Koneliikkeen aikaan
Valvoja: Moderators
Re: Koneliikkeen aikaan
En tiedä onko tästä ollut juttua jossain ja joskus aiemminkin, mutta ehkä jotkut sattuvat muistamaan 70-luvulta sen punaisen Spiderin, joka seisoi pitkän aikaa Vattuniemenkadun korjaamon pihalla yksinäisen ja hylätyn näköisenä asiakkaiden ja ohikulkijoiden ihmeteltävänä. Ainakin muistiin on syöpynyt kauan, en ole varma oliko kyse päivistä, viikoista vai kuukausista. Sisällä tiedettiin kertoa, että auto oli jäänyt ikään kuin pantiksi maksamattoman huoltolaskun takia. Omistaja, varakkaan lääkäriperheen poika oli kuulemma saanut sen vanhemmiltaan lahjaksi sillä ehdolla, että vastaa itse auton kuluista. En edes muista vuotta tarkkaan, mutta joskus 70-luvun jälkipuoliskolla.
Re: Koneliikkeen aikaan
Päin vastoin kuin nykyään, tuo oli silloin aikamoinen poikkeus, jokainen yleensä hankki ja ylläpiti autoaan omilla rahoillaan. Muistan kuitenkin vuoden-parin takaa jonkun Hesarin tai Moblan jutun. Jossain itäisessä Suomessa rikkaan suvun toivolle oli luvattu 70-luvulla lahjaksi uusi 2000 GTV, jos poika onnistuu selviytymään ylioppilaaksi. Siinäpä motivaatiota kerrakseen. Yo-kirjoituksia ei kai silloinkaan voinut läpäistä pelkällä lahjonnalla, kun kokeet menivät lautakunnan tarkistettaviksi. Noita Spidereita oli ennestään jokunen, mahtaakohan tuo olla vielä hengissä?
Re: Koneliikkeen aikaan
^^ Tuo taisi olla se 1600 Spider, en tiedä oliko muuttoauto vai maahantuojan toimittama. Jossakin vaiheessa poika sai säästettyä viikkorahoista sen verran, että sai laskut maksettua. Onhan se ihan opettavaista, jos aikuiseksi tultuaan oppii kantapään kautta, ettei "pappa betalar" enää päde. Jotkut elävät vielä nelikymppisenäkin isäpappansa rahoilla.
Koneliikkeen maahantuoma 2000 GTV oli äskettäin myynnissä ja linkkinä toisessa ketjussa. Taisi mennä kaupaksi, kun on poistunut liikkeen sivulta. Vähän ihmetyttää, kun aikamoinen määrä oli ehtinyt olla omistajia alkuvuosina. Vaikuttaisi jonkinlaiselta kiertopalkinnolta, kunnes rauhoittunut 40 vuotta sitten.
Koneliikkeen maahantuoma 2000 GTV oli äskettäin myynnissä ja linkkinä toisessa ketjussa. Taisi mennä kaupaksi, kun on poistunut liikkeen sivulta. Vähän ihmetyttää, kun aikamoinen määrä oli ehtinyt olla omistajia alkuvuosina. Vaikuttaisi jonkinlaiselta kiertopalkinnolta, kunnes rauhoittunut 40 vuotta sitten.
Kun siellä kerrotaan, että myyjän mukaan autosta kuuluu jotain ylimääräistä ääntä ajaessa, juolahtaa heti mieleen, että onko sitä kuulunut suurinpiirtein alusta saakka ja voisiko olla syynä monille omistajanvaihdoksille?routasydän kirjoitti:Auto kuulemma tärisee satasen vauhdissa, ei alle ei yli, syynä kardaanin donitsi/tukikumi. Uuden osan saa mukaan. Onkohan työläs vaihtaa? Toisaalta tuossa hintaluokassa ei olettaisi olevan tiedossa olevia vikoja...
Uno per tutti, tutti per uno
Re: Koneliikkeen aikaan
Ei kuitenkaan tainnut olla "harrastajalla", kun ei ollut kerhotarraa näkyvissä? Tätä jotkut jobbarit käyttävät usein jonkinlaisena lupauksena auton kunnnosta. Museorekisteröintikään ei takaa sitä, että auto läpäisee edes pienin korjailuin seuraavan katsastuksen. Auton papereista, kuten huolto- ja omistajan käsikirjasta yms ei näkynyt mainintaa.
Nimikirjaimien perusteella tunnistin noista vain yhden henkilön. 1. omistajakaan ei ole se, jonka sen soisi nimikirjaimien perusteella olevan. Myyjäjobbarin puheisiin eikä välttämättä edes tekstiin en ihan sokeasti luottaisi.
Nimikirjaimien perusteella tunnistin noista vain yhden henkilön. 1. omistajakaan ei ole se, jonka sen soisi nimikirjaimien perusteella olevan. Myyjäjobbarin puheisiin eikä välttämättä edes tekstiin en ihan sokeasti luottaisi.
- Peki
- Viestit: 99
- Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
- Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint - Paikkakunta: Ascona
Re: Koneliikkeen aikaan
^
^
Tuossa kerrotaan tärinästä satasen vauhdissa. Yllä on yksi erittäin todennäköinen omaan kokemukseen pohjautuva vaihtoehto henkilöltä, joka oikeasti näyttää tuntevan asioita. Jos auto "tärisee" tai "värisee" vain tietyllä nopeudella, onko se samanlaista tärinää kuin ajettaessa pitkin "nimismiehen kiharoita" vaiko sittenkin resonanssista johtuva ujellus, jollainen muistaakseni itsellänikin oli uudessa 1750:ssa 3000 rpm:n kohdalla - ajettaessa +/- 500 rpm sitä ei kuulunut. Jos muistan oikein, samaa moitittiin jonkun lehden testissä jostakin 105-sarjalaisesta (tai sitten se oli muu merkki) ja ratkaisu oli ajaa yli tai alle ko kierrosluvun. Jos kyse on ihan oikeasta tärinästä, sen ei luulisi rajoittuvan tiettyyn vauhtiin, vaan pahenevan nopeuden ja/ tai kierrosten kasvaessa.
Siitä kaikki ovat varmasti yhtä mieltä - kuten edelläkin todetaan - että tuollaisella hintapyynnöllä auton pitäisi olla moitteettomassa kunnossa vailla vikoja. Olisihan hardylevy voitu vaihtaa, jos vian tiedetään olevan siinä, eikä jaaritella ostajalle puhelimessa typeriä selityksiä. Ehkeivät liikkeen taidot ole riittäneet sen vaihtoon tai sitten vain on peitelty jotain muuta ongelmaa.
^
AnonimoAlfapiloti kirjoitti:Ei iso homma vaihtaa donitsin ja kannatin kumin vaihto, ovat siis eri osat, mutta tuleeko sillä kuntoon onkin sitten eri asia, Voi olla myös muita syitä värinään. Epätasapaino, nivelet, liuku, väärin kasattu, donitsi, kannatin laakeri ja kannatin kumi.routasydän kirjoitti:Totta. Mol ilmeisen hyvällä historialla ja siistejä. Nahkasisustus vaan miellyttää enemmän. Auto kuulemma tärisee satasen vauhdissa, ei alle ei yli, syynä kardaanin donitsi/tukikumi. Uuden osan saa mukaan. Onkohan työläs vaihtaa? Toisaalta tuossa hintaluokassa ei olettaisi olevan tiedossa olevia vikoja...
