155 Q4 ohut alavääntö - turbo-ongelmako?
Valvoja: Moderators
155 Q4 ohut alavääntö - turbo-ongelmako?
Oma Q4 tuntuu viikon ajelun jälkeen hieman vaisulle. Osa hevosista lienee laitumella. Missä muilla Q4:n turbon potku tulee? Itsellä menee aika ponnettomasti 3600rpm paikkeille, jossa tulee sitten selvä potku. Mutta vääntö vaikka 2000rpm kohdalla on huonompi kuin vapaastihengittävän Spiderini.
Mittasin sen enempiä kiusaamatta auton. 0 - 100km/h oli 8.3s ja huiput 221km/h. Kiihdytysaika paranee about seiskan puolelle rääkkäämällä lähdössä. Arvojen mukaan suht OK suorituskyky vakioille Q4:lle (vai onko?) mutta ohut alavääntö ihmetyttää.
Ajattelinkin tilata Squadran lastun tohon mutta ensin pitäis olla varma että puhallin/kansi/jne toimii niinkuin pitääkin.
Mittasin sen enempiä kiusaamatta auton. 0 - 100km/h oli 8.3s ja huiput 221km/h. Kiihdytysaika paranee about seiskan puolelle rääkkäämällä lähdössä. Arvojen mukaan suht OK suorituskyky vakioille Q4:lle (vai onko?) mutta ohut alavääntö ihmetyttää.
Ajattelinkin tilata Squadran lastun tohon mutta ensin pitäis olla varma että puhallin/kansi/jne toimii niinkuin pitääkin.
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Eikös nuo "vanhat" turbot toimi juuri tuolla tavalla..
Suoritusarvot tuntuvat kyllä vielä ihan hyviltä
Hiukan OT: entisellä riisikippa-turbollani ajoin yli 530 tkm, siinä piti ensimmäinen Garretin ahdin vaihtaa 250 tkm:n kohdalla ja se toinenkin oli finaalissa, silloin kuin myin kärryn aiemmin mainittuun hurjaan 280 e hintaan.. Ahtimen käyttöikä tuntui olevan siinä kinnerissä siis noin 250 tkm, sitä ennen tosin ilmeni jo tehon puutetta.
Terv. CC.
Suoritusarvot tuntuvat kyllä vielä ihan hyviltä
Hiukan OT: entisellä riisikippa-turbollani ajoin yli 530 tkm, siinä piti ensimmäinen Garretin ahdin vaihtaa 250 tkm:n kohdalla ja se toinenkin oli finaalissa, silloin kuin myin kärryn aiemmin mainittuun hurjaan 280 e hintaan.. Ahtimen käyttöikä tuntui olevan siinä kinnerissä siis noin 250 tkm, sitä ennen tosin ilmeni jo tehon puutetta.
Terv. CC.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
Ei, ei ja en tiedä. Kysyimpäs vaan onko moinen käytös normaalia. Pitänee alkaa selvittää tarkemmin varsinkin jos joku kertoo oman (vakio)koneensa vääntävän kuin nykydiesel kahdestatonnista.. Suoritusarvothan ovat kuitenkin 'sinnepäin'.Rolle kirjoitti:Onko sulla ahtopainemittaria? Ohivuodot mitattu? Hukkaportti kunnossa?
Parkkipaikkamekaanikolle - joka elää kiinalaisen hylsysatsin ja bilteman tunkin varassa - vanhan Alfan omistaminen ja käyttäminen on haaste, jonka olen hyväksynyt.
Aahas, eli jotain on ilmeisesti vialla. Mitenkäs tuon hukkaportin toiminnan tarkastaisi? Ahtopainemittaria ei edelleenkään ole.Rolle kirjoitti:Sen takia kysyinkin kun oma lähti jo aikaisemmin ahtamaan, vaikkakin rasittavan myöhään sekin kun vasta siinä 2500rpm kohdalla alkoi jotain tapahtumaan. Mulla vähän hukkaportti falskasi, ei jaksanut ahtaa ihan 0.8 bar ja usein jäi 0.6:een.
