Alfan toimiminen talvella
Valvoja: Moderators
Alfan toimiminen talvella
Niin miten on, onko kellään ollut erityisesti ongelmia Alfan talvikäytön kanssa? Itse olen varsin vasta-alkaja autojen kanssa yleensä ja näin mutu pohjalta kun olen kuullut kritiikkiä italialaisten autojen toimivuudesta talvella ajattelin tarkistaa onko niissä Alfan kohdalla mitään perää.
Ja mielellään kommentteja vielä erityisesti ihmisiltä jotka osaavat verrata Alfan talvitoimivuutta muihin merkkeihin.
Ja mielellään kommentteja vielä erityisesti ihmisiltä jotka osaavat verrata Alfan talvitoimivuutta muihin merkkeihin.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Alfan toimiminen talvella
Tuntuu toimivan siinä missä VW:kin. Tosin alfoista ei vielä ole ovenkahvat jääneet pakkasella käteen. VW:stä niitä menee kierros vuodessaJoonaz kirjoitti: Ja mielellään kommentteja vielä erityisesti ihmisiltä jotka osaavat verrata Alfan talvitoimivuutta muihin merkkeihin.
No tuota vastaavaa oli Cromassakin mulla, mutta eipä tuo ole yhtään outoa volkkareissakaan. Kaverilla oli Golf ja sitten passatti ja molemmissa ihan sama ongelma: ovi ei mene aina kiinni pakkasella. (Itse paikallistin kyllä vikakohdan ja ohut öljy auttoi.)Midi kirjoitti:75:ssä ainakin taitaa lukot temppuilla, ei meinaa saada ovia auki ja sitten ei suostu menee kii. Kaveri kerto että joskus joutu sit ajaa kouluun niin että piti toisella kädellä ovea kii
Vaikka mulla ei ole alfaa vielä ollutkaan talvikaudella, niin ei mulla tuon fiiun kanssa ainakaan ollut talvisin (ajoin about 10 talvea) sen isompia ongelmia kuin saabinkaan kanssa.
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
kannattaa pestä ja rasvata ne lukot. Sitten ei tarvitse harrastaa mitään akrobaattisia ajosuorituksia!Midi kirjoitti:75:ssä ainakin taitaa lukot temppuilla, ei meinaa saada ovia auki ja sitten ei suostu menee kii. Kaveri kerto että joskus joutu sit ajaa kouluun niin että piti toisella kädellä ovea kii
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Talvella pesun jälkeen tuppaa tiivisteet jäätymään, varmaan joka autossa , ja lukot jäätyy. Ne voi sulattaa tietty, joten se ei sinänsä ole vika ja rasvaus auttaa. Takaoven kahvat hiukka kohmeat, tosin ei sinänsä haitta. Käynnistyy koulun pihasta ilman lohkoa aivan kivutta, vaikka pakkasta yli 20C, tuulilasi aukee nopeasti. Viime talvena poksahti ohjaustehostimen letkun klemmari, joten käsivoimia hiukan koeteltiin. Vika tosin korjaantui helposti klemmarin vaihdolla ja uusilla nesteillä, nyrkkipajassa á 20€. Auto lämpiää sisältä lohkon turvin mukavan lämpöiseksi noin 10 minuutissa. Itsekin olen kuullut noita juttuja italialaisten toimivuudesta talvella. Itse olen kyllä ollut positiivisesti yllättynyt ja tyytyväinen sen toimivuuteen Vertailukohteina on ollut -91 primera ja -96 megane. Alfalla 60tkm mittarissa ja kyseessähän oli 156 V6.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ainoat isommat talvimurheet Alfojen suhteen ovat mulla olleet -88 164 TS:ssä. Ovien lukot tahtoivat jäätyä niin, että oven sai kyllä auki mutta ei enää kiinni. Pari vuotta uudemmassa 164:ssä ei sitten tuota enää ilmennytkään, rakennetta oli parannettu. Saman vehkeen huohotussysteemi pääsi kerran jäätymään, ei varmaan olisi jäätynyt jos olisin tiennyt putsata sen. Huurteenpoistokin oli heikko. Liikkeellelähtö liukkaalla vaati tarkkuutta, tuppasi herkästi sutimaan.
