75 käynnistyminen tosikuumana?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

75 käynnistyminen tosikuumana?

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Kun on tosi kuuma keli ja on ajanut motaria vähän kovempaa lämmöt kuitenkin OK. Niin ei suostu starttaamaan kun vääntää virtaavaimesta. Tätä tapahtuu vaan näiden kovien helteiden aikana. Solenoidi ei napsu eikä tapahdu mitään. Ei pystynyt todentaa vikaa kun koko kone oli niin pirun kuuma. Oltiin tos nimittäin menos mökille ja Kuorttissa lämpöä +27 varjos kun tää tapahtui mut sen jälkeen toimi taas ihan normaalisti, kun oli ajellut rauhallisemmin 20km ja lämmöt aavistuksen laskeneet. Tämä tapahtui vasta toisenkerran, viimeksi vuos sitten samoilla keleillä ajettaessa. Siis missä vika mahdollisesti? ite epäilin solenoiden liika kuumuutta? Onko kellään muulla ollut samanlaisia onkelmia? Autona siis 75 1,6:nen

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Epäilenpä virtalukonpohjaa joka 75:ssa on aika ajoin uusittavaa mallia. Auto ei kuumana starttaa eli edes startti ei pyöri, mutta hetken jäähdyttyään saattaa taas toimia normaalisti. Vedä kokeeksi haaroitusjohto solenoidin herätejohdolta ja jos tilanne on päällä niin rohkeasti vaan akun + napaan johtoa. Virta kytkettynä ja seisontajarru päällä sekä vaihde ehdottomasti vapaalla.Näin voit varmistaa onko vika virtalukon vai startin puolella.

Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja miki »

Kovin kuulostaa tutulle, vanha alfetta sekä 75:n teki samaa temppua. Lääkkeeksi heiluttelin starttimoottorin solenoidille menevää johtoa. Jossain vaiheessa laitoin uuden liittimen 75 een ja sen jälkeen ei temppuillut.

Avatar
Teeäs
Viestit: 95
Liittynyt: 25 Elo 2003, 20:35
Car(s): 75TS,156V6,156JTD16v,Alfetta GT,145JTD
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Teeäs »

75TS teki juuri tuota samaa,vika löytyi (hieman mustuneesta) moninapaisesta liittimestä hansikaslokeron takana. Kolvasin herätejohdolle ohituksen liittimen kohdalle,ongelmat loppuivat.

kalle
Viestit: 19
Liittynyt: 13 Syys 2004, 04:08
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja kalle »

Samaa vikaa myös itse kärsin..Sitte eräs kaunis päivä kyllästyin ja kyhäsin nappi startin kyseiseen ongelmaan... :oops:
Välillä lähtee virta avaimestakin peräti käyntiin ja välillä taasen ei..
alfa romeo 75 se ainoa oikea.. ainakin melkein..

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: 75 käynnistyminen tosikuumana?

Viesti Kirjoittaja Coupe »

GiuliaSuper kirjoitti:Kun on tosi kuuma keli ja on ajanut motaria vähän kovempaa lämmöt kuitenkin OK. Niin ei suostu starttaamaan kun vääntää virtaavaimesta. Tätä tapahtuu vaan näiden kovien helteiden aikana. Solenoidi ei napsu eikä tapahdu mitään. Ei pystynyt todentaa vikaa kun koko kone oli niin pirun kuuma. Oltiin tos nimittäin menos mökille ja Kuorttissa lämpöä +27 varjos kun tää tapahtui mut sen jälkeen toimi taas ihan normaalisti, kun oli ajellut rauhallisemmin 20km ja lämmöt aavistuksen laskeneet. Tämä tapahtui vasta toisenkerran, viimeksi vuos sitten samoilla keleillä ajettaessa. Siis missä vika mahdollisesti? ite epäilin solenoiden liika kuumuutta? Onko kellään muulla ollut samanlaisia onkelmia? Autona siis 75 1,6:nen
Minun 75TS:ssä oli taannoin sama vika. Vaikeita hetkiä olivat kuuma moottori ja hellepäivä. Solenoidi vaihtoon ja jo toimi taas.

