Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Eilen pimeni mittariston keskimittari eli missä sijaitsee digitaalinen nopeus yms. Tänään kuitenkin taas toimi. Onko muilla ollut vastaavaa? Ulkomailla ainakin on vaihdettu ja osalla korjautunut päivityksellä. Itsellä mittariston versio .041.
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Huomaan katselevinani Stelvio dieseleitä Nettiautosta. Kilometrejä tulee vuosittain sen verran että huolloilla on väliä, ja varsinkaan ei huvita käyttää päivää auton viemiseen ja hakemiseen sieltä.
Yrittänyt netistä selvittää että mikä on Stelvio dieselin huoltoväli? TM-vertailusta luin että olisi että 20tkm/1vuosi? Pitääkö tämä paikkansa? TM-teksteissä oli myös että jakohihnan vaihto on 100tkm/5vuotta, mutta täältä oli lukevinani onnettoman lyhyen 60tkm. Kumpikohan näistä on oikea tieto?
Yrittänyt netistä selvittää että mikä on Stelvio dieselin huoltoväli? TM-vertailusta luin että olisi että 20tkm/1vuosi? Pitääkö tämä paikkansa? TM-teksteissä oli myös että jakohihnan vaihto on 100tkm/5vuotta, mutta täältä oli lukevinani onnettoman lyhyen 60tkm. Kumpikohan näistä on oikea tieto?
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Dieselin huoltoväli on 20tkm tai vuosi.Farina kirjoitti:Huomaan katselevinani Stelvio dieseleitä Nettiautosta. Kilometrejä tulee vuosittain sen verran että huolloilla on väliä, ja varsinkaan ei huvita käyttää päivää auton viemiseen ja hakemiseen sieltä.
Yrittänyt netistä selvittää että mikä on Stelvio dieselin huoltoväli? TM-vertailusta luin että olisi että 20tkm/1vuosi? Pitääkö tämä paikkansa? TM-teksteissä oli myös että jakohihnan vaihto on 100tkm/5vuotta, mutta täältä oli lukevinani onnettoman lyhyen 60tkm. Kumpikohan näistä on oikea tieto?
Koska Suomi lasketaan kylmäksi maaksi niin hihnan pitäisi täällä mennä vaihtoon 60tkm kohdalla. 100tkm on tehtaan yleisohje mutta kylmissä ja vaativissa oloissa 60tkm.
Oma Stelvio on ollut rekisterissä 2 vuotta ja 2 kuukautta, 101tkm mittarissa. Kun ovat pikku hiljaa saaneet softat kuntoon niin kyllähän tällä ajelee.
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^ Onko toi hihnan vaihtoväli silti 5 vuotta tai 60tkm? Marmorilla hihnan vaihdattaminen maksaa ilmeisesti 800-1000€? Onko kenelläkään kokemuksia, että vaihtavatko vanhempiin Alfoihin erikoistuneet pajat jo kohtuullisemmilla kustannuksilla?
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Turun Autokeskuksella taisi olla 750€ silloin kuin olivat vielä Alfan virallinen marmori.Farina kirjoitti:^ Onko toi hihnan vaihtoväli silti 5 vuotta tai 60tkm? Marmorilla hihnan vaihdattaminen maksaa ilmeisesti 800-1000€? Onko kenelläkään kokemuksia, että vaihtavatko vanhempiin Alfoihin erikoistuneet pajat jo kohtuullisemmilla kustannuksilla?
Ja tuo 5 vuotta voi olla 3 vuotta jos "olosuhteet ovat vaativat". Minulle kerrottiin että Suomessa menee kuitenkin 5 vuotta vaikka kilometrit olisivatkin vain 60tkm... Hieman sekavaa.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
3v/60tkm täällä kekkoslandiassa, oma kikotin giulia 2.2d menossa hihnanvaihtoon Oulun rintajouppille josta sain kilpailukykyisen tarjouksen, Hinta hihnanvaidolle sis työt+osat= 625€, toinen valtuutettuhuolto oulussa pisti vaihdolle hinnaksi 900€ joten melko kova ero..Farina kirjoitti:^ Onko toi hihnan vaihtoväli silti 5 vuotta tai 60tkm? Marmorilla hihnan vaihdattaminen maksaa ilmeisesti 800-1000€? Onko kenelläkään kokemuksia, että vaihtavatko vanhempiin Alfoihin erikoistuneet pajat jo kohtuullisemmilla kustannuksilla?
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Stelvio-kysymys: Onko näihin mallikohtaiseksi viritettyä jälkiasenteista peruutuskameraa, joka näpsäkästi integroituisi auton omiin systeemeihin ja käyttäisi auton omaa näyttöä (à la BMW & Ampire)?
