Nyt tarvitaan apua, speisserit!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Spiderman
Viestit: 54
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:10

Nyt tarvitaan apua, speisserit!

Viesti Kirjoittaja Spiderman »

Itsellä uudet aluvanteet sorvaa tukivarteen jos ajaa kurviin kovaa ja varsinkin jos kyydissä on muita.

Alfisti.net tarjoaa esim. "Spurverbreiterung 2x 12 mm" läpyskää jolla saadaan vannetta 12 mm kauemmaksi autosta.

Mahtaako näitä saada jostain suomessa ja onko näissä järkeä ?

Tulee hieman halvemmaksi kuin vaihtaa vanteet...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Täältä on ainakin ennen saanut, teettämällä saisi juuri oikean kokoiset mutta hinnasta ei tietoa.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Edeltävään autoon ainakin suositeltiin teettämistä. Tarkat mitat vaan ja tiedusteluja metallisorvaamoista, paljonko moisista veloittavat.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Leikkauta laserilla, tulee paremmat ja taatusti tarkkaa.

http://www.htlaser.fi/
Abarth 500 Esseesse

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Tai jos jarrulevyt rupee olemaan vaihtokunnossa, niin vanhoista levyistä saa tehtyä speiserit. Tosin levyjen keskiosa ei ole yleensä kuin 5-8mm paksu.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

m.sa kirjoitti:Leikkauta laserilla, tulee paremmat ja taatusti tarkkaa.
Laserilla ei saa tehtyä sitä vannetta paikoittavaa huullosta siihen levikepalaan.
Kuva

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

sorvissa tuommoiset saa myös aika helposti aikaiseksi ja vanteen keskireiän kokoinen huuli tulee siinä samalla..

Avatar
Twekti
Viestit: 65
Liittynyt: 11 Kesä 2004, 04:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Twekti »

Mulla tuli maksamaan 20 mm levittävät levityspalat 30 euroa kappale.Tosin eivät ole vielä minulla asti.

Edit,niin ja teettämällä siis nuo.
-Lancia Kappa '96-
-BMW 320d '02-

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Voit myös sorvata lumikenkiin pienet hahlot jos on ihan millipeliä. Juu ei tukivarsia kande leikkailla mutta mahdollisesti lähes onttoon tukivarteen on helppo esim hakata lovi.
Oletko myös varma ettei takavanteen laakerissa ole yhtään klappia, se meinaan aiheuttaa ton heti kättelyssä vähänkin ei heittämällä menevien vanteiden kanssa.
Ja sulla on samat lumikengät varmaan kun mulla jos spideri on, mahdollisesti muttei varmasti joten tuttu ongelma joka tosin korjautui sorvauksella sekä laakereidenvaihdolla :)

Tosin ilmaisethan noi speisserit on ostaa joten tuli vain mieleen, itselläni olisi mennyt hankalaksi epäkeskopulttejen johdosta tosin kai ne teettämälläkin jotenkin saa, mulla oli tollasesta millistä kahdesta kiinni tuo :)

Tollaset 20 milliä leveet speisserithän on jo kivat möhköt?? Mites paljon enemmän rasittaa akselistorakennetta :P Lisääntyneestä raideleveydestä sinäänsä voisi olla jopa apuakin :)

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

Kannattaa sitten miettiä sitäkin, että millä renkailla menee katsastukseen, nimittäin spacerien kanssa ei mene läpi jos inssi huomaa ne, laittomat kun ovat...
Tosin laillisiakin on olemassa, mutta tällöin pitää olla todistus vanteen valmistajalta, että ne on tarkoitettu käytettäväksi kyseisten vanteiden kanssa kyseisessä autossa... =)

Tämä ihan siltä varalta, jollei asia ollut jo tiedossa =)
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Jotkut peltivanteet umpipölykapseleineen kiinni ja katsastukseen :wink:

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Ainakin M0M0 tekee TUV hyväksyttyjä speissereitä.. Hinta sitten hiukan enemmän kuin vanneliikkeen kymmenen euroa zippe, :-D

Avatar
Twekti
Viestit: 65
Liittynyt: 11 Kesä 2004, 04:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Twekti »

Jeppaa kirjoitti:Kannattaa sitten miettiä sitäkin, että millä renkailla menee katsastukseen, nimittäin spacerien kanssa ei mene läpi jos inssi huomaa ne, laittomat kun ovat...
Tosin laillisiakin on olemassa, mutta tällöin pitää olla todistus vanteen valmistajalta, että ne on tarkoitettu käytettäväksi kyseisten vanteiden kanssa kyseisessä autossa... =)

Tämä ihan siltä varalta, jollei asia ollut jo tiedossa =)
Nastarenkailla mennään sitten katsastukseen :wink:
Enkä ymmärrä miten ne rasittaisi akselistorakennetta,koska mulla ei ainakaan raideleveys juuri muutu.

Kertokaa toki,mitä haittaa tuollaisesta on,jos tiedätte
-Lancia Kappa '96-
-BMW 320d '02-

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Ne speisserit pitää olla navassa kiinni esim. pultilla jotta ovat lailliset.

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

onko muilla kuusnepassa edessä pultilla kiinni olevat spacerit vai ovatko omani joku "laiton" patentti edelliseltä omistajalta - ei noista ainakaan ole kukaan katsastusmies koskaan mitään sanonu???

Takana ei ole spacereita ja aluvanteilla rengas hankaa töyssyissä sitä perkeleen pensantäyttöputkea - olen harkinnut sinnekin spacereita; muistanko oikein että 127 Fiiussa olisi sopivat spacerit alfaani - taisi olla joskus alfabbs:ssä juttua?

Miksiköhän nuo spacerit ovat laittomat jos niillä korjaa tuommoista vammaa niikuin omassani että vanteet ottavat kiinni pensaputkeen. Ilmeisesti vanteet ovat vääränmalliset vaikka ovatkin vaan 15 - tuumaiset... Luulisi olevan takana aivan sama onko spacerit eli ei kunhan eivät ihan levitä rengasta ulos aukoistaan :shock:
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

pulukkan mainostamat spacerit ovat paksuudeltaan 3mm ja ovat olleet 164:ssa uutena vakiokamaa, on tosin tainneet jäädä jo monesta yksilöstä johonkin välille näihin päiviin mennessä..

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ja eikös niiden kuuluisi olla takana :roll: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Alfissimo kirjoitti:Ja eikös niiden kuuluisi olla takana :roll: .
Tjaah, kertokaapas muutkin oko teillä kuusenepassa spacereita ja jos on niin missä päässä? Mitä haittaa on 6mm kaventuneesta raideleveydestä edessä jos siirränkin nuo omani taakse?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Vanhassa kuusnepassa oli samat 3mm levyt edessä.

Törmäsin muuten tossa paikallisessa auto, vene, keittiö, wc ja puutarhamyymälässä eli biilteemassa tuollaisiin universaali spacereihin. Reikiä oli vähän joka pulttijaolle, vahvuus taisi olla kanssa jotain 3mm luokkaa.

edit: +3mm ja +5mm
hinta 3,25 eur /pari :lol:

Kuva

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Edestä löytyy täältäkin, paksuudeks arvioisin 2mm, mutta voihan se olla 3mm. Takana raappii bensaputkeen, ja edessä raappii sisälokasuojaan, elikkä ei viitti siirtää, joten taakse tarttis varmaan semmoset sitten hankkia. Muuttaakos toi paljon suuntauksia, kun vähän aika sitten on suuntaus tehty :roll:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

valitettavsti nuo bilteman spacerit ei sovi kuin 5x100 jakoisiin ja sitä isompiin eli ilman työstämistä eivät taida alfaan mennä mutta jyrsimaällähän tuo 1mm/reikä lähtee melko helpolla.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Alfissimo kirjoitti:Ja eikös niiden kuuluisi olla takana :roll: .
tutulla oli kolmelitraisessa joka nurkassa, vaihtoi vanteet kys yksilöön jolloin jäivät ylimääräiseksi ja realisoin pois tallin nurkista kujeksimasta.

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

90 kirjoitti:valitettavsti nuo bilteman spacerit ei sovi kuin 5x100 jakoisiin...

Kyllä noitten pitäis käydä myös 4x100 pienellä viilauksella 4x98, materiaali oli alumiinia joten ei tuottane ongelmia.
Tosin noissa 5mm vahvoissa tarvitaan varmaan pidemmät pultitkin?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Olli79 kirjoitti:
90 kirjoitti:valitettavsti nuo bilteman spacerit ei sovi kuin 5x100 jakoisiin...

Kyllä noitten pitäis käydä myös 4x100 pienellä viilauksella 4x98, materiaali oli alumiinia joten ei tuottane ongelmia.
Tosin noissa 5mm vahvoissa tarvitaan varmaan pidemmät pultitkin?
ups meikän virhe.. :oops: eli juu käy toki neli ja viisipulttisiin mutta kun omalla kohdalla kyseessä viisipulttiset niin tuli pieni sekaannus, helposti luulisi tuonvertaisen jyrsimisen onnistuvan.
Viimeksi muokannut 90, 23 Kesä 2005, 08:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

90 kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:Ja eikös niiden kuuluisi olla takana :roll: .
tutulla oli kolmelitraisessa joka nurkassa, vaihtoi vanteet kys yksilöön jolloin jäivät ylimääräiseksi ja realisoin pois tallin nurkista kujeksimasta.
Jahas, mulla on sitten joku nyysinyt ne edestä :lol: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mulla oli 164 V6:ssa molemmissa päissä ne räiskäleet. Varaosa-CD:n perusteella voisi kuvitella että kuuluvat alkuperäisten aluvanteiden kaveriksi, levypyöräkuvassa ei näkynyt mitään irtokiekkoja.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Omasta löyty keulilta, tiensä taakse.

Spiderman
Viestit: 54
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:10

Viesti Kirjoittaja Spiderman »

Sainpa nuokin aikaiseksi.

Biltemasta löytyi 5mm välipalat yhteishintaan 3,5 € ja sopi suoraan työstämättä.

Nämä ovat vain sellaiset lätkät joiden kanssa on riski että pyörä menettää napakeskeisyytensä ja auto ravistaa mutta itse en ole tuota huomannut.

Olipa taas vaikeaa mutta lopulta helppoa.

Avatar
Sauer
Viestit: 373
Liittynyt: 04 Syys 2003, 04:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sauer »

Autotekistä saa navan päälle sellaisia soviteholkkeja...
Eli www.autotek.fi

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Spiderman kirjoitti:Nämä ovat vain sellaiset lätkät joiden kanssa on riski että pyörä menettää napakeskeisyytensä ja auto ravistaa mutta itse en ole tuota huomannut.
Napakeskityksen poistamisessa on se riski, että kaikki rasitus tulee pyörän pulteille, eikä ne sitten tiukassa paikassa sitä kestä.
(Tapahtuman todennäköisyyten en ota kantaa)
VMP

Avatar
A2K
Viestit: 611
Liittynyt: 29 Maalis 2004, 01:00
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja A2K »

meilläpäin myy sellanen kuin: Autocenter¨, Momon tekemiä. niillä on TUV hyväksynnät ym. menee katastuksesta läpi. 3-25mm
Hyvin sä vedät..

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

mattijus kirjoitti: Napakeskityksen poistamisessa on se riski, että kaikki rasitus tulee pyörän pulteille, eikä ne sitten tiukassa paikassa sitä kestä.
(Tapahtuman todennäköisyyten en ota kantaa)
Ilman speissereitä tuota riskiä ei juuri ole, monissa vanhemmissa autoissa kun ei edes ole koko napakeskitystä... mutta speissereiden kanssa tilanne on hieman eri : Mitä paksumpi speisseri ja kenties vielä hieman väljät pultin reiät, sitä suurempi "taivutus-voima(ihan itse keksitty termi, en ole koneinsinööri :mrgreen:)" pultteihin kohdistuu. 5mm on aika maltillinen mutta jos on paksut speisserit niin pultit voi oikeasti joutua koville... :roll:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

rajaniemi4
Viestit: 52
Liittynyt: 14 Kesä 2005, 22:07
Car(s): toyota avensis d4d
Alfa Romeo 164 T.spark -89
Paikkakunta: pohjoispohjanmaa

Viesti Kirjoittaja rajaniemi4 »

Biltemassa näky olevan eikä ollu kovin kalliita.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Olisiko sellaisia, jotka sopii myös Alfan (156) keskiöön ja jossa on vanteelle myös saman kokoinen keskiöholkki? Sen lisäksi tietysti olisi hyvä, että pulttijako olisi oikea... Onko tyydyttävä Bilteman reikäjuusto-mallisiin?

jokihai
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 07:46
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokihai »

Itse otin varman päälle.

Edessä otti olkavarteen kiinni 235/45/17, joten tilasin eteen 225:set. Eilen sain alle ja ylimääräiset 235:set menee vaikka emännän Opeliin :wink:

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tarkoitan tälläisiä kunnollisia?

Kuva

Nämäkin on vain kalliit (79 euroa / 2kpl www.alfisti.net)

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

Tuolla löytyy koko satsi hintaan 89 € + kulungit. Tulee muuten kotiovelle.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Euroracingistä www.euroracing.fi saa Sparcon 16mm levityspalat, jotka tuon ylemmän kuvan mukaiset hintaan 85 euroa pari (kuten muuten tuossa Novitec linkissäkin on - hinta per akseli). Pultit tosin pitää ostaa erikseen. Mutta eipä tule kuluja jos lähellä asuu.

Jos oikein kiire on niin minultakin kaksi kappaletta ajamattomia, kerran autoon sovitettuja tuollaisia löytyy. Ilman pultteja.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

BSTR kirjoitti: ...hintaan 85 euroa pari (kuten muuten tuossa Novitec linkissäkin on - hinta per akseli)...
No niinpä olikin :oops: Pahoittelut.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Vastaa Viestiin