Sirisee ja särisee kuin Geiger-mittari

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Sirisee ja särisee kuin Geiger-mittari

Viesti Kirjoittaja tmv »

Nysse pompsahti, eikä tässä tarkoiteta nyt Tamperelaisen dösän jousitusta. Nimittäin jostain nopeusmittarin paikkeilta (takaa?) kuuluu omasta 156:sta resonointia välillä enemmän ja välillä vähemmän. Välillä tuo kuulostaa ajaessa melkein Geiger-mittarilta.

Irroitin tuon suojamuovin mittarin ympäriltä ja yritin hieman räpeltää, josko mekkala tulisi mittarin kuvusta tms. Paikalla ollessaanhan tätä on muutenkin helppo metsästää, kun resonointia ei tietenkään silloin kuulu... :evil:

Noh, eipä auttanut, eikä resonanssi tunnu tulevan lainkaan mittarikuvusta tahi mittarin lasista, vaan jostain muualta. Tästä eteenpäin purkaminen arveluttaa, sillä piakkoin mulla on varmaan joko pimeä mittari tahi sitten kaikki varoitusvalot päällä tai jotain muuta kallista. En muutenkaan ole mikään überguru auton elektroniikan kanssa.

Tuo resonointi on kuitenkin infernaalista kun sitä hetken ajossa kuuntelee, joten jotain on tehtävä - mutta mitä? Teltta-Autoon en viitsisi viedä. Laittavat siellä kuitenkin jonkun nippusiteen 5 minuutin duunilla ja veloittavat 400 eeroa...

Hjälp!
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Luultavasti koko kojelauta natisee tai sitten jotain on irti ilmastoinnin ikkunasuuttimessa.

http://www.alfa156.net/tech/fr_index.ht ... /dash.html
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Maunu kirjoitti:Luultavasti koko kojelauta natisee tai sitten jotain on irti ilmastoinnin ikkunasuuttimessa.

http://www.alfa156.net/tech/fr_index.ht ... /dash.html
Kuulostaa ainakin kuskin paikalle siltä, että kyseessä olisi nimenomaan mittariston lähistöllä oleva asia. Ja koska kyseessä ei ole "natiseva ääni" vaan nimenomaan resonanssilta kuulostava, olen sulkenut kojelaudan yleisen natinan pois vaihtoehdoista.

Ei kyllä aavistustakaan miten tämänkin selvitetään... hermo menee joka tapauksessa tuota kuunnellessa.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Toimiiko 156:n mittari vaijerilla? Talon vanhassa pakussa piti nopeusmittarin vaijeri hitonmoista ns. "geiger"-sirinää.

Jos on sähköinen mittari, niin tämä viesti on turha...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

GTA:ssa irtosi liimauksesta kattoverhoilun reuna tuulilasin yläreunasta. Se ei näkynyt millään tavoin, mutta aiheutti melkoisen nitinän, joka tosiaan napsahteli kuin geiger-mittari. Välillä nitinä lakkasi ja taas alkoi. Laitoin huovan palan väliaikaisesti verhoilun ja liimauksen väliin, joka poisti nitinän. Sitten laittoivat takuuseen verhoilun oikeasti kiinni. Kesti muuten hetken löytää nitinän lähde, se kun heijastui tuulilasin kautta epämääräisesti.

J@mo
Viestit: 17
Liittynyt: 02 Syys 2005, 12:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja J@mo »

Mun 156:sta kuului myös mittariston takaa ärsyttävä kitinä/resonanssiääni, joka korjaantui sillä kun tuulilasi meni vaihtoon (ei tosin tästä syystä).
Pajalla sanoivat että lasi oli ollut melkein irti kuskin puolelta alaosasta :crazyeyes: , joten ei se kovin hyvää tukea auton rakenteelle antanut. Ja varmaan siten
jokin osa mittariston takana joutui puristuksiin ja aiheutti ko äänen. Mut se ei ollut kuitenkaan koko ajan jatkuvaa ääntä -joskus jopa ihan hiljaista,
kun taas joskus äärimmäisen ärsyttävää.

