Kytkin naksuu 156:ssa
Valvoja: Moderators
Kytkin naksuu 156:ssa
Huomasin, että autosta kuuluu taas uusi riitasointu. Nimittäin kytkin on alkanut naksumaan aika kovaäänisesti aina vapautettaessa. Kuulostaa kuin naksuminen tulisi polkimen tienoilta, mutta en ole onnistunut paikallistamaan vielä syytä.
Kellään mitään ideoita mistä tuo voisi johtua ja mitä lääkkeeksi?
Kellään mitään ideoita mistä tuo voisi johtua ja mitä lääkkeeksi?
Selvisi mikä tuon naksunnan aiheutti.
Sieltä polkimelta oli murtunut jokin vastinjousi ja sen kiinnike sitten klopsui. Olinkin ihmetellyt, kun kytkinpoljin on jotenkin veltto ja heilui lepoasennossa.
Deltasta sai uuden jousen 25e hintaan ja asennus oli "helppoa" pienen ähkimisen ja sadattelun kera.
Jousi näkyy tuolla numerolla 13.
Sieltä polkimelta oli murtunut jokin vastinjousi ja sen kiinnike sitten klopsui. Olinkin ihmetellyt, kun kytkinpoljin on jotenkin veltto ja heilui lepoasennossa.
Deltasta sai uuden jousen 25e hintaan ja asennus oli "helppoa" pienen ähkimisen ja sadattelun kera.
Jousi näkyy tuolla numerolla 13.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Jatkampa tähän aiheeseen kun tuntuu sama vika olevan täälläkin.
Kun poljinta painaa noin 5cm niin mitään ei tapahdu. Polkimessa on ikäänkuin tyhjää jonkin verran jonka jälkeen siinä tuntuu vastetta. Poljin on ajossa tavallisesti tuon tyhjän verran alempana kuin jarru- ja kaasupoljin.
Katsoin kyllä ko. palautusjousta mutta en hoksannut olisiko se ollut poikki - näkyykö se edes.
Ihmettelin n. viikko takaperin kun auton sai liikkeelle ja ajoi hetken samalla vaihteella niin polkimen luota kuului klops. Poljin ilmeisesti nousi samalla tasolle muiden kanssa?
Elikkä sitten vissiin jousikauppaan käy tie?
Toinenkin asia on mikä tuossa kytkimessä vaivaa. Se irroittaa vasta kun linttaa polkimen ihan lattiaan kiinni. Vaihtaminen on suht takkuista kun välillä tuntuu ettei vaihde mene päälle kuin pienellä hakemisella ja kytkimen uudelleen painamisella. Mahtaako tämäkin ominaisuus johtua palautusjousesta?
Onko kytkimelle mitään säätöä, että sen saisi irroittamaan aiemmin?
edit. Nyt kun tutkin asiaa 156.netin ohjeilla niin tuo jousihan se taitaa vikana olla. En vaan tajua hevon....kaan Tai ainakin korjausohjeet tuntuu astetta vaikeammilta. Löytyy letkua josta tihkuu jarrunestettä, sokkaa, ruuvia, sylinteriä jos jonkinlaista. Tuleekohan hajotettua jotain jos ite alkaa tuohon hommaan. Deltaan ei tee mieli viedä autoa kun seuraava aika olis kuulemma vasta kuun loppupuolella Jousen saavat sentäs päivän varoajalla hommattua.
Kun poljinta painaa noin 5cm niin mitään ei tapahdu. Polkimessa on ikäänkuin tyhjää jonkin verran jonka jälkeen siinä tuntuu vastetta. Poljin on ajossa tavallisesti tuon tyhjän verran alempana kuin jarru- ja kaasupoljin.
Katsoin kyllä ko. palautusjousta mutta en hoksannut olisiko se ollut poikki - näkyykö se edes.
Ihmettelin n. viikko takaperin kun auton sai liikkeelle ja ajoi hetken samalla vaihteella niin polkimen luota kuului klops. Poljin ilmeisesti nousi samalla tasolle muiden kanssa?
Elikkä sitten vissiin jousikauppaan käy tie?
Toinenkin asia on mikä tuossa kytkimessä vaivaa. Se irroittaa vasta kun linttaa polkimen ihan lattiaan kiinni. Vaihtaminen on suht takkuista kun välillä tuntuu ettei vaihde mene päälle kuin pienellä hakemisella ja kytkimen uudelleen painamisella. Mahtaako tämäkin ominaisuus johtua palautusjousesta?
