Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
159 on on herjaillut rikkinäisestä kilpivalosta, vähästä pissisnesteestä, moottoriviasta, vedestä naftasuodattimessa, nyt jarrupalatkin pitäisi tarkastaa. Kaikki aiheellisia.
Onkos kenellä tiedossa kuinka monta/mistä vikailmoitusta on mahdollista saada.
Onkos kenellä tiedossa kuinka monta/mistä vikailmoitusta on mahdollista saada.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mitäs öljyä 159:n ohjaustehostimeen kannattaisi lisätä? Alkanut kuulua vinkuvaa ääntä konehuoneesta ja alarajassa oleva öljy on ilmakuplista vaahtoutunut.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Pulputtaako pahasti kone käynnissä? Paluuputkessa on suodatin joka toimii samalla kuristimena - nämä voi hajota ja sitten ei ole tarpeeksi painetta (tai on liikaa virtausta).
Vaatii uuden säiliön käytännössä...
Nesteen hydrauliikkaöljyllä (ISO VG22?) on monet saanut hyväksi. Joutuu vaan kunnolla huutelemaan...
Vaatii uuden säiliön käytännössä...
Nesteen hydrauliikkaöljyllä (ISO VG22?) on monet saanut hyväksi. Joutuu vaan kunnolla huutelemaan...
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ensin kyllä tutkisin vuodot, jos nesteen määrä alkaa vähentymään. Yleinen vuotokohta taitaa olla ikävästi laturin yläpuolella, joten kohta saa varautua lisäremonttiin, jos asialle ei ajoissa tee mitään.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mitäs ihmettä? Nyt sekoilee Alfa. Puhallin puhaltaa itekseen vaikka auton virrat on sammutettu ja avain poissa virtalukosta. Akun napa irti ja päälle ja puhallin puhaltaa heti. Mikäs tämän sekoilun takana voisi olla? 

- Wolffis
- Viestit: 245
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
- Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Olisko sama ongelma, kun volkkarissa. Eli esivastus paskana ni puhaltaa sillon aina.Mikael J kirjoitti:Mitäs ihmettä? Nyt sekoilee Alfa. Puhallin puhaltaa itekseen vaikka auton virrat on sammutettu ja avain poissa virtalukosta. Akun napa irti ja päälle ja puhallin puhaltaa heti. Mikäs tämän sekoilun takana voisi olla?
@lfat...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tutkin eileen ilmastointin toiminta. Eli kuskinpuolella ei puhaltaa yhtään.
Ajoi kaikki actuators multiecuscan avulla, ja selvisi että mixing actuator ei toimi.
Onko kaikki actuators samanlaisia?
Ajoi kaikki actuators multiecuscan avulla, ja selvisi että mixing actuator ei toimi.
Onko kaikki actuators samanlaisia?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
-06 159 jtdm 2.4 ja laturin valo: mikä voi aiheuttaa sen että laturin valo jää palamaan joka toisen startin yhteydessä?
Ensimmäisellä startilla akun valo syttyy muutama sekunti startin jälkeen mutta kun sammuttaa auton ja starttaa uudelleen, kaikki toimii kuten pitää. Ja jos toistaa niin taas ensin latausvalo, seuraavalla startilla ei. Auto lähtee käyntiin normaalisti, edellinen omistaja on kuittien mukaan pari vuotta sitten uusinut akun + laturin. Autokorjaamo lisäsi kokeeksi ylimääräisen maadoitusjohdon moottorin runkoon mutta tällä ei ollut mitään vaikutusta. Latausjännite näyttää 13.8v. Pari kertaa starttaamisen jälkeen on herjannut rekisterikilven valoa joka kuitenkin palaa, nyttemmin tuostakaan ei tule ilmoitusta.
