156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Kaveri hommasi itselleen 2,0 TS Selefarkun, ja yllättäen veti sen mulle hoitoon...
Ostohetkellä laatikko jumissa, pumppu ei pyörinyt. Siinä sitten tutustuin ja tutkin moista keksintöä vähän tarkemmin. Pumpulle ei tullut sähköä. Tämä ratkesi vaihtamalla palanut 30A sulake akun päällä olevasta sulakerasiasta. Pumppu ei kuitenkaan lähtenyt pyörimään kuskin ovea avatessa. Syötin pumpulle suoraan 12V kaapeleilla, mutta yhtä mykkänä se pysyi, kunnes jostain syystä liitoksesta löi kipinää ja pumppu surahti käyntiin. Johdot kiinni ja kokeilemaan. Kaikki toimi lyhyellä koeajolla. Tästä rohkaistuneena laitettiin bulvaani (Alfissimo) viemään autoa leimalle. Pelasi kuin unelma, tosin vikakoodit jäi nollaamatta (alokasmainen virhe ) ja sieltähän sitten löytyi koodi jäähdyttäjän puhaltimen releestä -> hylsy. Relevika korjaantui kun liitti kaksi irtihapettunutta liitiintä takaisin releen kantaan. Jossain kohtaa talli-iltaa Selen pumppu päätti lähteä käyntiin ja jatkoi pyörimistä enemmän tai vähemmän terveen kuuloisesti. Pyöriminen jatkui ja jatkui, päätin ottaa akun irti että sulake ei taas palaisi.
Tämän jälkeen vaihdettiin pumppu uuteen. Paineet 52 bar, kun aikansa vaihteita vaihteli niin paineet putosi johonkin 43 bar tasolle, ja pumppu käynnistyi taas kunnes saavutettiin tuo 52 bar (luvut kaivettu huonosta muistista, mutta tuota tasoa nuo luvut on olleet koko ajan uuden pumpun kanssa). Päätin kokeilla MESsin kanssa kaikki Selen testit... Kaikki meni hyvin kunnes tuli vuoroon even gears-solenoidi. Solenoidi selvästi yrittää liikkua, mutta liike on erilaista kuin muissa solenoideissa, ikään kuin liike ei pääsisi tapahtumaan loppuun asti ja solenoidi palaa alkutilaan ja yrittää uudestaan ja uudestaan. Jotain vikaa tässä selkeästi on, mutta onko vika solenoidissa vai laatikossa?
Lisää kokeiluja: Virrat päällä, jarru pohjassa kaikki vaihteeet menee vaivatta päälle, mutta moottorin käydessä vapaalta ei saa vaihdettua ykköselle eikä pakille.
Jarrulevy vapautettuna pyörännavasta (auton ollessa nosturilla siis) ykkösen ja kakkosen saa päälle, napa tietysti lähtee pyörimään. Kun jarrulevyn kiinnittää napaan, laittaa vaihteen päälle ja vaputtaa välittömästi jarrun vaihde kytkeytyy ja jarrulevy lähteee pyörimään. Jarrua painaessa auto sammuu, eli kytkin ei vapauta.
Kytkimen käyttötangon mitta oli 30,5 mm MESsillä katsottuna, säädettiin netistä kaivettuun mittaan 28,1 mm (annettu arvo 28-28.5 mm)-> ei vaikutusta toimintaan.
Even gears-solenoidin otin irti, silmämääräisesti tiivisteet ok. Jännitettä solenoidin navoille antaessa se vaihtaa tilaa ihan normaalin oloisesti.
Kun Selelle tekee ilmauksen, nestesäiliö tulvii yli ilmauksen loppuvaiheessa.
Vaihteistoöljyt otin pois ja laskin puhtaan kankaan läpi-> ei ylimääräisiä metallinpaloja, propun magneetti normaali siilimalli eli jotain hilettä oli mukana mutta ei tavanomaista enempää.
Tuossa viime viikon aikana ährätyt, ehkä jotain on jäänyt kertomatta tai tapahtunut eri järjestyksessä....
Mitähän sitten kokeilisi? Onko kytkin vainaa? Onko vika jossain kytkimen rajakytkimessä?
Ostohetkellä laatikko jumissa, pumppu ei pyörinyt. Siinä sitten tutustuin ja tutkin moista keksintöä vähän tarkemmin. Pumpulle ei tullut sähköä. Tämä ratkesi vaihtamalla palanut 30A sulake akun päällä olevasta sulakerasiasta. Pumppu ei kuitenkaan lähtenyt pyörimään kuskin ovea avatessa. Syötin pumpulle suoraan 12V kaapeleilla, mutta yhtä mykkänä se pysyi, kunnes jostain syystä liitoksesta löi kipinää ja pumppu surahti käyntiin. Johdot kiinni ja kokeilemaan. Kaikki toimi lyhyellä koeajolla. Tästä rohkaistuneena laitettiin bulvaani (Alfissimo) viemään autoa leimalle. Pelasi kuin unelma, tosin vikakoodit jäi nollaamatta (alokasmainen virhe ) ja sieltähän sitten löytyi koodi jäähdyttäjän puhaltimen releestä -> hylsy. Relevika korjaantui kun liitti kaksi irtihapettunutta liitiintä takaisin releen kantaan. Jossain kohtaa talli-iltaa Selen pumppu päätti lähteä käyntiin ja jatkoi pyörimistä enemmän tai vähemmän terveen kuuloisesti. Pyöriminen jatkui ja jatkui, päätin ottaa akun irti että sulake ei taas palaisi.
