Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
- Paikkakunta: Jyväskylä
Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
159 mallin Alfa Romeoni oli hankkiessani sitä upea ilmestys. Innolla sitä olen tässä reilun kuukauden verran laittanut sellaiseen kuntoon että yhteinen matkamme voisi jatkua pitkäänkin. Mitättömän oloinen alkava ”kukkiminen” vasemman puolen takalokasuojan edustalla helmakotelossa sai minut ottamaan yhteyttä tuttuun automaalariin. Tarkoituksena oli ottaa kiinni alkava ruoste ennen kuin mitään pahempaa ehtii syntymään.
Uutiset valokuvineen automaalarilta olivat lohduttomia. Molemmilla puolilla näky oli suorastaan järkyttävä. Hitsaushommiksi menee!!!! Maalari lupasi tehdä asian eteen voitavansa. Uusia peltiä kotelon seudulta noin puolen metrin alueelta, tinata saumat ja tunkea kotelot täyteen kotelosuoja-ainetta. Täytyy vain toivoa että tämä entisöinti kestää Suomen oloissa! Millä keinolla te olette saaneet pysymään Alfa 159 kotelot kunnossa? Massausta, kotelosuojaa, vahaa ja pesua? Suolateiden ja loskakelien välttelyä (toisen auton käyttöä näissä oloissa)? Itse mietin josko suojaisi kotelot tyylikkäillä helmalevikkeillä? Ainakaan katsastusmies ei pääse näkemään ja tökkimään näin koteloja, mutta taitaa muhia pelti lasikuitulevikkeiden alla vielä pahemmin? Mitä mieltä olette?
Uutiset valokuvineen automaalarilta olivat lohduttomia. Molemmilla puolilla näky oli suorastaan järkyttävä. Hitsaushommiksi menee!!!! Maalari lupasi tehdä asian eteen voitavansa. Uusia peltiä kotelon seudulta noin puolen metrin alueelta, tinata saumat ja tunkea kotelot täyteen kotelosuoja-ainetta. Täytyy vain toivoa että tämä entisöinti kestää Suomen oloissa! Millä keinolla te olette saaneet pysymään Alfa 159 kotelot kunnossa? Massausta, kotelosuojaa, vahaa ja pesua? Suolateiden ja loskakelien välttelyä (toisen auton käyttöä näissä oloissa)? Itse mietin josko suojaisi kotelot tyylikkäillä helmalevikkeillä? Ainakaan katsastusmies ei pääse näkemään ja tökkimään näin koteloja, mutta taitaa muhia pelti lasikuitulevikkeiden alla vielä pahemmin? Mitä mieltä olette?
- Liitteet
-
- Alfa Romeo 159 ruosteinen helmakotelo 1.jpg
- (154.68 KiB) Tiedosto ladattu 2547 kertaa
-
- Alfa Romeo 159 ruosteinen helmakotelo 2.jpg
- (77.64 KiB) Tiedosto ladattu 2547 kertaa
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Valitettava totuus on, että tämä on 159:n ikävä perusriesa ja muovihelma ei paljoa pelasta, kun mätä alkaa ja on alkanut sisäpuolelta ulkopinnan kiiltäessä nätisti.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Ruoste on liikenneturvallisuuteen vaikuttava tekijä. Ruostunut kohta korvataan uudella metallilla jos autoa käytetään liikenteessä. Muovipettelyä voidaan käyttää laitteissa joiden maksiminopeus on 40 km/h.petcast kirjoitti:Itse mietin josko suojaisi kotelot tyylikkäillä helmalevikkeillä? Ainakaan katsastusmies ei pääse näkemään ja tökkimään näin koteloja
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Juu. Tuo oli minulta typerä heitto. Tarkoituksenani ei ole peitellä olemassa olevaa ongelmaa, vaan tehdä kaikki mahdollinen jotta hitsauksen jälkeen kotelot pysyisivät kunnossa. Eli suurin probleema taitaa tulla sisältä päin. Siispä pitää säännöllisin väliajoin, vähintään kerta vuoteen, ruiskuttaa ilmanpaineella koteloihin suoja-aineet. Tuo ulkopuolelta helmalevikkeellä suojaaminen on turha peliliike.
