5x98 vai 5x100
Valvoja: Moderators
5x98 vai 5x100
Olettekos veljet laittaneet Alfaan millaisella jaolla olevia vanteita?
Kun niin moni sanoo että laita 5x100 jakoiset, valikoima suurempi ja saa helpommin jälleenmyytyä jos tarve.
Aattelin silti nyt ensin 5x98 etsiskellä
Kun niin moni sanoo että laita 5x100 jakoiset, valikoima suurempi ja saa helpommin jälleenmyytyä jos tarve.
Aattelin silti nyt ensin 5x98 etsiskellä
Makaroonia jo vuodesta -98
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
2mm metallissa on aikas paljon.... Kyllähän 5x100 menee kumivasaralla ja epäkeskopulteilla, mut ei se hyvä ole. Itse laitoin 5x98 17", vaikka ei ollut helppo löytää varsinkaan käytettyjä, enkä edes harkinnut 5x100. Uusia kyllä saa helposti ainakin tilaamalla. Tee kerralla oikein, niin ei tuu koskaan sen takia ongelmia (värinöitä, täristyksiä tms.)
Abarth 500 Esseesse
Re: 5x98 vai 5x100
Mulle tarjottiin rengasliikkeissä jopa tuota samaa lääkettä. Kyselin itsekin mielipiteitä ja päädyin kyllä ottamaan tuon oikean 5x98.puuha kirjoitti:Olettekos veljet laittaneet Alfaan millaisella jaolla olevia vanteita?
Kun niin moni sanoo että laita 5x100 jakoiset, valikoima suurempi ja saa helpommin jälleenmyytyä jos tarve.
Aattelin silti nyt ensin 5x98 etsiskellä
Jos uudet ostaa niin eiköhän se kannata ostaa oikealla jaolla. Voi pidemmän päälle nyppiä jos ratti heittää ripaskaa sen takia kun ei saa kunnolla renkaita balanssiin.
Ei enää Alfaa... eipä
5x100
Tänään kokeiltiin 5x100 jakoisia vanteita 156, ja yllätys oli valtava. Ne menee ihan heittämällä paikalleen !
kaikki pultin reiät osuu ihan nappiin.
Mikäs idea siinä nyt sit on ? Ei kyllä vaikuta Alfas olevan 5x98 jakoa...
Vaikka virallisesti on.
kaikki pultin reiät osuu ihan nappiin.
Mikäs idea siinä nyt sit on ? Ei kyllä vaikuta Alfas olevan 5x98 jakoa...
Vaikka virallisesti on.
Makaroonia jo vuodesta -98
Re: 5x100
Oliko minkälaiset pultit?puuha kirjoitti:Tänään kokeiltiin 5x100 jakoisia vanteita 156, ja yllätys oli valtava. Ne menee ihan heittämällä paikalleen !
kaikki pultin reiät osuu ihan nappiin.
Mikäs idea siinä nyt sit on ? Ei kyllä vaikuta Alfas olevan 5x98 jakoa...
Vaikka virallisesti on.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: 5x100
alfan jako on kyllä 5*98 jakyllähän se 5*100:kin menee paikalleen, mutta kahden millimetrin heitto ei hyvää tee kiristysvaiheessa jos käyttää normaali-pultteja...puuha kirjoitti:Tänään kokeiltiin 5x100 jakoisia vanteita 156, ja yllätys oli valtava. Ne menee ihan heittämällä paikalleen !
kaikki pultin reiät osuu ihan nappiin.
Mikäs idea siinä nyt sit on ? Ei kyllä vaikuta Alfas olevan 5x98 jakoa...
Vaikka virallisesti on.
epäkeskopulteilla pääsee parempaan lopputulokseen..
ainakin pyörän-navat ovat ajanmittaan melko kovilla ja vanne jää jännitykseen mikä ei todellakaan ole hyväksi..
Re: 5x100
Konttorilla jos huomaavat että on epäkeskopultit niin ajot jäi siihen.90 kirjoitti:alfan jako on kyllä 5*98 jakyllähän se 5*100:kin menee paikalleen, mutta kahden millimetrin heitto ei hyvää tee kiristysvaiheessa jos käyttää normaali-pultteja...puuha kirjoitti:Tänään kokeiltiin 5x100 jakoisia vanteita 156, ja yllätys oli valtava. Ne menee ihan heittämällä paikalleen !
kaikki pultin reiät osuu ihan nappiin.
Mikäs idea siinä nyt sit on ? Ei kyllä vaikuta Alfas olevan 5x98 jakoa...
Vaikka virallisesti on.
epäkeskopulteilla pääsee parempaan lopputulokseen..
ainakin pyörän-navat ovat ajanmittaan melko kovilla ja vanne jää jännitykseen mikä ei todellakaan ole hyväksi..
