156 nypyttää kylmänä
Valvoja: Moderators
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
156 nypyttää kylmänä
No niin, menihän tässä muutama kuukausi ilman suurempia tuskia. Nyt on kuitenkin niin, että tuo auto selkeästi nypyttää/nykii ajettaessa kylmällä koneella tasakaasulla alhaisella nopeudella (50-60 km/h). Toisinaan noin 2000 rpm:n kohdalla tuntuu selkeästi vedon parantuminen. Koneen lämmettyä käyntilämpöiseksi ei ongelmaa enää ole. Tulppien vaihto ei tuonut parannusta asiaan.
Mikähän kaunokaista mahtaa vaivata ? Käykö liian laihalla ? Jos, niin mistäs säädöt ? Ei kait juuri vaihdettu lambda voi oireilla ? Voimattomuuteni ongelman edessä ärsyttää itseäni suuresti.
Mikähän kaunokaista mahtaa vaivata ? Käykö liian laihalla ? Jos, niin mistäs säädöt ? Ei kait juuri vaihdettu lambda voi oireilla ? Voimattomuuteni ongelman edessä ärsyttää itseäni suuresti.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- jaskas
- Viestit: 615
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Re: 156 nypyttää kylmänä
Aijaa, mä luulin että tämä oli taas yksi niistä ominaisuuksista!JiiPee kirjoitti:. Nyt on kuitenkin niin, että tuo auto selkeästi nypyttää/nykii ajettaessa kylmällä koneella tasakaasulla alhaisella nopeudella (50-60 km/h). Toisinaan noin 2000 rpm:n kohdalla tuntuu selkeästi vedon parantuminen. Koneen lämmettyä käyntilämpöiseksi ei ongelmaa enää ole. Tulppien vaihto ei tuonut parannusta asiaan.
Eli samaa "vikaa" ollut mullakin aina.
Kun kerran polkasee kunnolla kaasua, ja veto paranee, nykiminenkin yleensä häviää.
V6 ja TM
"kaasuläppä ei toimi välttämättä toimi täsmälleen kuljettajan jalanliikken mukaan
vaan pystyy toimimaan myös oma-aloitteisesti.Käskyt kulkevat auton moottorin ohjausjärjestelmän
kautta ja jos kuljettaja ei osaa kuormittaa moottoria oikein kylmänä,ohjausjärjestelmä säätää
läppää tilanteen mukaan. Tässä ei ole pelkästään tehon vaan myös pakokaasupäästöjen rajoittamisessa."
pari sataa metriä ajoa niin tuo oma alkaa toimia niinkuin pitää. Ilmin vaihto auttoi kun alkoi tekemään tuota myös lämpöisenä. Ilmiö esiintyy silloin eniten jos lähtee HETI startin jälkee ajoon. Yleensä annan kyllä auton käydä ensin jonkin aikaa.
http://www.alfa156.net/tech/fr_index.ht ... rloss.html
"kaasuläppä ei toimi välttämättä toimi täsmälleen kuljettajan jalanliikken mukaan
vaan pystyy toimimaan myös oma-aloitteisesti.Käskyt kulkevat auton moottorin ohjausjärjestelmän
kautta ja jos kuljettaja ei osaa kuormittaa moottoria oikein kylmänä,ohjausjärjestelmä säätää
läppää tilanteen mukaan. Tässä ei ole pelkästään tehon vaan myös pakokaasupäästöjen rajoittamisessa."
pari sataa metriä ajoa niin tuo oma alkaa toimia niinkuin pitää. Ilmin vaihto auttoi kun alkoi tekemään tuota myös lämpöisenä. Ilmiö esiintyy silloin eniten jos lähtee HETI startin jälkee ajoon. Yleensä annan kyllä auton käydä ensin jonkin aikaa.
http://www.alfa156.net/tech/fr_index.ht ... rloss.html
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Kiitos kiitos kommenteista. V6 kirjoitti niin vakuuttavaa tekstiä linkin kera, että pakko kait se on uskoa, että tuo nykiminen kuuluu hommaan kylmällä koneella ?!?!?. Ei se nykiminen pahaa ole, mutta häiritsee mielen rauhaani. Kiitokset myös muille henkistä tukea antaneille.