Onko kytkimelle mitään säätöä, että sen saisi irroittamaan aiemmin?
edit. Nyt kun tutkin asiaa 156.netin ohjeilla niin tuo jousihan se taitaa vikana olla. En vaan tajua hevon....kaan Tai ainakin korjausohjeet tuntuu astetta vaikeammilta. Löytyy letkua josta tihkuu jarrunestettä, sokkaa, ruuvia, sylinteriä jos jonkinlaista. Tuleekohan hajotettua jotain jos ite alkaa tuohon hommaan. Deltaan ei tee mieli viedä autoa kun seuraava aika olis kuulemma vasta kuun loppupuolella Jousen saavat sentäs päivän varoajalla hommattua.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Jees, tälläisen käsityksen sain kun mietin asiaa. Hydraulinen kun on. Jarrunestesäiliö on maksimissa. Eikös tuo kytkin käytä samaa litkua? Kytkin ei siis luista ollenkaan vaikka kuin isolla vaihteella koittais luistattaa. Laatikkoöljyissä vika tuskin on, kun ovatten juuri vaihdettu ja ylärajalla nekin.
Ehkä tuon nihkeän vaihtamisen syy onkin itessä
M.E.V.O.
Hommasin uuden jousen jolla koitan tuon tyhjän liikkeen eliminoida.
Ehkä tuon nihkeän vaihtamisen syy onkin itessä
M.E.V.O.
Hommasin uuden jousen jolla koitan tuon tyhjän liikkeen eliminoida.
Kokeilitko ilmata kytkimen? Ei siitä varmasti haittaakaan olisi. Kytkinkotelon päällä on se letku, joka menee kytkimen työsylinteriin. Sokka irti ja nosta liitintä noin 1 cm ylöspäin. Kun jarrunestettä tulee tasaisesti ulos siitä aukosta, jossa pieni korkki (irrota ensin), niin paina liitin takaisin kiinni. pitäisi riittää, kun ilmaa ei tod.näk. ole itse sylinterissä kuitenkaan.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Mahtaisiko polkimen jousi olla poikki?
Tässä linkki korjaus ohjeisiin http://www.alfa156.net/tech/fr_index.ht ... lutch.html
Tässä linkki korjaus ohjeisiin http://www.alfa156.net/tech/fr_index.ht ... lutch.html
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
No tänä aamuna autoa ei saanut enää ollenkaan liikkeelle. En kyllä viitsinyt runtata pykälää päälle, kun tuntui sen verran hankalalta.
En siis pääse parkkiruudusta ollenkaan liikkeelle. Pakkia kun yrittää laittaa niin hannaa vastaan aika pahasti. Keppi menee lähes pakille mutta ei "pesään" asti. Ykköstä on turha edes koittaa. Kun yrittää laittaa keppiä ykköselle niin koko auto nytkyy.
Kytkin poljin elää aivan omaa elämäänsä, nyt se toimii ihan muutaman sentin lattian rajassa, yläpuolella on tyhjää - ei mitään vastetta siis.
Uusi jousi tulee tänään Deltaan ja haen sen. Pitänee yrittää ilmata kytkintä myös. Josko tuo edes onnistuu meikäläiseltä. Ajamalla autoa ei saa mihkään pajalle.
En siis pääse parkkiruudusta ollenkaan liikkeelle. Pakkia kun yrittää laittaa niin hannaa vastaan aika pahasti. Keppi menee lähes pakille mutta ei "pesään" asti. Ykköstä on turha edes koittaa. Kun yrittää laittaa keppiä ykköselle niin koko auto nytkyy.
Kytkin poljin elää aivan omaa elämäänsä, nyt se toimii ihan muutaman sentin lattian rajassa, yläpuolella on tyhjää - ei mitään vastetta siis.
Uusi jousi tulee tänään Deltaan ja haen sen. Pitänee yrittää ilmata kytkintä myös. Josko tuo edes onnistuu meikäläiseltä. Ajamalla autoa ei saa mihkään pajalle.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Työpaikalla koneen ääressä on vaikea ilmailla
Kyllä se nyt jostain hörppii ilmaa. Kytkin oli jo ostaessa semi-outo, mutta laitoin sen ominaisuuden piikkiin. Nyt on sitten pahentunut päivä päivältä.
Pitää tänään ottaa kaveri avuksi ja koittaa ilmata. Onnistunee kotikonstein? Kiitos BSTR ohjeista!
Onko jollain kuvaa ko. operaatiosta tai löytyykö jostain netistä linkkiä, niin ei mene ihan arpomiseksi noiden sokkien, aukkojen, liittimien ja korkkien kanssa.
En ole vielä edes ehtinyt sen vertaa autoon tutustumaan että muistaisin missä ko. nippelit sijaitsee. Muutenkin konehuoneessa on pikkasen enemmän roinaa kuin edellisessä autossani, vuoden 88 Fire Unossa.