Re: 5x100
noniin kyllähän sinnevaikka traktorin pyörät sopii emmä vaan lähtis niillä 5x100 oikeen veteleen päälle 200lasis huhhuh kai oot ajatellu vielä jokku golwayt alle renkaat/vanteet on aika paha paikka alata pihtaamaan siinä ei kerkee kissaa sanoa saatikka koiraa ku tollanen yhdistelmä vie... eikä siinä et voi itte mennä mut tollasia saa yleensä lukee et vei mukanaan tai kaahari selvisi 3 viatonta kuoli...se on aikapieni pintaala jolla auto on kiinni tiessä niin eiköhän ME ALFISTIT kiinnitetä siihen erityistä huomiotaHOTAKAINEN kirjoitti:90 kirjoitti:puuha kirjoitti:Tänään kokeiltiin 5x100 jakoisia vanteita 156, ja yllätys oli valtava. Ne menee ihan heittämällä paikalleen !
kaikki pultin reiät osuu ihan nappiin.
Mikäs idea siinä nyt sit on ? Ei kyllä vaikuta Alfas olevan 5x98 jakoa...
Vaikka virallisesti on.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: 5x100
näin on ajelut loppuvat kuin seinään...HOTAKAINEN kirjoitti:Konttorilla jos huomaavat että on epäkeskopultit niin ajot jäi siihen.90 kirjoitti:alfan jako on kyllä 5*98 jakyllähän se 5*100:kin menee paikalleen, mutta kahden millimetrin heitto ei hyvää tee kiristysvaiheessa jos käyttää normaali-pultteja...puuha kirjoitti:Tänään kokeiltiin 5x100 jakoisia vanteita 156, ja yllätys oli valtava. Ne menee ihan heittämällä paikalleen !
kaikki pultin reiät osuu ihan nappiin.
Mikäs idea siinä nyt sit on ? Ei kyllä vaikuta Alfas olevan 5x98 jakoa...
Vaikka virallisesti on.
epäkeskopulteilla pääsee parempaan lopputulokseen..
ainakin pyörän-navat ovat ajanmittaan melko kovilla ja vanne jää jännitykseen mikä ei todellakaan ole hyväksi..
ALLA
Joo ihmeenpaljon rengasliikkeet kaupittele 5x100 jakoisia epäkeskopulteilla. Missä moraali?
Nyt ei tarvi enää miettiä vanteita ja jakoja. Vanteet on alla!
l
Laitan päivitetyt kuvay galleriaan kunhan saan Alfan pestyä ja kuvattu. Sunnuntaina jos on aikaa...
Nyt ei tarvi enää miettiä vanteita ja jakoja. Vanteet on alla!
l
Laitan päivitetyt kuvay galleriaan kunhan saan Alfan pestyä ja kuvattu. Sunnuntaina jos on aikaa...
Makaroonia jo vuodesta -98
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: ALLA
Minulle väitti kiven kovaa kaksi korjaamon miestä (jotka eivät itse myy renkaita/vanteita) että nuo epäkeskot todellakin toimivat joten voi olla että joudun ainakin itse vaihtamaan mielipidettä. Alkaa muuten vanteitakin löytymään eri malliin.. Toki kannattaa 98:t ottaa jos vain on mahdollista!puuha kirjoitti:Joo ihmeenpaljon rengasliikkeet kaupittele 5x100 jakoisia epäkeskopulteilla. Missä moraali?
Pultit
Vanne makaa epäkeskopulteilla vain ja ainoastaan pulttien varassa, kun oikea jako nii vanne tukee myös keskireikään. Rasitukset ihan eri luokkaa, ja epäkeskot TODELLA TARKKOJA KIRISTYKSESTÄ.
Eli kyllä se 5x98 jako on se ainut oikea, eikä niit vanteita lopulta kovin vaikea ollu saada. Kunhan vaihtoi ensin kaupunkia
Eli kyllä se 5x98 jako on se ainut oikea, eikä niit vanteita lopulta kovin vaikea ollu saada. Kunhan vaihtoi ensin kaupunkia
Makaroonia jo vuodesta -98
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Pultit
Mitenkäs se jako siihen keskireikään vaikuttaa? Kyllähän väärällä jaolla olevan vanteen saa yhtä lailla keskittämään keskiön mukaan, jollei vanteen mukana tuleva muovirinkula istu niin sorvauttaa vaan uudet sovitteet. Ei maksa montaa jeniä.puuha kirjoitti:Vanne makaa epäkeskopulteilla vain ja ainoastaan pulttien varassa, kun oikea jako nii vanne tukee myös keskireikään.