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Mulla on tuota värinää juurikin n.100 vauhdissa. Ei mahdoton tai pelottava. Itsellä kyllä ajatus että tulee lukkoperästä. Kun se on halkaistua mallia. Pyöränlaakerointi+perä mielestäni voi hyvinkin alkaa väristä kun lamellit kuluneet. Minulla on takapyörissä suht selvä klappi mikä mielestäni voi tulla vain perästä. n.10v pitänyt avata ko.laitos....
Lainaukset ovat toisesta ketjusta, jossa oli linkki myynnissä olleesta 2000 GTV:sta. Katsoin tuota hardylevyn vaihtoa Giulian korjaamokäsikirjasta. En ihan lonkalta lähtisi kuvaamaan "homman" helppoutta, jos ei ole itseni tavoin omaa kokemusta sen vaihtamisesta. Varmasti kerran tehneelle yksinkertaista, muttei välttämättä ensikertalaiselle. Edellä lueteltiiin monia teoreettisia mahdollisuuksia, vika saattaa myös löytyä istuimen ja ohjauspyörän välistä tai sitten siitä legendaarisesta apusimpukasta. Ehkei ole mielekästä heitellä kaikkea mahdollista vailla minkäänlaista omaa kokemusta. Tuolla projetipuolella näyttää olevan useita, jotka ihan oikeasti ja kokemusperäisesti tietävät paljon näistä asioista muunkin autotekniikan lisäksi. Minulta analysointi ei ainakaan noilla tiedoilla onnistu.AnonimoAlfapiloti kirjoitti:Tuu sekin on yksi lähde vaihtoehto, kuin myös renkaat vanteet yms.
Tuossa kerrotaan tärinästä satasen vauhdissa. Yllä on yksi erittäin todennäköinen omaan kokemukseen pohjautuva vaihtoehto henkilöltä, joka oikeasti näyttää tuntevan asioita. Jos auto "tärisee" tai "värisee" vain tietyllä nopeudella, onko se samanlaista tärinää kuin ajettaessa pitkin "nimismiehen kiharoita" vaiko sittenkin resonanssista johtuva ujellus, jollainen muistaakseni itsellänikin oli uudessa 1750:ssa 3000 rpm:n kohdalla - ajettaessa +/- 500 rpm sitä ei kuulunut. Jos muistan oikein, samaa moitittiin jonkun lehden testissä jostakin 105-sarjalaisesta (tai sitten se oli muu merkki) ja ratkaisu oli ajaa yli tai alle ko kierrosluvun. Jos kyse on ihan oikeasta tärinästä, sen ei luulisi rajoittuvan tiettyyn vauhtiin, vaan pahenevan nopeuden ja/ tai kierrosten kasvaessa.
Siitä kaikki ovat varmasti yhtä mieltä - kuten edelläkin todetaan - että tuollaisella hintapyynnöllä auton pitäisi olla moitteettomassa kunnossa vailla vikoja. Olisihan hardylevy voitu vaihtaa, jos vian tiedetään olevan siinä, eikä jaaritella ostajalle puhelimessa typeriä selityksiä. Ehkeivät liikkeen taidot ole riittäneet sen vaihtoon tai sitten vain on peitelty jotain muuta ongelmaa.
Re: Koneliikkeen aikaan
Näistä tärinöistä, värinöistä, kilinöistä ja kolinoista on paljon hauskoja juttuja. Yhdestä Berlinasta alkoi kuulua niin vähäistä vinkumista, että sen kuuli ainoastaan etumatkustaja, ei kuljettaja eivätkä lapset takana. Seuraavana päivänä korjaamopäällikkö teki sillä pienen lenkin Lauttasaaressa kuulematta mitään. Ja parin päivän kuluttua uudelleen sama juttu - vain etumatkustaja erotti äänen. Korjaanolla sitten tutkittiin oikeaa etupyörää - paljastui kai laakerivika. Useinmitenhan jarruihin on joutunut pieni kivi tai oksankappale.
Uno per tutti, tutti per uno
Re: Koneliikkeen aikaan
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/gtv/11198275
Tässä se toinen samanlainen. Kovin on niukasti tietoja. Väitetään olevan hitsaamaton. Alkuperäiset vanteet. Alkuperäinen väri joku muu kuin punainen? Ei tietoa kilometreistä eikä aiemmista omistajista eli kaiken mahdollisen joutuu kysymään puhelimessa, eikä myyjällä välttämättä sittenkään ole vastausta. Kun autosta pyydetään näinkin paljon, on kohtuullista olettaa, että sen omistus- ja huoltohistoria löytyisi dokumentoituna.
Tuo jo myyty oli alunperin vihreä ja sitä oli entisöity.
Tässä se toinen samanlainen. Kovin on niukasti tietoja. Väitetään olevan hitsaamaton. Alkuperäiset vanteet. Alkuperäinen väri joku muu kuin punainen? Ei tietoa kilometreistä eikä aiemmista omistajista eli kaiken mahdollisen joutuu kysymään puhelimessa, eikä myyjällä välttämättä sittenkään ole vastausta. Kun autosta pyydetään näinkin paljon, on kohtuullista olettaa, että sen omistus- ja huoltohistoria löytyisi dokumentoituna.
Tuo jo myyty oli alunperin vihreä ja sitä oli entisöity.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Koneliikkeen aikaan
Miten helvetissä minusta tuntuu että nämä vanhemmat Alfat on aina foorumin perusteella erittäin epäluotettavalla historialla varustettuja ja kaikki on järkiään jotain tekniikanvaihtoja, eri värillä ylimaalattuja tai muutoin mystisiä seliseli -pelejä 

Alfa Romeo 155 V6 1992
Re: Koneliikkeen aikaan
^ En oikein ymmärrä kommenttiasi. Tuo yllä oleva näyttää kuvassa ihan asialliselle, ihmettelen vain miksei siitä voida kertoa ilmoituksessa enempää. Ennen nettiä noita myytiin lehtien parin rivin myynti-ilmoituksissa, silloin ei ollut oikein tilaa muulle kuin myyjän puhelinnumerolle.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Koneliikkeen aikaan
Ei millään pahalla todellakaan, mutta kyllähän niitä erikoisia prototyyppi voittaja-autoja ja sun muita korin/tekniikanvaihto viritelmiä vaikuttaa olleen jokseenkin paljon. Ja foorumilla niistä tiedetään. On hassua ja toki kiinnostavaa, että oli auto lähes mikä hyvänsä, niin siitä löytyy jotain mystistä
Johtunee siitä että autoja on sen verran vähän ja historiat on tosiaan tiedossa.

