Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Käytin 159:ssä 2,9-2,8
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Lisäile vähitellen ja kun märkäpito alkaa heiketä tai tunnelma koveta, ota vähän takaisinpäin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Itselläni 2.6-2.8 riippuen rengastuksesta. Tällä hetkellä pyörii 2.8+-alueella.
Eikä ole kyllä mitään ongelmaa tuosta herkästä ajosta vaikka edessäkin on pari minuuttia aurausta. Vakaa on ja herkkä menemään minne käskee
Vielä uudella, vähemmän löysällä alatukivarrellakin.
PS.
Luigi on ollut kammottava suunnittelemaan alatukivarren kiinnityksen. Sen lisäksi, että kuskinpuolella ylipäänsä on ahdasta (mm. vaihteisto), Q4:ssä tuo ahtaus on vielä pahempaa mm. kardaanin ja jakolaatikon edessäololla.
Joo, taaemmat pultit on alta läpi apurungon laitettava - ja päälle, sinne apurungon ja korin väliin, tulee vastamutterit <3
Eikä ole kyllä mitään ongelmaa tuosta herkästä ajosta vaikka edessäkin on pari minuuttia aurausta. Vakaa on ja herkkä menemään minne käskee
Vielä uudella, vähemmän löysällä alatukivarrellakin.
PS.
Luigi on ollut kammottava suunnittelemaan alatukivarren kiinnityksen. Sen lisäksi, että kuskinpuolella ylipäänsä on ahdasta (mm. vaihteisto), Q4:ssä tuo ahtaus on vielä pahempaa mm. kardaanin ja jakolaatikon edessäololla.
Joo, taaemmat pultit on alta läpi apurungon laitettava - ja päälle, sinne apurungon ja korin väliin, tulee vastamutterit <3
- jargon
- Viestit: 404
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
potilas 2.2 jts, ajettu noin 184tkm, herjaa P0016 & P0017. (ensin herjasi P0011 ja P0014, putsasin solenoidit ja tilalle tuli nuo)
Jakopääremontti tehty 2016 139tkm kohdalla,
Remontissa vaihdettu ketju, laahaimet yms paitsi nokka-akselien ketjupyöriä.
Nyt vaihdettu uudet solenoidit + anturit molemmille nokille.
Voiko olla vikana nuo ketjupyörät? Vai olisiko mitään muuta mahdollista vikaa?
Jakopääremontti tehty 2016 139tkm kohdalla,
Remontissa vaihdettu ketju, laahaimet yms paitsi nokka-akselien ketjupyöriä.
Nyt vaihdettu uudet solenoidit + anturit molemmille nokille.
Voiko olla vikana nuo ketjupyörät? Vai olisiko mitään muuta mahdollista vikaa?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^pahoin pelkään, että uusi ketjujumppa edessä. Kaikki rattaat yms pitää ketjunvaihossa uusia, muuten uusi remontti edessä tyypillisesti 20-50 tkm jälkeen.
"puhun niin totta kuin osaan"
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
kiristin?jargon kirjoitti:potilas 2.2 jts, ajettu noin 184tkm, herjaa P0016 & P0017. (ensin herjasi P0011 ja P0014, putsasin solenoidit ja tilalle tuli nuo)
Jakopääremontti tehty 2016 139tkm kohdalla,
Remontissa vaihdettu ketju, laahaimet yms paitsi nokka-akselien ketjupyöriä.
Nyt vaihdettu uudet solenoidit + anturit molemmille nokille.
Voiko olla vikana nuo ketjupyörät? Vai olisiko mitään muuta mahdollista vikaa?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- jargon
- Viestit: 404
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^tätä vähän pelkäsinkin. Kiristin on uusittu samassa rempassa, mutta voihan sekin vikaantua.
Riittääkö esim tämä sarja: https://www.autodoc.fi/fai-autoparts/7814771
+ ne vvt pyörät 71739677 + 71753047 ?