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Ei millään muulla, kuin asentamalla sen ahtopainemittarin. Sellainen on turboauton diagnosoimisen perusväline. Jos ei halua sellaista itselle kabiiniin, niin voihan sen tehdä ihan väliaikaisenakin. Ei tarvita, kuin esimerkiksi Autogaugen mittari (28e) tarvikeliikkeestä, niin siellä on paketissa T-haara ja letkua mukana. Jostain karmien välistä letku kabiiniin, ja katsella sieltä mitä tapahtuu... Puretaan sen jälkeen päinvastaisessa järjestyksessä.heskelin kirjoitti:Aahas, eli jotain on ilmeisesti vialla. Mitenkäs tuon hukkaportin toiminnan tarkastaisi? Ahtopainemittaria ei edelleenkään ole.Rolle kirjoitti:Sen takia kysyinkin kun oma lähti jo aikaisemmin ahtamaan, vaikkakin rasittavan myöhään sekin kun vasta siinä 2500rpm kohdalla alkoi jotain tapahtumaan. Mulla vähän hukkaportti falskasi, ei jaksanut ahtaa ihan 0.8 bar ja usein jäi 0.6:een.
Millä vaihteella tuo alkuperäinen 3600 rpm on kokeiltu. Tuo kuulostaa normaalilta 1. vaihteen kiihdytyksessä. Turbon toiminta paranee mitä suuremmalla vaihteella (=enemmän vastusta = enemmän pakokaasuja = enemmän ahtoja = enemmän tehoa = enemmän pakokaasuja jne... ) ajetaan. Kunnossa oleva laite 4. tai 5. vaihteella pitäisi ahtaa täysillä jo 2500 rpm tienoilla. Mulla alkaa 2000 rpm kohdalla ahdot nousemaan ja jotain 2400 rpm on jo 1.0 bar .. ja sen jälkeen mennään. Turbo ei tosin ole vakio.
Samaten alkuperäinen ahtopaineen säätö rajoittaa vääntöä (ahtoa) 1. ja 2. vaihteella, joten kaikki kokeileminen pitää tehdä isommalla vaihteella.
Q4 on tonnikeiju laite ja neliveto syö omansa alkukiihdytyksessä. Eli liikennevalolähdöissä ollaan tasoissa noppeleidenkin kanssa ensimmäiset 10-15 metriä ja sitten vasta lähetään. Moottoritiellä ollaan sitten koko ajan ihan omassa luokassa. Ja talvella myös..
Lisätutkimuksia voi sitten suorittaa puristuspainemittauksella ja ohivuotomittauksella. Varsinkin tuo jälkimmäinen paljastaa armotta yhden TC2000 kannen pahimmista vioista - väljistyneet ohjurit.
Yksi "testi" minkä Squadran kaveri mulle aikoinaan kertoi, oli sellainen, että kakkosella otetaan 3000 rpm tauluun, painetaan kaasu pohjaan ja yritetään pitää jarrulla nopeus samana. Tää ohje tais kyllä sittenkin olla jo lastutetulle pelille, mutta kuulemma vääntöä pitäisi tulla niin paljon, ettei jarruilla pysty tuossa kohtaa hillitsemään menoa. Eli vauhti kasvaa jos moottori on kunnossa. Vähän epävarma konsti mielestäni, varsinkin kun kuskin massa nousee, tehostuksen hävitessä, ratkaisevaksi tekijäksi.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
Kakkosella 3600rpm lähtee. Pitänee kokeilla vielä isommilla mutta sellainen perstuntuma on, että mamman diesel-Picasso lähtee paremmin satasen nopeudesta vitosella kuin tämä mun 'urheiluauto'..
Pakin pohjalta löytyi vanha painemittari. Yritän nyt hyödyntää vaikka sitä ja mitata paineita. EGR:n tosiaan viskasin pois ohjeidenne mukaan, vaikka sakumakkarat olivatkin näemmä jossain vaiheessa ujuttaneet sokean laipan imusarjan ja EGR:n väliin.
Kiitos vain avusta kaikille.
Pakin pohjalta löytyi vanha painemittari. Yritän nyt hyödyntää vaikka sitä ja mitata paineita. EGR:n tosiaan viskasin pois ohjeidenne mukaan, vaikka sakumakkarat olivatkin näemmä jossain vaiheessa ujuttaneet sokean laipan imusarjan ja EGR:n väliin.
Kiitos vain avusta kaikille.
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Varmasti siltä saattaa tuntua, koska TD on tuossa kohdilla optimissaan. Q4:n optimi (suurin vääntö) 5. vaihteella on jossain 150 km/h tienoilla..heskelin kirjoitti:Kakkosella 3600rpm lähtee. Pitänee kokeilla vielä isommilla mutta sellainen perstuntuma on, että mamman diesel-Picasso lähtee paremmin satasen nopeudesta vitosella kuin tämä mun 'urheiluauto'..
