156 V6 harkinnassa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
turtzik
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Heinä 2005, 20:13

156 V6 harkinnassa

Viesti Kirjoittaja turtzik »

Tuollainen 156 2.5 V6 olisi harkinnassa, vm. -98 ja ajettu 130+ tkm. vilkuilin jo tuon vikalista topicin läpi, mutta olisikohan vielä lisää vinkkejä mitä tuosta kannattaisi tarkastella ostopäätöstä miettiessä...

tuokos mikään firma noita autodelta uk:n osia suomeen?

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

tuo lista on kyllä aika kattava, tuon ikäisessä voi alkaa olemaan esim syyläri jo kohta vaihtokunnossa. En ainakaan ole tietoinen että joku toisi noita autodeltan osia Suomeen. Oletko jo käynyt koeajamassa?


:drinking: :silly:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Varaa suosiolla noin 1000-1500 euroa kaikenlaisiin pikkukorjauksiin, sen jälkeen voikin sitten taas ajella muutaman kymmenentuhatta huoletta.

Tarkista että jakohihna on vaihdettu noin 120tkm kohdalla tai ainakin vaadi myyjää vaihtamaan osat myös vesipumppu ennen kuin ostat.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

turtzik
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Heinä 2005, 20:13

Viesti Kirjoittaja turtzik »

jakohihna on vaihdettu, vesipumpusta ei tietoa, automilanossa huollettu. kuulemma kaikkea pientä korjausta on ollut 2 vuoden omistusaikana, tukivarret, ilmastointi jne.. toivoa sopisi ettei sitten ainakaan paljoa lisää kohteita löytyisi...

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Kyllä tuo listaus on aika kattava. Kun hihnakin on vaihdettu ajallaan, niin ei muuta kuin koeajolle! Kannattaa tietenkin vielä tsekata koska vekottimen katsastus on edessä ja jos piakkoin, niin hanki mieluiten juuri katsastettuna 8).

Saman vuosimallin V6:n hankin itse n. 1,5 kk sitten. Kilometrejä oli reilu 100t ostohetkellä. Vakiorenkailla auto on melkoinen pomppulinna ajettavaksi (ainakin leveämpiin mataprofiileihin totteneelle), mutta rengaskoolla 225/45/R17 ainakin omani sai heti kummasti lisää ajettavuutta, madallus edessä mahdollisesti ensi kesänä. Samoin soitinosasto meni heti alkuun uusiksi, vekottimen mukana tullutta laitteistoa ei yksinkertaisesti pystynyt kuuntelemaan...

Edit: Niin juu - ja mitä ikinä mieleen tuleekin kysyä niin haulla ja kysymällä täältä on infoa saanut ainakin tämä ihka-uusi-Alfisti ja nopeasti. Kiitoksia siis kaikille "vanhoille" palstalaisille jo tässä vaiheessa! :multi:
Alfa Romeo - immagine di bellezza

turtzik
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Heinä 2005, 20:13

Viesti Kirjoittaja turtzik »

V6 kirjoitti:tuo lista on kyllä aika kattava, tuon ikäisessä voi alkaa olemaan esim syyläri jo kohta vaihtokunnossa. En ainakaan ole tietoinen että joku toisi noita autodeltan osia Suomeen. Oletko jo käynyt koeajamassa?


:drinking: :silly:
onkos noita syyläreitä sitten jouduttu paljonkin vaihtamaan?

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

on niitä muutamia kai vaihdettu, vaikee sanoo monta, mulla on originaali vielä ja auto on 98
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Juu ja tarkista päästöt ennen kuin ostat. Katalysaattori ja lambda on aika kallista hubaa. Muuten tuntuu ihan hyvin huolletulta yksilöltä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

turtzik kirjoitti:onkos noita syyläreitä sitten jouduttu paljonkin vaihtamaan?

Jep, mä vaihdoin syylärin talvella, oli ihan hapera alaosastaan ja vuosi kuumana.


Terv. CC.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

turtzik
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Heinä 2005, 20:13

Viesti Kirjoittaja turtzik »

kävin eilen tuota kyseistä yksilöä ajamassa, ja pariin kohteeseen tuli kiinnitettyä huomiota:

- 4 vaihteen synkronoinnissa jotain häikkää, joskus vaidettaessa neloselle rusahtaa, etenkin vedätettäessä suurilla kierroksilla. myös ihan rauhallisessa ajossa tuntuu synkronoivan nelosen muita hitaammin, ja ehkä tarvii hivenen enemmän voimaa nelosen vaihtamiseen.

- ajovalojen lasit olivat hyvin sumeat

- joskus esiintyy liikkeellelähdettäessä nykimistä, tästä syystä lambda anturi vaihdettu, mutta nykimistä esiintyy siltikin ajoittain.

näistä kohteista olisi kyllä kiinnostava kuulla, onko muilla ollut samanlaisia ongelmia...

tai ylipäätään miltä nuo alfistien korvin kuulostavat?

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

turtzik kirjoitti:- ajovalojen lasit olivat hyvin sumeat
vähän offtopic, mutta:

Onkos kukaan muuten saanut näitä hiottuja kirkkaiksi? Onko hommassa riskiä että valokuvio menisi pahasti perseelleen jos hioisi jollain tahnalla?
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Mä taisin nähdä jossain ulkomaan alfa sivuilla ohjeen, mutta lyhyesti näin.
1. hienoa hiomapaperia
2. todella hienoa hiomapaperia
3. vielä enemmän hienoa hiomapaperia
4. hiomatahnaa.

Ainakin näkemissäni kuvissa oli onnistunut hyvin.

Ediiittiä: löytyhän se ohje:
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... furbishing

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Suurkiitos! Taitaa tosiaankin mennä todo-listalle tuo ajovalojen kirkastusoperaatio :-D
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Kaalipata kirjoitti:
turtzik kirjoitti:- ajovalojen lasit olivat hyvin sumeat
vähän offtopic, mutta:

Onkos kukaan muuten saanut näitä hiottuja kirkkaiksi? Onko hommassa riskiä että valokuvio menisi pahasti perseelleen jos hioisi jollain tahnalla?
Mulla oli kanssa todella sumentuneet, ihan perinteisellä hiomatahnalla ne entisöin ja hyvät tuli.

turtzik
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Heinä 2005, 20:13

Viesti Kirjoittaja turtzik »

jäi sitten tämä alfa ostamatta, vaikka autosta oli korjattu lähes kaikki kohteet mitä mainittiin 156 tyyppiviat topicissa, silti seuraavat kohteet enteilivät tulevia ongelmia:

- 4 vaihteen synkronointi
- päästöt ei meinaa kylmänä mennä rajoihin (vaihdettu lambda+ilmamäärämittari)
- joskus liikkeellelähdössä nykii

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

turtzik kirjoitti:jäi sitten tämä alfa ostamatta, vaikka autosta oli korjattu lähes kaikki kohteet mitä mainittiin 156 tyyppiviat topicissa, silti seuraavat kohteet enteilivät tulevia ongelmia:

- 4 vaihteen synkronointi
- päästöt ei meinaa kylmänä mennä rajoihin (vaihdettu lambda+ilmamäärämittari)
- joskus liikkeellelähdössä nykii
Meneekö jonkun koneen päästöt kylmänä oikeasti rajojen sisään? Käyttölämpöisestä koneestahan ne päästöt joka tapauksessa katsastuksessakin mitataan. Kylmänä nykimistä taitaa olla lähes jokaisessa 156:ssa, ja syypäänä ECU. Itsekin olen asiasta lukenut useammastakin kuin yhdestä ketjusta. Ainoastaan tuosta nelosvaihteen synkronoinnista voisin huolestuakin. Eihän rusahtelu tietenkään mitään "normaalia" ole.

turtzik
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Heinä 2005, 20:13

Viesti Kirjoittaja turtzik »

juuh, voihan olla että nuo päästöt ja nykiminen eivät mitään varsinaisia vikoja ole, mutta tuo vaihteisto ongelma jo yksinään saa pelkäämään 1000-1500 eur remonttia...

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

turtzik kirjoitti:jäi sitten tämä alfa ostamatta, vaikka autosta oli korjattu lähes kaikki kohteet mitä mainittiin 156 tyyppiviat topicissa, silti seuraavat kohteet enteilivät tulevia ongelmia:

- 4 vaihteen synkronointi
- päästöt ei meinaa kylmänä mennä rajoihin (vaihdettu lambda+ilmamäärämittari)
- joskus liikkeellelähdössä nykii
Oma yksilö samoissa kilometreissä ja 4 vaihde meinaa takeltaa jos ei käytä kytkintä kunnolla. Omasta jouduin melkein heti vaihtamaan työsylinterin joten voisi olla että a) et käytä kytkintä tarpeiksi vaihtaessa tai b) työsylinteri vaihtoiässä / ilmaa letkussa

turtzik
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Heinä 2005, 20:13

Viesti Kirjoittaja turtzik »

tuossa on koko kytkin vaihdettu 70-80 tkm välissä, ja kytkintä käytin kyllä aivan samalla tavoin kuin muillakin vaihteilla. lisäksi auton omistaja sanoi, että nelonen rusahtaa välillä.

booster1000
Viestit: 23
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 15:37
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja booster1000 »

Pistänpä tähän väliin omakohtaista kokemusta vuoden Alfa kokemuksen jälkeen (156, V6, vm-98 ).

Tällaista hilpekettä on vaihdettu ja huollettu:
- Jakopään osat vaihdettu oston yhteydessä(autoliikkeen piikkiin)
- Kytkinpaketti vaihdettu(autoliikkeen piikkiin, oston yhteydessä)
- Termostaatti vaihdettu(autoliikkeen piikkiin)
- Kytkintyösylinteri vaihdettu(autoliikkeen piikkiin-> 50%)
- Vaihteistoöljyt vaihdettu (2. rusahteli harvakseltaan, mutta ei enää öljynvaihdon jälkeen)
- Airbag valo kuitattu kerran
- Ilmastointi huollettu tänä kesänä (oli enää alle 100g kylmäaineita)

Silloin kun ostin niin kilometrejä 134tkm ja nyt ajettu 155tkm.

On saanut ajella aika kivuttomasti noiden vaihtojen jälkeen, edelleen vaan tuo pieni nykiminen liikkeelle lähdettäessä häiritsee joskus.

terba
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Elo 2005, 15:55

Viesti Kirjoittaja terba »

Olen ajatellut tuollaisen Alfa Romeo 156 2.5 V6 ostamista, mahdollisesti 2006 vuosimallia tai sitten vähän ajettua 04-05 mallia. Kuinka paljon nuo uusimmat 156:t ovat uudistuneet 90-luvun lopun vastaavasta mallista? Ja mitä virityssarjoja tuohon on porukka hankkinut ja esim kuinka paljon teholastuilla on mahdollista saada tehoa lisää? Ja mihin hintaan olette saanut uuden Alfan 156 2.5 V6 tingattua kaupasta ja mitä lisävarusteita siihen kannattaisi ostaa samalla ja mitkä lisävarusteet olette toteneet hyödyllisiksi?

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Voi olla aika hiljaista tuon 156:n suhteen, kun 159 tulee myyntiin syksyn aikana. Suomessa tietysti vasta ensi vuonna (pitkälti?) :mrgreen: V6-moottoreita ei tainnut enää tänä vuonna saada vaikka olisi halunnutkin, pannulafka kun on suljettu Aresessa. Delta-auto myy vielä tänä vuonna nelisylinterisiä malleja ja arvatenkin jämiä vielä ensi vuoden puolella...
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

terba kirjoitti:Ja mitä virityssarjoja tuohon on porukka hankkinut ja esim kuinka paljon teholastuilla on mahdollista saada tehoa lisää?
www.tmuukkonen.fi kertoo lisää.

