75 käynnistyminen tosikuumana?
Valvoja: Moderators
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
75 käynnistyminen tosikuumana?
Kun on tosi kuuma keli ja on ajanut motaria vähän kovempaa lämmöt kuitenkin OK. Niin ei suostu starttaamaan kun vääntää virtaavaimesta. Tätä tapahtuu vaan näiden kovien helteiden aikana. Solenoidi ei napsu eikä tapahdu mitään. Ei pystynyt todentaa vikaa kun koko kone oli niin pirun kuuma. Oltiin tos nimittäin menos mökille ja Kuorttissa lämpöä +27 varjos kun tää tapahtui mut sen jälkeen toimi taas ihan normaalisti, kun oli ajellut rauhallisemmin 20km ja lämmöt aavistuksen laskeneet. Tämä tapahtui vasta toisenkerran, viimeksi vuos sitten samoilla keleillä ajettaessa. Siis missä vika mahdollisesti? ite epäilin solenoiden liika kuumuutta? Onko kellään muulla ollut samanlaisia onkelmia? Autona siis 75 1,6:nen
Epäilenpä virtalukonpohjaa joka 75:ssa on aika ajoin uusittavaa mallia. Auto ei kuumana starttaa eli edes startti ei pyöri, mutta hetken jäähdyttyään saattaa taas toimia normaalisti. Vedä kokeeksi haaroitusjohto solenoidin herätejohdolta ja jos tilanne on päällä niin rohkeasti vaan akun + napaan johtoa. Virta kytkettynä ja seisontajarru päällä sekä vaihde ehdottomasti vapaalla.Näin voit varmistaa onko vika virtalukon vai startin puolella.
Re: 75 käynnistyminen tosikuumana?
Minun 75TS:ssä oli taannoin sama vika. Vaikeita hetkiä olivat kuuma moottori ja hellepäivä. Solenoidi vaihtoon ja jo toimi taas.GiuliaSuper kirjoitti:Kun on tosi kuuma keli ja on ajanut motaria vähän kovempaa lämmöt kuitenkin OK. Niin ei suostu starttaamaan kun vääntää virtaavaimesta. Tätä tapahtuu vaan näiden kovien helteiden aikana. Solenoidi ei napsu eikä tapahdu mitään. Ei pystynyt todentaa vikaa kun koko kone oli niin pirun kuuma. Oltiin tos nimittäin menos mökille ja Kuorttissa lämpöä +27 varjos kun tää tapahtui mut sen jälkeen toimi taas ihan normaalisti, kun oli ajellut rauhallisemmin 20km ja lämmöt aavistuksen laskeneet. Tämä tapahtui vasta toisenkerran, viimeksi vuos sitten samoilla keleillä ajettaessa. Siis missä vika mahdollisesti? ite epäilin solenoiden liika kuumuutta? Onko kellään muulla ollut samanlaisia onkelmia? Autona siis 75 1,6:nen
Sattuipa hyvin. Olin juuri aikeissa kyhätä kyssäriä aiheesta. 75 TS on seissyt tallissa pari viikkoa ja äsken ei inahtanutkaan. Virrat tulevat päälle, mutta ei napsu. Eli edellä lukemastani tulkitsen, että vika on joko virtalukossa tai solenoidissa. Näinkö on?
Muutaman kerran aiemmin on samanlainen tilanne ollut, mutta silloin on vehje hyrähtänyt käyntiin tuumaustauon jälkeen. Lienee ollut säkää.
Miten tällainen mämmikoura sitten vaihtaa solenoidin tai virtalukon pohjan?
Muutaman kerran aiemmin on samanlainen tilanne ollut, mutta silloin on vehje hyrähtänyt käyntiin tuumaustauon jälkeen. Lienee ollut säkää.
Miten tällainen mämmikoura sitten vaihtaa solenoidin tai virtalukon pohjan?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Omakin 75 kieltäytyy starttaamasta virtalukosta jos on lämmin päivä, tasaista laatua sano. Joku aikaisempi omistaja on kiertänyt ongelman laittamalla sulakerasiaan erillisen starttinapin, sieltä toimii kyllä aina.
Solenoidi on ainakin ykspisteäkäsessä helpointa vaihtaa kun ensin purkaa koko startin pöydälle - kyllä sen periaatteessa voi yksinkin irrottaa mutta paikka on vähän hankala ja ankkurin siirtovipu ei oikein tahdo osua oikealle paikalleen. Irrotettuun starttiin solenoidin vaihto onkin markan juttu, startilta tuleva virtakaapeli vaan irti, pari ristipääruuvia auki ja möltti irtoaa. Eikä maksa paljon.