Vai lieneekö tässä kaikki tarvittava samassa setissä?
https://www.ebay.co.uk/itm/ALFA-ROMEO-S ... SwmIBfGARj
Riittääkö esim tämä sarja: https://www.autodoc.fi/fai-autoparts/7814771
+ ne vvt pyörät 71739677 + 71753047 ?
Vai lieneekö tässä kaikki tarvittava samassa setissä?
https://www.ebay.co.uk/itm/ALFA-ROMEO-S ... SwmIBfGARj
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
kovan onnen soturi kirjoitti:kiristin?jargon kirjoitti:potilas 2.2 jts, ajettu noin 184tkm, herjaa P0016 & P0017. (ensin herjasi P0011 ja P0014, putsasin solenoidit ja tilalle tuli nuo)
Jakopääremontti tehty 2016 139tkm kohdalla,
Remontissa vaihdettu ketju, laahaimet yms paitsi nokka-akselien ketjupyöriä.
Nyt vaihdettu uudet solenoidit + anturit molemmille nokille.
Voiko olla vikana nuo ketjupyörät? Vai olisiko mitään muuta mahdollista vikaa?
Kiristimen lukitusvika , eli jätti ketjun löysälle , aiheutti minulla samat koodit . Kiristimen vaihtaminen auttoi . Työnä se on helppo .
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Paljonko tarvitsee purkaa pelkän kiristimen vaihtoon? Ilmeisesti omassa sama vika kun rallattaa hetken käynnistyksessä. Omassa ei vikakoodeja ja jakopää on tehty parikymmentä tuhatta sitten.oidipus kirjoitti:kovan onnen soturi kirjoitti:kiristin?jargon kirjoitti:potilas 2.2 jts, ajettu noin 184tkm, herjaa P0016 & P0017. (ensin herjasi P0011 ja P0014, putsasin solenoidit ja tilalle tuli nuo)
Jakopääremontti tehty 2016 139tkm kohdalla,
Remontissa vaihdettu ketju, laahaimet yms paitsi nokka-akselien ketjupyöriä.
Nyt vaihdettu uudet solenoidit + anturit molemmille nokille.
Voiko olla vikana nuo ketjupyörät? Vai olisiko mitään muuta mahdollista vikaa?
Kiristimen lukitusvika , eli jätti ketjun löysälle , aiheutti minulla samat koodit . Kiristimen vaihtaminen auttoi . Työnä se on helppo .
- Moritz
- Viestit: 200
- Liittynyt: 04 Huhti 2006, 23:43
- Car(s): 159 sw 3.2 Q4, 166 3.0 V6 -99
Ex. 33 QV -88, 75 turbo -87. - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kyllä mä laittaisin enemmän! Riippuen tietysti rengastuksen koosta. Jos 16" ni paineet varmaan aika passelit... Itsellä 19" kesärenkaissa noin 3 ja 17" talvi noin 2.7!Alfistipohjoosesta kirjoitti:Mikäs foorumin ajatus, onko rengaspaineet ihan kohdillaan jos laitan eteenm 2.6 ja taakse 2.5? Enimmäkseen vain 1-2 henkeä.
Jarru on vauhdin surma...
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Sepä se tässä kun ei mennä tehtaan rengastuksella vaan 225/55r17 ilmatila hieman suurempi ja sillä paineen alennusta ajattelin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
ajattelisin kyllä, että 2,5 kehää olis tuollaisille munkeille passeli. Tuli tosta mittarivirheestä mieleen, että meikäläisen kulkineessa 235/40r19 rengastuksella konetievauhdeissa virhettä 1-2km/h
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mitenkäs suuri todennäköisyys on että venttiilitkin on solmussa kun oletus on että jako on hypännyt satasen vauhdista hihnarikon takia ja auto sammunut siihen?
