Kyssärit: Ohjaustehostin ja vapaavirtaussuodin?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Kyssärit: Ohjaustehostin ja vapaavirtaussuodin?

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Mikä voisi olla syynä, kun ohjausta käännellessä kuuluu vinkahtava ääni? Kenties ohjaustehostin? Aluksi se kuului melko heti käynnistyksen jälkeen ohjausta käännellessä. Tänään huomasin jopa ajossa tiukempaan mutkaan vinkasevan välillä.

Ja vapaavirtaussuotimesta...Alussa vaikutti hyvältä hankinnalta tuntui, että auto olisi hiukan piristynyt koko alueella (äänessä ei juurikaan eroa vakioon). Nyt olen huomannut, että matka-ajossa bensaa kuluu normaalia enemmän kuin aijemmin vakiosuotimella. Vapari on Greenin valmistama öljyttävä vakiokoteloon asennettava malli. Syynä se kenties bensan kulutuksen lisäykseen? Ajotyyli likimain vakio samalla reitillä töihin...

Muuten olen erittäin tyytyväinen autoon ja muita ongelmia en ole huomannut kuin sen, että joutuu etsimään vähän aikaa halvempaa paikkaa esim. jakopään hihnan vaihdolle ja se teki 650€ Carpojat Oy:llä_Mäntsälä.

Tästä forumista on tullut joka iltainen juttu...Paljon hyviä juttuja alfasta...
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Tehostimeltahan nuo vinkaisut kuulostaa. Oletko tarkistanut, että tehostimessa on riittävästi öljyä. Samoin öljyjen vaihto tehostimeen on aika halpa juttu, joten sekin kannattaa kokeilla.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

En ole tsekannut ja lisäksi en ole ajanut alfalla itse kuin 13tkm ja se on huollettu deltalla 46tkm kohdalla. Luulisi siellä tehty...Nyt mittarissa 59tkm.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Veikkaanpa että varmin keino saada ilmi vaihtokuntoon on asentaa öljyttävä vapaavirtaus-suodatin :roll:
- Alfaholic -

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Eli öljy hiukkaset likaavat ilmin? Tarkoitatko ilmillä ilmamääräanturia? Entä ilmin puhdistus? Onko isokin puuha? Miksi niitä yleensä valmistetaan näyttää siltä, että Greeniltä saa mihinkä merkkiin ja malliin vain vaparin ja luulisi tulevan ongelmia merkkiin katsomatta...
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

No en sano mitään varmaa kun ei itselläni ole kokemuksia, mutta tiedän jo 2 tapausta joilla on mennyt pari ilmiä vaihtoon ja molemmilla on ollut vaparit.
Kertokoot lisää jos haluavat :wink:
- Alfaholic -

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Se ILMI on siis ilmamassamittari, tai oikeastaan anturi
- Alfaholic -

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Ko. autossa lienee ns. kuumalanka-anturi, eli sellainen jossa on lämmitettävä vastuslanka, jota virtaava ilma sitten jäähdyttää. Lisäksi laatikossa on lämpöanturi, jolla mitätataan ilman lämpöä ja noista tiedoista sitten päätellään ilman määrä. Toinen, vanhempi, vaihtoehto on ns. läppäanturi, jossa on liikkuvaläppä.

Jos tuo lanka-anturi on likainen, voisi olettaa, että se lanka ei jäähdy yhtätehokkaasti, eli anturin mielestä ilmaa menee vähemmän, joka taas tarkoittaisi laihempaa seosta oikealla ilmamäärällä. Laihallaseoksellakin kulutus yleensä nousee, koska autoa joutuu polkemaan enemmän, jotta se tuntuisi samalta kuin oikein toimiva.

Toisaalta taas tuossa lienee myös suljetunsilmukan lambdaohjaus, ainakin osakuormalla, jonka luulisi kompensoivan tuota, eli pitävän seosta oikeana.

Kyllä sen ilmamäärämittarin voi putsata. Se on se semmonen sylinterinmallinen imuputkessa, mihin menee johtoja. Jarrujenpuhdistusaine toiminee. Lankaan ei pidä mennä koskemaan, että se ei vaan katkea.

Tommonen vapaavirtaussuodatin ei valitettavasti suodata yhtähyvin kuin normaali, jolloin paskaa pääsee enemmän läpi ja tuo kuumalanka-anturi on erituyisen herkkä likaantumaan. ELi parempi olisi käyttää ihan normaali suodatinta.

Muutenkin noista vapareista voi olla montaa mieltä. Etenkin vakioautossa hyöty jäänee todella marginaaliseksi ja tuo mukanaan haittoja.