Alfa Romeo 155 V6 1992
- GreenThing
- Viestit: 811
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Koneliikkeen aikaan
Harvemmin on kyllä tullut vastaa myynti-ilmoituksia, joissa on mainittu edelliset omistajat. Ja tohtisi olettaa että huoltohistoriakin on kunnossa, jos tuon ikäinen auto on tuossa kunnossa. Luuri kouraan ja kyselemään lisätietoja, eikös niin tehty ennenmuinoinkin eikä vain ihmetelty internetin palstoilla.
Re: Koneliikkeen aikaan
Suunnilleen 80/90-luvun taitteesta on olemassa hyvä esimerkki niukasta tiedon jakamisesta, kun Hesarissa tms lehdessä oli myynnissä Giulia Sprint GTV. Malli oli useimmille silloin täysin tuntematon - huhuttiin olevan 2 kpl Suomessa. Suurin osa sotki sen nelioviseen Giuliaan, vaikka se oli oikeastaan samanlainen kuin 1300-2000 GTJ/GTV. Niitä myytiin noin 100.000:lla markalla (n. 17000 eurolla). Ilmoituksesta puuttui hinta, ja mallin tuntevat olettivat sen olevan samaa suuruusluokkaa. Myöhemmin sitten selvisi, että auto oli myyty noin 20.000:lla markalla eli viidesosalla oletetusta. Henkisen vahingon kärsivät ostajaehdokkaat, kun eivät soittaneet ja kysyneet, mutta taloudellisen vahingon koki myyjä. Pari henkilöä aikanaan kommentoikin, että tyhmyydestä saa aina maksaa. Auto oli alun perin ihan hyvä, meni sitten huonokuntoiseksi ratakilpurina. Toivottavasti on myöhemmin päätynyt hyvään kotiin. Tokihan tämä ei myyjää isommin rasittanut, kun auto oli hankittu sillä parhaalla ja edullisimmalla eli pappa betalar-rahoitusvaihtoehdolla.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Koneliikkeen aikaan
alum kirjoitti:Suunnilleen 80/90-luvun taitteesta [...] Niitä myytiin noin 100.000:lla markalla (n. 17000 eurolla).
Taisi unohtua inflaatio.tilastokeskus kirjoitti:Vuoden 1990 rahamäärää 100 000,00 markkaa vastaava rahamäärä vuonna 2019 oli 26 518,79 euroa.
Re: Koneliikkeen aikaan
Olemme eläneet pitkään poikkeuksellisen matalan (virallisen) inflaation aikoja joten inflaation vaikutus on yllättävän pieni.Tuomas K kirjoitti:alum kirjoitti:Suunnilleen 80/90-luvun taitteesta [...] Niitä myytiin noin 100.000:lla markalla (n. 17000 eurolla).Taisi unohtua inflaatio.tilastokeskus kirjoitti:Vuoden 1990 rahamäärää 100 000,00 markkaa vastaava rahamäärä vuonna 2019 oli 26 518,79 euroa.
https://www.stat.fi/tup/laskurit/rahanarvonmuunnin.html
"Laskennan tulos
Vuoden 1990 rahamäärää 100 000,00 markkaa vastaava rahamäärä vuonna 2019 oli 26 518,79 euroa.
Elinkustannusindeksi vuonna 1990 oli 151 246.
Elinkustannusindeksi vuonna 2019 oli 238 475.
Muutos vuodesta 1990 vuoteen 2019 oli 1,58-kertainen eli +57,67 %.
Keskimääräinen vuotuinen inflaatioprosentti tällä aikavälillä oli 1,58."
Re: Koneliikkeen aikaan
Inflaatio ei unohtunut, koska tässä vertailtiin kahden eri mallin hintatasoa, ja ajankohtakaan ei ollut tarkka. Ei siis tuon ajan hintoja nykytasoon. Euro-markka suhde oli tarkoitettu niille, jotka eivät tiedä mikä se markka oli. Jos ruvetaan arvioimaan, olivatko GTV:t silloin halvempia vai kalliimpia kuin nykyään, pitää toki huomioida inflaatiokin.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Koneliikkeen aikaan
Ei sitä suhdetta siihen kannata laittaa jos se menee kymmeniä prosentteja huti. Eiköhän jokainen ajokortti-ikäinen tiedä mikä markka olialum kirjoitti:Euro-markka suhde oli tarkoitettu niille, jotka eivät tiedä mikä se markka oli.

Re: Koneliikkeen aikaan
Hienoa, jos autonomitkin tuntevat markan googlaamatta.
Näitä ei ole ollut monta myynnissä tänä vuonna ja tästäkin tehtiin kaupat aika pikaisesti. Kuvien mukaan siisti ulkoa ja sisältä, hienot lisävarusteena tarjotut alumiinivanteet eikä ihan loppuunajettukaan. Rekisteritunnuksesta voisi arvailla, ettei uutena Helkama-Auton maahantuoma, vaan olisi myöhäisempi jälkituonti. Olikohan viimeinen oikea (takavetoinen) GT pl. SZ. Näiden valmistus loppui samoihin aikoihin, kun Alfa myytiin Fiatille. Toivottavasti löysi hyvän kodin.

Näitä ei ole ollut monta myynnissä tänä vuonna ja tästäkin tehtiin kaupat aika pikaisesti. Kuvien mukaan siisti ulkoa ja sisältä, hienot lisävarusteena tarjotut alumiinivanteet eikä ihan loppuunajettukaan. Rekisteritunnuksesta voisi arvailla, ettei uutena Helkama-Auton maahantuoma, vaan olisi myöhäisempi jälkituonti. Olikohan viimeinen oikea (takavetoinen) GT pl. SZ. Näiden valmistus loppui samoihin aikoihin, kun Alfa myytiin Fiatille. Toivottavasti löysi hyvän kodin.
Uno per tutti, tutti per uno
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Koneliikkeen aikaan
Jep, timmin näköinen coupe tuo. Eikös 115-sarjan Spideriä valmistettu jopa vuoteen 1994 asti takavetona?Giselda kirjoitti:Hienoa, jos autonomitkin tuntevat markan googlaamatta.![]()
Näitä ei ole ollut monta myynnissä tänä vuonna ja tästäkin tehtiin kaupat aika pikaisesti. Kuvien mukaan siisti ulkoa ja sisältä, hienot lisävarusteena tarjotut alumiinivanteet eikä ihan loppuunajettukaan. Rekisteritunnuksesta voisi arvailla, ettei uutena Helkama-Auton maahantuoma, vaan olisi myöhäisempi jälkituonti. Olikohan viimeinen oikea (takavetoinen) GT pl. SZ. Näiden valmistus loppui samoihin aikoihin, kun Alfa myytiin Fiatille. Toivottavasti löysi hyvän kodin.

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Koneliikkeen aikaan
Giselda kirjoitti:Hienoa, jos autonomitkin tuntevat markan googlaamatta.![]()
Näitä ei ole ollut monta myynnissä tänä vuonna ja tästäkin tehtiin kaupat aika pikaisesti. Kuvien mukaan siisti ulkoa ja sisältä, hienot lisävarusteena tarjotut alumiinivanteet eikä ihan loppuunajettukaan. Rekisteritunnuksesta voisi arvailla, ettei uutena Helkama-Auton maahantuoma, vaan olisi myöhäisempi jälkituonti. Olikohan viimeinen oikea (takavetoinen) GT pl. SZ. Näiden valmistus loppui samoihin aikoihin, kun Alfa myytiin Fiatille. Toivottavasti löysi hyvän kodin.
