155 q4 jakohihnan kestävyys
Valvoja: Moderators
155 q4 jakohihnan kestävyys
tuli tuolla bellassa puheeksi jotta toi vakio ei aivan hirveen kauan näytä kestävän... Autonaalfalla 18tkm ja mulla 29tkm jotta mitä tehä....? keltsi viisaana miehenä ... ainakin minun mielestä!!!!!!!!!!! totesi tuon 25mm ( vakiona 18mm ) diesel fiuden hihnan käyvän jos muokkaa nokkapyöriä ja jättää tuon tasapainohihnan pois? korjaa keltsi jos muistan väärin
ja btw: keltsillä uskomattoman hiano fiude!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ja btw: keltsillä uskomattoman hiano fiude!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Myöhemmin Keltsi jutteli, että noita nokkapyöriä voisi tilata tommy´s billetin kautta.(taitaa muuten olla juttua täällä palstallakin) Heillä kuulema tarvittava kone, kunnollisten nokkapyörien tekoon. Mikäli nyt oikein muistan... Taisi olla Keltsi odottanut noita omia nokkapyöriään jo jokusen kuukauden...
Ei muuta kuin vaihdetaan hihna samalla kuin öljytkin
Ei muuta kuin vaihdetaan hihna samalla kuin öljytkin
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
juu enemmin kannattaa uskoa valmistajan suositusta kuin jonkun hatusta tempaisemia suosituksia..
kuitenkin sen remmin vaihto on huomattavasti halvempi ratkaisu kuin kansiremontti..
ja fiat foorumissakin suurin osa luultavasti suosittelee tuota max 60tkm/3vuotta tai jopa lyhyempää vaihtoväliä..
kuitenkin sen remmin vaihto on huomattavasti halvempi ratkaisu kuin kansiremontti..
ja fiat foorumissakin suurin osa luultavasti suosittelee tuota max 60tkm/3vuotta tai jopa lyhyempää vaihtoväliä..
Viimeksi muokannut 90, 27 Heinä 2005, 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Onko sitten niin että remmi kestäis vaihtovälin, mutta muut osat kulahtaa ennen ja särkee remminlanciapoika kirjoitti:Äläs nyt 90 liioittele yleistä mielipidettä...suurin osa hihnojen rikkoutumisista johtuu öljyvuodoista, kuluneet osat ym...on se luigi suunnitellut et se kestää sen vaihtovälin kevyesti..
Oli miten oli, surullisen paljonhan noita on mennyt eikä joka jannu välttämättä jaksa vilkuilla kuukausittain sinne jakopäähän jos vaikka olis sattunu öljylähde puhkeemaan tai nokkapyörät liikaa kulahtaan
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no kyllä teikäläisen tekemiset on kaukana ammattilaisuudesta jos vain kirjoitteluihisi on luottaminen..lanciapoika kirjoitti:Kun kerran vaihtaa kaikki osat uusiin ja tekee asennuksen huolella ja ammattitaidolla..niin hihnan kans ei tarttee menettää yöunia...eikä tarttee miettiä mitään suosituksia...ajoittainen tarkistus kertoo vaihto tarpeen .. ja ainahan se 90 on ihmettelemässä erinäisiä asioita ..toivottavasti vaihdat muitakin kuluvia osia varman päälle
sen takia olet varmaan poistanut fiat foorumissa kaikki vanhat postauksesikin kun olet tainnut hieman päästeltyä sieltä sanaisesta arkusta mitä sattuun..
en nyt ole sen kummemmin mitään ihmetellyt mutta jatkossa pelaan edelleenkin jakopään suhteen varman päälle ja vaihdan joka kerta KAIKKI osat uusiin kuten tähänkin asti, lisäksi noudatan valmistajan suosituksia oli se sitten 100tkm tai lyhennetty 60tkm .
Viimeksi muokannut 90, 28 Heinä 2005, 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Varmaan aika paljon riippuu, missä olosuhteissa autoa startataan, eli kuinka jäykkää öljy on. Kylmässä kumi menee koppuraksi muutenkin.