Ensimmäisellä startilla akun valo syttyy muutama sekunti startin jälkeen mutta kun sammuttaa auton ja starttaa uudelleen, kaikki toimii kuten pitää. Ja jos toistaa niin taas ensin latausvalo, seuraavalla startilla ei. Auto lähtee käyntiin normaalisti, edellinen omistaja on kuittien mukaan pari vuotta sitten uusinut akun + laturin. Autokorjaamo lisäsi kokeeksi ylimääräisen maadoitusjohdon moottorin runkoon mutta tällä ei ollut mitään vaikutusta. Latausjännite näyttää 13.8v. Pari kertaa starttaamisen jälkeen on herjannut rekisterikilven valoa joka kuitenkin palaa, nyttemmin tuostakaan ei tule ilmoitusta.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Laturin hiilet voi alkaa olla loppu. Ei oikein kestä yli 150tkm 2.4:sen laturi.
Molempiin 159:hin olen vaihtanut laturit ja toiseen autoon jopa kolme kertaa. Edellinen vaihto johtui kyllä siitä, että ohjaustehostimen letku vuosi öljyä suoraan laturin päälle.
Tästä johtuen hiilet kuluivat muutamassa viikossa loppuun. Laturi oli vain kaksi vuotta vanha ja ehkä 30 tkm ajettu.
Voit tietty kokeilla painaa herätejohdon liitintä sivusuunnassa, jolloin yleensä hiilet alkavat ottaa taas kiiinni ja valo sammuu. Itse luulin että herätejohto olisi poikki, mutta sen vaihtaminen ei auttanut vaan koko laturi meni vaihtoon. Tämä tapahtui viimeisimmän vaihdon yhteydessä, kun uuden laturin hiilet olivat vialliset. Toinen hiilistä oli jumissa eikä laturi suostunut toimimaan kuin yli 2000rpm kierroksilla.
Pelkät hiilet aliexpressistä maksaa noin 5 euroa ja uuden laturin saa edullisesti spateto.fi sivustolta.
Molempiin 159:hin olen vaihtanut laturit ja toiseen autoon jopa kolme kertaa. Edellinen vaihto johtui kyllä siitä, että ohjaustehostimen letku vuosi öljyä suoraan laturin päälle.
Tästä johtuen hiilet kuluivat muutamassa viikossa loppuun. Laturi oli vain kaksi vuotta vanha ja ehkä 30 tkm ajettu.
Voit tietty kokeilla painaa herätejohdon liitintä sivusuunnassa, jolloin yleensä hiilet alkavat ottaa taas kiiinni ja valo sammuu. Itse luulin että herätejohto olisi poikki, mutta sen vaihtaminen ei auttanut vaan koko laturi meni vaihtoon. Tämä tapahtui viimeisimmän vaihdon yhteydessä, kun uuden laturin hiilet olivat vialliset. Toinen hiilistä oli jumissa eikä laturi suostunut toimimaan kuin yli 2000rpm kierroksilla.
Pelkät hiilet aliexpressistä maksaa noin 5 euroa ja uuden laturin saa edullisesti spateto.fi sivustolta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Hiilet pitimineen saattaa löytyä Motonetistakin: https://www.motonet.fi/fi/tuote/119910/ ... 21620-3020
Tai ulkomailta: https://www.autoelectricalspares.co.uk/ ... 3873-p.asp
https://wagendass.com/en/brush-holder-b ... -2780.html
Tai ulkomailta: https://www.autoelectricalspares.co.uk/ ... 3873-p.asp
https://wagendass.com/en/brush-holder-b ... -2780.html
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Missäs se sulake on, jonka poistamalla valojenpesuri lakkaa veden ruikkimisen?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Sulake F9 tai koko rele moottoritilan rasiasta!
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mikä ajatus on katon kytkinpaneelin 2 kpl eteenpäin valaisevilla punaisilla ledeillä?
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Tunnelmavalo.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei tartte laittaa pimeällä mitään sisävaloja päälle ja silti näkee esim. säätää radiota. Aika kätevä.nipaka kirjoitti:Mikä ajatus on katon kytkinpaneelin 2 kpl eteenpäin valaisevilla punaisilla ledeillä?
