155 q4 jakohihnan kestävyys

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

155 q4 jakohihnan kestävyys

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

tuli tuolla bellassa puheeksi jotta toi vakio ei aivan hirveen kauan näytä kestävän... Autonaalfalla 18tkm ja mulla 29tkm jotta mitä tehä....? keltsi viisaana miehenä ... ainakin minun mielestä!!!!!!!!!!! totesi tuon 25mm ( vakiona 18mm ) diesel fiuden hihnan käyvän jos muokkaa nokkapyöriä ja jättää tuon tasapainohihnan pois? korjaa keltsi jos muistan väärin
ja btw: keltsillä uskomattoman hiano fiude!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :mrgreen:

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Myöhemmin Keltsi jutteli, että noita nokkapyöriä voisi tilata tommy´s billetin kautta.(taitaa muuten olla juttua täällä palstallakin) Heillä kuulema tarvittava kone, kunnollisten nokkapyörien tekoon. Mikäli nyt oikein muistan... :roll: Taisi olla Keltsi odottanut noita omia nokkapyöriään jo jokusen kuukauden...

Ei muuta kuin vaihdetaan hihna samalla kuin öljytkin :mrgreen:

Avatar
Sauer
Viestit: 373
Liittynyt: 04 Syys 2003, 04:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sauer »

Ööh, kuis noissa ei hihna kestä?
Coupessa ainakin luvataan vaihtoväliks 90tkm/5vuotta, enkä oo kuullu tapauksia että ois napsahdellut kesken kaiken... :roll:

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

heititpä Sauer aika pahan.. muistaakseni q4 vaihto oli 60tkm, vai oliko se 50, mutta kuitenkin aika iso ero vaikka sama kone.. joku viisas valistakoot meitä, jotta minkä takia :roll:

lanciapoika
Viestit: 79
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45

Viesti Kirjoittaja lanciapoika »

... :roll:
Viimeksi muokannut lanciapoika, 30 Heinä 2005, 16:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Q4:sen hihnanvaihtoväli on 60 tkm tai 3 vuotta.
Tuohon toiseen juttuun.... viisaammat kertokoon.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

juu enemmin kannattaa uskoa valmistajan suositusta kuin jonkun hatusta tempaisemia suosituksia.. :wink:

kuitenkin sen remmin vaihto on huomattavasti halvempi ratkaisu kuin kansiremontti..

ja fiat foorumissakin suurin osa luultavasti suosittelee tuota max 60tkm/3vuotta tai jopa lyhyempää vaihtoväliä.. :)
Viimeksi muokannut 90, 27 Heinä 2005, 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

noihin aiempiin viitatakseni mulla tais sitten asentajalla käydä hasardi koska samalla vaihettiin nuo hihnapyörät... :evil:

lanciapoika
Viestit: 79
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45

Viesti Kirjoittaja lanciapoika »

... :roll:
Viimeksi muokannut lanciapoika, 30 Heinä 2005, 16:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Olen samaa mieltä 90:n kanssa, 60tkm/3 v. Paljon pidempään ei välttämättä kannata ajella. Sen jälkeen ei oo hihnassa takuuta ja JOS se sattuu katkeamaan, v****taa varmasti enemmän maksaa kansiremppaa!

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no sieltähän se fiat foorumista yleinen mielepide selviää ei muuta kuin kysymään vain,
mutta pitää oikein ihmetellä onko poju sitä mieltä ettei kannata pelata varmanpäälle... :roll: jakopään suhteen pelaisin itse ainakin..

lanciapoika
Viestit: 79
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45

Viesti Kirjoittaja lanciapoika »

... :roll:
Viimeksi muokannut lanciapoika, 30 Heinä 2005, 16:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

lanciapoika kirjoitti:Äläs nyt 90 liioittele yleistä mielipidettä...suurin osa hihnojen rikkoutumisista johtuu öljyvuodoista, kuluneet osat ym...on se luigi suunnitellut et se kestää sen vaihtovälin kevyesti..
Onko sitten niin että remmi kestäis vaihtovälin, mutta muut osat kulahtaa ennen ja särkee remmin :mrgreen:

Oli miten oli, surullisen paljonhan noita on mennyt eikä joka jannu välttämättä jaksa vilkuilla kuukausittain sinne jakopäähän jos vaikka olis sattunu öljylähde puhkeemaan tai nokkapyörät liikaa kulahtaan 8)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

lanciapoika kirjoitti:Kun kerran vaihtaa kaikki osat uusiin ja tekee asennuksen huolella ja ammattitaidolla..niin hihnan kans ei tarttee menettää yöunia...eikä tarttee miettiä mitään suosituksia...ajoittainen tarkistus kertoo vaihto tarpeen :wink:.. ja ainahan se 90 on ihmettelemässä erinäisiä asioita :mrgreen: ..toivottavasti vaihdat muitakin kuluvia osia varman päälle :roll:
no kyllä teikäläisen tekemiset on kaukana ammattilaisuudesta jos vain kirjoitteluihisi on luottaminen.. :mrgreen:
sen takia olet varmaan poistanut fiat foorumissa kaikki vanhat postauksesikin kun olet tainnut hieman päästeltyä sieltä sanaisesta arkusta mitä sattuun.. :lol:

en nyt ole sen kummemmin mitään ihmetellyt mutta jatkossa pelaan edelleenkin jakopään suhteen varman päälle ja vaihdan joka kerta KAIKKI osat uusiin kuten tähänkin asti, lisäksi noudatan valmistajan suosituksia oli se sitten 100tkm tai lyhennetty 60tkm .
Viimeksi muokannut 90, 28 Heinä 2005, 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

lanciapoika kirjoitti:on se luigi suunnitellut et se kestää sen vaihtovälin kevyesti..
:lol: Juu, se on todellakin huomattu.

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Varmaan aika paljon riippuu, missä olosuhteissa autoa startataan, eli kuinka jäykkää öljy on. Kylmässä kumi menee koppuraksi muutenkin.
Viimeksi muokannut Jarno, 01 Elo 2005, 17:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mulla oli Q4:ssa jakopää hyvin heikossa hapessa, tosin edellisestä vaihdosta ei tietoa. Epäilen ettei täältäkään löydy ainakaan Q4:sen omistajia jotka olisivat satoja tuhansia koneilla ajaneet. Integralemiehet suosittelivat 20tkm välein, mutta varmaan jostain sen ja 100tkm välein löytyy ainakin minun mielestä se järkevin vaihtoväli.

Mutta hyvä jos on sen verran rikasta sakkia että on varaa olla ostamatta parin sadan hihnat vähän useammin vrt. että hihna paukkuu.

Mitä siihen 90tkm suositukseen tulee niin olihan nyky teeässien väli 120tkm aikoinaan, ja Q4 motorschadeneita ei tarvitse kauaa Saksasta etsiä.

pippelivenytyskädenvääntöolenkovinasiantuntijaofftopic voisi jättää vaikka sinne fiiatfoorumille.

KOPONEN
Viestit: 44
Liittynyt: 21 Kesä 2003, 06:53
Car(s): Mito TCT-13
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja KOPONEN »

Minä vaihdatin 90 tkm kohdalla, Auto Milanossa, ei ehkä ollut vaihdettu aikaisemmin. Kesti 20 tkm ja hihna oli löystynyt ja kulunut, ei ole kuulunut vieläkään meneekö takuuseen(tuskin), sitten vaihtoivat myös hihnapyörät. Nyt on taas kulunut 20 tkm, pitäis varmaan tarkistella.
Ekalla kerralla sanoivat vaihtoväliksi 90 tkm, toisessa vaihdossa tiputtivat sen 60 tuhanteen.

lanciapoika
Viestit: 79
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45

Viesti Kirjoittaja lanciapoika »

... :roll:
Viimeksi muokannut lanciapoika, 30 Heinä 2005, 16:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Pitää hihnan kans huomioida myös vähän kuinka raskasta kaasujalkaa käyttää... :wink:
Integralemiehet suosittelivat 20tkm välein, mutta varmaan jostain sen ja 100tkm välein löytyy ainakin minun mielestä se järkevin vaihtoväli.
Onkos Integralessa tiukemmat nokka-akselit kuin Q4:ssa...? Jos on niin nekin osaltaan vaikuttaa remmin kesto-ikään.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

lanciapoika kirjoitti:Totuus on et jos kaikki osat uusia niin hihna kestää kevyesti suositellun rajan..se on eri asia jos väärin asennetaan deltan/muun toimesta ja kaikkia osia ei ole vaihdettu...mutta se ei ole hihnojen syy..

