Onko samoja ongelmia ollut? Renkaat kuluu oudosti
Valvoja: Moderators
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Onko samoja ongelmia ollut? Renkaat kuluu oudosti
Niin, ongelmat liittyy siihen, kun vaihdatin taka-akselin renkaat eteen, niin alkoi helvetinmoinen jyrinä pikku nopeuksissa.
No, aluksi luulin, että on jotakin muuta vialla laakerit, ja niin sanoi korjauspajan heppukin, että alfassa on laakerit paskana, kun se ajeli tarkistus mielessä sparkkista.
No, sanoin että vaihdetaan ne laakerit sitten, kun koeajon jälkeenkin oltiin varmoja, että ne on sökönä! Mutta, kun alkoi miettimään mistä ongelmat alkoi, niin tsekattiin nokialaisen kuvio. Sehän oli apparin kuskinpuolelta pahasti sahanlaidalla ja se antoin sitä junksuttavaa ääntä.
Pystyykö sparkissa säätämään takakulmia, kun renkaat menevät siellä piloille vääristä kulmista johtuen?
No, aluksi luulin, että on jotakin muuta vialla laakerit, ja niin sanoi korjauspajan heppukin, että alfassa on laakerit paskana, kun se ajeli tarkistus mielessä sparkkista.
No, sanoin että vaihdetaan ne laakerit sitten, kun koeajon jälkeenkin oltiin varmoja, että ne on sökönä! Mutta, kun alkoi miettimään mistä ongelmat alkoi, niin tsekattiin nokialaisen kuvio. Sehän oli apparin kuskinpuolelta pahasti sahanlaidalla ja se antoin sitä junksuttavaa ääntä.
Pystyykö sparkissa säätämään takakulmia, kun renkaat menevät siellä piloille vääristä kulmista johtuen?
Viimeksi muokannut Dobber, 14 Loka 2005, 23:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Nokian NRHi 205/55/16. Nopeusluokka 210 km/h se on mittarin mukaan kyllä muutamaan otteeseen tullut ylitettyä. Liekkö siinä syy kuvion rikkoontumiseen. Nopea rengas kulumaan nokialainen, mutta muuten kyllä mukava rengas muilta ominaisuuksiltaan, ehkä alfaan liian pehmo rengas.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuskin TS:llä saa H-luokan renkaita ylikuumenemaan. Nopeusluokkahan tarkoittaa, että fillarit kestävät päästellä pidemmänkin ajan sitä 210:tä.
164 TS:llä tuli joskus päästeltyä muutama kymmenen kilometriä kahtasataa, alla Q-luokan (max. 160 km/h) kitkat. Tuli ne renkaat mieleen vasta jälkeenpäin mutta eivät tainneet ottaa itseensä.
164 TS:llä tuli joskus päästeltyä muutama kymmenen kilometriä kahtasataa, alla Q-luokan (max. 160 km/h) kitkat. Tuli ne renkaat mieleen vasta jälkeenpäin mutta eivät tainneet ottaa itseensä.
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Jotenkin tuttu tilanne itsellekin. Parikyt kilsaa oli jo menty n. 170km/h, kun tuli renkaat mieleen. Olivat sisäreunasta pikkaisen kulahtaneen sahalaidalle.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:tuli joskus päästeltyä muutama kymmenen kilometriä kahtasataa, alla Q-luokan (max. 160 km/h) kitkat. Tuli ne renkaat mieleen vasta jälkeenpäin mutta eivät tainneet ottaa itseensä.
Autoliikkeen laina-auto aikanaan kaverin porukoilla ja oli uudet kumit.
Aiheeseen... Missäs kunnossa iskarit on taka-akselilla? Eikös heikot iskarit yhdistettynä huonoihin aurauksiin voi tehdä renkaille noin?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Onko samoja ongelmia ollut? Renkaat kuluu oudosti
Ajankohtainen aihe myös täällä (ja tuttu myös MKT:n molemmista Alfoista). Sisälaita kuluu "sahalaidalle" ja renkaat huutavat taajamanopeuksissa kuin syötävä. Renkaan kuluessa lisää jyrinä alkaa kuulua myös suuremmissa nopeuksissa ja koko auto tutisee. Ainakin Goodyear Eagle F1-renkaissa ilmiö on todella voimakas. Tarkoituksena on etsiä seuraaviksi kesärenkaiksi sellaiset, joiden kuvio ei edesauta ko. kulumista. Pirelli P-Zero Rosso saattaisi sisäreunan kulutuspinnan kuvion puolesta olla sopiva rengas.Dobber kirjoitti:Mutta, kun alkoi miettimään mistä ongelmat alkoi, niin tsekattiin nokialaisen kuvio. Sehän oli apparin kuskinpuolelta pahasti sahanlaidalla ja se antoin sitä junksuttavaa ääntä.
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Ilkeä on kuunnella sitä jurinaa ja hirmu kiire on aina päästä isommalle baanalle ajelee! Sen jurnutuksen kyllä kuulee myös jalkkarilla tepastelijat.
Mitenkä on talvirenkaitten kanssa se on ruvennut mietityttämään? Minulla on Continentalin kitkat aivan uudet 195/65/15, eipä ole hauskaa, jos ne kuluu epämääräisesti!
Käyn kyllä säädättämässä Sparkista auraukset, jospa se auttaisi ongelmaan hiukan...?