Viimeksi muokannut Jarno, 01 Elo 2005, 17:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Mulla oli Q4:ssa jakopää hyvin heikossa hapessa, tosin edellisestä vaihdosta ei tietoa. Epäilen ettei täältäkään löydy ainakaan Q4:sen omistajia jotka olisivat satoja tuhansia koneilla ajaneet. Integralemiehet suosittelivat 20tkm välein, mutta varmaan jostain sen ja 100tkm välein löytyy ainakin minun mielestä se järkevin vaihtoväli.
Mutta hyvä jos on sen verran rikasta sakkia että on varaa olla ostamatta parin sadan hihnat vähän useammin vrt. että hihna paukkuu.
Mitä siihen 90tkm suositukseen tulee niin olihan nyky teeässien väli 120tkm aikoinaan, ja Q4 motorschadeneita ei tarvitse kauaa Saksasta etsiä.
pippelivenytyskädenvääntöolenkovinasiantuntijaofftopic voisi jättää vaikka sinne fiiatfoorumille.
Mutta hyvä jos on sen verran rikasta sakkia että on varaa olla ostamatta parin sadan hihnat vähän useammin vrt. että hihna paukkuu.
Mitä siihen 90tkm suositukseen tulee niin olihan nyky teeässien väli 120tkm aikoinaan, ja Q4 motorschadeneita ei tarvitse kauaa Saksasta etsiä.
pippelivenytyskädenvääntöolenkovinasiantuntijaofftopic voisi jättää vaikka sinne fiiatfoorumille.
Minä vaihdatin 90 tkm kohdalla, Auto Milanossa, ei ehkä ollut vaihdettu aikaisemmin. Kesti 20 tkm ja hihna oli löystynyt ja kulunut, ei ole kuulunut vieläkään meneekö takuuseen(tuskin), sitten vaihtoivat myös hihnapyörät. Nyt on taas kulunut 20 tkm, pitäis varmaan tarkistella.
Ekalla kerralla sanoivat vaihtoväliksi 90 tkm, toisessa vaihdossa tiputtivat sen 60 tuhanteen.
Ekalla kerralla sanoivat vaihtoväliksi 90 tkm, toisessa vaihdossa tiputtivat sen 60 tuhanteen.
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45
Pitää hihnan kans huomioida myös vähän kuinka raskasta kaasujalkaa käyttää...
Onkos Integralessa tiukemmat nokka-akselit kuin Q4:ssa...? Jos on niin nekin osaltaan vaikuttaa remmin kesto-ikään.Integralemiehet suosittelivat 20tkm välein, mutta varmaan jostain sen ja 100tkm välein löytyy ainakin minun mielestä se järkevin vaihtoväli.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Suurimmassa osassa täällä kerrotuissa tapauksissa hihna on katkennut ennen ensimmäistä vaihtoa (60tkm/3v). Eli ihan turha Deltaa syyttää, vaikka se paikka kuinka vituttaisikin.lanciapoika kirjoitti:Totuus on et jos kaikki osat uusia niin hihna kestää kevyesti suositellun rajan..se on eri asia jos väärin asennetaan deltan/muun toimesta ja kaikkia osia ei ole vaihdettu...mutta se ei ole hihnojen syy..
Mutta monesti hihnojen rikot johtuu liian tiukalle/löysälle asennetusta..ja vielä ammatti liikkeiden toimesta..
mun tapauksessa toi homma meni niin jotta kun auto tuli saksasta, ajelin sillä joku 5kk ja sitten kävin vaihdattamassa hihnan ja samalla hihnapyörät.. ajelin tämän jälkeen 29tkm.. eräänä kauniina päivänä olin juuri sammuttamassa autoa kun se päättikin sammua itsekseen! syy: hihnasta 15 hammasta poikki ja loputkin olivat murtuneet! uhkasi tuo bellakin jäädä haaveeksi, mutta onneksi ei tullut muita vaurioita! ja bellaankin päästiin
Mulla taas Q4:sen hihna sanoi sopimuksensa irti 18 tkm kohdalla, tosin aina noihin vaihtolappuihin ei pidä uskoa. N. 15 cm pätkältä hihnan hampaat kaljuna eli kaikki pois ja loput hampaat "iskemättömässä" kunnossa. Eli ketä tässä voi syyttää? Itseään? Autoaan? Asentajaa?