EDIT. alfa156.netistä löytyi kaivamalla kahden sivun pdf ko. operaatiosta. Saa nähdä onnistuuko. Tarvinnee alkaa hankkimaan ilmausvehkeet ja jarrunestettä. Voi helvettiläinen
EDITIN EDIT
Deltaan sais ajan vasta 1,5 viikon päästä. Ei osannut huoltopäällikkö siellä neuvoa millään tavalla....avuliasta
Raition Markun kans juttelin myös. Ilmaahan siellä systeemissä on, se on selvä juttu. Pitäisi vain tutkia, että mistä se pääsee järjestelmään. Epäili työsylinterin tiivistettä. Ihanaa. Pitää kattella jos sais auton siirrettyä V & R:lle ja saavat siellä tutkia rauhassa.
Kyllä se nyt jostain hörppii ilmaa. Kytkin oli jo ostaessa semi-outo, mutta laitoin sen ominaisuuden piikkiin. Nyt on sitten pahentunut päivä päivältä.
Pitää tänään ottaa kaveri avuksi ja koittaa ilmata. Onnistunee kotikonstein? Kiitos BSTR ohjeista!
Onko jollain kuvaa ko. operaatiosta tai löytyykö jostain netistä linkkiä, niin ei mene ihan arpomiseksi noiden sokkien, aukkojen, liittimien ja korkkien kanssa.
En ole vielä edes ehtinyt sen vertaa autoon tutustumaan että muistaisin missä ko. nippelit sijaitsee. Muutenkin konehuoneessa on pikkasen enemmän roinaa kuin edellisessä autossani, vuoden 88 Fire Unossa.
EDIT. alfa156.netistä löytyi kaivamalla kahden sivun pdf ko. operaatiosta. Saa nähdä onnistuuko. Tarvinnee alkaa hankkimaan ilmausvehkeet ja jarrunestettä. Voi helvettiläinen
EDITIN EDIT
Deltaan sais ajan vasta 1,5 viikon päästä. Ei osannut huoltopäällikkö siellä neuvoa millään tavalla....avuliasta
Raition Markun kans juttelin myös. Ilmaahan siellä systeemissä on, se on selvä juttu. Pitäisi vain tutkia, että mistä se pääsee järjestelmään. Epäili työsylinterin tiivistettä. Ihanaa. Pitää kattella jos sais auton siirrettyä V & R:lle ja saavat siellä tutkia rauhassa.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Nyt on vehettä käytetty Virho & Raition diagnoosissa ja vaihdoin tuon palautusjousenki varmuuden vuoksi (Haven räjäytyskuvassa nro. 13). Se oli ehjä, joten nyt on yksi varaosajousi.
Vaihteet menee nyt päälle auton ollessa käynnissä - jopa pakki. Poljin on kuitenkin edelleen puoliksi mitätön. Pelivaraa on hieman enemmän kuin aamulla.
M.R. veikkasi sylinterin jousta syyksi. Ei hänen mukaan ole edes ilmaa järjestelmässä ja kaikki muukin vaikuttaa olevan ok.
Sylinterissähän on jousi, jota ei saa irto-osana ainakaan Deltasta. Ainut jousi mikä varaosa cd:ltä löytyi oli vain tuo nro. 13. Sylinteriähän ne kernaasti myy koko pötkönä.
Minkähän näköinen tuo jousi mahtaa olla? Varmastihan semmonen löytys jousikaupasta kun ois malli mukana.
Kun nyt tutkin tuota alfa156.netin ohjetta ajatuksella niin voi olla että mennee sormi suuhun muutenkin. Oli meinaan tuo palautusjousenki askartelu niin saatanallista touhua. Siellä jalkatilassa ei ole hirveästi ylimääräistä tilaa. Pitäs olla yhtä aikaa gynekologin kädet ja nummiston ilen voimat
Noooh, homma jatkuu.
Vaihteet menee nyt päälle auton ollessa käynnissä - jopa pakki. Poljin on kuitenkin edelleen puoliksi mitätön. Pelivaraa on hieman enemmän kuin aamulla.
M.R. veikkasi sylinterin jousta syyksi. Ei hänen mukaan ole edes ilmaa järjestelmässä ja kaikki muukin vaikuttaa olevan ok.
Sylinterissähän on jousi, jota ei saa irto-osana ainakaan Deltasta. Ainut jousi mikä varaosa cd:ltä löytyi oli vain tuo nro. 13. Sylinteriähän ne kernaasti myy koko pötkönä.
Minkähän näköinen tuo jousi mahtaa olla? Varmastihan semmonen löytys jousikaupasta kun ois malli mukana.