Mutta monesti hihnojen rikot johtuu liian tiukalle/löysälle asennetusta..ja vielä ammatti liikkeiden toimesta..
Suurimmassa osassa täällä kerrotuissa tapauksissa hihna on katkennut ennen ensimmäistä vaihtoa (60tkm/3v). Eli ihan turha Deltaa syyttää, vaikka se paikka kuinka vituttaisikin.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

mun tapauksessa toi homma meni niin jotta kun auto tuli saksasta, ajelin sillä joku 5kk ja sitten kävin vaihdattamassa hihnan ja samalla hihnapyörät.. ajelin tämän jälkeen 29tkm.. eräänä kauniina päivänä olin juuri sammuttamassa autoa kun se päättikin sammua itsekseen! syy: hihnasta 15 hammasta poikki ja loputkin olivat murtuneet! uhkasi tuo bellakin jäädä haaveeksi, mutta onneksi ei tullut muita vaurioita! ja bellaankin päästiin :mrgreen:

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Mulla taas Q4:sen hihna sanoi sopimuksensa irti 18 tkm kohdalla, tosin aina noihin vaihtolappuihin ei pidä uskoa. N. 15 cm pätkältä hihnan hampaat kaljuna eli kaikki pois ja loput hampaat "iskemättömässä" kunnossa. Eli ketä tässä voi syyttää? Itseään? Autoaan? Asentajaa?

Kyllä se on niin, että kaikki teemme virheitä, se kuka toisin väittää puhuu paskaa! Mekaaniset osat ovat kuluvia ja niiden kanssa on vaan elettävä.
Kuitenkin itse ajattelin pelata varman päälle tästä lähtien ja tarkistaa hihnan öljynvaihdon yhteydessä. Ei ole iso homma. Varmuus ennen kaikkea. Helpompaa ja halvempaa on vaihdella hihnoja vaikka 10 tkm välein, kuin tehdä koneremontti joka 20 tkm:ri.

Mistä kummasta johtuu tämä lanciapojan ylimielinen kirjoittelu?
Vahvasti epäilen, ettei "pojan" tallissa gralea ole... :roll:

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

AutonaAlfa kirjoitti:Kuitenkin itse ajattelin pelata varman päälle tästä lähtien ja tarkistaa hihnan öljynvaihdon yhteydessä. Ei ole iso homma. Varmuus ennen kaikkea. Helpompaa ja halvempaa on vaihdella hihnoja vaikka 10 tkm välein, kuin tehdä koneremontti joka 20 tkm:ri.
Maksaako täällä porukka nämä vaihtokulut omasta pussistaan? Niinkuin täällä on todettu niin hihna tuntuu menevän milloin sattuu eikä taida kovin hyvin korreloida ajettujen kilometrien/ ajan kanssa.

Johan nuo hihnanvaihtokulut lähentelee bensakuluja. Helppohan se valmistajan suositella tiukempia vaihtovälejä kun asiakas maksaa viulut. Ilmankos tämäkin huoli on ollut vuosia ja näyttää jatkuvan. Pahinta on kuitenkin se kylmä rinki takamuksessa reissussa että koskahan se minulla menee.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Itse kai suurin osa ne maksaa. Jollei maksaisi niin tuskin maksaisi muitakaan suoria huolto- ja korjauskuluja, ja mitäs sillä silloin olisi väliä kestääkö remmi vai ei.

Minä ainakin tihennän oman moottorin hihnanvaihtoväliä ihan oma-aloitteisesti, kone tosin ei ole Q4:n 'Grale-pata. Omaan osat maksavat 139,- ja työtä on muutamaksi tunniksi, kyllä sen vielä jaksaa vaihtaa vaikka neljänkympin välein. Jos sitä matkaa ei kestä niin tuskin olisi sitten kestänyt lyhyempääkään sen varmemmin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Jaha, ehdimpäs lomallakin tulla tänne "häiriköimään"

Tosiaankin noihin Fiat/Lancia 16V koneisiin pitäisi saada säädettäviä nokkapyöriä Tommi´s billetiltä ja kuten jo mainittukkin olen todella odottanut niitä jokusen kuukauden, mutta eipä niillä mikään hätä olekaan.