Tämän jälkeen vaihdettiin pumppu uuteen. Paineet 52 bar, kun aikansa vaihteita vaihteli niin paineet putosi johonkin 43 bar tasolle, ja pumppu käynnistyi taas kunnes saavutettiin tuo 52 bar (luvut kaivettu huonosta muistista, mutta tuota tasoa nuo luvut on olleet koko ajan uuden pumpun kanssa). Päätin kokeilla MESsin kanssa kaikki Selen testit... Kaikki meni hyvin kunnes tuli vuoroon even gears-solenoidi. Solenoidi selvästi yrittää liikkua, mutta liike on erilaista kuin muissa solenoideissa, ikään kuin liike ei pääsisi tapahtumaan loppuun asti ja solenoidi palaa alkutilaan ja yrittää uudestaan ja uudestaan. Jotain vikaa tässä selkeästi on, mutta onko vika solenoidissa vai laatikossa?
Lisää kokeiluja: Virrat päällä, jarru pohjassa kaikki vaihteeet menee vaivatta päälle, mutta moottorin käydessä vapaalta ei saa vaihdettua ykköselle eikä pakille.
Jarrulevy vapautettuna pyörännavasta (auton ollessa nosturilla siis) ykkösen ja kakkosen saa päälle, napa tietysti lähtee pyörimään. Kun jarrulevyn kiinnittää napaan, laittaa vaihteen päälle ja vaputtaa välittömästi jarrun vaihde kytkeytyy ja jarrulevy lähteee pyörimään. Jarrua painaessa auto sammuu, eli kytkin ei vapauta.
Kytkimen käyttötangon mitta oli 30,5 mm MESsillä katsottuna, säädettiin netistä kaivettuun mittaan 28,1 mm (annettu arvo 28-28.5 mm)-> ei vaikutusta toimintaan.
Even gears-solenoidin otin irti, silmämääräisesti tiivisteet ok. Jännitettä solenoidin navoille antaessa se vaihtaa tilaa ihan normaalin oloisesti.
Kun Selelle tekee ilmauksen, nestesäiliö tulvii yli ilmauksen loppuvaiheessa.
Vaihteistoöljyt otin pois ja laskin puhtaan kankaan läpi-> ei ylimääräisiä metallinpaloja, propun magneetti normaali siilimalli eli jotain hilettä oli mukana mutta ei tavanomaista enempää.
Tuossa viime viikon aikana ährätyt, ehkä jotain on jäänyt kertomatta tai tapahtunut eri järjestyksessä....
Mitähän sitten kokeilisi? Onko kytkin vainaa? Onko vika jossain kytkimen rajakytkimessä?
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Paineakun kunto tulee ekana mieleen, mutta empä tiedä voisiko se sinänsä vaikuttaa mitenkään tuohon ongelmaan.
Tuli mielenkiinnosta googlailtua tuosta, kun itelläkin sele odottamassa koneen ehjäystä. Kampiakselin asentoanturista ja kytkimen sensorin viasta juttua. Jonkun mukaan tuo kampiakselin asentoanturin huono toiminta sotkis vaihtamista. (vaihtaa hitaasti ja nykien "lumpy")
Tuli mielenkiinnosta googlailtua tuosta, kun itelläkin sele odottamassa koneen ehjäystä. Kampiakselin asentoanturista ja kytkimen sensorin viasta juttua. Jonkun mukaan tuo kampiakselin asentoanturin huono toiminta sotkis vaihtamista. (vaihtaa hitaasti ja nykien "lumpy")
Viimeksi muokannut Garmund, 03 Maalis 2020, 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Ei ole aiempaa kokemusta Selestä, mutta mun mielestä paineet pysyy hyvin.
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Kyllä se vahvasti vaikuttaa kytkimen vialta. Katso vielä selen parametreistä pääakselin pyörintänopeus (Clutch disk speed), jonka tulee olla 0 rpm vapaalla ja auto paikallaan. Kierroksia lisäämällä se saa nousta n. 70 rpm. Kytkimen kiinniotto alkaa noin 70 rpm kierroksilla ehjässä autossa.
Kun kävit kaikki vaihteet läpi paikallaan moottori pysähdyksissä, oliko mittarissa ja testerissä aina sama vaihde?