-90 164 V6:n huurteenpoisto olikin jo ihan käypänen, ilmastointiautomatiikkakin toimi talvella fiksusti. Kone tahtoi tosin lämmetä hitaanlaisesti niin kuin muidenkin omistamieni alumiiniblokisten Alfojen koneet, muita talvimurheita autossa ei ollutkaan. Tai no, sopivalla kelillä kyljen jäätyessä jääpaakuksi (auto talvehti aina ulkona) bensatankin läppä ei jaksanut avautua pelkän jousen voimalla, vaan sitä piti avittaa tavaratilasta käsin. Aika pieniä harmeja kuitenkin.
-89 75 1.6 lämpesi myös hitaasti ja lämppäri oli suunniteltu typerästi, ei saanut yhtä aikaa ilmaa jaloille ja tuulilasille! Sen tehokin tuntui aika vaatimattomalta, en tiedä oliko kenno päässyt 15 vuoden aikana osittain tukkeentumaan. Ei muuta (talveen liittyvää) murhetta tuossakaan, ajaminen oli kyllä hauskaa.
33:lla ja GTV:llä en ole talvella ajanutkaan. Näyttävät rautalohkoisina ainakin lämpiävän alukoneisia nopeammin.
Kai niitä parempiakin talviautoja on olemassa, mutta ei noissa mitään niin suuria murheita ollut etten itse voisi ostaa Alfaa talveksi. 75 olikin pelkässä talviajossa ja kokemuksen perusteella saattaisin ostaa seuraavaksikin talveksi Seiskavitosen.
-90 164 V6:n huurteenpoisto olikin jo ihan käypänen, ilmastointiautomatiikkakin toimi talvella fiksusti. Kone tahtoi tosin lämmetä hitaanlaisesti niin kuin muidenkin omistamieni alumiiniblokisten Alfojen koneet, muita talvimurheita autossa ei ollutkaan. Tai no, sopivalla kelillä kyljen jäätyessä jääpaakuksi (auto talvehti aina ulkona) bensatankin läppä ei jaksanut avautua pelkän jousen voimalla, vaan sitä piti avittaa tavaratilasta käsin. Aika pieniä harmeja kuitenkin.
-89 75 1.6 lämpesi myös hitaasti ja lämppäri oli suunniteltu typerästi, ei saanut yhtä aikaa ilmaa jaloille ja tuulilasille! Sen tehokin tuntui aika vaatimattomalta, en tiedä oliko kenno päässyt 15 vuoden aikana osittain tukkeentumaan. Ei muuta (talveen liittyvää) murhetta tuossakaan, ajaminen oli kyllä hauskaa.
33:lla ja GTV:llä en ole talvella ajanutkaan. Näyttävät rautalohkoisina ainakin lämpiävän alukoneisia nopeammin.
Kai niitä parempiakin talviautoja on olemassa, mutta ei noissa mitään niin suuria murheita ollut etten itse voisi ostaa Alfaa talveksi. 75 olikin pelkässä talviajossa ja kokemuksen perusteella saattaisin ostaa seuraavaksikin talveksi Seiskavitosen.
- Epäkelpokeräilijä -
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
156 voitti jonkun ruotsalaisen lehden talviautovertailun 98 vuonna muistaakseni! 2.0ts koneinen versio oli kyseessä ja testissä mukana mm volvo s40 ja saab93 bmw520(?) ja subaru legacy (?) muistaako joku tarkempia faktoja? Oliko Teknikens Värld kenties. Alfa mm lämpeni nopeammin kuin volvo ja saab joista aina jaksetaan vaahdota. Ajo-ominaisuuksia kehuttiin myös, mm hirvenväistö onnistui suurimmalla kohtaamisnopeudella ja ratakierros 2. nopein neliveto subaruhun jälkeen...
Mulla toistaiseksi ainut ongelma ollut yöllä sopivissa (lue: vesi->jää) olosuhteissa polttoainetankin muovikannen jäätyminen niin etten meinannut saada bentsiiniä asemalla tankkiin...Öljyäminen on senkin vaivan parantanut, mutta autokin on "aina" tallissa yöt.
Mulla toistaiseksi ainut ongelma ollut yöllä sopivissa (lue: vesi->jää) olosuhteissa polttoainetankin muovikannen jäätyminen niin etten meinannut saada bentsiiniä asemalla tankkiin...Öljyäminen on senkin vaivan parantanut, mutta autokin on "aina" tallissa yöt.
