155 Q4 ohut alavääntö - turbo-ongelmako?
Valvoja: Moderators
Jotain olen ähräämiselläni saanut selville. Bypassille tuleva alipaineletku oli puoli-irti ja vuoti varmasti. Korjasin liitoksen ja oudot ulinat ja pörinät hävisivät.
Kokeilemaan. Ahdot hyppää kolmosella täyskaasulla .7 bariin ja laskee .6 baariin melkein samantien. Sain korjauksella siis 0.1 baria lisää..
Seuraavaksi Pierburgin töpseli irti ja testi. Kone toimii täsmälleen samoin kuin töpseli kiinni eli ..burggi ei pelaa lainkaan.
Miten siitä pääsee eroon eli minkälaisen säätöventtiilihässäkän ostan siihen tilalle? Ja sitten säädän sen niin, että maksimiahdot on 1.0 baria, vai?
Kokeilemaan. Ahdot hyppää kolmosella täyskaasulla .7 bariin ja laskee .6 baariin melkein samantien. Sain korjauksella siis 0.1 baria lisää..
Seuraavaksi Pierburgin töpseli irti ja testi. Kone toimii täsmälleen samoin kuin töpseli kiinni eli ..burggi ei pelaa lainkaan.
Miten siitä pääsee eroon eli minkälaisen säätöventtiilihässäkän ostan siihen tilalle? Ja sitten säädän sen niin, että maksimiahdot on 1.0 baria, vai?
Juuri tuossa edellisessa omassa viestissäni kerroin, miten voit kokeilla tuota turbon toimintaa ja samalla tavalla teet tuon ruuvinkin sinne eli
Ja sitten tuosta T-liittimestä (kolmitieliitin) yksi letku "ruuville, eli kuristimelle, jolla säädetään tuota hukkaportin huijaamista. Mitä enemmän ruuvi on auki, eli ilmaa virtaa tuolta kuristimen läpi, sen enemmän ahtoja. Ahdot saa kohdillee, kun ajelee ja säätää ruuvia, sekä seuraa ahtopaine mittaria. Kannattaa siis ottaa tarpeeksi pitkä letku, että saa kabiinin puolelle esim. ikkunasta vedettyä. Säädön jälkeen kiepille ja kone huoneen puolelle, niin loppuu suhinat kabiinissa.AutonAlfa kirjoitti:Otappa tuosta pierburgista kummatkin letkut irti, sieltä alta ja yhdistä ne T-liitoksella.
Ohitin siis koko Pierburgin. Tökkäsin EGR:stä ylijääneitä letkuja väliin ja sahailin lovia kunnes ahdot jäivät 0.8 - 0.9 barin luokkaan. Maksimissaan ahdot pomppasivat 1.5barin luokkaan (pintakaasulla - ohjeiden mukaan) joten voinen vetää johtopäätöksen että puhallin ja hukkaportti ovat kunnossa. Kiitos vain neuvoista.
Pitänee nyt sitten hommata tuollainen virallinen T-liitin.
Mihinkäs nuo ahdot nyt sitten pitäisi säätää? Max 1.0 baria vai? Mitä ne muilla ruuvin asentaneilla ovat? Mitä tuo kone kestää vakiokunnossa?
Toinen kymysys: kuinkas Squadran lastu pelaa nyt kun Pierburgin kautta tullut sähköinen ohjaus on poistettu? Vai pelaako lainkaan?
Ahtopainemittarin neula hakkaa hulluna (ärsyttävästi) kaasun löysäämisen jälkeen. Mittauspiste on EGR:n vanha lähtö kaasuläpän tietämiltä. Lie kuuluu asiaan.
Kumman vaisulle tuo kottero vielä tuntuu. Pitänee mittailla jossainvälissä kiihtyvyyksiä niin saan selville paljonko tehot ovat laskeneet tässä 'viritellessä'..
Pitänee nyt sitten hommata tuollainen virallinen T-liitin.
Mihinkäs nuo ahdot nyt sitten pitäisi säätää? Max 1.0 baria vai? Mitä ne muilla ruuvin asentaneilla ovat? Mitä tuo kone kestää vakiokunnossa?
Toinen kymysys: kuinkas Squadran lastu pelaa nyt kun Pierburgin kautta tullut sähköinen ohjaus on poistettu? Vai pelaako lainkaan?
Ahtopainemittarin neula hakkaa hulluna (ärsyttävästi) kaasun löysäämisen jälkeen. Mittauspiste on EGR:n vanha lähtö kaasuläpän tietämiltä. Lie kuuluu asiaan.
Kumman vaisulle tuo kottero vielä tuntuu. Pitänee mittailla jossainvälissä kiihtyvyyksiä niin saan selville paljonko tehot ovat laskeneet tässä 'viritellessä'..
miks pitää huijata miksei laita yksinkertasesti vaikka dtaata ja hommaa kunnon palikat...sellaselta joka osaa(en puhu ittestäni )
kuluu ihmeen vähä dinaroja... uskoisin et täälä foorumissa kun a yksi ostaa kunnon palikat kotiin niin a2(foorumi ) "auttaa" palikoiden asennuksessa et jos vaan jokin on kiinnostunu tekemään itse ruuvaukset niin varmasti täältä löytyy apua.
kuluu ihmeen vähä dinaroja... uskoisin et täälä foorumissa kun a yksi ostaa kunnon palikat kotiin niin a2(foorumi ) "auttaa" palikoiden asennuksessa et jos vaan jokin on kiinnostunu tekemään itse ruuvaukset niin varmasti täältä löytyy apua.
Jep, näin se on, jos kerran ahdot nousee.heskelin kirjoitti:Ohitin siis koko Pierburgin. Tökkäsin EGR:stä ylijääneitä letkuja väliin ja sahailin lovia kunnes ahdot jäivät 0.8 - 0.9 barin luokkaan. Maksimissaan ahdot pomppasivat 1.5barin luokkaan (pintakaasulla - ohjeiden mukaan) joten voinen vetää johtopäätöksen että puhallin ja hukkaportti ovat kunnossa. Kiitos vain neuvoista.
Hi-Flex tai muu vastaava paja antaa sulle mielellään tuollaisen T-haaran ja jonkun kuristimenkin pientä korvausta vastaan ~10 €heskelin kirjoitti:Pitänee nyt sitten hommata tuollainen virallinen T-liitin.
Tohon 1,0 bar paikkeille on kai ihan hyvä, hiukan ehkä allekin, kun vakiossa pitäisi olla n. 0,8 bar jatkuvaa ja n. 1,0 bar piikkiahtoheskelin kirjoitti:Mihinkäs nuo ahdot nyt sitten pitäisi säätää? Max 1.0 baria vai? Mitä ne muilla ruuvin asentaneilla ovat? Mitä tuo kone kestää vakiokunnossa?
Lastu auttaa koneen seos suhteessa, kun käytetään normaalia kovempia paineita. Ahtopaineen nousuun ei enää vaikuta, kun tuo pierburg on poissa käytöstä.heskelin kirjoitti:Toinen kymysys: kuinkas Squadran lastu pelaa nyt kun Pierburgin kautta tullut sähköinen ohjaus on poistettu? Vai pelaako lainkaan?
Jotkut mittarit vaan särisee ja toiset ei. Itsellä toi halpis autogauge ei särise, mutta tuohon voi kokeilla sellaista patenttia , että kuristaa mittarille menevää letkua hiukan, että virtaukset pienenee ja mittari ei enää särise. Jotkut on jotain pieniä bensansuodattimiakin laittanut tuon mittari letkun väliin... niistä en tiedä enempää...heskelin kirjoitti:Ahtopainemittarin neula hakkaa hulluna (ärsyttävästi) kaasun löysäämisen jälkeen. Mittauspiste on EGR:n vanha lähtö kaasuläpän tietämiltä. Lie kuuluu asiaan.
Vieläkö suhisee? Meinaan, että jos onkin vielä ahtovuoto jossain? Ei toi vakio Q4:nen ole mikään tykki muutenkaan. Koppahan painaa liikaa...heskelin kirjoitti:Kumman vaisulle tuo kottero vielä tuntuu. Pitänee mittailla jossainvälissä kiihtyvyyksiä niin saan selville paljonko tehot ovat laskeneet tässä 'viritellessä'..
Äänet tulivat ilmeisesti bypassista. Alipaineletkun liitoksen kunnostus riitti korjaukseksi. Nyt on hiljaista taas.AutonAlfa kirjoitti:Vieläkö suhisee? Meinaan, että jos onkin vielä ahtovuoto jossain? Ei toi vakio Q4:nen ole mikään tykki muutenkaan. Koppahan painaa liikaa...
EDIT: Niin, ja mittari kuitenkin lupaa kaasuläpällä olevan sen vajaan barin verran ahtoa. Tokkopa tuo enää sen jälkeen hirveästi laskee.
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Kuinkas monta Q4:sta on tulossa ensi viikonlopun miittiin. Siellähän noita voisi kokeillaheskelin kirjoitti: Kumman vaisulle tuo kottero vielä tuntuu. Pitänee mittailla jossainvälissä kiihtyvyyksiä niin saan selville paljonko tehot ovat laskeneet tässä 'viritellessä'..
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
Nyt Alfassa on sitten ruuvi Pierburgin tilalla. Max ahdot about 1.2 baria. Mittasin tänään vähän kiihtyvyyksiä, sataseen ponkaisuun meni nopeimmillaan aikaa 7.17s. Tosin tuommoinen aika edellytti että tein lähdön pikkasen hiekkaiselta asfaltilta siten että kone ei pääse nyykähtämään lähdössä.
Konehan on EGR:n ja Pierburgin poistoa lukuunottamatta vakio. Mitähän se Squadran lastu tuolle tekisi - kun ahtopaineisiin se ei enää pääse vaikuttamaan? Lisää ennakkoa ja kakkua kai.. Ja pitäis kai ne katitkin kaivaa auki.
Tai sitten jalat maanpinnalle ja miettimään lohkolämppäriä ja talvirenkaita.
Konehan on EGR:n ja Pierburgin poistoa lukuunottamatta vakio. Mitähän se Squadran lastu tuolle tekisi - kun ahtopaineisiin se ei enää pääse vaikuttamaan? Lisää ennakkoa ja kakkua kai.. Ja pitäis kai ne katitkin kaivaa auki.
Tai sitten jalat maanpinnalle ja miettimään lohkolämppäriä ja talvirenkaita.