Jos päivittää hihnan 25mm leveäksi, niin alahihnapyörä pitää vaihtaa leveämpään ja sorvauttaa väliholkki tasap. hihnan hihnapyörän tilalle. Mulla on ylhäällä tuon tarvittavan hihnapyörän varaosanumero, mutta sitä en tiedä mistä autosta se on peräisin.

Kiistelyyn jakohihnojen kestosta en ota kantaa, mutta omaani tulen vaihtamaan varmaankin jossain 40 tkm kohdalla ihan varmuuden vuoksi.

Ja kiitokset vielä GFJ:lle kehuista. Tässähän ihan punastuu...

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Jossain määrin asiaan liittyen; Omaani vaihdettiin hihna, kiristin ja hihnapyörät AutoMilanon toimesta ihan vastikään. Mittariin oli tullut noin 30tkm mutta aikaa 2 vuotta ja 10kk. ->hihnapyörät kuin uudet, Hihna hieman muovisen oloinen mutta muuten OK, kiristin hieman "karhea" pyöritellä. Tuntui että hihna tai kiristin sieltä olisi lauennut sitten joskus? kun olisi tarpeeksi kauan ajellut.

Eipä tarvi miettiä sitäkään asiaa 8)
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jos ei ole mitään sanottavaa Q4:sen hihnoista voi olla sanomatta mitään tai tehdä sen jossain muualla.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Jaahas, just meinasin kommentoida lanciapojan elvistelyä lankun kulkemisesta, mutta olkoon sitten.
varsinkin kun viestikin on jo poistettu :mrgreen:
- Alfaholic -

lanciapoika
Viestit: 79
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45

Viesti Kirjoittaja lanciapoika »

... :roll:
Viimeksi muokannut lanciapoika, 30 Heinä 2005, 16:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no joo eihän ne muutamat kommentit kyllä mitenkään liittynyt 155 Q4:n remminvaihtoon/remminvaihtoväleihin.. mutta tuollehan olisi voinut kyllä perustaa oman ketjun, sen verta paljon olisi kyllä sanomista ollut pojun elvistelyistä.. :wink:

jatkettakoon tätä ketjua kuitenkin otsikon mukaisen aiheen piirissä..

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Ettei mänö ihan OTeeksi.
Jos muisti ei heitä ihan hirveen pahasti TAAS, niin osasia on oteltu samanaikakauden Ducatosta.
:mrgreen:

heskelin
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Touko 2005, 07:37
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja heskelin »

Tuli tuossa hommattua 155Q4 vm. -92. Mittarissa 127tkm ja remmi viimeksi vaihdettu 60 tkm:n kohdalla.

Vaihtaahan se pitää ja heti. Vaihtoehtoja on kolme:

1. vaihdan itse
2. vaihdatan hakumatkalla Saksassa
3. vaihdatan Suomessa

Onko Saksan ja Suomen välillä suuria kustannuseroja? Onko toi Quunelkun remmi itse vaihdettavissa illan aikana ilman erikoistyökaluja? Kiristin pitää tietenkin vaihtaa samalla mutta mitä muuta?

Jos päädyn teettämään työn Suomessa niin minne kannattaa viedä piäkaapuntiseudulla?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

heskelin kirjoitti:Onko Saksan ja Suomen välillä suuria kustannuseroja?
Aiva varmasti on, veikkaisin että jotain kolmanneksen halvempi :roll:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Epezi kirjoitti:
heskelin kirjoitti:Onko Saksan ja Suomen välillä suuria kustannuseroja?
Aiva varmasti on, veikkaisin että jotain kolmanneksen halvempi :roll:
Niin kummassa :lol:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mihinkähän tuo hinta-arvio mahtaa perustua? MuTua vai edes hitusen faktaa?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

MuTua :mrgreen:
Muistan kyllä lukeneeni jonkun kerovan kuinka paljon halvempia oli huollot saksassa, muistaakseni osien hinnoissa ei paljokaan eroa, mutta työt reilusti halvempaa. Tämäkin siis muistikuva.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Sauer kirjoitti:Ööh, kuis noissa ei hihna kestä?
Coupessa ainakin luvataan vaihtoväliks 90tkm/5vuotta, enkä oo kuullu tapauksia että ois napsahdellut kesken kaiken... :roll:
Tä? Eikö F Coupessa ole 5 pyttyinen turbokone ja AR 155 Q4 rivi 4 turbo?