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
- Paikkakunta: Rannikko
Nuo ovat tuttuja mutta eikös tuo huohottimen tukkeutuminen ja jäätyminen ja ilmin ongelmat ole enemmän Boschin syytä? Mitä tulee tuohon tukkeutumiseen niin kuulemma vaivaa ranskalaisia autoja vähintään yhtälailla.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Ainoat isommat talvimurheet Alfojen suhteen ovat mulla olleet -88 164 TS:ssä. Ovien lukot tahtoivat jäätyä niin, että oven sai kyllä auki mutta ei enää kiinni. Saman vehkeen huohotussysteemi pääsi kerran jäätymään, ei varmaan olisi jäätynyt jos olisin tiennyt putsata sen. Huurteenpoistokin oli heikko. Liikkeellelähtö liukkaalla vaati tarkkuutta, tuppasi herkästi sutimaan.
Kone myös jäähtyy hitaasti, josta on talvella hyötyä . Lämmityslaitteen teho on vaatimaton ja yli 25 asteen pakkasessa oli hankala pitää ikkunoita kirkkaina. 'Ongelmana' pitäisin sitä ettei noita lämppärin vipuja ole taustavaloitettu. Ajovalot ovat varsin heikot molemmissa mutta nekin ovat ominaisuuksia eivätkä varsinaisia ongelmia. Kovilla pakkasilla myös sammuu herkästi kylmäkäynnistyksestä taikka sitten en vaan osannut .Bensatankin lukko jäätyi myös, siihen kun sataa suoraan vettä ja lunta päälle. Jätin sitten sen talvisin lukitsematta kokonaan. Ovien lukkojen kanssa ei yleensä ongelmia, kunhan piti varmuuden vuoksi lukkosulaa/sytkäriä/tyhjää muovipussia kuumaa vettä varten mukana.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: -89 75 1.6 lämpesi myös hitaasti ja lämppäri oli suunniteltu typerästi, ei saanut yhtä aikaa ilmaa jaloille ja tuulilasille! Sen tehokin tuntui aika vaatimattomalta, en tiedä oliko kenno päässyt 15 vuoden aikana osittain tukkeentumaan.
Allekirjoitan tämän varauksin l. mielummin omien kokemuksien perusteella ottaisin Tempran talveksi, muttei Alfoissakaan (75 ja 164) mitään suuria ongelmia ollut.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Kai niitä parempiakin talviautoja on olemassa, mutta ei noissa mitään niin suuria murheita ollut etten itse voisi ostaa Alfaa talveksi.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Boschin tekeleitähän se jäätyvä ilmamäärämittari on, mutta huohotusputken vetäminen suoraan mittarin juureen on kyllä Alfan ingenjöörien älynväläys Eipä tuosta kyllä murhetta ollut kuin sen yhden ainoan kerran, ilmeisesti huohotusvermeiden puhdistus auttoi riesaan.
Kyllä muuten minun -89 75:ssa oli lämppärin nuppeleissa taustavalot. Ajovalojakaan en menisi moittimaan, varsinkaan 164:ssä. Olisiko noiden umpioille useampia valmistajia?
Kaasarikoneen käyntiin saaminen vaati kyllä omat temppunsa, jos sen stumppasi niin sitten käyntiinsaamisesta tulikin puolimahdotonta Omassa yksilössäni lasken sen kuitenkin ainakin osittain huonon akun ja selvästi huonossa säädössä olevien kaasareiden piikkiin.
Kyllä muuten minun -89 75:ssa oli lämppärin nuppeleissa taustavalot. Ajovalojakaan en menisi moittimaan, varsinkaan 164:ssä. Olisiko noiden umpioille useampia valmistajia?
Kaasarikoneen käyntiin saaminen vaati kyllä omat temppunsa, jos sen stumppasi niin sitten käyntiinsaamisesta tulikin puolimahdotonta Omassa yksilössäni lasken sen kuitenkin ainakin osittain huonon akun ja selvästi huonossa säädössä olevien kaasareiden piikkiin.
- Epäkelpokeräilijä -
Mulla ei ole koskaan ollut sitä ongelmaa Alfan kanssa että ei pääsis sisään.Midi kirjoitti:75:ssä ainakin taitaa lukot temppuilla, ei meinaa saada ovia auki ja sitten ei suostu menee kii. Kaveri kerto että joskus joutu sit ajaa kouluun niin että piti toisella kädellä ovea kii
Se ovien kiinni pysyminen onkin sitte toinen juttu
Ja piti vielä sanomani että ei mitään suurempia ongelmia talvisin ollut, autoina on ollu 33 ja tämä nykyinen 164.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
156 V 6 sama ongelma kun toisella Ylöjärven miehellä - viime talvena kylmällä -30 C ohjaustehostimen letku korkkas pihasta lähdettäessä 90asteen käännössä.
