75/90 Ei kierrä + ö-paine mittari ongelmia
Valvoja: Moderators
Meikäläisen 33ssa ihan sama vika. Ihmettelin erittäin tasaista 700rpm tyhjäkäyntiä ja toisaalta ihmettelin että kylläpä punarajalle pitää vinguttaa kauan Sitten vein auton säädettäväksi päästöjä varten ja tuo mittarin mukaan 700rpm olikin todellisuudessa luokkaa 900rpm testerin näytöllä. Isoilla kierroksilla näytti lähes tuhannen pieleen eli ilmeisesti tuli joskus mentyä ihan reilusti punasen puolelle kun oikein survoi oikeanpuoleista Ai mikä rajotin virranjakajassa? Oli poistettu aiemman omistajan toimesta...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
allekirjoittaneella on ainakin tappi mittaristossa joka ei pääästä neulaa tippumaan olikos se nyt alle 500rpm..ja kun tuohon plussataan se 100rpm niin sehän on jo sen 600 rpm..GAMMA500 kirjoitti:Niin jos se käy 100r/min tyhjäkäyntiä90 kirjoitti: niin tai sitten joku on joskus purkanut mittariston ja tökännyt kasatessa yksinkertaisesti kiekkamittarin neulan väärään kohtaan..
meikäläisellä on siis tämän suhteen omkohtaista kokemusta kun purin eräästä 75:sta kerran mittariston atomeiksi ja kasatessa tuli sitten tökättyä neula väärään kohtaan näytti sitten ihan mitä sattuun..
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Oho, jopas sattui. Albumissa nyt kuvia: http://www.alfabbs.fi/album_personal.php?user_id=1116Alfistipohjoosesta kirjoitti:Pistätkö kuvaa koneesta albuumiin. Sinänsä sattuma että autosi omistaja 90 luvun alusta ja käsittääkseni koneen vaihtaja on nyt työkaverini (tuo vaihto homma pitäisi tarkistaa vielä, mut näin ymmärsin).
Joona Karimaa
____________
____________
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Joo pitää toi tehä nyt tänään, en oo oikeen muistanu tai kerenny tota ihmettelemään.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Pistäppä yön pimeydessä käyntiin ja kaasuttele konepellin alta, katso näkyykö kipinöitä konetilassa.
Ei sentääb bensatankissa ollut reikää, onneksi. Oli haperoitunu toi letku mikä tulee tankilta ekalla suodattimelle.Jappe kirjoitti:se bensatankki on kulutustavaraa, eli ei todellakaan kannata korjata.
kohta vuotaa taas jostain
Joona Karimaa
____________
____________
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
nooh...maggyveria imuputkessa,pakkausteippiä ilmin kannenpäällä....nippusiteitä....hmmm tarviiko jatkaa...?Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Kuis nii? Tuoltahan ne tuonikäiset ruiskut näyttävät, letkua ja putkea riittää. Ei ollut edes kovin öljyinen patahuone.
laiskuutta korjaajassa näen tosin virranjakaja kiiltää
Minäpä otin kolme vuotta sitten ja rohkeasti hitsaamalla paikkasin tankin. Eikähän tuo vuoda vieläkään(*kop, kop, kop*).Jappe kirjoitti:se bensatankki on kulutustavaraa, eli ei todellakaan kannata korjata.
kohta vuotaa taas jostain :wink:
Tosin kolmekolmosessa hitsasin ensin tankin pohjan pikkupaloista melkein kokonaan, ja kun sauma lähti menemään kyljen puolelle, ripustin hanskat naulaan. Siispä, voi paikata, mutta _joskus_ se ei vaan kannata.
Mitkäs ne varsinaiset oireet ovat? Kun kaasu on pohjassa, niin(mopotermistöllä):
1. röpöttääkö ja tuleeko pakoputkesta mustaa savua(liian rikas seos)
2. buuaa tai siis ei mustaa savua putkesta, mutta ei ota kierroksia liian laihan seoksen vuoksi
3. pätkii ja paukkuu eli katkoo sytytystä?
Onko Motronicin diagnostiikkaliittimen kautta jo luettu vikakoodit? Kun tuo ruiskukoneen asennus ei ole alkuperäinen, niin olisiko mahdollista, että sytytyksen induktioanturin(eihän noissa halliakaan ole?) piuha menee "huonoa" reittiä ja ottaa häiriötä? Onko polttoainepaineen mittausta jo ehdotettu? Liian alhainen paine -> seos ei syty sylinterissä joka kerralla.
Mitäs muuta nyt vielä? Hmm, virittäjän käsikirja ja tietenkin Boschin(anteeksi kiroilu) tekniset oppaat antavat jotain diagnosointikaavioita, joista voisi myöskin voisi lähteä liikkeelle vianhaussa.
1. röpöttääkö ja tuleeko pakoputkesta mustaa savua(liian rikas seos)
2. buuaa tai siis ei mustaa savua putkesta, mutta ei ota kierroksia liian laihan seoksen vuoksi
3. pätkii ja paukkuu eli katkoo sytytystä?
Onko Motronicin diagnostiikkaliittimen kautta jo luettu vikakoodit? Kun tuo ruiskukoneen asennus ei ole alkuperäinen, niin olisiko mahdollista, että sytytyksen induktioanturin(eihän noissa halliakaan ole?) piuha menee "huonoa" reittiä ja ottaa häiriötä? Onko polttoainepaineen mittausta jo ehdotettu? Liian alhainen paine -> seos ei syty sylinterissä joka kerralla.