Kun nyt tutkin tuota alfa156.netin ohjetta ajatuksella niin voi olla että mennee sormi suuhun muutenkin. Oli meinaan tuo palautusjousenki askartelu niin saatanallista touhua. Siellä jalkatilassa ei ole hirveästi ylimääräistä tilaa. Pitäs olla yhtä aikaa gynekologin kädet ja nummiston ilen voimat
Noooh, homma jatkuu.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Vissiin 99 Saabin pääsylinterin jousi passannee Alfaanki. Esson baarista tiesivät tällästä kertoa
Pari viikkoa menis että sais kiesin oikealle pajalle ja sitähän ei jaksa odotella. Tänäänkin ajaminen oli melkoisen hankalaa. Pitänee siis hommata jostain tarviketorilta jousi ja koittaa ite vaihtaa.
Tässä tämä alfa156.netin ohje.
How to change the clutch spring :.
Symptom:
Clutch pedal are lose and only works close to the floor. It is
hard to engage and disengage gears. Though it seems as a leak
in the clutch fluid system, The level of brake fluid remains the same.
Problem:
The push spring inside the clutch cylinder which is connected directly
to the clutch pedal are probably broken. If you use stomp like clutch
motion while shifting gears fast, the spring has worn tired and eventually
broken.
Solution:
Push the seat all the way back and lie down on your back to get close to
the clutch - be sure that your neighbors see you - They will probably ask
themselves: 'What is the nut doing now?'
First use a small screwdriver to remove the split holding the connection
to the plastic clutch cylinder housing. Pull it off the pedal. Now loosen
the screw holding the small hose connected to the stud on the clutch
cylinder located on top of the cylinder. This hose are connected directly
to the brake fluid container. This hose are full of brake fluid. Be sure
to stop the fluid from running out of the hose when you pry it off. Do this
with your thumb and then put a proper sized drill into the hose to stop the
fluid from coming out.
Next remove the two nuts holding the clutch cylinder to the floor of the car.
Now carefully with restricted force pull the cylinder inside the car so you
can remove the split holding the hose connected to the bottom of the
cylinder. Then pull that hose out, it takes a bit of force. On this side
of the cylinder, the fluid aren't under pressure, so you don't have to block
it. Keep the end hose inside the car with a screwdriver put between the
metal stud and the floor.
Now if everything went right you got the cylinder in your hand. On the
end closest to the pedal, where the piston rod is connected you can see
a small plastic split thing that keeps the rod in place, or at least keeps
it from coming out. Push it out without destroying it. Now pull out the rod.
Then with a long thin thing push out the piston, then look into the cylinder
for the spring that probably wont come out. Now push out the spring with your
long thin thing, it takes a bit of work, try not to rip the inside of the
cylinder.
When you get it out, you will most probably look at a broken spring.
Put in a new spring and put the whole thing together again. Be sure to
connect the hose from the brake fluid container first, so that the cylinder
will be filled with fluid before connecting the end hose. This will
prevent the need for bleeding the system. Connect the end hose and
remember to put the split back in place. Assemble the rest and you're
finished.
Now the clutch works again.
Pari viikkoa menis että sais kiesin oikealle pajalle ja sitähän ei jaksa odotella. Tänäänkin ajaminen oli melkoisen hankalaa. Pitänee siis hommata jostain tarviketorilta jousi ja koittaa ite vaihtaa.
Tässä tämä alfa156.netin ohje.
How to change the clutch spring :.
Symptom:
Clutch pedal are lose and only works close to the floor. It is
hard to engage and disengage gears. Though it seems as a leak
in the clutch fluid system, The level of brake fluid remains the same.
Problem:
The push spring inside the clutch cylinder which is connected directly
to the clutch pedal are probably broken. If you use stomp like clutch
motion while shifting gears fast, the spring has worn tired and eventually
broken.
Solution:
Push the seat all the way back and lie down on your back to get close to
the clutch - be sure that your neighbors see you - They will probably ask
themselves: 'What is the nut doing now?'
First use a small screwdriver to remove the split holding the connection
to the plastic clutch cylinder housing. Pull it off the pedal. Now loosen
the screw holding the small hose connected to the stud on the clutch
cylinder located on top of the cylinder. This hose are connected directly
to the brake fluid container. This hose are full of brake fluid. Be sure
to stop the fluid from running out of the hose when you pry it off. Do this
with your thumb and then put a proper sized drill into the hose to stop the
fluid from coming out.
Next remove the two nuts holding the clutch cylinder to the floor of the car.
Now carefully with restricted force pull the cylinder inside the car so you
can remove the split holding the hose connected to the bottom of the
cylinder. Then pull that hose out, it takes a bit of force. On this side
of the cylinder, the fluid aren't under pressure, so you don't have to block
it. Keep the end hose inside the car with a screwdriver put between the
metal stud and the floor.
Now if everything went right you got the cylinder in your hand. On the
end closest to the pedal, where the piston rod is connected you can see
a small plastic split thing that keeps the rod in place, or at least keeps
it from coming out. Push it out without destroying it. Now pull out the rod.
Then with a long thin thing push out the piston, then look into the cylinder
for the spring that probably wont come out. Now push out the spring with your
long thin thing, it takes a bit of work, try not to rip the inside of the
cylinder.