Ohje - lämmitä autoa n. 1 min ennen liikkellelähtöä, ohjaustehostimen öljy ehtii kiertää hetken ja notkistuu , moottorin lämmitin ei asiaa auta. Ensimmäiset kännökset mielellään rauhallisesti.
Moottorin lämmitin aiheuttaa lähes poikkeuksetta moottorin ohjauksen vikavalon syttymisen.
Ohje - sammuu itsestään n. 3 startin jälkeen.
Johtunee siitä, että ilmamäärämittari sekoaa saadessaan kylmää ilmaa ja moottori onkuitenkin lämmin.
Molemmat selitykset Delta Autosta, mutta ovat silti päteneet.
Ohje - lämmitä autoa n. 1 min ennen liikkellelähtöä, ohjaustehostimen öljy ehtii kiertää hetken ja notkistuu , moottorin lämmitin ei asiaa auta. Ensimmäiset kännökset mielellään rauhallisesti.
Moottorin lämmitin aiheuttaa lähes poikkeuksetta moottorin ohjauksen vikavalon syttymisen.
Ohje - sammuu itsestään n. 3 startin jälkeen.
Johtunee siitä, että ilmamäärämittari sekoaa saadessaan kylmää ilmaa ja moottori onkuitenkin lämmin.
Molemmat selitykset Delta Autosta, mutta ovat silti päteneet.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Ei itsellä ainakaan mitää ongelmaa....
...vielä (koputtaa puuta). Ivalon korkeudella suhasain viime talven ja välillä oli miehekkäästi pakkasta. Skitsoilin kyl hulluna, mut ei ongelmia. Pesun jälkeen voitelin kaikki tiivisteet yms. jutut ja oven kahvat.
Ei huonommasta päästä talvikäytössä lainkaan.
Ei huonommasta päästä talvikäytössä lainkaan.
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Talviongelmia 7:n Alfa-talven aikana:
1. 155:n ahtaat takapyöränkotelot. Jos sinne päästi loskaa/lunta jäätymään, loppui renkaalta tila äkkiä kesken.
2. 155:n käsijarruvaijeri jäätyi jumiin kiinni lokakuussa ja irtosi Vappuna. Joka talvi sama homma, rasvaus ei auttanut.
3. 156:n bensatankin luukku jäätyy herkästi kiinni. Pyöreän luukun ja korin välillä on kapea rako. Kun siihen jää vettä suojakelillä ja tulee pakkanen, ei luukku varmasti aukea ilman apuvälineitä. Yksi keino on muovipussi, jonka sisällä kuumaa vettä. Tätä kun pitää luukkua vasten, aukeaa melko nopeasti. Ja seuraavalla kerralla se on taas jäässä..
Ajettavuudeltaan ainakin etuvetoiset Alfa Romeot ovat talvella excellent.
1. 155:n ahtaat takapyöränkotelot. Jos sinne päästi loskaa/lunta jäätymään, loppui renkaalta tila äkkiä kesken.
2. 155:n käsijarruvaijeri jäätyi jumiin kiinni lokakuussa ja irtosi Vappuna. Joka talvi sama homma, rasvaus ei auttanut.
3. 156:n bensatankin luukku jäätyy herkästi kiinni. Pyöreän luukun ja korin välillä on kapea rako. Kun siihen jää vettä suojakelillä ja tulee pakkanen, ei luukku varmasti aukea ilman apuvälineitä. Yksi keino on muovipussi, jonka sisällä kuumaa vettä. Tätä kun pitää luukkua vasten, aukeaa melko nopeasti. Ja seuraavalla kerralla se on taas jäässä..
Ajettavuudeltaan ainakin etuvetoiset Alfa Romeot ovat talvella excellent.
Viimeksi muokannut 155156, 06 Syys 2005, 12:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Wile E. Coyote kirjoitti:156 voitti jonkun ruotsalaisen lehden talviautovertailun 98 vuonna muistaakseni! 2.0ts koneinen versio oli kyseessä ja testissä mukana mm volvo s40 ja saab93 bmw520(?) ja subaru legacy (?) muistaako joku tarkempia faktoja? Oliko Teknikens Värld kenties. Alfa mm lämpeni nopeammin kuin volvo ja saab joista aina jaksetaan vaahdota. Ajo-ominaisuuksia kehuttiin myös, mm hirvenväistö onnistui suurimmalla kohtaamisnopeudella ja ratakierros 2. nopein neliveto subaruhun jälkeen...
Mulla toistaiseksi ainut ongelma ollut yöllä sopivissa (lue: vesi->jää) olosuhteissa polttoainetankin muovikannen jäätyminen niin etten meinannut saada bentsiiniä asemalla tankkiin...Öljyäminen on senkin vaivan parantanut, mutta autokin on "aina" tallissa yöt.
-27 pakkasessa (2.0TS ilmastoinnilla) lämpeni nopeammin +20 asteeseen
kuin Audi A6 1.8T,BMW520i, Saab 9-5 2.0 ja Volvo S70 2.5.
Teknikens Värld 2/98
joo ei mitään muita talviongelmia mullakaan kuin tuo bensakorkin läpän aukeamattomuus pari kertaa talvessa , taitaa olla se avausjousi liian heikko? no senkin saa takakontissa olevalla apunarulla tai virittämällä vaikka cd levy tms aukaisuvivun alle. Kauko-ohjattava keskuslukko on ihan ensimmäisiä varusteita joita kannattaa autoonsa hankkia nii ei ole ikinä ongelmia lukkojen kanssa, tuossa kun sattuu olemaan nuo aukaisunapit niin ulkonevat että keräävät kaiken lumen siihen, ja jos niitä ei putsaa usein lumesta niin jäätyyhän ne..
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Joo, minullekin Alfa oli todella positiivinen yllätys myös talvella .
Tuossa edellä tuli jo hyvin esille huomioitavia seikkoja, mutta yhden seikan vielä lisäisin;
6-lovinen loota on ilmeisen pienillä toleransseilla tehty, sillä kovilla pakkasilla varsinkin kakkosen kytkeminen on hankalaa. Vaihteiston ja öljyjen lämmettyä laatikko toimii aivan normaalisti. Luulin aluksi synkka-viaksi, mutta se onkin ominaisuus.
Terv. CC
Tuossa edellä tuli jo hyvin esille huomioitavia seikkoja, mutta yhden seikan vielä lisäisin;
6-lovinen loota on ilmeisen pienillä toleransseilla tehty, sillä kovilla pakkasilla varsinkin kakkosen kytkeminen on hankalaa. Vaihteiston ja öljyjen lämmettyä laatikko toimii aivan normaalisti. Luulin aluksi synkka-viaksi, mutta se onkin ominaisuus.
Terv. CC
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 29 Joulu 2004, 13:33
- Car(s): 75 TS
Ex: 159 2.0jtdm, GT,Abarth500,156GTA,156TS,33permanent4. - Paikkakunta: Lahti
Itselläni on 156 ja Audi A6, Alfa on melkein yhtä huoleton talvella, lämpiää yhtä hyvin. Pari pientä murhetta, eli bensakorkin kannen jäätymisen lisäksi itselleni on käynyt monta kertaa niin että vaikka lukot eivät ole jäässä niin etuoven avausnappi huurtuessaan ei suostu tulemaan ulos sen jälkeen kun on painettu sisään ja ovi avattu. Sen saa kyllä avaimella ulos mutta varsinkin kun joku on tulossa kyytiin niin repsikan puolen oven säätäminen ärsyttää. '
Käsijarru on jäätynyt pari kertaa, en oikein tiedä uskaltaako selespeediä jattää mäkeen vaihteen varaan.
Käsijarru on jäätynyt pari kertaa, en oikein tiedä uskaltaako selespeediä jattää mäkeen vaihteen varaan.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Tuo on tuttua, en vaan muistanut näin lämpimällä säällä. Loota on myös kranttu sille mitä sinne laittaa.Ciancarlo kirjoitti:Joo, minullekin Alfa oli todella positiivinen yllätys myös talvella .
Tuossa edellä tuli jo hyvin esille huomioitavia seikkoja, mutta yhden seikan vielä lisäisin;
6-lovinen loota on ilmeisen pienillä toleransseilla tehty, sillä kovilla pakkasilla varsinkin kakkosen kytkeminen on hankalaa. Vaihteiston ja öljyjen lämmettyä laatikko toimii aivan normaalisti. Luulin aluksi synkka-viaksi, mutta se onkin ominaisuus.