Ainakin maailmalla näkyi aikoinaan Giuliettan Uconnectiin moisia asennuksia.
Ainakin maailmalla näkyi aikoinaan Giuliettan Uconnectiin moisia asennuksia.
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Lienee aika siirtää Stelvio yöpymään tallissa.
Taikatankinluukku taas kertoo selvästi, että pakkaselle ollaan menossa ainakin öisin
.
Mutta muuten hienoa kulkua pimeän harmaissa syyskeleissä. Valot ja pyyhkijät toimii edelleen hienosti syksyn keleissä. Jopa valonpesuritkin.
Cotzy
Taikatankinluukku taas kertoo selvästi, että pakkaselle ollaan menossa ainakin öisin

Mutta muuten hienoa kulkua pimeän harmaissa syyskeleissä. Valot ja pyyhkijät toimii edelleen hienosti syksyn keleissä. Jopa valonpesuritkin.
Cotzy
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Rohkea mies kun uskaltaa niitä käyttää!Cotzy kirjoitti:Jopa valonpesuritkin.
Ja tuolla taktiikalla suosittelen sinne talliin 10L nokkakannua lattialle ja tuulilasinpesunestetiivistettä hyllyyn. Valonpesureiden kanssa säiliö ei kestä yhtä Tku-Espoo-Tku keikkaa syyskelillä.
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^ Kieltämättä pesunestettä kuluu reippaasti maantieajossa syksyllä ja hätävaraa kannattaa pitää mukana.
Pesunesteen vähyyden varoitusvalo on pari kertaa pamahtanut tauluun työmatkoilla. Tyhjää pissapoikaa saakin täyttää hetken.
Onneksi ei tartte sumareista huolta kantaa
.
Cotzy
Pesunesteen vähyyden varoitusvalo on pari kertaa pamahtanut tauluun työmatkoilla. Tyhjää pissapoikaa saakin täyttää hetken.
Onneksi ei tartte sumareista huolta kantaa

Cotzy
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^tuohon liittyen lisää Stelvio kysymyksiä: oliko niin että näissä oli taipumusta valopesureiden suojien ottaa ritolat suht herkästi?
- JT Newman
- Viestit: 334
- Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
- Car(s): Giulia -17 Veloce Q4 280hp
Belvedere -58 290hp
Käfer -65 34hp - Paikkakunta: It's a long way to Leppärary
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kyllä ne kerran vaihdetut pysyvät, kuten Giuliassakinlerppu kirjoitti:^tuohon liittyen lisää Stelvio kysymyksiä: oliko niin että näissä oli taipumusta valopesureiden suojien ottaa ritolat suht herkästi?

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Auto-Milanossa oltiin sitä mieltä, että kyllä ne vaihdetutkin lähtee taivaan tuuliin. Kuulemma ihan samat suojat eikä mitään kehitystä osassa vuosien saatossa.JT Newman kirjoitti:Kyllä ne kerran vaihdetut pysyvät, kuten Giuliassakinlerppu kirjoitti:^tuohon liittyen lisää Stelvio kysymyksiä: oliko niin että näissä oli taipumusta valopesureiden suojien ottaa ritolat suht herkästi?
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Samat on suojat, mutta irtirepeytyvien pesureiden tilalle kun vaihdetaan uudemmat, lasinpesunestettä kestävät pesurit, niin se auttaa tuohon suojien lentelyyn osaltaan.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Jarsan kirjoitti:lasinpesunestettä kestävät pesurit.

"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Hep! Tänään päivällä töistä lähdettäessä ei suostunut keskinäyttö heräämään. Väliin harmaana välähtää hetkisen.jmi kirjoitti:Eilen pimeni mittariston keskimittari eli missä sijaitsee digitaalinen nopeus yms. Tänään kuitenkin taas toimi. Onko muilla ollut vastaavaa? Ulkomailla ainakin on vaihdettu ja osalla korjautunut päivityksellä. Itsellä mittariston versio .041.
Muuten ei mitään kummaa. S&S, FCW ja cruise toimivat normaalisti.
No, yön tallissa ja katotaan huomenna uudestaan. Jos kenkkuilee vielä, soittelen Saloon jos sais hoidettua samantien.