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^
Radion säätimet ei ole tuulilasissa mihin ledit loistavat. Ja hyvin olen osannut pimeällä kanavan vaihtaa.
Radion säätimet ei ole tuulilasissa mihin ledit loistavat. Ja hyvin olen osannut pimeällä kanavan vaihtaa.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei noi kyl tässä autossa lasiin oo suunnattu, vaan kohti vaihdekeppiä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Olen saanut sen käsityksen, että ne ovat ns. kartanlukuvalot. Punainen valo ei häikäise eikä huononna pimeänäköä, mutta siinä näkee kuitenkin esim. lukea valkoiselta paperilta tekstiä tai vaikka tosiaan ihan paperikarttaa.
Eikös radion ja ilmastoinnin yms. namiskat ole kuitenkin kaikki 159:ssäkin valaistuja, joten ne näkee pimeässä muutenkin ainakin auttavasti?alamajy kirjoitti:Ei tartte laittaa pimeällä mitään sisävaloja päälle ja silti näkee esim. säätää radiota. Aika kätevä.nipaka kirjoitti:Mikä ajatus on katon kytkinpaneelin 2 kpl eteenpäin valaisevilla punaisilla ledeillä?
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
No joo, radion napit tosiaan näkee. Mutta kartan luku tai kahvin kaataminen mukiin onnistuu paremmin kun näkee kupin ja oman käden hyvin ilman valoja. Eikä ne tosiaan ole suunnattua tuulilasiin vaan vaihdekeppiin päin.Smiik kirjoitti:Olen saanut sen käsityksen, että ne ovat ns. kartanlukuvalot. Punainen valo ei häikäise eikä huononna pimeänäköä, mutta siinä näkee kuitenkin esim. lukea valkoiselta paperilta tekstiä tai vaikka tosiaan ihan paperikarttaa.
Eikös radion ja ilmastoinnin yms. namiskat ole kuitenkin kaikki 159:ssäkin valaistuja, joten ne näkee pimeässä muutenkin ainakin auttavasti?alamajy kirjoitti:Ei tartte laittaa pimeällä mitään sisävaloja päälle ja silti näkee esim. säätää radiota. Aika kätevä.nipaka kirjoitti:Mikä ajatus on katon kytkinpaneelin 2 kpl eteenpäin valaisevilla punaisilla ledeillä?
Olen havainnut hyväksi varusteeksi.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 11 Elo 2004, 19:06
- Car(s): AR 75 Turbo, Giulia 2.0 b aut.
- Paikkakunta: Loimaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Blaukkarin koodi hävöksissä. Tätä aihetta on käsitelty aiemmin, mutta minulle nyt ajankohtainen kun 159 kadotti sähköt pitkähkön seisonnan jälkeen. 159 on ensirekisteröity maailmalla, joten ei taida Delta auttaa. Foorumin linkin takainen tiedosto ei auennut. Tiedot otettu soittimen kyljestä. Vihjeet kelpaavat ja kokemukset netin avaussivustoista. Ebaynkin kautta näytti olevan tarjontaa.
- Wolffis
- Viestit: 245
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
- Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Iltaa arvon herrasväki. Onkos muilla ollu ongelmia tuon 2,4 JTDm:män kytkimen kanssa?
Konerempan jälkeen kaikki muu toimii kuin kello, mutta kytkin kenkkuilee.
välillä jää poljin pohjaan ja välillä ei mee pykälät päälle. Eli ilmaa vissiin on järjestelmässä.
Työsylinteri/painelaakeri on uusi, pääsylinteri on uusittu ja koko kytkin vaihtui myös uuteen. alkaa loppumaan ideat. Ajatuksia??
Konerempan jälkeen kaikki muu toimii kuin kello, mutta kytkin kenkkuilee.
välillä jää poljin pohjaan ja välillä ei mee pykälät päälle. Eli ilmaa vissiin on järjestelmässä.