Mitenkä on talvirenkaitten kanssa se on ruvennut mietityttämään? Minulla on Continentalin kitkat aivan uudet 195/65/15, eipä ole hauskaa, jos ne kuluu epämääräisesti!
Käyn kyllä säädättämässä Sparkista auraukset, jospa se auttaisi ongelmaan hiukan...?
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Uskon, että säädätys tehoaa ja seuraavana vuonna on muutenkin isompien alujen ja renkaiden hankinta edessä ja ehkä muutakin viritelmää.
Eipä ole uutta sinänsä kaikissa aijemmissa, niin nissanissa, toyotassa, opelissa kuin peugeotissakin on joutunut säädättämään auraukset.
Eipä ole uutta sinänsä kaikissa aijemmissa, niin nissanissa, toyotassa, opelissa kuin peugeotissakin on joutunut säädättämään auraukset.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Tutun kaverin GTV:ssä nokialaisten renkaiden kanssa samaa ongelmaa. Joka toinen kuvio on korkeempi kuin vastaavasti joka toinen. Eli siitä muodostuu tavallaan semmoinen sahalaitakuvio. Pienessä nopeudessa karmee jurina. Renkaat menevät ilmeisesti takuuvaihtoon. Renkaat on Nokian Z, alusta vakio ja pyöränkulmat kohdillaan.
Katsotaan miten homma etenee ja kerrotaan sitten lisää..
Katsotaan miten homma etenee ja kerrotaan sitten lisää..
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Kuten tuossa aiemmin 155156 mainitsikin niin tuttua juttua. Tuntuisi olevan yhdistelmä sopivaa renkaan kulutuspintaa ja spekkien ulkopuolella olevia pyöränkulmia. Jos unohdetaan renkaan kuvio pois muuttujien listalta niin helpoiten kai saa aikaan reippaalla madalluksella = negatiivinen camber kasvaa. Samalla jos sattuu vielä olemaan auraus harituksen puolella niin avot. Tuon harituksen saa myös aikaan esim. väljillä tukivarsien puslilla jotka nopeuttavat ilmiön syntyä.
Vaikka kaikki on pyöränkulmissa pielessä, niin välttämättä rengas ei kulu noin. Tässä astuu peliin se kulutuspinnan kuvion vaikutus. V-muotoinen kulutuspinta tuntuu olevan herkempi tälle ilmiölle.
Ja toisinpäin eli vaikka alustassa kaikki muu olisi kunnossa paitsi että auto on madallettu, niin sopivilla renkailla saa sisäreunan sahalaidalle.
Alkuperäisen kysyjän autossa lienee joko edessä väljä ylätukivarsi tai sitten takana poikittaistukivarsissa on väljyyttä. Jos oikein ymmärsin että renkaat olivat takana kuluneet sahalaidalle niin kannattaa tsekata nuo poikittaisvarret. Ja sitten pyöränkulmat - takaa aurausta voi säätää.
Talvirenkaat eivät yleensä kulu kesärenkaiden tavoin.
Ja ajoittaisilla renkaan nopeusluokan ylityksillä ei varmaan tuota ilmiötä saa aikaan - 2.0 TS ei kovin paljoa yli 210 km/h kuitenkaan kulje.
Vaikka kaikki on pyöränkulmissa pielessä, niin välttämättä rengas ei kulu noin. Tässä astuu peliin se kulutuspinnan kuvion vaikutus. V-muotoinen kulutuspinta tuntuu olevan herkempi tälle ilmiölle.
Ja toisinpäin eli vaikka alustassa kaikki muu olisi kunnossa paitsi että auto on madallettu, niin sopivilla renkailla saa sisäreunan sahalaidalle.
Alkuperäisen kysyjän autossa lienee joko edessä väljä ylätukivarsi tai sitten takana poikittaistukivarsissa on väljyyttä. Jos oikein ymmärsin että renkaat olivat takana kuluneet sahalaidalle niin kannattaa tsekata nuo poikittaisvarret. Ja sitten pyöränkulmat - takaa aurausta voi säätää.
Talvirenkaat eivät yleensä kulu kesärenkaiden tavoin.
Ja ajoittaisilla renkaan nopeusluokan ylityksillä ei varmaan tuota ilmiötä saa aikaan - 2.0 TS ei kovin paljoa yli 210 km/h kuitenkaan kulje.
Saman ongelman kohtasin kans karvaasti. Hajos koko eturengas, raudat vaan loisti sisäreunasta. Enpä ollut huomannut seurata kulumista. Ajoin 156:ni Deltalle Seinäjoella ja kysyin missä vika. Arveli auraukulmia ja tarkistuksen jälkeen selvis milli haritusta. Laittoivat millin aurausta. Täytyy seurata tilannetta, ajolle tuntuu ainakin paremmalle.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Mitähän 156:lle tyypillistä vikaa tai huonoa ominaisuutta mun yksilöstä *EI* löydy. Näyttivät tosiaan kesärenkaat olevan kuluneet sisäreunastaan sahalaidalle. Ei ihme, että jurisi tietyissä nopeuksissa voimakkaasti. Pitänee tsekata ne poikittaistukivarret ja aurauskulmat.
Mitenkäs te, joilla sahalaidalle kulumista ei ole ilmennyt, minkälaisilla ja ennen kaikkea miten kuvioiduilla renkailla ootte ajaneet?
Mitenkäs te, joilla sahalaidalle kulumista ei ole ilmennyt, minkälaisilla ja ennen kaikkea miten kuvioiduilla renkailla ootte ajaneet?