Kun kävit kaikki vaihteet läpi paikallaan moottori pysähdyksissä, oliko mittarissa ja testerissä aina sama vaihde?
Viimeksi muokannut seppo, 03 Maalis 2020, 12:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Leimareissulla vaihdot oli nykimättömiä ja pehmeitäGarmund kirjoitti:Kampiakselin asentoanturista ja kytkimen sensorin viasta juttua. Jonkun mukaan tuo kampiakselin asentoanturin huono toiminta sotkis vaihtamista. (vaihtaa hitaasti ja nykien "lumpy")
Pitää tämä tutkia illemmalla. Eli vaihde vapaalla ja kierroksia ylös niin tuo luku saa nousta tuonne 70 rpm paikkeille? Ja jos luvut on jotain muuta kuin nuo 0/70 niin loota pois ja kytkin vaihtoon?seppo kirjoitti: Kyllä se vahvasti vaikuttaa kytkimen vialta. Katso vielä selen parametreistä pääakselin pyörintänopeus (Clutch disk speed), jonka tulee olla 0 rpm vapaalla ja auto paikallaan. Kierroksia lisäämällä se saa nousta n. 70 rpm. Kytkimen kiinniotto alkaa noin 70 rpm kierroksilla ehjässä autossa.
Tästä sitten jatkokyssäri, tuleeko laatikko pois ilman apurungon irroitusta? V6:sessa tulee, kun oikeen kovasti tahtoo, onko tässä yhtä ahdasta? Toki tuo apurungon poisotto ei kovin iso temppu ole.
Menee perhana piharempaksi, joku on levittänyt 166 koneen pitkin tallin lattiaa Jos lootajumppaa pitää harrastaa niin sitten odotetaan muutama päivä
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Hmm se kytkimen anturi taitaa olla nopeusanturi, eli sekin voisi olla viallinen?
Suoraan vaan suoraa
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Kyllä laatikko lähtee pois ilman apurungon irroitusta. Hydrauliyksikkö pitää nostaa pois paikoiltaan, ja vaihteiston hiukan kierää (startin nurkalta pinnapultti irroitettuna) jolloin se mahtuu poistua paikoiltaa (oliko vielä hiukan konetta kallistaen). Hydrauliyksikön irroituksessa on pystyakselin kiinnitysruuvi piilotettu tulpan alle! Painelaakeri on selessä tavallinen, sama kuin 155/GTV malleissa.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Havainto vaihteen kytkeytymisestä perustuu auton näyttöön ja korvakuuloon.... Pitää tänään katsoa tuo samalla kun katson Clutch disk speed:inseppo kirjoitti:Kun kävit kaikki vaihteet läpi paikallaan moottori pysähdyksissä, oliko mittarissa ja testerissä aina sama vaihde?
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
No niin. Alla pari kuvaa
Virrat päällä, jarru pohjassa ei aluksi saanut kuin ykkösen ja kakkosen päälle, MES ja näyttö näytti samaa. Kun käynnisti ja sammutti niin uudestaan kokeillessa meni kaikki vaihteet päälle, näyttö ja MES oli samaa mieltä.
Kone käynnissä Clutch disk RPM vastasi moottorin käyntinopeutta, vaikka vaihde oli vapaalla. Kun koitti kytkeä ykkösen MES näytti että laatikko yritti kaksi kertaa ykköstä ja kaksi kertaa kakkosta, jonka jälkeen meni vapaalle. Pakki ei edes yrittänyt, solenoidi tms napsahti kerran mutta näyttö pysyi Nnällä.
Elikkäs taitaa olla lootajumppa tiedossa. Ihmetyttää vaan kun tosiaan leimareissuin pelasi hyvin, ja sitten kotipihassa rupes kiukuttelemaan. No joskus tulee vaan tunnit täyteen, niinhän se on.
Virrat päällä, jarru pohjassa ei aluksi saanut kuin ykkösen ja kakkosen päälle, MES ja näyttö näytti samaa. Kun käynnisti ja sammutti niin uudestaan kokeillessa meni kaikki vaihteet päälle, näyttö ja MES oli samaa mieltä.
Kone käynnissä Clutch disk RPM vastasi moottorin käyntinopeutta, vaikka vaihde oli vapaalla. Kun koitti kytkeä ykkösen MES näytti että laatikko yritti kaksi kertaa ykköstä ja kaksi kertaa kakkosta, jonka jälkeen meni vapaalle. Pakki ei edes yrittänyt, solenoidi tms napsahti kerran mutta näyttö pysyi Nnällä.
Elikkäs taitaa olla lootajumppa tiedossa. Ihmetyttää vaan kun tosiaan leimareissuin pelasi hyvin, ja sitten kotipihassa rupes kiukuttelemaan. No joskus tulee vaan tunnit täyteen, niinhän se on.