Työsylinteri/painelaakeri on uusi, pääsylinteri on uusittu ja koko kytkin vaihtui myös uuteen. alkaa loppumaan ideat. Ajatuksia??
@lfat...
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vaihdoin muutama kuukausi sitten kytkimen ja oireet on samat. Kerran on jäänyt poljin vähän alas.
Kytkin irrottaa myös tosi herkästi varsinkin kylmänä.
Ilmasin tuon jo kertaalleen uudelleen, joka vähän paransi kytkimen toimintaa. Täytyy varmaan vieläkin imeä nestettä systeemin läpi ja välillä polkea kytkintä.
eLearn varmaankin kertoisi miten tuo ilmataan, mutta en ole vielä jaksanut katsoa. Emännän auto kun on kyseessä
Kytkin irrottaa myös tosi herkästi varsinkin kylmänä.
Ilmasin tuon jo kertaalleen uudelleen, joka vähän paransi kytkimen toimintaa. Täytyy varmaan vieläkin imeä nestettä systeemin läpi ja välillä polkea kytkintä.
eLearn varmaankin kertoisi miten tuo ilmataan, mutta en ole vielä jaksanut katsoa. Emännän auto kun on kyseessä

Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Wolffis
- Viestit: 245
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
- Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
minäkin oon koittanu ilmailla kymmeniä kertoja, mutta aina sama lopputulos. siitä syystä vaihdoin sen pääsylinterinkin, mutta sillä ei ollu mitään vaikutusta.
@lfat...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ihan tyhmä kysymys, mutta onhan kytkintä ilmatessa säiliö koko ajan riittävän täynnä? Se nesteputki on kovin ylhäällä, jotta jarruille jää varmasti nestettä, jos kytkin alkaa vuotamaan. Kun ei ole 159 kytkintä tarvinnut tutkia (vielä), muuta ku nesteen vaihtanut, niin mites poljin? onko siellä joku ylös nostava jousi? Ilmatessa voisi myös laittaa polkimen alle jonkun tuen, ettei poljin pääse vajumaan, jos imee nipasta.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Wolffis
- Viestit: 245
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
- Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
juu, on ollu piripinnassa ja kaikki konstit on kokeiltu ja alhaalta ylöspäinkin työnnetty nestettä, mutta ei toimi. nyt löysin netin syövereistä vinkin, että pääsylinterin kiinnityksessä on pieni pelivara, jolla asentoa voi muuttaa. kuulemma kahnaa helposti jos sylinterin linja on vähänkin huonosti. samoin akselipultin kireys voi vaikuttaaasiaan. Täytyy tutkia asiaa huomenissa lisää.palkus kirjoitti:Ihan tyhmä kysymys, mutta onhan kytkintä ilmatessa säiliö koko ajan riittävän täynnä? Se nesteputki on kovin ylhäällä, jotta jarruille jää varmasti nestettä, jos kytkin alkaa vuotamaan.
@lfat...
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Pyttyä pienemmässä oli myös ilmaus työlästä. Alhaalta imaisemallakaan ei onnistunut. Lopulta homma onnistui, kun otin letkun alhaalta irti ja taivutin sen j-mutkalle. Ihan vaan vapaa virtaus painovoimaisesti työnsi kuplat pois letkusta.
- Alfa 33 QV
- Viestit: 113
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09 - Paikkakunta: Köyliö
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Moi, 1.9Jtdm jakopään vaihto on ajankohtainen ja oikeastaan kaikki muut tarvikkeet ja työkalut alkaisi olla kasassa, mutta onko elearn:issa olevat työkalut 1b ja 1c (1870815000) ja (1870836000)miten pakollisia vai saako tuon hoidettua jollain yleismallisella työkalulla? Esim. tällä:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000021307

Kiitos avusta.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000021307

Kiitos avusta.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei ole pakollisia, tai edes tarpeellisia ellet korkeapainepumppua irrota (imusarjan puhdistamiseksi/irrottamiseksi).Alfa 33 QV kirjoitti:Moi, 1.9Jtdm jakopään vaihto on ajankohtainen ja oikeastaan kaikki muut tarvikkeet ja työkalut alkaisi olla kasassa, mutta onko elearn:issa olevat työkalut 1b ja 1c (1870815000) ja (1870836000)miten pakollisia vai saako tuon hoidettua jollain yleismallisella työkalulla? Esim. tällä:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000021307
Kiitos avusta.