Lohdullista tässä on se, että tällaisessa 2009 mallin 159:ssä tämä siis on normaalia. Eli voin lopettaa itseni ruoskimisen siitä että olen ollut idiootti kun hankin juuri kyseisen yksilön. 121tkm ajettu, ja sisältä kuin uusi auto tuntui alkuun löydöltä, mutta tuo riemun tunne kääntyi auton tarkemman tutkimisen jälkeen päinvastaiseksi. Jospa tämä vielä iloksi muuttuu. Kyllähän ne esim "Autojen ensiapu" ohjelmassakin aikamoisista ruosteläjistä ovat autoja entisöineet.
Lohdullista tässä on se, että tällaisessa 2009 mallin 159:ssä tämä siis on normaalia. Eli voin lopettaa itseni ruoskimisen siitä että olen ollut idiootti kun hankin juuri kyseisen yksilön. 121tkm ajettu, ja sisältä kuin uusi auto tuntui alkuun löydöltä, mutta tuo riemun tunne kääntyi auton tarkemman tutkimisen jälkeen päinvastaiseksi. Jospa tämä vielä iloksi muuttuu. Kyllähän ne esim "Autojen ensiapu" ohjelmassakin aikamoisista ruosteläjistä ovat autoja entisöineet.
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Hyvä se vielä tuossa vaiheessa tehdä ja pitäkää silmällä niitä helmoja, näillekin käy pian sataviiskutoset. Tässä yksi alkupään 159 3.2 viimevuodelta joka näytti omaan silmään jo aika pahalta. Tosin pohja 159:ssä taitaa olla kestävämpää sorttia kuin 156:issa?


Noni
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Minun 159 on samanlainen kukkapenkki kun ensimmäiseen kuva.
Oletko löytänyt valmiit helmapeltit? Olen itse etsinyt mutta en vielä löytänyt.

Oletko löytänyt valmiit helmapeltit? Olen itse etsinyt mutta en vielä löytänyt.
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
En ole edes etsinyt. Automaalarini täällä Jyväskylässä manasi perjantaina auton pellit syvinpään suohon, mutta lyhyen keskustelun jälkeen sovimme että nyt alkavalla viikolla hitsailee noihin lahonneisiin koteloihin uudet pellit. "Pitkästä tavarasta" kotelot tekee, ja tinaa saumat. Toivotaan hyvää lopputulosta. Laittelen tänne kuvia kunhan homma on tehty.
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Ulkomailta saa koko peltejä. Mulla repesi käsin koko alaosa irti. Oli ne perkeleen kumitatit tallessa ja oli sitten kerännyt itsensä täyteen hiekkaa, sitä tuli ulos muutama kilo. Toisella puolella kumitötsiä ei ollut ja helma huomattavasti parempi, vaikkakin toki silti reikäinen. 

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Tehtaan korjauspalat eivät ole hinnalla pilattuja, osa 3 tämän hinnaston mukaan n.250e, varaosanumerolla kun hakee, niin osan saa edullisesti jos "korjauspala" on käyttöön leikattu! Ei kannata käyttää "pitkää peltiä", ja osa on sopiva kerrasta !
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Kiitos vinkistä!! Hyvä tietää sitten kun on aika vaihtaa.
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Alkoi myös kiinnostamaan nämä korjauspalat. Mistäkö firmasta näitä kannattaa lähteä tiedustelemaan?seppo kirjoitti:Tehtaan korjauspalat eivät ole hinnalla pilattuja, osa 3 tämän hinnaston mukaan n.250e, varaosanumerolla kun hakee, niin osan saa edullisesti jos "korjauspala" on käyttöön leikattu! Ei kannata käyttää "pitkää peltiä", ja osa on sopiva kerrasta !
