos on eroja.
Pöntössä on lämpöanturi, paineanturi on tuliseinässä.jalittam kirjoitti:Siinä pöntön etupuolella, pönttöosassa.
- Xehpuk
- Viestit: 697
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Minkä mittaista puutavaraa (listoja) saa mahdutettua 159 SW:n sisälle? 2200 menee kivuttomasti, mutta 3200 en ole vielä uskaltanut koittaa
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Näköjään, tarkemmin ottaen naftafiltterin ja paisarin välissä.arv kirjoitti:Pöntössä on lämpöanturi, paineanturi on tuliseinässä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mites Sportwagoniin 225/55R17 renkaat? 2.4 kone.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Mikkeller
- Viestit: 64
- Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
- Car(s): Alfa 159 SW Ti 1750 TBi
- Paikkakunta: Kemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Aika munkkihan tuo on. Jopa muutaman millin suurempi kokonaishalkaisija kuin 235/40R19, jotka omassa täyttää kaaret kyllä aika passelisti.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Mites Sportwagoniin 225/55R17 renkaat? 2.4 kone.
Voi silti pyöriä alla vakioalustalla ihan ongelmitta varsinkin jos ei ole Ti.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mun Berlinassa moiset pyörii hyvin ja nollaa mittarivirheen. Mulla toki on maastoalusta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitos. Vakio alusta omassa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Palaan oman 2.4JTDm:n ominaisuuteen. Se on nykinä, tärinä ja nypytys kevyessä nopeuden nostossa, esim. 60->80 saa usein esille piirteen. Kakkosella, kolmosella ja nelosella sen saa helpolla esille etenkin kun auto on ajettu lämpimäksi. Ei ole juurikaan väliä mennäänkö suoraan vai kaarretaanko, sama nypytys sieltä tulee. Kylmänä en ole huomannut ollenkaan. Autossa on ollut kahiseva ääni vaihdetta vaihtaessa jo pidemmän aikaa myös. Kytkin tuntuu toimivan loogisesti, irrottaa hyvin, eikä luista. Vaihdossa ei rusahtele tms. Alkukesästä huomasin myös, että pidempää motarisiivua ajettua kytkin tuntuu kovalta tai jäykältä, ennen kuin taas asettuu hetken käytön jälkeen suunnilleen normaaliksi. Nyt tähän ääneen ja nypyttämiseen tuntuu liittyvän jonkinmoista ahdistusta kulussa, jonka saa väistymään antamalla vehkeelle enemmän happea tai kierroksia tai molempia. Mikähän laitetta vaivaa raadin arvausten mukaan? Arvauksia on heitelty kytkimen ja/tai painelaakerin suuntaan. Jotenkin tuntuu kalliilta rempalta joka tapauksessa. Jossain 156 threadissa oli mainintaa moottorin tuennan pettämisestä, josta saattaisi tulla tuontyyppistä oiretta. Voisiko olla jotan sellaista?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Minkäs takia tämä koko?Alfistipohjoosesta kirjoitti:Mites Sportwagoniin 225/55R17 renkaat? 2.4 kone.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mun 159:ssä oli vastaavia oireita kaksoismassavauhtipyörän ja kytkimen lähestyessä finaalia.Kivijärvi kirjoitti:Palaan oman 2.4JTDm:n ominaisuuteen. Se on nykinä, tärinä ja nypytys kevyessä nopeuden nostossa, esim. 60->80 saa usein esille piirteen. Kakkosella, kolmosella ja nelosella sen saa helpolla esille etenkin kun auto on ajettu lämpimäksi. Ei ole juurikaan väliä mennäänkö suoraan vai kaarretaanko, sama nypytys sieltä tulee. Kylmänä en ole huomannut ollenkaan. Autossa on ollut kahiseva ääni vaihdetta vaihtaessa jo pidemmän aikaa myös. Kytkin tuntuu toimivan loogisesti, irrottaa hyvin, eikä luista. Vaihdossa ei rusahtele tms. Alkukesästä huomasin myös, että pidempää motarisiivua ajettua kytkin tuntuu kovalta tai jäykältä, ennen kuin taas asettuu hetken käytön jälkeen suunnilleen normaaliksi. Nyt tähän ääneen ja nypyttämiseen tuntuu liittyvän jonkinmoista ahdistusta kulussa, jonka saa väistymään antamalla vehkeelle enemmän happea tai kierroksia tai molempia. Mikähän laitetta vaivaa raadin arvausten mukaan? Arvauksia on heitelty kytkimen ja/tai
painelaakerin suuntaan. Jotenkin tuntuu kalliilta rempalta joka tapauksessa. Jossain 156 threadissa oli mainintaa moottorin tuennan pettämisestä, josta saattaisi tulla tuontyyppistä oiretta. Voisiko olla jotan sellaista?