Terv. CC
Ayrton Senna da Silva forever
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 13 Loka 2004, 02:17
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Alfan hyvät ajo-ominaisuudet koskevat myös talviaikaa. Ilmeisesti se vaan on niin, että jos ohjaustuntuma ja pito (so. perstuntuma) on kesäkeleillä mainio niin se vain korostuu talven liukkailla keleillä.
Tuohon käsijarrun jäätymiseen vaikuttaa ilmeisen herkästi hajoavat käsijarruvaijerin kuoret. Kolmeen Alfaan olen ne joutunut vaihtamaan jonka jälkeen minkäänlaista jäätymisongelmaa ei enää ole ollut (kop-kop) . Niihin kannattaa satsata vaikka olivatkin aika kalliita.
Alfan alusta tuntuu muuten olevan aika herkkä kylmälle (niin kuin vaihteistokin). Kylmällä kelillä 155:ssa ja nykyisessä 156:kin alusta ikään kuin nypyttää ensimmäiset kilometrit. Noin niinkuin vakio iskareilla ja jousilla. Olenkin ottanut tavaksi ajella aika rauhallisesti ekat kilometrit.
Tuohon käsijarrun jäätymiseen vaikuttaa ilmeisen herkästi hajoavat käsijarruvaijerin kuoret. Kolmeen Alfaan olen ne joutunut vaihtamaan jonka jälkeen minkäänlaista jäätymisongelmaa ei enää ole ollut (kop-kop) . Niihin kannattaa satsata vaikka olivatkin aika kalliita.
Alfan alusta tuntuu muuten olevan aika herkkä kylmälle (niin kuin vaihteistokin). Kylmällä kelillä 155:ssa ja nykyisessä 156:kin alusta ikään kuin nypyttää ensimmäiset kilometrit. Noin niinkuin vakio iskareilla ja jousilla. Olenkin ottanut tavaksi ajella aika rauhallisesti ekat kilometrit.
Alfa. Jo vuodesta 1990.
Itsellä talvikokemuksia 33 QV -92 ja 164 TS -89. Molemmat lähtevät käyntiin ihan hyvin kunhan akku on vain kunnossa mutta TS:ssä on jotain ongelmaa kaasuvaijerin tai keinuvivun kanssa sillä koneen ollessa kylmä pakkasella kaasu jumittaa päälle...
Ongelmasta selviää toki jos malttaa odottaa, että lämmöt nousevat jonnekkin 60 asteen tienoille. Silloin kaasukin alkaa taas palauttamaan. Jonnekkin pitäisi varmaan ruikkia jotain ainetta. Keinuvipuun hiukan yritin mutta eipä juuri auttanut. Ilmeisesti vaijeri pitäisi rasvata tms. Oli aikoinaan samanlainen vika vanhassa Fiat Uno:ssa.
/esc
Ongelmasta selviää toki jos malttaa odottaa, että lämmöt nousevat jonnekkin 60 asteen tienoille. Silloin kaasukin alkaa taas palauttamaan. Jonnekkin pitäisi varmaan ruikkia jotain ainetta. Keinuvipuun hiukan yritin mutta eipä juuri auttanut. Ilmeisesti vaijeri pitäisi rasvata tms. Oli aikoinaan samanlainen vika vanhassa Fiat Uno:ssa.
/esc
Ex 164 TS 2.0 '89, Ex 33 QV 1.7 16v '92, Ex 75 2.0 '88
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mullakin alkoi 164 V6:n kaasuvaijeri jäätyilemään kovalla pakkasella. Olipa kiva huomata jossain Kehä Kolmosella että jahas, taas on "cruise" mennyt päälle Tuossa koneessa oli jo vähän jarrulla pitelemistä kun se päättikin mennä menojaan.
Taisi mennä vettä sinne vaijerin ja kuoren väliin kun pesin koneen paineella, ei se koskaan aikaisemmin jäätyillyt. Minä en ainakaan onnistunut saamaan sitä vettä veks tai vaijeria öljyttyä koko matkaltaan niin ettei enää olisi jäätynyt, en tiedä auttaako muu kuin vaihtaa se vaijeri.
Taisi mennä vettä sinne vaijerin ja kuoren väliin kun pesin koneen paineella, ei se koskaan aikaisemmin jäätyillyt. Minä en ainakaan onnistunut saamaan sitä vettä veks tai vaijeria öljyttyä koko matkaltaan niin ettei enää olisi jäätynyt, en tiedä auttaako muu kuin vaihtaa se vaijeri.
- Epäkelpokeräilijä -