Thema turboon pelkkä turboruuvi?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Thema turboon pelkkä turboruuvi?

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Elikkäs laitoin tänään uuteen kärryyni, sitikkä XM:n vastusvastavenan eli turboruuvin korvikkeen, kustannus yht. 22e vs. turboruuvin 53e. Se vaikuttaa pelittävän kuten pitääkin eli kyssäni kuuluu saako myös Thema turboon 22 eurolla säädettyä ahtopainetta haluamakseen? (johon asennus muuten on monin verroin helpompaa turbon sijainnin vuoksi) :shock:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

kyllähän ton saa halvemmallakin... haarotat t-liittimellä ahtimen kompura puolelta kellolle menevän letkun ja laitat siihen ns ohivuotoventtiilin... omaani tais joskus aikanaan maksaa n 10euroa kaikki nuo osat! ( oli tuo pirun pierupurkki rikki ) :-D

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Ohivuotoventtiili on tarkoitettu ns. dumpin tilalle jonka uudempi versio on tuo bypass eli ohivuotoventtiili, se ei normaalisti tuo lisää tehoa yhtään vaan estää ahtimen siipipyörien sakkaamisen päästämällä ylimääräiset paineet pois, eli on siis ahtimen turva-varuste, kai tuon saa myös iskettyä antamaan tehoa mutta niin saa myöskin jumittamalla turbon kalvon miltei kiinni joka ei taasen kustanna mitään ja kyllä potkii :mrgreen:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

gYdEbUh kirjoitti:Ohivuotoventtiili on tarkoitettu ns. dumpin tilalle jonka uudempi versio on tuo bypass eli ohivuotoventtiili
Edellinen kirjoittaja ei varmaankaan tarkoittanut ohivuotoventtiilillä by-passia vaan ohivuoto venttiiiliä :mrgreen: Eli juurikin yksinkertaista "turbo-ruuvia". Myydään myös nimellä kolmitieventtiili : Yhteen haaraan tulee ahtopaine, toinen haara menee hukkaportin kellolle, kolmannesta tulee osa paineesta ulos ohi hukkaportin kellon(riippuen miten on säädetty) jolloin hukkaportin kello "näkee" pienemmän paineen ja avaa hukkaportin vasta isommalla ahtopaineella.

Vastaavan voi rakennella LVI liikeen osista 5 - 15 eurolla, viritys-putkat myy noita hintaan 25 - 30 euroa. Onkos lanssissa ihan "mekaanin" ahtopaineen säätö vai onko siellä joku elektroninen säädin niinkuin 9000 turboissa käsittääkseni on?
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

eltsu kirjoitti:Onkos lanssissa ihan "mekaanin" ahtopaineen säätö vai onko siellä joku elektroninen säädin niinkuin 9000 turboissa käsittääkseni on?
Mekaaninen on, sähköisellä "overboost" toiminnolla tosin. Kun laitat jatkuvan virran siihen overboostin ohjausvenaan tai korvaat sen koko kikkulan suoralla putkenpätkällä niin saa painetta n. 0,8-0,9 bar. croma kehitti tuolla systeemillä ja nostetun bensanpaineen kanssa 198hv. halpa viritys. Seoksia kannattaa seurailla paineen noston kanssa melko tarkkaan tai ei ole enää niin halpaa.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tämä vastusvastavena on juurikin tuon turboruuvin halvempi versio jonka kasaus maksoi mulle sen 22 egee, venttiili 14,7e ja t-haara plus 3 liitintä 7egee ; Näitä on varmaan moneksi, pelkkä reijän tekeminen ja pikkuläpän laittaminen kyseiseen letkuun ajaisi ilmeisesti joksikin saman asian :P
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Ja bleed valve maksaa kolme kymppiä.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Vielä halvemmalla pääsee kun virittelee "apujousen" hukkaportin kellolle. Tossa tosin ongelmana se että voi joutua koittamaan useampaa jousta ennenkö löytää sopivan jos ei ole tarkkaa tietoa oikeanlaisen jousen spekseistä....
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Laitetaanko veikkauksia kauanko pysyy kasassa? :mrgreen:

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Rolle kirjoitti:Laitetaanko veikkauksia kauanko pysyy kasassa? :mrgreen:
Aika monissa turbo-kaaroissa ECU pistää bensansyötön poikki jos paineet nousee liikaa... kuis lanssissa? Jos tuo rajoitus on, ei auton särkeminen ole ihan niin helpooa :)
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

eltsu kirjoitti:
Rolle kirjoitti:Laitetaanko veikkauksia kauanko pysyy kasassa? :mrgreen:
Aika monissa turbo-kaaroissa ECU pistää bensansyötön poikki jos paineet nousee liikaa... kuis lanssissa? Jos tuo rajoitus on, ei auton särkeminen ole ihan niin helpooa :)
imusarjan alla on anturi mikä viheltää pelin poikki n. 1.2 Barissa. ja liekki putkesta on komea 8)

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

siis taitaa olla 8 venanen.... koska mulla pistää poikki tossa 1.5barin kohdalla koska on toi 2.5bar mappi anturi.... ja tosiaan unohtu aikanaan sanoo jotta kolmitieventtiili .........!!!!!!!!!!!!!!1 ei tosiaan mikään dumppi tai bypass tohon väliin, jotaa rajaa! ( mulla toi Q4 malli ) :mrgreen:

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Nyt sitten iskin kyseisen vipstaakin, kyseiseen peliin. Semmosta että antaako ruisku automaattisesti lisää bensaa huomatessaan (jos huomaa) että ilmaa tulee enenevissä määrin? jos noup. Niin onnistuuko ruiskun rikastus kotikonstein ja... tiedon jakoa asian tiimoilta? kiitos. Ja tohon gfj:n alkuperäiseen kommenttiin että siihen vain yleisesti keskustelin asian tiimoilta.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

jep jep :mrgreen:

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Okei, ei kiinnosta ei muista miten tuo aikoinaan mahtoi mennä :P muttas, juuri vilkaisin asian uudestaan niin itseasiassa noteerasin että kysyin tätä samaa jo alunperinkin mutta siitä kehteytyi vääntö siitä että montako pennosta on suotavaa kyseisestä palikasta pulittaa, sekä mitä nimikkeitä sille kekataan (tätä osiota johti ilmeisesti meikä) :mrgreen:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Vastaa Viestiin