Cotzy
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Luigi ja muovimateriaalit, osa XLVIII. Stelvio-Giuliassa myös lämpösensitiivinen bi-muovinen polttoainesäiliön luukku vettä/glykolia kestämättömien pesurien ja sumuvalojen kiinnikkeiden lisäksi.palkus kirjoitti:Jarsan kirjoitti:lasinpesunestettä kestävät pesurit.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tehtaan ohjeen mukaan piti ajaa ensin päivitys mittariin, mutta sitä ei löytynytCotzy kirjoitti:Hep! Tänään päivällä töistä lähdettäessä ei suostunut keskinäyttö heräämään. Väliin harmaana välähtää hetkisen.jmi kirjoitti:Eilen pimeni mittariston keskimittari eli missä sijaitsee digitaalinen nopeus yms. Tänään kuitenkin taas toimi. Onko muilla ollut vastaavaa? Ulkomailla ainakin on vaihdettu ja osalla korjautunut päivityksellä. Itsellä mittariston versio .041.
Muuten ei mitään kummaa. S&S, FCW ja cruise toimivat normaalisti.
No, yön tallissa ja katotaan huomenna uudestaan. Jos kenkkuilee vielä, soittelen Saloon jos sais hoidettua samantien.
Cotzy

-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onkohan saksalaisia osia? Itse sain luukun suht asialliseksi liimaamalla luukun kiinni siihen tukeen, ei väänny enää. https://www.motonet.fi/fi/tuote/602597/ ... ima-250-mlFinPat kirjoitti:Luigi ja muovimateriaalit, osa XLVIII. Stelvio-Giuliassa myös lämpösensitiivinen bi-muovinen polttoainesäiliön luukku vettä/glykolia kestämättömien pesurien ja sumuvalojen kiinnikkeiden lisäksi.palkus kirjoitti:Jarsan kirjoitti:lasinpesunestettä kestävät pesurit.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Hioitko maalin pois luukun kannesta vai laitoitko suoraan maalatun pinnan ja tuen väliin?jmi kirjoitti:Onkohan saksalaisia osia? Itse sain luukun suht asialliseksi liimaamalla luukun kiinni siihen tukeen, ei väänny enää. https://www.motonet.fi/fi/tuote/602597/ ... ima-250-ml
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
En hionut vaan irroitin kannen ja laitoin liimaa niihin tuen osiin, jotka tulevat takaosaan eli juuri sinne mihin se 5mm rako muodostuu. Tällä liimalla rako jäi vain n.2mm suuruiseksi. Pikaliimaakin yritin, mutta oli liian juoksevaa.FinPat kirjoitti:Hioitko maalin pois luukun kannesta vai laitoitko suoraan maalatun pinnan ja tuen väliin?jmi kirjoitti:Onkohan saksalaisia osia? Itse sain luukun suht asialliseksi liimaamalla luukun kiinni siihen tukeen, ei väänny enää. https://www.motonet.fi/fi/tuote/602597/ ... ima-250-ml
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Muoviluukku oli myös -88 Lancia Themassa ja tuossa vaimon Puntossakin, eikä ne ole vääntyilleet mihinkään. Ehkä Alfaan haluttiin vähän temperamenttia, eli kyseessä on suunniteltu ominaisuus?FinPat kirjoitti:Luigi ja muovimateriaalit, osa XLVIII. Stelvio-Giuliassa myös lämpösensitiivinen bi-muovinen polttoainesäiliön luukku vettä/glykolia kestämättömien pesurien ja sumuvalojen kiinnikkeiden lisäksi.palkus kirjoitti:Jarsan kirjoitti:lasinpesunestettä kestävät pesurit.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Advanced adaptive aero?mutt kirjoitti: Muoviluukku oli myös -88 Lancia Themassa ja tuossa vaimon Puntossakin, eikä ne ole vääntyilleet mihinkään. Ehkä Alfaan haluttiin vähän temperamenttia, eli kyseessä on suunniteltu ominaisuus?
Kylmässä ilmassa Giulia/Stelvio lähtee kiertämään hieman niin poltoainaluukun muodostaman siivekken tuottama sideforce sitten oikaisee ajolinjan..
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Vääntyykö se takareunasta ulospäin? Kylmällä ilmalla käytetään hanskoja, jolloin valmiiksi raollaan oleva luukku on helpompi avata. Nerokasta!
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Luukku on tavallista isompi ja eikä ole mitenkään kiinnitetty takaosastaan, joten ei ihme että vääntyy. Punton ja Theman luukku ovat puolet pienempiä. Lisäksi vielä takaa painetaan luukku auki niin rasitusta tulee juuri takaosaan. Huonosti suunniteltu mutta niin on monessa muussakin autossa eri asioita suunniteltu huonosti.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
mutt kirjoitti:Vääntyykö se takareunasta ulospäin? Kylmällä ilmalla käytetään hanskoja, jolloin valmiiksi raollaan oleva luukku on helpompi avata. Nerokasta!


- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Nyt on kovaa suorittamista - posin kautta!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Hyvä se on että ne joilla ei kyseistä autoa ole ovat positiivisia.
Voisi tehdas siihen tehdä korjaukset että myös omistajat hymyilisivät
Voisi tehdas siihen tehdä korjaukset että myös omistajat hymyilisivät

- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joskus asian nerokkuuden näkee paremmin ulkopuolelta. Kahdenkymmenen vuoden päästä kaikkien autojen latausluukut on tuommoisia.jmi kirjoitti:Hyvä se on että ne joilla ei kyseistä autoa ole ovat positiivisia.
No, vakavammin: Noita luukkuja saattaa olla varastossa jo valmiina vaikka kuinka paljon, ja laskutikkumiehet on todenneet, että on halvempaa käyttää ne loppuun ja tehdä takuukorjaukset kylmissä maissa, kuin alkaa tekemään uutta sarjaa. Kaverilla oli aikoinaan Renaultilla tuttu töissä, ja se tiesi kertoa vastaavan tarinan silloin relluja vaivanneista sytytyspuolavioista. Varastossa pari miljoonaa vika-alttiiksi tiedettyä puolaa, ja laskeskeltiin, että riittävän moni niistä kestää takuuajan loppuun, että on kannattavampaa vaihdella loppuja takuuna, kuin dumpata varasto kierrätykseen. Mainehaitalle ei ilmeisesti laskettu mitään hintaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tosiaan esteettinen haitta ainakin aluksi, mutta lähtee tosiaan vetämällä irti koko luukku, kun on vääntynyt.mutt kirjoitti:Joskus asian nerokkuuden näkee paremmin ulkopuolelta. Kahdenkymmenen vuoden päästä kaikkien autojen latausluukut on tuommoisia.jmi kirjoitti:Hyvä se on että ne joilla ei kyseistä autoa ole ovat positiivisia.
No, vakavammin: Noita luukkuja saattaa olla varastossa jo valmiina vaikka kuinka paljon, ja laskutikkumiehet on todenneet, että on halvempaa käyttää ne loppuun ja tehdä takuukorjaukset kylmissä maissa, kuin alkaa tekemään uutta sarjaa. Kaverilla oli aikoinaan Renaultilla tuttu töissä, ja se tiesi kertoa vastaavan tarinan silloin relluja vaivanneista sytytyspuolavioista. Varastossa pari miljoonaa vika-alttiiksi tiedettyä puolaa, ja laskeskeltiin, että riittävän moni niistä kestää takuuajan loppuun, että on kannattavampaa vaihdella loppuja takuuna, kuin dumpata varasto kierrätykseen. Mainehaitalle ei ilmeisesti laskettu mitään hintaa.
Takuuna vaihdetaan sama osa ja en usko että tehdas siihen koskaan parannusta tekee.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mukava huomata että vuosien vieriessä talviaikaan vaihtuu puheenaiheet mallien kehittyessä! Ei enää niin paljon puhetta Giulietta MA versioiden huohottimen jäätymisestä, nyt on saatu tilalle Stelvio/Giulia vääntyvät bensaluukut ja irtoilevat pesurisuojat. Niin se maailma muuttuu. 

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Juu, mut vikojen määrä pysyy vakiona.lerppu kirjoitti:Mukava huomata että vuosien vieriessä talviaikaan vaihtuu puheenaiheet mallien kehittyessä! Ei enää niin paljon puhetta Giulietta MA versioiden huohottimen jäätymisestä, nyt on saatu tilalle Stelvio/Giulia vääntyvät bensaluukut ja irtoilevat pesurisuojat. Niin se maailma muuttuu.
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
S&S oli muutaman päivän pois pelistä, samoin kuin keskinäyttö. Stelvio meni yöksi talliin lämpötilan laskettua pakkaselle. Tulkitsin lämpötilan laskemisen indikaattoritankinluukusta.jmi kirjoitti:Tehtaan ohjeen mukaan piti ajaa ensin päivitys mittariin, mutta sitä ei löytynytCotzy kirjoitti:Hep! Tänään päivällä töistä lähdettäessä ei suostunut keskinäyttö heräämään. Väliin harmaana välähtää hetkisen.jmi kirjoitti:Eilen pimeni mittariston keskimittari eli missä sijaitsee digitaalinen nopeus yms. Tänään kuitenkin taas toimi. Onko muilla ollut vastaavaa? Ulkomailla ainakin on vaihdettu ja osalla korjautunut päivityksellä. Itsellä mittariston versio .041.
