1,9 jtdm jakopää.
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 14 Elo 2013, 20:20
- Car(s): Alfa Romeo 159 1,9 JTDm, vm 2008.
- Paikkakunta: Raahe
1,9 jtdm jakopää.
Terve,
Matkanteko katkesi eilen täydestä 120km/h vauhdista. Vedot hävisi ja Alfa halvaantui tien poskeen ja kotimatka vaihtui hinurikyytiin. Ensimmäisen tukinnan perusteella jakoremmi poikki. Onkos foorumilaisilla kokemusta/tietämystä miten 1,9jtdm koneen käy jakoremmin rikkoutuessa? Auto siis 159 2008 ja tosiaan se 1,9jtdm. Jossain olin lukevinani, että venttiiöien kainuvipuihin olisi tehty heikko kohta, joka vauriotilanteessa katkeaa/vääntyy venttiilien sijasta..ainakin teoriassa..kokemusperäinen tieto aiheesta olisi kuitenkin enemmän kuin tervetullutta.
-Mastroianni
Matkanteko katkesi eilen täydestä 120km/h vauhdista. Vedot hävisi ja Alfa halvaantui tien poskeen ja kotimatka vaihtui hinurikyytiin. Ensimmäisen tukinnan perusteella jakoremmi poikki. Onkos foorumilaisilla kokemusta/tietämystä miten 1,9jtdm koneen käy jakoremmin rikkoutuessa? Auto siis 159 2008 ja tosiaan se 1,9jtdm. Jossain olin lukevinani, että venttiiöien kainuvipuihin olisi tehty heikko kohta, joka vauriotilanteessa katkeaa/vääntyy venttiilien sijasta..ainakin teoriassa..kokemusperäinen tieto aiheesta olisi kuitenkin enemmän kuin tervetullutta.
-Mastroianni
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 1,9 jtdm jakopää.
8v vai 16v moottori? 16v:ssä pääsee hyvällä tuurilla keinuvipujen vaihdolla, 8v koneisessa ei. 16v:ssä parhaimmillaan riittää jakopään ja keinuvipujen uusiminen sekä ajoituksen kohdalleen laitto (myös nokkien välinen).Mastroianni kirjoitti:Terve,
Matkanteko katkesi eilen täydestä 120km/h vauhdista. Vedot hävisi ja Alfa halvaantui tien poskeen ja kotimatka vaihtui hinurikyytiin. Ensimmäisen tukinnan perusteella jakoremmi poikki. Onkos foorumilaisilla kokemusta/tietämystä miten 1,9jtdm koneen käy jakoremmin rikkoutuessa? Auto siis 159 2008 ja tosiaan se 1,9jtdm. Jossain olin lukevinani, että venttiiöien kainuvipuihin olisi tehty heikko kohta, joka vauriotilanteessa katkeaa/vääntyy venttiilien sijasta..ainakin teoriassa..kokemusperäinen tieto aiheesta olisi kuitenkin enemmän kuin tervetullutta.
-Mastroianni
Edit: vai olikos JTDm koneet kaikki moniventtiilisiä...
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 14 Elo 2013, 20:20
- Car(s): Alfa Romeo 159 1,9 JTDm, vm 2008.
- Paikkakunta: Raahe
Re: 1,9 jtdm jakopää.
16V motti kyseessä...joten tuurilla(-ko) siis voisi mennä keinuvipujen vaihdolla ja säädöillä?!
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 1,9 jtdm jakopää.
Sitten ei muuta kuin uudet keinut paikalleen ja jako kohdalleen ja rohkeasti starttia pyörittämään. Vaara on tarjolla että pääsee ihan noin vähällä mutta voi ne venttiilit silti olla ottaneet siipeensä.Mastroianni kirjoitti:16V motti kyseessä...joten tuurilla(-ko) siis voisi mennä keinuvipujen vaihdolla ja säädöillä?!
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: 1,9 jtdm jakopää.
Noissa on käynyt myös niin että hajonneiden keinujen neulalaakereiden neulat pääsee öljykiertoon ja sitä myöten on myöhemmin seurannut moottorivaurio. Kannattaa siis katsoa tarkkaan että löytyy kaikki neulat sieltä kannesta.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 1,9 jtdm jakopää.
Onkohan tämä ensimmäinen nelipytty, joka katkaisee hihnansa? Ei varmaankaan ole, mutta eipä muistu yhtään mieleen. Vesipumppuvikaisia kai muutamia joskus on ollut.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 1,9 jtdm jakopää.
Ei ainakaan vuosien 11 ja tämä päivä välillä ole saittilaisilta kuullut moista. Onko 159 2,0 sama 3 vuotta ja 60 tkm -suositus kuinhjpp kirjoitti:Onkohan tämä ensimmäinen nelipytty, joka katkaisee hihnansa? Ei varmaankaan ole, mutta eipä muistu yhtään mieleen. Vesipumppuvikaisia kai muutamia joskus on ollut.
