Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sulake toimi siis juur niinku pitikin, pelasti muun tekniikan uhrautumalla ensimmäisenä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Polforea kirjoitti:Sulake toimi siis juur niinku pitikin, pelasti muun tekniikan uhrautumalla ensimmäisenä.
Niin sen pitäis toimia, monesti vaan italoissa tuntuu että sulake palaa viimeisenä. Auton mukana :mrgreen: varsinkin 75:ssa.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

GeeTV kirjoitti:Taidanpa kyllä syyttää itteäni koko episodista... :bad-words:

Mittari säilyi ehjänä, mutta sulake ei. :silly:
No vähällä ja halvalla selvisit! Eläköön sulakkeet. Tekevälle sattuu :drinking:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Sulake toimi siis juur niinku pitikin, pelasti muun tekniikan uhrautumalla ensimmäisenä.
Niin sen pitäis toimia, monesti vaan italoissa tuntuu että sulake palaa viimeisenä. Auton mukana :mrgreen: varsinkin 75:ssa.
Tästä tulee mieleen potilasnostin joita meillä firmassa oli vuosia sitten. Niistä satunnaisesti paloi pääsulakkeita tasoa normaalisti nostaessa. Tehtaalta tuli "korjaussarjoja" jotka pitivät sisällään 5oomA sulakkeen tilalle 1A sulakkeita ja "1A sulake"-tarroja :)

Sitten alkoi palaa satunnaisesti virtalähteitä kyseisistä tasoista. Tähän tuli tehtaalta "korjaussarjoja" jotka pitivät sisällään 800mA sulakkeita ja tarroja vanhojen päälle joissa lukee "800mA sulake"

Koulussa sulakkeiden mitoitus opetettiin ihan eritavalla :mrgreen: En tiedä tekivätkö koskaan versiota 2.0 jossa ei pala sulake tai virtalähde kun laitetta käyttää luvattujen painorajojen puitteissa :drinking:
Viimeksi muokannut Wile E. Coyote, 15 Touko 2020, 09:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ayrton Senna da Silva forever

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Wile E. Coyote kirjoitti: Tehtaalta tuli "korjaussarjoja" jotka pitivät sisällään 5oomAh sulakkeen tilalle 1A sulakkeita ja "1A sulake"-tarroja :)

Sitten alkoi palaa satunnaisesti virtalähteitä kyseisistä tasoista. Tähän tuli tehtaalta "korjaussarjoja" jotka pitivät sisällään 800mAh sulakkeita ja tarroja vanhojen päälle joissa lukee "800mAh sulake"
Ampeeri ja Ampeeritunti ovat eri suureiden yksiköitä. Sulakkeiden poksahtamisprofiileja lienee paljon flink-flinkitä trage-trageen mutta ei kai mitään mitata ampeeritunteina? Nyt pitää myöntää maalaisuutensa tässä kohtaa.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Ajatus vain oli kirjoittaessa kuutamolla. mA ja Ampeereista oli tarkoitus puhua. En ole insinööri mutta tiedän kyllä sentään noiden eron :lol:

EDIT: Ja kaikki sulakkeet oli muuten samoja hitaan profiilin perus lasiputkia.
Ayrton Senna da Silva forever

Klaus
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Elo 2019, 23:53
Car(s): GTV Busso -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Klaus »

Onkos joku taistellut ABS ja (!) -vikavalojen kanssa? Mulla mokomat syttyivät terävämmän jarrutuksen jälkeen, samalla myös nopeusmittari lopetti toimintansa.

Sen jälkeen kun auton käynnistää seisonnasta, nopeusmittari toimii eivätkä vikavalot pala, mutta vika palautuu taas hetken ajelun jälkeen.

Näissähän nopeusmittari ei taida tulla ABS-anturin kautta, mutta mietin silti että oliskos kenties ABS:n ECU tai anturi sökönä? Jos joku tietää vippaskonstin miten tuon saisi toimimaan edes sen aikaa että leimamies ehtisi auton hyväksyä niin olisi aika bueno :-D

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Mistä muualta se nopeuden mittaisi ellei abs-antureiden kautta? Olisiko mahdollisesti johto jostain osittain nirhautunut poikki jos välillä toimii.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

jmi kirjoitti:Mistä muualta se nopeuden mittaisi ellei abs-antureiden kautta? Olisiko mahdollisesti johto jostain osittain nirhautunut poikki jos välillä toimii.
Perinteisesti vaihdelaatikon anturilta?
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Tiige kirjoitti:
jmi kirjoitti:Mistä muualta se nopeuden mittaisi ellei abs-antureiden kautta? Olisiko mahdollisesti johto jostain osittain nirhautunut poikki jos välillä toimii.
Perinteisesti vaihdelaatikon anturilta?
Olen ollut käsityksessä että jos autossa on abs-jarrut niin mittaus tulee aina niistä. Taas oppii uutta.