Muuten ei mitään kummaa. S&S, FCW ja cruise toimivat normaalisti.
No, yön tallissa ja katotaan huomenna uudestaan. Jos kenkkuilee vielä, soittelen Saloon jos sais hoidettua samantien.
CotzyTämän jälkeen tuli ohje akun vaihdosta ja se myös tehtiin. Takuu loppui viime kuussa ja täytyy vaan toivoa että vika oli akussa. En kyllä ymmärrä miten akun huono kunto ilmenee yhden mittarin pimenemisellä kerran...
Ensin palautui S&S ja sitten myös keskinäyttö heräsi henkiin. Luultavasti latausjärjestelmä on vähän herkällä lämpötialn laskiessa, kun akku vaihdettu 3 kk sitten.
No, menee hieman pidemmälle tammikuun vuosihuoltoon tämän asian selvitys. Stelvio puhuu nyt minulle suorastaan pyytäen ajamista.
Ymmärrän, Paimalantie odottaa aamulla. Kelihän on Stelviolle mitä parhain, tien pinta kevyesti jäässä ja pienellä peräluistolla voi mennä läpi s-mutkat.
Cotzy
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tulipa tehtyä öljynvaihto ensimmäistä kertaa Stelvioon ja muuten ihan ok, mutta oikean öljyn tason löytäminen ei.
Huoltokirja ilmoittaa että tilavuus on 4,6+0,6(suodatin) eli 5,2. Lisäsin n.5 litraa kun sain valutettua n. 4,9 litraa ja mittari on näyttänyt kahta vajaa täyttä.
Ajattelin että nousee varmaan yhdellä pykälällä, mutta ei.
MES näytti ennen vaihtoa 4,69 litraa ja 81,1mm ja keskimittari siis 2 vajaa täysi.
Vaihdon jälkeen 4,741 ja 84,1mm eli tuo n. desin lisäys taitaa tuossa näkyä. Keskimittari pysyi samana vaikka ohjeen mukaan annoin tyhjäkäydä 5 min. tasaisella pinnalla.
Kysymys kuuluu onko tuo MES:n lukema pelkkä moottorin määrä ilman suodatinta vai miten voi näyttää noin vähän?
Miksei keskimittarissa näy mitään muutosta?
Todella vaikeaa, kun ei ole mittatikkua....
n.10tkm ajojen jälkeen öljyn laadun arvo oli n.19% eli vaihtokunnossa.
Huoltokirja ilmoittaa että tilavuus on 4,6+0,6(suodatin) eli 5,2. Lisäsin n.5 litraa kun sain valutettua n. 4,9 litraa ja mittari on näyttänyt kahta vajaa täyttä.
Ajattelin että nousee varmaan yhdellä pykälällä, mutta ei.
MES näytti ennen vaihtoa 4,69 litraa ja 81,1mm ja keskimittari siis 2 vajaa täysi.
Vaihdon jälkeen 4,741 ja 84,1mm eli tuo n. desin lisäys taitaa tuossa näkyä. Keskimittari pysyi samana vaikka ohjeen mukaan annoin tyhjäkäydä 5 min. tasaisella pinnalla.
Kysymys kuuluu onko tuo MES:n lukema pelkkä moottorin määrä ilman suodatinta vai miten voi näyttää noin vähän?
Miksei keskimittarissa näy mitään muutosta?
Todella vaikeaa, kun ei ole mittatikkua....
n.10tkm ajojen jälkeen öljyn laadun arvo oli n.19% eli vaihtokunnossa.
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Itsellä pamahti öljynlaadun heikkenemisen varoitus tauluun 9500 öljynvaihdon jälkeen ajetun kilometrin älkeen. Onneksi vuosihuolto tulossa loppiaisen jälkeen, jottei tartte kilometrejä paljoa kerrytellä ennen öljynvaihtoa. Manuaali suosittaa max. 500 km ajomäärää ensimmäisen öljynlaadun heikkenemisen varoituksen jälkeen.
Kevään ja kesän 2020 Stelvio oli vaimolla työmatkakulkineena ja sai nauttia aikas lyhyttä kaupunkinpyrähdystä. Joten selittänee osaltaan aikas lyhyen öljynvaihtovälin.
Cotzy
Kevään ja kesän 2020 Stelvio oli vaimolla työmatkakulkineena ja sai nauttia aikas lyhyttä kaupunkinpyrähdystä. Joten selittänee osaltaan aikas lyhyen öljynvaihtovälin.
Cotzy
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
3 viikkoa öljynvaihdon jälkeen öljyntasonanturi päätti näyttää mittaristossa täydet palkitjmi kirjoitti:Tulipa tehtyä öljynvaihto ensimmäistä kertaa Stelvioon ja muuten ihan ok, mutta oikean öljyn tason löytäminen ei.
