"Pitääkö olla huolissaan?" F40WR ääntää 4 vaihteella!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
petcast
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
Paikkakunta: Jyväskylä

"Pitääkö olla huolissaan?" F40WR ääntää 4 vaihteella!

Viesti Kirjoittaja petcast »

Voi olla että löytäisin vastaukset kysymyksiini käymällä läpi vanhoja keskusteluja aiheesta. Mutta päätinpä silti kysäistä suoraan löytyykö keltään alla esittämiini oireisiin asiantuntijan näkemystä.

Eli pitääkö olla huolissaan? Kyseessä 2,0 JTDM koneella oleva 159 Alfa joka on varusteltu F40, 6 portaisella manuaalilaatikolla. Autossa nyt mittarissa 124 000km. Laatikko toimii ilman ongelmia, mutta 4 vaihteella ajettaessa kuuluu 80-90kmh nopeudessa vaimeaa vihellystä. Moottorijarrutuksella tuo vihellys hiukan voimistuu. 70kmh ja 100kmh nopeuksissa tuo 4 vaihteen vihellys häviää, ainakin vedon ollessa päällä. Muilla vaihteilla vihellystä ei siis kuulu ollenkaan.

Toisena (tyyppi?)vikana vaihtaminen etenkin kylmänä tuntuu 1 ja 2 vaihteella hiukan takkuiselta (synkronointi ongelmaa?). Vaatii alkuun huolellisempaa ja hitaampaa vaihtamista, mutta laatikon lämmetessä alkaa vaihteet mennä silmään jouhevammin, joten eiköhän tuon asian kanssa pysty elämään. Vain tuo 4 vaihteen aavistuksen omainen vihellys huolettaa. Vaihdelaatikkoon on vaihdettu muutama viikko takaperin Tutela 75W/85 öljyt.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: "Pitääkö olla huolissaan?" F40WR ääntää 4 vaihteella!

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ilmeisesti ensimmäinen öljynvaihto lootaan? Elikä sinne meni punaset matryxit sisälle ja pois tuli samanlaiset vanhat? Kuuluiko ennen vaihtoa vihellystä ja tuleeko samalla moottorin kierrosluvulla vihellystä vain 4 vaihteella? Toimiko synkronointi myös samoin vanhoilla öljyillä? Matryxin kanssa voi kylmänä 1 ja 2 vaihteet olla vähän pököjä, semmonen mullakin on. Laatikon vähän lämmittyä toimii oikeestaan oikeenkin hyvin. Jollain toisella öljyllä voisi tuota alkukankeutta saada vähennettyä, mutta en itse lähde etsimään toista öljyä tuon takia. Mikä oli öljyn täyttömäärä? Onkosta muuten ollut jotain äänieristeiden kähjäystä? Kovin huolissaan en nyt olisi, kuhan siellä on oikea määrä oikeaa öljyä.
"puhun niin totta kuin osaan"

petcast
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: "Pitääkö olla huolissaan?" F40WR ääntää 4 vaihteella!

Viesti Kirjoittaja petcast »

palkus kirjoitti:Ilmeisesti ensimmäinen öljynvaihto lootaan? Elikä sinne meni punaset matryxit sisälle ja pois tuli samanlaiset vanhat? Kuuluiko ennen vaihtoa vihellystä ja tuleeko samalla moottorin kierrosluvulla vihellystä vain 4 vaihteella? Toimiko synkronointi myös samoin vanhoilla öljyillä? Matryxin kanssa voi kylmänä 1 ja 2 vaihteet olla vähän pököjä, semmonen mullakin on. Laatikon vähän lämmittyä toimii oikeestaan oikeenkin hyvin. Jollain toisella öljyllä voisi tuota alkukankeutta saada vähennettyä, mutta en itse lähde etsimään toista öljyä tuon takia. Mikä oli öljyn täyttömäärä? Onkosta muuten ollut jotain äänieristeiden kähjäystä? Kovin huolissaan en nyt olisi, kuhan siellä on oikea määrä oikeaa öljyä.
Kiitokset vastauksestasi. Mukava päästä jakamaan asioita ja samalla selvittelemään mitkä ovat vikoja ja mitkä vain 159:n ominaisuuksia. Auto on nimittäin edelleen minulle tuore tuttavuus ja olen opiskellut sitä ahkerasti läpi loppu syksystä alkaen.

