Alfa 156 vm 1999 laturin vaihto
Valvoja: Moderators
Alfa 156 vm 1999 laturin vaihto
Hei
Olisiko hyviä vinkkejä laturin vaihtoon?
Mitä kautta ja mitä pitää purkaa,että pääsee käsiksi?
Pitääkö olla nosturilla tai montulla?
Jagge
Olisiko hyviä vinkkejä laturin vaihtoon?
Mitä kautta ja mitä pitää purkaa,että pääsee käsiksi?
Pitääkö olla nosturilla tai montulla?
Jagge
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Alfa 156 vm 1999 laturin vaihto
Mihin koneeseen? Ts alakautta ja 1,9 diesel taitaa olla helpompi yläkautta(varmaan 2,4 myös). (busso varmaan alakautta)
Suoraan vaan suoraa
Re: Alfa 156 vm 1999 laturin vaihto
Hei
Laittaistko tähän vähän oman ohjeesi laturin vaihtoon alakautta?
Jagge
Laittaistko tähän vähän oman ohjeesi laturin vaihtoon alakautta?
Jagge
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 156 vm 1999 laturin vaihto
1.8TS:ssä laturi tulee alakautta korin ja apurungon välistä.
Joissain tapauksissa ilmeisesti vetarin repiminen helpottaa, toisissa ei - en tiedä, mihin tämä väite perustuu.
156 2.4JTD:ssä vaihdettiin laturi myöskin alakautta, olikohan niin et apurunkoa piti pari milliä tiputtaa oikealta reunalta alaspäin et mahtu? Joku tällainen kikkafemma siinä oli, muistaakseni.
Laturi ei mahdu tulemaan kuin tietyssä asennossa pihalle, mut "on siellä tilaa".
Joissain tapauksissa ilmeisesti vetarin repiminen helpottaa, toisissa ei - en tiedä, mihin tämä väite perustuu.
156 2.4JTD:ssä vaihdettiin laturi myöskin alakautta, olikohan niin et apurunkoa piti pari milliä tiputtaa oikealta reunalta alaspäin et mahtu? Joku tällainen kikkafemma siinä oli, muistaakseni.
Laturi ei mahdu tulemaan kuin tietyssä asennossa pihalle, mut "on siellä tilaa".
Re: Alfa 156 vm 1999 laturin vaihto
Hei
Kiitos näillä varmaan pärjäillään!
Laturi on ihan jumissa ja remmi savuaa,jos käyttää! ihme että käynnistyi ja vasta sitten huomattiin toi laturin jumi!Auto on seisonut 5 vuotta!
Kai sen remmin voi poistaa tai katkaista ,niin voi siirtää auton sisään ajamalla,jossa homma voidaan tehdä hallitunkin nostokorkeudelta?
Jagge
Kiitos näillä varmaan pärjäillään!
Laturi on ihan jumissa ja remmi savuaa,jos käyttää! ihme että käynnistyi ja vasta sitten huomattiin toi laturin jumi!Auto on seisonut 5 vuotta!
Kai sen remmin voi poistaa tai katkaista ,niin voi siirtää auton sisään ajamalla,jossa homma voidaan tehdä hallitunkin nostokorkeudelta?
Jagge
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 156 vm 1999 laturin vaihto
^
Jos akussa potkua piisaa, niin voi hyvin.
Ohjaustehostinkin on sitten pois pelistä, että kannattaa varautua.
Jos akussa potkua piisaa, niin voi hyvin.
Ohjaustehostinkin on sitten pois pelistä, että kannattaa varautua.
Re: Alfa 156 vm 1999 laturin vaihto
Hei
Kiitos tiedoista!
Helpottaa talliin siirtoa ja pääsee hommiin!
Ensi viikko menee Alfetta GTV historicin vesipumpun vaihdossa ja jarrupalojen vaihdossa ja historic kisassa
Heinolan pohjoispuolella!
Sitten 156 projektin kimppuun!
Jagge
Kiitos tiedoista!
Helpottaa talliin siirtoa ja pääsee hommiin!
Ensi viikko menee Alfetta GTV historicin vesipumpun vaihdossa ja jarrupalojen vaihdossa ja historic kisassa
Heinolan pohjoispuolella!
Sitten 156 projektin kimppuun!
Jagge
Re: Alfa 156 vm 1999 laturin vaihto
Hei
Katkaisin apulaitehihnan ja poistin sen!
Käynnistyi hienosti ja laturi ihan jumissa!
Nyt voi siirrellä sisään ja ulos!
Katsotaan sitte ensi viikon jälkeen!
Jagge
Katkaisin apulaitehihnan ja poistin sen!
Käynnistyi hienosti ja laturi ihan jumissa!
Nyt voi siirrellä sisään ja ulos!
Katsotaan sitte ensi viikon jälkeen!
Jagge
- 1300ti
- Viestit: 942
- Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
- Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
- Viesti:
Re: Alfa 156 vm 1999 laturin vaihto
Minulla kävi 156 2.0 JTS:n kanssa samoin viime syksynä, pitkän kunnostusurakan päätteeksi sain Alfan valmiiksi, starttasin tallin edessä ja laturi hirtti totaalisesti kiinni! Taistelin isäni avustamana laturin alakautta irti, jolloin päästiin toteamaan, että akseli sittenkin pyörii. Päivän urakoinnin jälkeen laturi oli taas paikallaan, kun vihdoin huomasimme, kuinka kiristäessä viimeistä pulttia laturin rungosta paljastui sievä hiushalkeama, joka aukeaa valun vääntyessä, jolloin akseli hirttää kiinni. Tätä ei ensin tietysti huomattu, kun on niin ahdasta.