Huoltokirja ilmoittaa että tilavuus on 4,6+0,6(suodatin) eli 5,2. Lisäsin n.5 litraa kun sain valutettua n. 4,9 litraa ja mittari on näyttänyt kahta vajaa täyttä.
Ajattelin että nousee varmaan yhdellä pykälällä, mutta ei.
MES näytti ennen vaihtoa 4,69 litraa ja 81,1mm ja keskimittari siis 2 vajaa täysi.
Vaihdon jälkeen 4,741 ja 84,1mm eli tuo n. desin lisäys taitaa tuossa näkyä. Keskimittari pysyi samana vaikka ohjeen mukaan annoin tyhjäkäydä 5 min. tasaisella pinnalla.
Kysymys kuuluu onko tuo MES:n lukema pelkkä moottorin määrä ilman suodatinta vai miten voi näyttää noin vähän?
Miksei keskimittarissa näy mitään muutosta?
Todella vaikeaa, kun ei ole mittatikkua....
n.10tkm ajojen jälkeen öljyn laadun arvo oli n.19% eli vaihtokunnossa.

Tuo mittarihan näyttää olevan täysi vitsi...
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mielestäni aiemmin Stelvio ei ole "sirissyt" tai "sihissyt" kun ohjaus on vedetty täysin linkuun. Nyt ääni kuuluu selvästi. Olenko aiemmin ollut kuuro?
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Pieni sihisevä ääni kuuluu itsellä, kun kääntää Stelvion ohjauksen tappiin. Mutta sihinä kuuluu lähinnä auton ulkopuolella.FinPat kirjoitti:Mielestäni aiemmin Stelvio ei ole "sirissyt" tai "sihissyt" kun ohjaus on vedetty täysin linkuun. Nyt ääni kuuluu selvästi. Olenko aiemmin ollut kuuro?
En ole itse ratin takana siihen kiinnittänyt huomiota.
Cotzy
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
En ole mielestäni sisälle kuullut tätä ääntä ennen 2021 lumipyryä.Cotzy kirjoitti:Pieni sihisevä ääni kuuluu itsellä, kun kääntää Stelvion ohjauksen tappiin. Mutta sihinä kuuluu lähinnä auton ulkopuolella.FinPat kirjoitti:Mielestäni aiemmin Stelvio ei ole "sirissyt" tai "sihissyt" kun ohjaus on vedetty täysin linkuun. Nyt ääni kuuluu selvästi. Olenko aiemmin ollut kuuro?
En ole itse ratin takana siihen kiinnittänyt huomiota.
Cotzy
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Stelvion 3-vuotishuolto tehtiin Salon Moottorihuollossa. Keskinäyttö oli mennyt koodien mukaan tauolle akun varauksen laskettua liian alas.Cotzy kirjoitti:
S&S oli muutaman päivän pois pelistä, samoin kuin keskinäyttö. Stelvio meni yöksi talliin lämpötilan laskettua pakkaselle. Tulkitsin lämpötilan laskemisen indikaattoritankinluukusta.
Ensin palautui S&S ja sitten myös keskinäyttö heräsi henkiin. Luultavasti latausjärjestelmä on vähän herkällä lämpötialn laskiessa, kun akku vaihdettu 3 kk sitten.
No, menee hieman pidemmälle tammikuun vuosihuoltoon tämän asian selvitys. Stelvio puhuu nyt minulle suorastaan pyytäen ajamista.
Ymmärrän, Paimalantie odottaa aamulla. Kelihän on Stelviolle mitä parhain, tien pinta kevyesti jäässä ja pienellä peräluistolla voi mennä läpi s-mutkat.
Auto oli yön yli mittauksessa, purkaako itsekseen akkua jostain syystä.
Vai eikö lyhyessä nurkkapyörityksessä syyskoleilla vain laturi lähde lataamaan riittävän voimakkaasti varauksen ylläpitämiseksi, kun kaikki lämmittimet on päällä?
Ei tuossa yön yli mittauksessa saatu esille mitään epänormaalia akun purkautumista. Mutta sainpahan nautiskella eilisaamuisen lumituiskun sekä sijais-Tipon että Stelvion ratista. Ensimmäinen oli mukavasti fiattimaisen pirteä tapaus, jälkimmäinen tietysti puhdasta hauskuutta myös lumipöpperössä

No, keskinäyttö palasi eloon kun Stelvio pääsi lämpimään talliin yöksi joulukuussa ja tein vähän pidempää lenkkiä.