Vaan kyllä vähän hirvittäisi laittaa väärän jaon vanteita omaan autoon. Ei kai niitä epäkeskopultteja turhan takia ole laissa kielletty?
- Epäkelpokeräilijä -
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Pultit
No on sitä kaikkea vähemmän vaarallista laissa kielletty, mutta kait sitä pitäisi silti noudattaa.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ei kai niitä epäkeskopultteja turhan takia ole laissa kielletty?
jeps
Niin tuo lauseeni on lainaus turkulaisesta rengasliikkestä. Omaa todellista mielipidettä ei ole.
Rolle: Aloitas kysely kierros Rengasmaailmasta( puistola), sielt kävin omani hakemassa. Oli senverran hyvä palvelu ett lupasin pojille kehasta kun paikka tulee.
Rolle: Aloitas kysely kierros Rengasmaailmasta( puistola), sielt kävin omani hakemassa. Oli senverran hyvä palvelu ett lupasin pojille kehasta kun paikka tulee.
Makaroonia jo vuodesta -98
Re: jeps
Mulle sattui ko. narikassa löysä kundi joka ei viitsinyt edes sohvasta nousta saati ottaa selvää mitä tavaraa maahantuojalta löytyisi. Voi tietysti olla että oli jannulla huono päivä tai jotain, mutta jäi meikäläisen osalta kaupat tekemättä. Muutenkin vähän suttusen olonen paja. Päädyin sitten Lampputielle Etolan viereen Dunlop Centeriin, joka halusi myydäkin jotain ja oli oikein siisti paikka. Hintakaan ei ollut paha. Suosittelen.puuha kirjoitti:Aloitas kysely kierros Rengasmaailmasta( puistola), sielt kävin omani hakemassa. Oli senverran hyvä palvelu ett lupasin pojille kehasta kun paikka tulee.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: jeps
Alkoi viime kerralla veetuttamaan kyseisen paikan palvelu sen verran että se on loppu nyt. Säilytyksessä olleet kesärenkaat asennettiin alle niin että takana olleet uudet ContiSportContact kakkoset löytyivät molemmat auton vasemmalta puolelta. Eli eivät ilmeisesti merkitse säilytykseen otettuja renkaita mitenkään. Huomasin tämän sitten vasta huoltoaseman pihalla kun kävin tankkaamassa, eikun suoraan vaan takaisin ja vaihtoon.Sassicaia kirjoitti: Mulle sattui ko. narikassa löysä kundi joka ei viitsinyt edes sohvasta nousta saati ottaa selvää mitä tavaraa maahantuojalta löytyisi. Voi tietysti olla että oli jannulla huono päivä tai jotain, mutta jäi meikäläisen osalta kaupat tekemättä. Muutenkin vähän suttusen olonen paja.
Asentajat tuntuvat olevan samasta talosta olevasta ammattikoulusta lintsaavia kundeja, rööki huulessa asennuksen aikana ei ainakaan vähennä paikan suttuisuutta. Lisäksi siinä konttorinpuolella saa AINA odottaa jonkun vartin kun tilauksia hoiteleva henkilö on puhelimessa ja pari muuta asiakasta seisoo edellä jonossa.
Tulipa avautuminen. Ei vain voi mitenkään suosia palveluita, joita käyttäessä käy touhu hermoille.
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia
Re: jeps
tv kirjoitti:Alkoi viime kerralla veetuttamaan kyseisen paikan palvelu sen verran että se on loppu nyt. Säilytyksessä olleet kesärenkaat asennettiin alle niin että takana olleet uudet ContiSportContact kakkoset löytyivät molemmat auton vasemmalta puolelta. Eli eivät ilmeisesti merkitse säilytykseen otettuja renkaita mitenkään. Huomasin tämän sitten vasta huoltoaseman pihalla kun kävin tankkaamassa, eikun suoraan vaan takaisin ja vaihtoon.Sassicaia kirjoitti: Mulle sattui ko. narikassa löysä kundi joka ei viitsinyt edes sohvasta nousta saati ottaa selvää mitä tavaraa maahantuojalta löytyisi. Voi tietysti olla että oli jannulla huono päivä tai jotain, mutta jäi meikäläisen osalta kaupat tekemättä. Muutenkin vähän suttusen olonen paja.
Asentajat tuntuvat olevan samasta talosta olevasta ammattikoulusta lintsaavia kundeja, rööki huulessa asennuksen aikana ei ainakaan vähennä paikan suttuisuutta. Lisäksi siinä konttorinpuolella saa AINA odottaa jonkun vartin kun tilauksia hoiteleva henkilö on puhelimessa ja pari muuta asiakasta seisoo edellä jonossa.