Niin jaa miksi niitä myydään? Siksi, että ihmiset ostavat niitä. Kyllähän alan lehdet ovat pullollaan kaikkia "viritysosia", jotka pulttaamalla kiinni saa tehoja niin ja niin paljon. Harva vaan lunastaa.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Kiitos vinkeistä ja linkeistä! Täytyy ostaa vakiosuodatin ja laittaa se vapaavirtaussuodattimen tilalle ja putsata se lanka. Luulisi öljyn keräävään moskan mikä ilman mukana liikkuu.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

uskoisin et nuo vakiokoteloon asennettavat vaparit on fuulaa kartio on asiaa eihän se ilman määrä lisäänny jos se samasta reiästä sinne suodattimeen tulee :roll: :drinking:

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Jep, siltä vaikuttaa! Greenin suodattimella oli muistaakseni 100tkm takuu...Täytyy tarkistaa vielä, että saako siitä rahat takaisin ja, että kuitti on tallessa...

Kuulin yhdeltä pösö hemmolta, joka oli laittanut kartion, niin talvella ei oikein pelittänyt pötökkä kunnolla...Sai luultavasti liian kylmänä ilman...

Turbo kai se on hankittava Alfaan, niin ei tartte leikkiä vippas konsteilla, vaikka halvemmella kaiketi saa jo GTAn saksanmaalta haettuna...
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

uskoisin et nuo vakiokoteloon asennettavat vaparit on fuulaa kartio on asiaa eihän se ilman määrä lisäänny jos se samasta reiästä sinne suodattimeen tulee
No jokainen uskoo mihin uskoo. Samaan putkeenhan se kartiokin tulee kiinni, eli siinä sitä kanavan pinta-alaa ole yhtään enempää. Ja aika iso kartio pitää olla, että suodatuspinta-ala on yhtä iso kuin vakio kokoisella suodattimella.

Vaparin toimintahan perustuu vaan siihen, että se materiaali on huokoisempaa, eli siitä pääsee ilma paremmin läpi. Minkä seurauksena suodatustehokin on sitten heikompi.

Joissain autoissa (yleensä vanhemmissa) putsarit on suunniteltu alimittaisiksi ja erityisesti jos konetta on viritetty, alkaa se ahdistamaan, jolloin jonkun kartion asentaminen saattaa oikeasti hyödyttää jotain.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Ja koko eroa suodattimilla en havainnut ja taitaa vapari olla hiukan pienempi kooltaan kuin vakiosuodatin ainakin Greenin valmistama...
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

kyl on kokeiltu turboon eka koklattii vakiokoteloon asennettavaa...ei mitään eroa si kartio kehiin ja AVOT :wink:

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Onkos tuosta mustaa valkoisella (jollain muilla väreillä)? Kyllähän se voi olla, että tuossa 75:ssa vaki ahdistaa kun on ahtoja lisätty. Eli enpähän voi ainakaan kieltää kun ei omaa kokemusta ole.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

markkul kirjoitti:
uskoisin et nuo vakiokoteloon asennettavat vaparit on fuulaa kartio on asiaa eihän se ilman määrä lisäänny jos se samasta reiästä sinne suodattimeen tulee
No jokainen uskoo mihin uskoo. Samaan putkeenhan se kartiokin tulee kiinni, eli siinä sitä kanavan pinta-alaa ole yhtään enempää. Ja aika iso kartio pitää olla, että suodatuspinta-ala on yhtä iso kuin vakio kokoisella suodattimella.

Vaparin toimintahan perustuu vaan siihen, että se materiaali on huokoisempaa, eli siitä pääsee ilma paremmin läpi. Minkä seurauksena suodatustehokin on sitten heikompi.
pitää muistaa myös että alkuperäisessä kotelossa olevassa on myös alkup ilmanotto kanava/putkisto joka on yleensä melko ahdas joten pinta alalla ei niinkään ole merkitystä jos ilmanotto ahdistaa..ainakin 75 V6:ssa ilmanottoputki on melko ahdas suodattimen pinta-alaan nähden..

kunnon koteloitu kaksoiskartio(pinta ala kasvaa) suodatin on ratkaisu jolla hyötykin tulee jo jonkin verran..paitsi ei nyt kovin suurissa määrin vakiokoneessa tietenkään..mutta kyllä piristelty turbo jo tuon vaatii..

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

pitää muistaa myös että alkuperäisessä kotelossa olevassa on myös alkup ilmanotto kanava/putkisto joka on yleensä melko ahdas joten pinta alalla ei niinkään ole merkitystä jos ilmanotto ahdistaa..ainakin 75 V6:ssa ilmanottoputki on melko ahdas suodattimen pinta-alaan nähden..
Joo, tottahan tuo on sinällään. Siis se, että putkisto voi olla ahdas (ko. padasta en itse voi sanoa). Väittäisin, että aikaisemmin kuin putkisto ahdistaa, ahdistaa läppärunko*/ilmanmäärän mittari, jos sellainen on (etenkin läppämallinen).