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Sattuipa hyvin. Olin juuri aikeissa kyhätä kyssäriä aiheesta. 75 TS on seissyt tallissa pari viikkoa ja äsken ei inahtanutkaan. Virrat tulevat päälle, mutta ei napsu. Eli edellä lukemastani tulkitsen, että vika on joko virtalukossa tai solenoidissa. Näinkö on?

Muutaman kerran aiemmin on samanlainen tilanne ollut, mutta silloin on vehje hyrähtänyt käyntiin tuumaustauon jälkeen. Lienee ollut säkää.

Miten tällainen mämmikoura sitten vaihtaa solenoidin tai virtalukon pohjan?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Omakin 75 kieltäytyy starttaamasta virtalukosta jos on lämmin päivä, tasaista laatua sano. Joku aikaisempi omistaja on kiertänyt ongelman laittamalla sulakerasiaan erillisen starttinapin, sieltä toimii kyllä aina.

Solenoidi on ainakin ykspisteäkäsessä helpointa vaihtaa kun ensin purkaa koko startin pöydälle - kyllä sen periaatteessa voi yksinkin irrottaa mutta paikka on vähän hankala ja ankkurin siirtovipu ei oikein tahdo osua oikealle paikalleen. Irrotettuun starttiin solenoidin vaihto onkin markan juttu, startilta tuleva virtakaapeli vaan irti, pari ristipääruuvia auki ja möltti irtoaa. Eikä maksa paljon.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

samaa vikaa ollu mut ei konerempan jälkeen (pantiin starttia)myöden uusiks....et kai taas joskus tulevaisuudes...kukahan sen startinpaikan n keksiny vittumaisessa paikassa :mrgreen: :drinking: ot...grillijuhlat ohi rolle :lol: :drinking: :drinking:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

No mut hei , tässäpä on vika jota mulla ei ole vielä :lol:

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Kiitokset selvennyksistä. Pitääpä odottaa viileitä päiviä...

Hauska kuulla, että startti on muidenkin mielestä oudossa paikassa. Aloittelevana rasvanäppinä tuumasin, että siinä on vaan joku juju jota en tajua. Mutta vissiin italianinssi on pitänyt käänteistä ergonomiaa ohjenuoranaan.

Toisaalta eipä kapine kulu, kun ei lähde käyntiin.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

GAMMA500 kirjoitti:No mut hei , tässäpä on vika jota mulla ei ole vielä :lol:
Kyllähän tämä vika vielä seiska5mmalle ilmestyy jossain huoltamolla ja mies työntää autonsa lähimpään soramonttuun :mrgreen: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Vaikuttaa aika yleiseltä vialta/ominaisuudelta. Taitaa olla peräisin jo 105 sarjan ajoilta...

Starttei on tullut irroiteltua ja helpointa on todellakin tehdä kuten Scuderia Rasvanäppi tuossa aiemmin kirjoitti.

Täytyy katsoa jos vaihtais koko virtalukon jossain vaiheessa, kun sellainen löytyy ylimääräisenä hyllystä.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Olen jo kolmeen 75:een tehnyt "starttinapin", eli napilta suoraan virtaa solenoidille. Aina lähtee.
Eli näissä ei vika ole ainakaan ollut solenoidissa/startissa, vaan virtalukossa tai tuossa liittimessä hanskalokeron takana :wink:
Vika on muuten pirun vaikea paikallistaa, kun esiintyy vain aniharvoin ja korjaantuu itsestään !
- Alfaholic -

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Nyt se perkele ei viitsi enää käynnistyä ollenkaan! Alkoi luonnollisesti kiukuttelemaan katsastusaseman nosturilla :oops: ja nyt näkyy sama peli jatkuvan kotipihassa. Tietysti näin, vehkeestä kun oli tarkoitus kirjoittaa huomenna luovari :evil:

Kummallinen vika, startti yrittää pyörittää mutta kuulostaa siltä kuin olisi jumissa. Virran vähyydestäkään ei taida olla kysymys, hetken yrittämisen jälkeen saattaa alkaa pyörittämään ihan nätisti tai sitten ei. Purin startin (taas) ja mittailin ankkurin kommutaattorista (vaimikäsekuparijohdinpintaon) resistansseja, vastakkaisten johteiden resistanssit näyttivät olevan luokkaa olematon koko kierroksen matkalla. Eli näyttäisi kaikki käämit olevan ehjiä, vai miten tuo pitäisi mitata?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Kollektori.
Hiilet vähissä ja taikka/lisäksi jouset kuoleentunut ?
Tyhjänäkö pyörittää ja kuormalla puutuu?

