Akkuko vai joku muu?
Valvoja: Moderators
Akkuko vai joku muu?
Nyt on tullut tollanen vika että, auto ei lähde käyntiin kunnolla. Eli esim. tänään ajoin ekaan kertaan alfalla 4 päivään ja edellisen kerran olin ajanut n. 20km maantietä, niin että akussa pitäisi olla virtaa.
No auto starttasikin ihan hyvin ja starttasi vielä seuravankin kerran kun lähdin kaupan pihasta, mutta kolmannel kerral, ajoa ei starttien välissä tullut kuin muutama kilometri, auto ei käynnistynytkään. Startti kyllä pyöri mutta ei startannu. Samalla akun-varotus valo vilkku. Vasta n. kahdeksannella kerralla starttas.
Tälläistä se on nyt tehnyt muutamaan otteeseen.
Olettaisin että akku olisi jotenkin viallinen, niin että laturi ei saa sitä täyten, mutta sitä en nyt tajua että jos kerran akussa ei olisi virtaa, niin miksi auto kuitenkin starttaa kun jaksaa yrittää.
Vai voisiko vikana olla joku muu juttu??
No auto starttasikin ihan hyvin ja starttasi vielä seuravankin kerran kun lähdin kaupan pihasta, mutta kolmannel kerral, ajoa ei starttien välissä tullut kuin muutama kilometri, auto ei käynnistynytkään. Startti kyllä pyöri mutta ei startannu. Samalla akun-varotus valo vilkku. Vasta n. kahdeksannella kerralla starttas.
Tälläistä se on nyt tehnyt muutamaan otteeseen.
Olettaisin että akku olisi jotenkin viallinen, niin että laturi ei saa sitä täyten, mutta sitä en nyt tajua että jos kerran akussa ei olisi virtaa, niin miksi auto kuitenkin starttaa kun jaksaa yrittää.
Vai voisiko vikana olla joku muu juttu??
Yleismittari käteen ja mittaamaan jännite. Ensin akulta auto sammuksissa, pitäis löytyä se 12V suurin piirtein. Sitten auto käyntiin ja pitäs löytyä 13 - 14 volttia jos laturi lataa kunnolla. Startatessa voi kanssa mitata jännitettä akun navoilta, jos tippuu liian alas niin esim. ruiskupumppu ei saa tarpeeksi jännitettä eikä nosta paineita ja auto ei varmasti lähe käyntiin... näin käy jos akku on "kulunut" eikä kestä kuormitusta. Monissa autotarvikeliikkeissä niillä on testeri jolla ne pyydettäessä testaa akun kunnon.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Olin tuossa hetki sitten tyhjän akun kanssa tekemisissä. Soitin kaverilleni, joka oli ollut akkufirmassa töissä.
Mies sanoi, että jos vanha akku tyhjenee, kannattaa varmuuden vuoksi ladata sitä pari vuorokautta tavallisella autotallilaturilla (4 A?). Kuulemma "ne paskat" voivat saada sellaisen vian, ettei auton oma laturi saa niitä kuin osaksi ladattua. Sanoi myös, että näin kuumalla kannattaa ottaa korkit pois kokonaan, mikäli sellaisia akusta löytyy. Kaasua muodostuu reilusti.
Koska elän omaa elämääni, tuli eteeni toinenkin tyhjä akku saman viikon aikana. Siihen ei 30 h lataus auttanut, siihen ei kerta kaikkiaan saanut virtaa. Ei muuta kun tallin nurkaan ja uutta kehiin.
Tulipa eteeni sellainenkin vika, että streoiden asentaminen imi akun tyhjäksi. Kyse oli vanhasta Polosta, josta radio oli heivattu ulos sen takia, että se söi akun tyhjäksi. No, pistin uutta Sonya kehiin ja liitin samoihin johtoihin, joissa edellinen oli ollut - sillä erotuksella, että nyt käytin myös herätevirtapiuhaa, joten laitteet sammuivat virta-avainta kääntämällä.
Kun kaikki oli kiinni, oli akku taas tyhjä. En tiedä, mitkä virtapiuhat siellä kojelaudan alla oli, mutta näämmä jos niistä otti virran, oli peli seis. Vedin virrat suoraan akusta ja nyt toimii.
- Asiaan. Jos akun varoitusvalo vilkkuu, niin eikö kyseessä ole itse asiassa laturin varoitusvalo?
Kaikista helpoin feelu taitaa olla akun napojen totaalinen hapettuminen tai/ja löystyminen.
Mies sanoi, että jos vanha akku tyhjenee, kannattaa varmuuden vuoksi ladata sitä pari vuorokautta tavallisella autotallilaturilla (4 A?). Kuulemma "ne paskat" voivat saada sellaisen vian, ettei auton oma laturi saa niitä kuin osaksi ladattua. Sanoi myös, että näin kuumalla kannattaa ottaa korkit pois kokonaan, mikäli sellaisia akusta löytyy. Kaasua muodostuu reilusti.
Koska elän omaa elämääni, tuli eteeni toinenkin tyhjä akku saman viikon aikana. Siihen ei 30 h lataus auttanut, siihen ei kerta kaikkiaan saanut virtaa. Ei muuta kun tallin nurkaan ja uutta kehiin.