Tulipa avautuminen. Ei vain voi mitenkään suosia palveluita, joita käyttäessä käy touhu hermoille.
itse ostin tuolta vanne/rengassetin myös. Toista kertaa en mene oli sen verran riskaabelin näköistä hommaa. Auton molemmilla puolilla huojuvat parin metrin rengaspinot ja renkaat potkittiin irti siihen malliin että pieni virhearvio ja mono olisi ollut lokarissa ja pelti rutussa.
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: jeps
Terve,
Onpas päässyt keskustelu pitkälle ja fanaattista tuntuu olevan. Pistetään nyt pari kysymystä, jotka jokaisen kommentoian olisi pitänyt kysyä itseltään.
a) Oletteko ikinä nähneet vanteille tarkoitettuja epäkeskopultteja
b) Oletteko kokeilleet autoa, jossa on ko. pultit
Laitetaan tähän nyt kootusti kommenttia.
Pyörännavat taas epäkeskopultteja käytettäessä eivät rasitu yhtään sen enempää.
Niinkauan, kun joku kaivaa Lexistä tuon kohdan, missä pultit kielletään, niin minä pysyn kannassani..
Niinjoo, ja mun vastaukset ensimmäisiin kysymyksiin ovat:
a) Joo
b) Joo, jo kohta 10000 km..
Tilasin siis Quuttareen OZ:t sanomalla, että 155:n sopivat vanteet. Yllätys oli aikamoinen, kun paketista löytyi 4x100 vanteet. Vähän aikaa vitutti, kun tässäkin juttuputkessa ilmenneita ennakkoluuloja pyöri mielessä. Pulttia käsissäni pyöritellessä ja miettiessä voiman jakautumista tajusin, ettei irtokartio/pulttiratkaisu eroa voiman siirtämisessä mitenkään kiinteästä pultistä.
Pultin (tarkemmin: pulttiliitoksen) tehtävä ei ole _IKINÄ_ missään tarkoituksessa sivuttaisvoiman siirtäminen/estäminen - vaan vain ja ainoastaan puristusvoiman kehittäminen.
No, siis, jos jotain haluatte tästä jutusta uskoa, niin uskokaa itseänne - älkää ainakaan kuulopuheita/esson baari/sitä-mitä-internetissä-lukee juttuja. Kokeilkaa ja testatkaa itse.
Onpas päässyt keskustelu pitkälle ja fanaattista tuntuu olevan. Pistetään nyt pari kysymystä, jotka jokaisen kommentoian olisi pitänyt kysyä itseltään.
a) Oletteko ikinä nähneet vanteille tarkoitettuja epäkeskopultteja
b) Oletteko kokeilleet autoa, jossa on ko. pultit
Laitetaan tähän nyt kootusti kommenttia.
Normaalipultit olisivat aika hulluja tuossa kohtaa. Siinä luulisi idiootillakin hälytyskellot lyövän muutakin kuin tyhjää...90 kirjoitti:alfan jako on kyllä 5*98 jakyllähän se 5*100:kin menee paikalleen, mutta kahden millimetrin heitto ei hyvää tee kiristysvaiheessa jos käyttää normaali-pultteja...
epäkeskopulteilla pääsee parempaan lopputulokseen..
ainakin pyörän-navat ovat ajanmittaan melko kovilla ja vanne jää jännitykseen mikä ei todellakaan ole hyväksi..
Pyörännavat taas epäkeskopultteja käytettäessä eivät rasitu yhtään sen enempää.
Kuten Squderiakin jo oikaisi. Ei se jako liity millään tavalla keskireikään. Keskireiän on oltava AINA oikea. Vaikka olisi kuinka oikea jako ja hienot kromipultit.puuha kirjoitti:Vanne makaa epäkeskopulteilla vain ja ainoastaan pulttien varassa, kun oikea jako nii vanne tukee myös keskireikään. Rasitukset ihan eri luokkaa, ja epäkeskot TODELLA TARKKOJA KIRISTYKSESTÄ.
HOTAKAINEN kirjoitti: Konttorilla jos huomaavat että on epäkeskopultit niin ajot jäi siihen.
Omat lähteeni (pari vannetukkukauppiasta/maahantuojaa) taas kertoivat, etteivät ikinä ole kuulleet olleen ongelmia noiden pulttisovitteiden kanssa. Siten voidaan kysyä, että missä se oikea(tm) tolkku oikein on.KOPONEN kirjoitti: Eikö rengasliikkeillä ole mitään tolkkua, jos kauppaavat epäkeskopultti viritelmiä.