Klaus
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Elo 2019, 23:53
Car(s): GTV Busso -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Klaus »

jmi kirjoitti:
Tiige kirjoitti:
jmi kirjoitti:Mistä muualta se nopeuden mittaisi ellei abs-antureiden kautta? Olisiko mahdollisesti johto jostain osittain nirhautunut poikki jos välillä toimii.
Perinteisesti vaihdelaatikon anturilta?
Olen ollut käsityksessä että jos autossa on abs-jarrut niin mittaus tulee aina niistä. Taas oppii uutta.
Ymmärtääkseni vaihdelaatikolta saa nopeuden, mutta menee ilmeisesti jarrujen ECU:n kautta? Jotenkin lienevät olevan yhteydessä kun nopeusmittari yrvähtää jarruvalojen syttyessä. :)

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jmi kirjoitti:
Tiige kirjoitti:
jmi kirjoitti:Mistä muualta se nopeuden mittaisi ellei abs-antureiden kautta? Olisiko mahdollisesti johto jostain osittain nirhautunut poikki jos välillä toimii.
Perinteisesti vaihdelaatikon anturilta?
Olen ollut käsityksessä että jos autossa on abs-jarrut niin mittaus tulee aina niistä. Taas oppii uutta.
Jotenkin olen ollut uskossa että ihan ensimmäisissä ei-ABS 916:ssa olisi vaihdelaatikossa anturi mutta ABS:lliset sitten taas ABS antureiden kautta.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

FinPat kirjoitti:
jmi kirjoitti:
Tiige kirjoitti: Perinteisesti vaihdelaatikon anturilta?
Olen ollut käsityksessä että jos autossa on abs-jarrut niin mittaus tulee aina niistä. Taas oppii uutta.
Jotenkin olen ollut uskossa että ihan ensimmäisissä ei-ABS 916:ssa olisi vaihdelaatikossa anturi mutta ABS:lliset sitten taas ABS antureiden kautta.
Vanhan 2Si absillisen gtv:n/Spiderin lootassa on anturi mutta 5.3 absilla tulee pyöräantureilta nopeustieto. absittomista ei tietoa mutta tod näk juuri näin että laatikon anturilla nekin, ei ole yhtään absitonta tullut vielä vastaan (siis tehtaalta absitonta, kaikkihan nuo 2si yksikölliset jollain tapaa tuntuu rikki olevan :lol: ). Vaihto mahtoi tulla 2si:stä 5.3:een Ph2 yhteydessä

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Minulla on sellainen muistin varainen "varma tieto" että Gtv turbossa on öljytikun suhteen suunnitteluvirhe jonka johdosta öljyn max-merkki on käytännössä min-merkki. Onko kenelläkään muistikuvaa mistä tälläinen tieto tulee? Voisin vaikka vannoa lukeneeni sen jostain luotetusta lähteestä vuosia sitten. Nyt kun asia tuli puheeksi en löytänytkään ns. kättä pidempää mistään.

Robert Foskett:n "Alfa Romeo 916 gtv and spider the complete story"
Brooklands:n "Alfa Romeo spider & gtv performance portfolio"

Eivät mainineet asiasta tai sitten en huomannut. Osaako kukaan auttaa vain olenko nähnyt unta :silly:
Ayrton Senna da Silva forever

webs
Viestit: 31
Liittynyt: 14 Syys 2013, 11:01

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja webs »

