Ajokortti 164:llä
Valvoja: Moderators
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Ajokortti 164:llä
Kohta alkaa ikää oleen 17,5v joten ajokortin saaminen opetusluvalla olisi mahdollista. Tässä kun mietin vaihtoehtoja opetusluvan ja autokoulun välillä niin aivan ensimmäiseksi olisi hyvä tietää että saako tuota alfaa ajamaan opetusauton virkaa. Elikkä käytännössä se tarkoittaa kytkimen ja jarrun rakennusta repsikan jalkoihin. Nyt kiinnoistaisi tietää onko tuo mahdollista? onko se järjettömän iso operaatio? onko sitä mahdollista tehdä itse? ym. kaikenlaiset kommentit voivat auttaa tekemään päätöksen, että miten se kortti taskuun saadaan
- GangstaPapa
- Viestit: 135
- Liittynyt: 25 Tammi 2004, 18:30
Ei siinä ole mitään estettä,kytkintähän ei tarvita vaan ainoastaan jalkajarru opettajalle,kolmio perään sekä opettajalle oma peili
Opetusautoksi ei kuusnepa ole kuitenkaan paras
Ulottuvuuksien arviointi ei ole aivan helppoa ja muutenkin auto on aika iso lahna.
Vaikka kuusnepat onkin lähellä sydäntäin.
Meillä vanhemman pojan opetusautona oli Honda Prelude,todella kevyt
ohjaustehostin pysäköitäessä helppo arvioida auton mitat vääntävä kone
ja silleen
Tästä ei kenenkään kannata vetää herneitä nenuunsa
Opetusautoksi ei kuusnepa ole kuitenkaan paras
Ulottuvuuksien arviointi ei ole aivan helppoa ja muutenkin auto on aika iso lahna.
Vaikka kuusnepat onkin lähellä sydäntäin.
Meillä vanhemman pojan opetusautona oli Honda Prelude,todella kevyt
ohjaustehostin pysäköitäessä helppo arvioida auton mitat vääntävä kone
ja silleen
Tästä ei kenenkään kannata vetää herneitä nenuunsa
jooh...elikkä eiköhän tuon polkimen saa asennettu autoon kuin autoon...!itellä oli sama homma tossa reilu pari vuotta sitten...Apumiehen jalkatilaanhan se täyttyy saada tukevasti kiinni toisinsanoen pitää porata pari reikää siitä läpi...polkimet ei ole varmaankaan juuri sopivat joten joutuu luultavasti tekemään jonkinlaisen metallisen sovitepalan...Sen vaijerin kiinnitys sinne kuskin puolelle ei pitäisi olla iso homma...toinen juttu on sitten se ettei ne ruuvit vaan tule jonnekkin tosi hankalaan paikkaan sinne auton alle?ja vekotinhan pitää katsastuttaa ennen lupien hankkimista!Itse ehkäpä hieman hankala tehdä mutta ei mahdoton...ja sitten jotain massaa niihin reikien ympärille ettei pääse korroosio yllättämään!:D
takaveto on kiva asia
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Onko tosiaan noin että kytkintä ei tarvita? Minulle on jostain tullut ihan toinen käsitys ... vai että peili myös.... noh tuommosenhan vetää kakspuoliteipillä tuulilasiin
Kuusnepaa ajattelin autoks, sillä muuta ei ole... Perheen kakkosauto on tomaatti
Täytyy varmaan kysästä tuota polkimen asennusta jostain putiikista.
Kuusnepaa ajattelin autoks, sillä muuta ei ole... Perheen kakkosauto on tomaatti
Täytyy varmaan kysästä tuota polkimen asennusta jostain putiikista.
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
164
Joo pelkkä jarru matkustajan jalkatilassa riittää. Peiliksi käy mikä tahansa lisäpeili, kunhan näkyvyys takkse on riittävä (esim. asuntovaunun lisäpeili) ja kolmio perään (mieluummin helposti irrotettava jos autolla ajelee joku muu. Tuskin siitä auton koosta on haittaa, kyllähän ne etäsyydet oppii arvioimaan kun aikansa ajelee ja opetusluvalla kilometrejä on helppo hankkia.
sivupeili on hyvä olla olemassa sekä peruutuspeili on kans tarpeellinen. Muistaakseeni jompaakumpaa ei ollu pakko olla mut suositellaan kumminkin.
