155 Q4 ohut alavääntö - turbo-ongelmako?

Alfoista

Valvoja: Moderators

heskelin
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Touko 2005, 07:37
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja heskelin »

Jotain olen ähräämiselläni saanut selville. Bypassille tuleva alipaineletku oli puoli-irti ja vuoti varmasti. Korjasin liitoksen ja oudot ulinat ja pörinät hävisivät.

Kokeilemaan. Ahdot hyppää kolmosella täyskaasulla .7 bariin ja laskee .6 baariin melkein samantien. Sain korjauksella siis 0.1 baria lisää..

Seuraavaksi Pierburgin töpseli irti ja testi. Kone toimii täsmälleen samoin kuin töpseli kiinni eli ..burggi ei pelaa lainkaan.

Miten siitä pääsee eroon eli minkälaisen säätöventtiilihässäkän ostan siihen tilalle? Ja sitten säädän sen niin, että maksimiahdot on 1.0 baria, vai?

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

siihen kellolle menevään paineputkeen laitat väliin t-kappaleen ja siihen säätimen, eli huijaat porttia päästämällä painetta karkuun.
toimii ainakin 75turbossa
- Alfaholic -

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Juuri tuossa edellisessa omassa viestissäni kerroin, miten voit kokeilla tuota turbon toimintaa ja samalla tavalla teet tuon ruuvinkin sinne eli
AutonAlfa kirjoitti:Otappa tuosta pierburgista kummatkin letkut irti, sieltä alta ja yhdistä ne T-liitoksella.
Ja sitten tuosta T-liittimestä (kolmitieliitin) yksi letku "ruuville, eli kuristimelle, jolla säädetään tuota hukkaportin huijaamista. Mitä enemmän ruuvi on auki, eli ilmaa virtaa tuolta kuristimen läpi, sen enemmän ahtoja. Ahdot saa kohdillee, kun ajelee ja säätää ruuvia, sekä seuraa ahtopaine mittaria. Kannattaa siis ottaa tarpeeksi pitkä letku, että saa kabiinin puolelle esim. ikkunasta vedettyä. Säädön jälkeen kiepille ja kone huoneen puolelle, niin loppuu suhinat kabiinissa.

heskelin
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Touko 2005, 07:37
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja heskelin »

Ohitin siis koko Pierburgin. Tökkäsin EGR:stä ylijääneitä letkuja väliin ja sahailin lovia kunnes ahdot jäivät 0.8 - 0.9 barin luokkaan. Maksimissaan ahdot pomppasivat 1.5barin luokkaan (pintakaasulla - ohjeiden mukaan) joten voinen vetää johtopäätöksen että puhallin ja hukkaportti ovat kunnossa. Kiitos vain neuvoista.

Pitänee nyt sitten hommata tuollainen virallinen T-liitin.

Mihinkäs nuo ahdot nyt sitten pitäisi säätää? Max 1.0 baria vai? Mitä ne muilla ruuvin asentaneilla ovat? Mitä tuo kone kestää vakiokunnossa?

Toinen kymysys: kuinkas Squadran lastu pelaa nyt kun Pierburgin kautta tullut sähköinen ohjaus on poistettu? Vai pelaako lainkaan?

Ahtopainemittarin neula hakkaa hulluna (ärsyttävästi) kaasun löysäämisen jälkeen. Mittauspiste on EGR:n vanha lähtö kaasuläpän tietämiltä. Lie kuuluu asiaan.

Kumman vaisulle tuo kottero vielä tuntuu. Pitänee mittailla jossainvälissä kiihtyvyyksiä niin saan selville paljonko tehot ovat laskeneet tässä 'viritellessä'..

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

miks pitää huijata :? miksei laita yksinkertasesti vaikka dtaata ja hommaa kunnon palikat...sellaselta joka osaa(en puhu ittestäni :wink: )
kuluu ihmeen vähä dinaroja... uskoisin et täälä foorumissa kun a yksi ostaa kunnon palikat kotiin niin a2(foorumi :mrgreen: ) "auttaa" palikoiden asennuksessa et jos vaan jokin on kiinnostunu tekemään itse ruuvaukset niin varmasti täältä löytyy apua.