Solenoidi on ainakin ykspisteäkäsessä helpointa vaihtaa kun ensin purkaa koko startin pöydälle - kyllä sen periaatteessa voi yksinkin irrottaa mutta paikka on vähän hankala ja ankkurin siirtovipu ei oikein tahdo osua oikealle paikalleen. Irrotettuun starttiin solenoidin vaihto onkin markan juttu, startilta tuleva virtakaapeli vaan irti, pari ristipääruuvia auki ja möltti irtoaa. Eikä maksa paljon.
- Epäkelpokeräilijä -
Kiitokset selvennyksistä. Pitääpä odottaa viileitä päiviä...
Hauska kuulla, että startti on muidenkin mielestä oudossa paikassa. Aloittelevana rasvanäppinä tuumasin, että siinä on vaan joku juju jota en tajua. Mutta vissiin italianinssi on pitänyt käänteistä ergonomiaa ohjenuoranaan.
Toisaalta eipä kapine kulu, kun ei lähde käyntiin.
Hauska kuulla, että startti on muidenkin mielestä oudossa paikassa. Aloittelevana rasvanäppinä tuumasin, että siinä on vaan joku juju jota en tajua. Mutta vissiin italianinssi on pitänyt käänteistä ergonomiaa ohjenuoranaan.
Toisaalta eipä kapine kulu, kun ei lähde käyntiin.
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Vaikuttaa aika yleiseltä vialta/ominaisuudelta. Taitaa olla peräisin jo 105 sarjan ajoilta...
Starttei on tullut irroiteltua ja helpointa on todellakin tehdä kuten Scuderia Rasvanäppi tuossa aiemmin kirjoitti.
Täytyy katsoa jos vaihtais koko virtalukon jossain vaiheessa, kun sellainen löytyy ylimääräisenä hyllystä.
Starttei on tullut irroiteltua ja helpointa on todellakin tehdä kuten Scuderia Rasvanäppi tuossa aiemmin kirjoitti.
Täytyy katsoa jos vaihtais koko virtalukon jossain vaiheessa, kun sellainen löytyy ylimääräisenä hyllystä.
Olen jo kolmeen 75:een tehnyt "starttinapin", eli napilta suoraan virtaa solenoidille. Aina lähtee.
Eli näissä ei vika ole ainakaan ollut solenoidissa/startissa, vaan virtalukossa tai tuossa liittimessä hanskalokeron takana
Vika on muuten pirun vaikea paikallistaa, kun esiintyy vain aniharvoin ja korjaantuu itsestään !
Eli näissä ei vika ole ainakaan ollut solenoidissa/startissa, vaan virtalukossa tai tuossa liittimessä hanskalokeron takana
Vika on muuten pirun vaikea paikallistaa, kun esiintyy vain aniharvoin ja korjaantuu itsestään !
- Alfaholic -
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Nyt se perkele ei viitsi enää käynnistyä ollenkaan! Alkoi luonnollisesti kiukuttelemaan katsastusaseman nosturilla ja nyt näkyy sama peli jatkuvan kotipihassa. Tietysti näin, vehkeestä kun oli tarkoitus kirjoittaa huomenna luovari
Kummallinen vika, startti yrittää pyörittää mutta kuulostaa siltä kuin olisi jumissa. Virran vähyydestäkään ei taida olla kysymys, hetken yrittämisen jälkeen saattaa alkaa pyörittämään ihan nätisti tai sitten ei. Purin startin (taas) ja mittailin ankkurin kommutaattorista (vaimikäsekuparijohdinpintaon) resistansseja, vastakkaisten johteiden resistanssit näyttivät olevan luokkaa olematon koko kierroksen matkalla. Eli näyttäisi kaikki käämit olevan ehjiä, vai miten tuo pitäisi mitata?
Kummallinen vika, startti yrittää pyörittää mutta kuulostaa siltä kuin olisi jumissa. Virran vähyydestäkään ei taida olla kysymys, hetken yrittämisen jälkeen saattaa alkaa pyörittämään ihan nätisti tai sitten ei. Purin startin (taas) ja mittailin ankkurin kommutaattorista (vaimikäsekuparijohdinpintaon) resistansseja, vastakkaisten johteiden resistanssit näyttivät olevan luokkaa olematon koko kierroksen matkalla. Eli näyttäisi kaikki käämit olevan ehjiä, vai miten tuo pitäisi mitata?
- Epäkelpokeräilijä -
Mullakin on vähän käynnistyksessä ongelmia, jos auto on seissyt pari päivää niin saa sahata todella kauan(joku ~vartti ehkä meni käynnistellessä) ennenkuin lähtee käyntiin, mut on kyllä aina lopulta lähtenyt.