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jep pumpun asennolla ei ole merkitystä jakopäähän.
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
2.4 jtdm jakopää lyhyesti, (pätee varmaan osin 1.9)
Lukitse pakonokka lukitustyökalulla ( edessä vänkärin puolella edessä "venttiilikopassa"
Merkkaa kampiakselin hammaspyörä (kun merkkaat niin katso että hihna on suorana ei "notkollaan")
Pura romut pois
Kasaa käänteisessä järjestyksessä
Kiristäjässä on nuoli mikä pitää olla merkissä niin on oikealla kireydesä.
Lukitse pakonokka lukitustyökalulla ( edessä vänkärin puolella edessä "venttiilikopassa"
Merkkaa kampiakselin hammaspyörä (kun merkkaat niin katso että hihna on suorana ei "notkollaan")
Pura romut pois
Kasaa käänteisessä järjestyksessä
Kiristäjässä on nuoli mikä pitää olla merkissä niin on oikealla kireydesä.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 08 Huhti 2008, 00:25
- Paikkakunta: Kannus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
159 1.9 JTDm -08, koneremontti loppusuoralla imusarjan läppien nielasun takia, suuttimet kävi samalla täys remontissa, mites nuo nyt oikeaoppisesti ohjelmoidaan eculle? MESiä ei oo kun ei oo läppäriä, mut AlfaOBD täys versio löytyy ja sillä ainakin öljy laskurin on saanut resetoitua. Suuttimille löytyy "injector classification" jolla saa suuttimien koodin syötettyä, mutta sitten löytyy myös "replacement of injector 1,2,3,4&5" sekä "injector replacement (per bank)", mitä noilla tapahtuu?
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm SW TI -08
Opel Kadett D Caravan 2.0 16V -82
Subaru Impreza WRX STI -05
Opel Kadett D Caravan 2.0 16V -82
Subaru Impreza WRX STI -05
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Syöttelet vaan ne koodit sinne oikeaan järjestykseen. Ymmärtääkseni koodien olisi pitänyt vaihtua, kun suuttimet huolletaan.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 08 Huhti 2008, 00:25
- Paikkakunta: Kannus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Juu koodit vaihtui kyllä, sanoi Boschin huolto ukko että tulee uudet koodit vaikka vain testi penkittää. Se on siis selvää että koodit sinne syötetään niinkuin ne asennetaan, mut mitä nuo muut suuttimen vaihtoon liittyvät tekee, ja pitääkö jompikumpi tehdä ensin vai tarviiko tuota toista edes?
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm SW TI -08
Opel Kadett D Caravan 2.0 16V -82
Subaru Impreza WRX STI -05
Opel Kadett D Caravan 2.0 16V -82
Subaru Impreza WRX STI -05
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei, ne on vaihtoehtoisia, jos suuttimia vaihdetaan yksitellen, niiden IMA-koodi syötetään testerillä ohjainlaitteeseen myös yksitellen, jos taas ne kaikki vaihdetaan, voidaan ne kirjata valmiiksi kaikki yhdessä. Näillä ei taida olla enää merkitystä, jos suutinhuolto on ropannut niitä! Niiden luokittelu kun tehdään Bosch'in toimesta paineiden ja virtauksien mukaan testeissä läpäisseille suuttimille. Vai antoiko huolto uudet 9-numeroiset koodit?