Vai voiko tässä vielä pitää sormia ristissä että pelkkä jako olisi hypännyt vain hieman ja jopa keinuvivut olisi ehjiä? Moottorina 2.4 JTDm ja siitä 200hv versio jos sillä on jotain väliä
Taustatietona siis satasen vauhdista katosi kaikki tehot, auto rullannut hetken vaihde päällä ja vedetty tien sivuun ja yritetty startata pari kertaa kun ei mitään hälyttävää ääntä ole kuulunut mistään. Kuulosti lähinnä siltä ettei saa polttoainetta startatessa.
Auto hinaten verstaalle ja tutkimaan miksei se saa polttoainetta sekä tarkistus että jakohihna on ehjä, kireällä ja pyörii koska kotelon päällä näkyi jotain mitä pelkäsin räjähtäneeksi hihnaksi ja toiset sitten koiramme karvaksi mitä löytyy mitä ihmeellisimmistä paikoista muutenkin, eli muutama starttiyritys lisää kun ongelmia suljettiin pois. Tuttu toimitti hetken päästä kaapelin ja MES kertoi vikakoodiksi P0340 eli camshaft sensor malfunction tjsp., ei muutakun sensori tilaukseen ja aamulla uusi yritys uudella sensorilla. Ei sekään tietenkään auttanut, eli vielä tarkempaa tiirailua. Oikeasta kolosta kun viimein katsoi, niin huomasin että laturin hihnasta oli jäljellä ehkä vähän reipas sentin suikale ja loput jossain muualla.
Laturi hihnoineen on edellisen omistajan 2,5v sitten vaihdattama, itse vaihdatin jakohihnasarjan vuosi sitten ja sanoin ettei laturinhihnaa täydy vaihtaa kun se oli uusi. Rempan jälkeen kuulin noista contitechin hinnoista ja arvatkaapa vain mikä sieltä paljastui kun tarkastin kuitista. Sentään hihnakotelo on myös uusi, toivottavasti se on estänyt suurimpien palasten pääsyn jakohihnan väliin ja vain pieni hyppy olisi edelleen mahdollisuus
Vai voiko tässä vielä pitää sormia ristissä että pelkkä jako olisi hypännyt vain hieman ja jopa keinuvivut olisi ehjiä? Moottorina 2.4 JTDm ja siitä 200hv versio jos sillä on jotain väliä
Taustatietona siis satasen vauhdista katosi kaikki tehot, auto rullannut hetken vaihde päällä ja vedetty tien sivuun ja yritetty startata pari kertaa kun ei mitään hälyttävää ääntä ole kuulunut mistään. Kuulosti lähinnä siltä ettei saa polttoainetta startatessa.
Auto hinaten verstaalle ja tutkimaan miksei se saa polttoainetta sekä tarkistus että jakohihna on ehjä, kireällä ja pyörii koska kotelon päällä näkyi jotain mitä pelkäsin räjähtäneeksi hihnaksi ja toiset sitten koiramme karvaksi mitä löytyy mitä ihmeellisimmistä paikoista muutenkin, eli muutama starttiyritys lisää kun ongelmia suljettiin pois. Tuttu toimitti hetken päästä kaapelin ja MES kertoi vikakoodiksi P0340 eli camshaft sensor malfunction tjsp., ei muutakun sensori tilaukseen ja aamulla uusi yritys uudella sensorilla. Ei sekään tietenkään auttanut, eli vielä tarkempaa tiirailua. Oikeasta kolosta kun viimein katsoi, niin huomasin että laturin hihnasta oli jäljellä ehkä vähän reipas sentin suikale ja loput jossain muualla.