Kyllä se on niin, että kaikki teemme virheitä, se kuka toisin väittää puhuu paskaa! Mekaaniset osat ovat kuluvia ja niiden kanssa on vaan elettävä.
Kuitenkin itse ajattelin pelata varman päälle tästä lähtien ja tarkistaa hihnan öljynvaihdon yhteydessä. Ei ole iso homma. Varmuus ennen kaikkea. Helpompaa ja halvempaa on vaihdella hihnoja vaikka 10 tkm välein, kuin tehdä koneremontti joka 20 tkm:ri.
Mistä kummasta johtuu tämä lanciapojan ylimielinen kirjoittelu?
Vahvasti epäilen, ettei "pojan" tallissa gralea ole...
Kyllä se on niin, että kaikki teemme virheitä, se kuka toisin väittää puhuu paskaa! Mekaaniset osat ovat kuluvia ja niiden kanssa on vaan elettävä.
Kuitenkin itse ajattelin pelata varman päälle tästä lähtien ja tarkistaa hihnan öljynvaihdon yhteydessä. Ei ole iso homma. Varmuus ennen kaikkea. Helpompaa ja halvempaa on vaihdella hihnoja vaikka 10 tkm välein, kuin tehdä koneremontti joka 20 tkm:ri.
Mistä kummasta johtuu tämä lanciapojan ylimielinen kirjoittelu?
Vahvasti epäilen, ettei "pojan" tallissa gralea ole...
Maksaako täällä porukka nämä vaihtokulut omasta pussistaan? Niinkuin täällä on todettu niin hihna tuntuu menevän milloin sattuu eikä taida kovin hyvin korreloida ajettujen kilometrien/ ajan kanssa.AutonaAlfa kirjoitti:Kuitenkin itse ajattelin pelata varman päälle tästä lähtien ja tarkistaa hihnan öljynvaihdon yhteydessä. Ei ole iso homma. Varmuus ennen kaikkea. Helpompaa ja halvempaa on vaihdella hihnoja vaikka 10 tkm välein, kuin tehdä koneremontti joka 20 tkm:ri.
Johan nuo hihnanvaihtokulut lähentelee bensakuluja. Helppohan se valmistajan suositella tiukempia vaihtovälejä kun asiakas maksaa viulut. Ilmankos tämäkin huoli on ollut vuosia ja näyttää jatkuvan. Pahinta on kuitenkin se kylmä rinki takamuksessa reissussa että koskahan se minulla menee.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Itse kai suurin osa ne maksaa. Jollei maksaisi niin tuskin maksaisi muitakaan suoria huolto- ja korjauskuluja, ja mitäs sillä silloin olisi väliä kestääkö remmi vai ei.
Minä ainakin tihennän oman moottorin hihnanvaihtoväliä ihan oma-aloitteisesti, kone tosin ei ole Q4:n 'Grale-pata. Omaan osat maksavat 139,- ja työtä on muutamaksi tunniksi, kyllä sen vielä jaksaa vaihtaa vaikka neljänkympin välein. Jos sitä matkaa ei kestä niin tuskin olisi sitten kestänyt lyhyempääkään sen varmemmin.
Minä ainakin tihennän oman moottorin hihnanvaihtoväliä ihan oma-aloitteisesti, kone tosin ei ole Q4:n 'Grale-pata. Omaan osat maksavat 139,- ja työtä on muutamaksi tunniksi, kyllä sen vielä jaksaa vaihtaa vaikka neljänkympin välein. Jos sitä matkaa ei kestä niin tuskin olisi sitten kestänyt lyhyempääkään sen varmemmin.
- Epäkelpokeräilijä -
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Jaha, ehdimpäs lomallakin tulla tänne "häiriköimään"
Tosiaankin noihin Fiat/Lancia 16V koneisiin pitäisi saada säädettäviä nokkapyöriä Tommi´s billetiltä ja kuten jo mainittukkin olen todella odottanut niitä jokusen kuukauden, mutta eipä niillä mikään hätä olekaan.
Jos päivittää hihnan 25mm leveäksi, niin alahihnapyörä pitää vaihtaa leveämpään ja sorvauttaa väliholkki tasap. hihnan hihnapyörän tilalle. Mulla on ylhäällä tuon tarvittavan hihnapyörän varaosanumero, mutta sitä en tiedä mistä autosta se on peräisin.
Kiistelyyn jakohihnojen kestosta en ota kantaa, mutta omaani tulen vaihtamaan varmaankin jossain 40 tkm kohdalla ihan varmuuden vuoksi.
Ja kiitokset vielä GFJ:lle kehuista. Tässähän ihan punastuu...
Tosiaankin noihin Fiat/Lancia 16V koneisiin pitäisi saada säädettäviä nokkapyöriä Tommi´s billetiltä ja kuten jo mainittukkin olen todella odottanut niitä jokusen kuukauden, mutta eipä niillä mikään hätä olekaan.
Jos päivittää hihnan 25mm leveäksi, niin alahihnapyörä pitää vaihtaa leveämpään ja sorvauttaa väliholkki tasap. hihnan hihnapyörän tilalle. Mulla on ylhäällä tuon tarvittavan hihnapyörän varaosanumero, mutta sitä en tiedä mistä autosta se on peräisin.
Kiistelyyn jakohihnojen kestosta en ota kantaa, mutta omaani tulen vaihtamaan varmaankin jossain 40 tkm kohdalla ihan varmuuden vuoksi.
Ja kiitokset vielä GFJ:lle kehuista. Tässähän ihan punastuu...
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Jossain määrin asiaan liittyen; Omaani vaihdettiin hihna, kiristin ja hihnapyörät AutoMilanon toimesta ihan vastikään. Mittariin oli tullut noin 30tkm mutta aikaa 2 vuotta ja 10kk. ->hihnapyörät kuin uudet, Hihna hieman muovisen oloinen mutta muuten OK, kiristin hieman "karhea" pyöritellä. Tuntui että hihna tai kiristin sieltä olisi lauennut sitten joskus? kun olisi tarpeeksi kauan ajellut.
Eipä tarvi miettiä sitäkään asiaa
Eipä tarvi miettiä sitäkään asiaa
Ayrton Senna da Silva forever
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no joo eihän ne muutamat kommentit kyllä mitenkään liittynyt 155 Q4:n remminvaihtoon/remminvaihtoväleihin.. mutta tuollehan olisi voinut kyllä perustaa oman ketjun, sen verta paljon olisi kyllä sanomista ollut pojun elvistelyistä..
jatkettakoon tätä ketjua kuitenkin otsikon mukaisen aiheen piirissä..
jatkettakoon tätä ketjua kuitenkin otsikon mukaisen aiheen piirissä..
Tuli tuossa hommattua 155Q4 vm. -92. Mittarissa 127tkm ja remmi viimeksi vaihdettu 60 tkm:n kohdalla.
Vaihtaahan se pitää ja heti. Vaihtoehtoja on kolme:
1. vaihdan itse
2. vaihdatan hakumatkalla Saksassa
3. vaihdatan Suomessa
Onko Saksan ja Suomen välillä suuria kustannuseroja? Onko toi Quunelkun remmi itse vaihdettavissa illan aikana ilman erikoistyökaluja? Kiristin pitää tietenkin vaihtaa samalla mutta mitä muuta?
Jos päädyn teettämään työn Suomessa niin minne kannattaa viedä piäkaapuntiseudulla?
Vaihtaahan se pitää ja heti. Vaihtoehtoja on kolme:
1. vaihdan itse
2. vaihdatan hakumatkalla Saksassa
3. vaihdatan Suomessa
Onko Saksan ja Suomen välillä suuria kustannuseroja? Onko toi Quunelkun remmi itse vaihdettavissa illan aikana ilman erikoistyökaluja? Kiristin pitää tietenkin vaihtaa samalla mutta mitä muuta?
Jos päädyn teettämään työn Suomessa niin minne kannattaa viedä piäkaapuntiseudulla?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Coupea on tehty kahdella eri koneella, 16 V rivinelonen (Q4?) ja 20 V rivivitonen (Marean pannu turbolla?). Näin siis tietääkseni. Korjatkaa...
EDIT: Molemmat siis turboja, jos tuo selvitys oli monimutkainen.
EDIT: Molemmat siis turboja, jos tuo selvitys oli monimutkainen.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
kyllä kaalipata liikkuu oikeilla linjoilla..kone taisi vaihtua rivinelosesta vitoseen jossain vuoden -96 tai -97 hujakoilla..
