156V6-pulma: kierrosten katkeaminen 5000 rpm:een.
Valvoja: Moderators
156V6-pulma: kierrosten katkeaminen 5000 rpm:een.
Pari ongelmaa 156V6 -99:n kanssa:
1 - Kiihdytettäessä kierrokset "katkeavat" siinä viiden tuhannen kieppeillä - aivan niinkuin rajoitin katkoisi kierrokset - moottori rupeaa röpeltämään ja vaivoin, katkonaisesti nousee enää kuudelle- seitsemälletuhannelle. Ongelma ilmaantui sen jälkeen kun kävin vaihdattamassa tulpat. Aluksi se ei ollut niin paha, mutta on nyt parintuhannen kilsan aikana ruvennut oireilemaan isommin. Liittyykö tulppiin, ajoitukseen, paskaiseen kaasuläppään, talventuloon, lauenneeseen koneeseen...? Ottaa joka tapauksessa kupoliin.
2 - Tää on klassikko: Kässäri jumissa (onneksi ala-asennossa). Mikä olisi nopea, helppo city-kotikonsti tähän pulmaan, ilman että pitää purkaa koko vaijeristo?
1 - Kiihdytettäessä kierrokset "katkeavat" siinä viiden tuhannen kieppeillä - aivan niinkuin rajoitin katkoisi kierrokset - moottori rupeaa röpeltämään ja vaivoin, katkonaisesti nousee enää kuudelle- seitsemälletuhannelle. Ongelma ilmaantui sen jälkeen kun kävin vaihdattamassa tulpat. Aluksi se ei ollut niin paha, mutta on nyt parintuhannen kilsan aikana ruvennut oireilemaan isommin. Liittyykö tulppiin, ajoitukseen, paskaiseen kaasuläppään, talventuloon, lauenneeseen koneeseen...? Ottaa joka tapauksessa kupoliin.
2 - Tää on klassikko: Kässäri jumissa (onneksi ala-asennossa). Mikä olisi nopea, helppo city-kotikonsti tähän pulmaan, ilman että pitää purkaa koko vaijeristo?
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Tulppien vaihdon yhteydessä autostasi on ollut akun napa auki yli 45 minuuttia. Tämän johdosta auton tietokoneen asetukset ovat sekaisin. En ainakaan heti alkaisi uutta ilmiä tilaamaan vaan kokeilisin ecu resettiä sekä kaasuläpän uudelleen kalibrointia.
Eli seuraavasti
Ecu resetointi: akun kenkä auki min 45 minuuttia. Kenkä kiinni ja auto käymään TYHJÄKÄYNTIÄ (älä koske kaasupolkimeen) 5 minuuttia. Huomaat kun pakoputkesta tulee jos jonkinlaista savua. Sammuta kone odota noin 5 sekunttia (tietoen tallennus muistiin) ja käynnistä kone uudelleen. Yleensä auttaa jos kone ei tunnu vetävän kunnolla ja jos päästöt on pielessä. Auto vie muutaman kymmenkilometrin aikana vähän enemmän bensaa ennen kuin se on kunnolla löytänyt optimaaliset asetukset.
Kaasuläpän kalibrointi:
Virrat päälle 2min, virrat pois 5 sek, virrat päälle ja käymään. Auttaa myös usein kyseiseen ongelmaan. Kannattaa kokeilla tätä ensin, jos auto muuten tuntuu omistavan pollensa ja juoma kulttuuri on kunnossa eli V6:sen kanssa alle 20l/100km talvi ajossa
Eli seuraavasti
Ecu resetointi: akun kenkä auki min 45 minuuttia. Kenkä kiinni ja auto käymään TYHJÄKÄYNTIÄ (älä koske kaasupolkimeen) 5 minuuttia. Huomaat kun pakoputkesta tulee jos jonkinlaista savua. Sammuta kone odota noin 5 sekunttia (tietoen tallennus muistiin) ja käynnistä kone uudelleen. Yleensä auttaa jos kone ei tunnu vetävän kunnolla ja jos päästöt on pielessä. Auto vie muutaman kymmenkilometrin aikana vähän enemmän bensaa ennen kuin se on kunnolla löytänyt optimaaliset asetukset.
Kaasuläpän kalibrointi:
Virrat päälle 2min, virrat pois 5 sek, virrat päälle ja käymään. Auttaa myös usein kyseiseen ongelmaan. Kannattaa kokeilla tätä ensin, jos auto muuten tuntuu omistavan pollensa ja juoma kulttuuri on kunnossa eli V6:sen kanssa alle 20l/100km talvi ajossa

Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Mulle kävi samalla tavalla kuin Sixgearillä. Auto oli ollut maalarissa viikon, ja akku oli tyhjä. Käynnistimme auton apuvirralla, ja ajoin lyhyen matkan kotiin ja laitoin lataus päälle. Seuraavana aamuna kun lähdin töihin kierrokset ei nousseet yli 5000. -> Muukkoselta uusi ilmi, ja kaikki maailman ongelmat olivat poissa.
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 23 Tammi 2005, 16:04
- Paikkakunta: -Porvoo-
Re: 156V6-pulma: kierrosten katkeaminen 5000 rpm:een.
Tän alle vuorokauden mittaisen Alfa-omistuksen kokemuksella voin sanoa, että samat viat oli omassa V6:ssa, ilmamassamittari vaihdettu, tulpat vaihdettu, läpän anturi vaihdettu ja myyjäliikkeen laskuun toki..menoa nyt löytyy aivan eri tavalla..tzrp kirjoitti:Pari ongelmaa 156V6 -99:n kanssa:
1 - Kiihdytettäessä kierrokset "katkeavat" siinä viiden tuhannen kieppeillä - aivan niinkuin rajoitin katkoisi kierrokset - moottori rupeaa röpeltämään ja vaivoin, katkonaisesti nousee enää kuudelle- seitsemälletuhannelle. Ongelma ilmaantui sen jälkeen kun kävin vaihdattamassa tulpat. Aluksi se ei ollut niin paha, mutta on nyt parintuhannen kilsan aikana ruvennut oireilemaan isommin. Liittyykö tulppiin, ajoitukseen, paskaiseen kaasuläppään, talventuloon, lauenneeseen koneeseen...? Ottaa joka tapauksessa kupoliin.
Mennään sit Porvoon mitalla...täysii!
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Voi paska. Vaihdoin sitten tänään uuden akun ja eikö mitä: tehot häviää 5000rpm jälkeen! 
Miten se ilmi nyt voi tolleen itteensä ottaa siitä, ettei hetkeen saa virtaa? Käsittämätöntä. Eikö sitä todellakaan voi korjata muuta kuin koko ilmin vaihtamalla?
Kokeilin tuota ECU-reset-kikkaa akun vaihdon jälkeen. Auto kävi kyllä todella kummallisesti hetken, ennen kuin asettui, mutta tehoja ei senkään jälkeen löydy.
Uus akku on sentään tosi jees.

Miten se ilmi nyt voi tolleen itteensä ottaa siitä, ettei hetkeen saa virtaa? Käsittämätöntä. Eikö sitä todellakaan voi korjata muuta kuin koko ilmin vaihtamalla?
Kokeilin tuota ECU-reset-kikkaa akun vaihdon jälkeen. Auto kävi kyllä todella kummallisesti hetken, ennen kuin asettui, mutta tehoja ei senkään jälkeen löydy.
Uus akku on sentään tosi jees.

- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Pablo, onko se ilmi vanha..? Vanha ilmi on herkkä ottamaan itseensä mm. akun vaihdon yhteydessä. Tämä "vanha kunnon ilmamassamittari" on kulutustavaraa näissä Alfoissa..
(Missään muissa aikaisemmissa autoissani ilmi ei ole ollut ongelma, mutta en silti todellakaan vaihtaisi enää niihin merkkeihin..).
Terv. CC.

(Missään muissa aikaisemmissa autoissani ilmi ei ole ollut ongelma, mutta en silti todellakaan vaihtaisi enää niihin merkkeihin..).
Terv. CC.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
Ilmi särki.
Todennäköisesti tuo ILMI on jo ollut rikki aikaisemmin. Ilmin mittaamat arvot tallennetaan ja niitä käytetään hyödyksi koko ajan. Kun ilmi lopettaa toimintansa niin sen vaikutusta ei heti huomaa. Ongelma alkaa vähitellen kun tallennetut arvot alkavat muuttua rikkinäisen ilmin takia. Tai sitten akku pääsee tyhjäksi tai irroitetaan ja arvot nollaantuvat. Tästä tulee vaikutelma että meni ihan yhtäkkiä rikki. Myös testerillä tehdyt "mukautusarvojen nollaukset" nollaavat nämä arvot. Ei ne korjaamon pojat sitä välttämättä ole rikkoneet. 

- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Ilmi on todennäköisesti vanha, ellei alkuperäinen. Niin oli muuten akkukin. Ja sen kyllä huomasi, nyt käynnistysmoottorikin pyörähtää paljon äkäisemmin.
Jos Alfassa on tosiaan sellainen ominaisuus, että se pystyy toipumaan viallisesta ilmistä käyttämällä vanhoja talletettuja arvoja, niin sehän on nerokasta! (Alexxx: onko varmaa tietoa?) Sinällään looginen selitys tuolle ilmin yhtäkkiselle "hajoamiselle", en kyllä mitään muutakaan järkeenkäypää akun irrottamiseen liittyvää keksi. Paitsi jos sohlasin ilmin piuhat samalla irti/poikki, mutta tuskin.
Pitänee kokeilla ensin ilmin puhdistamista alfa156.netin ohjeiden mukaan ja kontaktien varmistamista. Uusi ilmi on kyllä tähän hätään hieman turhan kallis.
Jos Alfassa on tosiaan sellainen ominaisuus, että se pystyy toipumaan viallisesta ilmistä käyttämällä vanhoja talletettuja arvoja, niin sehän on nerokasta! (Alexxx: onko varmaa tietoa?) Sinällään looginen selitys tuolle ilmin yhtäkkiselle "hajoamiselle", en kyllä mitään muutakaan järkeenkäypää akun irrottamiseen liittyvää keksi. Paitsi jos sohlasin ilmin piuhat samalla irti/poikki, mutta tuskin.
Pitänee kokeilla ensin ilmin puhdistamista alfa156.netin ohjeiden mukaan ja kontaktien varmistamista. Uusi ilmi on kyllä tähän hätään hieman turhan kallis.

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ainakin Sparkissa, luultavasti myös veekuukassa, on mukautuva ECU joka opiskelee korjauskertoimia erilaisille antureille / käyttötilanteille. Nuo kun nollaa niin jopa tekee värkki hassuja temppuja jonkin aikaa, ja akun vaihto voisi kyllä ne nollata.Pablo Honey kirjoitti:Jos Alfassa on tosiaan sellainen ominaisuus, että se pystyy toipumaan viallisesta ilmistä käyttämällä vanhoja talletettuja arvoja, niin sehän on nerokasta!
- Epäkelpokeräilijä -
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Kyllä sen täytyy sitten niin olla, että tuo ilmi on ollut viallinen jo jonkin aikaa.
Tänään kun hain Biltemasta torx-avaimia, oli Alfa kovin tukkoinen lähes koko kierrosalueella, ei pelkästään 5000 ja yli. Siitä oli ajamisen ilo kaukana, kun ei auto kulkenut mihinkään.
Mulla muuten falskaa myös pakoputki siitä pakosarjan ja pakoputken välisestä tiivisteestä. Voiko sekin vaikuttaa asiaan, sekottaa jotain lambda-arvoja tms.? Korjaus siihen olis tiedossa maanantaina.
Tänään kun hain Biltemasta torx-avaimia, oli Alfa kovin tukkoinen lähes koko kierrosalueella, ei pelkästään 5000 ja yli. Siitä oli ajamisen ilo kaukana, kun ei auto kulkenut mihinkään.