Kyseessä oli tietääkseni ensimmäinen laatikkoöljyjen vaihto. Näin ainakin Saksan maalta tulleen huoltokirjan perusteella näyttäisi olevan. Syy öljyjen vaihtoon oli tuo aavistuksen omainen takkuilu kylmällä laatikolla vaihteiden 1 ja 2 vaihtamisessa. Ja tuo 4 vaihteen ääntäminen 80-90 km/h nopeuksissa oli jo ennen öljynvaihtoa olemassa. Eli öljyjen vaihto ei tuonut muutosta oireiluun. Millään muilla vaihteilla ei tuota vaimeaa ”vihellystä” kuulu, kuin 4 vaihteella, ja silläkin vain noilla tietyillä kierroksilla 80-90km/h nopeudessa.
Ohjeet öljystä ja täyttömäärästä (2,3 litraa) sain Squadrasportiva/ alfisti.net –sivustojen kautta, josta myös öljyt tilasin.
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... anguage=en

Tämän laatikko-oireilun lisäksi pitäisi vielä selvitää auton alta kuuluvan kolinan lähde. Epätasaisissa tien kohdissa kuuluu järjestään kolaus auton alta jota on vaikea paikallistaa. K1:llä teettämässäni maahantuonti-/rekisteröintikatsastuksessa ei ilmennyt mitään ongelmia??? Muutama viikko sitten käytin autoa muista syistä tuttavani pajalla, ja pyysin samalla tsekkaamaan mistä tuo kolina saattais johtua. Ei löytynyt vikaa??? Mutta kolina jatkuu, joten täytyy jatkaa tutkimista.
Liitteet
IMG_20201228_231842_copy_433x393.jpg
(52.95 KiB) Tiedosto ladattu 971 kertaa

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: "Pitääkö olla huolissaan?" F40WR ääntää 4 vaihteella!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tsekkaappas huviksesi hammastangon kiinnitys apurunkoon.
Muistaakseni täällä foorumilla on kaksikin tapausta ollut, missä erittäin epämääräinen kolahtelu on ollut siitä johtuva - onko lie venyvillä pulteilla alunperin laitettu kiinni tai jotain?

Toinen, että ainakin omaa 159:iä ei katsatuksessa haluttu oikein keventää, että saisi alustan välykset selville. Mentiin "Nissanityylillä" ja todettiin, ettei siellä mitään ole.
Oikein kevennettynä sitten löytyi alatukivarsien JA ylätukivarsien päästä sanottavaa.

Ja sitten jos on sopivan ikänen yksilö, niin siinä voi olla väärät ylätukivarret tyystin, jotka ei mene vaihdettuna lainkaan kireälle vaan jää kolisemaan. Tällainenkin tapaus ollut foorumilla, muistaakseni kaksi keissiä - kartio muuttui jossain vaiheessa 2010 nurkilla, mutta jotkut puljut tarjoavat samaa osanumeroa käypäiseksi uudempiin ja vanhempiin :roll:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: "Pitääkö olla huolissaan?" F40WR ääntää 4 vaihteella!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ylätukivarren kartio vissiin vaihtui helmikuussa 2009:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=620591#p620591

Muuttuuko muuten vihellys, jos painaa kytkimen pohjaan moottorijarrulta?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

petcast
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: "Pitääkö olla huolissaan?" F40WR ääntää 4 vaihteella!

Viesti Kirjoittaja petcast »

Tämä yksilö on rekisteröity 11/09. Joten lähes täsmälleen noihin aikoihin kun kerroitte varaosan muutoksesta.