Viimeksi muokannut 90, 03 Elo 2005, 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Lainaus sivuilta http://www.carsfromitaly.com/ Coupen tiedoista:
"Due to the commonality of many of the parts there is a wealth of tuning information and knowledge around, the four-pot 2-litre unit being the same at the integrale etc. This can be well used when preparing a Coupé."
"Due to the commonality of many of the parts there is a wealth of tuning information and knowledge around, the four-pot 2-litre unit being the same at the integrale etc. This can be well used when preparing a Coupé."
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Mahdollisimman paljon uutta osaa. Itse myös suosittelisin heittämään EGR:llä vesilintua tuon remontin yhteydessä, sillä sen poissaolo lyhentää hommaa monta tuntia.heskelin kirjoitti:Tuli tuossa hommattua 155Q4 vm. -92. Mittarissa 127tkm ja remmi viimeksi vaihdettu 60 tkm:n kohdalla.
Vaihtaahan se pitää ja heti. Vaihtoehtoja on kolme:
1. vaihdan itse
2. vaihdatan hakumatkalla Saksassa
3. vaihdatan Suomessa
Onko Saksan ja Suomen välillä suuria kustannuseroja? Onko toi Quunelkun remmi itse vaihdettavissa illan aikana ilman erikoistyökaluja? Kiristin pitää tietenkin vaihtaa samalla mutta mitä muuta?
Olen noissa törmännyt kahteen erilaiseen jakohihnan koppaan, toisessa joutuu irroittamaan vesipumpun hihnapyörän, toisessa ei. Aikaero näissä tapauksissa n. 1/2 tuntia.
Merkit saa aika hyvin kohdalleen, tasapainoakseleiden merkkien hakeminen on vähän työläämpää.. Mulla oli Saksanpoikien jäljiltä toinen akseli vain 3 hammasta pielessä, Tasoittui käynti kummasti vaihdon jälkeen oikeilla merkeillä.
Kireyden määrittäminen on arpapeliä ilman oikeata virallista kireysmittaria, mutta on noita nyt kolme kertaa tullut tehtyä, ja nyt se alkaa löytymään se kireys, kun ei vihellä eikä pidä löysää ääntä. Ja omassa kestänyt jo yli 15 tkm...
Hyvä kysymys.Jos päädyn teettämään työn Suomessa niin minne kannattaa viedä piäkaapuntiseudulla?
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Brasiliassahan valmistetaan täyttä häkää Marean 5-mukista turboa. oliko ~220hv tai jotain? Siellä oli/on kyllä Temprastakin 200hv 2.0 Turbo, ja vielä kaksovisenaKaalipata kirjoitti:Menee ihan täysin ohi aiheen jo, mut ideana olis hauska pistää tuo Coupen puhallin tuohon Marea 155:een. Tietysti byrokratia huolehtii siitä, ettei onnaa, vaikka palaset menis pudottamalla paikalleen.
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Juu, huomasin tuon saman asian jälkeenpäin. Noissa postaamissani kuvissakin auto lienee lähes orkkistekniikalla. Pitäis ottaa asioista selvää ennenkuin huutelee foorumilla missä kaikki tiedetään jo valmiiksi
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
Käviskö perinteinen 90astetta periksi antava kun vetopuolelta kevyesti kääntää vai tarviiko olla kireempi..?Kireyden määrittäminen on arpapeliä ilman oikeata virallista kireysmittaria, mutta on noita nyt kolme kertaa tullut tehtyä, ja nyt se alkaa löytymään se kireys, kun ei vihellä eikä pidä löysää ääntä. Ja omassa kestänyt jo yli 15 tkm...
Jotkut kireysmittaritkin näyttää vähän mitä sattuu...
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Ei suoraan tuo tekniikka käy, kun tuota suoraa osuutta ei tuossa vetopuolella ole. Hihna nojaa siinä tasapainoakselissa olevaan ohjuriin.jiiässä kirjoitti:Käviskö perinteinen 90astetta periksi antava kun vetopuolelta kevyesti kääntää vai tarviiko olla kireempi..?Kireyden määrittäminen on arpapeliä ilman oikeata virallista kireysmittaria, mutta on noita nyt kolme kertaa tullut tehtyä, ja nyt se alkaa löytymään se kireys, kun ei vihellä eikä pidä löysää ääntä. Ja omassa kestänyt jo yli 15 tkm...