Jotkuthan ovat kait asentaneet poikkituen kojelaudan natinoiden ehkäisyyn...

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Minullakin kuului sitä sirinää katosta, kun kattoverhoilu pääsee ilmeisesti liikkumaan hieman tai jotain. Sirinä poistui 2TS:n tyylisellä ratkaisulla. Tuon voi tarkistaa nopeasti painamalla verhoilua kädellä ajon aikana jos sirinää kuuluu.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Irroitin nopeusmittarin ja hetken tutkailun jälkeen huomio kiinnittyi tuulilasin edessä olevan puhaltimen suuntaan (ei siis sen keskellä olevan ilmastointibunkkerin, vaan lähes lasin leveydeltä pitkittäin olevan kapean). Ensin vaikutti että Geiger-saundia piti tuon muovinen suojus, joka näppärästi irtosikin vetämällä. Muttamutta, syy ei olekaan siinä. Jos otan tästä avoimesta tuuletusvaon kulmasta kiinni ja heilutan hieman, joku jossain ottaa kiinni ja aiheuttaa siis tuon metelin. Mikä ja missä, ei aavistustakaan.

Väliaikatulos: irtonainen palanen yhdessä suojaritilän kohdassa, eikä ole aavistustakaan miten tuon ritilän saa edes takaisin paikoilleen! :x

... ja tietenkin: meteli pysyy :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Update: voe hevon /)"#/%! Hokasin melkoisen nopeasti, että paneelin kiinnityksen muovitsydeemithän olivat vain jääneet noin lukitussysteemeihin kiinni ja ne pitää jollain kapealla työkalulla kammeta irti ja kiinnittää takaisin paneeliin. No juu, viimeistä siinä keskellä irroittelin, kun työkalu (ruuvarin jatkopala, jossa kiinni talttamainen terä) TIETENKIN putosi suoraan siitä keskimmäisestä reiästä alas. Ei taida olla mitään keinoa sen onkimiseksi takaisin edes olla olemassa... juuri tämän takia vihaan näitä tee-se-itse -projekteja. Pikkuhommasta tulee usein lisäpäänsärkyä urakalla... millähän tuo nyt tuolta saadaan pois? Äh.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Keinoja ynnä konsteja on maailma puolillaan. Kokeiles ensin vaikka lähteä ongelle taipuvavartisen magneetin kanssa:

Kuva
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Kiittää vinkistä hän, täytyypi hommata tuollainen kun valikoimista ei löydy.
Jouduin tältä illalta tyytymään kohtalooni eli jossain kojelaudan uumenissa on nyt ruuvarin jatkovarsi päineen ja siellä pysyy.

Laitettuani tuon tuulettimen suojan/ohjurin takaisin paikalleen meteli on edelleen jäljellä ja tietenkin entistä kovempana... tällä hetkellä kaaralla kurvailu on yhtä h*lvettiä tuon infernaalisen metelin vuoksi.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Voi olla että pitsi tippuu suoraan kuskin tai pelkääjänpuolen jalkatilaan kun vähän säätelet suuttimien asentoa. Tosin tässä voi myös käydä niin että pitsi jää jonkun läpän eteen ja rikkoo säätömekanismin/moottorin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Pitkälliset tutkinnat eivät ole vieläkään paikallistaneet sirinän lähdettä. Sirinä tuntuu tulevan ja menevän miten sattuu. Välillä vaikuttaa siltä kuin siihen vaikuttaisi ratinkin kääntäminen, välillä ei taasen mitään vaikutusta millään. Hermo menee! Mä olen nyt tsekannut ne mihin omat rahkeet riittää (mikä ei ole pitkälle)... jatkoehdotuksia?

p.s. tuntuu, että tuo tuuletuksen koteloon pudonnut ruuvarinosa on jossain oikeasti muovikotelossa siellä kojelaudan sisällä, sillä välillä kuulee miten se liikkuu käännettäessä tiukasti mutkaan... pitäisi vissiin purkaa koko hässäkkä, jos sen meinaa saada pois. Tosin tuota ehdotettua magneettitsydeemiä ei vielä ole tullut hankittua.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Olisikohan tuo jatkovarsi jo soittimen päällä tai jo koelaudan alalaidassa. Monta kertaa on pitänyt hommata Biltemasta stetoskooppi näitä äänien paikannushommia varten.