Kysäisempä asiaa kuitenkin vielä milanon ammattilaisilta kun käyn siellä kuittauttamassa Airbagin merkkivalon jälleen kerran ... kerran ... jne... äh ei jaksa laskea.
Kysäisempä asiaa kuitenkin vielä milanon ammattilaisilta kun käyn siellä kuittauttamassa Airbagin merkkivalon jälleen kerran ... kerran ... jne... äh ei jaksa laskea.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
En tietenkään muistanut kysellä, kun muuta juteltiin. Menkööt asia "ominaisuuksien tiliin" ..toistaiseksi .. ei jaksa .. olkoon. Airbagin merkkivalo on nyt taas kuitattu ja se sammui - jäi hyvät fiilikset siitä ja AutoMilanon yleisilmeestä ja hinnoittelusta verrattuna DA:oon.JiiPee kirjoitti:Kysäisenpä asiaa kuitenkin vielä milanon ammattilaisilta kun käyn siellä kuittauttamassa Airbagin merkkivalon jälleen kerran ... kerran ... jne... äh ei jaksa laskea.
Edit: on tää vaan kummaa hommaa - luulotautiseksihan tässä tulee
Viimeksi muokannut JiiPee, 21 Heinä 2005, 20:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Mulla samoja oireita. Juuri eilen puhdistin ilmin ja kaasuläpän, seurataan ja tyydytään tilanteeseen jos ei parane. Itsellä jää välillä käynnistyksen jälkeen 500rpm:ää pyörimään ja ei millään suostu muutamaan sekunttiin nousemaan siitä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Tervehdys tältä rintamalta taas.
Mittailin äskettäin ajankulukseni muutamien sensoreiden toimintaa. Harmi vain kun ymmärrys ei oikein riitä kaikkien osalta. Huomioni kiinnittyi kuitenkin moottorin lämpötilaan. Kylmästä koneesta mitattuna diagnoosiohjelma antaa arvoksi noin 33-35 astetta. Ilman lämpötila on kuitenkin 16 astetta. Eikös noiden lukemien pitäisi olla suunnilleen samat ? Ymmärtääkseni myös coolantin lämpötila vaikuttaa siihen, paljonko ECU annostelee polttoainetta palotilaan, eikö ? Voiko noin pieni lämpötilaero vaikuttaa siihen, että moottori saakin laihempaa seosta kuin sen pitäisi ja siksi nypyttää aikansa kylmänä ?
Valistakaapa taas luulotautista asiassa. En vieläkään jaksa uskoa tuohon "ominaisuusteoriaan".
Mittailin äskettäin ajankulukseni muutamien sensoreiden toimintaa. Harmi vain kun ymmärrys ei oikein riitä kaikkien osalta. Huomioni kiinnittyi kuitenkin moottorin lämpötilaan. Kylmästä koneesta mitattuna diagnoosiohjelma antaa arvoksi noin 33-35 astetta. Ilman lämpötila on kuitenkin 16 astetta. Eikös noiden lukemien pitäisi olla suunnilleen samat ? Ymmärtääkseni myös coolantin lämpötila vaikuttaa siihen, paljonko ECU annostelee polttoainetta palotilaan, eikö ? Voiko noin pieni lämpötilaero vaikuttaa siihen, että moottori saakin laihempaa seosta kuin sen pitäisi ja siksi nypyttää aikansa kylmänä ?
Valistakaapa taas luulotautista asiassa. En vieläkään jaksa uskoa tuohon "ominaisuusteoriaan".