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Saa myös puolasta reilusti halvemmalla. Istuvuus lienee sama kuin 147:aan hankkimani, istuu riittävän hyvin.
https://www.ebay.co.uk/itm/ALFA-ROMEO-1 ... SwLDBeIP4B
https://www.ebay.co.uk/itm/ALFA-ROMEO-1 ... SwLDBeIP4B
Juurisyy tuossa ei taida olla ne kumitötsät vaan se etupyörän sisälokarin takana oleva helmanpääty josta se hiekka ylipäätään sisälle menee. Luigi ei tunnu osaavan kunnollista helmakoteloa rakentaa vaan vuodesta toiseen tulee samanlaista p*skaa tehtaalta pihalle. Giuliassa sentään on keksitty korvata se helman näkyvä osa muovilla.jeQQ kirjoitti:Ulkomailta saa koko peltejä. Mulla repesi käsin koko alaosa irti. Oli ne perkeleen kumitatit tallessa ja oli sitten kerännyt itsensä täyteen hiekkaa, sitä tuli ulos muutama kilo. Toisella puolella kumitötsiä ei ollut ja helma huomattavasti parempi, vaikkakin toki silti reikäinen.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Puolasta tuli Lybraankin helmat, ja niiden alakantin kanssa sai kyllä sepittää jonkun verran, että sai sopimaan. Paraatipuolen muoto oli kyllä jotakuinkin kohdallaan. Lybran tapauksessa helmaan ei hiekka edestä pääse, mutta takatukivarsien kiveniskusuojat tms. oli kadonneet ja niiden kiinnitysreiät päästi kurat helmojen takaosaan. Sittemin tukin ne reiät kumitulpilla.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Jooh, sieltähän se sisälle menee - tötsien kanssa eivaan pääse mihkään, tosin aika harva taitaa alustaa pestä muutenkaan.
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Tämä ihmetyttää allekirjoittanutta sillä oppihan jopa Francois jättämään rapeat asiat keittiöön. Nykyään ranskis ruostuu vähemmän kuin osa japseista.JMC kirjoitti:Luigi ei tunnu osaavan kunnollista helmakoteloa rakentaa vaan vuodesta toiseen tulee samanlaista p*skaa tehtaalta pihalle.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Kotelosuoja-ainetta reiistä sisään vaikka vuosittain niin eipä ruostu. Tietysti jos edellinen ei ole näin toiminut niin ruosteessa ovat.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Kotelosuojakaan ei auta, jos kotelo on kuraa täynnä. Kyllä sinne pitää estää kuran pääsy, ja ennen suojauksia saada sisäpuoli puhtaaksi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Alfani helmakotelopellit on nyt vaihdettu. En tiedä mikä automaalariani vaivaa, mutta eipä tunnu kehuvan tämän 159 mallin peltien laatua. Kuulemma ovat vielä ohuemmat kuin aikaisemmissa Alfoissa. Haukkui peltejä samanlaisiksi kuin Korealaisissa Kioissa. Kehotti välttelemään talven suolateitä, jollen halua että ensi syksyyn mennessä auto alkaa jo kukkimaan joka puolelta! Oli sitä mieltä ettei Suomen oloissa tämä ole tarkoitettu ympärivuotiseen käyttöön?? Vain kesäautoksi. Kolme vuotta saattaa hänen näkemyksen mukaan kestää, ja sitten on edessä samanlaiset peltityöt. Helmakoteloiden lisäksi ongelmakohtia ovat hyvin ohut peltiset lokasuojan kaaret. Viimeisimpänä heitti ilmoille: "Mitäpä jos myisit tämän auton pois nyt kun se on vielä pelleiltään kunnossa...!".
