GTV vai Fiat Coupe? :)
Valvoja: Moderators
GTV vai Fiat Coupe? :)
Nyt alkaisi minulla olla ajankohtaista uuden auton hankkiminen, joten kysyisin teiltä kokemuksia GTV:stä. Olen tätä foorumia selaillut jo pidemmän aikaan, ja jossain todettiinkin GTV:n ylläpitokustannusten ja varaosien olevan kallista.
Olen miettinyt kolmea vaihtoehtoa:
-Fiat Coupe Turbo 20V vm. 99
-GTV 3.0 V6 vm. 99
-GTV 2.0 Turbo
Voitteko luetella GTV 2.0 ja 3.0 hyviä ja huonoja puolia? Tuota 2.0 tuntuu saavan jopa 2000 vuosimallisena Saksasta.
Tässä nyt vain olen hieman kallistunut Fiatiin päin, koska jotenkin olen saanut sellaisen kuvan, että GTV:ssä on enemmän pientä vikaa ja ylläpitokustannukset ovat suuremmat.
Toisaalta Alfa houkuttelee merkillään, joten pistäkää ihmeessä kehuja ja faktaa miksi ja kumpi kannattaisi hankkia:
2.0 turbo vai 3.0 V6
Olen miettinyt kolmea vaihtoehtoa:
-Fiat Coupe Turbo 20V vm. 99
-GTV 3.0 V6 vm. 99
-GTV 2.0 Turbo
Voitteko luetella GTV 2.0 ja 3.0 hyviä ja huonoja puolia? Tuota 2.0 tuntuu saavan jopa 2000 vuosimallisena Saksasta.
Tässä nyt vain olen hieman kallistunut Fiatiin päin, koska jotenkin olen saanut sellaisen kuvan, että GTV:ssä on enemmän pientä vikaa ja ylläpitokustannukset ovat suuremmat.
Toisaalta Alfa houkuttelee merkillään, joten pistäkää ihmeessä kehuja ja faktaa miksi ja kumpi kannattaisi hankkia:
2.0 turbo vai 3.0 V6
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Hyllystä kaivoin ams Testjahrbuchin vuodelta ´88, jossa oli 3-l. GTV vs. Coupé Turbo. Nuikka voitto Fiatille, joka voitti tilojen, ajomukavuuden, turvallisuuden ja ylläpitokustannusten osiot. Alfa oli parempi moottorin ja ajo-ominaisuuksien kohdalla. Eli noiden perusteella valinnan tekeminen ei kai ole vaikeaa. Itsekin kallistuisin Alfan puoleen, mutta olisi varmaan erittäin tyytyväinen Fiatinkin omistajana.
Ja pannaan nyt ne pakolliset tulokset tästäkin lehdestä:
0-100 km/h GTV: 6,7 Coupé 6,2
0-1000 m GTV 26,9 Coupé 26,5
Ja pannaan nyt ne pakolliset tulokset tästäkin lehdestä:
0-100 km/h GTV: 6,7 Coupé 6,2
0-1000 m GTV 26,9 Coupé 26,5
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
V6 Turbon vahvuuksia:
- läppätyyppinen ilmamäärämittari, ei juuri hajoa toisin kuin 24v:ssä
- jakohihnarakenne vähemmän arka, hihnoja ei kai ole juuri lauennut. Ainakin vanhemmissa 24-tappisissa hihnat ovat kriittisemmät.
- viripotentiaalia ainakin periaatteessa, kattilaa pystyy valmiilla palikoilla suurentamaan aina 3,8 litraan asti ja puhallin ei ainakaan pahenna tilannetta
- kone on vanhempaa sukupolvea, tarvikeosaa saattaa löytää vähän paremmin
- vakuutusmaksut litratilavuudesta johtuen pienemmät?
3.0 24v:n vahvuuksia:
- 6-vaihteinen laatikko, pitäisi olla nöyrempi käyttää kuin vanha 5-pykäläinen
- isot Brembon jarrut
- moottori luonteeltaan vakioturboa hienompi, vetää iloisesti koko rekisterin läpi
- hydraulinen venttiilinsäätö, ei tarvitse rassata tosin kuin Turbon keinuvipuhässäkkää
- ÄÄNET!
- läppätyyppinen ilmamäärämittari, ei juuri hajoa toisin kuin 24v:ssä
- jakohihnarakenne vähemmän arka, hihnoja ei kai ole juuri lauennut. Ainakin vanhemmissa 24-tappisissa hihnat ovat kriittisemmät.
- viripotentiaalia ainakin periaatteessa, kattilaa pystyy valmiilla palikoilla suurentamaan aina 3,8 litraan asti ja puhallin ei ainakaan pahenna tilannetta
- kone on vanhempaa sukupolvea, tarvikeosaa saattaa löytää vähän paremmin
- vakuutusmaksut litratilavuudesta johtuen pienemmät?