Ja siitä polkimen kiinnityksestä: Katsastus asemalla sanottiin( 2-vuotta sitten) että riittää kun opetuspoljin on tukevasti kiinni ja pysyy paikoillaan niin kiinnitys on riittävä. Missään ei muistaakseeni sanottu että polkimen täytyy olla auton korissa kiinni.
Itse kun opettelin ajamaan, oli poljin pultattu autoon kiinni mutta toimiessani opettajana oli poljin pultattu sopivankokoiseen ja muotoiseen sekä melko paksuun "peltiin" kiinni ja tämä oli laitettu jalkatilaan kumimaton päälle ja toinen kumimatto pellin päälle sopivin leikkauksin.
Vaijeri on helppo kiinnittää kun jarrupolkimen takaa löytyy melkein aina jonkinsortin pultti.
Eroja saattaa olla eri katsastus asemien välillä mutta se selviää kysymällä ja onhan noi pykälätkin voineet muuttua.
Eipä tullu reikiä autoon ja kyllähän noita kilometrejä kerttyi itsellä n.6000km ja emännällä hieman vähemmän. Autokoulussa ei ihan saa ajaa yhtä paljoa
Ja siitä polkimen kiinnityksestä: Katsastus asemalla sanottiin( 2-vuotta sitten) että riittää kun opetuspoljin on tukevasti kiinni ja pysyy paikoillaan niin kiinnitys on riittävä. Missään ei muistaakseeni sanottu että polkimen täytyy olla auton korissa kiinni.
Itse kun opettelin ajamaan, oli poljin pultattu autoon kiinni mutta toimiessani opettajana oli poljin pultattu sopivankokoiseen ja muotoiseen sekä melko paksuun "peltiin" kiinni ja tämä oli laitettu jalkatilaan kumimaton päälle ja toinen kumimatto pellin päälle sopivin leikkauksin.
Vaijeri on helppo kiinnittää kun jarrupolkimen takaa löytyy melkein aina jonkinsortin pultti.
Eroja saattaa olla eri katsastus asemien välillä mutta se selviää kysymällä ja onhan noi pykälätkin voineet muuttua.
Eipä tullu reikiä autoon ja kyllähän noita kilometrejä kerttyi itsellä n.6000km ja emännällä hieman vähemmän. Autokoulussa ei ihan saa ajaa yhtä paljoa
Ajoin ite kortin omalla alfalla vajaa kuukausi sitten eli voin antaa ohjeita.
Jarrupoljin on helppo laittaa itsekin kiinni. Se tulee metallilevyllä jalkotilaan ja se levy pitäisi pultata kiinni lattiaan, (itselläni ei ollut kiinnitetty mitenkään, mutta kaveri kävi omaa autoaan katsastamassa niin ei mennyt läpi, koska ei ollut kiinni). Vaijeri tulee opetuspolkimelta kuskinpuolen jalkotilaan, jossa vaijerin pää laitetaan lattiaan kiinni sinne auton jarrupolkimen taakse. Sitten vaijeri kiinnitetään vielä auton omaan jarrupolkimeen sellaisella pannalla. HUOM. polkimen pitää olla samassa asennossa kuin auton omatkin polkimet ja ei tarvitse olla kytkinpoljinta!
Lisäpeili ei ole pakollinen ajaessa, riittää että se on katsastuksessa takapenkillä mukana (katsastusmies itse sanoi). Peili on tosin hyvä olla opettajalle, jotta hänkin näkee taakse.
Kolmion kannattaa olla magneettikiinnitteinen, niin on helppo ottaa se pois, jos muut ajavat autoa.
Sitten vain katsastat auton, haet tarvittavat laput ja aloitat ajamisen. Tulee muuten vajaan tonnin halvemmaksi kuin autokoulussa, saat ajaa milloin huvittaa ja paljon useammin. Suosittelen.