Laturi hihnoineen on edellisen omistajan 2,5v sitten vaihdattama, itse vaihdatin jakohihnasarjan vuosi sitten ja sanoin ettei laturinhihnaa täydy vaihtaa kun se oli uusi. Rempan jälkeen kuulin noista contitechin hinnoista ja arvatkaapa vain mikä sieltä paljastui kun tarkastin kuitista. Sentään hihnakotelo on myös uusi, toivottavasti se on estänyt suurimpien palasten pääsyn jakohihnan väliin ja vain pieni hyppy olisi edelleen mahdollisuus
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mulla hyppäsi puoli kierrosta kampiakseli eri asentoon. Kymmenen keinua meni poikki. Vaihdoin kaikki keinut, pari tiivistettä, sääsin nokka-akselien keskinäisen ajoituksen. Uusi jakohihna paikoilleen, pari kierrosta käsin varmistaen ettei mikään ota kiinni ja kone käyntiin. Toimii normaalisti ja remontti maksoi about 200€.
Syy tähänkin oli laturin hihna (Marelli made by Contitech).
Kone toisaalta kävi lähes tyhjäkäyntiä kun jako meni pieleen, joten ehkä sen takia säästyttiin suurilta vaurioilta.
Syy tähänkin oli laturin hihna (Marelli made by Contitech).
Kone toisaalta kävi lähes tyhjäkäyntiä kun jako meni pieleen, joten ehkä sen takia säästyttiin suurilta vaurioilta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mikähän vaivaa takapään pysäköintitutkia, kun mykistyivät kaikki kertaheitolla? Ei tunnista käden heilausta tai isompaakaan estettä.
Auto ei ilmoittele "not available" herjaa ja etupää toimii ihan normaalisti.
Mittaristossa näytettävä etäisyydenvaroitin näyttää varoituspalkkeineen etupään osalta aivan normaalille, mutta takapäässä palkkeja ei näy ollenkaan.
Siis autokin ymmärtää ettei takapää toimi, mutta ei herjaa millään lailla...?
Auto ei ilmoittele "not available" herjaa ja etupää toimii ihan normaalisti.
Mittaristossa näytettävä etäisyydenvaroitin näyttää varoituspalkkeineen etupään osalta aivan normaalille, mutta takapäässä palkkeja ei näy ollenkaan.
Siis autokin ymmärtää ettei takapää toimi, mutta ei herjaa millään lailla...?
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Siellä puskurin sisällä naurettavan ohutta johtoa. Hankauteneet.
Toinen mahdollisuus että auto luulee peräkärryn olevan perässä. Tuolloin osa järjestelmistä pudottaa takapään pois.
Toinen mahdollisuus että auto luulee peräkärryn olevan perässä. Tuolloin osa järjestelmistä pudottaa takapään pois.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Enpä ajatellutkaan peräkoukkua tämän aiheuttajaksi, sellainen kyllä autosta löytyy.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Siellä puskurin sisällä naurettavan ohutta johtoa. Hankauteneet.
Toinen mahdollisuus että auto luulee peräkärryn olevan perässä. Tuolloin osa järjestelmistä pudottaa takapään pois.
Tarkemmin ajateltuna, takapään mykistyminen sopii ajankohdallisesti perusteelliseen painepesurilla tehtyyn pesuun.
Pistokkeeseen päässyt vesi voisi varmaankin aiheuttaa tällaista? Tässähän joutuu kohta katsomaan peiliin eikä syyttää italialaisia sähköjä.
Totta puhut johdoista, itsekin olen päässyt tutustumaan tähän säästömallin ratkaisuun, kun huomasin jokaisen johdon olevan poikki.
Tinauksen myötä loppui mittaristossa muutaman vuoden loimottanut "parking help not available" ja siitä lähtien tutka on toiminut moitteettomasti.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Sammuttaakos nää takasumarin kärryn ollessa kiinni? Jos sammuttaa niin sillähän on helppo diagnosoida.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- RiQ
- Viestit: 75
- Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
- Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04 - Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vaihdoin kaasuläppäkotelon ja vikakoodi pysynyt poissa toistaiseksi.RiQ kirjoitti:Vikakoodin P2111 löi tauluun. Voi poistaa, mutta palaa joko heti tai hetken päästä.