Mitäpä mieltä olette noista kommenteista? Itseäni alkoi KETUTTAMAAN aika raakasti! Onko noissa ajatuksissa mitään perää? Miten itse olette saaneet ALFA 159 kestämään peltiensä puolesta? Itse pohdin, että eiköhän se ole pitkälti omasta halusta ja vaivannäöstä kiinni kestääkö pelti vai ei Suomen oloja? Esim:
1. Asentamalla roiskeläpät eteen
2. Välttämällä suolateitä, eli liikkumalla ns. kakkosautoilla loska-/suolavelleissä
3. Pesemällä ja vahaamalla autoa normaalia useammin
4. Putsaamalla ongelmakohdat säännöllisesti (esim. lokasuojan sisäpinnat) pesemällä ja kuivaamalla, sekä ruskuttamalla vahamaisia ruosteenestoaineita peltipinnoille
5. Ruiskuttamalla kotelosuoja aineet kaikkiin koteloihin 1-2 x vuodessa
Itse olen autoon ihastunut ulkonäön ja ominaisuuksien puolesta niin, etten tätä autoa halua heti hävittää. Päin vastoin. Pitkää yhteistä taivalta olin suunnitellut, ja teiltä lisäideoita kaipailisin kuinka tuo suunnitelma onnistuisi ilman automaalarini ennustamia ongelmia.
Mitäpä mieltä olette noista kommenteista? Itseäni alkoi KETUTTAMAAN aika raakasti! Onko noissa ajatuksissa mitään perää? Miten itse olette saaneet ALFA 159 kestämään peltiensä puolesta? Itse pohdin, että eiköhän se ole pitkälti omasta halusta ja vaivannäöstä kiinni kestääkö pelti vai ei Suomen oloja? Esim:
1. Asentamalla roiskeläpät eteen
2. Välttämällä suolateitä, eli liikkumalla ns. kakkosautoilla loska-/suolavelleissä
3. Pesemällä ja vahaamalla autoa normaalia useammin
4. Putsaamalla ongelmakohdat säännöllisesti (esim. lokasuojan sisäpinnat) pesemällä ja kuivaamalla, sekä ruskuttamalla vahamaisia ruosteenestoaineita peltipinnoille
5. Ruiskuttamalla kotelosuoja aineet kaikkiin koteloihin 1-2 x vuodessa
Itse olen autoon ihastunut ulkonäön ja ominaisuuksien puolesta niin, etten tätä autoa halua heti hävittää. Päin vastoin. Pitkää yhteistä taivalta olin suunnitellut, ja teiltä lisäideoita kaipailisin kuinka tuo suunnitelma onnistuisi ilman automaalarini ennustamia ongelmia.
- Liitteet
-
- Alfa Romeo 159 uudet helmakotelopellit.jpg
- (105.52 KiB) Tiedosto ladattu 1523 kertaa
-
- Alfa Romeo 159 puretut helmakotelot.jpg
- (68.63 KiB) Tiedosto ladattu 1523 kertaa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Helmakoteloiden suurin ongelma on se, että pohjassa on kumitutteja sekä lokarien päädyt. Kura pääsee sisälle, mutta ei pois - siellä se sitten muhii, kaikessa rauhassa...
Peltien laatu ei ole mitenkään erityisen huono, käsittääkseni, mutta rakenne on typerä. Korjatkaa paremmin tietävät, jos olette eri mieltä
Helmakotelon puhdistus sisäpuolelta varmasti helpottaa ainakin... Ja tiheä alustapesu ainakin suola-aikaan.
Harjaton plus alustapesu kerran viikossa likaiseen aikaan voisi olla hyvä, jos itse ei pääse pesemään..
Peltien laatu ei ole mitenkään erityisen huono, käsittääkseni, mutta rakenne on typerä. Korjatkaa paremmin tietävät, jos olette eri mieltä

Helmakotelon puhdistus sisäpuolelta varmasti helpottaa ainakin... Ja tiheä alustapesu ainakin suola-aikaan.
Harjaton plus alustapesu kerran viikossa likaiseen aikaan voisi olla hyvä, jos itse ei pääse pesemään..