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Kyllä nuo valitsemasi arvot on normaaleja, "Clutch disk speed"-parametriä lukuunottamatta. Arvot pitäisi olla toisinpäin moottorin käydessä, Engine speed 884 rpm ja kytkimen nopeus 0 rpm Kytkimen liikematka kuuluu olla tuota luokkaa moottorin käydessä, nämä OK jos vielä kytkinhaarukka liikkuu tasaisesti moottoria käynnistettäessä. Kyllä tämä voimakkaasti tuntuu siltä, että painelaakeri on pettänyt.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Konehuoneen puolelta vakoiltuna robotti tekee kytkimen liikkeen. Aiemmin kerrotussa tilanteessa, kun napa pääsi pyörimään vaihde päälle, robotti nosti kytkintä kierroksia lisätessä, kuin olisi yrittänyt liikkeelle.
Konttorilla käydessä auto pelasi täydellisesti, eikä ollut mitään outoa, että olisi ihmetyttänyt.
Konttorilla käydessä auto pelasi täydellisesti, eikä ollut mitään outoa, että olisi ihmetyttänyt.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Lootajumppa on pikkujuttu, jos robotti muuten pelaa. Tää https://www.autodoc.fi/sachs/1221673 lienee oikea paketti?
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
- Car(s): 156SW JTS selespeed ,02| Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| 159 Tbi,10
- Paikkakunta: Hollola
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Omassa Selespeedissä oli ainakin seuraavat viat:
Paine akku rikki ja siitä seuraa pumpun rikkoutuminen.
Sele robotin asentotunnistimet viallisia.
EV0 Solenoidin väsyminen.
Alfissimo voisi hakea minulta ylimääräiset Sele osat pois, jos niistä voisi jotain hyödyntää tässä autossa.
Paine akku rikki ja siitä seuraa pumpun rikkoutuminen.
Sele robotin asentotunnistimet viallisia.
EV0 Solenoidin väsyminen.
Alfissimo voisi hakea minulta ylimääräiset Sele osat pois, jos niistä voisi jotain hyödyntää tässä autossa.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Tässä on mun mielestä akku ehjä. Kuinka monen liikkeen jälkeen pumpun pitäisi käynnistyä?artjojy kirjoitti:Omassa Selespeedissä oli ainakin seuraavat viat:
Paine akku rikki ja siitä seuraa pumpun rikkoutuminen.
Sele robotin asentotunnistimet viallisia.
EV0 Solenoidin väsyminen.
Alfissimo voisi hakea minulta ylimääräiset Sele osat pois, jos niistä voisi jotain hyödyntää tässä autossa.
Asentoantureita veikattiin kanssa jossain postauksessa syyllisiksi outoon käytökseen, millähän noita testaisi? Vastusmittarilla?
EV0 on vissiin kytkimen liikkeen tekevä solenoidi. Voisko siitä johtua tuo ettei irroita?
Pitää vähän vielä tutkia, olisihan se helpompi remppa jos ei tarvitsisi laatikkoa tiputtaa. Laitetaan Alfissimo liikkeelle, kiitoksia etukäteen
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
https://www.alfa147selespeed.co.za/guid ... ntiometer/
Tuossa on linkki potikoiden testaukseen liittyvään ohjeeseen. Tosiaan vastusmittarilla tapahtuu niiden testaus. Mulla on noita potikoita pari uutta hyllyssä, tosin eivät ole alkuperäisiä vaan jonkin ranskalaisen kaasuläpän asentoantureita. Netin mukaan pitäisi kuitenkin käydä myös Selespeediin ja ulkonäkö niissä on sama
Tuossa on linkki potikoiden testaukseen liittyvään ohjeeseen. Tosiaan vastusmittarilla tapahtuu niiden testaus. Mulla on noita potikoita pari uutta hyllyssä, tosin eivät ole alkuperäisiä vaan jonkin ranskalaisen kaasuläpän asentoantureita. Netin mukaan pitäisi kuitenkin käydä myös Selespeediin ja ulkonäkö niissä on sama
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Taas tän kimpussa...
Kytkinanturi pöydällä, mittasin noiden ohjeiden mukaan. Lähtää larvosta 850, hitaasti kääntäessä nousee tasaisesti 2200 kunnes kääntyy laskuun arvoon 1900, josta hyppää n 11000 silmänräpäykseksi, ja kontakti katkeaa. Onkos toi nyt sitten rikki? Onko kaikki kolme anturia samanlaisia? Voisin tuosta vararobotista ottaa anturin
Kytkinanturi pöydällä, mittasin noiden ohjeiden mukaan. Lähtää larvosta 850, hitaasti kääntäessä nousee tasaisesti 2200 kunnes kääntyy laskuun arvoon 1900, josta hyppää n 11000 silmänräpäykseksi, ja kontakti katkeaa. Onkos toi nyt sitten rikki? Onko kaikki kolme anturia samanlaisia? Voisin tuosta vararobotista ottaa anturin
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Uusi anturi paikallaan, lootan toiminta (tai toimimattomuus) ennallaan Huomenna laatikkojumppaa vissiin tiedossa
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Lootahan tipahti näppärästi (not) lattialle, ja sieltä löytyi
Kuuluuko tuon kumin olla painelaakerin päällä näin
mitään muuta paikkaa en moiselle keksi. Manuaaliaskeissa ei moista ole ollut, onko tämä joku selespesiaalijuttu? Jos tuon kuuluu olla laakerin ja paineasetelman välissä ei oo ihme ettei irroittanut, liikettä jäi puuttumaan sentin verran. Paineasetelman kynnet oli kulunut aika epätasaiseti, ja yksi kynsi oli vääntynyt vähän kohti konetta.