Oireet alkoi sillä, että kytkintä painellessa kuului pieni kahina. Kytkinpolkimen liikkeen puolivälissä kahinan sai kuulumaan joskus pitemmän aikaa.
Myöhemmin tuli mukaan semmoinen tärinä kun vedätti alle ~3000rpm isolla vaihteella. Joskus siihen liityi pieniä nykäyksiä samalla. Kytkinpolkimen tuntuma saattoi joskus muuttua joskus kulmikkaaksi.
Oireiden edetessä pidemmälle kahina alkoi muuttumaan semmoiseksi kolkottavaksi ääneksi. Varsinkin tyhjäkäynnillä vaihde vapaalla ja kytkin pohjassa kuului melkoista kalkatusta.
Lopulta kun kytkin alkoi luistamaan ja ääni hirvittämään niin vaihdoin vauhtipyörä/kytkinpaketin.
Oireiden alkamisesta kytkimen vaihtoon tuli ajeltua n.70tkm eli pitkälti yli vuoden jaksoin kuunnella kolinoita
Kaippa tuosta joku ääninäyte voisi löytyä arkistoista, postailen tänne jos ja kun semmoinen löytyy...
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mietin jos ei olisi niin herkkä urille/epätasaiseen kulumiseen. Lisäksi saisi mittarinkohdilleen. Pienentynyt melu ja parempi mukavuus?Savo kirjoitti:Minkäs takia tämä koko?Alfistipohjoosesta kirjoitti:Mites Sportwagoniin 225/55R17 renkaat? 2.4 kone.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vainio: Tutulta kuulostaa... kiitos viestistäsi!
Onkohan tuossa 2.4JTDm:n kohdalla tyydyttävä siihen "kone irti, kytkinpaketti vaihtoon, kone takas" -tyyppiseen ratkaisuun, jossa työn osuus on 4x itse remonttiosien hinta?
Onkohan tuossa 2.4JTDm:n kohdalla tyydyttävä siihen "kone irti, kytkinpaketti vaihtoon, kone takas" -tyyppiseen ratkaisuun, jossa työn osuus on 4x itse remonttiosien hinta?
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kyllä sen kone paikallaankin tekee, ahdasta on mutta onnistuu
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Automilanon tarjous oli 2500 €, ymmärsin että eivät nosta konetta pois.Kivijärvi kirjoitti:Vainio: Tutulta kuulostaa... kiitos viestistäsi!
Onkohan tuossa 2.4JTDm:n kohdalla tyydyttävä siihen "kone irti, kytkinpaketti vaihtoon, kone takas" -tyyppiseen ratkaisuun, jossa työn osuus on 4x itse remonttiosien hinta?
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
- Car(s): 159 TBi SW
Ex: 156 2.0 TS - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vetoakselissako väljää? Satunnaisesti kun nostaa jalan kaasulta/moottorijarruttaa, niin ratissa alkaa tuntua sellaista tärinää/jurinaa. Ei toistu mitenkään johdonmukaisesti, vaan vähän tuulen suunnasta ja bensan hinnasta riippuen joitain kertoja reissun aikana. Kytkintä käyttämällä poistuu eikä jatku kun nostaa polkimen ylös. Vuoden verran tuota tehnyt satunnaisesti, mutta nyt alkanut olla lähes päivittäistä.
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Minun Tbi teki tuota kans ajoittain. Ei vika vaan ominaisuus..