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Onhan se totta, ettei nämä tehtaalta ihan kestävimpiä ole, mutta isona syynä on viisysissäkin hämmentävät rakenneratkaisut.petcast kirjoitti:Alfani helmakotelopellit on nyt vaihdettu. En tiedä mikä automaalariani vaivaa, mutta eipä tunnu kehuvan tämän 159 mallin peltien laatua. Kuulemma ovat vielä ohuemmat kuin aikaisemmissa Alfoissa. Haukkui peltejä samanlaisiksi kuin Korealaisissa Kioissa. Kehotti välttelemään talven suolateitä, jollen halua että ensi syksyyn mennessä auto alkaa jo kukkimaan joka puolelta!
Mutta tuota.. pellin paksuushan ei vaikuta siihen, että se alkaa kukkia ellei suojaus ole kunnossa. Suojaus puolestaan tehdään pintakäsittelyllä eli käytännössä maalaamalla, joten jos automaalari sanoo että toteutuksensa ei kestä yhtä talvea, kyseenalaistaisin vahvasti laskun maksutarpeen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
^ Juurikin näin. Sisältä ulos melkein kaikki alfat mätänee. Jos maalari on sama kuin kuin hitsari niin kuulostaa siltä että vain korjatun pellin ulkopinta on maalattu.
Eli kun korjataan helmoja niin täytyisi tukkia kaikki ne aukot mistä hiekka pääsee sinne sisälle. Lisäksi se korjauspala ja sauma pitäisi jotenkin olla maalattu/suojattu sisäpuolelta.
Eli kun korjataan helmoja niin täytyisi tukkia kaikki ne aukot mistä hiekka pääsee sinne sisälle. Lisäksi se korjauspala ja sauma pitäisi jotenkin olla maalattu/suojattu sisäpuolelta.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Kyllä sinne helmaan on molempiin päihin tehtaalla melkoinen miina tehty ja samaan sarjaan pääsee etusiiven taka-/alareuna helman päällä. Siinä ei kuraläppä auta, kun paska menee siiven taakse ja helman sisään lepäämään ja siellä syö tiensä ulos tasatahtia, jolloin maalin kupliessa ei alla enää paljon muuta olekaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Vaikuttaa siltä että pitäisi tarkkaan paikallistaa nämä ongelmakohdat helmakoteloiden ja lokasuojien päiden alueilla ja pyrkiä jollain ilveellä estämään kuran sisäänpääsy. Jollei tämä mitenkään ole mahdollista, niin nuo kohdat tietäen, pyrkiä pääsemään noista kohdista sisään, puhdistaa, kuivata (ilmanpaine), ja ruiskia suoja-aineita.... Ainakin kumitulpat helmakoteloiden alta välillä irti, ilmanpaineputsaus, ja antaa auton seistä tämän jälkeen kuivassa tulpat irrallaan muutama päivä???
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Auto on nyt haettu hitsauksesta/maalauksesta, ja kotelosuoja-aineita on ruiskittu kontin luukkuun, oviin, ja helmakoteloihin, ja lokasuojien sisäpinnat on ruostesuojattu. Nyt vaan pitämään huolta auton puhtaudesta, ja käsittelemään maalipintaa säännöllisesti suolalta suojaavalla vahalla.
Tässä vielä maalarin toteamuksia 159:stä. Kori on tehty peltiä säästäen. Normaalia ohuempaa peltiä, eikä kalvanointia ole. Ihan on mustaa peltiä. Koteloissa ei ollut hiekka yms. kertymiä, vaan pelkkää kosteuden aiheuttamaa ruostetta. Näkemyksen mukaan kyse on kondensoituvasta kosteudesta.
Tässä vielä maalarin toteamuksia 159:stä. Kori on tehty peltiä säästäen. Normaalia ohuempaa peltiä, eikä kalvanointia ole. Ihan on mustaa peltiä. Koteloissa ei ollut hiekka yms. kertymiä, vaan pelkkää kosteuden aiheuttamaa ruostetta. Näkemyksen mukaan kyse on kondensoituvasta kosteudesta.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Joo, tyhmät rakenneratkaisut nämä ruostuttaa (viemäröimätön/huonosti viemäröity helmakotelo, päällekkäiset pellit, hämmentävästi osastoidut helmat jne), mutta:
A) paksumpi pelti ruostuisi vaan hitaammin samalla konstruktiolla, eli väitän että se vaan viivästäisi ongelmaa eikä poistaisi sitä.
