V6 3.0 12v koneiden erot?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

V6 3.0 12v koneiden erot?

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Onkos jollain varmaa tietoa onko noi 12v V6 koneet muuttuneet mitenkään oleellisesti vuosien saatossa? Tarjottiin vain kohtuuhintaan -95-96 konetta sopivasti sisäänajettuna ja jos sen ostaminen antaisi potkua tallissa pölyttyvän -89 164 -projektin etenemiseen. Ja vielä jatkaen, että onkaan kyseinen moottori ollut suht samankaltainen 164:ssa ja spiderissa?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: V6 3.0 12v koneiden erot?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Alfisti kirjoitti:Onkos jollain varmaa tietoa
Heh, ei varmaa, mutta... eikös moottori ja varsinkin lohko itsessään ole pysynyt samana. Tehoerojahan on, mutta taitaa olla moottorinohjauksella ja katalysaattorilla aikaansaatua.
Sen mitä olen ymmärtänyt, niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa nostaa -96 mallin 12-tappista -89 12-tappisen tilalle, kunhan päästölaitteet ovat -96 koneen mukaiset.
Vaihteistokin pitäisi käydä suoraan.
eikös, ehkä, taitaa, pitäisi.... :oops:.

Minä kun olen luullut, että Spiderissa olisi ollut 24-tappinen, mutta ei olisi ensimmäinen kerta kun en jotain tietäisi :oops: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Spidereissä on yleensä 12-venainen versio, 24-naulaiset tulivat vasta muutama vuosi sitten.

Noissa uudemmissa 12-venttiilisissä on erona ainakin virranjakajan korvaava suorasytytys ja sen myötä erinäköiset venttiilikopat, mutta teknisesti noiden pitäisi olla koko lailla samanlaisia kuin vanhempienkin versioiden.

Se on sitten ihan toinen juttu kannattaako tuollaista alkaa sovittamaan Sparkin keulalle. Vaihtoon kun pitäisi pistää lisäksi ainakin vaihteisto, jarrut, pyörännavat, etujouset, -iskarit, -alatukivarret, pakoputkisto ja mittaristo (sähköt). Kokonaisia 164 Veekutosia saa muutamalla tonnilla, ja niissä on kaupan päälle reilummat varusteet ja hitunen jälleenmyyntiarvoa.
- Epäkelpokeräilijä -

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

V6:eenhan tuota konetta ollaan änkemässä kait?
sallimato:lla on ainakin uudempi moottori onnistuneesti asennettuna joten eiköhän tuo käy.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Eikös nyt ollut tarkoitus vaihtaa vaan uudempi kutonen tilalle?
:roll:

e: GAMMA ehti ensin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Joo uudempi kone vaan tilalle. Epäilyttää vain onko se niin uusi kuin väitetään, koska siinä juuri on virranjakaja ja "vanhemmat" venakopat. Toisaalta taas vesipumppu on minulle outo, koska siitä lähtee kaiken kaikkiaan 4 letkua. Ne kaksi isoa mitkä 164:ssakin eteen mutta myös kaksi pientä koneen taakse. Niin ja ohjaustehostimen pumppukin on kiinni ja mielestäni samanlainen kuin 164:ssa. Ettei vain olisi kasattu tallin perältä ylijäämäosista koko paketti spiderin/164:n osista... Jos jollain on hyviä kuvia v6 spiderin tekniikasta niin otetaan ilolla vastaan. Muuten täytyy vaan yrittää kaivaa siltä myyjältä lisää tietoja. Se ei vain tunnu puhuvan mitään sellaista kieltä kunnolla mitä itse osaisin :mrgreen:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

kyllä tuon ikäluokan 12V koneen pitäisi olla jo suorasytkällä, näin ainakin minun mielestäni joten hieman ihmetyttää että koneesta löytyy jakaja sekä vanhemman mallin venakopat.. :crazyeyes:

joko kone on sekasikiö tai sitten joku yrittää vain kusettaa..

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

http://www.alfauto.com.au/specials/Motor%20164%20V6.JPG

tuossa on kait 164:n superin 12V- moottori? :o :?

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Mielenkiinnosta, paljonkos tommosesta V6 3.0 12V koneesta on otettu tehoa ja vääntöä pihalle?

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

Yleisimmät eurooppalaiset 164 versiot alfisti netistä poimittuna:

87-90

Max power (KW / HP @ RPM): 138/188 @ 5,600 (EEC)
Torque (Nm @ RPM): 250 @ 3,000

91-92

Max power (KW / HP @ RPM): 138/188 @ 5,600 (EEC)
Torque (Nm @ RPM): 255 @ 4,400

90-92 QV CAT

Max power (KW / HP @ RPM): 145/197 @ 5,800 (EEC)
Torque (Nm @ RPM): 274 @ 4,400

94-97 CAT

Max power (KW / HP @ RPM): 132/179 @ 5,600 (EEC)
Torque (Nm @ RPM): 2,600 @ 3,000

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Onko tietoa minkä kokoiset venttiilit noissa koneissa on?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Alfissimo kirjoitti:Eikös nyt ollut tarkoitus vaihtaa vaan uudempi kutonen tilalle?
Kato joo, puusilimä :oops: Mutta eikös sitten kannattaisi ennemmin korjata vanha kuin vaihtaa "uusi" käytetty? Vai onko erityisen halpa mosa tarjolla?
GAMMA500 kirjoitti:tuossa on kait 164:n superin 12V- moottori?
Eikös tuo ole joku Lanciaan tyrkätty Alfa-moottori? Ei kai missään Alfassa venakoppia ole mustiksi tervattu?
- Epäkelpokeräilijä -

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

No sitä vanhaahan tässä on koitettu korjata, mutta kun sopivasti(1/2 muiden vastaavien hinnoista+täys paketti) oli tarjolla "ehjä" niin piti alata miettimään. Varmintahan olisi se vanha korjata, varsinkin kun tuossa kaupan olevassa on sen verran epäselvää. Mutta katsotaan... Niin ja spiderin koneessa on ainakin nokka-akseleissa eroja. Venttiilit auki lyhyemmän aikaa tms. Moottorinohjausta en kyllä ala päivittämään.

Eiks toi mustilla venakopilla ole Lancia Kappan 204hv 3.0 24V V6..? Tai olihan Themassakin 12v V6 käytössä... sen ulkonäöstä en tiedä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllä tuo kuvassa oleva värkki on 12v. Vain kahden nokka-akselin hihnapyörät ja ilmeisesti virranjakajallinen versio kun venakopat näyttäisivät olevan ihan perinteisiä tulpanjohtoja varten. Tai ainakin 12v Superin suorasytkäkoneessa on erilaiset kopat.
- Epäkelpokeräilijä -

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

markkul kirjoitti:Onko tietoa minkä kokoiset venttiilit noissa koneissa on?
ainakin tuossa omassani on imu 44.5 ja pako muistaakseni 38. ei tietoa onko QV:ssä suuremmat tai vaihtunut vuosien varrella

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Jotain pientä selviää kaupan kohteesta taas... Kone onkin vuodelta -94. Vesipumpun outous selvisi, koska moottorissa on vesi/öljy lämmönvaihdin. Taitaa olla jonkinlainen jalka öljynsuodattimella missä kiertää vesi(ja sit vuosien päästä sama laite sekoittaa öljyt ja vedet;) Mutta missäs malleissa sellasia on ollut...ainakin USA S-versiossa eli täällä QV mallissa? Jos se on se 200hv versio niin selittyiskö samalla virranjakaja?

Vastaa Viestiin