Mulla muuten falskaa myös pakoputki siitä pakosarjan ja pakoputken välisestä tiivisteestä. Voiko sekin vaikuttaa asiaan, sekottaa jotain lambda-arvoja tms.? Korjaus siihen olis tiedossa maanantaina.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
156 V6 ja ilmiongelmat
Puhdistin eilen ilmin Bilteman elektroniikan puhdistusaineella. Eipä auttanut. Edelleenkään ei tunnu löytyvän täysiä tehoja yläkierroksilla. Kierrokset eivät kuitenkaan tunnu nyt selvästi katkeavan 5000rpm jälkeen, vaan tehottomuus ilmenee melkein koko kierrosalueella noin 3000 ylöspäin. Alhaalla tuntuisi vääntävän ihan normaalisti. Ilmi siis vaihtoon?
Positiivisempi sattuma oli se, että auto lähti aamulla käymään kuin unelma, ei yskinyt tippaakaan. Siinä vaiheessa erehdyinkin jo luulemaan, että kaikki toimii... Voisko tuo minun kylmäkäynnistysongelmakin siis kuitenkin liittyä ilmiin?
Positiivisempi sattuma oli se, että auto lähti aamulla käymään kuin unelma, ei yskinyt tippaakaan. Siinä vaiheessa erehdyinkin jo luulemaan, että kaikki toimii... Voisko tuo minun kylmäkäynnistysongelmakin siis kuitenkin liittyä ilmiin?
Milläs tavalla tuon pitäisi sitten käytännössä näkyä? Missä kohtaa noin suurinpiirtein lambda sijaitsee?Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Kyllä se vuoto sotkee lambdamittauksen jos lambda on putkistossa vuotokohdan jälkeen.
Edit: Sotkee siis jos on tarpeeksi suuri.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Ehkä se on minunkin vaihdettava. On vaan sen verran kallis osa, että ihan mielellään käyttäis kaikki mahdolliset kotikonstit ja selvittäis muut mahdolliset aiheuttajat. Ilmiltä se kyllä tosiaan kovin vaikuttaa.Ciancarlo kirjoitti:Kyllä tuo vika silti ilmiltä vaikuttaa..mulla oli täsmällään samanlaiset oireet kuin sinulla Pablo..
Vaihdoin ilmin ja kone oli kuin "eri maailmasta".
Kai silti vielä huvikseni yritän ECU-resettiä ja mietiskelyä ja pahojen henkien karkotusta...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 156 V6 ja ilmiongelmat
Vuodon putkessa ennen lambdaa pitäisi saada anturi kuvittelemaan että seos on liian laihalla ja korjaamaan seosta turhan rikkaalle. Bensaa ainakin menee enemmän mutta ei taida juuri vaikuttaa kulkemiseen jos ei huikean rikkaalle mene.Pablo Honey kirjoitti:Milläs tavalla tuon pitäisi sitten käytännössä näkyä? Missä kohtaa noin suurinpiirtein lambda sijaitsee?
Sieltä se tökkeli jostain koneen ja katalysaattorin välistä löytyy, saattaapa istua katin etuosaankin upotettuna. 156 V6:ssa on kai erilliset putket pakosarjoilta katalysaattorille, joten lambdojakin saattaa olla kaksi.
- Epäkelpokeräilijä -
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Uusi ilmi on nyt sitten tilattu Hessumobiilista, kun tuntuivat myyvän sitä ylivoimaisesti edullisimpaan hintaan.
Pakoputkesta todettua: näyttääkin olevan murtuma tuossa etuputkessa.
Taitaa olla putki joskus osunut johonkin. Tarvii sitäkin varten sitten varmaan metsästää joku pätevä hitsari - tai vaihdattaa koko putki. Ei tuo pieni röpinä tietysti kauheasti haittaa, mutta ei se siitä kuuluva soundi mikään erityisen korviahiveleväkään ole. Ja voihan se tietty aiheuttaa ongelmiakin pahetessaan.
Tuli mieleen, että eihän tommoset etuputken vuodot voi muuten olla vahingollisia esim. katille? Joskus tommostakin kuulin...
Pakoputkesta todettua: näyttääkin olevan murtuma tuossa etuputkessa.

Tuli mieleen, että eihän tommoset etuputken vuodot voi muuten olla vahingollisia esim. katille? Joskus tommostakin kuulin...
Paljoko ILMI maksoi Hessumobiilissa? Motonetissa näemmä:Pablo Honey kirjoitti:Uusi ilmi on nyt sitten tilattu Hessumobiilista, kun tuntuivat myyvän sitä ylivoimaisesti edullisimpaan hintaan.
156 98--00 Ilmamäärämittari jos Bosch-0280218019/199. . . . 28-3267 99.00 ???
156 01--02 Ilmamäärämittari jos Bosch-0281002309. . . . . . 28-3268 99.00 ???
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Boschin ilmi maksoi Hessumobiilissa 200e. Valitsin sen Motonetin ilmin sijaan lähinnä JiiPeen kokemusten perusteella, vaikka tuplahintainen olikin.pee kirjoitti: Paljoko ILMI maksoi Hessumobiilissa? Motonetissa näemmä:
156 98--00 Ilmamäärämittari jos Bosch-0280218019/199. . . . 28-3267 99.00 ???
156 01--02 Ilmamäärämittari jos Bosch-0281002309. . . . . . 28-3268 99.00 ???
Just just, noistakin on siis nykyisin olemassa "korvaavat" varaosat. Eipä tuossa Motonetin ilmoituksessa pahemmin puututa tällaiseen pieneen yksityiskohtaan, että anturit eivät olekaan aitoja ja alkuperäisiä Bosch-merkkisiä. Toisaalta hämmästyttävää kuulla jonkun tuottavan vieläkin alkuperäistä huonompia osia...
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Pieni update aiheeseen. Murtunut "etuputki" näkyikin tarkemmin asiaa tutkittuani olevan itse asiassa se etummainen pakosarja. Muukkosella hintaa 270€. Hitsarille siis soittelemaan...
Ilmiä ja ilmansuodatinta en ole vieläkään saanut vaihdettua, sillä kaikki pultit pyörivät tyhjää siinä kirotussa putsarin kotelon kannessa. Lekalle olisi käyttöä.
Ilmiä ja ilmansuodatinta en ole vieläkään saanut vaihdettua, sillä kaikki pultit pyörivät tyhjää siinä kirotussa putsarin kotelon kannessa. Lekalle olisi käyttöä.

- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Hiphei! \o/ Parin sauhuavan pultin, pohjalevyn päälle pudonneen hylsyn ja äänekkään kiroilun jälkeen ilmansuodatin on vaihdettu, kotelo entistä paremmin kiinni ja vanha ilmi heitetty vesilinnuille. Kyllä kannatti, kulkee nimittäin taas kuin viimeistä päivää! 
Ai että tuntui mahtavalta pitkästä aikaa painaa nasta lautaan ja kuunnella kutosen suloista laulua. En melkein enää edes muistanut, miten se aikaisemmin liikahti...
Laballe kiitos auttavasta kädestä.

Ai että tuntui mahtavalta pitkästä aikaa painaa nasta lautaan ja kuunnella kutosen suloista laulua. En melkein enää edes muistanut, miten se aikaisemmin liikahti...
Laballe kiitos auttavasta kädestä.

-
- Viestit: 107
- Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
- Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
- Paikkakunta: Tampere
No niin...nyt on ilmennyt pientä kummallisuutta... 5000rpm jälkeen kone on vähän nuhainen...ei röpellä, mutta ei kierrokset nouse mallikkaasti niinkuin ennen.
Starttaa kyllä hyvin ja muuten kaikki ok. Olisiko kuitenkin ilmi vioittunut? Autoon meinaan jäi virrat päälle tässä yksi ilta, ja virtaa ei enää riittänyt starttiin, vaikka valot syttyivät. ´Toisesta "autosta" (mondeo) oli otettava
Kotikonsteja vai uusi ilmi...?
Starttaa kyllä hyvin ja muuten kaikki ok. Olisiko kuitenkin ilmi vioittunut? Autoon meinaan jäi virrat päälle tässä yksi ilta, ja virtaa ei enää riittänyt starttiin, vaikka valot syttyivät. ´Toisesta "autosta" (mondeo) oli otettava

Kotikonsteja vai uusi ilmi...?

- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Voi rähmä, kyllä se vaan taas kuullostaa pahasti vioittuneelta ilmiltä (keneltä se ei ole vielä mennyt?)Radierer kirjoitti:No niin...nyt on ilmennyt pientä kummallisuutta... 5000rpm jälkeen kone on vähän nuhainen...ei röpellä, mutta ei kierrokset nouse mallikkaasti niinkuin ennen.
Starttaa kyllä hyvin ja muuten kaikki ok. Olisiko kuitenkin ilmi vioittunut? Autoon meinaan jäi virrat päälle tässä yksi ilta, ja virtaa ei enää riittänyt starttiin, vaikka valot syttyivät. ´Toisesta "autosta" (mondeo) oli otettavaKotikonsteja vai uusi ilmi...?

Kokeile ny vielä puhdistella, vaikka eipä se tosiaan ainakaan itselläni ihmeitä (=yhtään mitään) tehnyt.