Toimiakko vaiko ei?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Kurvailija
Viestit: 50
Liittynyt: 17 Kesä 2004, 22:48

Toimiakko vaiko ei?

Viesti Kirjoittaja Kurvailija »

Rasittavaa :evil: . Auto ei osaa päättää, toimisiko siitä joku kohta vai ei. Alla pari "soutaahuopaa" esimerkkiä:

1. Jäähyn tuuletin. Joskus alkaa hurisemaan siinä kohdassa missä pitääkin (vai pitääkö se olla liki 100astetta mittarissa?) mutta pariin otteeseen on liikennevaloissa alkanut hikikarpalot nousta samaan tahtiin lämpömittarin kanssa kun jäähy ei pyörähdä. Vaihdettu termari, putsattu liittimet ja moottori kunnossa.

2. Nopeusmittari. Nyt oli kerran tilanne kun edellisen päivän ajon jälkeen olin lähdössä liikkeelle, niin nopeusmittari ei inahtanutkaan. Tätä ei ole vielä koskaan tapahtunut mutta alkaa pelottaa, että jos tämäkin ilmiö yleistyy. Mikä tuommoisen ylipäänsä saattaisi aiheuttaa kun en tunne seiskavitosen mittaritekniikkaa. Nyt on taas mennyt normaalisti...

3. ARCC. Taannoin vilkkui kun joulukuusi (eli taisi olla vain yksi valo kun ei vilkuttanut). Kävin kaikki tunnistamani anturit läpi ja yrtin putsailla hapettumia. Nooh, vilkunta väheni puolella. Nyt vilkkuu välillä ne mitkä ei ennen vilkkuneet ja välillä taas toisinpäin. Liekkö tuolla joku seonnut...?

4. Oikeanpuoleisen takaoven lukitus. Keskuslukko systeemi. Onpa muutaman kerran taas jäänyt lukkoon kun taas kaikki muut ovet aukeilee normaalisti. Tästä en vielä viitsi erityisemmin täällä valittaa koska en ole purkanut ovipahveja. Joku kai siellä kanittaa... mutta mikä? Onko tuo kuinka vaativa projekti alkaa purkamaan ovea ja mitä kohtaa lähinnä kannattaisi katsoa? Vai annanko vielä olla...?

Eiköhän tuossa ollut taas toviksi :roll:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

kohta 1:

kytke katkasijan kautta toinen rele tuon alkuperäisen systeemin rinnalle niin ei tarvii pelätä kansipahvien palamista, näin allekirjoitteneella tehty ja flektin saa pyörimään aina kun haluaa ja kaiken lisäksi vielä alkuperäinenkin systeemi toimii siinä rinnalla.
saattaa muuten olla flektiä ohjaavassa releessäkin tuo syy ongelmiin.

kohta 3:

nypäise piuhat irti tuon helvetin ARC:n takaa niin ei vilku valot enää..
tuo on muutenkin aivan turha systeemi... :wink:

kohta 4: pääseehän sieltä toisesta ovesta vielä sisään.. :wink:
Viimeksi muokannut 90, 13 Heinä 2005, 12:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

kohta 2: täältä joskus luin että seiskafemmassa on joku piirilevy joka ohjaa tota mittaria, on kait aika herkkä sekoomaan. Rikkinäinen anturikin oireilee usein noin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mulla se rikkinäinen nopeusmittarin piirikortti aiheutti viisarin hyppäämistä "tappiin". Jos neula alkaa jäämään nollille niin katso ensin pyöriikö matkamittari, helpottaa vähän vikakohteen löytämistä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

90 kirjoitti:
kohta 3:

nypäise piuhat irti tuon helvetin ARC:n takaa niin ei vilku valot enää..
tuo on muutenkin aivan turha systeemi... :wink:

kohta 4: pääseehän sieltä toisesta ovesta vielä sisään.. :wink:
ei näin, toveri 90, ei näin :roll:
pikku vikahan on vain haaste meille huolettomiin kulkupeleihin tottuneille..
- Alfaholic -

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no jos tykkää haasteista ei muuta kuin rasaamaan, itselle on aivan sama toimiiko se ARC vai ei, ei se kuitenkaan pahemmin menoa hidasta ja allekirjoittanut on jo tottunut noihin alfan ominaisuuksiin, pääasia on että auton liikkumisen ja liikenneturvallisuuden kannalta oleelliset asiat pelaavat... :wink:

ovien lukot ovat toistaiseksi pelanneet kaikissa käsien kautta kulkeneissa alfoissa

Kurvailija
Viestit: 50
Liittynyt: 17 Kesä 2004, 22:48

Viesti Kirjoittaja Kurvailija »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Mulla se rikkinäinen nopeusmittarin piirikortti aiheutti viisarin hyppäämistä "tappiin". Jos neula alkaa jäämään nollille niin katso ensin pyöriikö matkamittari, helpottaa vähän vikakohteen löytämistä.
Matkamittarikaan ei tuon ongelman ollessa päällä pyörinyt. Nyt on mittarit pelanneet taas viikon ilman mitään onkelmaa...

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Kurvailija kirjoitti: Matkamittarikaan ei tuon ongelman ollessa päällä pyörinyt. Nyt on mittarit pelanneet taas viikon ilman mitään onkelmaa...
kanattaa tarkistaa laatikon kyljessä oleva anturi ja erityisesti anturiin tulevien piuhojen liitokset, itsellä oli 90:ssä aikanaan päässyt anturin llitokset hapettumaan jolloin pätki aina välillä.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Kohta 1.

90 neuvot oikeat. Itse vaihdoin ensin jäähdyttimessä olevan anturin turhaan. Sen jälkeen vein paskan autosähköliikkeeseen ja siihen asennettiin rele rinnalle ja vielä jokin häpäke, joka pitää puhallusta päällä vielä sammuttamisenkin jälkeen.

Sitä ennen voit tehdä kuten minä: kytke flekti suoraan johonkun sähkölaitteeseen, jonka virtakytkin on kabiinissa. Itse käytin pissapojan piuhoja. Naurettavan näköistä punavaloissa, sillä pyyhkimet pyyhkivät kun flektiä "pitää päällä".

Näin jälkeenpäin sumuvalojen sähköt olisivat olleet parempi tilapäisratkaisu. Kannattaa sitten kokeilla, että flekti imee ilmaa sisään, eikä puhalla konehuoneen lämpöjä syylarille. Piti sekin (+/-) huomata kantapään kautta.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Miksi muuten puhaltimen pitäisi pysyä päällä vielä auton sammuttamisen jälkeen? Neste ei taida kovin hätäisesti kiertää ilman vesipumpun avustusta, ja onko sillä lämpötilalla pahemmin merkitystäkään kun mistään ei tule enää lisää lämpöä joka pitäisi johtaa pihalle?

Vai kiertääkö mehut vielä vapaakierrolla sen verran että koneen sisäiset lämmöt tasaantuvat paremmin?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

75:ssa ei jää flekti pyörimään, kun on kääntänyt virrat pois, vaan sammuu heti kun on avaimesta kiertäny. Joskus pitäny virtoja päällä, kun parkkiin olen ajanu, lämpöjä lasketakseni. Hyötyä? ehkei käytännössä, mutta mielenrauhaksi... :wink:

Tossa 155:sessa flekti jää pyörimään, vaikka avaimen olisi jo napannut taskuun. Joskus jopa lähtee pyörimään, kun lukitsee auton ovia. Eli kai sillä joku tarkoitus on?

Vastaa Viestiin