156 taka tukitangot
Valvoja: Moderators
156 taka tukitangot
Mistä te ostatte takapään tukitangot 156:seen. Niitä 4 kpl etumaiset vähän lyhemmät kuin takimmaiset. Hinta Deltassa 74€ per kpl.
Kuka muu myy Tampereella? Sanotaanko näitä koiran luiksi?
Kuka muu myy Tampereella? Sanotaanko näitä koiran luiksi?
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 156 taka tukitangot
Koiranluut ovat ne pienet välitangot kallistuksenvakaimen ja iskarin välillä. 156:ssa ne ovat takana muovia ja edessä jotain metallia.Laku kirjoitti: Kuka muu myy Tampereella? Sanotaanko näitä koiran luiksi?
Abarth 500 Esseesse
- -tommi-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
- Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
- Paikkakunta: Vantaa
Itse vaihdatin deltalla oikean taaemman tukivarren joskus kesällä. Eikä se kyllä mitään suuntausta tehnyt... Enkä kyllä nähnyt epäkeskoholkkejakaan.Ricambi kirjoitti: Muista sitten käydä nelipyöräsuuntauksessa vaihdon jälkeen, aurauskulmat on mahdollista säätää taaimmaisista alatukivarsista, (epäkeskoholkit).
Enkä nyt tarkoita että näin ei olis mutta miksi minulta ei säädetty jos olis pitänyt?
En tiedä, mutta veikkaisin ettei deltassa ole edes vehkeitä tuohon suuntaukseen. Paremmista rengasliikkeistä löytyy vehkeet siihenkin.-tommi- kirjoitti:Itse vaihdatin deltalla oikean taaemman tukivarren joskus kesällä. Eikä se kyllä mitään suuntausta tehnyt... Enkä kyllä nähnyt epäkeskoholkkejakaan.Ricambi kirjoitti: Muista sitten käydä nelipyöräsuuntauksessa vaihdon jälkeen, aurauskulmat on mahdollista säätää taaimmaisista alatukivarsista, (epäkeskoholkit).
Enkä nyt tarkoita että näin ei olis mutta miksi minulta ei säädetty jos olis pitänyt?
Ei enää Alfaa... eipä
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Niin ja se on tae sitten siitä ettei tuota säätöä olisi-tommi- kirjoitti:Itse vaihdatin deltalla oikean taaemman tukivarren joskus kesällä. Eikä se kyllä mitään suuntausta tehnyt... Enkä kyllä nähnyt epäkeskoholkkejakaan.Ricambi kirjoitti: Muista sitten käydä nelipyöräsuuntauksessa vaihdon jälkeen, aurauskulmat on mahdollista säätää taaimmaisista alatukivarsista, (epäkeskoholkit).
Enkä nyt tarkoita että näin ei olis mutta miksi minulta ei säädetty jos olis pitänyt?
Tottakai siellä on aurauksen säätö. Camberin säätöä ei ole.
Aikalailla kohdilleen tuon saa jos silläkin, että mittaa entisen tukivarren ollessa kiinni etäisyyden jarrulevyjen takareunasta tai niistä pitkistä pulteista. Sitten uusi kiinni ja varmistaa että etäisyys on sama. Epäkeskopulttia pyörittämällä etäisyys samaksi niin riittävän hyvä perussäätö on suoritettu.
Aurauskulmat voi mitata budjettityyliin myös lankaneliöllä. Tehdään auton ympärille pukeista neliö, ja mitataan että langat ovat yhtä pitkät (sekä kyljen suuntaiset että puskurien suuntaiset) ja yhtä kaukana kummallakin puolella pyörän navoista. Sitten mitataan vanteen takareunan ja etureunan etäisyys langasta. Noiden mittojen erotus on auraus milleinä sillä puolella. Kummatkin puolet lasketaan yhteen niin saadaan kokonaisauraus. Pääsee noin 0,5 mm:n tarkkuuteen, mikä kyllä riittää. Pitää vain tietää miten manuaalissa ilmoitettu auraus on ilmoitettu. Jos on asteina niin kaavasta: sin ALFA = auraus/vanteen_halkaisija
Aikalailla kohdilleen tuon saa jos silläkin, että mittaa entisen tukivarren ollessa kiinni etäisyyden jarrulevyjen takareunasta tai niistä pitkistä pulteista. Sitten uusi kiinni ja varmistaa että etäisyys on sama. Epäkeskopulttia pyörittämällä etäisyys samaksi niin riittävän hyvä perussäätö on suoritettu.
Aurauskulmat voi mitata budjettityyliin myös lankaneliöllä. Tehdään auton ympärille pukeista neliö, ja mitataan että langat ovat yhtä pitkät (sekä kyljen suuntaiset että puskurien suuntaiset) ja yhtä kaukana kummallakin puolella pyörän navoista. Sitten mitataan vanteen takareunan ja etureunan etäisyys langasta. Noiden mittojen erotus on auraus milleinä sillä puolella. Kummatkin puolet lasketaan yhteen niin saadaan kokonaisauraus. Pääsee noin 0,5 mm:n tarkkuuteen, mikä kyllä riittää. Pitää vain tietää miten manuaalissa ilmoitettu auraus on ilmoitettu. Jos on asteina niin kaavasta: sin ALFA = auraus/vanteen_halkaisija
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Hmmm, toimii varmaan tuokin, mutta neliön asettelu on tarkkaa puuhaa.
Itse purin kolmenkympin käsisahasta lasertähtäimen, jolla seurataan leikkausjälkeä. Ruuvasin sen suoran laudan reunaan.
Auto seinän eteen, tähtäin vannetta vasten ja merkit kynällä seinään. Työnnetään autoa about vanteen halkaisijan verran seinästä ja merkataan uudelleen. Pystykallistuman mittaukseen on hyvä vatupassimenetelmä jollain suomalaisella sivulla.
Edit: Exellent! http://www.tunex.fi/puslat/camperlaskuri.htm
Kaikkein yksinkertaisinta on käyttää kahta pitkää alumiini/teräsprofiilia jotka asetetaan vanteita vasten ja mitataan auton edestä kahdesta kohtaa vanteen mitan verran mittauskohtien välillä. Tarvitaan vain kolme heppua mittailemaan/ pitätään kiinni.
Näillä tavoin on saatu kulmat (auraukset) moneen kertaan kohdalleen niin siviili kuin ratavehkeestä. Laitteilla tarkistettaessa ei ole ollut muutettavaa.
Itse purin kolmenkympin käsisahasta lasertähtäimen, jolla seurataan leikkausjälkeä. Ruuvasin sen suoran laudan reunaan.
Auto seinän eteen, tähtäin vannetta vasten ja merkit kynällä seinään. Työnnetään autoa about vanteen halkaisijan verran seinästä ja merkataan uudelleen. Pystykallistuman mittaukseen on hyvä vatupassimenetelmä jollain suomalaisella sivulla.
Edit: Exellent! http://www.tunex.fi/puslat/camperlaskuri.htm
Kaikkein yksinkertaisinta on käyttää kahta pitkää alumiini/teräsprofiilia jotka asetetaan vanteita vasten ja mitataan auton edestä kahdesta kohtaa vanteen mitan verran mittauskohtien välillä. Tarvitaan vain kolme heppua mittailemaan/ pitätään kiinni.
Näillä tavoin on saatu kulmat (auraukset) moneen kertaan kohdalleen niin siviili kuin ratavehkeestä. Laitteilla tarkistettaessa ei ole ollut muutettavaa.
Näinkin. Itse olen tehnyt vaneerista ja luotilangasta tuon camber-mittarin. Asteikko piirrettynä levyyn. Luotilanka on jotenkin tarkempi kuin vatupassin vesikupla - tai sitten minulla on aina ollut liian halpoja vatupasseja
Tuolla neliömittauksella saa myös nelipyörämittauksen tehtyä. Jos mittaa vain etu- ja taka-akseleiden auraukset erikseen saattaa koko auto kulkea vinossa kun toiset osoittaa enemmän oikealla ja toiset vasemmalle.
Tuolla neliömittauksella saa myös nelipyörämittauksen tehtyä. Jos mittaa vain etu- ja taka-akseleiden auraukset erikseen saattaa koko auto kulkea vinossa kun toiset osoittaa enemmän oikealla ja toiset vasemmalle.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Aika hyvä. Tuo on totta, mutta eikö tuo vinossa kulkemisen virhe koske vain takapään mittausta. Sillä pitkällä profiililla voi mitata myös takapään aurauksen kunhan vain huomioi raidevälien erotuksen.
Joka tapauksessa sydämestä otti kun viimeksi meni 70€ nelipyörämittaukseen ja liuskan mukaan jäätiin ohjearvoista 0,4 mm! Kotikonstein olisi pystynyt samaan ja olisin varma, että kulmia ei ole säädety kumivasaralla tukivarsia hakaten.
Joka tapauksessa sydämestä otti kun viimeksi meni 70€ nelipyörämittaukseen ja liuskan mukaan jäätiin ohjearvoista 0,4 mm! Kotikonstein olisi pystynyt samaan ja olisin varma, että kulmia ei ole säädety kumivasaralla tukivarsia hakaten.