3.0 24v:n vahvuuksia:
- 6-vaihteinen laatikko, pitäisi olla nöyrempi käyttää kuin vanha 5-pykäläinen
- isot Brembon jarrut
- moottori luonteeltaan vakioturboa hienompi, vetää iloisesti koko rekisterin läpi
- hydraulinen venttiilinsäätö, ei tarvitse rassata tosin kuin Turbon keinuvipuhässäkkää
- ÄÄNET!
- Epäkelpokeräilijä -
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Annetaan nyt yks ääni 2.0 turbollekkin. Ei tosiaan vakiona hirveästi säväytä, moottorin luonne lähinnä saabimainen. Lastulla ja putkistolla + vaparilla korjaantuu jo kovasti enemmän alfamaiseen suuntaan
Ei ole, Turbo nostaa ne suoraan ylimpään (?) luokkaan.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: - vakuutusmaksut litratilavuudesta johtuen pienemmät?
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
olisko ollut -98 vuodelta tuo lehti..Vittorio Jano kirjoitti:Hyllystä kaivoin ams Testjahrbuchin vuodelta ´88, jossa oli 3-l. GTV vs. Coupé Turbo.
Viimeksi muokannut 90, 22 Heinä 2005, 15:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 353
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
- Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero - Paikkakunta: Hyvinkää
Siinä mielessä Fiat olisi kyllä hyvä vaihtoehto että siinä olisi Brembon "superjarrut" sekä tasauspyörästönlukko vakiona. Erittäin hyvä virittämistä silmälläpitäen. Kaiken lisäksi 20v turbo on vakionakin erittäin nopea. Esimerkiksi VM testissä alitti tuon 6,5 sekkaa joka vedolla erittäin helposti. Parhaat ihan kuuden sekan pintaan. Vitosen äänikin on varsinkin viritettynä tosi räyhä. 99 tehtaalta ulos tulleet ovat käsittääkseni kaikki 6 lovisella lodjulla. Muotoilultaan tietenkin (mielestäni!) hiukan Alfalle häviää, poislukien takavalot, jotka ovat Fiatissa hienommat. Vähän ihmetyttää ettei GTV/Spider saanut ikinä faceliftiä perään? Alfassa on ehdottamasti hienompi/mielenkiintoisempi (parempi?) takapyöräntuenta. Fiatissa sama kuin esim. Tipossa. Itse hankkisin fiuden vaikka Alfamies olenkin
Viljan tar fram det som inte fanns.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Aivan, mutta on se myönnettävä että 24-tappisessa on kyllä enemmän sitä "jotain"... eikä se ihan pelkkä ääni oleRolle kirjoitti:Mutta kaikki on suhteellista ja makuasioita joista ei voi kiistellä kuin täällä ja punkalaituimen essolla.
kuulemma sopii 24V kansi tuohon 12 tappisen paikalle, saas näkee
edit: ei sovi. oli puhdasta essonbaaria mikä osoittautu vääräks hetken selaamisen perusteella sääli sinänsä...
Viimeksi muokannut alfa 156 v6, 23 Heinä 2005, 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Mikähän siinä on männän halkasija? Turbossa 88 ja isku 66.2 mmScuderia Rasvanäppi kirjoitti:Entäs 2,5-litraisen 24v-kannet, onkohan niissä tarpeeksi pienet palotilat? Vai eikö sovi jostain muusta syystä?
3.0 24V:ssä 93mm ja isku 72.6 mm. Tuo 5mm ainakin liikaa kansipahvin keston kannalta
Öljy- ja muut kanavat luulis olevan samanlaiset(?) jos luigi on ne samalla periaatteella tehnyt kun esimerkiks Fiatin TC 8v ja 16v koneet.
Tännehän oli tullut läjä vastauksia viikonlopun aikana. Kiitos niistä!
Auto tulee minulle todennäköisesti ympärivuotiseen käyttöön, joten eiköhän kaksilitraiset olisi taloudellisempi vaihtoehto. Saahan sitä kyllä bensaa kulumaan niilläkin... Turbo viehättää siinä mielessä, että lastulla saisi helposti muutaman hepan lisää.
Varmaankaan tuo 3.0 V6 ei tule kysymykseen, koska syö kyllä enemmän bensaa. Minullekin on jäänyt sellainen kuva, että myös vakuutusmaksut olisivat kolmilitraisella kovemmat. Pitää tarkistaa vielä omalta yhtiöltä.