Ideoita mitä kannattaisi tarkistaa? Viittaa ilmeisesti kaasuläppäkoteloon...
Moottori siis 2.0 JTDm
- miki
- Viestit: 100
- Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
- Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81 - Paikkakunta: Joensuu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Trailerin vedon jälkeen ilmoittelee että oikea takavilkku ei toimi. Vilkun "rele" myös tikkaa nopeammin niinkuin yleensä jos poltin on palanut. Poltin kuitenkin ehjä ja vilkut toimii ja vilkkuu normaaliin tahtiin. Mikähän tässä?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Mulla jäi "vika" päälle 159:ssä samalla tapaa, helpotti kun poisti vilkun vikakoodin sopivalta purkilta, olisko nyt ollut body computerilta. Tarvinnee MESsin tai muun vähän laajemman purkin kuin peruslukijan, kun ei ole moottorin vikakoodi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- miki
- Viestit: 100
- Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
- Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81 - Paikkakunta: Joensuu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Menin vikakoodeja lukemaan niin vilkku olikin korjautunut itsestään. Muutaman päivän viive tuossa vaan oli. Oli tuolla body osiossa errorit kylläkin vielä, poistin samalla.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mulla oli vilkkuongelma viime vuonna, kun takaumpio oli hetken aikaa irti. Teki juuri noin - korjaantui itsekseen. Pari päivää ihmettelin (myös täällä foorumilla), että miksi räpsyttää nopeasti vilkkua vaikka normaalisti se toimikin ulkoa kun kävi katsomassa.
Herjasi myös turning light bulbbia tms.
Sitten se vaan alkoi toimimaan ja on toiminut sen jälkeen murheitta
Herjasi myös turning light bulbbia tms.
Sitten se vaan alkoi toimimaan ja on toiminut sen jälkeen murheitta
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
- Paikkakunta: Joutseno
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mitä tullut nyt ajeltua, ni kuuluu semmosta resonoivaa ääntä kierrosten mukaan..löystyykö näissä jotain osia tyyppivikana..lämpöpeltejä yms. Mitkä alkas ääntämän ajastaan on semmonen rämisevä, sirittävä ja osittain vinkuva äänikin.
Hydraulipumppu pitää vähän rohisevaa ääntä myös vai onko nuo pumput täysin äänettömiä uutenakaan?
Hydraulipumppu pitää vähän rohisevaa ääntä myös vai onko nuo pumput täysin äänettömiä uutenakaan?
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Häipyykö jos ilmastoinnin nappaa pois päältä?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
- Paikkakunta: Joutseno
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei vaikutusta.
Eiku on sittenkii.. ku kokeilin näillä helteillä, siitähän ne osittaiset äänet tulee.
Eiku on sittenkii.. ku kokeilin näillä helteillä, siitähän ne osittaiset äänet tulee.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ainakin 2.4JTDm:n koneesta voi katketa pakosarjan pultteja. Tämä aiheuttaa vihellystä. En tiedä onko samaa ongelma 2.0 koneessa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
- Paikkakunta: Joutseno
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ölpät pitäis käydä vaihtaas joku päivä, suodatin ilmeisesti laturin alla ja tarvii jonkunlaisen suodatin avaimen siihen vai..?
- karila
- Viestit: 241
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170 - Paikkakunta: Turku
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Oisko perinteinen 159 sirkkeliääni ilmastoinnista ?JVTL kirjoitti:Ei vaikutusta.
Eiku on sittenkii.. ku kokeilin näillä helteillä, siitähän ne osittaiset äänet tulee.
- Kari
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
- Paikkakunta: Joutseno
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mikäs ton sirkkelinäänen aiheuttaa..laakerit loppu?
Uudella kompuralla saa äänet pois sitten
Uudella kompuralla saa äänet pois sitten
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tuosta on paljon keskustelua ollut vuosien varrella.