Huollossa suosittelivat laittamaan älykkäämmän ylläpitolaturin väliin kiinni moottoritilan jumpstarttipisteisiin, jotta akun varaus pysyy varmasti hyvänä myös talvisessa kaupunkipyörityksessä.
Samaa juttua ylläpitolatauksen tarpeesta talvella bensamoottorin kanssa näyttää olevan myös Giulia-ketjussa.
No, seurataan miten tuo vaiva kehittyy. Ei tarttis talvella uuden akun noin nopsaan tyhjentyä

Mutta pitää lenkittää Stelviota viikonloppuisin vähän pidempään nyt koronatalvena, jotta laturi ehtii lähteä lataamaan kunnolla.
Cotzy
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Minulla oli tämä sama vaiva ja akku vaihdettiin takuuna, on kuulemma lähes 300€:n arvoinen. Sitten loppuikin takuu.Cotzy kirjoitti:Stelvion 3-vuotishuolto tehtiin Salon Moottorihuollossa. Keskinäyttö oli mennyt koodien mukaan tauolle akun varauksen laskettua liian alas.Cotzy kirjoitti:
S&S oli muutaman päivän pois pelistä, samoin kuin keskinäyttö. Stelvio meni yöksi talliin lämpötilan laskettua pakkaselle. Tulkitsin lämpötilan laskemisen indikaattoritankinluukusta.
Ensin palautui S&S ja sitten myös keskinäyttö heräsi henkiin. Luultavasti latausjärjestelmä on vähän herkällä lämpötialn laskiessa, kun akku vaihdettu 3 kk sitten.
No, menee hieman pidemmälle tammikuun vuosihuoltoon tämän asian selvitys. Stelvio puhuu nyt minulle suorastaan pyytäen ajamista.
Ymmärrän, Paimalantie odottaa aamulla. Kelihän on Stelviolle mitä parhain, tien pinta kevyesti jäässä ja pienellä peräluistolla voi mennä läpi s-mutkat.
Auto oli yön yli mittauksessa, purkaako itsekseen akkua jostain syystä.
Vai eikö lyhyessä nurkkapyörityksessä syyskoleilla vain laturi lähde lataamaan riittävän voimakkaasti varauksen ylläpitämiseksi, kun kaikki lämmittimet on päällä?
Ei tuossa yön yli mittauksessa saatu esille mitään epänormaalia akun purkautumista. Mutta sainpahan nautiskella eilisaamuisen lumituiskun sekä sijais-Tipon että Stelvion ratista. Ensimmäinen oli mukavasti fiattimaisen pirteä tapaus, jälkimmäinen tietysti puhdasta hauskuutta myös lumipöpperössä.
No, keskinäyttö palasi eloon kun Stelvio pääsi lämpimään talliin yöksi joulukuussa ja tein vähän pidempää lenkkiä.
Huollossa suosittelivat laittamaan älykkäämmän ylläpitolaturin väliin kiinni moottoritilan jumpstarttipisteisiin, jotta akun varaus pysyy varmasti hyvänä myös talvisessa kaupunkipyörityksessä.
Samaa juttua ylläpitolatauksen tarpeesta talvella bensamoottorin kanssa näyttää olevan myös Giulia-ketjussa.
No, seurataan miten tuo vaiva kehittyy. Ei tarttis talvella uuden akun noin nopsaan tyhjentyä.
Mutta pitää lenkittää Stelviota viikonloppuisin vähän pidempään nyt koronatalvena, jotta laturi ehtii lähteä lataamaan kunnolla.
Cotzy
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Minulla huollossa totesivat että testerin mukaan akun kunto on hyvä mitä voikin odottaa pari kuukautta sitten asennetulta OEM akulta. Sen sijaan latauksen taso oli hieman alhaalla. Kuulemma pitäisi ajaa pidempää siivua. Huoltoa edellisenä päivänä Stelviolla oli ajettu 150km maantiellä ja sitä edellisenä päivänä 310 km. Ja auto oli 100 tkm huollossa kahden vuoden ikäisenä. Kuinka paljon ja pitkää siivua näillä pitäisi ajaa että akku pysyy täydessä latauksessa?Cotzy kirjoitti:Mutta pitää lenkittää Stelviota viikonloppuisin vähän pidempään nyt koronatalvena, jotta laturi ehtii lähteä lataamaan kunnolla.