Kuuluuko tuon kumin olla painelaakerin päällä näin
mitään muuta paikkaa en moiselle keksi. Manuaaliaskeissa ei moista ole ollut, onko tämä joku selespesiaalijuttu? Jos tuon kuuluu olla laakerin ja paineasetelman välissä ei oo ihme ettei irroittanut, liikettä jäi puuttumaan sentin verran. Paineasetelman kynnet oli kulunut aika epätasaiseti, ja yksi kynsi oli vääntynyt vähän kohti konetta.
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Kuten tuossa aiemmin kerroin, Painelaakeri (kytkinpaketti) oli alunperin sama kuin mm. 155 ja GTV malleissa, sekä monessa muussakin konsernin mallissa. Kytkinpaketti siis uusiksi, miten lie vauhtipyörä, onko jo kuinka kulunut noilla kilometreillä. Järjestelmähän toisaalta suojelee kytkintä paremmin kuin manuaalivaihteisto!
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Joo, kyllä tää diagnoosi uskottiin jo aiemmin, piti vaan itse kaivaa osat esiin ja ihmetellä =epätoivoisesti toivoa että löytyis joku pikkuvika joka selvittäis ongelman ilman laatikon irroitusta
kynnet päältä:
Kynnet sivusta
Levy on aika valmis:
Asetelman sisäkehällä oli kiillottuma:
Sitten vaan uutta osaa hankkimaan. Ei kellään sattuis olemaan hyllyssä ylimääräistä asetelmaa, levyä ja painelaakeria
Koska tuskin on, onko tämä oikea:
https://www.autodoc.fi/sachs/1221673
Painelaakeri näyttää erilaiselta
kynnet päältä:
Kynnet sivusta
Levy on aika valmis:
Asetelman sisäkehällä oli kiillottuma:
Sitten vaan uutta osaa hankkimaan. Ei kellään sattuis olemaan hyllyssä ylimääräistä asetelmaa, levyä ja painelaakeria
Koska tuskin on, onko tämä oikea:
https://www.autodoc.fi/sachs/1221673
Painelaakeri näyttää erilaiselta
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Voi olla vaikeaa saada osia tässä tilanteessa, mutta ota sen paineasetelman Valeo tms. numero sekä alkuperäinen paketin numero, ja hae näillä netistä ristiin! Kytkinpaketti 46551477 (sele) ja painelaakeri 46738852.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Pitääkö tossa laakerin päällä olla kumiosa niinkuin tässä
vai tuleeko laakeri ilman kumia niinkuin tämä
Molempien OEM-numero on 46738852 Molemmat kuvat Autodocin sivuilta.
Mullahan ei tuota vanhaa kumia enää ole. Jos uusi laakeri tulee kuvan kaks mukaisena niin mistä moisen kumin sitten löytäis.... Onko kellään purettua Seleä odottamassa teurastusta
vai tuleeko laakeri ilman kumia niinkuin tämä
Molempien OEM-numero on 46738852 Molemmat kuvat Autodocin sivuilta.
Mullahan ei tuota vanhaa kumia enää ole. Jos uusi laakeri tulee kuvan kaks mukaisena niin mistä moisen kumin sitten löytäis.... Onko kellään purettua Seleä odottamassa teurastusta
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Ettei se kumiosa oo vetarista?
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... tart=10650
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... tart=10650
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Eiköhän tuo kumi ole pölysuoja laakerille, rakenne vaihtelee valmistajasta riippuen. Selespeedin 3P kytkinpaketin haku on tosiaan vaikeaa, koska se on niinkin harvinainen kapistus! Tehtaalta saa tietysti samoin kuin muutamalta nettikauppiaalta. Valeon luettelo ei edes tunne Selespeediä, mutta kuten mainittu, löytyy kytkinpaketti Valeolta Spider/GTV-155 malleihin, Valeo Kit 3P 801977, joka mielestäni sopii Selespeediin myös, vaikkei luettelo sitä tunne.
