Nokkaketjun vaihtoväli

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Nokkaketjun vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Eli mikä on tuon 164 TS:n nokkaketjun vaihtoväli? Mitä maksaa ja mistä?
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ei maksa mitään. Ketjua ei käytännössä tarvitse vaihtaa. Jos joutuu vaihtamaan, jossain on jotain vikaa muutenkin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

juu..käytänössä ikuinen kunhan muistaa suorittaa kiristyksen silloin tällöin sillä venyyhän se ketjukin vanhuuttaan.. :wink:

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Ja mitenkäs tuo kiristys tehdään. Ketju esiin ja lenkkejä pois vai?
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Ei se niin paljon sentään veny :shock: tai sitten on jotain jo rikki.
Mullakin oli 164 aikoinaan mutta en koskaan kiristänyt ketjua itse.
Oliko siellä hydraulinen vai mekaaninen kiristin, sitä en nyt tähän hätään muista.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

eipä se niin älyttömiä tietenkään veny, enkä tarkoittanut tietenkään että sitä tarvisi olla joka toinen viikko kiristämässä mutta pari sellaisia yksilöä on tullut tässä vastaan joissa jakopää on pitänyt melko älytöntä rahinaa koska ketju ollut niin löysä että on päässyt hakkaamaan metallinsälää irti kannesta, joten suosittelen kuitenkin kiristämään tai ainakin tarkistamaan..
tosin kyseessä olleet molemmat 75:a
jos autolla ajettu vaikkapa 300tkm niin ihan takuu varmasti ketju on venynyt alkuperäisestä..

kaikissa noissa on mekaaninen kiristin.
pultti josta kiristin löysätään löytyy siitä ajoituksenmuuntimen alta, olisko pultilla ollut kokoa n 12-15mm..
venttiilikoppa kannattaa poistaa ja pyörittää konetta käsin niin kauan että löysät lähtevät tasaisesti pois ketjun joka sivulta, kiristinhän on jousikuormitteinen eli konetta pyörittämällä hakee itsestään oikean kireyden.. :wink:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Se on "ainut" kopasta löytyvä 14mm pultti.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

14 mm pultti kannen etuosasta löysälle ja kierros pari pyöritystä moottorin pyörimissuuntaan joko konetilasta tai vaihde päällä (esim. kolmonen) työntäen. Venttiilikopan poistaminen on täysin turhaa. Kirityspyörän jousi kiristää ketjun oikeaan kireyteen moottoria pyöritettäessä. Se mitä voit huomioida on, että pyöritys jää jonkin sylinterin puristustahdille, eli koneessa on vastusta, silloin ketju on kireimmillään. Jos ei eka kerralla onnistu kokeile toiste. Moottorin ääni (kalina) kertoo kyllä jos kiristys ei ole onnistunut.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Noin menee. Jos haluaa ennen käynnistystä tarkistaa ketjun kireyden niin öljykorkista pystyy sormella painamaan.
Pyörittämin on se oikea tapa, työntämisessä pitää olla tarkkana että ei lopettamisen jälkeen valu yhtään taaksepäin.
Itse tein niin kuin ei saa....eli moottori tyhjäkäynnillä ja pultti auki ja sitten kiinni. Näin tein Alfetassa, useissa 75:ssa ja 164:ssa. Aina homma toimi noinkin. Mutta niin ei saa tehdä. :?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Noin menee. Jos haluaa ennen käynnistystä tarkistaa ketjun kireyden niin öljykorkista pystyy sormella painamaan.
Pyörittämin on se oikea tapa, työntämisessä pitää olla tarkkana että ei lopettamisen jälkeen valu yhtään taaksepäin.
Itse tein niin kuin ei saa....eli moottori tyhjäkäynnillä ja pultti auki ja sitten kiinni. Näin tein Alfetassa, useissa 75:ssa ja 164:ssa. Aina homma toimi noinkin. Mutta niin ei saa tehdä. :?
itsellä kävi konerempan yhteydessä niin että kiristintä kasatessa jäi sieltä pultin kupeesta sisäpäähän tuleva sekä kiristimen lukitseva neliömutteri pois, sai siinä sitten ihmetellä että miksi ketju aina löysäsi kun pisti hieman kierroksia koneeseen.. :oops:
ei muuta sitten kuin iroittamaan sitä termostaatin alapuolella olevaa isoa kuusiokolotulppaa ja sieltä ujuttamaan neliömutteri paikalleen..


onneksi tuo jakopää noissa vanhemmissaketjukoneissa on suunniteltu siten että vaikka kiristin on täysin löysällä niin niin ei pääse kuitenkaan jako hyppäämään pieleen ainakaan pikkukieroksilla..

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Kiitos vaan vinkeistä! Täytyy kokeilla josko jakopää hiljenisi. Mittarissa on melkein 380 tuhatta eikä mitään hajua mitä laitteelle on tehty. Tulpat kun vaihdoin niin puolet oli käytännöllisesti katsoen hitsaantunut umpeen. Ilmanputsaria ei ollut vaihdettu ainakaan tällä vuosituhannella. Käy ja kukkuu nätisti vaikka paras puhti onkin poissa. Voiko tuo ketjun löysyys vaikuttaa nokkien ajoitukseen? Viisainta olisi tehdä kokonaan kone uusiksi, mutta se saa odottaa parempia aikoja, on tuossa vanhuksessa muutakin kiireellisempää laitettavaa. Vaan eiköhän ketju säädy näillä neuvoilla!
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Vastaa Viestiin