When you get it out, you will most probably look at a broken spring.
Put in a new spring and put the whole thing together again. Be sure to
connect the hose from the brake fluid container first, so that the cylinder
will be filled with fluid before connecting the end hose. This will
prevent the need for bleeding the system. Connect the end hose and
remember to put the split back in place. Assemble the rest and you're
finished.
Now the clutch works again.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Nonnii auto pelailee taas ja pykälät menee paikalleen. Jousihan siellä oli poikki puolesta välistä.
Saa nähädä kuin jousen rippeet on sitten jyrkiny sylinterinseinämät naarmuille ja alkaako mäntä falskaamaan. nyt kuitenki toimii hienosti ja poljinta saa jopa nostaa että auto lähtee liikkeelle
Rempan kustannukset: Saab 90/900 kytkimen pääsylinterin jousi 3,5e, pullo jarrunestettä 4e. Kerrankin näin.
Saa nähädä kuin jousen rippeet on sitten jyrkiny sylinterinseinämät naarmuille ja alkaako mäntä falskaamaan. nyt kuitenki toimii hienosti ja poljinta saa jopa nostaa että auto lähtee liikkeelle
Rempan kustannukset: Saab 90/900 kytkimen pääsylinterin jousi 3,5e, pullo jarrunestettä 4e. Kerrankin näin.
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Näinhän siinä mullekin kävi. Viikon piti naksuntaa, kunnes eilen lopetti ääntelyn ja tänään oli kuvan osat auton lattialla Täytyy vissiin hakea Motonetistä se Saabin pääsylinterin jousi... Nuo alfa156.netin ohjeet on kyllä ihan käsittämättömät.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Köh köh...siis tuo jousihan oli polkimen palautintapista, eikä pääsylinteristä Mitenkähän se oliskaan voinu löytyä lattialta... Saatana, ettekä ees oikaissut idioottia! Onneks en alkanut sanaharkkaan Motonetissä kun hain uutta jousta.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Minkäslainen homma tuon palautinjousen vaihto on? Osan saa Motonetistäkin?Kaalipata kirjoitti:Köh köh...siis tuo jousihan oli polkimen palautintapista, eikä pääsylinteristä Mitenkähän se oliskaan voinu löytyä lattialta... Saatana, ettekä ees oikaissut idioottia! Onneks en alkanut sanaharkkaan Motonetissä kun hain uutta jousta.
Itselläni taitaa myös ajoittain naksua nimenomaan tuo palautinjousi (tai joku muu siinä systeemissä). Yleensä naksahdus kuuluu (jos kuuluu) juuri kun kytkin on palaamassa aivan yläasentoonsa. Taidanpa ensiavuksi koittaa ruiskia jotain rasvantynkää.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Sori kaalipata...en huomannut tätä aihetta
Pablo...
Kovin homma tuossa on irroittaa se sokka vivustosta. Sen kans minä ainakin kiroilin eniten. Muuten tuo on kyllä yksi helpoimpia hommia mitä tiedän. Penkki vaan taka-asentoon ja makaamaan jalkatilaan selälleen niin näet millanen homma se on. Lamppu kannattaa varata avuksi.
Minullahan varsinainen vika oli se sylinterinpalautusjousi, mutta vaihdoin myös tuon palautusjousen vaikkei siinä ollut mitään vikaa. Nyt se vanha lojuu tuolla romulaatikossa jouten. Jos joku kaipailee edullista varaosaa niin voin postittaa ok-hintaan.
Pablo...
Kovin homma tuossa on irroittaa se sokka vivustosta. Sen kans minä ainakin kiroilin eniten. Muuten tuo on kyllä yksi helpoimpia hommia mitä tiedän. Penkki vaan taka-asentoon ja makaamaan jalkatilaan selälleen niin näet millanen homma se on. Lamppu kannattaa varata avuksi.
Minullahan varsinainen vika oli se sylinterinpalautusjousi, mutta vaihdoin myös tuon palautusjousen vaikkei siinä ollut mitään vikaa. Nyt se vanha lojuu tuolla romulaatikossa jouten. Jos joku kaipailee edullista varaosaa niin voin postittaa ok-hintaan.
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Oireina on tosiaan tuo naksahtaminen polkimen yläasentoon palatessa. Mulla naksui pari kuukautta sitten parin päivän ajan, sit hiljeni, palasi taas pari viikkoa sitten ja napsahti paskaksi reilu viikko sitten. Eli kuulostaa Pablo siltä et sullakin menee justiinsa... Anyway, tuota nimenomaista jousta ei saa Motonetistä (tai ehkä saakin, muttei sillä nimellä ja alfan varaosana), vaan sen sain tilata tänään edulliseen 25 euron hintaan Deltasta. Ja kyllä, haeskelin vastaavaa jousta kissojen ja koirien kanssa varaosaputkista ja rautakaupoista. No dice.