Onko tullut muilla vastaan, että 916 takajarrut on "huonot"?
Katsastuksessa tuli hylky. Jarruvoimat liian pienet takana ja ero liian suuri 0,4/0,6kN. Edessä oli yli 2kN.
Liukutapit liikkuu hyvin ja palat on uudet. Nyt oon tehnyt "herkistelyä" mekanismilla kiristyvän männän kanssa. Polkenut ulos ja kierrellyt takaisin. Nestettä tulee ulos, kun kokeilin ilmausruuvista.
Käsijarru oli ok ja sen vipu liikkuu satulassa. Takajarrujen kuormituksen säätöventtiili on ikäänkuin toisessa laidassa koko ajan. Ymmärrykseni mukaan antaa tuolloin täydet paineet, jos on ehjä. Kokeiltu myös toinen venttiilin asetus. Mistähän voisi olla kyse?
Poljin on myös jotenkin kovan ja raskaan oloinen, painuu aika vähän.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ei tullut vastaan huonoja takajarruja (knock the wood, knock-knock) Spiderissa mutta kuvaamasi oireiden perusteella itse epäilisin takajarrujen säätöventtiiliä ja katsoisin tarkkaan ovatko putket saaneet osumaa tai taitoksia.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Sopivatko 3.0 24v etuiskunvaimentimet 3.0 12v autoon? Sen mitä olen auton alle katsonut ja räjäytyskuvia aiheesta tutkinut minusta näyttää siltä että ainoa ero 12v ja 24v etuiskunvaimentimissa on kallistuksen vakaajan kiinnityskorva joka löytyy 24v versiosta mutta ei 12v mallista.

Tämän pohjalta päättelisin että 12v autoon voi laittaa 24v etuiskunvaimentimet mutta ei toisin päin. Tietääkö joku tämän varmuudella? '

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Ostin takaluukkuun uudet kaasujouset, mutta en keksi kuinka vanhasta saa ne takaluukun johtoliittimet siirrettyä uuteen kaasujouseen?

MikkoMM
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Tammi 2019, 23:39
Car(s): Gtv 3.0 V6 24V '98
Ex: 75 TS '90
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja MikkoMM »

Takajarruista. UKn Alfa palstojen mukaan mikäli käsijarrun lukemat on hyvät, mutta takajarruissa muuten ei ole voimaa, niin syynä on apurunkoon kiinnitetty jarrupaineensäädin yms. Niitä on eri versioita riippuen auton vuosimallista, mikäs vuosimalli on kyseessä? Vanhempaa mallia on saatavilla uutena (malli jossa ulkoinen jousi, 95-9X), keskimmäistä ei löydy mistään (9X-98) ja uusinta ei löydy myöskään (98-...). En ole varma onko kahdessa viimeisessä mitään eroa muutakuin osakoodi. Avaaminen on hankalaa, mutta jos sen saa auki niin putsaaminen auttaa. Mikäli saat auki niin ota ihmeessä kuvia ja kerro miten sen teit. Jos hankit uuden, niin laita kuva miltä sen pitäisi näyttää puhtaana suojakumin takaa.

Tässä ketjussa muutamia kuvia. On hyvä huomata että vanhemmassa ja uudemmassa on myös erilaiset sisäiset jouset. Vanhaa mallia ei saa kiinni uudempaan apurunkoon (niistä puuttuu reikä johonka ulkoinen jousi kiinnitetään):

https://www.alfaowner.com/threads/retro ... r.1179921/

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Macela »

GeeTV kirjoitti:
Wile E. Coyote kirjoitti: Oli tarkoitus siirtää Getvonen ulos, kun en viitsinyt maalata keskikonsolin osia samassa tilassa.
Tahmausongelma? Ajattelin tosta omasta maalata tai vähintäänkin hävittää sen tahmean pinnan keskikonsolin muoveista mäelle mutta otetaan ideoita vastaan millä sais sen pinnan pois niin että alta tulisi siisti musta muovi esiin.
Noni

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Eikös siihen xyleeni pure ja mustana pitäisi pysyä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

GeeTV
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Elo 2010, 20:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja GeeTV »

Macela kirjoitti:
GeeTV kirjoitti:
Wile E. Coyote kirjoitti: Oli tarkoitus siirtää Getvonen ulos, kun en viitsinyt maalata keskikonsolin osia samassa tilassa.
Tahmausongelma? Ajattelin tosta omasta maalata tai vähintäänkin hävittää sen tahmean pinnan keskikonsolin muoveista mäelle mutta otetaan ideoita vastaan millä sais sen pinnan pois niin että alta tulisi siisti musta muovi esiin.