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Coupea on tehty kahdella eri koneella, 16 V rivinelonen (Q4?) ja 20 V rivivitonen (Marean pannu turbolla?). Näin siis tietääkseni. Korjatkaa...

EDIT: Molemmat siis turboja, jos tuo selvitys oli monimutkainen.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

kyllä kaalipata liikkuu oikeilla linjoilla..kone taisi vaihtua rivinelosesta vitoseen jossain vuoden -96 tai -97 hujakoilla..
Viimeksi muokannut 90, 03 Elo 2005, 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Menee ihan täysin ohi aiheen jo, mut ideana olis hauska pistää tuo Coupen puhallin tuohon Marea 155:een. Tietysti byrokratia huolehtii siitä, ettei onnaa, vaikka palaset menis pudottamalla paikalleen.

Kuva

Kuva
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Eikö tuo Coupen 16V turbo, Q4:n ja Delta Integralen 16V kone ole kokolailla samat ainakin perustaltaan?
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Lainaus sivuilta http://www.carsfromitaly.com/ Coupen tiedoista:

"Due to the commonality of many of the parts there is a wealth of tuning information and knowledge around, the four-pot 2-litre unit being the same at the integrale etc. This can be well used when preparing a Coupé."
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

heskelin kirjoitti:Tuli tuossa hommattua 155Q4 vm. -92. Mittarissa 127tkm ja remmi viimeksi vaihdettu 60 tkm:n kohdalla.

Vaihtaahan se pitää ja heti. Vaihtoehtoja on kolme:

1. vaihdan itse
2. vaihdatan hakumatkalla Saksassa
3. vaihdatan Suomessa

Onko Saksan ja Suomen välillä suuria kustannuseroja? Onko toi Quunelkun remmi itse vaihdettavissa illan aikana ilman erikoistyökaluja? Kiristin pitää tietenkin vaihtaa samalla mutta mitä muuta?
Mahdollisimman paljon uutta osaa. Itse myös suosittelisin heittämään EGR:llä vesilintua tuon remontin yhteydessä, sillä sen poissaolo lyhentää hommaa monta tuntia.

Olen noissa törmännyt kahteen erilaiseen jakohihnan koppaan, toisessa joutuu irroittamaan vesipumpun hihnapyörän, toisessa ei. Aikaero näissä tapauksissa n. 1/2 tuntia.

Merkit saa aika hyvin kohdalleen, tasapainoakseleiden merkkien hakeminen on vähän työläämpää.. Mulla oli Saksanpoikien jäljiltä toinen akseli vain 3 hammasta pielessä, Tasoittui käynti kummasti vaihdon jälkeen oikeilla merkeillä.

Kireyden määrittäminen on arpapeliä ilman oikeata virallista kireysmittaria, mutta on noita nyt kolme kertaa tullut tehtyä, ja nyt se alkaa löytymään se kireys, kun ei vihellä eikä pidä löysää ääntä. Ja omassa kestänyt jo yli 15 tkm...
Jos päädyn teettämään työn Suomessa niin minne kannattaa viedä piäkaapuntiseudulla?
Hyvä kysymys. :roll:
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
Sauer
Viestit: 373
Liittynyt: 04 Syys 2003, 04:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sauer »

KJS kirjoitti:Eikö tuo Coupen 16V turbo, Q4:n ja Delta Integralen 16V kone ole kokolailla samat ainakin perustaltaan?
Näin olen käsittänyt ja siksi ihmettelinkin tota Q4:ten hihnojen paukkumis ongelmaa... :)

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Kaalipata kirjoitti:Menee ihan täysin ohi aiheen jo, mut ideana olis hauska pistää tuo Coupen puhallin tuohon Marea 155:een. Tietysti byrokratia huolehtii siitä, ettei onnaa, vaikka palaset menis pudottamalla paikalleen.
Brasiliassahan valmistetaan täyttä häkää Marean 5-mukista turboa. oliko ~220hv tai jotain? Siellä oli/on kyllä Temprastakin 200hv 2.0 Turbo, ja vielä kaksovisena :?

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Juu, huomasin tuon saman asian jälkeenpäin. Noissa postaamissani kuvissakin auto lienee lähes orkkistekniikalla. Pitäis ottaa asioista selvää ennenkuin huutelee foorumilla missä kaikki tiedetään jo valmiiksi :eggface:
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kireyden määrittäminen on arpapeliä ilman oikeata virallista kireysmittaria, mutta on noita nyt kolme kertaa tullut tehtyä, ja nyt se alkaa löytymään se kireys, kun ei vihellä eikä pidä löysää ääntä. Ja omassa kestänyt jo yli 15 tkm...
Käviskö perinteinen 90astetta periksi antava kun vetopuolelta kevyesti kääntää vai tarviiko olla kireempi..? :roll:

Jotkut kireysmittaritkin näyttää vähän mitä sattuu...

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

jiiässä kirjoitti:
Kireyden määrittäminen on arpapeliä ilman oikeata virallista kireysmittaria, mutta on noita nyt kolme kertaa tullut tehtyä, ja nyt se alkaa löytymään se kireys, kun ei vihellä eikä pidä löysää ääntä. Ja omassa kestänyt jo yli 15 tkm...
Käviskö perinteinen 90astetta periksi antava kun vetopuolelta kevyesti kääntää vai tarviiko olla kireempi..? :roll:

Jotkut kireysmittaritkin näyttää vähän mitä sattuu...
Ei suoraan tuo tekniikka käy, kun tuota suoraa osuutta ei tuossa vetopuolella ole. Hihna nojaa siinä tasapainoakselissa olevaan ohjuriin.

Nimenomaan kireämpi ei saa olla. Jippo on siinä, että uskaltaa jättää sen riittävän löysäksi... Mutta ei niin löysäksi, että sinne jää klappia. :wink:
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Autodata, vuoden 1994 kirja, Integrale 16V ohje:

HIHNAN ASENNUS, KIRISTYS:

"Varmista että moottorin ajoitusmerkit ovat kohdakkain"

"Asenna jakopään hihna varmistaen että se on kireällä hammaspyörien välillä"

"Kiinnitä erikoistyökalu 1860745100/200 jakopään hammashihnan kiristimessä oleviin reikiin."

"Aseta paino 100mm merkin kohdalle asteikkotangon ollessa vaakasuorassa"

"Pyöritä moottoria kaksi täyttä kierrosta myötäpäivään yläkuolo kohtaan"

-Jos asteikko kisko liikkuu vaakasuorasta, aseta kisko uudelleen ja toista toiminto-

"Tiukkaa kiristimen mutteri 44nm"

"Tarkasta uudelleen, että ajoitusmerkit ovat kohdakkain"

TASAPAINO AKSELIN HIHNAN ASENNUS, KIRISTYS:

"Kiinnitä tasapaino akselin käyttöhihna pyörä"

"Kiinnitä tasapainotus akselin hammashihna käyttäen irrotuksessa tehtyjä merkintöjä"

"Asenna työkalu no 1860745400 yhdessä työkalun 1860745100 kanssa tasapainotusakselin hammashihnan kiristimen päälle"

"Aseta paino vaakasuoran asteikon merkin 205mm kohdalle"

"Kierrä moottoria myötäpäivään kaksi täyttä kierrosta yläkuolokohtaan"

-Jos asteikko kisko liikkuu vaakasuorasta, aseta kisko uudelleen ja toista toiminto-

"Tiukkaa kiristimen mutteri arvoon 23nm"

Samat ohjeet pätevät kirjan mukaan myös 8V integralelle... :wink:

Eipä tuosta käsituntuma kireyttä voi määritellä mutta jos jollekin on iloa niin hyvä niin... :wink:

Vastaa Viestiin