Janne, tuo olikin mun sisälukutaidottomuuden vika. Onpahan jousi valmiina jos joskus ihan oikeesti korkkaa sieltä pääsylinteristä.
Janne, tuo olikin mun sisälukutaidottomuuden vika. Onpahan jousi valmiina jos joskus ihan oikeesti korkkaa sieltä pääsylinteristä.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Heh! Näinhän se oli, ettei mulla ollut siellä koko jousta! Polkimen pään holkki se siellä heilui valtoimenaan ja aiheutti kuvaamani napsunnan. Kumman räväkästi se kytkin tuntuu palauttavan ilmankin...Kaalipata kirjoitti:Kantsii muuten tsekata onko kyseistä jousta sulla enää paikallaan ollenkaan, pitää mulla nytkin pientä naksuntaa välillä kun se jousen ympäröimä holkki kolisee polkimen runkoa vasten.
Eli tarvinnen siis jousen lisäksi räjäytyskuvasta löytyvän vastakappaleen nro 12. Onko sen tarkoitus olla jossain kiinni, vai onko se vain "juntattu" takaseinään? En oikein äkkiseltään löytänyt sieltä mitään kiinnityspaikkaa, vaan vain eräänlaisen kuopan, jonka perältä oli maali hieman kulunut.
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Jeps, kuvatus molemmista mun albumissa. Älä sitten paskanna housuun kun kuulet tuon tapin hinnan Ei mulla faktaa oo, mut jos jousi on itsessään "vain" 25 euroa, niin...Pablo Honey kirjoitti:Eli tarvinnen siis jousen lisäksi räjäytyskuvasta löytyvän vastakappaleen nro 12.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Amen, brother! 1h 15min meni yhden vaivaisen jousen kanssa painiessa. Meinas loppua usko jo kesken, mut meni kuin menikin paikalleen. Eikä paskaksi operaatiossa mennyt kuin yksi ruuvitaltta.Janne kirjoitti:Oli meinaan tuo palautusjousenki askartelu niin saatanallista touhua. Siellä jalkatilassa ei ole hirveästi ylimääräistä tilaa. Pitäs olla yhtä aikaa gynekologin kädet ja nummiston ilen voimat
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Menihän se kuuluisa palautinjousi minultakin pätki. Naksumisellahan se alkoi. Sain naapurilta ns. yleisjousen, joka on mitoiltaan suunnilleen alkuperäisen kaltainen. En todellakaan tiedä, mistä se on peräisin, mutta hienosti toimii. Niin kuin kaalipata jo kertoi, asennusähellykseen kuluu aikaa runsaasti. Perin v-mäisessä paikassa tuo härpäke.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Ei mulla kestä mursunnahkainen persekkään
Taas on kait tuo pikkujousi poikki. Polkimessa on muutaman sentin tyhjä liike. Rutinaa ei kuulu mutta kun polkasee poljinta se menee vähän matkaa eikä ole mitään vastetta. Irrottaa vielä mutta tuskin kauaa. Ei se Saabin jousi siellä kovin kauaa kestänyt. Perkele.
Taas on kait tuo pikkujousi poikki. Polkimessa on muutaman sentin tyhjä liike. Rutinaa ei kuulu mutta kun polkasee poljinta se menee vähän matkaa eikä ole mitään vastetta. Irrottaa vielä mutta tuskin kauaa. Ei se Saabin jousi siellä kovin kauaa kestänyt. Perkele.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Tänä aamuna poljin toimi taas täydellisesti. Pumppailin aikani parkkipaikalla ja se vielä parani mitä pidemmälle ajoin. Oisko tuolla systeemissä nyt sitten ilmaa. Vuotoja en eilisellä tutkailulla huomannut pää- enkä työsylinterissä ja ei nestepintakaan ole vajonnut milliäkään vaan tapittaa max kohdassa.
Pistää miettimään, että uskaltaako tuolla lähtä huitaseen 3000km:n kesälomarundin
Pistää miettimään, että uskaltaako tuolla lähtä huitaseen 3000km:n kesälomarundin
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Minä sain tänä aamuna jousen ja sen vastatapin Heikalta postissa ja kävinkin laittamassa ne heti paikoilleen. Suhteellisen helppo hommahan tuo oli, kun painoi toisella kädellä kytkintä pohjaan ja toisella väänsi jousen ohjaimineen oikeaan paikkaan.
Nyt ei kytkin enää naksu eikä tunnu veltolta yläasennossa. Uusi kytkin tuntuu muutenkin erinomaiselta!
Heikalla on muuten nyt pari tuollaista jousta kuulemma hyllyssäkin, joten jos jollain on tarvetta, niin ei kuin sieltä kyselemään.