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Itselle tuli vaihdettua kaikki lämpötila-anturit viime kesänä, mutta eipä se tuntunut vaikuttavan mihinkään. Toisaalta jäähdytysnesteen anturi taisi maksaa motonetissä 10 euroa ja oli aitoa boschin kamaa. Joten kannattaa sitä kokeilla muuttuuko arvot testiohjelmassa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Olenpa ollut totisesti hölmö! Silloin kun mittasin moottorin lämmöt muka kylmästä koneesta niin kävi ilmi, että vaimohan sillä oli ajanut noin 3-4 h aikaisemmin. Mittasin anturin antamat lämmöt uudelleen seuraavan päivänä ja yllätys yllätys arvot olivat samat mitä talon ulkolämpötilamittari näytti. Nypyttäminen kylmänä täytyy olla siis selkeästi ominaisuus. Olisipahan pitänyt olla varma tuloksesta ennenkuin kirjoottelee tänne olettamuksia muka totuutena. Mihin unohtuikaan kriittisyyteni ?
Nypyttäminen ei enää häiritse varsinkin kun olen antanut auton lämmitä kunnolla ennen liikkeellelähtöä. Itseasiassa nypyttämistä ei ole juurikaan em. metodia käyttäneenä ilmennyt. Taidanpa palauttaa Motonetista hankkimani uuden ja käyttämättömän anturin.
Että tällä tavalla
T. nimim "puupää"
Nypyttäminen ei enää häiritse varsinkin kun olen antanut auton lämmitä kunnolla ennen liikkeellelähtöä. Itseasiassa nypyttämistä ei ole juurikaan em. metodia käyttäneenä ilmennyt. Taidanpa palauttaa Motonetista hankkimani uuden ja käyttämättömän anturin.
Että tällä tavalla
T. nimim "puupää"
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Nakutus johtuu taas toisesta vakio-ominaisuudesta, eli AJOITUKSEN MUUNTIMESTA.Maunu kirjoitti:Itsellä on samoja ongelmia, mutta epäilen viaksi rikkinäistä venttiilinnostinta. Startatessa kone nakuttaa hivenen ennen kuin öljyn paine nousee nostajissa. Tämän takia ehkä esiintyy nykimistä. Tämä on siis vain epäily.
Puolikaasulla ajellessa olen tottunut jo siihen, että 156 tökkii jatkuvasti. Löysin kyllä lääkkeenkin! Kävin nimittäin Jurvassa ratapäivillä ajamassa 4-5 kierrosta . Siellähän mennään koko ajan rajoittimeen luottaen ja koko kierrosaluetta käyttäen.
No, kone kehrää kuin kissa! Ainakin muutaman päivän. Tehot on tallella ja vääntö tasaista. UGH!
No, kone kehrää kuin kissa! Ainakin muutaman päivän. Tehot on tallella ja vääntö tasaista. UGH!
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: 12 Touko 2005, 13:22
- Car(s): 156 2.0 JTS -04
Accord 2.4 Aut -05
(ex 156 2.0 JTS -04 SW)
(ex 156 1.8 TS -00) - Paikkakunta: Klaukkala
Multa hävis tänään nypytykset ja heijailut. Vaihdettu teltassa joku lambda/happitunnistin ja lisäksi pakoputken etuosa jossa siis se joustin.(piti ihmeellisiä resonointi ja sirinä ääniä).
Teltan kaveri sanoi että nyt on taas tehot tallella ja lisäksi heitti siinä, että tuo joustinosan kunto vaikuttaa myös tuohon happitunnistimen toimintaan
Kaverin mukaan 15min tyhjäkäynnilläkin tunnistin oli toiminut ihan miten sattuu. Vaikka auto ei minusta siltikään ollut mikään paha, niin kylläpä huomas heti eron.
Teltan kaveri sanoi että nyt on taas tehot tallella ja lisäksi heitti siinä, että tuo joustinosan kunto vaikuttaa myös tuohon happitunnistimen toimintaan
Kaverin mukaan 15min tyhjäkäynnilläkin tunnistin oli toiminut ihan miten sattuu. Vaikka auto ei minusta siltikään ollut mikään paha, niin kylläpä huomas heti eron.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
En päässyt "porsimisklupiin" eilen. Tosin josko olisin halunnutkaan klubin jäseneksi? - kalliinpuoleinen jäsenmaksu Pidin yllä normaalia moottoritienopeutta 5-vaihteella. Tänään aamulla lapsia hoitoon viedessäni tunnustelin tuota nykimisjuttua. Ei nyi, ei.