Tuommoisen omistamisesta on tullut aina välillä haaveiltua, olisi sitä ylipäätään takavetoinen Alfa joskus kiva omistaa.
Ps. En teidä mahtavatko autonomit markkaa tuntea, mutta liiran varmaankin.
Suoraan vaan suoraa
Re: Koneliikkeen aikaan
Alfetta GTV:sta tulee aina mieleen mukava muisto miellyttävästä lauttasaarelaisesta pariskunnasta, joka 80-luvulla osti uuden hopeanvärisen auton. Pitivät sitä sitten vuosikymmeniä. En tiedä onko se heillä vielä vai ovatko mahdollisesti noudattaneet geneveläisen arvokellon periaatetta "Jamais vous ne posséderez complètement une. Vous en serez juste le gardien pour les générations futures". 

Re: Koneliikkeen aikaan
Spider vm. -76 muhkealla hintapyynnöllä. Mahdollisimman niukasti kuvia ja tietoja. Näissä on varmaankin täysin myyjän markkinat. Kerrotaan laitetun kuntoon isolla rahalla, muttei tietoa kilometreistä. Ei museokatsastettu eikä edes katsastus voimassa. Vasen niskatuki näyttäisi olevan vinossa, mutta ehkä se on optinen harha. Ei oikein houkuttele lähtemään ainakaan Helsingistä asti Jakobstadiin. Ainahan voi kuitenkin soitella ja jaaritella myyjän kanssa puhelimessa uskoen, että hänellä sattuisi olemaan auton paperit saatavilla. Tämä ei nähtävästi ole ensirekisteröity Suomessa, toivottavasti ei sentään ole niitä Reilu-Reiskan korinvaihtorakennelmia.
Re: Koneliikkeen aikaan
Tämä on "vain" GT, mutta hintapyynnöt ovat nykyään kovaa luokkaa. Tuollainen löytyy myös tullin tilastosta, onkohan sama auto? Myyjäliike jatkaa uskollisella linjalla, kaiken mahdollisen saa kysyä, mahtavatko osata vastata.alum kirjoitti:Suunnilleen 80/90-luvun taitteesta on olemassa hyvä esimerkki niukasta tiedon jakamisesta, kun Hesarissa tms lehdessä oli myynnissä Giulia Sprint GTV. Malli oli useimmille silloin täysin tuntematon - huhuttiin olevan 2 kpl Suomessa. Suurin osa sotki sen nelioviseen Giuliaan, vaikka se oli oikeastaan samanlainen kuin 1300-2000 GTJ/GTV. Niitä myytiin noin 100.000:lla markalla (n. 17000 eurolla). Ilmoituksesta puuttui hinta, ja mallin tuntevat olettivat sen olevan samaa suuruusluokkaa. Myöhemmin sitten selvisi, että auto oli myyty noin 20.000:lla markalla eli viidesosalla oletetusta. Henkisen vahingon kärsivät ostajaehdokkaat, kun eivät soittaneet ja kysyneet, mutta taloudellisen vahingon koki myyjä. Pari henkilöä aikanaan kommentoikin, että tyhmyydestä saa aina maksaa. Auto oli alun perin ihan hyvä, meni sitten huonokuntoiseksi ratakilpurina. Toivottavasti on myöhemmin päätynyt hyvään kotiin. Tokihan tämä ei myyjää isommin rasittanut, kun auto oli hankittu sillä parhaalla ja edullisimmalla eli pappa betalar-rahoitusvaihtoehdolla.
- Peki
- Viestit: 99
- Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
- Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint - Paikkakunta: Ascona
Re: Koneliikkeen aikaan
Tästä sitten "tyylikkäät" vanteet alle noiden vanhanaikaisten alkuperäisten tilalle. En tosin tiedä, onko joku Espanjan Saharan sivuliikkeen maahantuoja aikanaan laittanut näitä ensiasennuksena?
- Liitteet
-
- tyylivanne.jpg
- (46.96 KiB) Tiedosto ladattu 3533 kertaa
Re: Koneliikkeen aikaan
Tämä Alfa Giulia löysi nopeasti ostajan - vai vedettiinkö myynnistä? Päässyt huonoon kuntoon. Hienoa tietysti, että tuo on edes jäljellä, eikä sitä ole tuhottu korinvaihdon yhteydessä. Kun auto on noin paljon osina, on vähän uskon asia ja vaatii kovaa luottoa myyjään, että kaikki luvattu on mukana, ja mitä sitten puuttuukaan? Yksi vastaavanlainen oli ilman vaihdelaatikkoa - tai ainakin sen sisuskaluja, minkä myyjä oli sopivasti "unohtanut" kertoa. Tässä ei sentään ollut legendaarisia korulauseita "pientä laittoa", "helpolla museokilpiin" ja "lievä projekti". Istuinverhoilu on mennyt pilalle. Giulian kangasverhoilu onkin onneton, likaantuu helposti ja kuluu herkästi puhki. Keinonahkaa - tai "muoviksikin" sitä kutsuttiin - haukuttiin aikanaan lehdissä, kun se oli jääkylmä talvella ja tulikuuma kesällä auringonpaisteessa. Kuitenkin nahkaa ja kangasta kestävämpi. Jos joku tuon kunnostaa, sekin olisi eräänlainen kulttuuriteko, koska taloudellisesti ei varmaan ole mielekästä.
Uno per tutti, tutti per uno
Re: Koneliikkeen aikaan
102-Spider on ollut tarjolla jo pitkään. Omistaja on pitkän linjan harrastaja, ja ainakin kuvista päätellen auto on edelleen hienossa kunnossa. Tuollaisella hintapyynnölä voisi olla katsastuskin voimassa. Autolla on kelpo omistushistoria, eikä tämä ole siis se "kreivitär Cazzon" entinen auto. Nämä tuntuvat kalliilta siksi, että niitä muutama vuosi sitten sai huomattavasti halvemmalla. Taitaa päätyä lopulta ulkomaille. Ehkäpä - ihan kuriositeettina - kuva tai pari olisi voitu ottaa auton altakin.
Edit: Aina pitäisi näköjään tarkistaa linkin toimivuus. En tosin huomannut siinä mitään vikaa enkä ymmärrä miksei se auennut.
Edit: Aina pitäisi näköjään tarkistaa linkin toimivuus. En tosin huomannut siinä mitään vikaa enkä ymmärrä miksei se auennut.