Yritin ensimmäiseks tinnerillä, pienpoistoilla ja isopropanolilla pyyhkiä tahmoja veks. Tuloksetta...
Mutta sitten löysin netistä jostain vinkin, että laittaa Vanish Oxi Actionia pari mitallista kuumaan veteen ja antaa osien lillua siinä sekotuksessa noin 5-10 minuutin ajan. Sen jälkeen alkaa sienellä jynssäämään tahmoja veks.
Ite laitoin muoviseen (vedet sisällä pitävään) muuttolaatikkoon tuon ”pesuveden” johon mahtui just ja just keskikonsolin osat.

Ja tää vinkki oikeesti toimi! :lol:

Sitten kun osat on puhtaat tahmamaaleista, niin pyyhintä isopropanolilla, pohjat kirkkaalla muovipohjamaalilla ja päälle puolikiiltävä musta vinyyli spray.

Näin sain itse freesattua keskikonsolin uudenveroiseksi!

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

jmi kirjoitti:Ostin takaluukkuun uudet kaasujouset, mutta en keksi kuinka vanhasta saa ne takaluukun johtoliittimet siirrettyä uuteen kaasujouseen?
Eikö kellään ole kokemusta takaluukun kaasujousien vaihdosta?

webs
Viestit: 31
Liittynyt: 14 Syys 2013, 11:01

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja webs »

jmi kirjoitti:
jmi kirjoitti:Ostin takaluukkuun uudet kaasujouset, mutta en keksi kuinka vanhasta saa ne takaluukun johtoliittimet siirrettyä uuteen kaasujouseen?
Eikö kellään ole kokemusta takaluukun kaasujousien vaihdosta?
Vaihdoin coupeen alkukesästä. En muista, että jousissa olisi ollut kiinni mitään liittimiä. Olisikohan Spiderissä joku ero. Sisemmät nivelet oli aika syvällä piilossa.
Tuli huomattua, että jousissa (V/O) on parin sentin pituusero. Uudet oli tietysti samanpituiset. Takakontti aukeaa nyt sen takia muutaman asteen vähemmän.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

webs kirjoitti:
jmi kirjoitti:
jmi kirjoitti:Ostin takaluukkuun uudet kaasujouset, mutta en keksi kuinka vanhasta saa ne takaluukun johtoliittimet siirrettyä uuteen kaasujouseen?
Eikö kellään ole kokemusta takaluukun kaasujousien vaihdosta?
Vaihdoin coupeen alkukesästä. En muista, että jousissa olisi ollut kiinni mitään liittimiä. Olisikohan Spiderissä joku ero. Sisemmät nivelet oli aika syvällä piilossa.
Tuli huomattua, että jousissa (V/O) on parin sentin pituusero. Uudet oli tietysti samanpituiset. Takakontti aukeaa nyt sen takia muutaman asteen vähemmän.
Siis liittimet, jotka ilmoittavat onko takaluukku auki tai kiinni, onko coupessa mittaristossa valoa takaluukulle?

webs
Viestit: 31
Liittynyt: 14 Syys 2013, 11:01

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja webs »

jmi kirjoitti:
webs kirjoitti:
jmi kirjoitti:
Vaihdoin coupeen alkukesästä. En muista, että jousissa olisi ollut kiinni mitään liittimiä. Olisikohan Spiderissä joku ero. Sisemmät nivelet oli aika syvällä piilossa.
Tuli huomattua, että jousissa (V/O) on parin sentin pituusero. Uudet oli tietysti samanpituiset. Takakontti aukeaa nyt sen takia muutaman asteen vähemmän.
Siis liittimet, jotka ilmoittavat onko takaluukku auki tai kiinni, onko coupessa mittaristossa valoa takaluukulle?
On symboli mittaristossa, mutta en ole nähnyt valon syttyvän. Konepellistä ja ovista syttyy kyllä. Ottaisikohan GTV:ssä signaalinsa takakontin lukosta. Siinä on mikrokytkin, joka on ohjaa takakontin valoa. Itelläni tuo kytkin on rikki, koska takakontin sisävalokaan ei syty. Vaikuttaa, että spiderissa on jollain lailla erilainen ratkaisu, jos kaasujousissa on kiinni kytkin, liekö kattomekanismin takia.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Mielenkiintoista. Ei koupessa ole kaasusylintereiden yhteydessä mitään kytkimiä/liittimiä. Spiderissako on? Minulla kyllä takapaksin valot pelaa mutta täytyy tunnustaa että en muista nähneeni valoa avoimesta paksista. Ehkä se on vain aina ollut kiinni virtojen ollessa päällä. Sitähän ei auki edes saa virtojen ollessa päällä ellei ole toisia avaimia :silly:

Edit: omassa oli mikrokytkin siellä paksin lukon yhteydessä heittänyt henkensä ja vaihdoin sen jotta sain akun tyhjenemisen kuriin. Mikrokytkin oli hajonnut sillai kivasti että oli joko luukku auki=lähellä 0 ohmia tai luukku kiinni parisen sataa ohmia jolloin tyhjensi akkua pidempään seisoessa.
Ayrton Senna da Silva forever

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Spiderissa tosiaan vasemmassa kaasuputkessa on liittimet, jotka käsittääkseni yhteen lyödessä ilmoittavat että luukku on kiinni. En vaan käsitä kuinka ne saisi siirrettyä uuteen kaasuputkeen. Niitä ei ole halkaistu tms. Onko muita Spiderin omistajia, jotka osaisi auttaa?

Kolmas kuva oheisessa linkissä. Vaikka ylemmässä liittimessä on ruuvi niin mielestäni se vain kiristää liittimen kaasuputken runkoon. Taitaa tosiaan olla vain ph1:ssä.
https://www.alfaowner.com/threads/boot- ... g.1184905/

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

nyt tulee vahvaa mutuilua/huonoa muistia...

saako tuon muoviosan jossa on "kuppi" kierrettyä irti tuosta jousen varresta? ja jos, niin tulisiko kytkin sitten varren päätä kohti pois?

AKaT
Viestit: 57
Liittynyt: 08 Kesä 2014, 15:19
Car(s): Alfa 156 sportwagon super, GTV TS, 166 TS
Exiä Alfa 75 TS ja 1.6, 164 TS, 155 TS, 2000 berlina,
Fiat 125 S, 132, Argenta...
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja AKaT »

Kuinka paljon öljyä tarvitaan, kun ohjaustehostimen öljyt vaihdetaan? Ja mitä öljyä siihen suosittelette. Ainakin 156:een tuolla monet suosittelivat Valvolinen Synpoweria.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

AKaT kirjoitti:Kuinka paljon öljyä tarvitaan, kun ohjaustehostimen öljyt vaihdetaan? Ja mitä öljyä siihen suosittelette. Ainakin 156:een tuolla monet suosittelivat Valvolinen Synpoweria.
Katso huoltokirjasta oikea öljy, muistaakseni olisi n. 1 litra.

AKaT
Viestit: 57
Liittynyt: 08 Kesä 2014, 15:19
Car(s): Alfa 156 sportwagon super, GTV TS, 166 TS
Exiä Alfa 75 TS ja 1.6, 164 TS, 155 TS, 2000 berlina,
Fiat 125 S, 132, Argenta...
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja AKaT »

jmi kirjoitti:
AKaT kirjoitti:Kuinka paljon öljyä tarvitaan, kun ohjaustehostimen öljyt vaihdetaan? Ja mitä öljyä siihen suosittelette. Ainakin 156:een tuolla monet suosittelivat Valvolinen Synpoweria.
Katso huoltokirjasta oikea öljy, muistaakseni olisi n. 1 litra.
Uso e manutenzione sanoo Tutela GI/A, mutta mahtaako tuota mistään liikkeestä pääkaupunkiseudulla saada. Sen vuoksi kyselen, että mikä olisi hyvä vaihtoehto.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Ihan atf öljyä laitoin ite, gm dexron II lukee gtv korjausoppaassa luokituksena ja tosiaan merkkinä toi tutela.
Suoraan vaan suoraa

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Joo ei tolla merkillä ole väliä, Dexron II:ta vaan kuten korjausopas ilmoittaa. Motonetistä itse hain.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Muistaakseni ihan google haulla löytyi helposti kyseinen manuaali. Lukeeko auton mukana tulleessa ohjekirjassa vain tuo tutela ilman luokitusta?
Suoraan vaan suoraa

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Rankkasateiden jälkeen huomasin että takaluukun pohjalla oli vettä puoli desiä. Selviä valumisjälkiä en heti löytänyt, mutta kastelukannulla kaatelun jälkeen näyttää että vesi tulee takavalon kautta oikealta puolelta. Takavalon yläpuolella on tiiviste, mutta on sellainen irrallinen joka tulee vain peltiä vasten. Ei mitenkään näyttänyt rikkinäiseltä, mutta ei se mitenkään täysin tiivis ole voinut koskaan olla, siinähän tarvitsisi olla jotain silikoonia tms. jolla tiiviste liimattaisiin peltiin kiinni. Onko muilla kokemuksia samanlaisesta vuodosta?

