156 rämisee
Valvoja: Moderators
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
156 rämisee
Auttakaa miestä mäessä kun kaikki mahollinen on kokeiltu ja syytä ei vaan löyvy.
156 SW rämisee kuin kiviä kolisuttais peltiämpärissä. Ääni ei kuulu koneesta koska ääni ei ole kierroksista riippuvainen ja se ei tule esille vaikka kuin konetta polkisi. Ei myöskään tukivarsista tai sen sellasista...uskoisin. Ääni kuuluu enemmän kuskin puolelta! Sellainen peltinen räminä...
Millasissa paikoissa ääni sitten tulee kuuluviin?
Ei töyssyissä, ei hidastemuhkuroissa, ei teiden koloisssa, vaan mukulakivikaduilla. Kun ajaa tuollasta Oulun nupukivitietä niin kyllä räminä alkaa. Ja voisi sanoa, että jos vauhtina on 25-40km/h niin rolina-räminä-kolina on aika ikävää. Lujempaa jos ajaa niin ääni ei kuulu yhtä selvästi. Liekö vauhti syynä..heh.
Epäilin pohjalevyä, koska sen päälle oli laitettu peltilevy ja se oli muutenkin palasina. Otin pois ja laitoin tilalle Ollin alumiinisen - EI VAIKUTUSTA. Pikkasen tuli metallisempi ääni ja käynnistettäessä ja sammuttaessa jokin koneesta osuu levyyn ja se saattaa kolahtaa, mutta ei sen kummempaa.
Sitten pakosarjan suojapellin kimppuun. Se oli parsittu kasaan aika kyläseppä -tyyliin. Otin pois. EI VAIKUTUSTA.
Onkohan tämän pellin poistamisesta suurta haittaa? Pelottaa, että pakosarja sulattaa edessä olevat kamat.
Pakoputken kannatinkumet oli ehjät ja paikoillaan. Putki ei päässyt osumaan mielestäni keskellä autoa oleviin suojapelteihin.
Katista ei kuulunut mielestäni kolinaa, vaikka kuin putkea heiluttelin. Pakoputken joustinosa vain sirisee, eikä rämise noin äänekkäästi?
Onko minulla jäänyt huomioimatta jotain? Onko sittenkin putken sisällä jotain palikoita irti, jotka tuollaisella mukulakivikadulla alkaa koliseen? Nuo pakoputken suojapellit tuntuvat todennäköisimmältä syyltä, mutta miten ihmeessä niitä alkaa vaihteleen. Nehän lienee poppareilla kiinni pohjassa? Laitanko jotain superlonia väliin:)
Kertokaahan mikäli jollain on ollut vastaavia kokemuksia, tai hyviä vinkkejä mistä alkaa vikaa etiskeleen.
Kiitos jo tässä vaiheessa avusta!
156 SW rämisee kuin kiviä kolisuttais peltiämpärissä. Ääni ei kuulu koneesta koska ääni ei ole kierroksista riippuvainen ja se ei tule esille vaikka kuin konetta polkisi. Ei myöskään tukivarsista tai sen sellasista...uskoisin. Ääni kuuluu enemmän kuskin puolelta! Sellainen peltinen räminä...
Millasissa paikoissa ääni sitten tulee kuuluviin?
Ei töyssyissä, ei hidastemuhkuroissa, ei teiden koloisssa, vaan mukulakivikaduilla. Kun ajaa tuollasta Oulun nupukivitietä niin kyllä räminä alkaa. Ja voisi sanoa, että jos vauhtina on 25-40km/h niin rolina-räminä-kolina on aika ikävää. Lujempaa jos ajaa niin ääni ei kuulu yhtä selvästi. Liekö vauhti syynä..heh.
Epäilin pohjalevyä, koska sen päälle oli laitettu peltilevy ja se oli muutenkin palasina. Otin pois ja laitoin tilalle Ollin alumiinisen - EI VAIKUTUSTA. Pikkasen tuli metallisempi ääni ja käynnistettäessä ja sammuttaessa jokin koneesta osuu levyyn ja se saattaa kolahtaa, mutta ei sen kummempaa.
Sitten pakosarjan suojapellin kimppuun. Se oli parsittu kasaan aika kyläseppä -tyyliin. Otin pois. EI VAIKUTUSTA.
Onkohan tämän pellin poistamisesta suurta haittaa? Pelottaa, että pakosarja sulattaa edessä olevat kamat.
Pakoputken kannatinkumet oli ehjät ja paikoillaan. Putki ei päässyt osumaan mielestäni keskellä autoa oleviin suojapelteihin.
Katista ei kuulunut mielestäni kolinaa, vaikka kuin putkea heiluttelin. Pakoputken joustinosa vain sirisee, eikä rämise noin äänekkäästi?
Onko minulla jäänyt huomioimatta jotain? Onko sittenkin putken sisällä jotain palikoita irti, jotka tuollaisella mukulakivikadulla alkaa koliseen? Nuo pakoputken suojapellit tuntuvat todennäköisimmältä syyltä, mutta miten ihmeessä niitä alkaa vaihteleen. Nehän lienee poppareilla kiinni pohjassa? Laitanko jotain superlonia väliin:)
Kertokaahan mikäli jollain on ollut vastaavia kokemuksia, tai hyviä vinkkejä mistä alkaa vikaa etiskeleen.
Kiitos jo tässä vaiheessa avusta!
Alfa Romeo 155 V6 1992
Pakosarjan pelli kannattaa kyllä laittaa takaisin.
Eiköhän tuo liittyne jotenkin pakoputkeen joka liikahtaa koneen mukana käynnistettäessä ja sammutettaessa ja voi tuottaa mainitsemasi kolahduksen. Jos olet jo sulkenut pois pakosarjan pellin ja alumiinisen pohjalevyn, niin jäljelle jää pakoputken sisukset tai sen kiinni ottaminen runkoon.
Levyjarrujen suojapellit rämisevät myös.
Eiköhän tuo liittyne jotenkin pakoputkeen joka liikahtaa koneen mukana käynnistettäessä ja sammutettaessa ja voi tuottaa mainitsemasi kolahduksen. Jos olet jo sulkenut pois pakosarjan pellin ja alumiinisen pohjalevyn, niin jäljelle jää pakoputken sisukset tai sen kiinni ottaminen runkoon.
Levyjarrujen suojapellit rämisevät myös.
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Mulla oli erääsäs vanhassa autossani pakoputken juuriosassa jonkin verran (2cm) pakosarjasta putekn loppu akohden hiusmurtuma, joka aiheutti juuri kuvaamaasi terävää ääntä. Ilmeisesti aiheutui joustavan osan jumittumisesta - alfassahan se joustava osa tosin taitaa olla metallista "kudottu" pätkä eli kestänee paremmin(?).
MP
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Ääntä ei kuulu paikallaan ollessa, eikä missä tahansa nopeudessa tasaisella pinnalla ajellessa. Helpoiten äänen tosiaan huomaa kun ajaa mukulakivellä muutamaa kymppiä ja se tulee enemmän kuskin puolelta.
edit. Tarkennus. Ääni on peltinen!
Pyöränlaakeria en epäilis koska eikös se rämisis tuollasella mukulakivellä jo alhaisissakin nopeuksissa?
Veikkaisin pakoputken sisuskaluja...prkle
Toki voi olla myös jarrujen suojapellit... Ei hitto ota selvää mistä vikaa alkas enää ettimään.
Pakosarjan suojapelti oli niin riekaleina, että se lähes tipahti pois joten otin sen pois. Uusi pitäisi saada tilalle mutta senkin hinta oli Deltassa pyöristyttävät yli 100€.
Kolariautoistakaan tuota peltiä ei tunnu löytyvän.
Pitänee käydä näyttämässä ja kuunteluttamassa pajalla.
edit. Tarkennus. Ääni on peltinen!
Pyöränlaakeria en epäilis koska eikös se rämisis tuollasella mukulakivellä jo alhaisissakin nopeuksissa?
Veikkaisin pakoputken sisuskaluja...prkle

Pakosarjan suojapelti oli niin riekaleina, että se lähes tipahti pois joten otin sen pois. Uusi pitäisi saada tilalle mutta senkin hinta oli Deltassa pyöristyttävät yli 100€.
Kolariautoistakaan tuota peltiä ei tunnu löytyvän.
Pitänee käydä näyttämässä ja kuunteluttamassa pajalla.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Moottorin etupuolella oleva pakosarjan pelti siis oli riekaleina ja rämähti alas kun otin pohjalevyn irti. Tuota osaa myös kaipailisin tuolla ostopuolella. Pakosarja lämmittää aika kivasti tällä hetkellä mm. defan letkuja
Pakoputken yläpuolellahan on lähes koko putken matkalla suojapeltiä koria vasten. Nuo pellit on kait poppareilla kiinni ja ne myös saattaa rämistä. Kokeilin niitäkin mutta en osaa sanoa ovatko syyllisiä.
Pakoputken yläpuolellahan on lähes koko putken matkalla suojapeltiä koria vasten. Nuo pellit on kait poppareilla kiinni ja ne myös saattaa rämistä. Kokeilin niitäkin mutta en osaa sanoa ovatko syyllisiä.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Juup. Olin reissussa viikonlopun ja koko ajan tuo oli tuo räminä ajatuksissa
Eilen kotiin palattuani menin taskulampun kans noita jarrujen peltejä sormenpäillä "rämisteleen". Vasemman takajarrun pelti tuntui olevan hieman löysemmällä kuin muut. Tai ainakin siitä kuului isompi ääni kuin muista. Eli vika saattaisi olla siinä. Täytynee tänään kuulostella ja tarkastella paremmin.
Pohjalevykin kolahtaa sammuttaessa ja rämähtää käynnistettäessä. Pitänee laittaa jotain pehmustetta kiinnityskohtiin. Vaihdetta "pesään" laittaessa kuuluu levystä myös jokin kopsaus. Tapahtuuko tätä muilla alumiinisen levyn vaihtaneilla?
Väsyneet moottorintukikumit eivät liene tähän syynä, koska auto on 4v ja 112tkm vanha?
Tuli aamulla suht vittumainen olo kun kynnin Oulussa Uuttakatua ja Isokatua menemään. Paikalliset tietää missä kunnossa ko. kadut on

Eilen kotiin palattuani menin taskulampun kans noita jarrujen peltejä sormenpäillä "rämisteleen". Vasemman takajarrun pelti tuntui olevan hieman löysemmällä kuin muut. Tai ainakin siitä kuului isompi ääni kuin muista. Eli vika saattaisi olla siinä. Täytynee tänään kuulostella ja tarkastella paremmin.
Pohjalevykin kolahtaa sammuttaessa ja rämähtää käynnistettäessä. Pitänee laittaa jotain pehmustetta kiinnityskohtiin. Vaihdetta "pesään" laittaessa kuuluu levystä myös jokin kopsaus. Tapahtuuko tätä muilla alumiinisen levyn vaihtaneilla?
Väsyneet moottorintukikumit eivät liene tähän syynä, koska auto on 4v ja 112tkm vanha?
Tuli aamulla suht vittumainen olo kun kynnin Oulussa Uuttakatua ja Isokatua menemään. Paikalliset tietää missä kunnossa ko. kadut on

Viimeksi muokannut Janne, 22 Elo 2005, 14:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Olisin myös ekana veikannut niitä jarrulevyjen suojapellejä. Itsellä tuntuvat ainakin välillä rämisevän.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=2871 tossa näkyy kuvan ylälaidassa mallia. Tosin nuo etupään kiinnikkeet tuskin on niin tärkeitä mitä takapään, mutta tungin kuitenkin joka rakoon mihin vaan hiukankin sain.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=3435 tossa toinen viritys minkä itselleni tein, joka vähensi lähinnä resonointia. Antaa levyn liikkua vapaasti, mutta tukee jonkinverran. Sitte kannattaa katsoa tarkkaan ettei levy ota kiinni mihinkään tai ole edes lähellä mitään mihin saattaisi ottaa kiinni heiluessaan.
Itse kun tuota laittelin paikalleen (mulla tosin sinkittyä pelliä) laitoin joka väliliin mihin hiukankin saa tungettua kumilätkästä leikattuja palasia. Noin sormipelillä heilutellessa eron kuuli selväsi lätkien laittamisen jälkeen.Janne kirjoitti:Pohjalevykin kolahtaa sammuttaessa ja rämähtää käynnistettäessä. Pitänee laittaa jotain pehmustetta kiinnityskohtiin.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=2871 tossa näkyy kuvan ylälaidassa mallia. Tosin nuo etupään kiinnikkeet tuskin on niin tärkeitä mitä takapään, mutta tungin kuitenkin joka rakoon mihin vaan hiukankin sain.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=3435 tossa toinen viritys minkä itselleni tein, joka vähensi lähinnä resonointia. Antaa levyn liikkua vapaasti, mutta tukee jonkinverran. Sitte kannattaa katsoa tarkkaan ettei levy ota kiinni mihinkään tai ole edes lähellä mitään mihin saattaisi ottaa kiinni heiluessaan.
Ei ainakaan minulla. Levy on suoraan kiinni ilman mitään kumeja välissä.Janne kirjoitti: Pohjalevykin kolahtaa sammuttaessa ja rämähtää käynnistettäessä. Pitänee laittaa jotain pehmustetta kiinnityskohtiin. Vaihdetta pesäänlaittaessa kuuluu levystä myös jokin kopsaus. Tapahtuuko tätä muilla alumiinisen levyn vaihtaneilla?
Kokeile töniä autoa vaihde päällä, paljonko moottori elää?
VMP
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Voi hemmetti kun taas hymyilyttää. On aika onnellinen olotila kun sain paikannettua vian ja korjattuakin ihan parkkipaikalla.
Ensin varsinainen räminä. Se tuli vasemman takajarrun suojapellistä. Sitä kun vähän väänteli ja koputteli kivet sun muut kävyt välistä pois niin hiljeni kuin taikaiskusta. Samalla tuli käytyä kaikki nurkat läpi ja tutkittua tukivarret jne ja tsekattua jarrut.
Voi että minä olin tyytyväinen
Kolahtelu moottorin alla. Alkuperäisessä muovisessa pohjalevyssä on isompi reikä keskellä levyä. Se menee lähemmäs keulaa jättäen tilaa pakosarjan "tekniikkapalloille" ja suojapellin kiinnityskorvakoille. Tuossa alumiinisessa pellissä tuo tila on ummessa ja pakosarja ottaa kiinni pohjalevyyn. Tästä johtuen kolautti käynnistäessä ja sammuttaessa.
Samalla kun laitoin takimmaisten kiinnitysten alle tärinänvaimennusta niin laitoin tuon kanittavan korvakon alle tulenkestävää fyllinkiä. Tämä on vain väliaikaisratkaisu sillä pakosarjan suojapelti on vielä vaiheessa.
No kuitenkin. Kolinat ja räminät lähti sen siliän tien. Samalla tuli tutustuttua autoon hieman uusista näkökulmista ja fiksailtua sieltä täältä.
Ensin varsinainen räminä. Se tuli vasemman takajarrun suojapellistä. Sitä kun vähän väänteli ja koputteli kivet sun muut kävyt välistä pois niin hiljeni kuin taikaiskusta. Samalla tuli käytyä kaikki nurkat läpi ja tutkittua tukivarret jne ja tsekattua jarrut.
Voi että minä olin tyytyväinen

Kolahtelu moottorin alla. Alkuperäisessä muovisessa pohjalevyssä on isompi reikä keskellä levyä. Se menee lähemmäs keulaa jättäen tilaa pakosarjan "tekniikkapalloille" ja suojapellin kiinnityskorvakoille. Tuossa alumiinisessa pellissä tuo tila on ummessa ja pakosarja ottaa kiinni pohjalevyyn. Tästä johtuen kolautti käynnistäessä ja sammuttaessa.
Samalla kun laitoin takimmaisten kiinnitysten alle tärinänvaimennusta niin laitoin tuon kanittavan korvakon alle tulenkestävää fyllinkiä. Tämä on vain väliaikaisratkaisu sillä pakosarjan suojapelti on vielä vaiheessa.
No kuitenkin. Kolinat ja räminät lähti sen siliän tien. Samalla tuli tutustuttua autoon hieman uusista näkökulmista ja fiksailtua sieltä täältä.
Alfa Romeo 155 V6 1992