1) Liikaa tai liian vähän kylmäainetta
2) Kytkin luistaa (korostuu oikealla kylmäainemäärällä, kun paine nousee korkeaksi nopeammin tai hieman korkammalle?)
Tässä tuoretta ketjua asian tiimoilta;
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=644798#p644798
1) Liikaa tai liian vähän kylmäainetta
2) Kytkin luistaa (korostuu oikealla kylmäainemäärällä, kun paine nousee korkeaksi nopeammin tai hieman korkammalle?)
Tässä tuoretta ketjua asian tiimoilta;
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=644798#p644798
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Täällä tuore alfa-kuski ihmettelee mitä tuli ostettua
Kuuluisko näiden autom.ilmastointi pitää tasaisena lämmön vai kuuluuko ns. vuosimalliin, että lämpötila on ohjeellinen. Välillä puhaltaa ihan pirun kuumaa ja välillä vastaavasti aivan jääkylmää ilmaa, vaikka ulkolämpö ja toivottu lämpötila pysyvät samana.
Kuuluisko näiden autom.ilmastointi pitää tasaisena lämmön vai kuuluuko ns. vuosimalliin, että lämpötila on ohjeellinen. Välillä puhaltaa ihan pirun kuumaa ja välillä vastaavasti aivan jääkylmää ilmaa, vaikka ulkolämpö ja toivottu lämpötila pysyvät samana.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Lämpötila-anturit särki?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^^Ei sen lämmön kuulu paljoa heitellä, jotain vikaa siellä jossain lienee.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kannattaa puhaltaa paineilmalla lämmönsäätimen pienistä ritilöistä sisään. Jos anturin tuletin on pölystä jumissa sekoilee ilmastointi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ohjekirjassa kyllä myös lukee, että lämpötila pidetään "oikeantuntuisena", eikä absoluuttisesti halutussa.
Itselläni toisinaan tekee tuota jos aurinko välissä lämmittää nopeasti - myöskin kylmän puhallus lakkaa auringossa kuumenneessa autossa turhan aikaisin, jos on pilvessä ajon aikana...
Ollut liki samanlainen kahdessa viisysissä ja yhdessä Giulietassa, joten en ole osannut ajatella varsinaisesti vialliseksi. Anturin puhdistaminen ei ole huono ajatus - se löytyy kojelaudan alareunasta, vasemman "rei'än" takaa, jos ihan väärin en muista.
Itselläni toisinaan tekee tuota jos aurinko välissä lämmittää nopeasti - myöskin kylmän puhallus lakkaa auringossa kuumenneessa autossa turhan aikaisin, jos on pilvessä ajon aikana...
Ollut liki samanlainen kahdessa viisysissä ja yhdessä Giulietassa, joten en ole osannut ajatella varsinaisesti vialliseksi. Anturin puhdistaminen ei ole huono ajatus - se löytyy kojelaudan alareunasta, vasemman "rei'än" takaa, jos ihan väärin en muista.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tuo putsaus on helppo kokeilla. Jotain tällaista juuri tarkoitinkin, että onko eri logiikka ja toimintamalli kuin saksalaisen ja japanialaisen autom.ilmastoinnissa.Aquatica kirjoitti:Ohjekirjassa kyllä myös lukee, että lämpötila pidetään "oikeantuntuisena", eikä absoluuttisesti halutussa.
Itselläni toisinaan tekee tuota jos aurinko välissä lämmittää nopeasti - myöskin kylmän puhallus lakkaa auringossa kuumenneessa autossa turhan aikaisin, jos on pilvessä ajon aikana...
Ollut liki samanlainen kahdessa viisysissä ja yhdessä Giulietassa, joten en ole osannut ajatella varsinaisesti vialliseksi. Anturin puhdistaminen ei ole huono ajatus - se löytyy kojelaudan alareunasta, vasemman "rei'än" takaa, jos ihan väärin en muista.