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Mullakin on vähän käynnistyksessä ongelmia, jos auto on seissyt pari päivää niin saa sahata todella kauan(joku ~vartti ehkä meni käynnistellessä) ennenkuin lähtee käyntiin, mut on kyllä aina lopulta lähtenyt.

Sitten taas ~10-15min siitä kun auton on sammuttanut lähtee nätisti mutta jos vähän kauemmin on ollut sammuksissa saa taas sahata vähän aikaa, en sitten tiedä onko toi vika vai ominaisuus. :lol:

Pyörittää hyvin kuitenkin aina.
Joona Karimaa
____________

Kurvailija
Viestit: 50
Liittynyt: 17 Kesä 2004, 22:48

Sama homma

Viesti Kirjoittaja Kurvailija »

Tuossa jo taannoin kertoilin flektin ajoittaisesta toimimattomuudesta yms. jäähyongelmista. Eli törmään ongelmaan suhteellisen usein näin kuumina kesäpäivinä mutta ei se minulla silti hirvittävän kauan ole junnannut kun on yrittänyt startata. Virtapuolta tuossa on laiteltu aika paljonkin...
Kaikkein kivoin ongelma on juuri silloin kun tuuletin ei jäähdytä, menet kauppaostoksille, auto parkkihallissa, ilma ei kierrä konepellin alla juuri ollenkaan ja sitten kun yrittää lähteä niin... :evil:

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:. Eli näyttäisi kaikki käämit olevan ehjiä, vai miten tuo pitäisi mitata?
Milliohmi miittaarilla taikka sitten ihan siihen hommaan tarkoitetulla testerillä.
Kollektorin kuparipinnoilta vierekkäisistä palaasista.
Tietysti se roottori voi ottaa kentäänkin.
Käämi palanut taikka/vaikka ottaa maihin.

Mutta todennäköisesti keskimmäinen hiili ottaa huonosti kontaktia.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Rassasin hiilien "pesät", kyllä luulisi niiden liukkuvan. Jousetkin olivat aika tymäkät ja hiilissä oli tavaraa jäljellä vielä ihan mukavasti. Käynnistäessä solenoidi veti ja tuli kuitenkin vaan sellainen zzzzt-ääni, kuulosti oikeastaan oikosululta tms. Irtomoottoria en yrittänyt pyörittää virralla, ne kun tahtovat siinä vaiheessa lähteä käsistä :roll:

Ei luulis ankkurin ottavan kenttäänkään kun ei ole koskaan käyntiin lähtiessä rääkäissyt.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: zzzzt-ääni, Irtomoottoria en yrittänyt pyörittää virralla, ne kun tahtovat siinä vaiheessa lähteä käsistä :roll:
Tuommoset äänet lupailee aina hyvää.. :wink:
Taitaa olla tasaraha tuo tartti.
Ei se karkuun lähe, laita vaikka mono päälle. Eihän siinä ole edes siipeä :wink:
Nuitten hiilien kanssa on monasti sillä lailla, että vaikka näyttää riittävän niin ei vaan riitä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Vaihdoin sitten startin takaisin siihen joka autossa alun perin oli, nyt toimii :oops: Uuden solenoidin otin kyllä mukaan vaihtostartista. Onpahan ainakin tullut Startti! Lepoooo. Startti! Irrota ja kiinnitä! -harjoitusta riittämiin, tuli kai kaivettua se pois paikaltaan toistakymmentä kertaa ennen kuin alkoi toimimaan.

75 vaihtoi tänään omistajaa. Toivon mukaan toimii vielä huomennakin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Allekirjoittaneen 75 kärsi samaisesta vaivasta toissa kesänä,muuten tutto bene mutta ei starttaa kun on kuuma ilma ja kuuma kone.
Ongelma poistui ylimääräisellä releellä.Siihen solenoidille menevä johto ohjausjännitteeksi ja sitten releen kautta solenoidille sähköt suoraan akulta.Tämän jälkeen on startannut joka kerta.
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Vastaa Viestiin