jmi kirjoitti:Eikö Tuulilasi tms. aikanaan todennut Giulietassa olevan huippuhyvät ajovalot ja ainakin omassa oli käsittämättömän hyvät pitkät-xenonit
No kun ne pitkät on kaksoisxenon + halogeeniapukaukovalo antamassa lisää kantamaa. Ovat hyvät paitsi se halogeenivalo roiskii runsaasti hajavaloa yläviistoon, mikä aiheuttaa häikäisyä lumisateella. Ja xenonit himmeni havaittavasti 100 tkm matkalla, vaikka päiväajovalot käytössä aina kun mahdollista. Jäi kokeilematta, olisiko korjaantunut pelkällä polttimoiden vaihdolla vai oliko osasyynä myös heijastinten/linssien likaantuminen.
Valojen kääntyvyyskin pelasi loistavasti. Sitä oikein edes huomannut... mutta puutteen huomasi seuraavan auton kanssa.
Halogeenivaloista kokemusta yhden yön yli koeajon verran. Sama vaiva kuin Bravossa, missä sama tekniikka (lähivalo mallia "projektori") ja umpioiden valmistaja - turhan kapea lähivalokuvio ja kulmavaloja (mitkä on Bravossa) kaipasi tätä paikkaamaan. Tosin Bravon kanssa tuli opittua, että jo pelkkä polttimon vaihto (long life -> Nightbreaker) voi vaikuttaa valokuvioon kovasti eli saattaa olla auto kovinkin kranttu polttimon mallille ja asennukselle.
Kaukovalon kanssa arvatenkin kantama suht OK, mutta valokuvio edelleen liian kapoinen.
Liikkeellä on ollut myös "xenonvaloisia" autoja, missä on halogeeniumpioon asennettu muunnossarja. Se ei ole tehdasxenonien veroinen, koska lähivalon rajaus lie erilainen (kapeampi valokuvio) eikä rajaus muutu pitkille vaihdettaessa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.