Minulla tosin ei valitettavasti S&S ole putoillut pois päältä. Vaikka en kaipaa kolmannen osapuolen softaa ECU:un tehon ja väännön takia niin voisi kyllä käydä kääntämässä tuon S&S pois jollakin softapajalla.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^Varmaan helpoin vaihtoehto sitten tämä:
https://shop.stuff4car.com/en/index.php ... duct_id=52
https://shop.stuff4car.com/en/index.php ... duct_id=52
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joo, oma uusi, takuuna vaihdettu akku kesti 3 kk, kunnes kelien kylmentyessä alkoi S&S:n ja keskinäytön häipyminen varauksen pudottua.jmi kirjoitti:
Minulla oli tämä sama vaiva ja akku vaihdettiin takuuna, on kuulemma lähes 300€:n arvoinen. Sitten loppuikin takuu.
Kummaahan toi, kun lataus ei lähde talvella nousuun kuin pidemmällä maantiesiivulla. Seurantaa tarjolla hoitona.
Pitää käydä Akkupojilta hakemassa älyn ylläpitolaturi viikonloppukäyttöön talvikaudella.
Cotzy
- JT Newman
- Viestit: 334
- Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
- Car(s): Giulia -17 Veloce Q4 280hp
Belvedere -58 290hp
Käfer -65 34hp - Paikkakunta: It's a long way to Leppärary
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Eihän se lähde, kun normiajossa parannetaan kulutuslukemia sillä, että ei ladata. Täyslataus tapahtuu vain jarruttaessa, kun laturi aloittaa moottorijarrutuksen, ja akun varaus on max 80%, jotta tuo jarrutusenergia saadaan talteen.Cotzy kirjoitti: Kummaahan toi, kun lataus ei lähde talvella nousuun kuin pidemmällä maantiesiivulla. Seurantaa tarjolla hoitona.
Pitää käydä Akkupojilta hakemassa älyn ylläpitolaturi viikonloppukäyttöön talvikaudella.
Giulia-ketjussa tästä on enemmänkin keskustelua.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kiitos tästä tiedosta. Älylaturin yksi esiintymismuoto siis tuokin, polttoainetta säästävä laturi.JT Newman kirjoitti:Eihän se lähde, kun normiajossa parannetaan kulutuslukemia sillä, että ei ladata. Täyslataus tapahtuu vain jarruttaessa, kun laturi aloittaa moottorijarrutuksen, ja akun varaus on max 80%, jotta tuo jarrutusenergia saadaan talteen.Cotzy kirjoitti: Kummaahan toi, kun lataus ei lähde talvella nousuun kuin pidemmällä maantiesiivulla. Seurantaa tarjolla hoitona.
Pitää käydä Akkupojilta hakemassa älyn ylläpitolaturi viikonloppukäyttöön talvikaudella.
Giulia-ketjussa tästä on enemmänkin keskustelua.
Tykkään väliin jarrutella moottorilla ja vedellä pienempää ZF:ään vasurilla. Pitää harrastaa vielä enemmän myös talvella

Cotzy
- Josef Matula
- Viestit: 126
- Liittynyt: 05 Syys 2010, 01:16
- Paikkakunta: Tampere
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
En tiedä auttaako Alfassa mutta paikallinen MB huolto sanoi uudempien lataavan paremmin jos ajovalot ovat katkaisijasta pakotettuna päällä.
Tällöin laturin ekomoodi olisi pois päältä.
Tällöin laturin ekomoodi olisi pois päältä.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tänään kun oli -22C mittarissa niin tietysti Stupid User yhdistettynä saksalaiseen achtung-achtung käyttöliittymään jätti Webaston ajastimen aamun osalta lämmittämättä katoksessa. No, hyvin oli Rouva töihin päässyt silti. Kuulemma aika kolinaa lämmittämätön diesel pakkasessa pitää.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Täällä -26, 30 min webastoa ja käyntiin. Pienen hetken oli kuulema valittanut alhaisesta öljynpaineesta mikä nyt äkkiseltään ei kuulosta hyvältä. Alhainen jännite, anturi kohmeessa vaiko ihan aiheesta? Sen jälkeen 150km maantietä kuitenkin ilman ongelmia. Olikos näissä joku muuttuvatuottoinen öljypumppu?
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- JT Newman
- Viestit: 334
- Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
- Car(s): Giulia -17 Veloce Q4 280hp
Belvedere -58 290hp
Käfer -65 34hp - Paikkakunta: It's a long way to Leppärary
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Amerikan foorumin perusteella on high/low pressure circuit ja solenoidiohjaus. Solenoidit kosahtavat, on vaihdeltu uudempiin, lisätyllä suodattimella.Tiige kirjoitti:Olikos näissä joku muuttuvatuottoinen öljypumppu?
https://www.giuliaforums.com/threads/an ... ump.47517/
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines