Kytkin pentele

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Kytkin pentele

Viesti Kirjoittaja Terzius »

164:n kytkin meni ihan hervottomaksi. Neuvokkaan poikana Motonettiin ja uusi pääsylinteri hakuun :-D . Samalla uudet tulpat ja ilmanputsari.

Reppavana sanoin vaimolle, että pappa laittaa Alfan ajokuntoon in no time. No problemo, tää on tyyppivika nääs ja näitä laitellaan tosta vaan :mrgreen:

Ja illan pakerruksen tulos. Kone käy kun vanha ompelukone ja kytkin on edelleen täysin holtiton kuin se hullun m... :oops:

Kun kytkinpoljinta painaa niin se jääpi lattiaan. Mitään tuntoa siinä ei ole ja nestettäkään ei säiliöstä näyttäisi siirtyvän minnekään. Tutkimukset osoittavat, että työsylinterin suojakumi on irti ja sylinterin alapuoli on kostea, ilmeisesti kytkinnesteestä. Onko tuttua? Lähdenkö huomenna hakemaan työsykinteriä vai voisiko motonetin pääsylinteri olla ns. paskana jo valmiiksi. Kaikki on tietysti mahdollista, vaan jos heti suoralta kädeltä joku osaa avittaa niin säästyisin turhilta reissuilta.

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kytkin pentele

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Jos kosteutta tosiaan ilmenee, niin eikun työsylinteri tai ainakin sen kumit uusiksi vaan. Omat kokemukset nestekytkimen kanssa tappelemisesta rajoittuvat 155:seen, mutta kaipa niissä samankaltaisia rakenteita on. Lukaise nyt ainakin tämä viestiketju, siitä voit saada hyödyllisiä vinkkejä mm. kytkimen ilmaukseen, kun mehut alkavat pysyä järjestelmässä sisällä:

http://www.kapsi.fi/~alfabbs/bbs/phpBB2 ... php?t=5070

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

se kytkimen jousihan vetää polkimen lattiaan jos ei sylinterissä ole tuntoa, elikkä joko sylinteri on paskana tai sit siellä on vain ilmaa, kait ilmasit sen?
jos ilmasit niin sitten veikkaan joko rikkinäistä pää- tai työsylinteriä. Onhan säiliössä nestettä?
Tämän varmaan olet jo lukenut: http://www.kapsi.fi/~alfabbs/bbs/phpBB2 ... php?t=5526

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Joopa joo. Eihän tuota kytkintä pääse edes ilmaamaan kun ei siinä ole mitään vastetta. Ei kai tuon kokoista sylinteriä montaa kertaa pitäisi pumpata, jotta alkaa jotakin tapahtumaan? Eli poljin sen kun heiluu "velttona" ja pamahtaa jousen voimasta lattiaan. Täytyy jatkaa tutkintaa...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Elikkä ilmaus tapahtuu silleen että pumppaat ja jätät pohjaan jonka jälkeen avaat sylinterin päästä sitä letkua, ja kun nestettä tulee niin kiinni. Tuon toistin kolme kertaa niin johan alko oleen tuntoa kytkimessä. Niin ja tarkista nyt että säiliössä on nestettä.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kun kytkinpoljinta painaa niin se jääpi lattiaan. Mitään tuntoa siinä ei ole ja nestettäkään ei säiliöstä näyttäisi siirtyvän minnekään. Tutkimukset osoittavat, että työsylinterin suojakumi on irti ja sylinterin alapuoli on kostea, ilmeisesti kytkinnesteestä. Onko tuttua? Lähdenkö huomenna hakemaan työsykinteriä vai voisiko motonetin pääsylinteri olla ns. paskana jo valmiiksi. Kaikki on tietysti mahdollista, vaan jos heti suoralta kädeltä joku osaa avittaa niin säästyisin turhilta reissuilta.
Ei muuta kuin motonetistä halpa uusi koko sylkkä, toimii ihan hyvin..noin 30 euroo ja kaveri apuun ilmaamaan...toinen ilmaruuvin päähän avaimen kans ja toinen polkemaan.

ilmautuu parhaiten kun ensin polkee mahdollisimman nopeasti ylös alas vaikka käsin..sen jälkeen lähtee hiljakseen painaan pohjaan, kaveri avaa samalla ruuvin ja ennenkuin on pohjassa niin vetää taas kiinni...tämä muutaman kerran niin pitäisi toimia ellei jotain muuta hajalla.

nimim 4 Alfan työsylinteriä vaihtanut... :wink:

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Toi työsylinteri taitaa olla aikas suoraviivainen vaihtaa? KAtselin vaan, että paisuntasäiliö ja ilmanputsarinkotelo pois niin pääsee suoraan käsiksi itse sylinteriin. Kuinkas se lähtee irti eli onko jotain erikoistemppuja tiedossa?