Jotain perää tuossa Alfistan jutussa täytyy olla.
Jotain perää tuossa Alfistan jutussa täytyy olla.
Viimeksi muokannut JiiPee, 11 Elo 2005, 10:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Mitä tästä olemme oppineet?
Alfalle pitää antaa kunnolla leipää välillä, siitä se tykkää.
Kyllähän siitä vähemmästäkin hermostuu, jos nälässä pidetään.
Autoillamme on jokaisella luonne, ne voivat hermostua välillä jos huonosti pidetään .
Alfalle pitää antaa kunnolla leipää välillä, siitä se tykkää.
Kyllähän siitä vähemmästäkin hermostuu, jos nälässä pidetään.
Autoillamme on jokaisella luonne, ne voivat hermostua välillä jos huonosti pidetään .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Kappas kappas, vetelin tässä päivänä eräänä vinkin innoittamana 3. vaihteella motaria pitkin 130 lasissa ja sen jälkeen kyllä on parantunut huimasti tuo kylmän koneen veto Sen jälkeen onkin silloin tällöin voinut perustella itselleen pienen revityksen ajaessaalfista kirjoitti:Puolikaasulla ajellessa olen tottunut jo siihen, että 156 tökkii jatkuvasti. Löysin kyllä lääkkeenkin! Kävin nimittäin Jurvassa ratapäivillä ajamassa 4-5 kierrosta . Siellähän mennään koko ajan rajoittimeen luottaen ja koko kierrosaluetta käyttäen.
No, kone kehrää kuin kissa! Ainakin muutaman päivän. Tehot on tallella ja vääntö tasaista. UGH!
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Tervehdys,
Minusta tuntuu vahvasti siltä, että tuo nypytys on kaikonnut niin kylmällä koneella ajettaessa kuin lämpimälläkin. Epäilen suuresti nypytyksen aiheuttajaksi pakoputken etuosassa olleita vuotoja, jotka on nyt hitsautettu (joustinosan huono hitsaus/Tiittanen ja hiushalkeama lambdan kohdalla putken yläpinnassa). Vuodot eivät missään nimessä olleet niin suuret, että pakoäänet olisi saanut konetta rasittamalla esiin. Vain pientä ..hmmm.. suhinaa. Hiushalkeama ei ollut edes nokeentunut. Sen sijaan hitsauksen pienet vuodot olivat.
Olen kokeillut pienillä pakkasilla eri versiot käynnistyksen ja ajon suhteen
1) ilman lohkolämppäriä, heti liikkeelle
2) ilman lohkolämppäriä, lämmityskäyttö pari minuuttia ja sitten liikkeelle
3) lohkolämppärillä ja liikkeelle
Mielestäni auto käyttäytyy nyt normaalisti niin kuin pitääkin. Voiko tuo homma olla noin pienestä kiinni? - ilmeisesti, kun en muutakaan syytä keksi.
Minusta tuntuu vahvasti siltä, että tuo nypytys on kaikonnut niin kylmällä koneella ajettaessa kuin lämpimälläkin. Epäilen suuresti nypytyksen aiheuttajaksi pakoputken etuosassa olleita vuotoja, jotka on nyt hitsautettu (joustinosan huono hitsaus/Tiittanen ja hiushalkeama lambdan kohdalla putken yläpinnassa). Vuodot eivät missään nimessä olleet niin suuret, että pakoäänet olisi saanut konetta rasittamalla esiin. Vain pientä ..hmmm.. suhinaa. Hiushalkeama ei ollut edes nokeentunut. Sen sijaan hitsauksen pienet vuodot olivat.
Olen kokeillut pienillä pakkasilla eri versiot käynnistyksen ja ajon suhteen
1) ilman lohkolämppäriä, heti liikkeelle
2) ilman lohkolämppäriä, lämmityskäyttö pari minuuttia ja sitten liikkeelle
3) lohkolämppärillä ja liikkeelle
Mielestäni auto käyttäytyy nyt normaalisti niin kuin pitääkin. Voiko tuo homma olla noin pienestä kiinni? - ilmeisesti, kun en muutakaan syytä keksi.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila