75:toseni öljyt????

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
ajta
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Helmi 2005, 18:53
Paikkakunta: askainen

75:toseni öljyt????

Viesti Kirjoittaja ajta »

eli onko kellään 75 1.6 mallin omistajalla tullut vastaan että kun ajaa yli 100km/h niin öljyn laatu heikkenee huomattavasti ja paineet laskee?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Mitä öljyä koneessa?
VMP

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no eipä ainakaan itsellä ole moista ilmennyt, vaan mitkähän öljyt lienee koneessa sisällä?

ajta
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Helmi 2005, 18:53
Paikkakunta: askainen

Viesti Kirjoittaja ajta »

nyt en muista mitä on paikalla (ilmoitan myöhemmin kun olen katsonut)
synteettiset ovat ainakin olleet p....koja
mitä öljymerkkejä te käytätte???

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

Käytin Shell Helix Ultraa aikoinaan enkä mitään öljynpaineen laskua huomannut oli nopeus sitten 60km/h tai 120km/h. Kisakäyttö on eri asia eikä kisoillessa kannata käyttää vaikka Mobil 1 RF 5W-50 -öljyä tai muita yleisesti hyvin myyviä voiteluaineita. Öljynkulutus ei suoraan kerro öljyn paremmuudesta paljoakaan mutta paremmin Shell pysyi koneen sisällä kuin Neste.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

viimmeaikoina on tullut käytettyä kutosessa Valvolinen 5W-50 viskositeetin omaavia litkuja..sitä ennen suosin mobilin 5W-50 Rallyformuloita..

talveksi menee 75.n seisontaan ja ensikesäksi kaadan koneeseen 10W-60:t Selenia Racingit.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Olisko öljyä alle minimin ja öljynpaine laskee kiihdyttäessä?

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: 75:toseni öljyt????

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

ajta kirjoitti:eli onko kellään 75 1.6 mallin omistajalla tullut vastaan että kun ajaa yli 100km/h niin öljyn laatu heikkenee huomattavasti ja paineet laskee?


Tarkoitetaanko tässä sitä että kun laskee pitkän matkan kovemmilla kierroksilla niin öljy lämpiää ja viskositeetti laskee.
Jos näin niin ei välttämättä huononna öljyn voiteluominaisuuksia jos on täyssynteettiset koneessa.

ajta
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Helmi 2005, 18:53
Paikkakunta: askainen

Viesti Kirjoittaja ajta »

isäni joskus valitti kun omisti 75:tosen (nukyisin minun) että kun ajaa 100km/H kovempaa niin öljynpaineet laskee reippaasti ja laatu heikkenee.
ei se laatu heti muuttunut mutta muutaman ajon jälkeen.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

:shock:

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Oon joskus lukenut samanlaisesta ilmiöstä... joku viritetyn jääratakotteron omistaja haukkui mobilit yms. koska ekan kerran öljyjen reippaammin kuumetessa niistä katoaa joku ominaisuus(?) eli ne ei kestä lämpöä kuten esteri (tms. en muista tarkkaan ja varmasti termiä) pohjaiset öljyt. :shock:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

ajta
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Helmi 2005, 18:53
Paikkakunta: askainen

Viesti Kirjoittaja ajta »

nyt mulla on jotku esson tiikeri öljyt jotain 10w 40 tai jotai siihen suuntaan

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

eltsu kirjoitti:Oon joskus lukenut samanlaisesta ilmiöstä... joku viritetyn jääratakotteron omistaja haukkui mobilit yms. koska ekan kerran öljyjen reippaammin kuumetessa niistä katoaa joku ominaisuus(?) eli ne ei kestä lämpöä kuten esteri (tms. en muista tarkkaan ja varmasti termiä) pohjaiset öljyt. :shock:
Oot sitten vissiinkin käväissyt Fiat forumissa lukemassa säikeen Mobilin/Esson öljyistä.

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Mul taitaa olla Delphin 10W-40, vähentyi kyllä öljynkulutus ainakin reippaasti kun noi vaihdoin, tosin en tiedä mitä siellä ennen oli ollu(ehkä jotain mobilia) ja niillä oli ajettu 15tkm..
Joona Karimaa
____________

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

voi elämä mitä juttua :silly:
- Alfaholic -

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Midi kirjoitti:Mul taitaa olla Delphin 10W-40, vähentyi kyllä öljynkulutus ainakin reippaasti kun noi vaihdoin, tosin en tiedä mitä siellä ennen oli ollu(ehkä jotain mobilia) ja niillä oli ajettu 15tkm..
paino sanalle ehkä :lol:

Miksi mulla ei ole mobilin RF:llä ikinä paineet laskenut vaikka olen keitellyt autoja 110-asteiseksi, senhän pitäisi mennä ihan vedeksi pysyvästi :lol: Ja nämä autot on ilman öljynjäähdyttimiä ollut...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

GAMMA500 kirjoitti:Miksi mulla ei ole mobilin RF:llä ikinä paineet laskenut vaikka olen keitellyt autoja 110-asteiseksi, senhän pitäisi mennä ihan vedeksi pysyvästi
120 astetta Motoparkissa ja normipaineet :onfire: (Vaikka on varmaan markkinointikikka sekin)

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Juu, ompa meilläkin Mobilit kiehunu jokkisvehkeessä, mutta silti ei voitelu oo loppunu..