Viimeksi muokannut Giselda, 29 Syys 2020, 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Uno per tutti, tutti per uno
Re: Koneliikkeen aikaan
Toimisiko tämä linkki paremmin? https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/spider/11256107
- Peki
- Viestit: 99
- Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
- Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint - Paikkakunta: Ascona
Re: Koneliikkeen aikaan
Tuossa oli Solex-kaasuttajat. Niiden lisäksi laitettiin Webereitä ja Dell'ortoja. On olemassa useampia näkemyksiä, miksi käytettiin kolmea eri merkkiä. Valmistajia tai alihankkijoita haluttiin kilpailuttaa keskenään. Tätä rohkenen epäillä, koska varmasti olisi ollut kannattavampaa ostaa suurempia määriä yhtä merkkiä. Uskottavampi on se, että kommunististen työntekijäliittojen pyörittämien jatkuvien lakkojen aikana haluttiin turvata saatavuus joltain tehtaalta. Sellainen uumoilu on, että ainakin Suomeen olisi tullut vähemmän noita Solexeja, ja että niitä olisi laitettu muita enemmän Spidereihin. Voi kuitenkin olla virheellinen, tehdas tallensi auton lähtötietoihin valmistusnumeron lisäksi värin, muttei kai sentään kaasuttajia? Moniin maihin oli olemassa omat versionsa, tiedä sitten riippuiko kaasuttajien merkki mitenkään siitä?Giselda kirjoitti:Tämä Alfa Giulia löysi nopeasti ostajan ..........
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Koneliikkeen aikaan
^Kyllähän nykyäänkin komponenteilla tapaa olla useampia toimittajia, mm. juuri toimitusvarmuuden vuoksi.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Koneliikkeen aikaan
itse luulen, että perinteinen alfamainen rahapula on ollut aina rakkaan merkkimme tehtaalla. Eli on ostettu sopivia "jäännöseriä" usein ja mahdollisimman halavalla. Weberhän noista on keskimäärin laadukkain, Dellu aika lähellä Weberia ja Solex vaikeimmin säädettävä. Nordissa oma kokemus Delluista ja olivat ihan ok. Air-cooled VW-porukat laittavat mieluusti esim. Alfa Sprintin tai 33:n pysty-Delluja virikaasuttimiksi , kun ovat halvempia kuin Weberit. Toki kopio-Webereitä saa jo ilmajäähyvolkkareihinkin jo edullisemmin, mutta laatu ei vastaa alkuperäisiä.Peki kirjoitti:Tuossa oli Solex-kaasuttajat. Niiden lisäksi laitettiin Webereitä ja Dell'ortoja. On olemassa useampia näkemyksiä, pienimiksi käytettiin kolmea eri merkkiä. Valmistajia tai alihankkijoita haluttiin kilpailuttaa keskenään. Tätä rohkenen epäillä, koska varmasti olisi ollut kannattavampaa ostaa suurempia määriä yhtä merkkiä. Uskottavampi on se, että kommunististen työntekijäliittojen pyörittämien jatkuvien lakkojen aikana haluttiin turvata saatavuus joltain tehtaalta. Sellainen uumoilu on, että ainakin Suomeen olisi tullut vähemmän noita Solexeja, ja että niitä olisi laitettu muita enemmän Spidereihin. Voi kuitenkin olla virheellinen, tehdas tallensi auton lähtötietoihin valmistusnumeron lisäksi värin, muttei kai sentään kaasuttajia? Moniin maihin oli olemassa omat versionsa, tiedä sitten riippuiko kaasuttajien merkki mitenkään siitä?Giselda kirjoitti:Tämä Alfa Giulia löysi nopeasti ostajan ..........
Eli Nordin alkuperäiset Weberit lienevät kova sana esim. museo-Giulioihinkin.


Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Koneliikkeen aikaan
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/2000/11672967
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/2000/11672979
Nyt pitäisi linkkien aueta. Näitä putkahti myyntiin oikein pari kappaletta kerralla, molemmat ovat tainneet olla aiemminkin. Vaikuttavat paremmilta kuin tuo Giulia. Varmaan helpompi tutkia onko noissa kaikki osat mukana. Ihmetyttää vain, miten noinkin huonokuntoinen auto voi olla museokatsastettu? Jos museokatsastus on tehty vuosia sitten, eihän se takaa yhtään mitään. Aivan sama kuin uudempaa autoa mainostaisi katsastettuna, vaikkei se ole enää voimassa. Hienoa, että joku on kerännyt noita talteen, mahtavatko sitten päätyä osaavalle entisöijälle vai foorumin varaosajobbareiden lahdattaviksi? Tallista taitaa pilkistää sama Jaguar, joka aiemmin oli myynnissä toisen henkilön toimesta käsittämättömällä hintapyynnöllä. Auto kun oli hylätty katsastuksessa öljyvuodon takia.
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/2000/11672979
Nyt pitäisi linkkien aueta. Näitä putkahti myyntiin oikein pari kappaletta kerralla, molemmat ovat tainneet olla aiemminkin. Vaikuttavat paremmilta kuin tuo Giulia. Varmaan helpompi tutkia onko noissa kaikki osat mukana. Ihmetyttää vain, miten noinkin huonokuntoinen auto voi olla museokatsastettu? Jos museokatsastus on tehty vuosia sitten, eihän se takaa yhtään mitään. Aivan sama kuin uudempaa autoa mainostaisi katsastettuna, vaikkei se ole enää voimassa. Hienoa, että joku on kerännyt noita talteen, mahtavatko sitten päätyä osaavalle entisöijälle vai foorumin varaosajobbareiden lahdattaviksi? Tallista taitaa pilkistää sama Jaguar, joka aiemmin oli myynnissä toisen henkilön toimesta käsittämättömällä hintapyynnöllä. Auto kun oli hylätty katsastuksessa öljyvuodon takia.
Uno per tutti, tutti per uno
Re: Koneliikkeen aikaan
Kylläpäs näitä nyt ilmestyy nettiautoon! Tämä on jo ihan eri sarjassa kuin nuo aiemmat. Jos pilkkua halutaan viilata, kapselit ovat uudempaa mallia, mikä johtuu ehkä vanteistä, uudempiin ei voi kiinnittää pölykapseleita. Mittaristo näyttää kummalliselta, ja jotakin muutakin erikoista tuossa pistää silmään, vaikken heti osannut yksilöidä. Toivottavasti museokatsastaja on hyväksynyt sen noin laitettuna, heidänkin näkemyksissään on suuria eroja ja monien ammattitaidossa ja rehellisyydessä paljonkin toivomisen varaa. Eikä tästä sentään pyydetä mitään concours-tason hintaa. Näyttää näiden arvo nousevan ihan oikeasti, kolmisen vuotta sitten samalla rahalla sai aivan täydelliselta vaikuttaneen Giulian.
Uno per tutti, tutti per uno
Re: Koneliikkeen aikaan
Eikös tuon kojelaudan pitäisi näyttää noin suunnilleen tämmöiseltä?
