takapyöränlaakerit 164:ssä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

takapyöränlaakerit 164:ssä

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Alkaa toi ulvonta takapäästä pikkuhiljaa ärsyttämään, jotta ajattelin että olisi vaihdon paikka.
En ole huomannut äänessä eroa kääntyi sitten kumpaan suuntaan tahansa, eli siis kannattaa ilmeisesti vaihtaa molemmat puolet samalla, vai?
Keksiikö kukaan mitään muuta selitystä jatkuvalle matalalle ulvonnalle kuin laakerit?
Kuinkas laakereiden vaihto, kannattaako suosiolla viedä vaihdettavaksi jonnekkin? Itseltä löytyy kaikki perustyökalut, ja v****ti voimaa :mrgreen:

Saatan olla väärässä, mutta toi ulvanta taisi saada alkunsa kun karautin jurvassa hiekalle :roll:

marqs31411
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Heinä 2005, 11:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja marqs31411 »

Takalaakereiten vaihto ei ole miten hankala homma. Laakerit vaan maksa jos on ABS käytössä. Olen kerran Motonetista ostanut ja vaihtanut jotain 120euro oli .
Vaihto onnistu kun otta rengas pois siis jarrusatula pois senjälkeen keskeltä pölykapseli ja sen alta iso mutteri auki ja vetä itten päin pitäis koko potti aukea ja jos laakeri on paskana puto palasiksi ainakin minulle oli näin.

Oli luultavasti tommone järjestys ei muista enää niin tarkasti.

Jos on jotain vääri mun selityksessä :snipersmile:
Alfa on paras - mutta valitettavasti ei ikuinen!:(

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ja jos se laakeri hajoaa irrottaessa niin sisäkooli jää "napatappiin" (mikä sen oikea nimi on?) kiinni. Kooli on niin kovaa tavaraa että sen saa helposti halki kun hakkaa vasaralla ja tuurnalla.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kuinkas tuon napamutterin saa auki? onko takana yhtä iso kuin edessä? Ricambi auttaa? :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikös se mutteri ollut 36-millinen? Edessä ainakin sai olla aika ohutreunainen hylsy että mahtui paikalleen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Ainakin koodit ovat eri, en muista nyt kokoa hylsylle, mutta muistelen että on sama 36mm kuin eteen.

Takamutteri: Nut 60801766

Etumutteri: Nut 82483735

Edit: Ainakin etulaakerin vaihdon yhteydessä 36mm hylsyä piti "smirglata" kunnolla että mahtui. Olen kanssa vaihtanut 164TS:stä takalaakerin mutta muisti pätkii... mikä olikaan hylsyn koko?
Viimeksi muokannut Ricambi, 25 Syys 2005, 20:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

On kyllä tullut vaihdettua 164:seen takalaakerit mutta en muista oliko siinäkin se perinteinen homma että toisella puolella on väärän kätinen kierre....
Mutta ainakin itsellä ei sopinut hylsy kuin reilun mirkelyn jäljiltä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Kyllä lähtee 36mm hylsyllä napamutteri auki, tuli itse eilen vaihdettua toinen takapyörän laakeri. Omassani kyllä ainakin hylsy sopi suoraan, eikä tarvinnut ohennella mistään.
Oireina oli juurikin matala humina, joka muuttui hieman korkeammaksi isommalla nopeudella. Äänestä kyllä kuuli, kun vain oikeanpuoleinen piti ääntä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

selvä juttu... sitten vain odotteleen että repäsen jostain rahaa laakereihin.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Hmmm.... ulina kasvaa suuremmaks kun kaartaa oikeelle, vasemmalle kaarrettaessa hieman hiljenee. Ei suuria eroja mutta ajattelin että jos vaihtaisi nyt aluksi vain toisen, mutta siis kumpi?

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Veikkaisin vasemman puolen olevan viallinen. Laakerin kuormitus ja ääntely kasvaa, kun auto kaartaessaan oikealle nojaa hieman enemmän vasemmalle puolelle - samoin vasemmalle kaartaminen kevittää sisäkaarteen puoleisen laakerin kuormitusta ja näin vähentää ääntelyä.

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Minulla oli seiskavitosessa toisin päin. Oikea laakeri oli lopulta sökö vaikka oikealle kaartaessa resonoi enemmän. Ota näistä selvää...

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Nosta pyörä ylös ja pyörittele josko kuuluu rahinaa tms. epätervettä ääntä. Itsellä oli just 155:ssa sama tilanne päällä, toinen takapyörä jyskytti kuin ratakisko entisvanhaan kun sitä pyöritteli vähän vauhdikkaammin. Mun tapauksessa oli oikea puoli kyseessä, ja ajaessa jyrinä hiljeni kun kaartoi tiukasti oikealle.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Oon vähän noita pyöritelly, mutta mitään erikoista en ole havainnut :roll:
Molemmat ovat varmaankin tiensä päässä, mutta talous ei kestä kuin toisen vaihdon, elikkä entten tentten.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Osaiskos joku sanoa että löytyiskö tommosia jostain laakeriliikkeestä? saisi varmaankin paljo edullisemmin. Ei kellään sattus oleen jossain tommosta, jos viittisi vähän mittailla sitä?

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Epezi kirjoitti:saisi varmaankin paljo edullisemmin.
Voipi olla, että autovaraosia saa edullisimmin autovaraosaliikkeistä. Ainakin joitain standardilaakereita kannattaa kysyä ensin varaosapuljuista - erikoisliikkeillä on erikoisliikkeiden hinnat.

Avatar
corse
Viestit: 60
Liittynyt: 27 Loka 2004, 10:57
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja corse »

Löytyy se SKF:n liikkeestä! mut on se kyllä kalliskin!
kertokaapa jotka ootta vaihtanut 164:sen laakerin ( taka ) minkälainen konaisuus se on? pelkkä laakeri, laakeri ja puolinapaa vai jotain muuta??
ei selvinny varaosaliikkeessä ( eikä da:ssa)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuo mikä multa lähti just käsistä oli pyörän keskiön kanssa. Itsellä ois muistikuva että aikoinaan vaihtaessani taakse ois ollut pelkkä laakeri, eli saattaa olla molempia.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Tuo mikä multa lähti just käsistä oli pyörän keskiön kanssa. Itsellä ois muistikuva että aikoinaan vaihtaessani taakse ois ollut pelkkä laakeri, eli saattaa olla molempia
Joo, siinä oli juurikin se keskiö mukana, missä on ne pyöränpultinreiät. Muistaakseni tuo itse laakeri olisi ollut kaksiosainen tai että siinä olisi kaksi laakeria?

Vastaa Viestiin