Jarrupoljin on helppo laittaa itsekin kiinni. Se tulee metallilevyllä jalkotilaan ja se levy pitäisi pultata kiinni lattiaan, (itselläni ei ollut kiinnitetty mitenkään, mutta kaveri kävi omaa autoaan katsastamassa niin ei mennyt läpi, koska ei ollut kiinni). Vaijeri tulee opetuspolkimelta kuskinpuolen jalkotilaan, jossa vaijerin pää laitetaan lattiaan kiinni sinne auton jarrupolkimen taakse. Sitten vaijeri kiinnitetään vielä auton omaan jarrupolkimeen sellaisella pannalla. HUOM. polkimen pitää olla samassa asennossa kuin auton omatkin polkimet ja ei tarvitse olla kytkinpoljinta!
Lisäpeili ei ole pakollinen ajaessa, riittää että se on katsastuksessa takapenkillä mukana (katsastusmies itse sanoi). Peili on tosin hyvä olla opettajalle, jotta hänkin näkee taakse.
Kolmion kannattaa olla magneettikiinnitteinen, niin on helppo ottaa se pois, jos muut ajavat autoa.
Sitten vain katsastat auton, haet tarvittavat laput ja aloitat ajamisen. Tulee muuten vajaan tonnin halvemmaksi kuin autokoulussa, saat ajaa milloin huvittaa ja paljon useammin. Suosittelen.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Kiitoksia vinkeistä! Tuon poljin olisi minun varmaan järkevintä käydä asennuttamassa , tommoinen lisäpeili olis aivan kauheen näkönen (ja enhän minä halua autoni ulkonäköä pilata) joten hyvä jos sen ei tartte olla kiinni. Tuosta kolmiosta ajattelinkin kysästä, mutta eipä tarvinnut, jos kerran on olemassa magneettikiinnitteisiä....niitä varmaan löytää jostain biltemasta/motonetistä?
Nyt vaan odotteleen vuodenvaihdetta.... ja suostutteleen opettajaa itselleni
Nyt vaan odotteleen vuodenvaihdetta.... ja suostutteleen opettajaa itselleni
On tainnu säännöt tiukentua.....meni ainakin imatran katsastuskonttorilla peltisysteemi läpi vaikka ei ollu pultattu kiinni mitenkään vaan taivutettu jalkatilan muotoiseksi ja polkimen asento oli se mikä sattu tulemaa...Romeo kirjoitti: Jarrupoljin on helppo laittaa itsekin kiinni. Se tulee metallilevyllä jalkotilaan ja se levy pitäisi pultata kiinni lattiaan, (itselläni ei ollut kiinnitetty mitenkään, mutta kaveri kävi omaa autoaan katsastamassa niin ei mennyt läpi, koska ei ollut kiinni). HUOM. polkimen pitää olla samassa asennossa kuin auton omatkin polkimet ja ei tarvitse olla kytkinpoljinta!
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Ei ole paha homma asentaa itse. Asensin polkimen 164:een kun poitsukka ajeli korttinsa, tuo poljinasetelma löytyy vieläkin tehtaan pakkauksessa, jos kiinnostusta on...... kunhan sen vielä löydän, nimittäin muutama muuttolaatikko vielä avaamattaEpezi kirjoitti:Kiitoksia vinkeistä! Tuon poljin olisi minun varmaan järkevintä käydä asennuttamassa
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
Joo tänä vuonna on tullut uudet säännökset polkimen kiinnityksestä ja asennosta.Jannu kirjoitti:On tainnu säännöt tiukentua.....meni ainakin imatran katsastuskonttorilla peltisysteemi läpi vaikka ei ollu pultattu kiinni mitenkään vaan taivutettu jalkatilan muotoiseksi ja polkimen asento oli se mikä sattu tulemaa...Romeo kirjoitti: Jarrupoljin on helppo laittaa itsekin kiinni. Se tulee metallilevyllä jalkotilaan ja se levy pitäisi pultata kiinni lattiaan, (itselläni ei ollut kiinnitetty mitenkään, mutta kaveri kävi omaa autoaan katsastamassa niin ei mennyt läpi, koska ei ollut kiinni). HUOM. polkimen pitää olla samassa asennossa kuin auton omatkin polkimet ja ei tarvitse olla kytkinpoljinta!