- Liitteet
-
- images.jpg
- (9.24 KiB) Tiedosto ladattu 2600 kertaa
- Peki
- Viestit: 99
- Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
- Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint - Paikkakunta: Ascona
Re: Koneliikkeen aikaan
Kuvittelisin, että pitäisi näyttää juuri tältä. Keskellä olevat mittarit ja kytkimet on "ripustettu" vasemmalle kojelaudan alle ja yksi kellon tilalle. Ei kai tällaista sentään ole voitu hyväksyä museoajoneuvokatsastuksessa? Katsastajia on joka lähtöön, mutta kai tuossa nyt sentään jotain sääntöjä on. Onkohan tämä ihan oikeasti museokatsatettu? Jos on, voi vain ihmetellä mitä ongelmia seuraa neljän vuoden päästä, kun seuraava katsastaja ei hyväksykään tuota viritelmää. Tästä voi - jälleen kerran - oppia sen, ettei museokatsastus takaa auton alkuperäisyydestä yhtään mitään. Kun yksi asia on pielessä, herää epäilys mitä kaikkea muuta katsastaja on mennyt hyväksymään. Kun museoajoneuvokatsastus aikanaan keksittiin Suomessa, katsastajat - jotka eivät pääsääntöisesti tienneet esimerkiksi Alfoista hölkäisen pöläystä - puuttuivat kaikenlaisiin sytytyskaapeleiden harmaasävyihin, mikää piti sitten todistaa vaikka näyttämällä kuvaa jostakin kirjasta. Nykyään melkein kaikki löytyy sentään netistä. En ostaisi tuollaista, jos tiedossa on mahdollisesti hylkäys neljän vuoden päästä siksi, ettei oman maakunnan tarkastaja suostu panemaan nimeä paperiin edes konjakkipullon avittamana.
- Liitteet
-
- giulia1600-1970.jpg
- (84.27 KiB) Tiedosto ladattu 2476 kertaa
-
- giulia1600-1970-2.jpg
- (67.13 KiB) Tiedosto ladattu 2476 kertaa
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Koneliikkeen aikaan
^ Tuota noin, kun museotarkastus on kerran tehty niin ei sitä tarvitse normaalikatsatuksen yhteydessä uusia.
Joten jos museotarkastetun auton vuosikatsastaa niin tärkein juttu on, ettei ruostetta ole ja auto on liikenneturvallinen.
Museotarkastuksen jälkeen ajoneuvo rekisteroidään museoajoneuvoksi, joka katsastetaan normaalisti ( tieliikenneturvallisuus tärkein asia) 2-4 vuoden välein. Paitsi museotarkastetut moottoripyörät, joita ei tarvitse
vuosikatsastaa ollenkaan.
Oma ex-museo Giulietta oli museotarkastettu muun muassa extra-parkkivalokatkaisimella ( peruste: alkuperäistä myös parkeilla toimivaa vipua ei saanut enää mistään ) ja sulakeboxi sekä vilkkurele oli siirretty kuivempaan paikkaan sisätilaan ratin alle siististi hyllylle ( peruste: turvalllisuus ja toimintavarmuus ). Taitaa olla edelleen Suomen ainoa museo-116-Giulietta tuo eksä.
Museo-Guzzissani on kyllä toisaalta kaikki detaljitkin alkuperäisiä tai sen kopioita ( esim. sähköosat).
Joten esim. jos joku saa vaikka Alfasudin meikän Giuliettan kaltaiseksi niin ei siinä 1-2 modattua vipua yms. isoa kuvaa muuta. Kyse on autoilukulttuurista ja -historiasta ja hyvä, ettei pilkkua fiilata äärettömiin noissa harvinaisemmissa yksilöissä.
Joten jos museotarkastetun auton vuosikatsastaa niin tärkein juttu on, ettei ruostetta ole ja auto on liikenneturvallinen.
Museotarkastuksen jälkeen ajoneuvo rekisteroidään museoajoneuvoksi, joka katsastetaan normaalisti ( tieliikenneturvallisuus tärkein asia) 2-4 vuoden välein. Paitsi museotarkastetut moottoripyörät, joita ei tarvitse
vuosikatsastaa ollenkaan.
Oma ex-museo Giulietta oli museotarkastettu muun muassa extra-parkkivalokatkaisimella ( peruste: alkuperäistä myös parkeilla toimivaa vipua ei saanut enää mistään ) ja sulakeboxi sekä vilkkurele oli siirretty kuivempaan paikkaan sisätilaan ratin alle siististi hyllylle ( peruste: turvalllisuus ja toimintavarmuus ). Taitaa olla edelleen Suomen ainoa museo-116-Giulietta tuo eksä.
Museo-Guzzissani on kyllä toisaalta kaikki detaljitkin alkuperäisiä tai sen kopioita ( esim. sähköosat).
Joten esim. jos joku saa vaikka Alfasudin meikän Giuliettan kaltaiseksi niin ei siinä 1-2 modattua vipua yms. isoa kuvaa muuta. Kyse on autoilukulttuurista ja -historiasta ja hyvä, ettei pilkkua fiilata äärettömiin noissa harvinaisemmissa yksilöissä.

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Peki
- Viestit: 99
- Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
- Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint - Paikkakunta: Ascona
Re: Koneliikkeen aikaan
Oma käsitykseni perustuu mm. tähän tekstiin, josta pari lainausta:
"Museoauton kunto tulee olla alkuperäinen tai sitä vastaava. Auto voi olla siis entisöity, kunhan se on tehty asianmukaisesti. Kun autoa on entisöity tai muuten korjattu, rakenteen ja ulkoasun tulee olla mahdollisimman tarkasti alkuperäisen mukainen. Autolle sallitaan myös hieman ajan patinaa, eli auton ei tarvitse näyttää uudelta."
"Museoauton määräaikaiskatsastuksessa tarkistetaan myös, että ajoneuvo on edelleen museokuntoinen. Mikäli katsastuksessa havaitaan, että ajoneuvo ei enää täytä museoajoneuvon vaatimuksia, se määrätään muutoskatsastukseen. Vähäiset puutteet tai viat eivät toki johda näin rankkaan toimenpiteeseen, vaan auto tulee vain korjata kuntoon."
Ylimääräisistä katkaisijoistahan tässä ei ollut kyse. Kuvassa näkyy vaihdekepin vieressä kolme katkaisijaa rinnakkain. Jos muistan oikein, maahantuoja ryhtyi jossakin vaiheessa Hangossa ns. maahantuontikunnostuksen yhteydessä asentamaan poljettavan tuulilasin pesunesteen pumpun tilalle sähkötoimista pumppua, jolloin niiden rinnalle tuli neljäs katkaisija.
Minusta tuon Giulian mittaristo ei ole asianmukainen ja yllä olevan perusteella ymmärsin, että se voidaan vaatia korjattavaksi seuraavassa katsastuksessa. Hinta-laatusuhteeltaan auto puolestaan näyttäisi olevan huomattavasti parempi kuin edellä ollut melkein kaikki osat saattavat löytyä-palapeli.
"Museoauton kunto tulee olla alkuperäinen tai sitä vastaava. Auto voi olla siis entisöity, kunhan se on tehty asianmukaisesti. Kun autoa on entisöity tai muuten korjattu, rakenteen ja ulkoasun tulee olla mahdollisimman tarkasti alkuperäisen mukainen. Autolle sallitaan myös hieman ajan patinaa, eli auton ei tarvitse näyttää uudelta."
"Museoauton määräaikaiskatsastuksessa tarkistetaan myös, että ajoneuvo on edelleen museokuntoinen. Mikäli katsastuksessa havaitaan, että ajoneuvo ei enää täytä museoajoneuvon vaatimuksia, se määrätään muutoskatsastukseen. Vähäiset puutteet tai viat eivät toki johda näin rankkaan toimenpiteeseen, vaan auto tulee vain korjata kuntoon."