Tulihan se kaasuläpän alapuolella oleva "reikä" tulpattua. Eli se, mihin se EGR:n alipaineletku tulee? Siihen voi vaikka taiteilla sen painemittarin letkun.Pakin pohjalta löytyi vanha painemittari. Yritän nyt hyödyntää vaikka sitä ja mitata paineita. EGR:n tosiaan viskasin pois ohjeidenne mukaan, vaikka sakumakkarat olivatkin näemmä jossain vaiheessa ujuttaneet sokean laipan imusarjan ja EGR:n väliin.
Kiitos vain avusta kaikille.
Olkaa hyvä.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
Olisko pierburg vena rikki. Itsellä oli ja ei ollu ahtoja kuin ton 0,5-0,6 bar. Ja alaväännöltään oli myös tehoton. Nyt kun on pierburg ohitettu "ruuvilla", niin toimii alhaallakin ihan kivasti. Ei toi tosin mikään diisseli ole... vrt. alavääntö.
Ahtopainetta mittaamalla saat selville, onko tuo purkki toimiva vai ei. Tai irrottamalla sen pierburgin sähköpiuhan, niin menon pitäisi laiskistua selvästi.
Ja niin omassa on ihan vakio turbo, mut putkisto on "paremmin virtaava"
Ahtopainetta mittaamalla saat selville, onko tuo purkki toimiva vai ei. Tai irrottamalla sen pierburgin sähköpiuhan, niin menon pitäisi laiskistua selvästi.
Ja niin omassa on ihan vakio turbo, mut putkisto on "paremmin virtaava"
Silläkin uhalla että pidätte aivan taunona.. Varmaan maailman tyhmin kysymys, mutta mikä tuo Pierburg on? Nimestä tulee mieleen vain kaasari ja tässä on melko varmasti ruisku.AutonAlfa kirjoitti:Olisko pierburg vena rikki. Itsellä oli ja ei ollu ahtoja kuin ton 0,5-0,6 bar. Ja alaväännöltään oli myös tehoton. Nyt kun on pierburg ohitettu "ruuvilla", niin toimii alhaallakin ihan kivasti. Ei toi tosin mikään diisseli ole... vrt. alavääntö.
Ahtopainetta mittaamalla saat selville, onko tuo purkki toimiva vai ei. Tai irrottamalla sen pierburgin sähköpiuhan, niin menon pitäisi laiskistua selvästi.
Ja niin omassa on ihan vakio turbo, mut putkisto on "paremmin virtaava"
itellä oli saksanmaalta tullessa tossa autossa bypass venttiilille menevä alipaineletku irti ja ahdot oli luokkaa 0.35 ... letku kiinni ni johan alko kulkemaan. auto tuntui letku irti ajettaessa samalta kuin joku 2l vapari
ja toinen vois olla toi hukkaportinkellon "vuoto" eli jousi kuoleentunut eikä jaksa pitää ahtoja. ja tosiaan jos pierupurkki rikki niin pitää siinä 0.6barissa paineita. ( laitteella ei tee mitään ) ruuvi tilalle.
ja toinen vois olla toi hukkaportinkellon "vuoto" eli jousi kuoleentunut eikä jaksa pitää ahtoja. ja tosiaan jos pierupurkki rikki niin pitää siinä 0.6barissa paineita. ( laitteella ei tee mitään ) ruuvi tilalle.
noi oli katottu siis tosta vuoden vanhasta dynolapusta... sillon lastu, ja katit pois +kartiosuodin. tehot : 225.6hv/4900rpm ja väännöt oli 356.5nm
3500rpm ei jaksanut pitää ahtoja ylhäällä. 4700 kohilla tippui alle kilon. nyt taasen on tappiin asti noin 1.1-1.2bar ja aivan toisenlainen auto. tosin ahdin päivitys odottaa nytten vuoroa ja sitten uusi penkitys.
3500rpm ei jaksanut pitää ahtoja ylhäällä. 4700 kohilla tippui alle kilon. nyt taasen on tappiin asti noin 1.1-1.2bar ja aivan toisenlainen auto. tosin ahdin päivitys odottaa nytten vuoroa ja sitten uusi penkitys.