B) kuten Alfissimo totesi, nämä tyypillisesti ruostuu sisältäpäin niin, että pelti katoaa maalin takaa. Tämähän ei näy kukkimisena, millä ainakin minun ymmärtääkseni on perinteisesti tarkoitettu näkyvää pintaruostetta, joka alkaa sillä kun se ulkopinnan maalaus pettää. Voi toki olla, että maalari käyttää termiä ns. laveasti.
Kondenssiveden poistumiseen pitäisi kotelon päästä tuulettumaan. Siltä suojautumiseen puolestaan pitäisi (kuten Tiige totesi) sen pellin sisäpinnan olla suojattu, ettei ehdi ruostuttamaan ennenkö on tuulettunut pois.
A) paksumpi pelti ruostuisi vaan hitaammin samalla konstruktiolla, eli väitän että se vaan viivästäisi ongelmaa eikä poistaisi sitä.
B) kuten Alfissimo totesi, nämä tyypillisesti ruostuu sisältäpäin niin, että pelti katoaa maalin takaa. Tämähän ei näy kukkimisena, millä ainakin minun ymmärtääkseni on perinteisesti tarkoitettu näkyvää pintaruostetta, joka alkaa sillä kun se ulkopinnan maalaus pettää. Voi toki olla, että maalari käyttää termiä ns. laveasti.
Kondenssiveden poistumiseen pitäisi kotelon päästä tuulettumaan. Siltä suojautumiseen puolestaan pitäisi (kuten Tiige totesi) sen pellin sisäpinnan olla suojattu, ettei ehdi ruostuttamaan ennenkö on tuulettunut pois.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Eli kuten sanoin, jos kotelosuoja-ainetta olisi ruiskittu jo vajaa 10 vuotta sitten ei ongelmia olisi.petcast kirjoitti:Auto on nyt haettu hitsauksesta/maalauksesta, ja kotelosuoja-aineita on ruiskittu kontin luukkuun, oviin, ja helmakoteloihin, ja lokasuojien sisäpinnat on ruostesuojattu. Nyt vaan pitämään huolta auton puhtaudesta, ja käsittelemään maalipintaa säännöllisesti suolalta suojaavalla vahalla.
Tässä vielä maalarin toteamuksia 159:stä. Kori on tehty peltiä säästäen. Normaalia ohuempaa peltiä, eikä kalvanointia ole. Ihan on mustaa peltiä. Koteloissa ei ollut hiekka yms. kertymiä, vaan pelkkää kosteuden aiheuttamaa ruostetta. Näkemyksen mukaan kyse on kondensoituvasta kosteudesta.
Ja eikö 159:ssäkin ole pieniä reikiä helman pohjassa, josta kondenssivesi on tarkoitettu poistuvan?
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Nyt on kuitenkin uutta peltiä vaihdettu, ja on käytävä taistoon suolaa ja ruostetta vastaan. Toivotaan että pääsen 10 vuoden päästä kertoilemaan, kuinka pellit sai kestämään kun näki asian eteen tarpeeksi vaivaa. Näillä aineilla ajattelin edetä, ja ottaa asian auton säännölliseen huolto-ohjelmaan.
