Nokkaketjun vaihtoväli
Valvoja: Moderators
Nokkaketjun vaihtoväli
Eli mikä on tuon 164 TS:n nokkaketjun vaihtoväli? Mitä maksaa ja mistä?
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
eipä se niin älyttömiä tietenkään veny, enkä tarkoittanut tietenkään että sitä tarvisi olla joka toinen viikko kiristämässä mutta pari sellaisia yksilöä on tullut tässä vastaan joissa jakopää on pitänyt melko älytöntä rahinaa koska ketju ollut niin löysä että on päässyt hakkaamaan metallinsälää irti kannesta, joten suosittelen kuitenkin kiristämään tai ainakin tarkistamaan..
tosin kyseessä olleet molemmat 75:a
jos autolla ajettu vaikkapa 300tkm niin ihan takuu varmasti ketju on venynyt alkuperäisestä..
kaikissa noissa on mekaaninen kiristin.
pultti josta kiristin löysätään löytyy siitä ajoituksenmuuntimen alta, olisko pultilla ollut kokoa n 12-15mm..
venttiilikoppa kannattaa poistaa ja pyörittää konetta käsin niin kauan että löysät lähtevät tasaisesti pois ketjun joka sivulta, kiristinhän on jousikuormitteinen eli konetta pyörittämällä hakee itsestään oikean kireyden..
tosin kyseessä olleet molemmat 75:a
jos autolla ajettu vaikkapa 300tkm niin ihan takuu varmasti ketju on venynyt alkuperäisestä..
kaikissa noissa on mekaaninen kiristin.
pultti josta kiristin löysätään löytyy siitä ajoituksenmuuntimen alta, olisko pultilla ollut kokoa n 12-15mm..
venttiilikoppa kannattaa poistaa ja pyörittää konetta käsin niin kauan että löysät lähtevät tasaisesti pois ketjun joka sivulta, kiristinhän on jousikuormitteinen eli konetta pyörittämällä hakee itsestään oikean kireyden..

- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
14 mm pultti kannen etuosasta löysälle ja kierros pari pyöritystä moottorin pyörimissuuntaan joko konetilasta tai vaihde päällä (esim. kolmonen) työntäen. Venttiilikopan poistaminen on täysin turhaa. Kirityspyörän jousi kiristää ketjun oikeaan kireyteen moottoria pyöritettäessä. Se mitä voit huomioida on, että pyöritys jää jonkin sylinterin puristustahdille, eli koneessa on vastusta, silloin ketju on kireimmillään. Jos ei eka kerralla onnistu kokeile toiste. Moottorin ääni (kalina) kertoo kyllä jos kiristys ei ole onnistunut.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Noin menee. Jos haluaa ennen käynnistystä tarkistaa ketjun kireyden niin öljykorkista pystyy sormella painamaan.
Pyörittämin on se oikea tapa, työntämisessä pitää olla tarkkana että ei lopettamisen jälkeen valu yhtään taaksepäin.
Itse tein niin kuin ei saa....eli moottori tyhjäkäynnillä ja pultti auki ja sitten kiinni. Näin tein Alfetassa, useissa 75:ssa ja 164:ssa. Aina homma toimi noinkin. Mutta niin ei saa tehdä.
Pyörittämin on se oikea tapa, työntämisessä pitää olla tarkkana että ei lopettamisen jälkeen valu yhtään taaksepäin.
Itse tein niin kuin ei saa....eli moottori tyhjäkäynnillä ja pultti auki ja sitten kiinni. Näin tein Alfetassa, useissa 75:ssa ja 164:ssa. Aina homma toimi noinkin. Mutta niin ei saa tehdä.

Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
itsellä kävi konerempan yhteydessä niin että kiristintä kasatessa jäi sieltä pultin kupeesta sisäpäähän tuleva sekä kiristimen lukitseva neliömutteri pois, sai siinä sitten ihmetellä että miksi ketju aina löysäsi kun pisti hieman kierroksia koneeseen..Alfistipohjoosesta kirjoitti:Noin menee. Jos haluaa ennen käynnistystä tarkistaa ketjun kireyden niin öljykorkista pystyy sormella painamaan.
Pyörittämin on se oikea tapa, työntämisessä pitää olla tarkkana että ei lopettamisen jälkeen valu yhtään taaksepäin.
Itse tein niin kuin ei saa....eli moottori tyhjäkäynnillä ja pultti auki ja sitten kiinni. Näin tein Alfetassa, useissa 75:ssa ja 164:ssa. Aina homma toimi noinkin. Mutta niin ei saa tehdä.

ei muuta sitten kuin iroittamaan sitä termostaatin alapuolella olevaa isoa kuusiokolotulppaa ja sieltä ujuttamaan neliömutteri paikalleen..
onneksi tuo jakopää noissa vanhemmissaketjukoneissa on suunniteltu siten että vaikka kiristin on täysin löysällä niin niin ei pääse kuitenkaan jako hyppäämään pieleen ainakaan pikkukieroksilla..
Kiitos vaan vinkeistä! Täytyy kokeilla josko jakopää hiljenisi. Mittarissa on melkein 380 tuhatta eikä mitään hajua mitä laitteelle on tehty. Tulpat kun vaihdoin niin puolet oli käytännöllisesti katsoen hitsaantunut umpeen. Ilmanputsaria ei ollut vaihdettu ainakaan tällä vuosituhannella. Käy ja kukkuu nätisti vaikka paras puhti onkin poissa. Voiko tuo ketjun löysyys vaikuttaa nokkien ajoitukseen? Viisainta olisi tehdä kokonaan kone uusiksi, mutta se saa odottaa parempia aikoja, on tuossa vanhuksessa muutakin kiireellisempää laitettavaa. Vaan eiköhän ketju säädy näillä neuvoilla!
Kaikki kuluu mikä hemppuu.