Tulipa eteeni sellainenkin vika, että streoiden asentaminen imi akun tyhjäksi. Kyse oli vanhasta Polosta, josta radio oli heivattu ulos sen takia, että se söi akun tyhjäksi. No, pistin uutta Sonya kehiin ja liitin samoihin johtoihin, joissa edellinen oli ollut - sillä erotuksella, että nyt käytin myös herätevirtapiuhaa, joten laitteet sammuivat virta-avainta kääntämällä.
Kun kaikki oli kiinni, oli akku taas tyhjä. En tiedä, mitkä virtapiuhat siellä kojelaudan alla oli, mutta näämmä jos niistä otti virran, oli peli seis. Vedin virrat suoraan akusta ja nyt toimii.
- Asiaan. Jos akun varoitusvalo vilkkuu, niin eikö kyseessä ole itse asiassa laturin varoitusvalo?
Kaikista helpoin feelu taitaa olla akun napojen totaalinen hapettuminen tai/ja löystyminen.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Jotenkin kuulostaa samanlaiselta oireelta, mikä omassa 75:ssa oli. Itsellä myös pyöritti, mutta ei lähtenyt käymään, koska besapumppu ei saanut virtaa. Vika oli virtalukolta bensapumpun releelle tulevassa liittimessä, joka aiheutti sen että bensapumppu ei pyörinyt.
Alkuun oli myös sellainen että saattoi startata hyvin, mutta seuraavalla kerralla joutui hinkkaamaan pitkään, kunnes lopulta ei enää startannut lainkaan.
Jos kerran jaksaa pyörittää en usko että akussa olisi vikaa. Pyöriikö bensapumppu? Haiskahtaa kyllä joltain liitinvialta hapettunut/kärähtänyt liitos jossakin?
Alkuun oli myös sellainen että saattoi startata hyvin, mutta seuraavalla kerralla joutui hinkkaamaan pitkään, kunnes lopulta ei enää startannut lainkaan.
Jos kerran jaksaa pyörittää en usko että akussa olisi vikaa. Pyöriikö bensapumppu? Haiskahtaa kyllä joltain liitinvialta hapettunut/kärähtänyt liitos jossakin?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Nyt kun otettiin noi helteet kehiin, veikkaisin että ruiskusysteemiin muodostuu bensan höyrystymisen seurauksena ilmatasku, mikä taas aiheuttaa sen, että kone ei saa bensaa.
Käsittääkseni tuo on mahdollista jos ruiskusuuttimet vuotavat. Toisaalta jos auto on '98 niin ei niiden suuttimien luuluisi vielä olevan kovin huonot.
Vaikka besapumppu ei lahtisi pyörimään, pitäisi muuten terveen auton yrittää edes käydä hetken, koska systeemissä on ainakin yleensä se akkumulaattori, jonka pitäisi pitää paine yllä, vaika auto on sammuksissa.
Jos startti pyörii kunnolla, niin ei siinä akussa ole sillloin vikaa. Kyllä sen pitäisi jaksaa pyörittää besapumppuakin. Niiden viemät virtasuhteet on suunilleen 10:1, eli ei se besapummpu niin paljoa vie. Tietysti jos startti kakoo, niin tilanne on eri.
Noista jännitteistä vielä. Hyväkuntoisessa akussa lepojännite, ilman kuormaa siis pitäisi olla lähempänä 13V. Startatessa putoaa 9-10V tietämiin. Latausjännite pitäisi olla 13,5-14,4V, tuo siis kierroksilla (esim. 2000rpm).
Käsittääkseni tuo on mahdollista jos ruiskusuuttimet vuotavat. Toisaalta jos auto on '98 niin ei niiden suuttimien luuluisi vielä olevan kovin huonot.
Vaikka besapumppu ei lahtisi pyörimään, pitäisi muuten terveen auton yrittää edes käydä hetken, koska systeemissä on ainakin yleensä se akkumulaattori, jonka pitäisi pitää paine yllä, vaika auto on sammuksissa.
Jos startti pyörii kunnolla, niin ei siinä akussa ole sillloin vikaa. Kyllä sen pitäisi jaksaa pyörittää besapumppuakin. Niiden viemät virtasuhteet on suunilleen 10:1, eli ei se besapummpu niin paljoa vie. Tietysti jos startti kakoo, niin tilanne on eri.
Noista jännitteistä vielä. Hyväkuntoisessa akussa lepojännite, ilman kuormaa siis pitäisi olla lähempänä 13V. Startatessa putoaa 9-10V tietämiin. Latausjännite pitäisi olla 13,5-14,4V, tuo siis kierroksilla (esim. 2000rpm).
Tuo viittaa kovasti siihen, että niissä johdoissa on oikari.Tulipa eteeni sellainenkin vika, että streoiden asentaminen imi akun tyhjäksi. Kyse oli vanhasta Polosta, josta radio oli heivattu ulos sen takia, että se söi akun tyhjäksi. No, pistin uutta Sonya kehiin ja liitin samoihin johtoihin, joissa edellinen oli ollut - sillä erotuksella, että nyt käytin myös herätevirtapiuhaa, joten laitteet sammuivat virta-avainta kääntämällä.