Löysin mötikän puhaltimen läheisyydestä, ja siinä vielä lukee 'Pierburg'. Piuhta irto ja kokeilemaan - laiskistui eli systeemi pelaa.AutonAlfa kirjoitti:Olisko pierburg vena rikki. Itsellä oli ja ei ollu ahtoja kuin ton 0,5-0,6 bar. Ja alaväännöltään oli myös tehoton. Nyt kun on pierburg ohitettu "ruuvilla", niin toimii alhaallakin ihan kivasti. Ei toi tosin mikään diisseli ole... vrt. alavääntö.
Ahtopainetta mittaamalla saat selville, onko tuo purkki toimiva vai ei. Tai irrottamalla sen pierburgin sähköpiuhan, niin menon pitäisi laiskistua selvästi.
Ja niin omassa on ihan vakio turbo, mut putkisto on "paremmin virtaava"
Jotain outoa ulinaa, kihinää ja puhinaa tulee - ja on tullut jo Saksasta saakka - samoihin aikoihin turbon potkun kanssa. Ilmiö toistuu kaasua nopeasti löysätessä, siis mikäli kiihdytys on ollut 'kova'. Ei mitään normaalia turbon vihellystä vaan jotain muuta. Semmoinen olo on, että joku paikka on irti tai vuotaa painetta harakoille.
Ahto vuodolta tuo kyllä kuullostaa. Tarkista kaikki letkut, joissa ilma kulkee. Helpoiten tuo olisi tehdä paineilman avulla, ajossa vaikeaa.heskelin kirjoitti: Löysin mötikän puhaltimen läheisyydestä, ja siinä vielä lukee 'Pierburg'. Piuhta irto ja kokeilemaan - laiskistui eli systeemi pelaa.
Jotain outoa ulinaa, kihinää ja puhinaa tulee - ja on tullut jo Saksasta saakka - samoihin aikoihin turbon potkun kanssa. Ilmiö toistuu kaasua nopeasti löysätessä, siis mikäli kiihdytys on ollut 'kova'. Ei mitään normaalia turbon vihellystä vaan jotain muuta. Semmoinen olo on, että joku paikka on irti tai vuotaa painetta harakoille.
Onko sulla alkuperäinen suodatinkotelo paikallaan? Ajattelin, jos olisi kuitenkin by-bassin ääniä. Se kun ääntelehtii suhisevasti, kun nostaa jalan kaasulta, mutta ääntä ei kyllä kuule selvästi alkuperäisellä kotelolla. Kartiolla taasen kuuleepi
Siis nyt tutkimaan letkuja.... Itsellä kävi viime viikolla "pikku" testailussa, niin, että imusarjalle menevä isoletku irtosi paineen vaikutuksesta (1,4-1,5), Ja meno kyllä oli nuhaista sen jälkeen, kierroksetkaan ei noussu yli 3000 ollenkaan.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Paikallaan on. Osaako joku suositella jotain hyväksi havaittua kartiota Q4:seen? Onko siitä melun lisääntymisen lisäksi muuta haittaa?AutonAlfa kirjoitti: Onko sulla alkuperäinen suodatinkotelo paikallaan? Ajattelin, jos olisi kuitenkin by-bassin ääniä. Se kun ääntelehtii suhisevasti, kun nostaa jalan kaasulta, mutta ääntä ei kyllä kuule selvästi alkuperäisellä kotelolla. Kartiolla taasen kuuleepi
Ostin nyt kuitenkin ahtopainemittarin ja tökkäsin sen kiinni EGR:n tyhjäksi jättämään tappiin kaasuläpän alla. Ahtoa tulee maksimissaan 0.5 - 0.6 baria. Kierrosten noustessa ahtokin alkaa laskea.
Kokeilin nelosella 80 km/h vauhdissa kaasu pohjaan ja jarrulla vauhti vakiona.
Ahtopaineiden nousuun liittyy jo aiemmin havannoimani ääni-ilmiö, joka ei kuulosta terveelle.
Päässäni olen haarukoinut syitä:
-By-pass vuotaa
-Turbo paskana
-viimeisenä ehdokkaana se ihmeellinen klunssi ennen kaasuläpän 90º kumimutkaa olevan putken yhteydessä. Tiedättehän, rautaputkesta menee sille syöttö ja siitä sitten takaisin imusarjaan, päälle tulee piuhat. Mikä se on? Miten sen kuuluu toimia? Nyt se 'fuskaa' puhalluskokeessa virrat päällä tai pois.
Kokeilin nelosella 80 km/h vauhdissa kaasu pohjaan ja jarrulla vauhti vakiona.
