Auto on 156 2.0 jts.
Sattuneista syistä (Jakopää poks - hämärä ja halpa korjaus myyjän toimesta - kone imi öljyä ja kävi kuumana ja veti vähän laiskasti ja piti kummallisia ääniä, jotka eivät kai tule kuitenkaan alapäästä) ajattelin alkaa harrastelemaan öljynvaihtoja isompia remontteja,tilasin ajoitustyökalut ja ajattelin tarkistaa ajoituksen.
Kaikki meni kivasti kunnes purkamisesta innostuneena nykäisin myös jakopään hihnan irti ja sitten aloin kääntelemään kampiakselia kunnes muistin, että ohjeissa nimenomaan luki että älä käännä kampiakselia hihna irti. No nokkelana poikana ajattelin, että jos nuo nokat kääntyvät käsin niin pyöritellään niitä siinä sitten mukana yksi kierros hissun kissun. Hieman kokeilin ja pakopää kääntyi hieman ja sitten muistin, että ohjeissa nimenomaan luki että älä käännä nokka-akseleita hihnan irti ollessa. Sen muistin, että ohjeissa luki, että älä käännä konetta vastapäivään. Siksi en käännellyt alun alkaenkaan kampiakselia takaisin siihen kohtaan mistä lähdin liikkeelle. Jotakin sentään muistin

No nyt sitten on koko homma sekaisin. Tilanne on sama kuin jos hihna olisi hajonnut poislukien se, että hentoisesti kääntelemällä tuskin olen tehnyt mitään vahinkoa venttiileille. Jos olen niin sitten ne on kyllä tehty sinitarrasta.
Mutta mitä nyt? Ilmeisesti jos saisin koneen 90 astetta yläkuolokohdasta niin, mitään kontakteja venttiileihin ei tule ja voisin käännellä nokat omiin yläkuolokohtiinsa, jotka löytyy asennuspalikoiden avulla. Onko näin? Haluaisin tietää:
1) voiko nokkia käännellä ylipäätään käsin? Onko nokissa jotakin ajoitusmerkkejä? Tällä hetkellä ykkösssylinterin nokat osoittavat suurin piirtein alaspäin. Ilmeisesti pitäisi imupuoli osoitella moottorin takaseinää kohti ja pakopuoli etuseinää kohti, että olisivat lähellä yläkuolokohtaa. Voiko nokkia käännellä vastapäivään?
2) voiko konetta kääntää vähän varovasti vastapäivään (tämänhetkinen vaihe on se, että ykkössylinterin vaihe on lähellä yläkuolokohtaa. Kampiakselin hihnapyörässä on keltainen merkki joka osoittaa noin kello 22-23 suuntaan. Onko tällä merkillä jotakin merkitystä (kyse on todellakin kampiakselin hihnapyörästä ei apulaitten hihnapyörästä, jossa on ilmeisesti myös jotakin merkkejä.
3) Pitääkö tässä nyt nykiä nokat irti ja asetella ne paikoilleen sitten kun ykkösen mäntä on yläkuolokohdassa? Jos niin, niin miten ne irrotetaan?
4) Mikä olisi järkevintä? (poislukien osaavan ja huolellisen ammatti-ihmisen käyttö, ajan kääntäminen takaisinpäin ja auton paalaus).
Lukkopalat eivät siis ole kiinni. Kaikki tulpat ovat auki. Kone kääntyi helposti ja heti kun tuli jumia niin en runnonut. Ottaako minua päähän? Vähintäänkin, mutta sellaista elämä on. Oma moka. Seuraavaksi osaan. Auto maksoi muutaman satasen ja onelämänsä loppusuoralla, joten siksi ajattelin ottaa tämän harjoituskappaleeksi. Mahtavaa olisi jos sen saisi vielä vuodeksi ajokuntoon.
Asiallinen apu ilman moralisointia on tervetullutta.
Ai niin. Tasapainohihna lähti irti ilman, että koskin kiristimeen. Onko tämä normaalia vai onko kiristäminen jäänyt Repalta tekemättä?