Sellainen yksityiskohta nousi mieleeni, että autoon vaihdettiin juuri ennen kaupantekotilannetta, elo-syyskuun vaihteessa, oikean puoleinen vetoakseli. Välittäjä oli Saksan puolella huomannut kaupanteon jälkeen ajellessaan autoa rajalle oireita, jotka viittasivat vetoakselivikaan. Auto tuotiin Suomeen Viron kautta, ja tuo oikean puolen vetoakseli vaihdettiin välittäjän piikkiin (minulle ei kustannuksia siitä) Virossa ennen uittoa Helsinkiin. Liekö tämän remontin jäljiltä nyt jokin pielessä?

Ja vielä tästä vaihdelaatikon ääntelystä. Eli tuo 4 vaihteen vaimea vinkuminen voimistuu hiukan moottorijarrutuksella, mutta häviää polkiessani kytkimen 80-90km/h vauhdissa pohjaan.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: "Pitääkö olla huolissaan?" F40WR ääntää 4 vaihteella!

Viesti Kirjoittaja palkus »

Onko tuo 2.0 rieselin perässä oleva loota päivitetty f40? Laitto vaan silmään tuo öljymäärä 2,3 litraa. Isolohkojen perässä oleviin on määräksi ilmoitettu 2,8 litraa. Anto selenian öljyvalitsin 2,8 myös tuolle kakslitraselle tupaöljyllekin, mutta varaus aina näissä. Elearni kyllä ilmoittaa tuon 2,8 olevan määrä täyskuivalle laatikolle ja että pelkässä vaihossa vanhaa jää 2dl siemeneksi. Siis 2,6 litraa olisi täyttömäärä. Tuolla täyttömäärällä on merkitystä: ylimäärä voi kylmänä kangistaa synkronoinia ja alitäytöllä alkaa laakerit ja ratakset olemaan kovilla. Ite laitoin sen 2,8 mutta oon aatellu imasta kokeeksi sen pari desiä pois, josko vaikuttais kylmävaihtoihin. Niin ja ei ne synkrotkaan liian vähistä öljyistä tykkää.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: "Pitääkö olla huolissaan?" F40WR ääntää 4 vaihteella!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

petcast kirjoitti:Ja vielä tästä vaihdelaatikon ääntelystä. Eli tuo 4 vaihteen vaimea vinkuminen voimistuu hiukan moottorijarrutuksella, mutta häviää polkiessani kytkimen 80-90km/h vauhdissa pohjaan.
Jos ääni häviää kytkimellä, tekee kyllä mieli kyseenalaistaa hieman äänen lähdettä, koska tuolloin vaihteisto, perä ja vetoakselit eivät hidastu vaan pyörivät edelleen samaa vauhtia. Kuorma toki muuttuu, kun moottori ei ole enää pyöritettävänä, mikä saattaa aiheuttaa efektin, joten täysin varmaksi ei voi toki sanoa.

Kun äänen lähdettä miettii, tulee muistaa että käytännössä nopeusriippuvainen ääni tulee vain vaihteiston "jälkipuoliskolta" ja siitä eteenpäin voimalinjasta. Vaihteiston "alkupuoliskolta" (oli onko tuo nyt sitten pääakseli virallisesti?) ja sitä edeltävästä osasta tuleva ääni on riippuvainen ennemmin moottorin kierrosluvusta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: "Pitääkö olla huolissaan?" F40WR ääntää 4 vaihteella!

Viesti Kirjoittaja harde »

Tuskin se pari desiä liikaa ainakaan mitään haittaa. Tbi:ssä laitettiin sisään mikä mahtui (ainakin sen 180 tkm kesti ilman ongelmia), M32:ssa ohjeen mukainen määrä tais olla alakanttiin ja laakerit ei tykänny..

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: "Pitääkö olla huolissaan?" F40WR ääntää 4 vaihteella!

Viesti Kirjoittaja palkus »

juu, ei se (mahdollisesti) pari desiä liikaa mitään hajota, mutta ilmeisesti noita alakanttimääriä käytetään juurikin vaihtamisen helpottamiseksi?
"puhun niin totta kuin osaan"

petcast
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: "Pitääkö olla huolissaan?" F40WR ääntää 4 vaihteella!