Tilasin Alfaworkshopista uuden Marellin laturin, joka laitettiin sitten kiireellä paikalleen ja todettiin, että hihnapyörä on halkaisijaltaan hieman suurempi No, Motonetista Contitechin pidempi hihna ja Alfa ajoon. Paitsi että viikon päästä apulaitehihna katkesi, repien kaikki apulaitehihnan suojakotelot ja pakkautuen ohuina pätkinä alakautta jakohihnan väliin. Ihme juttu,.ettei jakohihna katkennut. Korpesi.
Uusien katteiden etsimisen jälkeen oltiin viime keväässä. Totesin, etten ehdi Alfaa kesän aikana laittamaan, joten vein sen paikalliseen Alfa-huoltoon, jossa tilalle laitettiin tarvikelaturi kuukauden odottamisen jälkeen ja samalla tehtiin myös jakohihnan vaihto samalla. Alfa ei mennyt leimasta ja ratti oli aivan vinossa. Ajoin Alfan tallille ja oletettua ohjaustehostinmen vikaa ihmetellessä huomattiin, että olivat ottaneet raidetangonpään irtija etutolpan siten pois tieltä laturia vaihtaessa ja siksi pyöränkulmat olivat aivan pielessä. Olisi pitänyt tehdä itse.
Joka tapauksessa laturin saa sieltä vaihdettua irroittamatta vetoniveltä, mutta apukädet ja hyvät valot ovat tarpeen, ilman nosturia varmasti tuskainen homma. Yläkautta saat purkaa aika paljon enemmän, että pääset käsiksi. Säästin alkuperäisen laturin, jotta sen uuden Marellin laturin saa muutettua sopivaksi. Se liian suuri hihnapyörä oli muistaakseni 60mm ja 7-rivinen, eikä siis sopinut 2003 JTS:ään vaikka osanumero oli oikea. Voin myös myydä varalaturin jos kiinostaa.
Tilasin Alfaworkshopista uuden Marellin laturin, joka laitettiin sitten kiireellä paikalleen ja todettiin, että hihnapyörä on halkaisijaltaan hieman suurempi No, Motonetista Contitechin pidempi hihna ja Alfa ajoon. Paitsi että viikon päästä apulaitehihna katkesi, repien kaikki apulaitehihnan suojakotelot ja pakkautuen ohuina pätkinä alakautta jakohihnan väliin. Ihme juttu,.ettei jakohihna katkennut. Korpesi.
Uusien katteiden etsimisen jälkeen oltiin viime keväässä. Totesin, etten ehdi Alfaa kesän aikana laittamaan, joten vein sen paikalliseen Alfa-huoltoon, jossa tilalle laitettiin tarvikelaturi kuukauden odottamisen jälkeen ja samalla tehtiin myös jakohihnan vaihto samalla. Alfa ei mennyt leimasta ja ratti oli aivan vinossa. Ajoin Alfan tallille ja oletettua ohjaustehostinmen vikaa ihmetellessä huomattiin, että olivat ottaneet raidetangonpään irtija etutolpan siten pois tieltä laturia vaihtaessa ja siksi pyöränkulmat olivat aivan pielessä. Olisi pitänyt tehdä itse.
Joka tapauksessa laturin saa sieltä vaihdettua irroittamatta vetoniveltä, mutta apukädet ja hyvät valot ovat tarpeen, ilman nosturia varmasti tuskainen homma. Yläkautta saat purkaa aika paljon enemmän, että pääset käsiksi. Säästin alkuperäisen laturin, jotta sen uuden Marellin laturin saa muutettua sopivaksi. Se liian suuri hihnapyörä oli muistaakseni 60mm ja 7-rivinen, eikä siis sopinut 2003 JTS:ään vaikka osanumero oli oikea. Voin myös myydä varalaturin jos kiinostaa.
Cuore sportivo. JTS - jatsin tahtia sydämmeesi.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfa 156 vm 1999 laturin vaihto
Itse olen ottanut laturin TS-koneisista 156:sista pois yläkautta moottorin ja rintapellin välistä, kun en keksinyt mistä apurungon lävestä se alhaalta mahtuu ulos ilman pyöränripustuksen purkua/vetoakselin irrotusta. Imukotelo täytyy tietysti poistaa edestä, mutta imusarjaa ei tarvitse irrottaa.
Re: Alfa 156 vm 1999 laturin vaihto
Hei
Nyt on homma tehty alakautta!
Vetoakseli ja alatukivarsinirroitettiin,samoin moottorin kaikkialatuet ja sitten viela moottorin oiken pään kiinnitys korista!
Nyt moottori liikkui sen tarvittavan pari senttiä ja sitten mahtui laturi alakautta voimistelulla pois!
Moottoria piti toisen kaverin vääntää eteenpäin rautakangella,että rako syntyi !
Hommahan on kai Alfa 156:n ns ..v .moisia ja työläimpiä urakoita!
Voisi kuvitella,että korjaamon hinta on taivaissa!
Jagge
No nyt on poikien peltoauto valmiina rajuun ajoon ja seuraavia ongelmia korjaillaan poikien harrastuksen jatkumiseksi!
Nyt on homma tehty alakautta!
Vetoakseli ja alatukivarsinirroitettiin,samoin moottorin kaikkialatuet ja sitten viela moottorin oiken pään kiinnitys korista!
Nyt moottori liikkui sen tarvittavan pari senttiä ja sitten mahtui laturi alakautta voimistelulla pois!
Moottoria piti toisen kaverin vääntää eteenpäin rautakangella,että rako syntyi !
Hommahan on kai Alfa 156:n ns ..v .moisia ja työläimpiä urakoita!
Voisi kuvitella,että korjaamon hinta on taivaissa!
Jagge
No nyt on poikien peltoauto valmiina rajuun ajoon ja seuraavia ongelmia korjaillaan poikien harrastuksen jatkumiseksi!