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Suht helpolla lähtee 164:ssa...putsari ainakin kannattaa purkaa sivuun, jos kiinnityspultit ja letkunjunttura aukee hyvin niin käy äkkiä, paisaria muistaakseni ei tarvi purkaa.

155:ssa ja 75:ssa ei ihan niin äkkiä...

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Nyt on sitten viimein urakka ohi! :-D Vaihdettu on kytkimen molemmat sylinterit. Kytkin toimii jotenkuten että ajamaan pääsee, mutta ilmattava on vielä lisää. Liike on tosi lyhyt ja äkäinen joten ilmeisesti ilma tekee temppujaan.

Pääsylinterin vaihto ei ollut mikään mukava homma semminkin kun menin rikkomaan uuden sylinterin liialla voiman käytöllä. Avitin vähän polkimella sylinteriä jotta olisi mennyt paremmin kannattimen aukkoon ja niinhän siinä kävi, että männän varren lukituslevy ja lukkorengas korkkasivat. On tota voimaa kertynyt sen verran... :mrgreen: Aikani kun temppuilin ja askartelin niin johan se korjaantui. Totesin vain vertaillessani alkuperäiseen, ett´ä aikas himpulan oloista tavaraa tuo motonetin sylkkä alkuperäiseen verrattuna.

Työsylinterin vaihto olikin simppelimpi juttu. Ilmanputsarin kotelo irti ja suoraan käsiksi - eikä tarvitse avaimillakaan nylkyttää vaan mahtuu vääntämään ihan kunnolla. Samalla tuli vaihdettua se kuminen haitariputki ja putsattua huohotinputkia.

Nyt täytyy miettiä mistä alkaisi seuraavaksi laittamaan... :wink: :wink: Jos kuitenkin ajaisi välillä :lol:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ajattelin tuossa illemmalla vaihtaa tuon työsylinterin. Tuleekos mieleen mitään niksejä? aika kiireellä täytyy meinaan vaihtaa. Esim. Kuinka estän nesteiden valumisen pihalle?

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Epezi kirjoitti:Ajattelin tuossa illemmalla vaihtaa tuon työsylinterin. Tuleekos mieleen mitään niksejä? aika kiireellä täytyy meinaan vaihtaa. Esim. Kuinka estän nesteiden valumisen pihalle?
Elmukelmua nestesäiliönkorkin väliin, niin ei saa korvausilmaa, eikä valu litkut ihan niin nopeasti pihalle .

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jospa olisin tuon ohjeen lukenut ennen kun alotin remppaan, enkös sitten vetässy lukkopihdit tuon kumiletkun väliin ja puristanu sen paskaks... siihen jäi alfa :evil:
Koko illan sitten väänsin tota letkua irti purkamalla koko hemmetin konehuoneen palasiks, ja loppujenlopuks vääntämään sen runkokiinnityksen poikki. Nyt sitten uutta letkua ettiin.

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja PP »

Hei

Parhaiten kytkimen ilmaus kotona onnistuu kun asetat esim. sorkkaraudan tai muun sopivan työkalun kytkinkammen väliin, niin ettei kytkinkampi pääsi liikkumaan. Tämän jälkeen poljet kytkintä muutaman kerran että saat kytkimeen painetta, pidät paineen päällä ja kaveri avaa työsylinterin ilmausruuvin. Kun kytkinpoljin painuu pohjaan kaveri sulkee ilmausruuvin, jonka jälkeen poljetaan jälleen kytkimeen paine... tätä toistetaan niin kauan, että kytkinpoljin ei enää painu kun ilmausruuvi on kiinni.

Eli kytkinkampi lukittuna homma ei poikkea millään tavalla jarrujen ilmaamisesta. Ilman että lukitset kytkinkammen et ikinä saa kaikkea ilmaa pois järjestelmästä.
TPP

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Saakelin luigi kun on täytynyt laittaa putkeen semmoset liittimet että niitä ei löydy edes niihin erikoistuneesta liikkeesta :evil: Korjasivat nyt sitten tuon vanhan putken kaikenlaisilla virityksillä 28€ hintaan. Saas nähdä saanko sitä edes ehjänä paikalleen :roll:

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Itse nostin tuon letkun ylös vaihdon ajaksi. Sopi aikas sujuvasti jonnekin paisuntasäiliön ja joidenkin johtojen väliin nalkkiin siksi aikaa, että sain uuden työsylinterin paketista ja paikoilleen. Eli ensin irrotin työsylinterin letkuineen ja sitten vasta lerku irti.

Tuo ilmausvinkki oli hyvä. Olen omaani ilmannut ties kuinka ja kanssa vaan tuntuu siltikin toimivan vähän jotenkin heikosti. Poljin pitää painaa ihan pohjaan ja kiinni ottaa melkein heti. Itse vielä pärjää kun temput tietää, mutta joku toinen sammuttaa auton heti kättelyssä.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Vastaa Viestiin