- Liitteet
-
- 607001_copy_200x200.jpg
- (15.7 KiB) Tiedosto ladattu 1067 kertaa
-
- IMG_20201102_165659_copy_750x1000_copy_187x249.jpg
- (43 KiB) Tiedosto ladattu 1067 kertaa
-
- IMG_20201102_165752_copy_750x1000_copy_187x249.jpg
- (35.58 KiB) Tiedosto ladattu 1067 kertaa
-
- Viestit: 109
- Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
- Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86 - Paikkakunta: Paimio
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Tuota Dinitrolin ML:ää olen itsekin käyttänyt käyttisten koteloiden suojaukseen, sekä myös pohjamassana varsinaisen alustamassan alla. Tuota tosiaan jos olisi uutena autoon laitettu, ei helmojen happanemisongelmaa olisi ollut. Kuten jo edellä mainittukin, sisältäpäin nämä ruostuvat, pinnassa olevat vahat eivät siinä kohtaa juurikaan auta. Ja päällekkäin olevien peltien saumoissa ruoste muhii. Näköjään 159:n helmoistakin löytyvä, pintamaalin alla oleva kiveniskusuojaus on myös pirullista tavaraa. Sen alla ruoste pääsee muhimaan rauhassa, ja sen takia päältäpäin hyvännäköisen pinnan alla ei välttämättä ole enää peltiä lainkaan jäljellä, nimimerkillä kokemusta on... NG900 Saabin pohjaa hitsatessa tuli vastaan useita kohtia, joissa päällepäin näkyi vain pieni ruskea läikkä, ja lopulta sen alle sai vaihtaa kämmenen kokoisen palan peltiä. Tuossa ketjun ekassakin kuvassa näkyy, että kiveniskumassan kohdalla ei näy mitään vinkkiä ruosteista, päällepäin näkyy vain tuo "etäpesäke" joka on sen yläpuolelle noussut. Eli jos tuota sinänsä hyvän suojan iskuilta antavaa kerrosta ei olisi ollut, olisi ruoste tulluut näkyviin ja saatu mahdollisesti korjattua jo varhaisemmassa vaiheessa.
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Helmojen ruostetilanteen seurailuun ja miksei myös muihin hankalasti nähtävien paikkojen tutkimiseen pätevä laite on pitkäkaulainen endoskooppi.
Jos 159:n kynnyskoteloiden rakenteesta etsii kehuttavaa, niin kumitulppien takia löytyy paljon tarkistusaukkoja, joista pääsee hyvin tutkailemaan sisäpuolen tilannetta.
Kannattaa myös tarkistaa onko helman vedenpoistoaukot auki.
Omassa farkussa vänkärin helman takapää oli ihan täynnä tiivistynyttä hiekkaa ja paikkaushommiksi meni. Tukossa olleet vedenpoistoaukot lienee osayynä tähän.
Varsin masentavaa alkaa paikkaamaan 8 vuoden ikäistä autoa, mutta onneksi toinen puoli oli erittäin hyvässä kunnossa - jossa vedenpoistoaukot olivat auki.
Hommasin tällaisen kohtuuhintaisen endoskoopin, jossa on oma näyttönsä. Totesin ettei kännykkään liitettävillä usb-kameroilla yms. tee yhtään mitään.
https://www.amazon.com/Oiiwak-Industria ... B083BP4HVY
Jos 159:n kynnyskoteloiden rakenteesta etsii kehuttavaa, niin kumitulppien takia löytyy paljon tarkistusaukkoja, joista pääsee hyvin tutkailemaan sisäpuolen tilannetta.
Kannattaa myös tarkistaa onko helman vedenpoistoaukot auki.
Omassa farkussa vänkärin helman takapää oli ihan täynnä tiivistynyttä hiekkaa ja paikkaushommiksi meni. Tukossa olleet vedenpoistoaukot lienee osayynä tähän.
Varsin masentavaa alkaa paikkaamaan 8 vuoden ikäistä autoa, mutta onneksi toinen puoli oli erittäin hyvässä kunnossa - jossa vedenpoistoaukot olivat auki.
Hommasin tällaisen kohtuuhintaisen endoskoopin, jossa on oma näyttönsä. Totesin ettei kännykkään liitettävillä usb-kameroilla yms. tee yhtään mitään.
https://www.amazon.com/Oiiwak-Industria ... B083BP4HVY
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Ennen kuin koteloon saa endoskoopin työnnettyä niin voipi joutua huuhtelemaan vesiletkulla reiän kotelon sisälle piiloutuneeseen maa-ainekseen
Ne kotelot saa pestyä aika helposti puhtaaksi reunimmaisten tulppien ja sisälokarien alta löytyvien aukkojen kautta.