Ahtopaineiden nousuun liittyy jo aiemmin havannoimani ääni-ilmiö, joka ei kuulosta terveelle.
Päässäni olen haarukoinut syitä:
-By-pass vuotaa
-Turbo paskana
-viimeisenä ehdokkaana se ihmeellinen klunssi ennen kaasuläpän 90º kumimutkaa olevan putken yhteydessä. Tiedättehän, rautaputkesta menee sille syöttö ja siitä sitten takaisin imusarjaan, päälle tulee piuhat. Mikä se on? Miten sen kuuluu toimia? Nyt se 'fuskaa' puhalluskokeessa virrat päällä tai pois.
Kuten jo yllä kerroin, tuo pierburgin rikkinä oleminen aiheuttaa samankaltaisen reaktion autoon. Se purkkihan sijaitsee siinä syylärin yläpuolella. Ei voi erehtyä, koska siinä on vain yksi "mokkula", johon menee yläpuolelle sähköliitin ja joku alipaineletku ja alle tulee letkut turbon "kylmältä" =kompurapuolelta sekä hukkaportilta .heskelin kirjoitti:Ostin nyt kuitenkin ahtopainemittarin ja tökkäsin sen kiinni EGR:n tyhjäksi jättämään tappiin kaasuläpän alla. Ahtoa tulee maksimissaan 0.5 - 0.6 baria. Kierrosten noustessa ahtokin alkaa laskea. .
Itse kokeilisin nyt seuraavaa (omalla riskillä ja hetkellisesti ) Otappa tuosta pierburgista kummatkin letkut irti, sieltä alta ja yhdistä ne T-liitoksella. Nyt pitäisi ahtojen nousta tappiin, eli sen verran kuin turbo jaksaa työntää. Sido letkut hyvin jonnekin esim. nippusiteellä ja kokeile varovasti esim. kolmosella ja jos mittarin neula värähtää hetkessä tonne 1,5 bar ja jopa yli. Helpota kaasusta. Turbo toimii, jos näin käy. Itse tuli testattua tätä, kun asentelin tuota "ruuvia"
-Itse en kuullut mitään ääntä, kun by-pass oli rikki, eli epäilen tuota syytä.heskelin kirjoitti: Päässäni olen haarukoinut syitä:
-By-pass vuotaa
-Turbo paskana
-viimeisenä ehdokkaana se ihmeellinen klunssi ennen kaasuläpän 90º kumimutkaa olevan putken yhteydessä. Tiedättehän, rautaputkesta menee sille syöttö ja siitä sitten takaisin imusarjaan, päälle tulee piuhat. Mikä se on? Miten sen kuuluu toimia? Nyt se 'fuskaa' puhalluskokeessa virrat päällä tai pois.
-Kokeile tuota temppua tuosta ylhäältä ja tarkkaile mittaria, jos ei nouse ahdot, sitten turbossa häikkää
- klunssi? viisaammat kertokoon, mutta jos joku vuotaa jo puhalluksesta, niin kyllä ahdotkin karkaa samasta.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Nelosella 60km/ h vauhdista sain itse aina maksimi ahdot.heskelin kirjoitti:Kokeilin nelosella 80 km/h vauhdissa kaasu pohjaan ja jarrulla vauhti vakiona.
Tuossa "ahdot kaakkoon" kokeilussa saa olla jo varovainen, ja pakkasessa saattaa cooleri pamahtaa vai mitä Garrett?
Kartiota en kyllä suosittele ellei pidä jatkuvista suhahteluista, vaikka kuullostaakin kivalta..
http://www.kolbenschmidt.de/mutta mikä tuo Pierburg on? Nimestä tulee mieleen vain kaasari ja tässä on melko varmasti ruisku.