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Ny on kortti taskussa
Inssillä ei ollu mitään huomautettavaa, vaikka kahdessa 50 alueella ajoin 40, kun en ollut täysin varma. Ja poistun irroittelemaan poljinta...
Voin kyllä sanoo että mieleeni ei tuu mitään autoo joka ois ajokortin ajamiseen parempi. Ei sähköisiä ajonhallinta vempaimia, ei sammu helposti, sopivan iso ja tietysti hemmetin hyvä ajettava. Suosittelen...
Inssillä ei ollu mitään huomautettavaa, vaikka kahdessa 50 alueella ajoin 40, kun en ollut täysin varma. Ja poistun irroittelemaan poljinta...
Voin kyllä sanoo että mieleeni ei tuu mitään autoo joka ois ajokortin ajamiseen parempi. Ei sähköisiä ajonhallinta vempaimia, ei sammu helposti, sopivan iso ja tietysti hemmetin hyvä ajettava. Suosittelen...
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Onnea vaan, poitsukin tykkäsi suorittaa ajokortin Alfa 164:lla. Ei kun opetuspoljin kiertoon taasEpezi kirjoitti:Ny on kortti taskussa
Inssillä ei ollu mitään huomautettavaa, vaikka kahdessa 50 alueella ajoin 40, kun en ollut täysin varma. Ja poistun irroittelemaan poljinta...
Voin kyllä sanoo että mieleeni ei tuu mitään autoo joka ois ajokortin ajamiseen parempi. Ei sähköisiä ajonhallinta vempaimia, ei sammu helposti, sopivan iso ja tietysti hemmetin hyvä ajettava. Suosittelen...
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Tulipa käytyä ajokortin 2-vaihe suorittamassa.
Olipas täyttä tuubaa. Jos miettii siltä kantilta että mitä vastinetta sain rahoilleni, niin ainoa asia on tuo talviajoharjoittelu, mutta vain siitä 220€ on hieman kohtuuton raha.
Talviharjottelua ei tietenkään koskaan ole liikaa, mutta tuokin oli vain aikaisemmin harjoittelemieni asioiden kertausta.
Minkäänlaista taloudellisen ajon opetusta ei ollut. Ajetaan autokoulun diisselillä ajon aikana ainoat sanat jotka opettajalta kuulen on "aja tuosta suoraan" "käännyppä seuraavasta vasemmalle", ja ajon päätteeksi katotaan että jahas... keskikulutus oli 5.5 wtf? Mitä tuo minua auttaa omalla autolla taloudellisesti ajamisessa? Koitin edes jotain sanaa saada, että oliko tuo kulutuslukema sitten paljon vai vähän, "no, jotkut on saanut kulumaan 9 litraa", aha.
Sitten katteltiin pari kuvaa, kolaroiduista autoista ja kyseltiin mieleipiteitä sosiaalisuudesta liikenteessä.
Olo on päivän päätteeksi tällainen---> :o
Olipas täyttä tuubaa. Jos miettii siltä kantilta että mitä vastinetta sain rahoilleni, niin ainoa asia on tuo talviajoharjoittelu, mutta vain siitä 220€ on hieman kohtuuton raha.
Talviharjottelua ei tietenkään koskaan ole liikaa, mutta tuokin oli vain aikaisemmin harjoittelemieni asioiden kertausta.
Minkäänlaista taloudellisen ajon opetusta ei ollut. Ajetaan autokoulun diisselillä ajon aikana ainoat sanat jotka opettajalta kuulen on "aja tuosta suoraan" "käännyppä seuraavasta vasemmalle", ja ajon päätteeksi katotaan että jahas... keskikulutus oli 5.5 wtf? Mitä tuo minua auttaa omalla autolla taloudellisesti ajamisessa? Koitin edes jotain sanaa saada, että oliko tuo kulutuslukema sitten paljon vai vähän, "no, jotkut on saanut kulumaan 9 litraa", aha.
Sitten katteltiin pari kuvaa, kolaroiduista autoista ja kyseltiin mieleipiteitä sosiaalisuudesta liikenteessä.
Olo on päivän päätteeksi tällainen---> :o