Puhtaaseen koteloon toi Dinitrol toimii paljon paremmin kotelosuojana kuin maa-ainekseen sekoitettuna

Ne kotelot saa pestyä aika helposti puhtaaksi reunimmaisten tulppien ja sisälokarien alta löytyvien aukkojen kautta.
Puhtaaseen koteloon toi Dinitrol toimii paljon paremmin kotelosuojana kuin maa-ainekseen sekoitettuna

- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Kotelo on yllättävän hankala saada puhtaaksi pelkällä letkulla. Itse tyhjentelin tämmöisellä:
https://www.ebay.com/itm/15m-Pressure-W ... 2749.l2649
Siltikin sai jonkun aikaa rassata, että kaikki lähti, joten hankin vielä tämmöisenkin:
https://www.ebay.com/itm/1-4-F-Sewer-Je ... 2749.l2649
Tuon käytöstä ei vielä ole kokemusta.
https://www.ebay.com/itm/15m-Pressure-W ... 2749.l2649
Siltikin sai jonkun aikaa rassata, että kaikki lähti, joten hankin vielä tämmöisenkin:
https://www.ebay.com/itm/1-4-F-Sewer-Je ... 2749.l2649
Tuon käytöstä ei vielä ole kokemusta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Olen käyttänyt esitetyn kaltaisia viemärimatoja ihan viemäriinkin ja ovat kyllä tehokkaita jos vain pesurissa riittää painetta. Uskon että kotelotkin kyllä puhdistuvat.mutt kirjoitti:Kotelo on yllättävän hankala saada puhtaaksi pelkällä letkulla. Itse tyhjentelin tämmöisellä:
https://www.ebay.com/itm/15m-Pressure-W ... 2749.l2649
Siltikin sai jonkun aikaa rassata, että kaikki lähti, joten hankin vielä tämmöisenkin:
https://www.ebay.com/itm/1-4-F-Sewer-Je ... 2749.l2649
Tuon käytöstä ei vielä ole kokemusta.
Ja tosi tiukkaan viemäritukokseen noita saa myös propellilla joka leikkaa vaikka viemäriin tunkeutuneet puun juuret.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Uudemmissa malleissa on kotelo lohkottu muovisella väliseinillä. Nähtävästi ajateltu äänieristystä. Puhdistus vaikeutuu, koteloiden tuulettuminen huonontunut.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Muovinen väliseinä löytynyt sekä -06 että -08 vuotisista. Liekö jopa kaikissa ja alusta asti.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Omassa 06:Ssa oli myös, oliskohan siinä ollut vielä jotain urkan tyylistä paskaa muovissa kiinni. Jättäkää ne alatulpat sitten suosiolla pois, tulpaton malli oli paljon parempi kuin tulpattu malli joka tuli 2m maalimassapötkönä lattialle ja useampi kilo hiekkaa mukana. Hiekka tunkeutuu myös ajan saatossa helmakotelosta pohjan sisempiin koteloihin, ei kivaa.Alfissimo kirjoitti:Muovinen väliseinä löytynyt sekä -06 että -08 vuotisista. Liekö jopa kaikissa ja alusta asti.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Ok, tieto sitten päivityksen tarpeessa. Muistan että jossain kerrottiin mm vesiletkun ujuttamisella ja koko kotelon noin huuhtelulla, siitä oletin että alkupään mallit ois ilman väliseiniä.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=36353
Tuossa muuten se letkuhuuhtelu.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=36353
Tuossa muuten se letkuhuuhtelu.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
^Mun -06 autossa noita väliseiniä ei ollut, tuli kurkittua koteloon sisään kameralla sen jälkeen kun tuli kummasteltua vaahtomuoveja em. projektitopicissa.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!
Uskon että parempi rakenne ruosteen kannalta ettei ole.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)