Mitäs muuta nyt vielä? Hmm, virittäjän käsikirja ja tietenkin Boschin(anteeksi kiroilu) tekniset oppaat antavat jotain diagnosointikaavioita, joista voisi myöskin voisi lähteä liikkeelle vianhaussa.
Näin tekee eikä tarvi olla edes kaasu pohjassa.pee kirjoitti: 3. pätkii ja paukkuu eli katkoo sytytystä?
Ei oo vikakoodeja luettu(että semmosiakin tässä ) eikä mitään tietoa oikeen mistäänpee kirjoitti: Onko Motronicin diagnostiikkaliittimen kautta jo luettu vikakoodit? Kun tuo ruiskukoneen asennus ei ole alkuperäinen, niin olisiko mahdollista, että sytytyksen induktioanturin(eihän noissa halliakaan ole?) piuha menee "huonoa" reittiä ja ottaa häiriötä? Onko polttoainepaineen mittausta jo ehdotettu? Liian alhainen paine -> seos ei syty sylinterissä joka kerralla.
Joona Karimaa
____________
____________
Kaipa vika voisi olla sytytyksen pääteasteessakin. Jos se edellinen puola hajosi "mystisesti" juuri hieman sen jälkeen, kun tämä pätkiminen ilmaantui, voinee vika olla pääteasteessa(tai sytytysmodulissa, mikälie, sillä hoitaahan tuo myös dwell:n). Jos puolan lataaminen, siis dwell, menee pieleen, ja varsinkin jos se kasvaa ajallisesti liian pitkäksi, voi puolan ensiökäämi palaa.
Paljonko se kulkee sillä kakkosvaihteella kun alkaa pätkiin?
ihan vaan ettei tässä nyt kaikki etsi vikaa jota ei ole olemassa
ihan vaan ettei tässä nyt kaikki etsi vikaa jota ei ole olemassa
Alfistipohjoosesta kirjoitti:No paljonko kulkee 2.vaihteella? Pitäisi päästä melkeen satasta....
GAMMA500 kirjoitti:Paljonko autosi kulkee esim 2. vaihteella kun kierroksia on 3900?
Kokeillaan kunhan tässä vaan kerkee. Se on seisonnassa nyt niin ei kauheesti viitti ajellaGAMMA500 kirjoitti:Paljonko se kulkee sillä kakkosvaihteella kun alkaa pätkiin?
ihan vaan ettei tässä nyt kaikki etsi vikaa jota ei ole olemassa
Alfistipohjoosesta kirjoitti:No paljonko kulkee 2.vaihteella? Pitäisi päästä melkeen satasta....GAMMA500 kirjoitti:Paljonko autosi kulkee esim 2. vaihteella kun kierroksia on 3900?
Joona Karimaa
____________
____________
Kyl tuossa väljää on(lähinnä pyörijässä, pikkasen akselissakin) mutta jos tossa kerta ennakonsäätö on siinä ohjausyksikössä niin ei toi kai sitten vaikuta mihinkään?
Oon tässä vähän eri sytkäpuolia kokeillu, nyt oon taas siinä pisteessä ettei alfa edes inahda. Kai se pitää uus ostaa.
Oon tässä vähän eri sytkäpuolia kokeillu, nyt oon taas siinä pisteessä ettei alfa edes inahda. Kai se pitää uus ostaa.
Joona Karimaa
____________
____________
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Ei se nyt oikeen hyvin käy, paikallaan ku kierrättelee ni toimii iha ok mut ajossa on väännöt kateissa ja täristää kiihytättäessä nii perkeleest eikä oikeen kulje mihkää. Pitää illalla viel kattoa ettei ota sytkä maihin mistään mutta oisko jotain ideoita mikähän tuossa ny.
Joona Karimaa
____________
____________
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Jaahas, unhoittuipas vastata tähän. Pahoitteluni siitä.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Mistäs tuollaisia löytyy? Voisi olla hyödyksi aina silloin tällöin.pee kirjoitti:Boschin(anteeksi kiroilu) tekniset oppaat antavat jotain diagnosointikaavioita
Varmaan lienen tuolloin tarkoittanut lähinnä Alfan omista oppaista(ainakin 75TS:n) löytyviä diagnosointikaavioita. Noissahan kyllä yleensä oletetaan testerin olevan saatavilla, mutta muistelen niiden olevan aivan yleishyödyllisiä.
Lisäksi olen kuullut mainittavan, ja itsesasiassa Virittäjän käsikirja 3:ssakin siihen viitataan, Boschin omasta oppaasta. Kyllä monellakin foorumilla siitä kirjoitellaan, mutta itse opasta ei löydy tähän hätään. eMulellakin näyttäisi jotain siihen viittaavaa löytyvän. Katsotaan jos se lähtisi latautumaan...
Odotellessaan voi vaikka selailla tätä: http://www.vectorbd.com/peugeot/bosch.html . Ja jos aikaa vielä piisaa, kannattaa rakentaa diagnostiikkalamppuviritys: http://www.sanderfamily.com/alfa/tester_t2.html .
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
GAMMA500 kirjoitti:Juu, mulla muistaakseni kaikki tulppat irti startilla, ja niin ettei bensapumppu ollut päällä ja kaasuläppä oli kiinni niin tuli 14 pintaan kun aikansa sahaili
juu itsellä oli koneessa paikallaan 10:1 puristeiset männät ja kanttakin hieman laskin joten enemmänkin olisi saanut näyttää kuin tuon 11 mutta mittari oli kyllä ns halpa paska ja noissakin on tunnetusti eroja..
pääasia on kuitenkin että olivat tasaiset kuten pohjoosenalfisti tuossa meinasikin..