1,9 JTDm:llä ? Tosin olen omassa todennut, että max 4 v tai 80 tkm toimii myös, jos näin lauhat talvet jatkuvat... kun ei ne alkuperäiset vesipumput enää kiusaa. Nyt vaihdot omassa koko jakopäällä tehty v.12, 15 ja 18 ja max kilometrit väleillä 60- 80 tkm.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: 1,9 jtdm jakopää.
Sukulaismiehen 1.9 Tid 9-5 Saabissa kävi sama, remmi poikki vauhdissa. Pannuhan on sama. Ottivat kannen auki, ehkä turhaan. Keinut näissä toimii aika hyvin sulakkeina.hjpp kirjoitti:Onkohan tämä ensimmäinen nelipytty, joka katkaisee hihnansa? Ei varmaankaan ole, mutta eipä muistu yhtään mieleen. Vesipumppuvikaisia kai muutamia joskus on ollut.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 1,9 jtdm jakopää.
^Saapeissa näitä on paukkunut jonkin verran, kun GM:n jakopään huoltoväli on vuodesta riippuen 120 tai 150tkm ja orggis vesipumput on tupannu kestämään ~100tkm. Yhtään en muista siltä puolelta kuulleeni, jonka laukeamisen juurisyy olisi muu kuin tuo vesipumppu.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: 1,9 jtdm jakopää.
156 20v 2.4 jtdm:ssä suositus on kyllä ohjekirjan mukaan 4v /120tkm joten eiköhän se 16v:ssäkin ole sama,ainakin rouvan Bravo 2.0 jtdm:ssä on 4v/120tkm vai onko 159:ssä pudotettu alemmaks ?Jiitee kirjoitti: Onko 159 2,0 sama 3 vuotta ja 60 tkm -suositus kuin
1,9 JTDm:llä ?
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 1,9 jtdm jakopää.
Kaksi kappaletta siis. Suunnittelu vaikuttaa aika onnistuneelta, sanoisin.
Ja vaihtoväli tosiaan on täällä 120tkm ja etelämpänä 150tkm.
Ja vaihtoväli tosiaan on täällä 120tkm ja etelämpänä 150tkm.
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: 1,9 jtdm jakopää.
Lainataampas tätä ketjua.
Kukas tietää noista jtdm:n jakoremmien hammasmääristä faktatietoa? Sarjoja myydään siis kahdella eri hihnalla, joista toisessa 198 hammasta ja toisessa 199 hammasta. Pidempi remmi passaa ilmeisesti CF4 koneeseen ja lyhyempi CF3 koneeseen. Mutta kumpikos moottori on kyseessä tämmöisessä fl 147:ssa?
Jakoremmi 5v vanha 80tkm ajettu, kai tuo vielä menisi mutta vois olla järkevää vaihtaakin
Kukas tietää noista jtdm:n jakoremmien hammasmääristä faktatietoa? Sarjoja myydään siis kahdella eri hihnalla, joista toisessa 198 hammasta ja toisessa 199 hammasta. Pidempi remmi passaa ilmeisesti CF4 koneeseen ja lyhyempi CF3 koneeseen. Mutta kumpikos moottori on kyseessä tämmöisessä fl 147:ssa?
Jakoremmi 5v vanha 80tkm ajettu, kai tuo vielä menisi mutta vois olla järkevää vaihtaakin
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 1,9 jtdm jakopää.
Eikös sulla ole 16-venttiilinen ?JMC kirjoitti:Lainataampas tätä ketjua.
Kukas tietää noista jtdm:n jakoremmien hammasmääristä faktatietoa? Sarjoja myydään siis kahdella eri hihnalla, joista toisessa 198 hammasta ja toisessa 199 hammasta. Pidempi remmi passaa ilmeisesti CF4 koneeseen ja lyhyempi CF3 koneeseen. Mutta kumpikos moottori on kyseessä tämmöisessä fl 147:ssa?
Jakoremmi 5v vanha 80tkm ajettu, kai tuo vielä menisi mutta vois olla järkevää vaihtaakin
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... ts_id=7892
Tuo käy.
Mulla olisi 8.18. ostettu tuo sarja näitä vajaa ( 1 x Screw#V41102#
1 x Spacer#V71184# ) 198-hampainen Daycon sarja jouten. Säilytetty kuivassa ja pimeässä.
Saat tarjota mitä haluat. Pistä yv jos kiinnostaa. Mm. huomenna tulossa Sjoelle.
Terv. Tiaisen Juha
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: 1,9 jtdm jakopää.
16v on joo. Ess:n mukaan tässä on euro4 moottori, eli 199 hampaisella remmillä, silloin tuo sun ei käy
Kiitoksia kuitenkin.
Kiitoksia kuitenkin.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 1,9 jtdm jakopää.
^ Ok. Ricambi-Alfistilla sitten näemmä on väärää tietoa saitilla.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too