Sitten taas ~10-15min siitä kun auton on sammuttanut lähtee nätisti mutta jos vähän kauemmin on ollut sammuksissa saa taas sahata vähän aikaa, en sitten tiedä onko toi vika vai ominaisuus.
Pyörittää hyvin kuitenkin aina.
Sitten taas ~10-15min siitä kun auton on sammuttanut lähtee nätisti mutta jos vähän kauemmin on ollut sammuksissa saa taas sahata vähän aikaa, en sitten tiedä onko toi vika vai ominaisuus.
Pyörittää hyvin kuitenkin aina.
Joona Karimaa
____________
____________
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: 17 Kesä 2004, 22:48
Sama homma
Tuossa jo taannoin kertoilin flektin ajoittaisesta toimimattomuudesta yms. jäähyongelmista. Eli törmään ongelmaan suhteellisen usein näin kuumina kesäpäivinä mutta ei se minulla silti hirvittävän kauan ole junnannut kun on yrittänyt startata. Virtapuolta tuossa on laiteltu aika paljonkin...
Kaikkein kivoin ongelma on juuri silloin kun tuuletin ei jäähdytä, menet kauppaostoksille, auto parkkihallissa, ilma ei kierrä konepellin alla juuri ollenkaan ja sitten kun yrittää lähteä niin...
Kaikkein kivoin ongelma on juuri silloin kun tuuletin ei jäähdytä, menet kauppaostoksille, auto parkkihallissa, ilma ei kierrä konepellin alla juuri ollenkaan ja sitten kun yrittää lähteä niin...
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Milliohmi miittaarilla taikka sitten ihan siihen hommaan tarkoitetulla testerillä.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:. Eli näyttäisi kaikki käämit olevan ehjiä, vai miten tuo pitäisi mitata?
Kollektorin kuparipinnoilta vierekkäisistä palaasista.
Tietysti se roottori voi ottaa kentäänkin.
Käämi palanut taikka/vaikka ottaa maihin.
Mutta todennäköisesti keskimmäinen hiili ottaa huonosti kontaktia.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Rassasin hiilien "pesät", kyllä luulisi niiden liukkuvan. Jousetkin olivat aika tymäkät ja hiilissä oli tavaraa jäljellä vielä ihan mukavasti. Käynnistäessä solenoidi veti ja tuli kuitenkin vaan sellainen zzzzt-ääni, kuulosti oikeastaan oikosululta tms. Irtomoottoria en yrittänyt pyörittää virralla, ne kun tahtovat siinä vaiheessa lähteä käsistä
Ei luulis ankkurin ottavan kenttäänkään kun ei ole koskaan käyntiin lähtiessä rääkäissyt.
Ei luulis ankkurin ottavan kenttäänkään kun ei ole koskaan käyntiin lähtiessä rääkäissyt.
- Epäkelpokeräilijä -
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Tuommoset äänet lupailee aina hyvää..Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: zzzzt-ääni, Irtomoottoria en yrittänyt pyörittää virralla, ne kun tahtovat siinä vaiheessa lähteä käsistä
Taitaa olla tasaraha tuo tartti.
Ei se karkuun lähe, laita vaikka mono päälle. Eihän siinä ole edes siipeä
Nuitten hiilien kanssa on monasti sillä lailla, että vaikka näyttää riittävän niin ei vaan riitä.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vaihdoin sitten startin takaisin siihen joka autossa alun perin oli, nyt toimii Uuden solenoidin otin kyllä mukaan vaihtostartista. Onpahan ainakin tullut Startti! Lepoooo. Startti! Irrota ja kiinnitä! -harjoitusta riittämiin, tuli kai kaivettua se pois paikaltaan toistakymmentä kertaa ennen kuin alkoi toimimaan.
75 vaihtoi tänään omistajaa. Toivon mukaan toimii vielä huomennakin.
75 vaihtoi tänään omistajaa. Toivon mukaan toimii vielä huomennakin.
- Epäkelpokeräilijä -
- Toronado
- Viestit: 499
- Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
- Car(s): AR 156 SW JTDm -05
- Paikkakunta: Tampere
Allekirjoittaneen 75 kärsi samaisesta vaivasta toissa kesänä,muuten tutto bene mutta ei starttaa kun on kuuma ilma ja kuuma kone.
Ongelma poistui ylimääräisellä releellä.Siihen solenoidille menevä johto ohjausjännitteeksi ja sitten releen kautta solenoidille sähköt suoraan akulta.Tämän jälkeen on startannut joka kerta.
Ongelma poistui ylimääräisellä releellä.Siihen solenoidille menevä johto ohjausjännitteeksi ja sitten releen kautta solenoidille sähköt suoraan akulta.Tämän jälkeen on startannut joka kerta.
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.