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Sach 3000 951 278 on ainakin sopiva paketti Seleen, tuo sisältää levy, asetelma ja painelaakerin. Valeokin tarjoaa OE-numeroilla paria eri pakettia mutta 834002 ainakaan ei sovi koska siinä on mukana CSC-työsylkkäpainelaakeri+asetelmakin on vakio TS:n. Muistaakseni Selen painelaakerin kosketuspinta on eri kuin normissa TS:ssä, joten astelman reikä on erikoinen. 821357 paketissa olevaa Valeo tarjoaa Selespeediin(mainitaan jopa tuotetiedoissa), mutta painelaakerin OE-numero taas ei täsmää.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
V*ttuillaanko siellä?Skodisti kirjoitti:Ettei se kumiosa oo vetarista?
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... tart=10650
Viimeksi muokannut palkus, 30 Maalis 2020, 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Tuon 821357 käskin tilata, pitäisikö varuiksi tilata vielä
https://www.autodoc.fi/skf/17100
Ei sitten remontti pysähtyisi jos vaikka valeon paketissa väärä painelaakeri olisikin.
https://www.autodoc.fi/skf/17100
Ei sitten remontti pysähtyisi jos vaikka valeon paketissa väärä painelaakeri olisikin.
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Veikkaan että Valeon laakeri myös sopii, ovat vaan muuttaneet tuota rakennetta että kumi jää pois. Eihän tuossa metallisessa varmaan muuta ole kuin jos korkeus ja kosketuspinnan halkaisija on samat niin toimii myös.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Kuulostaa loogiselta ja luultavasti noin onkin. Mut ei tuossa monta kymppiä häviä jos selustan varmistaa... Pitää vähän pähkiä
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
No ei, ku samannäköistä kuminriekaletta sovitellaan ylempänä tässä ketjussa painelaakerin päälle.palkus kirjoitti:V*ttuillaanko siellä?Skodisti kirjoitti:Ettei se kumiosa oo vetarista?
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... tart=10650
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Samoin on syytä varata öljyä 1 litran purkki, Tutela CS Speed!
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Tämähän sitten tokeni uudella asetelmalla, kytkinlevyllä ja painelaakerilla Mittasin uuden ja vanhan asetelman "korkeuden" asennuspinnasta, ja uusi oli 2,5 mm korkeampi kuin vanha. Muuta eroa en osista löytänyt. Kytkinsarjan mukana tullut painelaakeri oli samanlainen kuin autossa kiinni ollut, laitoin kuitenkin erikseen tilatun Seleen speksatun laakerin. Kriittiset mitat oli molemmissa samat, ulkonäkö oli paketissa olleessa erilainen kuin tuossa Selelaakerissa. Mutta loota toimii
¨
Toinen juttu on sitten nokka-akselin asentotunnistin Jakopäätä tehdessä onnistuin rikkomaan autossa kiinni olleen Purkuautosta "uutta" tilalle, vaan olisiko sen sitten joku aiempi rikkonut, ei toiminut. Autodocista uutta tilalle, halvinta mahdolista tietenkin Ridex-merkkinen anturi paikalleen, koodit pois ja koeajolle: kaikki pelaa. 50 km ajoa ja tadaa, P0340 Ei suostu nollaamaan. Mikä tuon voi rikkoa, muu kuin se että on halpa? Nokkahihnapyörän takapinnalla on peltilipareet, joita toi anturi lukee. Yksi kärki oli vääntynyt mutta oikaisin sen niin että lipare on pyöreä. Akku on kypsähkö, koneen käydessä MES kertoo latausjännitteeksi 13,6V, ei kai tuo akku silti voi vaikuttaa tuohon P0340 koodiin? Akku kuitenkin jaksaa käynnistää hyvin, mutta 10 min valot päällä tyhjentää akun niin ettei startti enää onnistu.
edit. Se kumirinkulan pala jonka luulin tippuneen kytkinkotelosta olikin vetoakselista. Oli vaan niin sopinvan mittainen painelaakerin päälle ja tippui alas kun laatikkoa pois ährättiin
¨
Toinen juttu on sitten nokka-akselin asentotunnistin Jakopäätä tehdessä onnistuin rikkomaan autossa kiinni olleen Purkuautosta "uutta" tilalle, vaan olisiko sen sitten joku aiempi rikkonut, ei toiminut. Autodocista uutta tilalle, halvinta mahdolista tietenkin Ridex-merkkinen anturi paikalleen, koodit pois ja koeajolle: kaikki pelaa. 50 km ajoa ja tadaa, P0340 Ei suostu nollaamaan. Mikä tuon voi rikkoa, muu kuin se että on halpa? Nokkahihnapyörän takapinnalla on peltilipareet, joita toi anturi lukee. Yksi kärki oli vääntynyt mutta oikaisin sen niin että lipare on pyöreä. Akku on kypsähkö, koneen käydessä MES kertoo latausjännitteeksi 13,6V, ei kai tuo akku silti voi vaikuttaa tuohon P0340 koodiin? Akku kuitenkin jaksaa käynnistää hyvin, mutta 10 min valot päällä tyhjentää akun niin ettei startti enää onnistu.
edit. Se kumirinkulan pala jonka luulin tippuneen kytkinkotelosta olikin vetoakselista. Oli vaan niin sopinvan mittainen painelaakerin päälle ja tippui alas kun laatikkoa pois ährättiin
- Giovinazzi
- Viestit: 388
- Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
- Car(s): 147
- Paikkakunta: Tre
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Skodistihan sen heti tiesikin, vaikka ***tuilusta häntä joku epäilikinvesamaan kirjoitti: Se kumirinkulan pala jonka luulin tippuneen kytkinkotelosta olikin vetoakselista.