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 08 Huhti 2008, 00:25
- Paikkakunta: Kannus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Boschin huolto antoi uudet koodit kyllä
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm SW TI -08
Opel Kadett D Caravan 2.0 16V -82
Subaru Impreza WRX STI -05
Opel Kadett D Caravan 2.0 16V -82
Subaru Impreza WRX STI -05
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 08 Huhti 2008, 00:25
- Paikkakunta: Kannus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
ELM:llä ei näköjään onnistunutkaan koodaus, pitää vissiin saada läppäri ja KKL kaapeli lainaan. Mut käyntiin sai kuiten kokeiltua, nyt ihmetyttää kun ei muista aikaisemmasta, pitääkö öljynpainevslon/öljykannun kuvan syttyä kun laittaa virrat päälle? Tässä ei syty, enkä saanut edes AlfaOBD testin kautta syttymään.. Flow shutter valvesta antaa myös vikakoodin ja tuota kaasuläppää kun läheltä kuuntelee niin "inisee" eikä reagoi OBD:n kautta tehtyyn testiin, ei taida auttaa kun hommata jostain, kenelläkään 1.9 150hp JTDm toimivaa kaasuläppää/sammutus venttiiliä ylimääräisenä?
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm SW TI -08
Opel Kadett D Caravan 2.0 16V -82
Subaru Impreza WRX STI -05
Opel Kadett D Caravan 2.0 16V -82
Subaru Impreza WRX STI -05
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onkos nuo 2.4 syöneet imusarjan läppiä. Oma ei ole mutta nyt tuli säikähdys kun 1.9:seissä on tuollaista sattunut.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Harvemmin. Ilmeisesti se malli, jossa tankoon pääsee käsiksi yläkautta on parempi?
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onko joku muu 1,9 hotkaissut läpät?
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
TBI:n omistajat mistä olette hankkineet jakopääremppaan tarvittavat kilkkeet ja mitä merkkiä kannattaa ostaa? Ei motonetin sivuilta löytyny tbi:hin jakopääosia. 

"Having no way as way, having no limitation as limitation"
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
En minäkään ole ohjetta kattonu.Maunu kirjoitti:Vaihdoin muutama kuukausi sitten kytkimen ja oireet on samat. Kerran on jäänyt poljin vähän alas.
Kytkin irrottaa myös tosi herkästi varsinkin kylmänä.
Ilmasin tuon jo kertaalleen uudelleen, joka vähän paransi kytkimen toimintaa. Täytyy varmaan vieläkin imeä nestettä systeemin läpi ja välillä polkea kytkintä.
eLearn varmaankin kertoisi miten tuo ilmataan, mutta en ole vielä jaksanut katsoa. Emännän auto kun on kyseessä
Mut oliko joku Alfa vai shitikka, kun ei ilmaantunu polkimella saati imemällä...
Loppujen lopuks tuuttasin isolla injektioruiskulla ilmausnipasta nestettä. Imasin säiliöstä välillä liikoja pois.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Lisäksi, hihnapyörissä on tehtaanlaiset merkit, sekä myös remmissä.KimmoKo kirjoitti:2.4 jtdm jakopää lyhyesti, (pätee varmaan osin 1.9)
Lukitse pakonokka lukitustyökalulla ( edessä vänkärin puolella edessä "venttiilikopassa"
Merkkaa kampiakselin hammaspyörä (kun merkkaat niin katso että hihna on suorana ei "notkollaan")
Pura romut pois
Kasaa käänteisessä järjestyksessä
Kiristäjässä on nuoli mikä pitää olla merkissä niin on oikealla kireydesä.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 08 Huhti 2008, 00:25
- Paikkakunta: Kannus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tää -08-> 1.9 taitaa olla pahin kun muovi imusarja ja metalli läpät, on näitä maailmalta vastaan tullu monia. 2.4 ja aiempi 1.9 alu imusarja ja muovi läpät niin ei tapahdu suurta vahinkoa vaikka nielaseekin. Ei tässäkään mitään täystuhoo tullu mut tuli rengastettua ja laakeroitua samalla jos menis pitkään nytAlfistipohjoosesta kirjoitti:Onkos nuo 2.4 syöneet imusarjan läppiä. Oma ei ole mutta nyt tuli säikähdys kun 1.9:seissä on tuollaista sattunut.
Ei vaan meinaa päästä millään noita suuttimia koodaamaan, AlfaOBD + ELM toimii muuten hienosti mut sanoo et koodatessa pitäs olla OBDkey Mokkula. Eilen kokeiltiin MES + VAG KKL, ei päästä sisään, osaisko joku auttaa mikähän vois mättää, vaatiikin jonkun tietyn KKL version vai mitä? MESin testillä näyttää että piuha toimis OK. Scannaamallakaan ei löydä mitään purkkia
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm SW TI -08
Opel Kadett D Caravan 2.0 16V -82
Subaru Impreza WRX STI -05
Opel Kadett D Caravan 2.0 16V -82
Subaru Impreza WRX STI -05
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mites MES+ELM? Sillähän melkein kaikki pitää 159:ssä tehdä.
PS.
Äläkä käytä langatonta ELMiä. Ne on kuitenkin kiinanversioita kaikki mitkä halvalla irtoaa (=alle satasia) ja niissä jos on BT tai wlan, todnäk sama siru hoitaa emuloinnin
Aiheuttaa sitten sen, että ei yhteys kunnolla toimi kun sama alitehonen pömpeli tulkkaa datan auto - MES-välillä samalla kun hoitaa sinihampeloa tai langatonta verkkoa.
PS.
Äläkä käytä langatonta ELMiä. Ne on kuitenkin kiinanversioita kaikki mitkä halvalla irtoaa (=alle satasia) ja niissä jos on BT tai wlan, todnäk sama siru hoitaa emuloinnin

Aiheuttaa sitten sen, että ei yhteys kunnolla toimi kun sama alitehonen pömpeli tulkkaa datan auto - MES-välillä samalla kun hoitaa sinihampeloa tai langatonta verkkoa.
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
Dpf poisto katsastus
Miten on muilla mennyt katsastuksesta lävitse dpf poistamisen jälkeen, koska tossa äsken kävin konttorilla ja antoivat tuomioksi hylätty päästöjen takia..
Keväällä poistatin dpf:n ja egr:n ja silloin kaikkialta lupailtiin että ei näy katastuksessa mitenkään. Viime vuonna ennen poistoa k-arvo oli 0.05 ja nyt näytti 5.54 vaikka kuinka polki.
Aiheuttaako noi muutokset ton vai onkohan noi katit sökönä lämmöstä kun ennen poistoo MultiEcuScannilla pakkopoltoa yrittäessä lämpes melkosen paljon (mallia käkkärin vaijerit suli tunnelin päältä)?
Keväällä poistatin dpf:n ja egr:n ja silloin kaikkialta lupailtiin että ei näy katastuksessa mitenkään. Viime vuonna ennen poistoa k-arvo oli 0.05 ja nyt näytti 5.54 vaikka kuinka polki.
Aiheuttaako noi muutokset ton vai onkohan noi katit sökönä lämmöstä kun ennen poistoo MultiEcuScannilla pakkopoltoa yrittäessä lämpes melkosen paljon (mallia käkkärin vaijerit suli tunnelin päältä)?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
5.54 kuulostaa kyllä siltä, että olisi vähän muutakin vikaa kuin roimasti yliampuva softa. Suuntaisin ensimmäisenä katseeni venttisiipiin (VNT), imusarjan pyörreläppiin sekä mahdollisiin ahtovuotoihin.
Millaisia kulutuslukemia tuolla tulee?
Millaisia kulutuslukemia tuolla tulee?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Keski kulutus on ollut sellaiset 7-8l/100kmPolforea kirjoitti:5.54 kuulostaa kyllä siltä, että olisi vähän muutakin vikaa kuin roimasti yliampuva softa. Suuntaisin ensimmäisenä katseeni venttisiipiin (VNT), imusarjan pyörreläppiin sekä mahdollisiin ahtovuotoihin.
Millaisia kulutuslukemia tuolla tulee?
