75:toseni öljyt????
Valvoja: Moderators
75:toseni öljyt????
eli onko kellään 75 1.6 mallin omistajalla tullut vastaan että kun ajaa yli 100km/h niin öljyn laatu heikkenee huomattavasti ja paineet laskee?
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
- Paikkakunta: Rannikko
Käytin Shell Helix Ultraa aikoinaan enkä mitään öljynpaineen laskua huomannut oli nopeus sitten 60km/h tai 120km/h. Kisakäyttö on eri asia eikä kisoillessa kannata käyttää vaikka Mobil 1 RF 5W-50 -öljyä tai muita yleisesti hyvin myyviä voiteluaineita. Öljynkulutus ei suoraan kerro öljyn paremmuudesta paljoakaan mutta paremmin Shell pysyi koneen sisällä kuin Neste.
Re: 75:toseni öljyt????
ajta kirjoitti:eli onko kellään 75 1.6 mallin omistajalla tullut vastaan että kun ajaa yli 100km/h niin öljyn laatu heikkenee huomattavasti ja paineet laskee?
Tarkoitetaanko tässä sitä että kun laskee pitkän matkan kovemmilla kierroksilla niin öljy lämpiää ja viskositeetti laskee.
Jos näin niin ei välttämättä huononna öljyn voiteluominaisuuksia jos on täyssynteettiset koneessa.
Oon joskus lukenut samanlaisesta ilmiöstä... joku viritetyn jääratakotteron omistaja haukkui mobilit yms. koska ekan kerran öljyjen reippaammin kuumetessa niistä katoaa joku ominaisuus(?) eli ne ei kestä lämpöä kuten esteri (tms. en muista tarkkaan ja varmasti termiä) pohjaiset öljyt.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
- Paikkakunta: Rannikko
Oot sitten vissiinkin käväissyt Fiat forumissa lukemassa säikeen Mobilin/Esson öljyistä.eltsu kirjoitti:Oon joskus lukenut samanlaisesta ilmiöstä... joku viritetyn jääratakotteron omistaja haukkui mobilit yms. koska ekan kerran öljyjen reippaammin kuumetessa niistä katoaa joku ominaisuus(?) eli ne ei kestä lämpöä kuten esteri (tms. en muista tarkkaan ja varmasti termiä) pohjaiset öljyt.
paino sanalle ehkäMidi kirjoitti:Mul taitaa olla Delphin 10W-40, vähentyi kyllä öljynkulutus ainakin reippaasti kun noi vaihdoin, tosin en tiedä mitä siellä ennen oli ollu(ehkä jotain mobilia) ja niillä oli ajettu 15tkm..
Miksi mulla ei ole mobilin RF:llä ikinä paineet laskenut vaikka olen keitellyt autoja 110-asteiseksi, senhän pitäisi mennä ihan vedeksi pysyvästi Ja nämä autot on ilman öljynjäähdyttimiä ollut...
Kuumassa koneessa paineet laskee
Juu, niin siinä käy, että kuumana paineet laskee, koska öljy on juoksevampaa ja karkaa laakereiden yms. välistä helpommin. Tätä tapahtuu varsinkin enemmän ajetuissa moottoreissa. Varmistukaa nyt kuitenkin, että öljynpaineanturi näyttää oikeita lukemia myös kuumana. Sen olen huomannut, että paineanturi laiskistuu huomattavasti vanhemmiten ja saattaa näyttää 1-2 bar:akin pienempiä arvoja kuin todellisuudessa.OL kirjoitti:Juu, ompa meilläkin Mobilit kiehunu jokkisvehkeessä, mutta silti ei voitelu oo loppunu..
Sanoisin kuitenkin, että jos kovassakin ajossa kuumalla kelillä isoilla kierroksilla paineet pysyvät 3 bar tai yli, niin hyvä on.
Muistampa aikaa, jolloin ajelin MK1 Escortilla ja siinä maksimipaineet olivat uudessakin koneessa 1,6 bar.