Toisaalta jos heti uudessa 2.5 V6:ssa on liian vähän tehoa, saattaisi GT 3.2 olla oikea vaihtoehto. Varsinkaan kun uusia 2.5 V6 ei taida enää olla tarjolla.

[edit] Omasta puolestani voi kyllä suositella 156 2.5 V6 mallia. [/edit]
Viimeksi muokannut 155156, 08 Elo 2005, 17:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

terba kirjoitti:Ja mihin hintaan olette saanut uuden Alfan 156 2.5 V6 tingattua kaupasta ja mitä lisävarusteita siihen kannattaisi ostaa samalla ja mitkä lisävarusteet olette toteneet hyödyllisiksi?
Hintakysymykseen on mahdotonta ottaa kantaa: riippuu niin monista muuttujista. Varsinkin siitä, meneekö liikkeeseen vaihdokkia. Silloinhan tärkeintä ei ole se mitä lukee hintalapussa vaan se, mitä loppujen lopuksi joutuu maksamaan. Jonkinmoista alea voisi ennustaa viimeistään siinä vaihessa, kun ensimmäiset 159:t saapuvat.

Lisävarusteiden suhteen ongelma piilee siinä, että sataviiskutosia ei (muistaakseni) enää valmisteta, joten tehdasasenteisia optioita ei itse pääse valitsemaan. Lisävarustus riippuu siis siitä, minkälaisia autoja vielä on jäljellä. Perusvehkeethän Alfoistakin löytyy nykyään ihan vakiona.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

terba
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Elo 2005, 15:55

Viesti Kirjoittaja terba »

No mielessä kävi myös tuo Alfan 159, varsinkin jos pieniä sähkövikoja ja muita tyyppivikoja on saatettu karsia pois tuon 156:n jälkeläisenä. Onko yhtään tarkempaa tietoa siitä koska se olisi tulossa myyntiin ensi vuoden puolella ja onko yhtään arvioita mitä sen hintaluokka tulisi olemaan Suomessa, paljonkin enemmän kuin 156:n?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Yleensä malli on kai luotettavimmillaan elinkaarensa lopussa, eli 156:sta on varmaan suurin osa lastentaudeista karsittu pois kun taas 159:n vikapaikoista ei kellään ole vielä mitään tietoa.

Toisaalta 159:n laadunvarmistukseen on ilmeisesti panostettu enemmän kuin mihinkään tähänastiseen malliin. Eli ota näistä sitten selvää.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

terba kirjoitti:Onko yhtään tarkempaa tietoa siitä koska se olisi tulossa myyntiin ensi vuoden puolella ja onko yhtään arvioita mitä sen hintaluokka tulisi olemaan Suomessa, paljonkin enemmän kuin 156:n?
Ehkä jotain
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

MarkusK
Viestit: 33
Liittynyt: 06 Heinä 2005, 00:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MarkusK »

Kaalipata kirjoitti:Voi olla aika hiljaista tuon 156:n suhteen, kun 159 tulee myyntiin syksyn aikana. Suomessa tietysti vasta ensi vuonna (pitkälti?) :mrgreen: V6-moottoreita ei tainnut enää tänä vuonna saada vaikka olisi halunnutkin, pannulafka kun on suljettu Aresessa. Delta-auto myy vielä tänä vuonna nelisylinterisiä malleja ja arvatenkin jämiä vielä ensi vuoden puolella...
Jep. Taitaa minun helmikuun lopulla rekisteröity olla niitä viimeisiä kakspuolikkaita, joita on tässä maassa myyty. Nyt ei muuta kun odotellaan 159 SW 3,2 V6:n hinnan paljastusta ja myyntiin tuloa.

Vastaa Viestiin