Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 27 Kesä 2012, 03:53
- Car(s): GTV 2.0 -85-
Porsche Cayenne turbo
entiset Alfat:
75 1.6, 75 2.0ts.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Itse lähtisin tutkimaan kipinää. Puola ja tuloa johdot tarkistukseen. Voihan noita vaikka tuijotella pimeessä kaverin startatessa. Suihkepullo vielä mukaan niin näkee mistä kipinä lyö maihin. Veikkaan puolaa/puolan-virranjakajan välistä johdinta.
Ps. Alfan V6 ei ole minulle tuttu
Kuten sanoin ei ko moottori ole minulle tuttu. Saakohan ton moottoriohjauksen vika tilaan esim nykäsemällä ilmamassamittarin töpselin irti? Näin voi pois sulkea kipinä vian, bensapumpun ja keskittyä imuvuotoihin jne.
Ps. Alfan V6 ei ole minulle tuttu
Kuten sanoin ei ko moottori ole minulle tuttu. Saakohan ton moottoriohjauksen vika tilaan esim nykäsemällä ilmamassamittarin töpselin irti? Näin voi pois sulkea kipinä vian, bensapumpun ja keskittyä imuvuotoihin jne.
-
- Viestit: 69
- Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
- Car(s): Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kipinä testattu - toimii. Myös polttoainejärjestelmän tuplarele testattu - toimii.Dman kirjoitti:Itse lähtisin tutkimaan kipinää. Puola ja tuloa johdot tarkistukseen. Voihan noita vaikka tuijotella pimeessä kaverin startatessa. Suihkepullo vielä mukaan niin näkee mistä kipinä lyö maihin. Veikkaan puolaa/puolan-virranjakajan välistä johdinta.
Ps. Alfan V6 ei ole minulle tuttu
Kuten sanoin ei ko moottori ole minulle tuttu. Saakohan ton moottoriohjauksen vika tilaan esim nykäsemällä ilmamassamittarin töpselin irti? Näin voi pois sulkea kipinä vian, bensapumpun ja keskittyä imuvuotoihin jne.
Täytyy vielä varmistaa, että siirtopumppu on testattu, ymmärsin aiemmin että polttoaineen paineet ovat ok, joten eiköhän sekin ole kunnossa.
Korjaaja epäili jakopäätä, että olisi päässyt hyppäämään.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
^Aika samat oireet kuin minulla oli Alfetta Gtv6:ssa. Syyksi löytyi lähes tukkeutunut bensapumppu. Sen sisääntulo on ehkä 12mm ja siinä oli 8mm kerros lentohiekalta näyttävää punertavaa ainetta. Poistin skeidat, putsasin bensapumpun ja sen jälkeisen suodattimen ja huuhtelin myös tankin useaan kertaan.
Laitoin myös ylimääräisen suodattimen ennen bensapumppua ja koska se on halpa läpinäkyvä niin näkee, että vieläkin tankista tulee skeidaa.
Alfetassahan alkuperäinen ja oikea järjestys on tankki->bensapumppu->suodatin->moottori.
Minulla siis nyt tankki->suodatin->bensapumppu->suodatin->moottori.
Kun bensapumppu oli tukossa niin se piti myös selvästi kovempaa ääntä.
Laitoin myös ylimääräisen suodattimen ennen bensapumppua ja koska se on halpa läpinäkyvä niin näkee, että vieläkin tankista tulee skeidaa.
Alfetassahan alkuperäinen ja oikea järjestys on tankki->bensapumppu->suodatin->moottori.
Minulla siis nyt tankki->suodatin->bensapumppu->suodatin->moottori.
Kun bensapumppu oli tukossa niin se piti myös selvästi kovempaa ääntä.
-
- Viestit: 69
- Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
- Car(s): Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Autokorjaamossa eivät olleet mitanneet painetta, mutta sanoivat, että polttoainetta tuli reilusti, kun otti letkun irti. Kuulemma näytti siltä, että pumput pelittävät.alamajy kirjoitti:^Aika samat oireet kuin minulla oli Alfetta Gtv6:ssa. Syyksi löytyi lähes tukkeutunut bensapumppu. Sen sisääntulo on ehkä 12mm ja siinä oli 8mm kerros lentohiekalta näyttävää punertavaa ainetta. Poistin skeidat, putsasin bensapumpun ja sen jälkeisen suodattimen ja huuhtelin myös tankin useaan kertaan.
Laitoin myös ylimääräisen suodattimen ennen bensapumppua ja koska se on halpa läpinäkyvä niin näkee, että vieläkin tankista tulee skeidaa.
Alfetassahan alkuperäinen ja oikea järjestys on tankki->bensapumppu->suodatin->moottori.
Minulla siis nyt tankki->suodatin->bensapumppu->suodatin->moottori.
Kun bensapumppu oli tukossa niin se piti myös selvästi kovempaa ääntä.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Sitten ei varmaan ole sama vika kyseessä. Minulla tosin myös suoraan letkusta näytti, että hyvin tulee bensaa, mutta kun
letkun laittoi pullloon niin 10 minuutissa ei tullut 1,5l pullo ihan täyteen.
letkun laittoi pullloon niin 10 minuutissa ei tullut 1,5l pullo ihan täyteen.
-
- Viestit: 69
- Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
- Car(s): Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Hmm, voihan se olla että silmämääräisesti näyttää hyvältä mutta todellisuudessa virtaus ja paine eivät riitä. Pitäisi varmaan vaatia sitten tarkistamaan paineet. Mutta mitä paineiden pitäisi olla 2.5 V6:ssa?alamajy kirjoitti:Sitten ei varmaan ole sama vika kyseessä. Minulla tosin myös suoraan letkusta näytti, että hyvin tulee bensaa, mutta kun
letkun laittoi pullloon niin 10 minuutissa ei tullut 1,5l pullo ihan täyteen.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Mitens semmonen ihan perinteinen testi, että uus tulppa vähintään yhteen pyttyyn, starttiyritys ja tulppa ylös.