Nyt ei kytkin enää naksu eikä tunnu veltolta yläasennossa. Uusi kytkin tuntuu muutenkin erinomaiselta!
Heikalla on muuten nyt pari tuollaista jousta kuulemma hyllyssäkin, joten jos jollain on tarvetta, niin ei kuin sieltä kyselemään.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Ilmasin kytkimen ohimennen ja ilmaa tuli niin maan perkeleesti. Pikaisella testilenkillä vaikutti ok:lta mutta eihän sitä koskaan tiedä mille neitonen alkaa. On muuten harvinaisen helppoa tuo ilmaus.
Aika mustilta näytti muuten DOT joka liru ilmausreijästä. Oisko aika vaihtaa litkut vai minkä väriset niiden kuuluu olla?
Työsylinterin päässä oli siis tummaa, mutta jarrunestesäiliössä nesteet on kuitenkin semipuhtaat, ei mustat.
Pitää kattella jos alkais pikkuhiljaa tuo poljin wörkkimään. Ellei niin laitan vaihtoon koko pääsylinterin.
Aika mustilta näytti muuten DOT joka liru ilmausreijästä. Oisko aika vaihtaa litkut vai minkä väriset niiden kuuluu olla?
Työsylinterin päässä oli siis tummaa, mutta jarrunestesäiliössä nesteet on kuitenkin semipuhtaat, ei mustat.
Pitää kattella jos alkais pikkuhiljaa tuo poljin wörkkimään. Ellei niin laitan vaihtoon koko pääsylinterin.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
On tuo poljin vaan edelleen hiton ihmeellinen. En ole tehnyt sille mitään sitten viime postauksen tähän aiheeseen. Välillä tuntuu sama tyhjä liike ja välistä taas toimii pitkään ihan kuten pitääkin.
Ilmeisesti se jostain hörsii ilmaa, mutta ilma kulkeutuu ajankuluessa ylöspäin ja ei täten aiheuta ongelmia. Lisäksi se miten poljinta polkee vaikuttaa hitosti. Jos polkimen junttaa lattiaan, niin pian on taas tyhjää liikettä. Jos kytkintä käsittelee hellästi, niin ei ongelmia.
Eukolle piti muun muassa pitää oppitunti miten poljetaan kytkintä oikein
Jousi siellä ei taida tällä kertaa olla paskana, en oo tosin jaksanu alkaa purkamaan ja kattomaan. Viimeksi kun jousi oli poikki, jousi rutisi ja narisi, nyt toiminta on äänetöntä.
Pitää siis kattella miten homma etenee.
Ilmeisesti se jostain hörsii ilmaa, mutta ilma kulkeutuu ajankuluessa ylöspäin ja ei täten aiheuta ongelmia. Lisäksi se miten poljinta polkee vaikuttaa hitosti. Jos polkimen junttaa lattiaan, niin pian on taas tyhjää liikettä. Jos kytkintä käsittelee hellästi, niin ei ongelmia.
Eukolle piti muun muassa pitää oppitunti miten poljetaan kytkintä oikein
Jousi siellä ei taida tällä kertaa olla paskana, en oo tosin jaksanu alkaa purkamaan ja kattomaan. Viimeksi kun jousi oli poikki, jousi rutisi ja narisi, nyt toiminta on äänetöntä.
Pitää siis kattella miten homma etenee.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
No joo. Tänään paloi päreet polkimen kanssa. Poljin on kenkkuillut kesästä saakka ja siinä on ollut tyhjä liike yläasennossa jo pitkään.
Mietin että alanko taas värkkäämään uuden saabin jousen vai tilaanko kokonaan uuden pääsylinterin. Poikkinaisen jousen jämät lienee kairannu sylinterin seinämät jo niin naarmuille että lienee turha enää tuon entisen paskan kans pyristellä.
Tilasin uuden ja perjantaina lyödään syltty paikalleen. Jospa sillä taas vuoden ajelis.
Mietin että alanko taas värkkäämään uuden saabin jousen vai tilaanko kokonaan uuden pääsylinterin. Poikkinaisen jousen jämät lienee kairannu sylinterin seinämät jo niin naarmuille että lienee turha enää tuon entisen paskan kans pyristellä.
Tilasin uuden ja perjantaina lyödään syltty paikalleen. Jospa sillä taas vuoden ajelis.
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 18 Syys 2006, 10:31
- Car(s): MiTo QV -11
ex 156 2.4 JTD -98 - Paikkakunta: Joensuu
Joo mulla ilmeni sama ongelma... naksuu pirusti eikä kytkin oikein palaudu alhaalta... muutaman kerran kun pumppaa käynnistyksen jälkeen niin pelaa ihan hyvin... varmaan ilmaa systeemissä ja polkimen jousi poikki!! palautin jousen vaihdoin pari viikkoa sitten eli sen luulis olevan vielä kunnossa! motonetistä kävin tuon 900 saabin jousen ja pitää huomenna ruveta asentelemaan!
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 18 Syys 2006, 10:31
- Car(s): MiTo QV -11
ex 156 2.4 JTD -98 - Paikkakunta: Joensuu
Noniin. Nyt jos jollain on tarkempaa tietoa asiasta niin voi kertoa vinkkejä.... Kuuluuko tuon kytkimen pääsylinterin sisällä olla jousta?? Tänään aukasin sen mutta sieltä ei löytyny kun mäntä joka tyrkkii nestettä... Työsylinterin sisällä on jousi mutta se oli ehjä...Tiivisteet kyllä vaihdoin siihen!
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
omituiselta kuulostaapi
Enpä tiedä diisselin systeemeistä, mutta kyllä siellä ainakin 1.8 tessussa jousi oli.
Tuo jousi on männän palautusta varten.
Tuo rikkoutunut jousi oli omassa jälkimmäisessä tilanteessa kairannut myös sylinteriin urat, jota kautta se ei ollut enää tiivis.
8.9 kirjoittamassani viestissä (ylempänä!) on ohjeet, joiden avulla vaihdoin jousen aikoinaan. Samat ohjeet löytyy alfa156.netistä Tips -osiosta.
Tuo jousi on männän palautusta varten.
Tuo rikkoutunut jousi oli omassa jälkimmäisessä tilanteessa kairannut myös sylinteriin urat, jota kautta se ei ollut enää tiivis.
8.9 kirjoittamassani viestissä (ylempänä!) on ohjeet, joiden avulla vaihdoin jousen aikoinaan. Samat ohjeet löytyy alfa156.netistä Tips -osiosta.
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 18 Syys 2006, 10:31
- Car(s): MiTo QV -11
ex 156 2.4 JTD -98 - Paikkakunta: Joensuu
Joo kiitti vinkistä....Luin ne jo ennen koko hommaan ryhtymistä! nyt vaan ihmetyttää miks siellä ei ollut ollenkaan koko jousta! kun vois kuvitella ettei noissa eri malleissa niin paljoa eroa kytkin systeemissä ole... pitänee käydä deltasta kyselemässä pitäskö siellä olla jousta! järki l
kyllä sanoo että siellä jonkinlainen jousi pitäisi olla mikä polkimen takaisin tyrkkää... Eniten nyt ihmetyttää se kun vaihdoin työsylinteriin ne tiivisteet ja aukasin pääsylinterin vaihtaakseni sen jousen (mitä ei ollu ollenkaan sisällä) niin kytkin ei palaudu yläasentoon kunnolla....muutaman sekunnin jälkeen vapautuksesta se nousee ylös asti! tiivisteiden vaihdon ym jälkeen ilmasin kytkimen mutta silti tekee noin...liekkö koko pääsylinteri menossa vaihtoon...?
kyllä sanoo että siellä jonkinlainen jousi pitäisi olla mikä polkimen takaisin tyrkkää... Eniten nyt ihmetyttää se kun vaihdoin työsylinteriin ne tiivisteet ja aukasin pääsylinterin vaihtaakseni sen jousen (mitä ei ollu ollenkaan sisällä) niin kytkin ei palaudu yläasentoon kunnolla....muutaman sekunnin jälkeen vapautuksesta se nousee ylös asti! tiivisteiden vaihdon ym jälkeen ilmasin kytkimen mutta silti tekee noin...liekkö koko pääsylinteri menossa vaihtoon...?
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Ihme homma
Katsoppa tuolta ePeristä tarkemmin autosi vuosimallilla pääsyltyn numero...onko niissä eroa?
Tässä linkki: 156 ePer
Pikaisella vilkaisulla eroa noissa ei pitäisi olla.
edit. Deltassa tuskin osaavat auttaa, sillä ainakaan Oulun deltasta ei herunut apuja ko. jousen vaihtoon. Sanoivat, että vaihtavat koko paketin jos jousi on mennyt.
Kyselisin Muukkoselta ennemmin apuja, sillä he varmaan ovat kamppailleet samojen asioiden kanssa.
Katsoppa tuolta ePeristä tarkemmin autosi vuosimallilla pääsyltyn numero...onko niissä eroa?
Tässä linkki: 156 ePer
Pikaisella vilkaisulla eroa noissa ei pitäisi olla.
edit. Deltassa tuskin osaavat auttaa, sillä ainakaan Oulun deltasta ei herunut apuja ko. jousen vaihtoon. Sanoivat, että vaihtavat koko paketin jos jousi on mennyt.
Kyselisin Muukkoselta ennemmin apuja, sillä he varmaan ovat kamppailleet samojen asioiden kanssa.