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Mahdollinen. Palikka pois ja puhallus painepuolelle, jotta saa tietää pitääkö. Voihan auton letkut myös tulpata ja kokeilla sillä. Tuon palikan pois ottaminen vaatii akun irroituksen. Taas yksi hyvä syy siirtää akku takakonttiin..heskelin kirjoitti: Päässäni olen haarukoinut syitä:
-By-pass vuotaa
Epätodennäköinen, koska ennenkuin turbo alkaa antamaan periksi tuotossa, se alkaa pitämään aivan infernaalista mekkalaa. Yleensä turbo hajoaakin ns. kerrasta. Tästä ei ole onneksi kokemuksia, mutta oman turbon (joka vielä ahtoi hyvin) remonttireissu päätyi hylkytuomioon... Ihme juttu.-Turbo paskana
Se on tyhjäkäynnin säätömoottori, eli se ohjaa tyhjäkäynnillä ilmaa kaasuläpän ohi, jotta auto pysyy käynnissä. Sen falskauksen voi todeta ottamalla johdon irti auton käydessä tyhjää. Jos auto jää käyntiin, niin ilmaa pääsee venttiilin läpi. Ei sinänsä ole kuitenkaan vaarallista, koska ilma pysyy järjestelmän sisällä. Mulla on ollut myös halkeama tuolla letkussa, eli sieltä se sitten suhinan säestämänä purkautui ulos.-viimeisenä ehdokkaana se ihmeellinen klunssi ennen kaasuläpän 90º kumimutkaa olevan putken yhteydessä. Tiedättehän, rautaputkesta menee sille syöttö ja siitä sitten takaisin imusarjaan, päälle tulee piuhat. Mikä se on? Miten sen kuuluu toimia? Nyt se 'fuskaa' puhalluskokeessa virrat päällä tai pois.
Minun viimeinen ehdotukseni on itse turbon hukkaportti. Mielestäni joku oli sen jo tuossa aiemmin esittänyt, eli hukkaportti ei välttämättä sulkeudu ihan tiiviisti ja kaikki pakokaasu ei kierräkkään turbiinin siiven kautta. Näin on ollut muutamassa näkemässäni yksilössä. Tuo hukkaportin kello ei ole mitään älyttömän hyvää tekoa. Jousi on aika löysä joka tapauksessa, eli saattaa aueta ihan itsekseen korkeilla kierroksilla. Taas voi kertoa, että näin kävi minulle, kun yritin sillä uudella paremmin virtaavalla turbiinilla ja vanhalla hukkaportin kellolla. Virtaus väänsi läpän auki itsestään...
Tuon viimeisen pystyy testaamaan, että onko hukkaportin säätötangossa "väljää". Jos on pienikin välys, niin tuota kiinteää tankoa voi hieman vääntää ja välimatkaa sitäkautta lyhentää. Oikea korjaus on säädettävän kellon ostaminen, nykyään niitä näyttäisi saavan sähköisesti ohjattuna kahdelle paineelle säädettäviä... Cruise ja Race.
Tuota AA:n letkujen irroitusta voi kokeilla myös, mutta puhtaasi omalla vastuulla ja ei missään nimessä "suoraan kaasu pohjaan" menetelmällä. Ihan pintakaasulla, ilman ahtoja, kiihdytys kolmoselle about 3000rpm ja sitten kaasua pikkaisen lisäämällä ja tiukasti ahtomittaria katsomalla seurata painetta. Jos menee yli barin, niin turbo + toi viimeinen, eli hukkaportti pelaa. Vielä varoitus. Kun ahtopaineen ohjausta ei ole, niin toimivassa järjestelmässä 0,5 -> 1,5 baria menee n. sekunnissa, eli kaasujalan kanssa saa olla tarkkana. 1,5 baria katkaisee ruiskutuksen, eli meno katkeaa aika rajusti, mutta kuten Rolle vihjaisi, niin cooleri luovuttaa ekana...
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
Kiitos jälleen jelpistä, kaikille.
Tuo aiemmin reportoimani epäterve ääni vaan voimistuu. Ahtopaineen kasvaessa (tai paine-eron kasvaessa imun ja ahdon välillä) meteliä tulee. Sama tietenkin kaasua nostaessa - eli paine-erosta on jälleen kymysys.
Kulkeekin selvästi kehnommin kuin aiemmin.
Kuulostaisi sille By-passille? (mikä se on suomeksi, ohivuoto?)
Huomenna puran koko paskan ja puhaltelen sen minkä keuhkoistani lähtee. Tietenkin sadevaraus
Tuo aiemmin reportoimani epäterve ääni vaan voimistuu. Ahtopaineen kasvaessa (tai paine-eron kasvaessa imun ja ahdon välillä) meteliä tulee. Sama tietenkin kaasua nostaessa - eli paine-erosta on jälleen kymysys.
Kulkeekin selvästi kehnommin kuin aiemmin.
Kuulostaisi sille By-passille? (mikä se on suomeksi, ohivuoto?)
Huomenna puran koko paskan ja puhaltelen sen minkä keuhkoistani lähtee. Tietenkin sadevaraus