Samat lähteeni taas kertoivat, että nimenomaan noissa epämääräisistä muovirinkuloista on tullut paljonkin sanomisia.Squderia Rasvanäppi kirjoitti: jollei vanteen mukana tuleva muovirinkula istu niin sorvauttaa vaan uudet sovitteet.
Niinkauan, kun joku kaivaa Lexistä tuon kohdan, missä pultit kielletään, niin minä pysyn kannassani..
Niinjoo, ja mun vastaukset ensimmäisiin kysymyksiin ovat:
a) Joo
b) Joo, jo kohta 10000 km..
Tilasin siis Quuttareen OZ:t sanomalla, että 155:n sopivat vanteet. Yllätys oli aikamoinen, kun paketista löytyi 4x100 vanteet. Vähän aikaa vitutti, kun tässäkin juttuputkessa ilmenneita ennakkoluuloja pyöri mielessä. Pulttia käsissäni pyöritellessä ja miettiessä voiman jakautumista tajusin, ettei irtokartio/pulttiratkaisu eroa voiman siirtämisessä mitenkään kiinteästä pultistä.
Pultin (tarkemmin: pulttiliitoksen) tehtävä ei ole _IKINÄ_ missään tarkoituksessa sivuttaisvoiman siirtäminen/estäminen - vaan vain ja ainoastaan puristusvoiman kehittäminen.
No, siis, jos jotain haluatte tästä jutusta uskoa, niin uskokaa itseänne - älkää ainakaan kuulopuheita/esson baari/sitä-mitä-internetissä-lukee juttuja. Kokeilkaa ja testatkaa itse.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: jeps
meinasinkin lähinnä sitä että jos 5*100 jaolla olevat vanteet kiristetään 5* 98 jakoisiin napoihin normaalipulteilla niin siitä ei hyvä heilu.. tässä tapauksessa kannattaa mielestäni käyttää epäkeskoja, siis jos joku haluaa laittaa väärällä jaolla olevat vanteet autoonsa mikä ei todellakaan suositeltavaa ole...Garrett kirjoitti:Terve,
Onpas päässyt keskustelu pitkälle ja fanaattista tuntuu olevan. Pistetään nyt pari kysymystä, jotka jokaisen kommentoian olisi pitänyt kysyä itseltään.
a) Oletteko ikinä nähneet vanteille tarkoitettuja epäkeskopultteja
b) Oletteko kokeilleet autoa, jossa on ko. pultit
Laitetaan tähän nyt kootusti kommenttia.
Normaalipultit olisivat aika hulluja tuossa kohtaa. Siinä luulisi idiootillakin hälytyskellot lyövän muutakin kuin tyhjää...90 kirjoitti:alfan jako on kyllä 5*98 jakyllähän se 5*100:kin menee paikalleen, mutta kahden millimetrin heitto ei hyvää tee kiristysvaiheessa jos käyttää normaali-pultteja...
epäkeskopulteilla pääsee parempaan lopputulokseen..
ainakin pyörän-navat ovat ajanmittaan melko kovilla ja vanne jää jännitykseen mikä ei todellakaan ole hyväksi..
Pyörännavat taas epäkeskopultteja käytettäessä eivät rasitu yhtään sen enempää.
No, siis, jos jotain haluatte tästä jutusta uskoa, niin uskokaa itseänne - älkää ainakaan kuulopuheita/esson baari/sitä-mitä-internetissä-lukee juttuja. Kokeilkaa ja testatkaa itse.
kokemusta asian tiimoilta on, laitettiin meinaan aikanaan kaverin golfiin (jossa 4*100 jako) fiuden vanteet ( joissa taas jako 4*98 ) ja kesän yli ajeltuaan meni kaverilla golfista kaikki neljä napaa vaihtoon...
Viimeksi muokannut 90, 16 Elo 2003, 02:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kas, tuossa puhuttiinkin Puistolasta. Oma tarinani on Suomenojalta kyllä. Näemmä palvelu voi sielläkin vaihdella.Rolle kirjoitti:Näyttäis olevan palvelu siellä päässä kuin yö ja päivä verrattuna Suomenojan liikkeeseen. Siellä missä lie se toinen onkaan tuli käytyä itse asiassa kerran monta vuotta sitten ja siellä oli juuri niin kuin ylläolevat herrasmiehet ovat sanoneet.