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jmi kirjoitti:Onko muilla kokemuksia samanlaisesta vuodosta?
Ei ole Spider juuri sateessa ollut mutta pesun jäljiltä on kontti mielestäni ollut kuiva. Pitää tarkistaa erikseen kun seuraavan kerran huuhdon pölyt pois.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Garmund »

jmi kirjoitti:Rankkasateiden jälkeen huomasin että takaluukun pohjalla oli vettä puoli desiä. Selviä valumisjälkiä en heti löytänyt, mutta kastelukannulla kaatelun jälkeen näyttää että vesi tulee takavalon kautta oikealta puolelta. Takavalon yläpuolella on tiiviste, mutta on sellainen irrallinen joka tulee vain peltiä vasten. Ei mitenkään näyttänyt rikkinäiseltä, mutta ei se mitenkään täysin tiivis ole voinut koskaan olla, siinähän tarvitsisi olla jotain silikoonia tms. jolla tiiviste liimattaisiin peltiin kiinni. Onko muilla kokemuksia samanlaisesta vuodosta?

On kokemusta että kontin pohjalla vähän vettä, ei hajua mistä tulee. Pitääpä tarkistaa tuo takavalon tiiveys.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

jmi kirjoitti:Rankkasateiden jälkeen huomasin että takaluukun pohjalla oli vettä puoli desiä. Selviä valumisjälkiä en heti löytänyt, mutta kastelukannulla kaatelun jälkeen näyttää että vesi tulee takavalon kautta oikealta puolelta. Takavalon yläpuolella on tiiviste, mutta on sellainen irrallinen joka tulee vain peltiä vasten. Ei mitenkään näyttänyt rikkinäiseltä, mutta ei se mitenkään täysin tiivis ole voinut koskaan olla, siinähän tarvitsisi olla jotain silikoonia tms. jolla tiiviste liimattaisiin peltiin kiinni. Onko muilla kokemuksia samanlaisesta vuodosta?
Ainakin itsellä teki tuota kun takavalo panelin tiivisteet oli väsähtäneet. Eli panelissahan on tiivistettä koko matkalta yltympäriinsä kaikkien aukkojen kohdalla. Pitkään silloin etsin mistä se vesi tulee. Koko takavalo irti ja tarkistelemaan missä kunnossa se tiiviste on. Taisin tiivistemassalla sivellä koko tiivisteen yhtenäiseksi. Kontti ollut kuiva monta vuotta sen jälkeen.
Ayrton Senna da Silva forever

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Wile E. Coyote kirjoitti:
jmi kirjoitti:Rankkasateiden jälkeen huomasin että takaluukun pohjalla oli vettä puoli desiä. Selviä valumisjälkiä en heti löytänyt, mutta kastelukannulla kaatelun jälkeen näyttää että vesi tulee takavalon kautta oikealta puolelta. Takavalon yläpuolella on tiiviste, mutta on sellainen irrallinen joka tulee vain peltiä vasten. Ei mitenkään näyttänyt rikkinäiseltä, mutta ei se mitenkään täysin tiivis ole voinut koskaan olla, siinähän tarvitsisi olla jotain silikoonia tms. jolla tiiviste liimattaisiin peltiin kiinni. Onko muilla kokemuksia samanlaisesta vuodosta?
Ainakin itsellä teki tuota kun takavalo panelin tiivisteet oli väsähtäneet. Eli panelissahan on tiivistettä koko matkalta yltympäriinsä kaikkien aukkojen kohdalla. Pitkään silloin etsin mistä se vesi tulee. Koko takavalo irti ja tarkistelemaan missä kunnossa se tiiviste on. Taisin tiivistemassalla sivellä koko tiivisteen yhtenäiseksi. Kontti ollut kuiva monta vuotta sen jälkeen.
Joo tuota takavalon yläpuolen tiivistettä on vaikea siististi tiivistää peltiä vasten, joten ainut vaihtoehto taitaa olla tosiaan irroittaa takavalo ja korjata paneelin tiiviste.

Vastaa Viestiin