Ylimääräisistä katkaisijoistahan tässä ei ollut kyse. Kuvassa näkyy vaihdekepin vieressä kolme katkaisijaa rinnakkain. Jos muistan oikein, maahantuoja ryhtyi jossakin vaiheessa Hangossa ns. maahantuontikunnostuksen yhteydessä asentamaan poljettavan tuulilasin pesunesteen pumpun tilalle sähkötoimista pumppua, jolloin niiden rinnalle tuli neljäs katkaisija.
Minusta tuon Giulian mittaristo ei ole asianmukainen ja yllä olevan perusteella ymmärsin, että se voidaan vaatia korjattavaksi seuraavassa katsastuksessa. Hinta-laatusuhteeltaan auto puolestaan näyttäisi olevan huomattavasti parempi kuin edellä ollut melkein kaikki osat saattavat löytyä-palapeli.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Koneliikkeen aikaan
Ei katsastusaseman keskivertoinssillä ole mitään käsitystä Giulian eri variaatioiden mittaristoista. Ainoa dokumentti, mitä hän voi halutessaan vaatia nähtäväksi on museorekisteröintikortti, jossa tasan yksi yleiskuva ulkoa autosta. Joten no worry ...Peki kirjoitti:Oma käsitykseni perustuu mm. tähän tekstiin, josta pari lainausta:
"Museoauton kunto tulee olla alkuperäinen tai sitä vastaava. Auto voi olla siis entisöity, kunhan se on tehty asianmukaisesti. Kun autoa on entisöity tai muuten korjattu, rakenteen ja ulkoasun tulee olla mahdollisimman tarkasti alkuperäisen mukainen. Autolle sallitaan myös hieman ajan patinaa, eli auton ei tarvitse näyttää uudelta."
"Museoauton määräaikaiskatsastuksessa tarkistetaan myös, että ajoneuvo on edelleen museokuntoinen. Mikäli katsastuksessa havaitaan, että ajoneuvo ei enää täytä museoajoneuvon vaatimuksia, se määrätään muutoskatsastukseen. Vähäiset puutteet tai viat eivät toki johda näin rankkaan toimenpiteeseen, vaan auto tulee vain korjata kuntoon."
Ylimääräisistä katkaisijoistahan tässä ei ollut kyse. Kuvassa näkyy vaihdekepin vieressä kolme katkaisijaa rinnakkain. Jos muistan oikein, maahantuoja ryhtyi jossakin vaiheessa Hangossa ns. maahantuontikunnostuksen yhteydessä asentamaan poljettavan tuulilasin pesunesteen pumpun tilalle sähkötoimista pumppua, jolloin niiden rinnalle tuli neljäs katkaisija.
Minusta tuon Giulian mittaristo ei ole asianmukainen ja yllä olevan perusteella ymmärsin, että se voidaan vaatia korjattavaksi seuraavassa katsastuksessa. Hinta-laatusuhteeltaan auto puolestaan näyttäisi olevan huomattavasti parempi kuin edellä ollut melkein kaikki osat saattavat löytyä-palapeli.


Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Koneliikkeen aikaan
GTV 2.0 vm.-82. Kiva kun tuossa mainitaan, että tuotu Ruotsista. Kuvissa vaikuttaa kohtuullisen hyvältä, vaikka niitä voisi olla enemmänkin. Matkaa on taitettu jo aika paljon. Erikoista, että näitä kannattaa tuoda Pohjanlahden takaa, kun ainakin hintapyynnöt ovat usein kovempia kuin täällä. Ehkä sitten ovat myös parempia?
Uno per tutti, tutti per uno
Re: Koneliikkeen aikaan
Ja juttua aiheesta löytyy täältä:Giselda kirjoitti:GTV 2.0 vm.-82. Kiva kun tuossa mainitaan, että tuotu Ruotsista. Kuvissa vaikuttaa kohtuullisen hyvältä, vaikka niitä voisi olla enemmänkin. Matkaa on taitettu jo aika paljon. Erikoista, että näitä kannattaa tuoda Pohjanlahden takaa, kun ainakin hintapyynnöt ovat usein kovempia kuin täällä. Ehkä sitten ovat myös parempia?
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=36619
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Koneliikkeen aikaan
”Paljon” on tietysti erinomaisen suhteellinen käsite, mutta minä en kyllä osaa pitää 168 tuhatta kilometriä isona lukemana 38 vuotta vanhalle autolle. Vastannee suunnilleen suomalaisen keskivertoautoilijan kymmenen vuoden ajoja.
- Epäkelpokeräilijä -
Re: Koneliikkeen aikaan

Tässä yksi esimerkki Ruotsin Alfetta tarjonnasta muutaman vuoden takaa.
Ufffe kehui autoa ja kuvatkin näyttivät olevan ok. Sovittiin tällit Arlandaan.
Jo autoa lähestyessä fiilis laski, kun hantin puolen kylkipokkauksessa oli pari kunnon painaumaa, piti olla suorakylkinen. Auto tulille ja menoksi. Synkrot loppu. Piti olla jätte bra

Sitten keula kohti motaria. Ikkuna kiinni, kahva tippui lattialle

Ajelin auton Vikingin terminaalin eteen, laitoin puolet hintapyynnistä kojelaudalle ja kerroin Suomesta löytyvän samanlaisia murheenkryynejä. Ufffen leuka alkoi väpättämään ja totesi, ettei kauppoja tule. Tack och adjö.
Ride on!
Re: Koneliikkeen aikaan
Olen sen verran vanhempaa ikäluokkaa, etten aina tunne sanontojen nykymerkityksiä. Minulle "aika paljon" on vähemmän kuin "paljon". Kenties kuitenkin jokin muu ilmaus - "paljohkosti" (?) tai "ei ihan vähän" - olisi ollut parempi.Rasvis kirjoitti:”Paljon” on tietysti erinomaisen suhteellinen käsite, mutta minä en kyllä osaa pitää 168 tuhatta kilometriä isona lukemana 38 vuotta vanhalle autolle. Vastannee suunnilleen suomalaisen keskivertoautoilijan kymmenen vuoden ajoja.
Urheiluautoilla usein ajetaan vähemmän kuin työsuhde-neliovisilla eivätkä ne ehkä uutena ole keskivertoautoilijoiden ajokkeja. Ulkomailla sattuu silmiin melko vähän ajettuja kappaleita, ihan kuin Nettiautossakin olisi noin 3-4 vuotta sitten ollut pari suomalaista GTV:a varsin niukoilla kilometreillä? Mutta - kaikki on suhteellista.
Uno per tutti, tutti per uno
Re: Koneliikkeen aikaan
Onkohan tämä vuoden kolmas 116-sarjan myyntiin tullut GTV? Se ei kuitenkaan ole valmistusnumeroltaan GTV6. Koneliike toi niitä parisenkymmentä, ja myöhemmin on tullut lisää tuntematon määrä. Tuollaisella hinnalla löytyi pari vuotta sitten ihan alkuperäinen ja katsastettukin. On tietysti reilua kertoa asia jo ilmoituksessa eikä vasta paikan päällä. Niinkin on toisinaan tehty.