Pitäisi melkein päästä koeajamaan jokaista vaihtoehtoa ennen ostopäätöksen tekemistä Luulen kyllä, että tulen olemaan tyytyväinen päädyinpä mihin tahansa näistä kolmesta
Taitaa kyllä olla niin, että Fiat vie voiton. Onhan siinä parempaa/uudempaa? tekniikkaa ja viritys onnistuu helposti lastulla. Eikä sitä voi ainakaan hitaaksi haukkua...
Auto tulee minulle todennäköisesti ympärivuotiseen käyttöön, joten eiköhän kaksilitraiset olisi taloudellisempi vaihtoehto. Saahan sitä kyllä bensaa kulumaan niilläkin... Turbo viehättää siinä mielessä, että lastulla saisi helposti muutaman hepan lisää.
Varmaankaan tuo 3.0 V6 ei tule kysymykseen, koska syö kyllä enemmän bensaa. Minullekin on jäänyt sellainen kuva, että myös vakuutusmaksut olisivat kolmilitraisella kovemmat. Pitää tarkistaa vielä omalta yhtiöltä.
Pitäisi melkein päästä koeajamaan jokaista vaihtoehtoa ennen ostopäätöksen tekemistä Luulen kyllä, että tulen olemaan tyytyväinen päädyinpä mihin tahansa näistä kolmesta
Taitaa kyllä olla niin, että Fiat vie voiton. Onhan siinä parempaa/uudempaa? tekniikkaa ja viritys onnistuu helposti lastulla. Eikä sitä voi ainakaan hitaaksi haukkua...
-
- Viestit: 849
- Liittynyt: 27 Heinä 2004, 20:09
- Car(s): Volvo S40 T5
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
No, kaikkihan on suhteellista... Tuossa omassa on lämmöt kesällä 60-70 normaali ajossa.. Oikein, kun antaa jengaa niin saattaa nousta sinne kehdeksaankymppiin90 kirjoitti:no jos tuota ympärivuotista käyttöä ajatellaan niin ei tuo fiude ole ollenkaan huonompi vaihtoehto..
Eli tästä voikin sitten päätellä mitä ne on -25 pakkasilla..
Tuo sattuu olemaan ihan tyyppivika ainakin 16VT coupessa, eikä deltastakaan saa, kuin sitä yhtä ja samaa termaria..
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Eipä kuulosta kauhean lämpimältä talvella...Ootko käyttäny keulassa pahvia talvisin?
Fiiu vaikuttaa aika kivalta lelulta...no eipä GTV:ään yhtään pahempi olisi, paha kahdesta kivasta valita...Saksanmaalta kumpiakin saa suht edukkaasti, mut veikkaisin et fiiulla pienemmät verot? en ole mitenkään varma.
Fiiu vaikuttaa aika kivalta lelulta...no eipä GTV:ään yhtään pahempi olisi, paha kahdesta kivasta valita...Saksanmaalta kumpiakin saa suht edukkaasti, mut veikkaisin et fiiulla pienemmät verot? en ole mitenkään varma.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no kyllä ne lämmöt saa jollain konstilla ylemmäksi, vaikkapa pistämällä keulaan pahvin tai vaihtamalla hieman korkeammalla aukeavan termostaatin.Sauer kirjoitti:No, kaikkihan on suhteellista... Tuossa omassa on lämmöt kesällä 60-70 normaali ajossa.. Oikein, kun antaa jengaa niin saattaa nousta sinne kehdeksaankymppiin
Eli tästä voikin sitten päätellä mitä ne on -25 pakkasilla..
Tuo sattuu olemaan ihan tyyppivika ainakin 16VT coupessa, eikä deltastakaan saa, kuin sitä yhtä ja samaa termaria..
vosi luulla että lämmöt on -25C kelillä max 60C jolloin kyllä vaikuttaa jo melkoisesti bensan kulutukseen ja koneen kulumiseen.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
jos kerta kuumempaa termostaattia ei saa niin olisko mahdollista että termostaatti on juuttunut auki, jotenkin vain tuntuu siltä että kyllä sen lämpötilan pitäisi siellä päälle kahdeksassakympissä olla ainakin allekrijoittaneen alfassa näyttää matkassakin päälle 80C.
taikka samapa tuolle jos asia ei teikäläistä vaivaa..
no juu eipä sillä pahvilla ole mitään merkitystä jos seisotat autoa talvet mutta mikäs siinä pahvissa on huonoa? ihan yleinen konsti jota on sovellettu suomessa jo iät ja ajat..
taikka samapa tuolle jos asia ei teikäläistä vaivaa..
no juu eipä sillä pahvilla ole mitään merkitystä jos seisotat autoa talvet mutta mikäs siinä pahvissa on huonoa? ihan yleinen konsti jota on sovellettu suomessa jo iät ja ajat..