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
- Car(s): 159 TBi SW
Ex: 156 2.0 TS - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Aika jännä. Noh, olkoon sitten.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Siis voisin kokeilla samaa juttua.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Mietin jos ei olisi niin herkkä urille/epätasaiseen kulumiseen. Lisäksi saisi mittarinkohdilleen. Pienentynyt melu ja parempi mukavuus?Savo kirjoitti:Minkäs takia tämä koko?Alfistipohjoosesta kirjoitti:Mites Sportwagoniin 225/55R17 renkaat? 2.4 kone.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Minulla samoin, eniten 5 ja 6 vaihteella. Olen sitä mieltä että käsivaihteiston öljysuositus on väärä ja vaihteisto kestää kunnossaeicas kirjoitti:Vetoakselissako väljää? Satunnaisesti kun nostaa jalan kaasulta/moottorijarruttaa, niin ratissa alkaa tuntua sellaista tärinää/jurinaa. Ei toistu mitenkään johdonmukaisesti, vaan vähän tuulen suunnasta ja bensan hinnasta riippuen joitain kertoja reissun aikana. Kytkintä käyttämällä poistuu eikä jatku kun nostaa polkimen ylös. Vuoden verran tuota tehnyt satunnaisesti, mutta nyt alkanut olla lähes päivittäistä.
vain määrätyn ajan. Olen vaihtanut öljyt vaihteistoon n. 60000 km välein valmistajan suosittelemaa öljyä, lisäksi 140000 km:ssa RVS
lisäaineen lisäys. Kun äänet vaihtestossa lisääntyivät, niin viime öljynvaihto 210000 km Tribodyn 75W 140 LS öljy vaihteistoon, se ei paranna jo vioittunutta vaihtestoa
mutta äänet ovat ehkä pienenneet, lisäksi olen päättänyt lisätä STP lisäaineen vaihteistoon.
Viimeksi muokannut Rema, 10 Elo 2020, 08:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Olen vaihtamassa etu apurunkoa. Ostin peräkolaroidusta 159 2,2 JTS autosta apurungon, joka oli hyvässä kunnossa ,
se hiekkapuhalletaan ja maalataan hinta 400 € hiekkapuhallettuna ja maalattuna. Vaihto edullisesti ?
se hiekkapuhalletaan ja maalataan hinta 400 € hiekkapuhallettuna ja maalattuna. Vaihto edullisesti ?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Miten, onko ollut 215 levyistä rengasta 2.4:ssa? Näköjään esim. bensakoneisissa on suositus käyttää jopa 205:stakin, mutta isossa dieselissä vain isompaa rengastusta suositellaan.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Mietin jos ei olisi niin herkkä urille/epätasaiseen kulumiseen. Lisäksi saisi mittarinkohdilleen. Pienentynyt melu ja parempi mukavuus?Savo kirjoitti:Minkäs takia tämä koko?Alfistipohjoosesta kirjoitti:Mites Sportwagoniin 225/55R17 renkaat? 2.4 kone.
- RiQ
- Viestit: 75
- Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
- Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04 - Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vikakoodin P2111 löi tauluun. Voi poistaa, mutta palaa joko heti tai hetken päästä.
Ideoita mitä kannattaisi tarkistaa? Viittaa ilmeisesti kaasuläppäkoteloon...
Moottori siis 2.0 JTDm
Ideoita mitä kannattaisi tarkistaa? Viittaa ilmeisesti kaasuläppäkoteloon...
Moottori siis 2.0 JTDm
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^^Isodiisselin etuakselimassa on rennot 1300kg, alkaa olla 215 tai 205 aika kaponen ja kantavat mallit voi olla harvassa, etenkin kun isot jarrut tarvii 17" vanteen.
Jos pelkää että 225 levee kumi on uraherkkä, ni ottaa pyöreeolkasen rengasmallin, vaikka GY EffficientGripin.
Jos pelkää että 225 levee kumi on uraherkkä, ni ottaa pyöreeolkasen rengasmallin, vaikka GY EffficientGripin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Nuo kapeammat on 16" renkaita jotka eivät 2,4:ään mahdu, pienin vannekoko isojen jarrujen takia on 17" ja rengaskoko 225/50 17.urhoilija kirjoitti:Miten, onko ollut 215 levyistä rengasta 2.4:ssa? Näköjään esim. bensakoneisissa on suositus käyttää jopa 205:stakin, mutta isossa dieselissä vain isompaa rengastusta suositellaan.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mikä se alkupään 159 ilmastoinnin oikea täyttömäärä nyt on 460g vaiko 550g? Vuosimallin 2007 3.2 jötsi.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
450 oli itellä viimevuonna. Ensin laittoivat 550 ja tuli sirkkelisoundi, mut vähenti satku ja oliki kaikki ok.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
2007 isojötsi ja 460g onpi virallinen täyttömäärä ja oikein tarra määrästä konepellissä. Oikeastaam en tiedä, että mistä se 550g on keksitty, koska virallisissa tiedoissa ja esim e-learn onpi tuo 460g.
Onko jossain 2006 malleissa sitten vielä ollut väärä tarra tai tieto? Tai jotain ihmeellistä?
Onko jossain 2006 malleissa sitten vielä ollut väärä tarra tai tieto? Tai jotain ihmeellistä?
"puhun niin totta kuin osaan"
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^ Kiitokset näistä. 460g käsken laittamaan kun kohta vien täyttöön. Muistaakseni tarrassakin on se 460g.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
550 g on keksitty eLearnista: http://4cardata.info/elearn/939/2/93900 ... 939010380/palkus kirjoitti:2007 isojötsi ja 460g onpi virallinen täyttömäärä ja oikein tarra määrästä konepellissä. Oikeastaam en tiedä, että mistä se 550g on keksitty, koska virallisissa tiedoissa ja esim e-learn onpi tuo 460g.
Onko jossain 2006 malleissa sitten vielä ollut väärä tarra tai tieto? Tai jotain ihmeellistä?
460 g on kuitenkin oikea määrä.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Pari päivää takana. GOODYEAR EFFICIENTGRIP PERFORMANCE (XL kuormitus). Vanhat tosin ed.omistajan jotkut "sportti"kinukit.Savo kirjoitti:
Siis voisin kokeilla samaa juttua.
Plussaa nuo mitä odotin. Mittarivirhe nollaan, hiljaisemmat (paljon) yms
Kyllähän nuo muutaman ekakerran näytti aika Crosswagon renkailta.
Etuakselille tulossa uudet ylä ja alatukivarret.
Mites tuo taka-akseli? Onko jotain puslaa mikä tulee herkemmin vaihdettavaksi? Naruilla mitaten oli edessä ihan inaksen liikaa haritusta. Takana vielä enemmän harituksella. Eli onko säätö ongelma vai joku pusla joka aiheuttaa?
Meinasin vetää nuo rengaskulmat. Auraukset aika nollaan ja camberin minimiin.
Viimeksi muokannut Alfistipohjoosesta, 13 Elo 2020, 15:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Minä takkusin hammastangon vaihdon jälkeen kolmeen eri kertaan pyöräkulmien kanssa, neljännellä tuli siihen mitä halusin. Ehdottomasti etupää ihan pienelle haritukselle niin pysyy autolle ominainen herkkyys ajossa, ja ennen kuin joku irvileuka sanoo; ei, en puhu uraherkkyydestä.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Pari päivää takana. GOODYEAR EFFICIENTGRIP PERFORMANCE. Vanhat tosin ed.omistajan jotkut "sportti"kinukit.Savo kirjoitti:
Siis voisin kokeilla samaa juttua.
Plussaa nuo mitä odotin. Mittarivirhe nollaan, hiljaisemmat (paljon) yms
Kyllähän nuo muutaman ekakerran näytti aika Crosswagon renkailta.
Etuakselille tulossa uudet ylä ja alatukivarret.
Mites tuo taka-akseli? Onko jotain puslaa mikä tulee herkemmin vaihdettavaksi? Naruilla mitaten oli edessä ihan inaksen liikaa haritusta. Takana vielä enemmän harituksella. Eli onko säätö ongelma vai joku pusla joka aiheuttaa?
Meinasin vetää nuo rengaskulmat. Auraukset aika nollaan ja camberin minimiin.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Juujuu, ilman muuta pieni haritus. Laitoin n. 8min yhteisharitusta ja maukas on. Renkaan kulmakulumaa ei havaittavissa
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Punkalaidun
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Talvirenkaat 17-tuumaiset kitkat ei reunakulumaan yhtään, mutta samoilla kulmilla 18-tuumaiset kesärenkaat niin reunat kuluu, molemmat vanteet alkuperäisiä.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mikäs foorumin ajatus, onko rengaspaineet ihan kohdillaan jos laitan eteenm 2.6 ja taakse 2.5? Enimmäkseen vain 1-2 henkeä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)