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Kuumassa koneessa paineet laskee

Viesti Kirjoittaja Coupe »

OL kirjoitti:Juu, ompa meilläkin Mobilit kiehunu jokkisvehkeessä, mutta silti ei voitelu oo loppunu..
Juu, niin siinä käy, että kuumana paineet laskee, koska öljy on juoksevampaa ja karkaa laakereiden yms. välistä helpommin. Tätä tapahtuu varsinkin enemmän ajetuissa moottoreissa. Varmistukaa nyt kuitenkin, että öljynpaineanturi näyttää oikeita lukemia myös kuumana. Sen olen huomannut, että paineanturi laiskistuu huomattavasti vanhemmiten ja saattaa näyttää 1-2 bar:akin pienempiä arvoja kuin todellisuudessa.
Sanoisin kuitenkin, että jos kovassakin ajossa kuumalla kelillä isoilla kierroksilla paineet pysyvät 3 bar tai yli, niin hyvä on.
Muistampa aikaa, jolloin ajelin MK1 Escortilla ja siinä maksimipaineet olivat uudessakin koneessa 1,6 bar.
Mobil 1:llä kun ajelee niin varmasti saa paraimman voitelun kesät talvet, pari vuotta sitten koitin esim. Motulin synteettistä, mutta eipä tullut ulos purkista -20 pakkasessa. Unohtakaa Kendallit, Seleniat ja Valvolinet, Mobil 1:stä saa joka kioskilta. Muistakaa kuitenkin, että sitä öljyä pitää koneessa olla aina riittävästi ja vaihto pitää tehdä aina ajallaan. Siitä Alfan koneet tykkäävät.
Coupe

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

coupelle pieni kysymys että miksihän nämä muun merkkiset öljyt kuin mobilit pitäisi unohtaa??

täällä kotokylässä kun Mobil RF on vielä kaliimpaa kuin esim Valvolinen vastaava 5W-50 öljy mutta saatavuus kuitenkin samaa luokkaa..

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Mobilit ja muut öljyt

Viesti Kirjoittaja Coupe »

90 kirjoitti:coupelle pieni kysymys että miksihän nämä muun merkkiset öljyt kuin mobilit pitäisi unohtaa??

täällä kotokylässä kun Mobil RF on vielä kaliimpaa kuin esim Valvolinen vastaava 5W-50 öljy mutta saatavuus kuitenkin samaa luokkaa..
En saa Mobililta mitään korvausta enkä ole siihen mitenkään kytköksissä vaikka sitä pidänkin keskimäärin muita parempana, mutta mielipiteeni perustuu 15 vuoden (noin 1,2 milj. ajokm) kokemukseen Mobil 1/RF:ien eri versioista. Voitelee erinomaisesti kesät-talvet, myös nokka-akselit , pitää motukan sisältä puhtaana jne.
Ovathan nuo tunnetut autoalan sekä kotimaiset että ulkolaiset lehdetkin öljytesteissään todenneet jokaisessa öljytestissään Mobil 1/RF :n erinomaisuuden.
No hyvä on, kyllä sitä Valvolineakin voi käyttää, on varmaan hyvä öljy sekin. Katso ja testaa nyt kuitenkin, että Valvoline tulee purkista ulos kovalla pakkasella. Hintaero näiden merkkien kohdalla on mitätön.
Coupe

Coupe

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Mobilit ja muut öljyt

Viesti Kirjoittaja 90 »

no juu en halua yleistää mutta Mobilia ylistävät lähinnä vanhat parrat jotka eivät muita öljymerkkejä ole juurikaan käyttäneet.
mitä testeihin tulee niin itse luotan enemmän omiin kokemuksiin ja kokemuksia on itselläkin yli 12 vuoden ajalta suht monesta öljymerkistä Mobilin lisäksi.. :wink:

allekirjoittaneen kohdalla ovat kyllä tulleet muunkin merkkiset öljyt pakkasella purkista ulos kuten Esim Valvolinen 5W-50 sekä Shellin 5W-40
ja yleensähän moottoria lämmitetään pakkasella ennen starttausta

kesäkäyttöön taas on mielestäni parempiakin öljyjä kuin mobil RF esim Selenian/valvolinen 10W-60 Racing jonka saatavuus myös kohtalainen nykypäivänä jos osaa oikeasta paikasta kysyä.

hintaero noiden kahden välillä on todellakin mitätön, täällä paikallisessa puljussa n puoli euroa/litra ja kun kutonen imee sen vajaan seitsemän litraa vaihdossa plus lisäykset vaihtovälillä niin eroksi muodostu noin neljä euroa/vaihto.

Avatar
nakkis
Viestit: 566
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Öljyihin liittyen mikäs olis noheva talviöljy teeässään (edit: lähinnä ne viskositeetti arvot?) ajettu 250t, ja pihalta joutuu starttaa.
Lisäks onko öljynpaine mittari ihan terve kun se kylmänä "herää" todella myöhässä n.1sek sen jälkeen kun kone starttaa eikä lämpösenä normaali ajossa näytä käytännössä mitään paitsi kun kierrättämällä ja sillonkin todella viiveellä.. konehan on paljon ajettu mutta kulkupuolesta ei uskoisi ihan heti noin väljäksi? :shock:
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Taitaa olla oljynpaineanturi viallinen. Kyllä tuo öljynpainemittari on ainakin omissa autoissani kulkenut ihan "livenä" mukana kierrosten mukaan.

Öljyistä puheen ollen. Aikaisemmissa autoissani olen käyttänyt kesät talvet Mobil RF. On ollut volkkaria ja citikkaa ja aina on pelittänyt hyvin. En ole edes muita kokeillut kun paikallinen öljynvaihtaja tuota Mobilia kauppaa. Satakuusnelkun koneessa oli mitälie merkkiset öljyt sisällä kun ostin sen Öljynpaineet oli kylmänä max 4 kiloa, kuumana tyhjäkäynnillä lähes nollissa ja kuumana kierroksilla parin kilon paikkeilla. Vaihdatin 380 tuhatta ajettuun ts:iin paikallisessa pikahuollossa Castrolin 5W-40W ja avot. Parin sadan kilsan ajon jälkeen: öljynpaineet kylmänä kuus kiloo, jopa tyhjäkäynnillä, kuumana putoaa 3-4 kiloon ja tyhjäkäynnillä mittari vaappuu kilon alapuolella.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Toi anturin vaihto on tosiaan halpa koneremontti, mulla oli sama huoli 75TS:in kanssa. Löytyy Motonetista.
Samalla autolla ajoin talven ilman lohkolämppäriä mobil1 5w-50 sisällä, aina starttasi kuin palmun alta :wink:
- Alfaholic -

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Kaivetaanpas vanha ketju kevään korvalla esille.

Nimittäin olen ruvennut miettimään josko kokeilisi jotain muuta öljyä ihan mielenkiinnosta. Tähän asti olen ajellu Mobileilla, eikä niistä ole kyllä mitään pahaa sanottavaa ollut. Nyt taitaa olla jotkut Synt S 5W-40 öljyt sisällä. Koska Mobileja on haukuttu niin kovasti, niin voisi kokeilla jotain muuta merkkiä. Saisi omakohtaista kokemusta. Näkisi että putoaako kulutus tai väheneekö öljynkulutus. Olisiko tuo Castrol 10W-60 esim. hyvä vaihtoehto? Tykkääkö tuo vanha kaasarikone moisesta litkusta alkuunkaan?

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

Viesti Kirjoittaja italia »

Olen aina käyttänyt omissa alfoissani sekä lanciassa Teboil Gold öljyä (Naurakaa vaan,mutta todella hyvä öljy) :lol:

Samanlaisia kokemuksia on työkaverillani joka on myös pitkän linjan alfisti.
Tuo TB:n Gold kestää noin 15tkm ilman vajenemista tai mustumista kun taas omien kokemuksien mukaan Mobil alkoi 10tkm:n jälkeen huveta oikein reilusti....mutta nämähän eivät ole mitään suositeltuja öljynvaihtovälejä alfalle(etenkään vanhemmille).

Aikanaan Tiippana opasti minua kysellessäni 75v6:n öljysuosituksia,että "mahdollisimman paksut soossit vaan niin riittää kuumanakin nokille asti". Tietysti tuossakin järki käteen varsinkin talvella.
:crazyeyes:
Mielestäni tuo TB Gold on osoittautunut alfoihin erittäin hyvin sopivaksi ja mikä parasta niin on suht edullista. :-D
Eli hinta-laatusuhde enemmän kuin hyvä.
QUORTHON 1966-2004

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Tuota Goldia olen itsekin aiempiin ALfoihin laittanut, nyt on sisällä Diamond 5w/40. Tuota Silverin jämäkämpää, oliko se nyt 10w/60 olen ajatellut laittaa seuraavalla vaihdolla, sille se rupeama ajetaan kesällä. Oma ex 75 kadotti myös paineet lämpimänä (tyhjäkäynnillä lähes nolla), vaikka anturi vaihdettiin ja koneeseen tehtiin remontti (pienimuotoinen, mutta kyllä siinä kk-laakerit ja männänrenkaat yms vaihdettiin). Kovasti autolla silti ajelin, eikä siellä mikään korkannut öljyn vähyyteen.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

italia kirjoitti:Olen aina käyttänyt omissa alfoissani sekä lanciassa Teboil Gold öljyä (Naurakaa vaan,mutta todella hyvä öljy) :lol:
Goldia on tullut täälläkin käyteltyä ja on toiminut ihan moitteettomasti, toisin kuin agip(5w/40 täys synt) joka tuli joka puolelta konetta ulos...ns ympäri voitelu..

Olen miettinyt siirtymistä pikkasen paksumpiin litkuihin kun vähän tuntuu tiputtelevan öljyä nuo vanhemmat Alfat tiivisteistään.

Vastaa Viestiin