Edit: tästä postauksesta tulikin näemmä novelli. Lopussa on 5 Giulia-kysymystä jos noita jaaritteluita ei jaksa alusta lukea.
Edellisestä Alfasta ehti kulua 17vuotta. Väliin mahtui 4 Audia, 3 Bemua ja 3 Mersua. Pari viikkoa sitten sain alle Nettiautosta hetken mielijohteesta ostettu Giulia Veloce 2017 ajom 67tkm. Vaatii oikeastaan tarinan miksi Alfa syliini ajautui.
Mulla oli monta tosi makeata urheilullista saksalaista autoa viimeisenä 2017 mallin C63S AMG suht täysillä varusteilla. Viime tammikuussa vaihdoin tuon järkyttävän siistin AMGin retkeilyautopakuun muutamasta syystä. Yksi syy on se että tuollaisten autojen kanssa tässä on tullut jopa jopa 15 kiloa vuodessa pääomatappiota ja vaikka se ajaminen hauskaa onkin, pidemmän päälle sitä miettii rahaakin. Toinen oli se että olen käynyt pari kertaa vuodessa Saksassa ajamassa ja samalla kotimaassa tuollaisiin autoihin tavallaan ärsyyntyy. Nelinumeroiset sakot on opettaneet nöyryyttä. Kolmantena se että halusin satsata pojan motocross kisaamiseen ja laittaa kunnollisen pakun. Ja tulihan siinä viitisentoista yötä tänä vuonna nukuttua vaikka korona jotain kisareissuihin vaikuttikin.
Noh, kun kerran tuolle säästöliekille tammikuussa lähdin, hankin työmatkoja varten A3 Quattron. Sekin oli hyvillä varusteilla ja kahden litran öljypolttimella. Harmaana niin massaan soveltuva kuin vain ikinä. Mukava kännyohjautuvalla Eberillä, laajennetulla MMI:llä ja Bang Olufsenin poppivehkeillä. Peräti 11kk jaksoin uskotella itselleni että nyt on sellanen säästöpossu alla aiempiin verrattuna että kyllä kelpaa. Valitettavasti aakolkki oli kuitenkin kaikessa järkevyydessään niin tylsä että Nettiauton selailu jatkui ja jatkui.
Tasan kolme viikkoa sitten Oulun Rintajoupilta bongasin punaisilla nahoilla ja sopivasti varusteltuna. Ulkoakin sinisenharmaa väri hiilari spoikalla ja peilinkuorilla kosketteli. Chattimyynti halusi tehdä kauppaa ja enemmän heräteostoksena sovittiin kauppa. Vissiin kerran istunu Giuliassa sisällä, metriäkään en ole ollut kyydissä. Auto tuli pk-seudulle pari viikkoa sitten ja kävin sen heti hakemassa. Kahteenkymmeneen vuoteen en ole ajanut nastarenkailla ja tuokin auto menee kyllä ihan pilalle auton leijuessa nastojen päällä. Mutta mukavan tuntuinen se on ajaa. Melu (nastat
) häiritsee pahasti mutta tällä viikolla pitäisi saada kitkat alle. Heti ensimmäisenä pakkasaamuna vasen peili jäi kylkeä vasten eikä apukuskin ovi suostunut jäämään kiinni kuin ehkä kahdennellakymmenennellä yrityksellä. Aito Alfa siis. Sinänsä italiaanojen ominaisuudet on tuttuja kun olen Ducatien kanssa paljon pelannut vaikka enää ei ole kuin yksi tallissa.
Kysymys 1: Peili on temppuillut pakkasella parikin kertaa, onkohan jokin ominaisuus että vettä on väärässä paikassa vai tämän yksilön oma juttu?
Kysymys2: Harman Kardonin popit 14 kajarilla on kyllä onneton suoritus, Mersuissa oli Burmesterit ja tuossa viimesessä Audissa BO. Nämä ei kyllä basson osalta pääse samalle sivulle tai edes kirjaan. Hätävarana heitin autotallista Rainbow Intellisub 10 AFE:n paikkaamaan tilannetta. Hyvin se sen tekeekin, mutta piti laittaa takajalkatilaan kun ei mahdu penkin alle ja kontista vaimenee liikaa. Radio pätkii ajoittain, ensin ajattelin että kännykkä jotenkin herättelee, mutta tekee samaa vaikka kännykkä ei olisikaan popeissa kiinni. Onko muilla vastaavaa, radio siis lakkaa kuulumasta vajaaksi sekunniksi ja toistelee tätä välillä minuutin välein, välillä harvemmin? (tämä siis jo ennen Rainbown asentamista)
Kysymys 3: Tuo ZF:n laatikko on tuttu 5-sarjalaisista. Mutta tässä tapauksessa vaihto on välillä kaikkea muuta kuin sujuvaa. Erityisesti kylmänä risteystä lähestyessä samalla maltillisesti jarruttaessa vaihtaa pienempää niin että nastat rasahtaa, tönäsee siis tosi rajusti pienempää. Tähän kommenttia? Autossa oli ostaessa Madness go Pedal, jonka amerikkalaisen myyntimiehen mukaan se tekee autosta ärhäkämmän jne. Arkimaailmassa annoin sen olla viikon ja testailin asetuksia todeten laitteen parhaaksi ominaisuudeksi että sen saa kytkettyä pois päältä. Revin vimpaimen mäkeen. Tuntuisi että laatikko hiukka siivoilee käytöstään, ja mietin että voiko näillä olla yhteyttä, laatikon ärsykkeet olleet liika rajuja tuolla hulluuspolkimella?
Kysymys 4: Start-stop ei ole kertaakaan nyt ajamani noin tuhannen kilometrin aikana tehnyt mitään. Kokeillut molempia asentoja, kaikkia ajotiloja jne. Akkukin väittää olevansa yleismittarin mukaan kovasti tikissään. Toimiiko tämä niin kuin muissakin autoissa vaiko vaatii +25 jotta toimisi? En mä sitä kaipaa, mutta laatikon toiminta ja hulluuspoljin laittoivat epäilemään että onko softaa räpiköity. Koitin etsiä pellin alta näitä halpoja "viribokseja", onnekseni sellaista ei ainakaan paikoiltaan löytynyt. Mutta olisko koodattu veke?
Kysymys 5: Oikeastaan ainoa vika/puute on tuo kehitysmaamallin mukainen keskinäyttö ilman navia. Se ei oikein ostaessa webistä noussut tutkalleni ja ärsyttää pikkuisen. Ei edes navia, muutenki kummeksuttaa ettei siihen ole maltettu panostaa kun muuten varusteita tuntuisi olevan. Onko kukaan lähtenyt kokeilemaan esim Aliexpressin retrofit Android näyttöjä tai pelkkää lisälaatikkoa Apple car playlle? Ameriikan foorumeilla näyttäs olevan, mutta useinkaan en oikein osaa niitä foorumeita täysin todenmukaisiksi lukea.