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: jeps
No, on niissä epämääräisissä muovirinkuloissa ainakin se hyvä puoli, että ne voi korvata kunnollisilla, teetetyillä sovitteilla. Mulla ei talvivanteissa (7x16" ATS Planet) ole mitään soviterenkaita, vaan ne on tehty "kerralla oikealla" keskireiällä. Mutta mutta, tuosta niukasti ulos tulevasta navasta johtuen vanteiden reilut keskitysviistoukset jättävät asetelman väljäksi. Milläs tuollaista korjaat kun ei voi tilalle sorvauttaa viistämättömiä rinkuloita? No, eivätpä nuo ole ravistaneet kun on tarkasti kaikki pultit kiristetty vähän kerrallaan ja vuorotellen, mutta ei oikein luottamusta herätä kyseinen vannetoimittaja.Garrett kirjoitti:Samat lähteeni taas kertoivat, että nimenomaan noissa epämääräisistä muovirinkuloista on tullut paljonkin sanomisia.
Ei luulisi olevan vanteiden tekeminen noin vaikeaa, sekä Koseit että ATP:t olivat sellaisenaan huonosti sopivat. Ja ne on kuitenkin uutena tilattu nimenomaan 164 V6:tta varten.
- Epäkelpokeräilijä -
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: jeps
OK. Minäkin tarkennan juttuani sen verran, että itsellänikään ei ole kokemusta kuin yhdestä sarjasta ja yhdestä vannevalmistajasta. Muilla voi olla epämääräisempiä ratkaisuja.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:No, on niissä epämääräisissä muovirinkuloissa ainakin se hyvä puoli, että ne voi korvata kunnollisilla, teetetyillä sovitteilla. Mulla ei talvivanteissa (7x16" ATS Planet) ole mitään soviterenkaita, vaan ne on tehty "kerralla oikealla" keskireiällä. Mutta mutta, tuosta niukasti ulos tulevasta navasta johtuen vanteiden reilut keskitysviistoukset jättävät asetelman väljäksi.Garrett kirjoitti:Samat lähteeni taas kertoivat, että nimenomaan noissa epämääräisistä muovirinkuloista on tullut paljonkin sanomisia.
Joten lopullinen kommentti kuitenkin pätee kokeilkaa ja pyöritelkää niitä osia itse. Ymmärrän tietysti, että aina ei voi. Omat vanteet tuli DHL:llä Tanskasta tjsp. Ei siinä päässyt niitä kaupassa hipelöimään.
Noista keskireiän soviteholkeista vielä, että OZ:ssa oli kyllä todella tehokkaan oloinen holkki. alumiinihokki, jossa oli vielä jousilukkorengas. Tämä rengas sitten loksahti oikein kunnolla vanteen uraan. Taitaa tulla joskus ikävä, jos niitä holkkeja joutuu vanteista irrottamaan.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Esimerkiksi Masitaly tarjoaa Alfaan 5*100 vanteita.
Sellaiset aion ensi kesäksi ostaakin, jos erästä tiettyä mallia on vielä silloin saatavilla.
Juttu on vaan yksinkertaisesti niin, että mieleisiä (="hyllyä") 5*98 -vanteita ei kertakaikkiaan löydy. Ei Suomesta eikä Saksasta.
Ajelin kaverin 75ts:llä viikon verran päivittäin. Autossa oli 5*100 vanteet. Pulteista en tiedä. Mitään erikoista en ajossa huomannut ja pultit pysyivät ihan normaalisti kiinni.
Sellaiset aion ensi kesäksi ostaakin, jos erästä tiettyä mallia on vielä silloin saatavilla.
Juttu on vaan yksinkertaisesti niin, että mieleisiä (="hyllyä") 5*98 -vanteita ei kertakaikkiaan löydy. Ei Suomesta eikä Saksasta.
Ajelin kaverin 75ts:llä viikon verran päivittäin. Autossa oli 5*100 vanteet. Pulteista en tiedä. Mitään erikoista en ajossa huomannut ja pultit pysyivät ihan normaalisti kiinni.
Jatketaampa toisessa threadissa aloitettua kyselyä täällä "oikeamman" otsikon alla.
Itse en ole paljon tuunauksia harrastellut ja tuo "epäkeskopultti" on tuntematon kapistus. Koneinsinöörin korvaan särähtää tuo sana epäkeskopultti ja ajatus pyörän pultista pahasti. Siis missä kohtaa pulttia se epäkeskeisyys on? Ei kait se kartio-osa voi olla epäkeskeisesti kierteeseen nähden?
Itselläni tuli sitten ajatus epäkeskeisestä sovitusrikasta, joka tulee vanteen ja pultin väliin. Sellainen systeemi voisi toimia ja ajatuksena on hyvä noin pienessä reiän "siirrossa" (1 mm). Mutta silloinhan emme puhu epäkeskopultista vaan -rikasta!?
Meni ehkä saivarteluksi, mutta valaiskaa asiaa tietämättömälle (=vääntäkää rautalangasta), kummasta rakenteesta puhutaan.