Uno per tutti, tutti per uno
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
- Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Koneliikkeen aikaan
Kyllä tuolla ilmoituksessa lukee että tekniikanvaihto 2 litrasesta .Giselda kirjoitti:Onkohan tämä vuoden kolmas 116-sarjan myyntiin tullut GTV? Se ei kuitenkaan ole valmistusnumeroltaan GTV6. Koneliike toi niitä parisenkymmentä, ja myöhemmin on tullut lisää tuntematon määrä. Tuollaisella hinnalla löytyi pari vuotta sitten ihan alkuperäinen ja katsastettukin. On tietysti reilua kertoa asia jo ilmoituksessa eikä vasta paikan päällä. Niinkin on toisinaan tehty.
Re: Koneliikkeen aikaan
^ No niinpäs lukeekin. Vahinko, alkuperäisenä kaksilitraisena tuo olisi arvokkaampi. Näyttäisi olevan myös alkuperäiset helsinkiläiset kilvet, ehkä mielenkiintoinenkin omistaja- ja Essem-Huollon historia? Niitä ei kuitenkaan mitenkään ylenpalttisesti tuotu uutena. Kun uusia coupe-malleja ei enää tule Alfan tekniikalla, vanhojen arvostus kasvaa pikkuhiljaa.
Uno per tutti, tutti per uno
Re: Koneliikkeen aikaan
https://www.tori.fi/vi/76288479.htm
Luulisi Nettiauton olevan toria parempi paikka 2600 Berlinan myymiseksi.
Luulisi Nettiauton olevan toria parempi paikka 2600 Berlinan myymiseksi.
Uno per tutti, tutti per uno
- Peki
- Viestit: 99
- Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
- Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint - Paikkakunta: Ascona
Re: Koneliikkeen aikaan
^ Piti oikein netistä tarkistaa, kun muistelen tämän tulleen myyntiin vasta 1962 ... ja niinhän se olikin, Genèvessä maaliskuussa. Josko tämä on taas sellainen prototipo?
Re: Koneliikkeen aikaan
^
^
Toivottavasti ainakin päätyisi "hyvään kotiin" jollekin viitseliäälle harrastajalle, jolla olisi aikaa ja taitoa tuon kunnostukseen. Muutoin tämäkin menee taas varaosajobbarille. Olisi surullista, vaikkei tällä mitään Suomi-historiaa olisikaan.
^
Toivottavasti ainakin päätyisi "hyvään kotiin" jollekin viitseliäälle harrastajalle, jolla olisi aikaa ja taitoa tuon kunnostukseen. Muutoin tämäkin menee taas varaosajobbarille. Olisi surullista, vaikkei tällä mitään Suomi-historiaa olisikaan.
Uno per tutti, tutti per uno
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Koneliikkeen aikaan
Trafin tiedoista löytyy tämän verran:Giselda kirjoitti:^ No niinpäs lukeekin. Vahinko, alkuperäisenä kaksilitraisena tuo olisi arvokkaampi. Näyttäisi olevan myös alkuperäiset helsinkiläiset kilvet, ehkä mielenkiintoinenkin omistaja- ja Essem-Huollon historia? Niitä ei kuitenkaan mitenkään ylenpalttisesti tuotu uutena. Kun uusia coupe-malleja ei enää tule Alfan tekniikalla, vanhojen arvostus kasvaa pikkuhiljaa.
12.06.2016 – Jyrki Alamäki, IMATRA 1.omistaja
07.06.2016 – 12.06.2016 (Yksityishenkilö) Muu omistaja
06.06.2016 – 12.06.2016 (Yksityishenkilö) 1.omistaja
03.05.2000 – 06.06.2016 (Yksityishenkilö) 1.omistaja
28.11.1999 – 03.05.2000 (Yksityishenkilö) Entinen omistaja
05.02.1997 – 28.11.1999 (Yksityishenkilö) Entinen omistaja
10.06.1996 – (Yksityishenkilö) Entinen haltija
02.02.1996 – 05.02.1997 RAUNO RINTA-JOUPPI OY, Olkitie 7, 66440 TERVAJOKI Entinen
omistaja
17.03.1995 – 02.02.1996 AUTOLIIKE AUK OY, PL 3, 90501 OULU Entinen omistaja
06.05.1994 – 17.03.1995 (Yksityishenkilö) Entinen omistaja
26.03.1990 – (Yksityishenkilö) Entinen haltija
26.03.1990 – (Yksityishenkilö) Entinen haltija
24.11.1989 – 06.05.1994 AUTOLIIKE U. KERVINEN OY, KONKURSSIPESÄ, Kansipojantie
1-6, 90520 OULU Entinen omistaja
20.11.1987 – 24.11.1989 (Yksityishenkilö) Entinen omistaja
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Koneliikkeen aikaan
Vielä lisää infoa AUT-742:sta
Katsastushistoria
25.06.2019 Määräaikaiskatsastus, hyväksytty
13.07.2017 Määräaikaiskatsastus, hyväksytty
12.07.2017 Määräaikaiskatsastus, hylätty
19.09.2008 Määräaikaiskatsastus, hyväksytty
05.12.2007 Määräaikaiskatsastus, hyväksytty
21.05.2004 Määräaikaiskatsastus, hyväksytty
13.10.2000 Määräaikaiskatsastus, hyväksytty
10.06.1999 Muutoskatsastus, hyväksytty
Tunnushistoria
13.02.1984 AUT-742
Katsastushistoria
25.06.2019 Määräaikaiskatsastus, hyväksytty
13.07.2017 Määräaikaiskatsastus, hyväksytty
12.07.2017 Määräaikaiskatsastus, hylätty
19.09.2008 Määräaikaiskatsastus, hyväksytty
05.12.2007 Määräaikaiskatsastus, hyväksytty
21.05.2004 Määräaikaiskatsastus, hyväksytty
13.10.2000 Määräaikaiskatsastus, hyväksytty
10.06.1999 Muutoskatsastus, hyväksytty
Tunnushistoria
13.02.1984 AUT-742
- Peki
- Viestit: 99
- Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
- Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint - Paikkakunta: Ascona
Re: Koneliikkeen aikaan
2600 tuli myyntiin samana vuonna kuin Suomessa autojen tuontisäännöstely päättyi. Jostakin syystä Koneliike ei tuonut näitä omaan käyttöön, vaikka ovh:kin laskettiin. Kallishan se tietysti oli ja jo uutenakin vähän vanhanaikaisen näköinen. Ehkä heräteostajia olisi löytynyt, jos katukuvassa, korjaamolla ja Vilhonkadun ikkunassa olisi näkynyt niitä. Pinin Farina teki todella tyylikkään näköisen kaksiovisen, vahinko ettei myös neliovista. Molempia olisi varmasti mennyt kaupaksi pitkälle 70-luvulle 105-sarjan tapaan.Peki kirjoitti:^ Piti oikein netistä tarkistaa, kun muistelen tämän tulleen myyntiin vasta 1962 ... ja niinhän se olikin, Genèvessä maaliskuussa. Josko tämä on taas sellainen prototipo?