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
P0340, ajoitustunnistin on Hall-anturi joten helppo tarkastaa kunhan pääsee liittimeen käsiksi, nousu-signaali ja maa. Onko liitin oikeassa vastakappaleessa, tarjolla useita! Niitä pakopyörän peltirenkaita on myös kahta eri mallia riippuen moottorista, vanhassa oli vain yksi aukko, uusimmissa 2 (tai oliko peräti 3). Selessä pitää olla uudempi.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Vastakappale on oikea. Pakopyöräkin on sama mikä moottorissa on ollut, aukkoja ainakin kaksi, kolmekin on mahdollinen vaihtoehto... Tallista kyllä löytyisi 1,6 TS ja 2,0 TS hihnapyörät, mutta mikä muu kuin peltilipareen vääntyminen voi tuossa pyörässä aiheuttaa tuon vian?
Miten tuon anturin mittaa, yleismittarillako? Kolme johtoa sinne menee... autosähköt on tuttuja, mutta anturien mittaus on tuntematon alue
Moottorihan siis toimi anturin vaihdon jäljeen moitteetta n. 50 km
Miten tuon anturin mittaa, yleismittarillako? Kolme johtoa sinne menee... autosähköt on tuttuja, mutta anturien mittaus on tuntematon alue
Moottorihan siis toimi anturin vaihdon jäljeen moitteetta n. 50 km
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Oskilloskoopilla pääsee paljon helpommalla 0V - 5V askelfunktion seuraamisessa.vesamaan kirjoitti: Miten tuon anturin mittaa, yleismittarillako? Kolme johtoa sinne menee... autosähköt on tuttuja, mutta anturien mittaus on tuntematon alue
Toki anturin perustoiminnan voi testata yleismittarillakin. Heiluttaa vain raudanpalaa anturin edessä ja katsoo tapahtuuko mitään. Kolme piuhaa ovat + - ja 0V - 5V signaali.
Kannattanee mitata signaalipiuhan ja virtalähteen/akun maan välistä.
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Juuri noin, olikohan nousujännite (5V) numero 1, keskimmäinen on signaali ja toinen laita on maa. Maa ei mene suoraan runkoon vaan ecun kautta. Yleismittarilla katso ensin mihin napaan tulee nousujännite (5V) ja keskimmäisestä mittaa signaali konetta kiertäen, jonka tulee vaihdella 0...5V väliä riippuen sakarahelman asennosta.
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Varsinaista tietoa ei ollut. Toisessa viestiketjussa vaan näin samanlaisen palasen vetarin poterossa ja helposti sellainen jää huomaamatta, kunnes laatikko kohtaa äiti-maan.Giovinazzi kirjoitti:Skodistihan sen heti tiesikin, vaikka ***tuilusta häntä joku epäilikinvesamaan kirjoitti: Se kumirinkulan pala jonka luulin tippuneen kytkinkotelosta olikin vetoakselista.
Hatunnosto rempan suorittamisesta! Toivottavasti elektronit vielä järjestyy.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Tämänkin kanssa taistelu jatkuu
Nokka-akselin anturi vaihdettiin uuteen, samalla vaihtui hihnapyörä purkuosaan. Ja kas, vaiva poistui. Alkuperäisen nokkapyörän takana oleva pellinlirpake oli ilmeisesti vääntynyt just sen verran, että anturi sai kipeää. Tulipahan harjoiteltua tuokin operaatio moneen kertaan.
Autolla ajettiin muutama sata km ja sen jälkeen sele/laatikko rupesi taas kiukuttelemaan. En tarkkaan muista mitä kaikkea oiretta oli, vaihteiden valintaan se liittyi, taisi olla niin ettei kakonen kytkeytynyt. Nyt on tilanne seuraava:
Kone seis, jarru pohjassa ykkönen menee päälle. Kun yrittää laittaa kakkosen selen pumppu surahtaa lyhyesti, laatikko yrittää vaihtaa kaksi kertaa ja sen jälkeen näytössä vilahtaa E ja vaihde menee vapaalle.