Itse en ole paljon tuunauksia harrastellut ja tuo "epäkeskopultti" on tuntematon kapistus. Koneinsinöörin korvaan särähtää tuo sana epäkeskopultti ja ajatus pyörän pultista pahasti. Siis missä kohtaa pulttia se epäkeskeisyys on? Ei kait se kartio-osa voi olla epäkeskeisesti kierteeseen nähden?
Itselläni tuli sitten ajatus epäkeskeisestä sovitusrikasta, joka tulee vanteen ja pultin väliin. Sellainen systeemi voisi toimia ja ajatuksena on hyvä noin pienessä reiän "siirrossa" (1 mm). Mutta silloinhan emme puhu epäkeskopultista vaan -rikasta!?
Meni ehkä saivarteluksi, mutta valaiskaa asiaa tietämättömälle (=vääntäkää rautalangasta), kummasta rakenteesta puhutaan.
Tekniikan opinnoista alkaa olla sen verran aikaa ja konepuolen opintoja ei ole taustalla ollenkaan, mutta kai sen jo perusmekaniikka sanoo että pultti tuskin voi olla mitään muuta kuin suora kappale. Jos siinä jotain heijausta on, niin homma vaan ei voi toimia. Kyse on käsittääkseni siitä, että itse vanteessa olevassa pultinreijässä on sen verran välystä että epäkeskeisellä prikalla voidaan ohjata pultti osumaan sinne minne pitää. Näin ainakin OZ:n ratkaisussa näyttää olevan, koska prikkaa näkyy ulkokehällä enemmän pultin alta kuin sisäkehällä.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 14 Kesä 2005, 22:07
- Car(s): toyota avensis d4d
Alfa Romeo 164 T.spark -89 - Paikkakunta: pohjoispohjanmaa
Epäkeskopultti on tosiaan väärä termi, pultti varustettuna epäkesko- prikalla tai -väliholkilla olisi oikeampi. Luulisin katsastusedän hyväksyvän, koska joissain uusissa autoissa ko. ratkaisu on jo tehtaalta lähtiessä. Esimerkkinä vaikkapa uusi Peugeot 205. Satasen jako toimii kyllä juuri noiden välipalojen avulla.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Itse myös samoilla linjoilla Garretin kanssa..
Kesän verran ajettu OZ:n vanteilla ja epäkeskopulteilla. Mitään en ole huomannut, tosin käyttökin on melko rauhallista. Huippunopeudet ovat rajoittuneet 160 km/h.
Tiedä sitten miten käy ratakäytössä. Järjellä jos miettii niin kylllä varmaan käypänen olisi parempi ilman mitään rikka-virityksiä.
Silti OZ:t on ja pysyy. (ne on niin ..tun kauniit!!)
Kesän verran ajettu OZ:n vanteilla ja epäkeskopulteilla. Mitään en ole huomannut, tosin käyttökin on melko rauhallista. Huippunopeudet ovat rajoittuneet 160 km/h.
Tiedä sitten miten käy ratakäytössä. Järjellä jos miettii niin kylllä varmaan käypänen olisi parempi ilman mitään rikka-virityksiä.
Silti OZ:t on ja pysyy. (ne on niin ..tun kauniit!!)
Senza cuore saremmo solo macchine
-
- Viestit: 353
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
- Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero - Paikkakunta: Hyvinkää
Kannan minäkin nyt lusikkani soppaan. Jonkun aikaa tullut nyt ajeltua epäkeskoilla no problem. Kommentti: Eihän sen kartion tarvitse liikkua todellakaan sitä kahta milliä mistä täällä on moneen kertaan ollut puhetta. Ristimitassa (vrt. 4x98 - 4x100) on ero kaks milliä, vierekkäisten reikien ero alle 1,5 mm (vrt. 69,3 - 70,7 mm) . Ja se ero tietenkin "muunnetaan" kummassakin päässä puoliksi. Siksipä jotkut Fakiirit ovat käyttäneet tota naapurijakoa jopa ilman epäkeskoja. Sitä en tod. kyllä suosittelisi kuin korkeintaan anopille...
Vakiojako on paras, epäkesko viritys oikein käytettynä/kiristettynä varmastikin aivan yhtä hyvä .
Vakiojako on paras, epäkesko viritys oikein käytettynä/kiristettynä varmastikin aivan yhtä hyvä .
Viljan tar fram det som inte fanns.
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Itse en ainankaan voi kuin kehua noita "epäkeskopultteja". Nyt olen ajellut, eri autoilla joissa on tuollaiset ollet, yhteensä neljä vuotta. Yleisin yhdistelmä oli Fiatin/Alfan napa (4x98) ja Alession vanteet 4x100 jaolla. Nyt tosin viikko takana Seatilla 4x100 ja vanteina Azevit 4x98 jaolla.