Mobil 1:llä kun ajelee niin varmasti saa paraimman voitelun kesät talvet, pari vuotta sitten koitin esim. Motulin synteettistä, mutta eipä tullut ulos purkista -20 pakkasessa. Unohtakaa Kendallit, Seleniat ja Valvolinet, Mobil 1:stä saa joka kioskilta. Muistakaa kuitenkin, että sitä öljyä pitää koneessa olla aina riittävästi ja vaihto pitää tehdä aina ajallaan. Siitä Alfan koneet tykkäävät.
Coupe
Mobilit ja muut öljyt
En saa Mobililta mitään korvausta enkä ole siihen mitenkään kytköksissä vaikka sitä pidänkin keskimäärin muita parempana, mutta mielipiteeni perustuu 15 vuoden (noin 1,2 milj. ajokm) kokemukseen Mobil 1/RF:ien eri versioista. Voitelee erinomaisesti kesät-talvet, myös nokka-akselit , pitää motukan sisältä puhtaana jne.90 kirjoitti:coupelle pieni kysymys että miksihän nämä muun merkkiset öljyt kuin mobilit pitäisi unohtaa??
täällä kotokylässä kun Mobil RF on vielä kaliimpaa kuin esim Valvolinen vastaava 5W-50 öljy mutta saatavuus kuitenkin samaa luokkaa..
Ovathan nuo tunnetut autoalan sekä kotimaiset että ulkolaiset lehdetkin öljytesteissään todenneet jokaisessa öljytestissään Mobil 1/RF :n erinomaisuuden.
No hyvä on, kyllä sitä Valvolineakin voi käyttää, on varmaan hyvä öljy sekin. Katso ja testaa nyt kuitenkin, että Valvoline tulee purkista ulos kovalla pakkasella. Hintaero näiden merkkien kohdalla on mitätön.
Coupe
Coupe
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: Mobilit ja muut öljyt
no juu en halua yleistää mutta Mobilia ylistävät lähinnä vanhat parrat jotka eivät muita öljymerkkejä ole juurikaan käyttäneet.
mitä testeihin tulee niin itse luotan enemmän omiin kokemuksiin ja kokemuksia on itselläkin yli 12 vuoden ajalta suht monesta öljymerkistä Mobilin lisäksi..
allekirjoittaneen kohdalla ovat kyllä tulleet muunkin merkkiset öljyt pakkasella purkista ulos kuten Esim Valvolinen 5W-50 sekä Shellin 5W-40
ja yleensähän moottoria lämmitetään pakkasella ennen starttausta
kesäkäyttöön taas on mielestäni parempiakin öljyjä kuin mobil RF esim Selenian/valvolinen 10W-60 Racing jonka saatavuus myös kohtalainen nykypäivänä jos osaa oikeasta paikasta kysyä.
hintaero noiden kahden välillä on todellakin mitätön, täällä paikallisessa puljussa n puoli euroa/litra ja kun kutonen imee sen vajaan seitsemän litraa vaihdossa plus lisäykset vaihtovälillä niin eroksi muodostu noin neljä euroa/vaihto.
mitä testeihin tulee niin itse luotan enemmän omiin kokemuksiin ja kokemuksia on itselläkin yli 12 vuoden ajalta suht monesta öljymerkistä Mobilin lisäksi..
allekirjoittaneen kohdalla ovat kyllä tulleet muunkin merkkiset öljyt pakkasella purkista ulos kuten Esim Valvolinen 5W-50 sekä Shellin 5W-40
ja yleensähän moottoria lämmitetään pakkasella ennen starttausta
kesäkäyttöön taas on mielestäni parempiakin öljyjä kuin mobil RF esim Selenian/valvolinen 10W-60 Racing jonka saatavuus myös kohtalainen nykypäivänä jos osaa oikeasta paikasta kysyä.
hintaero noiden kahden välillä on todellakin mitätön, täällä paikallisessa puljussa n puoli euroa/litra ja kun kutonen imee sen vajaan seitsemän litraa vaihdossa plus lisäykset vaihtovälillä niin eroksi muodostu noin neljä euroa/vaihto.