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

heskelin kirjoitti:Ohitin siis koko Pierburgin. Tökkäsin EGR:stä ylijääneitä letkuja väliin ja sahailin lovia kunnes ahdot jäivät 0.8 - 0.9 barin luokkaan. Maksimissaan ahdot pomppasivat 1.5barin luokkaan (pintakaasulla - ohjeiden mukaan) joten voinen vetää johtopäätöksen että puhallin ja hukkaportti ovat kunnossa. Kiitos vain neuvoista.
Jep, näin se on, jos kerran ahdot nousee. 8)
heskelin kirjoitti:Pitänee nyt sitten hommata tuollainen virallinen T-liitin.
Hi-Flex tai muu vastaava paja antaa sulle mielellään tuollaisen T-haaran ja jonkun kuristimenkin pientä korvausta vastaan ~10 €
heskelin kirjoitti:Mihinkäs nuo ahdot nyt sitten pitäisi säätää? Max 1.0 baria vai? Mitä ne muilla ruuvin asentaneilla ovat? Mitä tuo kone kestää vakiokunnossa?
Tohon 1,0 bar paikkeille on kai ihan hyvä, hiukan ehkä allekin, kun vakiossa pitäisi olla n. 0,8 bar jatkuvaa ja n. 1,0 bar piikkiahto
heskelin kirjoitti:Toinen kymysys: kuinkas Squadran lastu pelaa nyt kun Pierburgin kautta tullut sähköinen ohjaus on poistettu? Vai pelaako lainkaan?
Lastu auttaa koneen seos suhteessa, kun käytetään normaalia kovempia paineita. Ahtopaineen nousuun ei enää vaikuta, kun tuo pierburg on poissa käytöstä.
heskelin kirjoitti:Ahtopainemittarin neula hakkaa hulluna (ärsyttävästi) kaasun löysäämisen jälkeen. Mittauspiste on EGR:n vanha lähtö kaasuläpän tietämiltä. Lie kuuluu asiaan.
Jotkut mittarit vaan särisee ja toiset ei. Itsellä toi halpis autogauge ei särise, mutta tuohon voi kokeilla sellaista patenttia :wink: , että kuristaa mittarille menevää letkua hiukan, että virtaukset pienenee ja mittari ei enää särise. Jotkut on jotain pieniä bensansuodattimiakin laittanut tuon mittari letkun väliin... niistä en tiedä enempää...
heskelin kirjoitti:Kumman vaisulle tuo kottero vielä tuntuu. Pitänee mittailla jossainvälissä kiihtyvyyksiä niin saan selville paljonko tehot ovat laskeneet tässä 'viritellessä'..
Vieläkö suhisee? Meinaan, että jos onkin vielä ahtovuoto jossain? Ei toi vakio Q4:nen ole mikään tykki muutenkaan. Koppahan painaa liikaa... :?

heskelin
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Touko 2005, 07:37
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja heskelin »

AutonAlfa kirjoitti:Vieläkö suhisee? Meinaan, että jos onkin vielä ahtovuoto jossain? Ei toi vakio Q4:nen ole mikään tykki muutenkaan. Koppahan painaa liikaa... :?
Äänet tulivat ilmeisesti bypassista. Alipaineletkun liitoksen kunnostus riitti korjaukseksi. Nyt on hiljaista taas.

EDIT: Niin, ja mittari kuitenkin lupaa kaasuläpällä olevan sen vajaan barin verran ahtoa. Tokkopa tuo enää sen jälkeen hirveästi laskee.

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

heskelin kirjoitti: Kumman vaisulle tuo kottero vielä tuntuu. Pitänee mittailla jossainvälissä kiihtyvyyksiä niin saan selville paljonko tehot ovat laskeneet tässä 'viritellessä'..
Kuinkas monta Q4:sta on tulossa ensi viikonlopun miittiin. Siellähän noita voisi kokeilla :)
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

heskelin
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Touko 2005, 07:37
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja heskelin »

Nyt Alfassa on sitten ruuvi Pierburgin tilalla. Max ahdot about 1.2 baria. Mittasin tänään vähän kiihtyvyyksiä, sataseen ponkaisuun meni nopeimmillaan aikaa 7.17s. Tosin tuommoinen aika edellytti että tein lähdön pikkasen hiekkaiselta asfaltilta siten että kone ei pääse nyykähtämään lähdössä.

Konehan on EGR:n ja Pierburgin poistoa lukuunottamatta vakio. Mitähän se Squadran lastu tuolle tekisi - kun ahtopaineisiin se ei enää pääse vaikuttamaan? Lisää ennakkoa ja kakkua kai.. Ja pitäis kai ne katitkin kaivaa auki.

Tai sitten jalat maanpinnalle ja miettimään lohkolämppäriä ja talvirenkaita.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Elähän ajele 1.2:n paineilla jos on vakio-ohjelma (bensansaanti ja ennakko).
Käy pian laihalla ja nakuttaapi :|

heskelin
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Touko 2005, 07:37
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja heskelin »

Abarth kirjoitti:Elähän ajele 1.2:n paineilla jos on vakio-ohjelma (bensansaanti ja ennakko).
Käy pian laihalla ja nakuttaapi :|
No, panin sitten Squadralle tilauksen lastusta. Mielenkiinnolla odotan, mitä 340e:n sijoituksella saa..

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

+postikulut... :mrgreen:

heskelin
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Touko 2005, 07:37
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja heskelin »

gfj-365 kirjoitti:+postikulut... :mrgreen:
No joo, tietenkin. Hei - elämä on.. Tilasin samalla Garretin sivujen innoittamana Sparcon strut bracen. Koppa tosiaan tuntuu suorastaan vetelälle - ja mulla on vielä tuoreessa muistissa 205 CTi.. No, parin Croman kokemus on opettanut sietämään natinoita :-D

Avatar
Grendel
Viestit: 537
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Oho!

Rahat meni. Tais sitten maalaus jäädä.

Onneksi löytyi oikea prio.

Vastaa Viestiin