Jos vaihtaa ensi ykköselle, sitten kakkoselle ja nopeasti kolmoselle vaihde vaihtuu. Nyt jos vaihtaa ylöspäin, vaihde yrittää neloselle kerran, ja vaihtaa sen jälkeen vitoselle. Vitoselta neloselle ok, neloselta kolmoselle ok, kolmoselta neloselle ok, kolmoselta kakkoselle kaksi yritystä ja tippuu vapaalle. Pumppu käy joka toisen vaihdon yhteydessä.
Kone käynnissä, jarru pohjassa ykkönen ok, kakkoselle yrittää kaksi kertaa ja tiputtaa vapaalle.
Vikakoodeja P1747 (lever switch 2) P1748 (lever switch 3) P1746 (lever switch 1)
Avattiin vaihteiston pääty ja tarkastettiin ettei siellä ollut mitään siirtäjätankojen edessä (netistä löytyi sen suuntaista vihjettä noihin koodeihin liittyen).
Mahtaako laatikon sisällä olla jotain (murtunut hammas tms), joka estää kakkosen kytkeytymisen, vai liittykö vika Selespeed-yksikköön?
Rupeaa olemaan ideat vähissä
Nokka-akselin anturi vaihdettiin uuteen, samalla vaihtui hihnapyörä purkuosaan. Ja kas, vaiva poistui. Alkuperäisen nokkapyörän takana oleva pellinlirpake oli ilmeisesti vääntynyt just sen verran, että anturi sai kipeää. Tulipahan harjoiteltua tuokin operaatio moneen kertaan.
Autolla ajettiin muutama sata km ja sen jälkeen sele/laatikko rupesi taas kiukuttelemaan. En tarkkaan muista mitä kaikkea oiretta oli, vaihteiden valintaan se liittyi, taisi olla niin ettei kakonen kytkeytynyt. Nyt on tilanne seuraava:
Kone seis, jarru pohjassa ykkönen menee päälle. Kun yrittää laittaa kakkosen selen pumppu surahtaa lyhyesti, laatikko yrittää vaihtaa kaksi kertaa ja sen jälkeen näytössä vilahtaa E ja vaihde menee vapaalle.
Jos vaihtaa ensi ykköselle, sitten kakkoselle ja nopeasti kolmoselle vaihde vaihtuu. Nyt jos vaihtaa ylöspäin, vaihde yrittää neloselle kerran, ja vaihtaa sen jälkeen vitoselle. Vitoselta neloselle ok, neloselta kolmoselle ok, kolmoselta neloselle ok, kolmoselta kakkoselle kaksi yritystä ja tippuu vapaalle. Pumppu käy joka toisen vaihdon yhteydessä.
Kone käynnissä, jarru pohjassa ykkönen ok, kakkoselle yrittää kaksi kertaa ja tiputtaa vapaalle.
Vikakoodeja P1747 (lever switch 2) P1748 (lever switch 3) P1746 (lever switch 1)
Avattiin vaihteiston pääty ja tarkastettiin ettei siellä ollut mitään siirtäjätankojen edessä (netistä löytyi sen suuntaista vihjettä noihin koodeihin liittyen).
Mahtaako laatikon sisällä olla jotain (murtunut hammas tms), joka estää kakkosen kytkeytymisen, vai liittykö vika Selespeed-yksikköön?
Rupeaa olemaan ideat vähissä
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Eiks kellään oo valistuneita arvauksia?
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Mulla hävis aikoinaan mehevän pamauksen seurauksena pakki. Ajo onnistui eteenpäin kyllä, mutta tiputteli usein vaihdetta vapaalle, etenkin 3-vaihdetta riippumatta vaihtoiko ylös vai alaspäin. Omassa autossa oli vaihteiston ”siirtohaarukka” murtunut ja kytkinkin oli ihan lopussa.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Laatikko tipahti lattialle, mutta se peijooni ei suostu katkeamaan.... M8 pultit jotka pitää kytkinkelloa kiinni on pois ja sentin rako tulee laatikon ja kytkinkellon väliin, mutta siihen toppaa. Pitääkö laatikon kyljessä olevat 13 mm kannalla olevat putlti ( 3 kpl) avata myös? Ahkerasta googlaamisesta huolimatta laatikon purku/kasausohjeita ei ole löytynyt, jos moisiin on linkki jemmassa niin kiitollisuudella otetaan vastaan
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Laatikon purku pitää aloittaa toisesta päästä, ei kytkinkopan puolelta. Kytkinkoppa ei irtoa jos sisäkalut on paikallaan!
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Pitää avata
Siinä on varmaankin tämän näköiset:
Siinä on varmaankin tämän näköiset:
ePER
Fiat Punto GT
Fiat Stilo 95
Fiat Punto GT
Fiat Stilo 95
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Toimin sutenöörinä ja laitan linkkivinkin palstan myyntiosastolle.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan
Kiitos vinkistä, mutta tää oli jo noudettuna vinkin antamisen aikaan Illalla asentamaanTeroV. kirjoitti:Toimin sutenöörinä ja laitan linkkivinkin palstan myyntiosastolle.