156:n kampiakselin asematunnistimenanturin "ikääntymine

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jarir2
Viestit: 57
Liittynyt: 10 Touko 2005, 16:27

156:n kampiakselin asematunnistimenanturin "ikääntymine

Viesti Kirjoittaja jarir2 »

Minulla on 156 2.0 vm 2000 Alfa 150.000 km, joka jätti minut tien varteen useita kertoja alkukesästä. Aluksi luulin vian johtuvan moottorin ylikuumenemisesta. Ensimmäinen diagnostini oli ötököitten umpeen muuraama syyläri, jonka puhdistin onnistuneesti liuottimella ja painepesurilla. Pesun jälkeen moottorin lämpötila laski useita kymmeniä asteita, mutta vika ilmeni uudelleen varsinkin, kun annoin kierrosten laskea. Vika oli kiusallinen, koska auto sammui usein miten risteykseen. :evil: Auto käynnistyi uudelleen vartin odottelun jälkeen. :crazyeyes:

Lopulta mitta tuli täyteen ja vein auton Tampereen Deltaan pika-analyysiin. Testipenkissä ilmeni, ettei vika ollutkaan moottorin lämpötilan mittauksessa, vaan kampiakselin asema-anturissa. Sen arvot olivat yli puolet normaalista. Deltan kaverin mukaan ao. antureita oli alkanut laukeilla muillakin ao. vm alfoilla.

Delta rokotti anturista 90 € ja 15 min analyystä 70 €. Anturi tuli matkahuollossa minulle, jonka vaihtoon ei mennyt kauaa paikallisella autokorjaamolla. Anturin vaihdon jälkeen vika poistui.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Tuohon tietokoneella tehtävään vika-analyysiin liittyen; Delta ei ole ainoa paikka. Kannattaa kysellä paikallisista hyvin varustetuista korjaamoista vastaavaa hommaa, hinta saattaa olla puolet Deltan hinnasta. Boschin tietokannasta kun löytyy ihan sama tieto kuin Deltallakin. Pystyvät nollaamaan huoltoilmaisimenkin :wink:

Kokemusta itsellä AutoFit-korjaamosta, mutta jos kohdalle sattuu Bosch Car Service-korjaamo niin luulisi asiantuntemuksen olevan riittävä sielläkin.

Pitäisi hommata itsellekin sellainen välipiuha bokseineen niin voisi tutkailla Alfan aivoja kotona omalla läppärillä :-D ja kai sen softankin saisi jostakin :wink:
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Mulla oli tuossa keväällä aivan sama ongelma.
Anturin vaihdolla vehje alkoi toimimaan.

Kyllähän joka alfistilla pitää olla oma analysaattoriohjelma (OBD) jolla tällaiset viat voit todeta.
Tässä lisää : http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4 ... hlight=obd

Ps. tuo anturi oli boschilainen, joten sen olisi voinut ostaa n. puoleen hintaan normaali varaosaliikkeestä.

jarir2
Viestit: 57
Liittynyt: 10 Touko 2005, 16:27

Viesti Kirjoittaja jarir2 »

Kiitos vinkistä. Seuraavan kerran tiedän mihin menen apua hakemaan :wink:

Vastaa Viestiin