Viesti Kirjoittaja petcast »

palkus kirjoitti:Onko tuo 2.0 rieselin perässä oleva loota päivitetty f40? Laitto vaan silmään tuo öljymäärä 2,3 litraa. Isolohkojen perässä oleviin on määräksi ilmoitettu 2,8 litraa. Anto selenian öljyvalitsin 2,8 myös tuolle kakslitraselle tupaöljyllekin, mutta varaus aina näissä. Elearni kyllä ilmoittaa tuon 2,8 olevan määrä täyskuivalle laatikolle ja että pelkässä vaihossa vanhaa jää 2dl siemeneksi. Siis 2,6 litraa olisi täyttömäärä. Tuolla täyttömäärällä on merkitystä: ylimäärä voi kylmänä kangistaa synkronoinia ja alitäytöllä alkaa laakerit ja ratakset olemaan kovilla. Ite laitoin sen 2,8 mutta oon aatellu imasta kokeeksi sen pari desiä pois, josko vaikuttais kylmävaihtoihin. Niin ja ei ne synkrotkaan liian vähistä öljyistä tykkää.
Tuohon asiaan olis hyvä löytää jostain täsmennystä. Tuo 2,3 litran täyttömäärä perustuu täysin yllä mainitsemaani Alfisti.net verkkosivun ohjeistukseen. Asiasta olen näin jälkeen päin (laatikkoöljyjen vaihdon jälkeen) keskustellut myös "Alfa Romeo 159 Owners" Facebook palstalla. Muualta päin maailmaa tulee niin ikään kannanottoja, joissa öljymäärän tulisi olla suurempi. Jopa niin että tason tulisi olla 0,75 litraa suositusta korkeampi?! Täyttömääränä 2,8 litraa olisi edellä mainitun ohjeen antajan mukaan sopiva F40 laatikolle, ja tuo 2,3 litran suositus on syy monille laatikko-ongelmille? Ota tästä nyt selvää miten asian laita pitäis olla? Tuo 2,3 litraa Tutela Matryx 75W-85:sta on nyt Alfani laatikossa, ja 0,7 litran ylijäämä vielä pullossa. Itse en öljyjä vaihtanut, vaan homman teki TMT Pro Service Oy Jyväskylässä. Eli en tiedä miten tuo täyttöproppu sijaitsee laatikossa (yläpuolella vai ei?), eli onko öljymäärää mahdollista lisätä jälkeenpäin?

Onko olemassa jokin taho jolta voisi esim. runkonumeron perusteella selvittää onko tämän 2,0 dieselin loota perus, vai päivitetty F40? Ja samalla se, onko laatikon täyttömäärä 2,3 vai 2,8 litraa?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: "Pitääkö olla huolissaan?" F40WR ääntää 4 vaihteella!

Viesti Kirjoittaja palkus »

nii,i merkkiliikkeestä kysymään. Tuolla opel puolella puhellaan todella pienistä vaihdon öljymääristä, mutta laatikot ovat uudempia. Alfa heivas noit laatikot kyllä mun mielestä ennen suurempia muutoksia, mutta ei voi tietää. Nelosen ratas on sitten muuten orrella ylimmällä :-D Paa valmistenumero, niin voidaan pälyillä eperistä laatikko, mutta eipä välttämättä paljo hullua hurskaammaksi tulla. Täyttöproppu on siinä laatikon päällä, akkutelineen alapuolella. Isojötsissä siihen pääsi helposti käsiksi, eikä lisäämiseen tarvita vaikkapa kuin n. puolimetriä letkua ja sopiva suppilo siihen. Nyt on paha lähteä neuvomaan, mutta jos olis mun auto, niin todennäköisesti laittaisin 3 desiä sinne lisää kokeeksi.
"puhun niin totta kuin osaan"

petcast
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: "Pitääkö olla huolissaan?" F40WR ääntää 4 vaihteella!