Näyttää täysin uudelta mutta on märkä: saa bensaa, muttei kipinää
Näyttää täysin uudelta mutta on kuiva: ei saa bensaa, ei saa kipinää
Pientä tummumaa kipinästä, muttei yhtään nokea: ei saa bensaa, saa kipinää
Tuosta sitten helposti eteenpäin, että pitääkö autoon metsästää takaisin kipinä, bensa vai molemmat.
Näyttää täysin uudelta mutta on märkä: saa bensaa, muttei kipinää
Näyttää täysin uudelta mutta on kuiva: ei saa bensaa, ei saa kipinää
Pientä tummumaa kipinästä, muttei yhtään nokea: ei saa bensaa, saa kipinää
Tuosta sitten helposti eteenpäin, että pitääkö autoon metsästää takaisin kipinä, bensa vai molemmat.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 69
- Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
- Car(s): Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kiitokset vastauksista ja ehdotuksista kaikille!Polforea kirjoitti:Mitens semmonen ihan perinteinen testi, että uus tulppa vähintään yhteen pyttyyn, starttiyritys ja tulppa ylös.
Näyttää täysin uudelta mutta on märkä: saa bensaa, muttei kipinää
Näyttää täysin uudelta mutta on kuiva: ei saa bensaa, ei saa kipinää
Pientä tummumaa kipinästä, muttei yhtään nokea: ei saa bensaa, saa kipinää
Tuosta sitten helposti eteenpäin, että pitääkö autoon metsästää takaisin kipinä, bensa vai molemmat.
Kipinää tulee. Jostain tulee myös bensaa imusarjaan, mutta oma veikkaus on että se bensa tulee 7. Eli kylmäkäynnistyssuuttimesta. Ja että loput kuusi suutinta on pimeänä. Onkohan siihen olemassa ”näppärää” testiä, jolla todeta, että heräävätkö ruiskusuuttimet vai ei? Tai oikeastaan toivon että vika olisi jossain ruiskun liittimessä tms., sillä se jaon hyppääminen kuulostaa jo ajatuksen tasolla ja lompakon kannalta aika ikävältä...
Onko täällä muuten kellään kokemusta jaon hyppäämisestä sillä seurauksella, että kone sammuu vauhdista, eikä enää käynnisty? Ja siis siten tietysti etteivät venttiilit ole levitettynä maantietä pitkin auton perässä

- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Nyppää siltä kylmäsuuttimelta piuha irti. Jos bensantulo lakkaa, oli se ainoa joka ruikki.
Edit: jaa niin, yleensä sähköruiskuissa tuppaa olemaan bensatukissa painetta 2-3bar enemmän kuin imusarjassa, eli moottori sammuksissa mutta pumpun käydessä tuolle välille, tyhjäkäynnillä sitten joku 0,7bar vähemmän.
Edit: jaa niin, yleensä sähköruiskuissa tuppaa olemaan bensatukissa painetta 2-3bar enemmän kuin imusarjassa, eli moottori sammuksissa mutta pumpun käydessä tuolle välille, tyhjäkäynnillä sitten joku 0,7bar vähemmän.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 69
- Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
- Car(s): Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kuis ei heti tullutkaan mieleenPolforea kirjoitti:Nyppää siltä kylmäsuuttimelta piuha irti. Jos bensantulo lakkaa, oli se ainoa joka ruikki.

Ei muuta kuin huomenna testaamaan. Tuli mieleen myös näin tekninen testiväline, voisiko toimia myös ruiskusuuttimille?
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000022150
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
minä ostin tämän mutta en ole vielä kokeillut.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000017037
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000017037
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 04 Joulu 2012, 17:45
- Car(s): -75 ts & 3.0 America
- Paikkakunta: Varkaus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Moi. Kellä olisi tietoa 75:sen TC moottoreista itseltä löytyy yksi 2.0 TC kone nokan ajoituksen muuntimella. Kiinnostaisi mitenkä harvinainen kone tuo on ylipäätään tai paljonko valmistettu 75:sia tuolla koneella?
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 04 Joulu 2012, 17:45
- Car(s): -75 ts & 3.0 America
- Paikkakunta: Varkaus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Eli tuollainen kone kyseessä
- Liitteet
-
- Screenshot_20210202-204705__01.jpg
- (46.48 KiB) Tiedosto ladattu 90 kertaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Moro, On tehty 2.0 TC:llä yli 18000 kpl. Lähde wikipedia. Pienempiä "Bialberoja" tehtiin enemmän poislukien turbo. Vai onko näitä saanut ilman variatore di fasea?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Terve. Mielestäni 75:sta ei ole saanut tuolla tekniikalla, joten kyseessä lienee vaihtomoottori (alfetta tai 90). Parhaiten tämä selviää moottorin numerosta joka löytyy kuljettajan puolelta vauhtipyörän kopasta. 75 2.0 TC ovat tehtaalta kaasarikoneita ja ilman nokan ajoituksen muunninta.vastaheitto kirjoitti: ↑02 Helmi 2021, 20:36Moi. Kellä olisi tietoa 75:sen TC moottoreista itseltä löytyy yksi 2.0 TC kone nokan ajoituksen muuntimella. Kiinnostaisi mitenkä harvinainen kone tuo on ylipäätään tai paljonko valmistettu 75:sia tuolla koneella?
Era di vitale importanza non scendere mai a compromessi nella progettazione di un'Alfa Romeo