- jargon
- Viestit: 404
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tätä tuli korjattua, oli siellä ainakin jotain vikaa, kaksi laahainta rikki, toisesta pinta irti + puuttui pala alhaalta, toisesta puuttuu palanen. Ilmeisesti tuosta mustasta laahaimesta irronnutta mustaa muhjua oli solenoidien suodatinverkot täynnä. Vaihdettu vvt-pyörät, ketjut ja kaikki rattaat. Ei herjaa enää ja toimii paitsi meinaa nykiä noin 2000 kierroksen tienoilla vähän liikaa. Ja välillä joutuu starttaamaan pidempään kuin ennenjargon kirjoitti:potilas 2.2 jts, ajettu noin 184tkm, herjaa P0016 & P0017. (ensin herjasi P0011 ja P0014, putsasin solenoidit ja tilalle tuli nuo)
Jakopääremontti tehty 2016 139tkm kohdalla,
Remontissa vaihdettu ketju, laahaimet yms paitsi nokka-akselien ketjupyöriä.
Nyt vaihdettu uudet solenoidit + anturit molemmille nokille.
Voiko olla vikana nuo ketjupyörät? Vai olisiko mitään muuta mahdollista vikaa?
Lisäksi jännite ilmeisesti heittelee kun valot meinaa välillä vilkkua
- Liitteet
-
- IMG_20200830_131856.jpg
- (234.95 KiB) Tiedosto ladattu 2612 kertaa
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Näissä on ollu lataussäätimissä vikaa.
aiheuttaa mm. nykimistä ja käynnistyksen jälkeen huonoa käyntiä
aiheuttaa mm. nykimistä ja käynnistyksen jälkeen huonoa käyntiä
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Mikkeller
- Viestit: 64
- Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
- Car(s): Alfa 159 SW Ti 1750 TBi
- Paikkakunta: Kemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Itselläni on TBI:ssä startissa muutaman ensimmäisen sadan metrin jälkeen kyseisen kuuloisia oireita. Tosin ei ainakaan kabiinista käsin huomaa sähkölaitteissa mitään erikoista. Oireet tulevat vain jos auto on seissyt tuntikausia esim. yön yli tai sitten työpäivän jälkeen starttaillessa.kovan onnen soturi kirjoitti:Näissä on ollu lataussäätimissä vikaa.
aiheuttaa mm. nykimistä ja käynnistyksen jälkeen huonoa käyntiä
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
- Car(s): Trollhattanilaisia, Ukilaisia, Stuttgarttilaisia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tsekatkaa varsinkin 2.2jts koneesta akun alla vaihteistosta koriin menevän maadotuskaapelin kunto.
Tuntuu olevan tyyppivika, että se hapettuu ja lopulta katkeaa.
Tuntuu olevan tyyppivika, että se hapettuu ja lopulta katkeaa.
- jargon
- Viestit: 404
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^ maajohdot + maadoituspisteet putsasin, ei auttanut. Maajohto vaikutti olevan ok mutta en sitä älynnyt väännellä tms
Lataussäätimen vaihto poisti ainakin valojen vilkkumisen, nykimistä ei pienellä lenkillä esiintynyt mutta samallahan tuossa tuli ecu resetoitua kun akku oli irti.
Vaihto onnistuu 4 sylinterisessä JTS:ssä ilman laturin irroitusta, tosin jos on lapion kokoiset kädet niin saattaa jäädä tekemättä. Ahdasta on, ja käsikopelolla joutuu tekemään paljon.
Lataussäätimen vaihto poisti ainakin valojen vilkkumisen, nykimistä ei pienellä lenkillä esiintynyt mutta samallahan tuossa tuli ecu resetoitua kun akku oli irti.