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
Öljyihin liittyen mikäs olis noheva talviöljy teeässään (edit: lähinnä ne viskositeetti arvot?) ajettu 250t, ja pihalta joutuu starttaa.
Lisäks onko öljynpaine mittari ihan terve kun se kylmänä "herää" todella myöhässä n.1sek sen jälkeen kun kone starttaa eikä lämpösenä normaali ajossa näytä käytännössä mitään paitsi kun kierrättämällä ja sillonkin todella viiveellä.. konehan on paljon ajettu mutta kulkupuolesta ei uskoisi ihan heti noin väljäksi?
Lisäks onko öljynpaine mittari ihan terve kun se kylmänä "herää" todella myöhässä n.1sek sen jälkeen kun kone starttaa eikä lämpösenä normaali ajossa näytä käytännössä mitään paitsi kun kierrättämällä ja sillonkin todella viiveellä.. konehan on paljon ajettu mutta kulkupuolesta ei uskoisi ihan heti noin väljäksi?
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)
Taitaa olla oljynpaineanturi viallinen. Kyllä tuo öljynpainemittari on ainakin omissa autoissani kulkenut ihan "livenä" mukana kierrosten mukaan.
Öljyistä puheen ollen. Aikaisemmissa autoissani olen käyttänyt kesät talvet Mobil RF. On ollut volkkaria ja citikkaa ja aina on pelittänyt hyvin. En ole edes muita kokeillut kun paikallinen öljynvaihtaja tuota Mobilia kauppaa. Satakuusnelkun koneessa oli mitälie merkkiset öljyt sisällä kun ostin sen Öljynpaineet oli kylmänä max 4 kiloa, kuumana tyhjäkäynnillä lähes nollissa ja kuumana kierroksilla parin kilon paikkeilla. Vaihdatin 380 tuhatta ajettuun ts:iin paikallisessa pikahuollossa Castrolin 5W-40W ja avot. Parin sadan kilsan ajon jälkeen: öljynpaineet kylmänä kuus kiloo, jopa tyhjäkäynnillä, kuumana putoaa 3-4 kiloon ja tyhjäkäynnillä mittari vaappuu kilon alapuolella.
Öljyistä puheen ollen. Aikaisemmissa autoissani olen käyttänyt kesät talvet Mobil RF. On ollut volkkaria ja citikkaa ja aina on pelittänyt hyvin. En ole edes muita kokeillut kun paikallinen öljynvaihtaja tuota Mobilia kauppaa. Satakuusnelkun koneessa oli mitälie merkkiset öljyt sisällä kun ostin sen Öljynpaineet oli kylmänä max 4 kiloa, kuumana tyhjäkäynnillä lähes nollissa ja kuumana kierroksilla parin kilon paikkeilla. Vaihdatin 380 tuhatta ajettuun ts:iin paikallisessa pikahuollossa Castrolin 5W-40W ja avot. Parin sadan kilsan ajon jälkeen: öljynpaineet kylmänä kuus kiloo, jopa tyhjäkäynnillä, kuumana putoaa 3-4 kiloon ja tyhjäkäynnillä mittari vaappuu kilon alapuolella.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
- OL
- Viestit: 848
- Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
- Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
- Paikkakunta: Jämsä
Kaivetaanpas vanha ketju kevään korvalla esille.
Nimittäin olen ruvennut miettimään josko kokeilisi jotain muuta öljyä ihan mielenkiinnosta. Tähän asti olen ajellu Mobileilla, eikä niistä ole kyllä mitään pahaa sanottavaa ollut. Nyt taitaa olla jotkut Synt S 5W-40 öljyt sisällä. Koska Mobileja on haukuttu niin kovasti, niin voisi kokeilla jotain muuta merkkiä. Saisi omakohtaista kokemusta. Näkisi että putoaako kulutus tai väheneekö öljynkulutus. Olisiko tuo Castrol 10W-60 esim. hyvä vaihtoehto? Tykkääkö tuo vanha kaasarikone moisesta litkusta alkuunkaan?
