
neuvoja 75:jakopääremppaan???
Valvoja: Moderators
- Wolffis
- Viestit: 245
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
- Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
- Paikkakunta: Kouvola
neuvoja 75:jakopääremppaan???
joo, eli ostin eilen 3,0 litrasen 75:n ja se vuotaa öljyä tyhjäkäynnillä jostain jakopään tuntumasta kuin seula! jostain topikista katoin, että on tyyppivika, jos öljy vuotaa jakopään kiristimestä?? onko isokin remppa edessä ja mistä aloittaa purku??? ennen en ole moiseen myllyyn vielä kajonnut... 

Viimeksi muokannut Wolffis, 09 Heinä 2007, 11:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei tuo kaamea homma ole. Ensin kannattaa tosin hommata osat valmiiksi, eli mm muukkoselta n 20e:lla saa kiristäjän tiivisteet. Nokkapyörien sisään tulevat tiivisteet kannattaa vaihtaa ettei käy kuin mulle
Kiristäjää purkaessa kannattaa hankkia joltain se purkukuva, taitaa löytyä multakin
Ja koota se kiristäjä järjen kanssa, kaikki tiivisteet ei ole aivan identtisiä sen alkuperäisen kanssa. 1 metalliosa on ns ylimääräinen mutta sille löytää kyllä paikan erään suojakumin alla kun miettii.
Tästä asiasta on muistaakseni "alfistipohjoisesta" turinoinut paljonkin jossain ketjussa, eli yritä hakutoiminnolla löytää.
Onnea uudesta ajokista, minkä yksilön hommasit?
Purku alkaa näin: Jakohihnan suojamuovit pois, laturin ja ohjaustehostajan hihnat pois, sitten ilmamäärämittari ja kuminen imuputkisto pois että saa venttiilikopat auki, sitten vielä jakajankansi irti Tämän jälkeen tulpat löysälle ja alahihnapyörästä pyöritellen kone oikeaan asentoon (nokka-akselissa ja pukeissa on merkit) ja alahihnapyörässä viisarimallinen merkki. Sitten kiristäjästä pultti/mutteri löysälle ja poranterä siinä olevaan reikään jolla sen saa lukittua vapaaksi. Hihna pois ja uusi paikoilleen, pari kierrosta alahihnapyörästä, kiristäjänmutteri kiinni ja poranterä pois-->Valmis
Samalla suosittelen kyllä venttiilien tarkastukseen ja mahdolliseen säätöön, nokkapyörien avaukseen tarviit ulosvetäjän.
Edit. kiristäjän rullaa ei kannata rientää vaihtamaan jos se pyörii vielä uudennahkeasti, omassa oli nahkea ja liki 300tkm mittarissa ja luullakseni alkuperäinen vielä.

Kiristäjää purkaessa kannattaa hankkia joltain se purkukuva, taitaa löytyä multakin

Tästä asiasta on muistaakseni "alfistipohjoisesta" turinoinut paljonkin jossain ketjussa, eli yritä hakutoiminnolla löytää.
Onnea uudesta ajokista, minkä yksilön hommasit?
Purku alkaa näin: Jakohihnan suojamuovit pois, laturin ja ohjaustehostajan hihnat pois, sitten ilmamäärämittari ja kuminen imuputkisto pois että saa venttiilikopat auki, sitten vielä jakajankansi irti Tämän jälkeen tulpat löysälle ja alahihnapyörästä pyöritellen kone oikeaan asentoon (nokka-akselissa ja pukeissa on merkit) ja alahihnapyörässä viisarimallinen merkki. Sitten kiristäjästä pultti/mutteri löysälle ja poranterä siinä olevaan reikään jolla sen saa lukittua vapaaksi. Hihna pois ja uusi paikoilleen, pari kierrosta alahihnapyörästä, kiristäjänmutteri kiinni ja poranterä pois-->Valmis
Samalla suosittelen kyllä venttiilien tarkastukseen ja mahdolliseen säätöön, nokkapyörien avaukseen tarviit ulosvetäjän.
Edit. kiristäjän rullaa ei kannata rientää vaihtamaan jos se pyörii vielä uudennahkeasti, omassa oli nahkea ja liki 300tkm mittarissa ja luullakseni alkuperäinen vielä.
Viimeksi muokannut GAMMA500, 11 Loka 2005, 20:05. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Yleensä se taitaa vuotaa joko siitä kiristimestä tai sitten nokka-akseleiden hihnapyörien laippojen välistä löytyvästä o-renkaasta. Ne hihnapyörät on siis kasattu useammasta kappaleesta ja välissä on tiivisteet. Jos himmelit menee purkamaan ja kasaamaan vaihtamatta niitä rippikouluikäisiä tivareita niin varmasti vuotaa.
Kiristimeen on saatavana korjaussarja, remontti on ihan inhimillinen kunhan kiristimen räjäytyskuva on mukana. Siinä on niin monenlaista hilputinta että tuskin niitä kaikkia saa ulkomuistista oikealle paikalleen. Koneeseen on kyllä saatavana myös tarvikemallinen mekaaninen kiristin, mutta niistä on katkennut kiristysjousia. Hieno homma korvata yksi paska rakenne toisella paskalla rakenteella.
Edit: Gamma oli nopeampi
Kiristimeen on saatavana korjaussarja, remontti on ihan inhimillinen kunhan kiristimen räjäytyskuva on mukana. Siinä on niin monenlaista hilputinta että tuskin niitä kaikkia saa ulkomuistista oikealle paikalleen. Koneeseen on kyllä saatavana myös tarvikemallinen mekaaninen kiristin, mutta niistä on katkennut kiristysjousia. Hieno homma korvata yksi paska rakenne toisella paskalla rakenteella.
Edit: Gamma oli nopeampi
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Minusta tuo öljytoiminen on varsin nerokas. Ja kun kunnostus on edullista kannattaa se tehdä aina jakohihnan vaihdon yhteydessä. Eiköhän silloin öljyt pysy koneessa.
Tuossa mä kyselin omaan remonttii apua ja hyvät neuvot sain.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=122&start=0
Tuossa näkyy yks vaihtoehto miten ja millä hihnapyörän saa purettua:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1003
ps.nyt linkki oikein.
Tuossa mä kyselin omaan remonttii apua ja hyvät neuvot sain.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=122&start=0
Tuossa näkyy yks vaihtoehto miten ja millä hihnapyörän saa purettua:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1003
ps.nyt linkki oikein.
Viimeksi muokannut Alfistipohjoosesta, 11 Loka 2005, 21:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Wolffis
- Viestit: 245
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
- Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
- Paikkakunta: Kouvola
No tähänkin koneeseen on kuulemma vaihdettu jakopäänremmi 2tkm sitten ja ilmeisesti öljyvuoto oli alkanut sen jälkeen! pitää vissiin vaihtaa se kuitenkin nyt uudelleen ja tiivistellä muut vipstaakit samalla vaivalla! oli nimittäin hihnasto aivan öljynen ja voi olla että se on pehmantäny hihnaakin... parempi kai katsoa kuin katua vai miten se nyt menikään!

EDIT: edit napilla voi lisäillä tavaraa viestiin niin ei tarvitse laittaa useampaa viestiä peräkanaa - Rolle
kiitoksia! hain eilen kotkasta -88vm american! muuten tuntuis olevan ihan kuosissaan, jos ei tuota öljyvuotoa oteta lukuun... pitää koittaa saada se korjailtua ni pääsee testailemaan paremmin! jos sulla on ne purkukuvat ni oisko mahollista saada ne vaikka sähköpostina ni ei tartteis metätellä niitä sen enempää?GAMMA500 kirjoitti:Onnea uudesta ajokista, minkä yksilön hommasit?

EDIT: edit napilla voi lisäillä tavaraa viestiin niin ei tarvitse laittaa useampaa viestiä peräkanaa - Rolle