Tärkeintä on juurikin tuon vanteen tiukka istuvuus napaan. Noissa Alession vanteissa on alumiiniset soviterenkaat jotka kestää sitten kurvailla radallakin.
Noita pultteja saa mm. Motoralilta esim. varaosaliikkeiden kautta, mutta niiden toteutus ei todellakaan ole mikään fiksu... Paljon parempia löytyisi Alessiolta, mutta niiden maahantuoja otti kielteisen kannan niiden toimittamiseen No, saksastahan niitäkin saisi tilattua.
Hieman aiheutti ihmettelyä noiden Alfan Azevien sovittaminen tuohon Seattiin... Ei se pulttijako tuottanut ongelmia, mutta Alfan napa on Ø58mm ja Seatissa Ø57mm. Koska Azevit on koneistettu suoraan Alfan napaan ilman mitään soviterenkaita piti sitten kehitellä soviterengas jonka seinämävahvuus on 0.5mm, mutta kyllähän se onnistui eikä mitään tärinöitä ole ilmaantunut.
Tärkeintä on juurikin tuon vanteen tiukka istuvuus napaan. Noissa Alession vanteissa on alumiiniset soviterenkaat jotka kestää sitten kurvailla radallakin.
Noita pultteja saa mm. Motoralilta esim. varaosaliikkeiden kautta, mutta niiden toteutus ei todellakaan ole mikään fiksu... Paljon parempia löytyisi Alessiolta, mutta niiden maahantuoja otti kielteisen kannan niiden toimittamiseen No, saksastahan niitäkin saisi tilattua.
Hieman aiheutti ihmettelyä noiden Alfan Azevien sovittaminen tuohon Seattiin... Ei se pulttijako tuottanut ongelmia, mutta Alfan napa on Ø58mm ja Seatissa Ø57mm. Koska Azevit on koneistettu suoraan Alfan napaan ilman mitään soviterenkaita piti sitten kehitellä soviterengas jonka seinämävahvuus on 0.5mm, mutta kyllähän se onnistui eikä mitään tärinöitä ole ilmaantunut.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Tänään kävin kyselemässä vannepakettien hintoja tampereen polarista. Kiinostusta herättivät muutamat alutecin vanteet ja mangelsin futurat.
Alutecin zeroja olen mielestäni tääläkin muutamassa autossa ihaillut, niitäkin saa vain 5x100 jaolla. ?
Mangelsin sopivuusluettelossa alfan kohdalla luki, jako 5x100 mukaan tulee epäkeskopultit ?
Hinnat pyörivät 500€ luokassa.
Alutecin zeroja olen mielestäni tääläkin muutamassa autossa ihaillut, niitäkin saa vain 5x100 jaolla. ?
Mangelsin sopivuusluettelossa alfan kohdalla luki, jako 5x100 mukaan tulee epäkeskopultit ?
Hinnat pyörivät 500€ luokassa.
.-Tomi- kirjoitti:jako 5x100 mukaan tulee epäkeskopultit ?
Eikös toi oo melko yleistä, että paketin mukana tulee aina epäkeskopultit (mutua). Omien vanteiden mukana tuli. Itsekin mietin noita mangelseja, sillon kun vanneta oli hakusessa ja hintaa ois ollu 700e koko setti hertsikan First Stopissa.
Lukkopulttejahan noihin epäkeskoihin ei ole olemassa, joten kannattaa olla hälyttimet kunnossa, ettei tule yllätyksiä
-
- Viestit: 353
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
- Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero - Paikkakunta: Hyvinkää
Joo, monella valmistajalla ei ole 98 jakoa ollenkaan mallistossa. Käytännössä jos myyvät niitä 100 jakoisia Alfaan hinta sisältää epäkeskot sekä tietenkin myös oikeat sovitteet. Ittellä RH:n pultit jotka asialliset, on kyllä olemassa paljon rimpulammankin oloisia mitä olen jossain tarvikeliikkeissä nähnyt.
Myönnetään, löytyyhän sitä jotain huonoakin. Lukkopulttejahan ei saa ja se on pieni onkelma .
Myönnetään, löytyyhän sitä jotain huonoakin. Lukkopulttejahan ei saa ja se on pieni onkelma .
Lyödäämpä tännekkin infoa kun vanteita tässä katsellut ja tullut samaan ongelmaan että ei meinaa löytyä 5x98 jaolla mitään järkevää vannetta. Itseä kuvottaa ajatus ettei lukkopultteja olisi vanteissa joten vähän etsittyäni löysin ainakin OZ:lta lukkopultteja keskittävinäkin.
Todiste
Todiste