Nimittäin olen ruvennut miettimään josko kokeilisi jotain muuta öljyä ihan mielenkiinnosta. Tähän asti olen ajellu Mobileilla, eikä niistä ole kyllä mitään pahaa sanottavaa ollut. Nyt taitaa olla jotkut Synt S 5W-40 öljyt sisällä. Koska Mobileja on haukuttu niin kovasti, niin voisi kokeilla jotain muuta merkkiä. Saisi omakohtaista kokemusta. Näkisi että putoaako kulutus tai väheneekö öljynkulutus. Olisiko tuo Castrol 10W-60 esim. hyvä vaihtoehto? Tykkääkö tuo vanha kaasarikone moisesta litkusta alkuunkaan?
- italia
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
- Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06
Exät: 13 Alfaa... - Paikkakunta: Espoo/Kärkölä
Olen aina käyttänyt omissa alfoissani sekä lanciassa Teboil Gold öljyä (Naurakaa vaan,mutta todella hyvä öljy)
Samanlaisia kokemuksia on työkaverillani joka on myös pitkän linjan alfisti.
Tuo TB:n Gold kestää noin 15tkm ilman vajenemista tai mustumista kun taas omien kokemuksien mukaan Mobil alkoi 10tkm:n jälkeen huveta oikein reilusti....mutta nämähän eivät ole mitään suositeltuja öljynvaihtovälejä alfalle(etenkään vanhemmille).
Aikanaan Tiippana opasti minua kysellessäni 75v6:n öljysuosituksia,että "mahdollisimman paksut soossit vaan niin riittää kuumanakin nokille asti". Tietysti tuossakin järki käteen varsinkin talvella.
Mielestäni tuo TB Gold on osoittautunut alfoihin erittäin hyvin sopivaksi ja mikä parasta niin on suht edullista.
Eli hinta-laatusuhde enemmän kuin hyvä.
Samanlaisia kokemuksia on työkaverillani joka on myös pitkän linjan alfisti.
Tuo TB:n Gold kestää noin 15tkm ilman vajenemista tai mustumista kun taas omien kokemuksien mukaan Mobil alkoi 10tkm:n jälkeen huveta oikein reilusti....mutta nämähän eivät ole mitään suositeltuja öljynvaihtovälejä alfalle(etenkään vanhemmille).
Aikanaan Tiippana opasti minua kysellessäni 75v6:n öljysuosituksia,että "mahdollisimman paksut soossit vaan niin riittää kuumanakin nokille asti". Tietysti tuossakin järki käteen varsinkin talvella.
Mielestäni tuo TB Gold on osoittautunut alfoihin erittäin hyvin sopivaksi ja mikä parasta niin on suht edullista.
Eli hinta-laatusuhde enemmän kuin hyvä.
QUORTHON 1966-2004
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Tuota Goldia olen itsekin aiempiin ALfoihin laittanut, nyt on sisällä Diamond 5w/40. Tuota Silverin jämäkämpää, oliko se nyt 10w/60 olen ajatellut laittaa seuraavalla vaihdolla, sille se rupeama ajetaan kesällä. Oma ex 75 kadotti myös paineet lämpimänä (tyhjäkäynnillä lähes nolla), vaikka anturi vaihdettiin ja koneeseen tehtiin remontti (pienimuotoinen, mutta kyllä siinä kk-laakerit ja männänrenkaat yms vaihdettiin). Kovasti autolla silti ajelin, eikä siellä mikään korkannut öljyn vähyyteen.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Goldia on tullut täälläkin käyteltyä ja on toiminut ihan moitteettomasti, toisin kuin agip(5w/40 täys synt) joka tuli joka puolelta konetta ulos...ns ympäri voitelu..italia kirjoitti:Olen aina käyttänyt omissa alfoissani sekä lanciassa Teboil Gold öljyä (Naurakaa vaan,mutta todella hyvä öljy)
Olen miettinyt siirtymistä pikkasen paksumpiin litkuihin kun vähän tuntuu tiputtelevan öljyä nuo vanhemmat Alfat tiivisteistään.