Jotkut kireysmittaritkin näyttää vähän mitä sattuu...
Nimenomaan kireämpi ei saa olla. Jippo on siinä, että uskaltaa jättää sen riittävän löysäksi... Mutta ei niin löysäksi, että sinne jää klappia.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
Autodata, vuoden 1994 kirja, Integrale 16V ohje:
HIHNAN ASENNUS, KIRISTYS:
"Varmista että moottorin ajoitusmerkit ovat kohdakkain"
"Asenna jakopään hihna varmistaen että se on kireällä hammaspyörien välillä"
"Kiinnitä erikoistyökalu 1860745100/200 jakopään hammashihnan kiristimessä oleviin reikiin."
"Aseta paino 100mm merkin kohdalle asteikkotangon ollessa vaakasuorassa"
"Pyöritä moottoria kaksi täyttä kierrosta myötäpäivään yläkuolo kohtaan"
-Jos asteikko kisko liikkuu vaakasuorasta, aseta kisko uudelleen ja toista toiminto-
"Tiukkaa kiristimen mutteri 44nm"
"Tarkasta uudelleen, että ajoitusmerkit ovat kohdakkain"
TASAPAINO AKSELIN HIHNAN ASENNUS, KIRISTYS:
"Kiinnitä tasapaino akselin käyttöhihna pyörä"
"Kiinnitä tasapainotus akselin hammashihna käyttäen irrotuksessa tehtyjä merkintöjä"
"Asenna työkalu no 1860745400 yhdessä työkalun 1860745100 kanssa tasapainotusakselin hammashihnan kiristimen päälle"
"Aseta paino vaakasuoran asteikon merkin 205mm kohdalle"
"Kierrä moottoria myötäpäivään kaksi täyttä kierrosta yläkuolokohtaan"
-Jos asteikko kisko liikkuu vaakasuorasta, aseta kisko uudelleen ja toista toiminto-
"Tiukkaa kiristimen mutteri arvoon 23nm"
Samat ohjeet pätevät kirjan mukaan myös 8V integralelle...
Eipä tuosta käsituntuma kireyttä voi määritellä mutta jos jollekin on iloa niin hyvä niin...
HIHNAN ASENNUS, KIRISTYS:
"Varmista että moottorin ajoitusmerkit ovat kohdakkain"
"Asenna jakopään hihna varmistaen että se on kireällä hammaspyörien välillä"
"Kiinnitä erikoistyökalu 1860745100/200 jakopään hammashihnan kiristimessä oleviin reikiin."
"Aseta paino 100mm merkin kohdalle asteikkotangon ollessa vaakasuorassa"
"Pyöritä moottoria kaksi täyttä kierrosta myötäpäivään yläkuolo kohtaan"
-Jos asteikko kisko liikkuu vaakasuorasta, aseta kisko uudelleen ja toista toiminto-
"Tiukkaa kiristimen mutteri 44nm"
"Tarkasta uudelleen, että ajoitusmerkit ovat kohdakkain"
TASAPAINO AKSELIN HIHNAN ASENNUS, KIRISTYS:
"Kiinnitä tasapaino akselin käyttöhihna pyörä"
"Kiinnitä tasapainotus akselin hammashihna käyttäen irrotuksessa tehtyjä merkintöjä"
"Asenna työkalu no 1860745400 yhdessä työkalun 1860745100 kanssa tasapainotusakselin hammashihnan kiristimen päälle"
"Aseta paino vaakasuoran asteikon merkin 205mm kohdalle"
"Kierrä moottoria myötäpäivään kaksi täyttä kierrosta yläkuolokohtaan"
-Jos asteikko kisko liikkuu vaakasuorasta, aseta kisko uudelleen ja toista toiminto-
"Tiukkaa kiristimen mutteri arvoon 23nm"
Samat ohjeet pätevät kirjan mukaan myös 8V integralelle...
Eipä tuosta käsituntuma kireyttä voi määritellä mutta jos jollekin on iloa niin hyvä niin...