Vaikka piuhan lyö kiinni niin ei sano mitään koodeja.
Silloin kun ohjelmoitiin niin asentaja sano että pieni vinkuna mikä kuuluu korkeilla kierroksilla turbosta johtuu luultavasti siivessä olevasta pienestä kolhusta.
Vuotoja ei tuntunut olevan ja turbo pelitti kuten piti.
Eli pdf/egr ei aiheuta tota k-arvoo? Entä onko tässä katalysaattorii joka vois olla hajalla.
Mites noi venttiilin siivet ja imusarjan pyörreläpät mistä tietää onko jotain häikkää?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^
Käys katsomassa mun projektitopikki 159:stä.
Konepelti auki, muovisuoja pois ja sitten fikkarin kanssa kattelet suutintukin ja lohkon väliin - en yhtään ihmettelisi, jos siellä olisi sama juttu kuin mulla, eli säätötanko irti...
Nimimerkillä: päästöt yli 5 ennen kuin sen korjasi. Ilman DPF:ää meni hienosti läpi sitten.
Käys katsomassa mun projektitopikki 159:stä.
Konepelti auki, muovisuoja pois ja sitten fikkarin kanssa kattelet suutintukin ja lohkon väliin - en yhtään ihmettelisi, jos siellä olisi sama juttu kuin mulla, eli säätötanko irti...
Nimimerkillä: päästöt yli 5 ennen kuin sen korjasi. Ilman DPF:ää meni hienosti läpi sitten.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jos se on keväällä softattu, niin ei silloinen tilanne kerro tämän hetken statusta vuodoille yms.Turpokiisseli kirjoitti:Silloin kun ohjelmoitiin niin asentaja sano että pieni vinkuna mikä kuuluu korkeilla kierroksilla turbosta johtuu luultavasti siivessä olevasta pienestä kolhusta.
Vuotoja ei tuntunut olevan ja turbo pelitti kuten piti.
EGR liittyy eri asiaan, se ei varsinaisesti aiheuta savua. Sen tukkeutuminen/jumittelu saattaa osaltaan aiheuttaa, mutta tuskin noin paljoa.Turpokiisseli kirjoitti: Eli pdf/egr ei aiheuta tota k-arvoo? Entä onko tässä katalysaattorii joka vois olla hajalla.
Mites noi venttiilin siivet ja imusarjan pyörreläpät mistä tietää onko jotain häikkää?
DPF ehjänä ja käytössä ollessaan syö savua, mutta sen poisto vakioautossakaan ei aiheuta tuollaista nousua K-arvossa. Kyllä vitosen lukemat indikoi ihan suoraan, että siellä on jotain ihan oikeata vikaa, jonka seurauksena pyttyyn päättyy reippaasti enemmän naftaa suhteessa ilmaan kuin pitäisi - joko ilmakanavia on tukossa tai ilmaa vuotaa rankasti MAF:n ja moottorin välistä pihalle.
Massiivinen ahtovuoto tuntuisi ajossa tehottomuutena, potentiaalisesti myös venttivaivat (ja nyt kun aattelen tarkemmin, en usko että venttivaiva näkyisi tuollaisena oireena), joten ekana tosiaan kannattanee katsella ne pyörreläpät tuon Aquatican ohjeen mukaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Eli pitäisikö toi tanko olla noissa "nypyköissä" kiinni?Aquatica kirjoitti:^
Käys katsomassa mun projektitopikki 159:stä.
Konepelti auki, muovisuoja pois ja sitten fikkarin kanssa kattelet suutintukin ja lohkon väliin - en yhtään ihmettelisi, jos siellä olisi sama juttu kuin mulla, eli säätötanko irti...
Nimimerkillä: päästöt yli 5 ennen kuin sen korjasi. Ilman DPF:ää meni hienosti läpi sitten.
- Liitteet
-
- IMG_20201203_184303135.jpg
- (159.6 KiB) Tiedosto ladattu 620 kertaa