Sinällään on totta, että jos putki on halkasijaltaan samaaluokkaa kuin läppärunko ja se on pidempi kuin läppärunko, niin siinä tapahtuva painehäviä on myös suurempi. Toisaalta putki tulee yleensä läppärungon ympärille, eli on halkaisijaltaan hieman suurempi ja läppärungossa on vielä läppä sotkemassa virtausta, vaikka oliskin levällään.

Tehoja haettaessa vakio läppämallinen ilmi on varmaakin usein pullonkaula, koska se on korkeintaan sen imupuken kokoinen ja sielläkin on se läppä ahdistamassa. Putkethan voi helposti vaihtaa suurempiin, jos siltä tuntuu. Toisaalta niiden kiinnitykset jäävät edelleen samankokoisiksi, ellei niille tee jotain.

Toisaalta noista imuputkiston ahdistuksista (vakiossa vireessä) pääsee helpohkosti eroon virittämällä patopaineputken (ram-air), jota tuossa jo aikaisemmin mainostin. Uskallan väittää, että tuo teholisä on vähintään samaa luokkaa kuin vapaavirtaussuodattimen, vaikka sitä en pystykkään todistamaan toistaiseksi. (vireillä on imusarjan paineen mittaamisen virittely)

Eikös tuossa 75 V6:ssa ole aika kehno pakosarja? Sieltä voisi löytyä helposti (joskin hintavasti) tehoa.

*Toisaalta yleensä läppärunko virtaa huomattavasti enemmän kuin vakio mallinen imusarja/imukanavat. Lisäksi niitä voi olla useampia kuten esim. 33 16V:ssä, joka sylinterillä omansa. Eli toisin sanoen väittäisin, että imuputkiston ja sen heebeleiden ahdistava vaikutus alkaa tulemaan esiin vasta viritettäessä. Kuten tuossa nyt oli vähän puhe.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

markkul kirjoitti: Joo, tottahan tuo on sinällään. Siis se, että putkisto voi olla ahdas (ko. padasta en itse voi sanoa). Väittäisin, että aikaisemmin kuin putkisto ahdistaa, ahdistaa läppärunko*/ilmanmäärän mittari, jos sellainen on (etenkin läppämallinen).

Sinällään on totta, että jos putki on halkasijaltaan samaaluokkaa kuin läppärunko ja se on pidempi kuin läppärunko, niin siinä tapahtuva painehäviä on myös suurempi. Toisaalta putki tulee yleensä läppärungon ympärille, eli on halkaisijaltaan hieman suurempi ja läppärungossa on vielä läppä sotkemassa virtausta, vaikka oliskin levällään.

Tehoja haettaessa vakio läppämallinen ilmi on varmaakin usein pullonkaula, koska se on korkeintaan sen imupuken kokoinen ja sielläkin on se läppä ahdistamassa. Putkethan voi helposti vaihtaa suurempiin, jos siltä tuntuu. Toisaalta niiden kiinnitykset jäävät edelleen samankokoisiksi, ellei niille tee jotain.

Toisaalta noista imuputkiston ahdistuksista (vakiossa vireessä) pääsee helpohkosti eroon virittämällä patopaineputken (ram-air), jota tuossa jo aikaisemmin mainostin. Uskallan väittää, että tuo teholisä on vähintään samaa luokkaa kuin vapaavirtaussuodattimen, vaikka sitä en pystykkään todistamaan toistaiseksi. (vireillä on imusarjan paineen mittaamisen virittely)

Eikös tuossa 75 V6:ssa ole aika kehno pakosarja? Sieltä voisi löytyä helposti (joskin hintavasti) tehoa.

*Toisaalta yleensä läppärunko virtaa huomattavasti enemmän kuin vakio mallinen imusarja/imukanavat. Lisäksi niitä voi olla useampia kuten esim. 33 16V:ssä, joka sylinterillä omansa. Eli toisin sanoen väittäisin, että imuputkiston ja sen heebeleiden ahdistava vaikutus alkaa tulemaan esiin vasta viritettäessä. Kuten tuossa nyt oli vähän puhe.
V6:ssa läppäkotelo huomattavasti isompi kuin alkup putsarikotelon ilmanotto, ilmi sen sijaan taitaa hiemna kuristaa..
ovatkin muuten vaihdelleet noita ilmamääränmittareita BMW:n isoista kutosista jolloin imukanavaa saatu ilmin kohdalta avarammaksi..

pakosarjoilloahan ne helpot hepat kyllä tulee koska nuo orkkisket eivät todellakaan ihanteelliset ole, mutta hintaahan noilla on melkoisesti..läppärunkojakin voisi harkita mutta kustannukset nousevat noidenkin kohdalla myös melko ylös..
samalla rahalla pistää jo ainakin vanhaan 12V 2.5:een turbon.. :wink:

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

samalla rahalla pistää jo ainakin vanhaan 12V 2.5:een turbon.. Wink
Jep. Mutta samat paikat turbonkin kanssa ahdistaa.

Jos tosiaan on niin, että putsarin ilmanotto on pieni, niin sen muuttaminen ei liene kovin paha homma. Toisaalta kun en ko. vekotinta tunne, niin varmana ei voi sanoa. Mutta tottahan on, että ei siitä putkesta mene yhtään enempää ilmaa, jos se ahdistaa, vaikka laittisi millaisen suodattimen.

Täytyy katsoa, jos oma projektini joskus pääsee sille asteelle, että säätöjä mennään tekemään dynoon, josko raaskisi satsata 30e semmoseen kartiosuodattimeen ja ihan penkissä katsoa näkyykö missään verrattuna orkkikseen. Empiiriset kokeet on aina kivoja. Toisaalta ei viitsisi sitäkään rahaa menemään heittää. No ehkä semmosen kartion saa myytyä jollekkin tuning TDi Polon omistajalle.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

markkul kirjoitti:
samalla rahalla pistää jo ainakin vanhaan 12V 2.5:een turbon.. Wink
Jep. Mutta samat paikat turbonkin kanssa ahdistaa.

Jos tosiaan on niin, että putsarin ilmanotto on pieni, niin sen muuttaminen ei liene kovin paha homma. Toisaalta kun en ko. vekotinta tunne, niin varmana ei voi sanoa. Mutta tottahan on, että ei siitä putkesta mene yhtään enempää ilmaa, jos se ahdistaa, vaikka laittisi millaisen suodattimen.

Täytyy katsoa, jos oma projektini joskus pääsee sille asteelle, että säätöjä mennään tekemään dynoon, josko raaskisi satsata 30e semmoseen kartiosuodattimeen ja ihan penkissä katsoa näkyykö missään verrattuna orkkikseen. Empiiriset kokeet on aina kivoja. Toisaalta ei viitsisi sitäkään rahaa menemään heittää. No ehkä semmosen kartion saa myytyä jollekkin tuning TDi Polon omistajalle.
no jos aletaan ihan tosissaan virittelemään niin kyllä turbon kanssa voi ainakin unohtaa läppärungot, pakosarjatahan kyllä menevät uusiksi joka tapauksessa..taisi foorumista löytyäkkin kuvia jostain 3L turbotetusta pannusta..

paras vaihtoehto mielestäni edelleen kunnollinen lämpösuojattu kaksoiskartioputsari jossa pinta-ala yleensä riittää jo isomallekkin koneelle..tämän ja ehkä imuputkistoa/läppäkoteloa muuttamalla paremmin virtaaviksi voisi saada kohtuu kustannuksilla jotain hyöryä irti jo tuosta putsaristakin..ainakin alfan vanhan kutosen kohdalla..

netistä luin kerran artikkelin jossa vanhaan GTV6:een oli vaihdettu pakosarjat, putkisto, ilmi sekä kartioputsari jolloin muuten vakiokuntoisesta koneesta oli penkitetty 173hv 160hv:n sijaan.
13hv siis imu ja pakopuolen hengitystä parantamalla mutta kun ynnäilee kustannuksia niin rahaa noihinkin on palanut vähintäänkin 1500€..

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

90 kirjoitti: netistä luin kerran artikkelin jossa vanhaan GTV6:een oli vaihdettu pakosarjat, putkisto, ilmi sekä kartioputsari jolloin muuten vakiokuntoisesta koneesta oli penkitetty 173hv 160hv:n sijaan.
13hv siis imu ja pakopuolen hengitystä parantamalla mutta kun ynnäilee kustannuksia niin rahaa noihinkin on palanut vähintäänkin 1500€..
ja yhdestä 3.0 kat-versiosta (180-185hv) mitattiin 195hv ennakonlisäämisellä,ilmamäärämittarin ropaamisella, takapöntön vaihdolla ja vakioboksiin vaihdetulla suodattimella ;) ja tietysti kataysaattori oli paikalla. Alkukäyrät ovat puoliksi litissä kaiken lisäksi. Harmi kun ei päässyt mittaan ihan ilman noita kaikkia muutoksia, ennakon lisääminen ja ilmamäärämittarin ronkkiminen toi muistaakseni 3hv huipputehoa mutta alhaalle enemmänkin..

Vastaa Viestiin