Vaihto onnistuu 4 sylinterisessä JTS:ssä ilman laturin irroitusta, tosin jos on lapion kokoiset kädet niin saattaa jäädä tekemättä. Ahdasta on, ja käsikopelolla joutuu tekemään paljon.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jäähdytysnesteet katoavat johonkin ja mökki huurtuu, onko kukaan vaihtanut lämppärin kennoa, löytyiskö keltään / mistään ohjetta kyseiseen operaatioon ? Autona 1.9 jtdm , manuaali ilmastoinnilla.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kysymys kuuluu 159 2.4 JTDm, saatteko Multiecuscanilla tuloksia lambda anturin arvoista? MES:sin infon mukaan pitäisi näkyä lukemia välillä1-12 . Minulla ei näkynyt mitään.
- Wolffis
- Viestit: 245
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
- Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Alkaa 159 2,4 JTDm koneprojektikin valmistumaan, mutta kertokaas arvon tietäjät mistä löytyisi kiertokangen laakerisarja ko. kamppeeseen?
ei oikeen tunnu mistään löytyvän. Autodocilta tuli yksi setti, mutta siinä oli 10kpl samoja liuskoja...
ei oikeen tunnu mistään löytyvän. Autodocilta tuli yksi setti, mutta siinä oli 10kpl samoja liuskoja...
@lfat...
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
kyllä se näkyy.Cromahdus kirjoitti:Kysymys kuuluu 159 2.4 JTDm, saatteko Multiecuscanilla tuloksia lambda anturin arvoista? MES:sin infon mukaan pitäisi näkyä lukemia välillä1-12 . Minulla ei näkynyt mitään.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Autosta ei löytynyt Multiecuscanilla mitään vikakoodeja, olisikohan tuo lambda sitten vainaa?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Voi olla tyhmä kysymys mutta eikö 10kpl samoja liuskoja ole juuri kiertokangen laakerisarja vitoskoneeseenWolffis kirjoitti:Alkaa 159 2,4 JTDm koneprojektikin valmistumaan, mutta kertokaas arvon tietäjät mistä löytyisi kiertokangen laakerisarja ko. kamppeeseen?
ei oikeen tunnu mistään löytyvän. Autodocilta tuli yksi setti, mutta siinä oli 10kpl samoja liuskoja...
- Wolffis
- Viestit: 245
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
- Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
5 kpl yläpuolisia ja 5kpl alapuolisia siihen tarviis. Eli se kynsi pitäis olla toisessa reunassa yläpuolelle tulevissa. Nyt siis pakkauksessa oli vain 10kpl alapuolen liuskoja.alfa 156 v6 kirjoitti:Voi olla tyhmä kysymys mutta eikö 10kpl samoja liuskoja ole juuri kiertokangen laakerisarja vitoskoneeseenWolffis kirjoitti:Alkaa 159 2,4 JTDm koneprojektikin valmistumaan, mutta kertokaas arvon tietäjät mistä löytyisi kiertokangen laakerisarja ko. kamppeeseen?
ei oikeen tunnu mistään löytyvän. Autodocilta tuli yksi setti, mutta siinä oli 10kpl samoja liuskoja...
@lfat...
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
siis kynnet tulee vastakkain "samalle puolen veiviä" ja yläpuolinen sekä alapuolinen liuska on täysin sama... Ei niissä eroa ole.Wolffis kirjoitti:5 kpl yläpuolisia ja 5kpl alapuolisia siihen tarviis. Eli se kynsi pitäis olla toisessa reunassa yläpuolelle tulevissa. Nyt siis pakkauksessa oli vain 10kpl alapuolen liuskoja.alfa 156 v6 kirjoitti:Voi olla tyhmä kysymys mutta eikö 10kpl samoja liuskoja ole juuri kiertokangen laakerisarja vitoskoneeseenWolffis kirjoitti:Alkaa 159 2,4 JTDm koneprojektikin valmistumaan, mutta kertokaas arvon tietäjät mistä löytyisi kiertokangen laakerisarja ko. kamppeeseen?
ei oikeen tunnu mistään löytyvän. Autodocilta tuli yksi setti, mutta siinä oli 10kpl samoja liuskoja...