Viesti Kirjoittaja petcast »

palkus kirjoitti:nii,i merkkiliikkeestä kysymään. Tuolla opel puolella puhellaan todella pienistä vaihdon öljymääristä, mutta laatikot ovat uudempia. Alfa heivas noit laatikot kyllä mun mielestä ennen suurempia muutoksia, mutta ei voi tietää. Nelosen ratas on sitten muuten orrella ylimmällä :-D Paa valmistenumero, niin voidaan pälyillä eperistä laatikko, mutta eipä välttämättä paljo hullua hurskaammaksi tulla. Täyttöproppu on siinä laatikon päällä, akkutelineen alapuolella. Isojötsissä siihen pääsi helposti käsiksi, eikä lisäämiseen tarvita vaikkapa kuin n. puolimetriä letkua ja sopiva suppilo siihen. Nyt on paha lähteä neuvomaan, mutta jos olis mun auto, niin todennäköisesti laittaisin 3 desiä sinne lisää kokeeksi.
Ei kai tämä niin salaista tietoa ole...... Eli tässäpä tuo.
Liitteet
Screenshot_20201023_134442_copy_269x265.jpg
(25.42 KiB) Tiedosto ladattu 562 kertaa

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: "Pitääkö olla huolissaan?" F40WR ääntää 4 vaihteella!

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tää on hienoa aivojumppaa, varsinkin kun on "hiukan" taipumusta sairaanloiseen tarkkuuteen :lol:
Loota on osanumerolla 55570657, vuodesta -07 lähtien sama. Fiat bravossa on rataskoppa sama, mutta kytkinkoppa eri. Bravoon petronas antaa öljymääräksi 3,1 litraa :-D Eli suoraan ei voi verrata. Eroja on ilmeisesti myös siinä, että kuinka paljon sitä vanhaa öljyä missäkin versiossa jää siemeneksi. Ei tässä nyt osaa paremmin auttaa/sekoittaa, mutta edelleen jos olis mun auto, niin ilman parempaa tietoa esim. merkkiliikkeeltä, niin laittaisin lisää öljyä. Siiloin kun sen vetarin on Tiit Vähi korjannut, niin olisiko öljymäärän kanssa jotain tapahtunut?
"puhun niin totta kuin osaan"

petcast
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: "Pitääkö olla huolissaan?" F40WR ääntää 4 vaihteella!

Viesti Kirjoittaja petcast »

No niin. Ajoin eilen aamulla auton talliin, nostin akun teilineineen pihalle ja lisäilin vaihdelaatikkoon öljyjä lopulta noin 0.35 litraa. Eli alkuperäisten öljyjen tyhjennyksen jälkeen lootaan on mennyt nyt noin 2,65 litraa.

Tänään ajelin autolla noin 160km työmatkaa. Alkuun totesin että vaihtaminen kylmänä on edelleen aavistuksen takkuista ja vaatii entiseen malliin hidasta käden liikettä ja huolellista asettelua. Laatikon lämmetessä homma helpottuu ja vaihteet alkavat mennä pykälään liukkaammin. Eikä nelos-vaihteen ääntelykään valitettavasti kadonnut täysin. Muut vaihteet ovat hiljaisia, mutta 4-vaihteella kuuluu nyt tarkalleen 80km/h hiiren hiljainen vinkuminen, joka voimistuu moottorijarrulla aavistuksen, JA KATOAA TÄYSIN KYTKIMEN POHJAN PAINALLUKSELLA (siis silloin kun painan 80kmh moottorijarrutuksesta kytkimen pohjaan). Kuta kuinkin oireet pysyivät siis ennallaan, tai ehkä aavistuksen hiljenivät. Tuskin kannattaa lisätä enää tota 0,15 litraa laatikkoöljyä? Eikös siellä nytkin käytännössä jo ole 2,85 litraa, kun huomioi sen 0,2 litraa, joka on jäänyt väkisin lootan pohjalle edellisistä öljyistä?

Vastaa Viestiin