Niin, siitä äänestä. Meikäläisellä oli edellisessä pirullinen ritisevä (geiger tyylinen) ääni, jonka huomasin pitkällisen etsinnän jälkeen tulevan ratista! Huomasin sen kun vaihdoin asentoa pitäen ratista kiinni, eli ratin kehää liikuttamalla.

Ääni tuli tehtaan asennusmuovien jäänteistä (niitä muoveja joilla kaikki sisustan osat on suojattu kuljetuksen ajaksi) äänipainikkeen (etukuori) ja ratin taustan saumassa. Tässä tapauksessa yläreunsata, ratin päältä. Koska siellä lymyilee turvatyyny, vastustin suurta kiusausta ronkkia puukolla tai ruuvimeisselillä. Silikoni suihke ja käsittelyn uusinta myöhemmin auttoi tuohon sillä kertaa.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

alfista kirjoitti:Niin, siitä äänestä. Meikäläisellä oli edellisessä pirullinen ritisevä (geiger tyylinen) ääni, jonka huomasin pitkällisen etsinnän jälkeen tulevan ratista! Huomasin sen kun vaihdoin asentoa pitäen ratista kiinni, eli ratin kehää liikuttamalla.

Ääni tuli tehtaan asennusmuovien jäänteistä (niitä muoveja joilla kaikki sisustan osat on suojattu kuljetuksen ajaksi) äänipainikkeen (etukuori) ja ratin taustan saumassa. Tässä tapauksessa yläreunsata, ratin päältä. Koska siellä lymyilee turvatyyny, vastustin suurta kiusausta ronkkia puukolla tai ruuvimeisselillä. Silikoni suihke ja käsittelyn uusinta myöhemmin auttoi tuohon sillä kertaa.
Tarkennatko vielä, että mihin tarkalleen sitä silikonisuihketta laitoit? Ei kyllä itsestäkään tunnu mukavalta ajatukselta airbagillista rattia alkaa ronkkimaan.

Luulen, että ratti voisi tosiaan olla seuraava tsekattava kohde.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

tmv kirjoitti:Tarkennatko vielä, että mihin tarkalleen sitä silikonisuihketta laitoit? Ei kyllä itsestäkään tunnu mukavalta ajatukselta airbagillista rattia alkaa ronkkimaan.

Luulen, että ratti voisi tosiaan olla seuraava tsekattava kohde.
Ratin äänimerkin paininosan ja ratin taustamuovin saumaan ylhäältäpäin. Siinä saumassa näkyikin jäänteitä asennusmuoveista kun kurkki mikäli pää mahtuu sopivasti.

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=3586

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Eipä vaikuta siltä, että syyllinen olisi tuo rattikaan, ainakaan päällisin puolin.

Jos otan tukevasti kiinni esim. nopeusmittarin suojakuoren avulla "kojelaudasta" ja "heilutan" tukevasti koko höskää, niin ääni on havaittavissa paikallaankin ollessa. Kuulostaa joltain irtonaiselta asialta, joka pääsee heilumaan. Paikantaminen on kuitenkin aivan älyttömän vaikeaa, eikä mistään pääse oikein käsiksikään siihen suuntaan (eli nopeusmittarin kohdalla, lähempänä tuulilasia). Melko neuvottomaksi tässä menee...
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Sitten vaan purkuhommiin. Jos ratin kääntäminen kuitenkin vaikuttaa myös, niin kurkkaa koetaulun alle, että mitä kaikkea koskettaa/on lähellä ohjausakselia.

Vastaa Viestiin